Рішення
від 28.01.2019 по справі 2340/4902/18
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 січня 2019 року справа № 2340/4902/18

                                                            м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Паламаря П.Г., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом управління Держпраці у Черкаській області до приватного акціонерного товариства “Золотоніське автотранспортне підприємство 17112” про застосування заходів реагування,

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окружного адміністративного суду звернулося управління Держпраці у Черкаській області (18002, м. Черкаси, бул. Шевченка, 205) з позовом до ПрАТ “Золотоніське АТП 17112” (19700, Черкаська область, м. Золотоноша, вул. Обухова, 68Б), в якому просить застосувати до ПрАТ “Золотоніське АТП 17112” заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю), а саме зобов'язати зупинити до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих: -експлуатацію технологічного устатковання та елементів системи газопостачання природним газом (газопровід-ввід низького тиску діаметром 57 мм, ШГРП), розміщеного по вул. Обухова, буд. 68 Б, м. Золотоноша, Черкаська область; -експлуатацію електроустаткування напругою понад 1000 В (трансформаторна підстанція 10/0,4 кВ № 582 електрозабезпечення ПрАТ “Золотоніське АТП 17112”), розміщеного по вул. Обухова, буд. 68Б, м. Золотоноша, Черкаська область; -виконання робіт з ремонту і технічного обслуговування устаткування напругою понад 1000 В; -виконання газополум'яних робіт.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що ним проведено перевірку відповідача на предмет дотримання вимог законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки, за результатами якої складено акт №658-072 від 10.10.2018. Цим актом зафіксовано порушення, які загрожують життю та здоров'ю людей, а тому на виконання повноважень, які передбачені Законом України “Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності”, позивач звернувся до суду та вважає, що його вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.

Від відповідача відзив на позов не надійшов, причини неподання не повідомив.

Дослідивши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

25.09.2018 управління Держпраці у Черкаській області видано наказ №937-П про проведення планових перевірок. На підставі зазначеного наказу, видано направлення №2029 від 25.09.2018 на проведення планової перевірки дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки ПрАТ “Золотоніське АТП 17112”, що знаходиться за адресою: Черкаська область, Черкаський район, м. Золотоноша, вул. Обухова, 68Б, у період з 01.10.2018 по 10.10.2018.

За результатами проведеної посадовими особами позивача планової перевірки дотримання відповідачем вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки складено акт № 658-072 від 10.10.2018. Вказаним актом зафіксовано порушення відповідачем вимог Закону України “Про охорону праці”, зокрема:

- не одержано дозвіл, на підставі якого здійснюється експлуатація технологічного устатковання та елементів системи газопостачання природним газом (газопровід-ввід низького тиску Ш 57 мм, ШГРП), відповідно до Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою КМУ від 26 жовтня 2011р. № 1107 (п. 2 додатку 3), що є порушенням вимог п. 3.1 розділу III НПАОП 0.00-1.76-15 «Правила безпеки систем газопостачання»;

- не забезпечено утримання системи газопостачання відповідно до вимог чинного законодавства: не забезпечено технічне обслуговування і ремонт споруд та об'єктів системи газопостачання підприємства шляхом створення газової служби або залучення суб'єктів господарювання, які мають дозвіл на виконання відповідних робіт підвищеної небезпеки, що є порушенням вимог п. 3.2 розділу III, п. 3.1. п. 3.2 гл. 3 розділу IV НПАОП 0.00-1.76-15 «Правила безпеки систем газопостачання»;

- не одержано дозвіл, на підставі якого здійснюються роботи по різанню металів (газополум'яні роботи), відповідно до Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою КМУ від 26 жовтня 2011р. № 1107 в редакції постанови КМУ від 7 лютого 2018 р. №48 (п. 17 додатку 2);

- не заведена вся необхідна технічна та оперативна документація: паспортні карти або журнали з переписом електроустановок та засобів захисту із зазначенням їхніх технічних даних, а також присвоєними їм інвентарними номерами (до паспортних карт або журналів додаються протоколи та акти випробувань, ремонту і ревізії обладнання); загальні схеми електропостачання, складені для споживача в цілому та для окремих цехів і дільниць; комплект експлуатаційних інструкцій з обслуговування електроустановок цеху, дільниці, що є порушенням п. 1.3.1, п. 8.7.3 НПАОП 40.1-1.21- 98 Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів;

- керівником підприємства не забезпечено утримання, експлуатацію і обслуговування електроустановок відповідно до вимог чинних нормативних документів, а саме: не встановлено такий порядок, щоб працівники на яких покладено обов'язки з обслуговування електроустановок, вели ретельні спостереження за дорученим їм обладнанням і мережами - оглядом, перевіркою дії, випробуванням і вимірюванням; не забезпечено проведення технічного огляду електроустановок, що є порушенням п. 1.3.1 НПАОП 40.1-1.21-98 Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів;

- згідно договору № 22 на електропостачання з Золотоніським РЕМ ПАТ «Черкасиобленерго» підприємство ПрАТ «Золотоніське АТП 17112» експлуатує електроустаткування вище 1000 В трансформаторну підстанцію 10/0,4 кВ ТП №582, яка розміщена в Черкаська область, м. Золотоноша, вул. Обухова, 68Б без наявності дозволу від органів Держпраці на експлуатацію устатковання напругою понад 1000 В (електричне устатковання електричних станцій та мереж; технологічне електрообладнання) та на виконання робіт підвищеної небезпеки на ремонт і технічне обслуговування устатковання напругою понад 1000 В , що є порушенням додатку 3, п. 8, додатку 2 пункту 2 «Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 року № 1107, з змінами затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 7 лютого 2018 року № 48.

10.10.2018 управлінням Держпраці у Черкаській області видано припис № 339-072 про усунення порушень.

Надаючи спірним правовідносинам правову оцінку суд виходить з наступного.

Відповідно до п. 1, Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою КМУ від 11.02.2015, № 96 (далі — положення № 96), державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах, зокрема, промислової безпеки, охорони праці.

Згідно п.7, Положення №96, Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Відповідно до Положення про управління Держпраці у Черкаській області, затвердженого наказом Держпраці від 22.06.2017, № 75 (далі – положення №75), управління Держпраці у Черкаській області є територіальним органом Державної служби України з питань праці. Повноваження управління поширюються на територію Черкаської області.

Відповідно до п. 3 Положення №75, основними завданнями управління зокрема є реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб;

Відповідно до вимог статті 38 Закону України "Про охорону праці" державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Порядок здійснення заходів державного нагляду визначений Законом України “Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфер господарської діяльності” від 5 квітня 2007 року № 877-V (далі - Закон N 877-V), а також підзаконними нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону та на його виконання.

Згідно з абз. 2 ст. 1 Закону № 877- V, державний нагляд (контроль) - це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Частиною 1 статті 4 Закону № 877- V, передбачено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках передбачених законом.

Статтею 3 Конституції України передбачено, що людина, її життя, здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави.

Згідно з частиною 4 статті 43 Конституції України кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці.

В силу положень частини 2 статті 4 Закону України “Про охорону праці” від 14 жовтня 1992 року № 2694-XII, державна політика в галузі охорони праці базується на принципах пріоритету життя і здоров'я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.

Відповідно до частини 1 статті 6 вищезазначеного Закону, умови праці на робочому місці, безпека технологічних процесів, машин, механізмів, устаткування та інших засобів виробництва, стан засобів колективного та індивідуального захисту, що використовуються працівником, а також санітарно-побутові умови повинні відповідати вимогам законодавства.

Згідно із статтею 13 Закону України «Про охорону праці» роботодавець зобов'язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці.

Частиною 1 статті 39 Закону України “Про охорону праці” посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, мають право безперешкодно відвідувати підконтрольні підприємства (об'єкти), виробництва фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, та здійснювати в присутності роботодавця або його представника перевірку додержання законодавства з питань, віднесених до їх компетенції.

Відповідно до абз. 5 ч. 1 ст. 39 Закону України “Про охорону праці”, посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, мають право забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих.

Частиною 7 статті 7 Закону №877-V, на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Судом встановлено, що саме зазначені порушення створюють загрозу життю і здоров'ю працівників:

-експлуатація технологічного устатковання та елементів системи газопостачання природним газом (газопровід-ввід низького тиску діаметром 57 мм, ШГРП), розміщеного по вул. Обухова, буд. 68, Б, м. Золотоноша, Черкаська область;

- експлуатація електроустаткування вище 1000 В (трансформаторна підстанція 10/0,4 кВ ТП № 582 електрозабезпечення ПрАТ «Золотоніське АТП 17112», розміщеного по вул. Обухова, буд. 68Б, м. Золотоноша, Черкаська область;

-здійснення ремонту і технічного обслуговування устаткування напругою понад 1000 В;

-здійснення газополум'яних робіт.

Так, обов'язок роботодавця одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (далі - дозвіл) визначено частиною 3 статті 21 Закону.

Видає такі дозволи на безоплатній основі Держпраці та її територіальні органи на підставі висновку експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб'єкта господарювання, проведеної експертно- технічними центрами, які належать до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або незалежними експертними організаціями, які забезпечують науково-технічну підтримку державного нагляду: у сфері промислової безпеки та охорони праці.

Під час такої експертизи перевіряється функціонування системи управління охороною праці (наявність відповідної документації з питань охорони праці, атестації робочих місць, організація та контроль технічного стану виробничого обладнання, машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки, проведення навчання, інструктажів з питань охорони праці та інше), готовність роботодавця виконувати роботи підвищеної небезпеки та експлуатувати (застосовувати) машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки. У разі виявлення невідповідності законодавству про охорону праці експертною організацією надається роботодавцю консультативно-методична допомога, наслідком чого є профілактика попередження професійних захворювань, нещасних випадків та аварій на виробництві, у тому числі із смертельним наслідком.

Порядок видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1107 (далі-Порядок).

Згідно з абзацом четвертим частини першої статті 1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» документ дозвільного характеру - дозвіл, висновок, рішення, погодження, свідоцтво, інший документ в електронному вигляді (запис про наявність дозволу, висновку, рішення, погодження, свідоцтва, іншого документа в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань), який дозвільний орган зобов'язаний видати суб'єкту господарювання у разі надання йому права на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності та/або без наявності якого суб'єкт господарювання не мозісе проваджувати певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності.

Пунктом 6 Порядку передбачено, що дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки (далі - дозвіл) за формою згідно з додатком 1 видається роботодавцеві - на виконання робіт підвищеної небезпеки, що зазначені у додатку 2, або на експлуатацію машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, що зазначені у додатку 3.

Відповідно п. 2 Додатку 3 до Порядку суб'єкт господарювання зобов'язаний отримати дозвіл на експлуатацію технологічного устатковання та елементів системи газопостачання природним газом.

Проте, в порушення п. 2 Додатку 3 до Порядку ПрАТ «Золотоніське АТП 17112» дозволу на експлуатацію технологічного устатковання та елементів системи газопостачання природним газом (газопровід-ввід низького тиску діаметром 57 мм, ШГРП), розміщеного по вул. Обухова, буд. 68Б, м. Золотоноша, Черкаська область не отримало.

Згідно п. 8 Додатку 3 до Порядку роботодавець зобов'язаний отримати дозвіл на експлуатацію устатковання напругою понад 1000 В, а також відповідно до п. 2 Додатку 2 до Порядку - дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки з ремонту і технічного обслуговування устатковання напругою понад 1000 В.

В порушення вимог п. 8 Додатку 3 до Порядку та п. 2 Додатку 2 до Порядку ПрАТ «Золотоніське АТП 17112» дозволу на експлуатацію електроустаткування вище 1000 В (трансформаторної підстанції 10/0,4 кВ ТП №582) та здійснення ремонту і технічного обслуговування устаткування напругою понад 1000 В не має.

Пунктом 17 Додатку 2 до Порядку зобов'язано роботодавців отримувати дозвіл на виконання газополум'яних робіт, однак ПрАТ «Золотоніське АТП 17112» дозволу на виконання газополум'яних робіт не має.

Таким чином. виконуючи роботи підвищеної небезпеки без відповідних дозволів, роботодавець наражає своїх працівників на небезпеку на робочому місці, чим порушує право на належні, безпечні і здорові умови праці. Забезпечення державою належних, безпечних і здорових умов праці є однією з конституційних основ правового господарського порядку в Україні (ч. 2 ст. 5 Господарського кодексу України).

Частиною першою статті 246 Господарського кодексу України регламентовано, що здійснення будь-якої діяльності, що загрожує життю і здоров'ю людей або становить підвищену небезпеку для довкілля, забороняється.

Отже, відсутність у роботодавця дозволу під час виконання ним робіт підвищеної небезпеки, а також під час експлуатації машин, механізмів і устатковання підвищеної небезпеки є підставою для зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг.

Окрім того, в порушення вимог п. 3.2 розділу III, п. 3.1, п. 3.2 гл. 3 розділу V НПАОП 0.00-1.76-15 «Правил безпеки систем газопостачання» утримання системи газопостачання відповідно до вимог чинного законодавства, а саме: не забезпечення технічного обслуговування і ремонту споруд та об'єктів системи газопостачання підприємства шляхом створення газової служби або залучення суб'єктів господарювання, які мають дозвіл на виконання відповідних робіт підвищеної небезпеки створює реальну загрозу для життя та здоров'я персоналу суб'єкта господарювання.

Також, керівником відповідача в порушення п. 1.3.1 НПАОП 40.1-1.21-98 «Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів» не забезпечено утримання, експлуатацію і обслуговування електроустановок відповідно до вимог чинних нормативних документів, а саме:

-           не встановлено такий порядок, щоб працівники на яких покладено обов'язки з обслуговування електроустановок, вели ретельні спостереження за дорученим їм обладнанням і мережами - оглядом, перевіркою дії, випробуванням і вимірюванням;

-           не забезпечено проведення технічного огляду електроустановок.

При цьому, не забезпечення проведення технічного огляду електроустановок, а також не визначення працівників на яких покладено обов'язки з обслуговування електроустановок, ведення ретельних спостережень за дорученим їм обладнанням і мережами - оглядом, перевіркою дії, випробуванням і вимірюванням робить неможливим визначення стану справності експлуатованого електрообладнання, що відповідно є загрозою для життя працівників.

Враховуючи зазначене, у зв'язку з виникнення умов, за яких подальша експлуатація (застосування) вищенаведених машин, механізмів, устаткування та виконання вищезазначених робіт становить небезпеку для життя і здоров'я працюючих та інших людей, є підстави для припинення експлуатації (застосування) зазначених машин, механізмів, устаткування та виконання робіт.

Згідно зі статтею 6 КАС України, суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

За ч. 5 ст. 4 Закону №877-V, виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

В контексті наведеного суд зазначає, що виконуючи роботи підвищеної небезпеки та експлуатуючи машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки без відповідного дозволу, з порушенням встановлених правил, без належного інструктажу, тощо, роботодавець створює небезпечні умови для роботи своїх працівників, а тому суд переконаний, що виявлені порушення законодавства про охорону праці спричиняють загрозу життю та здоров'ю людей.

Крім того, усунення вказаних порушень не потребує значних фінансових витрат з боку відповідача для забезпечення безпечних умов праці власним працівникам.

Підсумовуючи наведене, суд звертає увагу, що у разі наявності порушень законодавства про охорону праці, які спричиняють загрозу життю та здоров'ю людей, застосування заходів реагування здійснюється виключно на підставі рішення адміністративного суду, а тому виходячи з системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд приходить до висновку про необхідність задоволення адміністративного позову.

Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача судовий збір не стягується.

Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 241-246, 255, 295 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Застосувати до ПрАТ “Золотоніське АТП 17112” (код ЄДРПОУ 05461220) заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю), а саме зобов'язати зупинити до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих:

-експлуатацію технологічного устатковання та елементів системи газопостачання природним газом (газопровід-ввід низького тиску діаметром 57 мм, ШГРП), розміщеного по вул. Обухова, буд. 68Б, м. Золотоноша, Черкаська область;

-експлуатацію електроустаткування напругою понад 1000 В (трансформаторна підстанція 10/0,4 кВ № 582 електрозабезпечення ПрАТ “Золотоніське АТП 17112”), розміщеного по вул. Обухова, буд. 68Б, м. Золотоноша, Черкаська область;

-виконання робіт з ремонту і технічного обслуговування устаткування напругою понад 1000 В;

-виконання газополум'яних робіт.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення суду. Якщо в судовому засіданні оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя П.Г. Паламар

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.01.2019
Оприлюднено30.01.2019
Номер документу79434257
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2340/4902/18

Постанова від 06.06.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ісаєнко Юлія Анатоліївна

Ухвала від 11.03.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ісаєнко Юлія Анатоліївна

Ухвала від 11.03.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ісаєнко Юлія Анатоліївна

Рішення від 28.01.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

П.Г. Паламар

Ухвала від 17.12.2018

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

П.Г. Паламар

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні