Р I Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
16.01.2019 року
м. Лозова Харківської області
Лозівський міськрайонний суд Харківської області в складі:
головуючого - Харабадзе К.Ш.,
за участю секретаря - Бєловол О.О.,
Справа № 629/870/18
Номер провадження 2/629/48/19
позивач - ОСОБА_1
відповідач - Комунальне підприємство Тепловодсервіс Лозівської районної ради Харківської області,
третя особа - Управління праці та соціального захисту населення Лозівської районної державної адміністрації
третя особа - Єлизаветівська сільська рада Лозівського району Харківської області
розглянувши у відкритому судовому засіданні у порядку загального позовного провадження цивільну справу про визнання протиправними дій (бездіяльності) суб'єкта господарювання та зобов'язання вчинити дії при наданні житлово-комунальних послуг
в с т а н о в и в:
Позивач звернувся до суду з позовом, який в подальшому був уточнений, про визнання протиправними дій (бездіяльності) суб'єкта господарювання та зобов'язання вчинити дії при наданні житлово-комунальних послуг, посилаючись на те, що 20.01.2006 року позивачу та членам її родини на підставі рішення Єлизаветівської сільської ради було надане житлове приміщення (трикімнатна квартира) в багатоквартирному будинку розташованому за адресою: АДРЕСА_1 Договір найму житлового приміщення не укладався. Позивач не є власником вказаної квартири, приватизація даної квартири не проводилась. Квартира АДРЕСА_1 не обладнані засобами обліку теплової енергії. Будинок належить на праві комунальної власності територіальній громаді с. Єлизаветівка в особі Єлизаветівської сільської ради Лозівського району Харківської області, яка є балансоутримувачем всього житлового фонду с. Єлизаветівка. Єдиним постачальником теплової енергії в с. Єлизаветівка Лозівського району Харківської області є Комунальне підприємство Тепловодосервіс Лозівської районної ради. Основним видом економічної діяльності КП Тепловодосервіс Лозівської районної ради є постачання пари, гарячої води та кондиційованого повітря. 06.03.2015 року між КП Тепловодосервіс Лозівської районної ради та позивачем було укладено Договір про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної води і водовідведення № б/н. Відповідно до п. 1 Договору про надання послуг виконавець зобов'язується надавати споживачеві вчасно та відповідної якості послуги з централізованого опалення, постачання холодної води і, водовідведення, а споживач зобов'язується своєчасно оплачувати надані послуги за встановленим тарифом у строк і на умовах, передбачених договором. В порушення умов договору КП Тепловодосервіс Лозівської районної ради одноособово, без узгодження зі споживачем - позивачем відмовив останньому в наданні послуг з централізованого опалення квартири. Згідно п. 5 Договору про надання послуг тариф на послуги з централізованого опалення становить 18,06 грн. Відповідно до п. 8а Договору у випадку зміни тарифів, норм за комунальні послуги, які діяли на час укладання договору, розрахунок за спожиті послуги проводиться за новими тарифами з часу їх введення без змін інших умов Договору. Уповноваженим органом для встановлення (затвердження) тарифу на централізоване опалення для абонентів житлових будинків без будинкових та квартирних приладів обліку теплової енергії для КП Тепловодосервіс Лозівського районної ради є Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, якою встановлений (затверджений) тариф на послуги з централізованого опалення для КП Тепловодосервіс Лозівського району в розмірі 26,95 грн./кв. м. Разом з тим, відповідач в опалювальний період 2016/2017 року застосовував не встановлений та не затверджений тариф на послуги з централізованого опалення для кінцевого споживача, що суперечить вимогам ст. 20 Закону України Про теплопостачання та ст. 14 Закону України Про житлово-комунальні послуги , а також порушує приписи постанови НКРЕКП Про встановлення тарифів на послуги з централізованого опалення та послуги з централізованого постачання гарячої води, що надаються населенню суб'єктами господарювання, які є виконавцями цих послуг від 31 березня 2015 року № 1171. За даними КП Тепловодосевіс Лозівської районної ради в період з лютого 2015 року по дату закінчення опалювального періоду 2016/2017 року позивачу за послуги з централізованого опалення нараховано 41081,20 грн., розмір субсидії за цей період склав 27646,73 грн. Фактично через банківські установи позивачем сплачено 10816,23 грн. При цьому, відповідачем свідомо не враховано три платежі, які позивач зробила через банківську установу в травні 2017 року на суму 722,48 грн., в червні 2017 року на суму 308,31 грн., та у вересні 2017 року на суму 200,00 грн., що призвело до завищення зобов'язань позивача на вищевказані суми. Також комунальним підприємством Тепловодосервіс при нарахуванні оплати завищено розмір опалювальної площі квартири АДРЕСА_1, реальна площа якої на 5,1 кв.м менше площі, яка використовується відповідачем для нарахування оплати за послуги з централізованого опалення, Застосувавши в межах позовної давності не встановлені уповноваженими органами тарифи на послуги з централізованого опалення та завищивши опалювальну площу квартири, позивачу за послуги з централізованого опалення було зайво нараховано до сплати 10618,20 грн., які були сплачені позивачем. Комунальним підприємством Тепловодосервіс Лозівської районної ради безпідставно стягнуто з позивача в якості оплати за послуги з централізованого теплопостачання грошові кошти в розмірі 10618,20 грн., що дало змогу комунальному підприємству отримати необґрунтовану виручку, а позивачу завдано збитки на вищевказану суму. При цьому, безпідставно отримавши грошові кошти від позивача в розмірі 10618,20 грн. КП Тепловодосервіс Лозівської районної ради дану неправдиву інформацію направив до Управління праці та соціального захисту населення Лозівської районної державної адміністрації вказавши про наявність боргу в розмірі 4308,31 грн., чим позбавив позивача права на отримання державної субсидії в опалювальному періоді 2017/2018 року і завдавши останній додаткових збитків. На підставі вищевикладеного просить визнати незаконними дії Комунального підприємства Тепловодосервіс Лозівської районної ради (код СДРПОУ 37346355) щодо застосування в опалювальному періоді 2016/2017 р. власного, вигаданого механізму розрахунку тарифів на послуги з централізованого опалення всупереч постанові Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 31 березня 2015 року № 1171 Про встановлення тарифів на послуги з централізованого опалення та послуги з централізованого постачання гарячої води, що надаються населенню суб'єктами господарювання, які є виконавцями цих послуг зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 17 квітня 2015 року за № 433/26878; всупереч постанові КМУ Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги від 11 червня 2011 року № 869 та Правилам надання послуг з централізованого опалення, поставчання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою КМУ від 21.07.2005р. № 630, які регламентують процедуру розрахунку, встановлення (узгодження) тарифів на послугиз централізованого опалення; визнати незаконними дії Комунального підприємства Тепловодосервіс Лозівської районної ради щодо застосування не встановлених уповноваженими органами - НКРЕКП (всупереч ним) тарифів на послуги з централізованого опалення в опалювальному періоді 2016/2017 року і в подальшому та отримання незаконного прибутку від таких дій; визнати протиправними дії Комунального підприємства Тепловодосервіс Лозівської районної ради щодо розрахунку та стягнення з позивача оплати за послуги з централізованого опалення із завищенням опалювальної площі на 5,1 *кв.м.; стягнути з Комунального підприємства Тепловодосервіс Лозівської районної ради грошові кошти в розмірі 10618,20 (десять тисяч шістсот вісімнадцять) грн. 20 коп., які незаконно отримані підприємством в результаті відмови у застосуванні тарифів, встановлених і затверджених НКРЕКП та в результаті неправомірного, безпідставного завищення опалювальної площі АДРЕСА_1 на 5,1 кв.м. а саме: в результаті завищення опалювальної площі - 3160,09 грн., в результаті застосування не встановлених (не затверджених тарифів - 7458,11 грн.; визнати незаконними дії Комунального підприємства Тепловодосервіс Лозівської районної ради щодо відмови у наданні послуг з централізованого опалення АДРЕСА_1 в опалювальному періоді 2017/2018 року і в подальшому, за відсутності автономного або індивідуального опалення в багатоквартирному житловому фонді с. Єлизаветівка; визнати протиправними дії Комунального підприємства Тепловодосервіс Лозівської районної ради щодо надання неправдивої інформації в Управління праці та соціального захисту населення Лозівської районної державної адміністрації щодо наявності боргу та позбавлення державної субсидії на житлово-комунальні послуги в опалювальному періоді 2017/2018 років.
Представник відповідача КП Тепловодосервіс Лозівської районної ради в наданому суду відзиву на заяву про уточнення позовних вимог, заперечував обставини, викладені позивачем, посилаючись на те, що постанова Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 31 березня 2015 року № 1171 Про встановлення тарифів на послуги з централізованого опалення та послуги з централізованого постачання гарячої води, що надаються населенню суб'єктами господарювання, які є виконавцями цих послуг не містить в собі механізму розрахунку тарифів на послуги з централізованого опалення, зазначеною постановою лише встановлені тарифи на послуги з централізованого опалення та послуги з централізованого постачання гарячої води, що надаються населенню суб'єктами господарювання, які є виконавцями цих послуг. Проект тарифів, запропонований Єлизаветівській сільській раді, був розрахований згідно Порядку формування тарифів на теплову енергію. її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води , затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 01 червня 2011 року № 869 (в редакції що діяла до 21.04.2017 року). Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 24.01.2017 року № 57 Про визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов НКРЕКП постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 09.06.2016 року № 1083 Про встановлення тарифу на теплову енергію для потреб населення КП Тепловодосервіс Лозівської районної ради визнано такою, що втратила чинність. Оскільки обсяги постачання теплової енергії в 2014-2016 роках були меншими ніж 18 000 Гкал., підприємство, згідно п. 1.4 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання теплової енергії , затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг від 10.08.2012 року № 278, в редакції, що діяла станом на 20.09.2016 року здійснило розрахунок економічно обґрунтованих тарифів та надало його на розгляд Єлизаветівській сільській раді. 20 вересня 2016 року Єлизаветівською сільською радою прийнято рішення Про встановлення тарифу на послуги теплопостачання по КП Тепловодосервіс Лозівської районної ради, згідно якого з 01 жовтня 2016 року на послуги з теплопостачання по Єлизаветівській сільській раді було встановлено наступні тарифи: для бюджетних установ - 1609.01 грн. з ПДВ за 1 1 кал; для госпрозрахункових організацій - 1609,01 грн. з ПДВ за 1 Гкал; для населення - 33,63 грн.. з ПДВ за 1 м. кв. опалювальної площі на протязі опалювального сезону; для населення - 1609.01 грн. з ПДВ за 1 Гкал. Відповідно до норм ст. 144 Конституції України та ч. 1 ст. 73 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні рішення Єлизаветівської сільської ради про встановлення тарифів є обов'язковим до виконання як для позивача так і для КП Тепловодосервіс Лозівського районної ради. 13.06.2017 року Єлизаветівською сільською радою Лозівського району прийнято рішення Про перехід на індивідуальне опалення багатоквартирного житлового фонду с. Єлизаветівка . Заявником відповідних проектів є Єлизаветівська сільська рада Лозівського району. На виконання рішення Єлизаветівської сільської ради Лозівського району від 13 червня 2017 року Про перехід на індивідуальне опалення багатоквартирного житлового фонду с. Єлизаветівка , яке є обов'язковим до виконання, будинок АДРЕСА_1, відключено від централізованого опалення. 09 жовтня 2017 року ОСОБА_1, подала голові Єлизаветівської сільської ради Лозівського району заяву про відключення АДРЕСА_1 від мереж централізованого опалення, аргументуючи її тим, що не зможе оплачувати подачу тепла за такими цінами. Відключення АДРЕСА_1 від мереж централізованого опалення, не здійснювалося, було відключено весь будинок на підставі рішення Єлизаветівської сільської ради Лозівського району Про перехід на індивідуальне опалення багатоквартирного житлового фонду с. Єлизаветівка від 13 червня 2017 року. В зв'язку з чим з жовтня 2017 року нарахування за послуги з централізованого опалення по зазначеній квартирі не здійснюються. Питанням щодо влаштування індивідуального опалення в багатоквартирному житловому фонді с. Єлизаветівка займається Єлизаветівська сільська рада, яка є також замовником необхідних робіт та розпорядником відповідних коштів. Нарахування за послуги з централізованого опалення в 2016 та в попередніх роках по зазначеній вище квартирі здійснені згідно даних щодо площі квартири з бази даних Абонент. З жовтня 2017 року нарахування за послуги з централізованого опалення по вказаній квартирі не здійснюються. Ні до 10 листопада 2017 року, ні після зазначеної дати від позивача не надходили звернення (офіційні повідомлення) щодо зміни площі квартири, здійснення перерахунку розміру оплати наданих послуг та внесення відповідних змій до особового рахунку, в зв'язку зі зміною площі квартири. Відомості про причину та дату зміни розміру площі квартири від позивача також не надходили. Ні укладеним договором про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної води і водовідведення від 06.03.2015 року ні чинними нормативно- правовими актами, що регулюють порядок нарахувань за послуги з централізованого теплопостачання підприємству не надано право самостійно вносити зміни до відомостей, які впливають на розмір нарахувань за послуги з централізованого опалення. Про факт зміни загальної площі квартири позивачу стало відомо лише після отримання технічного паспорту на АДРЕСА_1 який виготовлено станом на 10 листопада 2017 року, нарахування за послуги з централізованого опалення після дати станом на яку виготовлено зазначений технічний паспорт не здійснювалися. Підприємством правомірно застосовані тарифи встановлені Єлизаветівською сільською радою 20 вересня 2016 року й безпідставного завищення опалювальної площі АДРЕСА_1 не було, докази зміни опалювальної площі відповідної квартири до листопада 2017 року позивачем не надані. Посилання позивача на різницю в нарахуванні оплати послуг з централізованого опалення АДРЕСА_1 з урахуванням реальної опалювальної площі, що встановлена в листопаді 2017 року є нічим не обґрунтованими, оскільки юридичний факт зміни площі відповідної квартири встановлено 10 листопада 2017 року за результатами виготовлення технічного паспорту на квартиру. Підприємством правомірно застосовані тарифи встановлені Єлизаветівською сільською радою 20.09.2016 року й безпідставного завищення опалювальної площі АДРЕСА_1 не було й станом на 01 травня 2017 року (дату надання до Управління праці та соціального захисту населення Лозівської районної державної адміністрації відомостей щодо відсутності чи наявності заборгованості з оплати з централізованого опалення) розмір заборгованості з оплати послуг з централізованого опалення, згідно нарахувань складав 4308,31 гривень. На підставі вищевикладеного, просив в задоволенні позову відмовити в повному обсязі.
В наданих письмових поясненнях, представник позивача ОСОБА_2 посилався та те, що НКРЕКП встановлює тарифи на теплову енергію, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води та централізованого водопостачання та водовідведення для суб'єктів природних монополій, ліцензування діяльності яких здійснюється НКРЕКП, а органи місцевого самоврядування встановлюють тарифи на теплову енергію і на зазначені послуги підприємствам, які не підпадають під державне регулювання. Право на встановлення тарифів на теплову енергію органами місцевого самоврядування стало можливим після внесення змін до Закону України "Про житлово- комунальні послуги , тобто поза межами спірного періоду правовідносин між сторонами коли такі послуги ОСОБА_1 вже не надавалися. Механізм формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води для суб'єктів природних монополій суб'єктів господарювання на суміжних ринках які провадять або мають намір провадити господарську діяльність з виробництва теплової енергії, її транспортування магістральними і місцевими (розподільними) тепловими мережами та постачання, надання послуг з централізованого опалення і постачання гарячої води, які є ліцензіатами НКРЕКП в опалювальному періоді 2016/2017 року визначається постановою НКРЕКП Про затвердження Порядку формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води № 377 від 24.03.2016 р. Тобто, під час встановлення тарифів та теплову енергію, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води та централізованого водопостачання та водовідведення для суб'єктів природних монополій, ліцензування діяльності яких здійснюється НКРЕКП, постанова КМУ Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги від 11.06.2011 року № 869 не діє. Рішення Єлизаветівської сільської ради Лозівського району Про встановлення тарифу на послуги теплопостачання по КП Тепловодосервіс Лозівської районної ради від 20.09.2016 року прийняті поза межами повноважень наданих органом місцевого самоврядування щодо встановлення тарифів на послуги централізованого опалення або встановлення тарифів на теплову енергію, і як слідство, не є обов'язковим в силу приписів ст. 73 Закону України Про місцеве самоврядування України для виконання всіма органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території. Рішення органу місцевого самоврядування набуває чинності з дня його офіційного оприлюднення, якщо радою не встановлено більш пізній строк введення цього рішення у дію і доводиться до відома населення. Рішення Єлизаветівської сільської ради Лозівського району Про встановлення тарифу на послуги теплопостачання по КП Тепловодосервіс Лозівської районної ради від 20.09.2016 року ніколи офіційно не оприлюднювалось, до відома населення жодним чином не доводилось, і навіть КП Тепловодосервіс Лозівської районної ради при виставлені мешканцям житлового фонду с. Єлизаветівка рахунків за тепло ніколи це рішення не враховувало. Замість тарифу для населення в розмірі 33,63 грн./кв.м опалювальної площі виставлявся плаваючий тариф вдвічі - втричі (в залежності від місця) більший ніж вказаний в рішенні Єлизаветівської сільської ради Лозівського району. В опалюваному періоді 2016/2017 років тариф на послуги з централізованого опалення для КП Тепловодосервіс Лозівської районної ради були встановлені постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання в сферах енергетики та комунальних послуг Про встановлення тарифів на послуги з централізованого опалення та послуги з централізованого опалення та послуги з централізованого постачання гарячої води, що надаються населенню суб'єктом господарювання, які є виконавцями цих послуг від 31 березня 2015 року № 1171. Відповідно до даної постанови НКРЕКП тариф на послуги з централізованого опалення, що надається населенню складав 26,95 грн./м.кв для абонентів житлових будинків без будинкових та квартирних приладів обліку теплової енергії. Постанова Національної комісії, що здійснює державне регулювання в сферах енергетики та комунальних послуг Про встановлення тарифів на послуги з централізованого опалення та послуги з централізованого опалення та послуги з централізованого постачання гарячої води, що надаються населенню суб'єктом господарювання, які є виконавцями цих послуг від 31 березня 2015 року № 1171 втратила чинність на наступний день після офіційної публікації в газеті Урядовий кур'єр , 21.03.2017, № 53 постанови НКРЕКП Про визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов НКРЕКП від 24.01.2017 року № 57.
Представник третьої особи Управління праці та соціального захисту населення Лозівської районної державної адміністрації Харківської області в наданих суду поясненнях посилався на те, що ОСОБА_1 користувалася субсидією з квітня 2016 року. З 01.05.2017 року субсидію для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг ОСОБА_1 не подовжено згідно п. 14 Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій в зв'язку з наявністю простроченої понад два місці заборгованості, яка за інформацією КП Тепловодосервіс , станом на 01.05.2017 року, становила 4308,31 грн. Єлизаветіською сільською радою повідомлено, що згідно заяви ОСОБА_1, надано дозвіл на відключення від централізованого опалення, та відповідно листа КП Тепловодосервіс від 07.11.2017 р. № 498 ОСОБА_1 припинено постачання тепла в зв'язку з відключенням від централізованої системи опалення за її заявою. Оскільки ОСОБА_1 після відключення централізованого опалення з заявою на отримання субсидії не зверталась, для подальшого призначення житлової субсидії ОСОБА_1, через представника її інтересів ОСОБА_2, запропоновано звернутися із заявою та декларацією до управління праці та соціального захисту населення. Відповідно заяви від 13.03.2018 року, ОСОБА_1 призначено субсидію, як виняток, за рішенням комісії з питань призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім'ям, соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам, житлових субсидій населенню та надання пільг особам, які мають на це право згідно п. 7 Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій з 01.03.2018р. по 15.04.2018р. в розмірі 2329,06 грн. щомісячно. Вирішення спору залишили на розсуд суду
Позивач, відповідач , треті особи в судове засідання не з'явились, про час та місце розгляду справи повідомлялася своєчасно та належним чином, перешкод для розгляду справи по суті у відповідності до положень ст. 223 ЦПК України не встановлено.
Ухвалою суду від 01.03.2018 року провадження у справі відкрито, та призначено підготовче судове засідання.
Справа підлягала повторному автоматичному розподілу.
Ухвалою суду від 22.11.2018 року у справі закрито підготовче судове засідання та справа призначена до судового розгляду.
Згідно положень ЦПК України сторонами в цивільному процесі є позивач і відповідач. Сторони користуються рівними процесуальними правами. Крім прав та обов'язків, визначених у статті 43 ЦПК України, позивач має такі права: вправі відмовитися від позову (всіх або частини позовних вимог), відповідач має право визнати позов (всі або частину позовних вимог) на будь-якій стадії судового процесу; вправі збільшити або зменшити розмір позовних вимог до закінчення підготовчого засідання або до початку першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження; до закінчення підготовчого засідання має право змінити предмет або підстави позову шляхом подання письмової заяви.
08.01.2019 року та 14.01.2019 року на електронну адресу суду, а також 15.01.2018 року поштовим зв'язком від ОСОБА_2 надійшли додаткові письмові пояснення, заява про уточнення (уніфікацію) позовних вимог, заява про долучення до справи позову, клопотання про прискорення розгляду справи № 629/870/18 по цивільній справі за позовом ОСОБА_1 до Комунального підприємства Тепловодсервіс Лозівської районної ради Харківської області, треті особи Управління праці та соціального захисту населення Лозівської районної державної адміністрації, Єлизаветівська сільська рада Лозівського району Харківської області про визнання протиправними дій (бездіяльності) суб'єкта господарювання та зобов'язання вчинити дії при наданні житлово-комунальних послуг.
При розгляді справи судом учасники справи викладають свої вимоги, заперечення, аргументи, пояснення, міркування щодо процесуальних питань у заявах та клопотаннях, а також запереченнях проти заяв і клопотань /ч. 1 ст. 182 ЦПК України/.
Письмові заява, клопотання чи заперечення підписуються заявником чи його представником /ч. 2 ст. 183 ЦПК України/.
Представництво у суді як вид правничої допомоги здійснюється виключно адвокатом (професійна правнича допомога), крім випадків, встановлених законом /ч. 2 ст. 15 ЦПК України/.
Дана справа розглядається в порядку загального позовного провадження.
З 01.01.2019 року представництво у судах першої інстанції здійснюється відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 131-1, ст. 131-2 Конституції України виключно адвокатами.
За ч. 4 ст. 62 ЦПК України повноваження адвоката як представника підтверджуються довіреністю або ордером, виданим відповідно до Закону України "Про адвокатуру і адвокатську діяльність".
Повноваження ОСОБА_2 у встановленому з 01.01.2019 року порядку як представника позивача не підтверджені.
У зв'язку з викладеним, суд, встановивши, що письмову заяву (клопотання, заперечення) подано без додержання вимог частини першої або другої цієї статті, у відповідності до ч. 4 ст. 183 ЦПК України повертає заявнику без розгляду додаткові письмові пояснення, заяву про уточнення (уніфікацію) позовних вимог, заяву про долучення до справи позову, клопотання про прискорення розгляду справи.
Від директора КП Тепловодосервіс надійшло клопотання про визнання явки ОСОБА_3, яка виконує обов'язки старости у с. Єлизаветівка Лозівської міської ради Харківської області, яка виконувала обов'язки Єлизаветівського сільського голови до приєднання до територіальної громади м. Лозова, с. Герсеванівське, с. Лісівське Лозівської міської ради Харківської області в судове засідання обов'язковою.
При вирішенні цього клопотання, суд враховує, що про час та місце розгляду справи представник третьої особи Єлизаветівська сільська рада Лозівського району Харківської області повідомлявся своєчасно та належним чином, судовою повісткою про виклик. Судом надавався час для подання пояснень щодо позову. В матеріалах справи від представника Єлизаветівської сільської ради Лозівського району Харківської області міститься заява про розгляд справи за її відсутності, вирішення спору залишено на розсуд суду.
Відповідно до п. 3 ч. 2 ст. 43 ЦПК України учасники справи зобов'язані з'являтися в судове засідання за викликом суду, якщо їх явка визнана судом обов'язковою.
Суд бере до уваги положення ч. 1 ст. 2 ЦПК України щодо справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.
З наданих КП Тепловодосервіс аргументів, суд не убачає необхідності у визнанні явки старости с. Єлизоветівка Лозівської міської ради Харківської області ОСОБА_3 обов'язковою, та необхідності надання нею особистих пояснень.
Згідно ч. 1 ст. 13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Відповідно до ст. 12 ЦПК України суд, зберігаючи об'єктивність і неупередженість, роз'яснював учасникам судового процесу їхні процесуальні права та обов'язки, наслідки вчинення або невчинення процесуальних дій; сприяв учасникам судового процесу в реалізації ними прав, передбачених цим Кодексом.
Сторони відповідно до ч. 1 ст. 81 ЦПК України скористалися наданими їм правами, надали суду докази на підтвердження обставин, на які вони посилалися як на підставу своїх вимог та заперечень.
Суд розглядає справу в межах заявлених ОСОБА_1 позовних вимог.
Дослідивши матеріали справи, суд доходить наступних висновків.
Щодо позовних вимог про визнання незаконними дій Комунального підприємства ТЕПЛОВОДОСЕРВІС Лозівської районної ради (код СДРПОУ 37346355) щодо застосування в опалювальному періоді 2016/2017 р. власного механізму розрахунку тарифів на послуги з централізованого опалення всупереч постанові Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 31 березня 2015 року № 1171 Про встановлення тарифів на послуги з централізованого опалення та послуги з централізованого постачання гарячої води, що надаються населенню суб'єктами господарювання, які є виконавцями цих послуг зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 17 квітня 2015 року за № 433/26878; всупереч постанові КМУ Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги від 11 червня 2011 року № 869 та Правилам надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою КМУ від 21.07.2005р. № 630, які регламентують процедуру розрахунку, встановлення (узгодження) тарифів на послуги з централізованого опалення та визнання незаконними дій Комунального підприємства ТЕПЛОВОДОСЕРВІС Лозівської районної ради (код ЄДРПОУ 37346355) щодо застосування не встановлених уповноваженими органами - НКРЕКП тарифів на послуги з централізованого опалення в опалювальному періоді 2016/2017 року і в подальшому та отримання незаконного прибутку від таких дій, то при вирішенні зазначених позовних вимог суд бере до уваги, що згідно ч.2 ст.16 ЦК України до способів захисту цивільних прав та інтересів належать: визнання права; визнання правочину недійсним; припинення дії, яка порушує право; відновлення становища, яке існувало до порушення; примусове виконання обов'язку в натурі; зміна правовідношення; припинення правовідношення; відшкодування збитків та інші особи відшкодування майнової шкоди; відшкодування моральної (немайнової) шкоди; визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб. Зазначені вимоги суд розглядає в сукупності, оскільки застосування з боку відповідача визначеного ним механізму розрахунку тарифу на послуги з центрального опалення само по собі не встановлює для позивача будь-яких обов'язків, оскільки є по суті застосуванням певної сукупності форм і методів для розрахунку проекту тарифу на цю комунальну послугу, однак застосування за визначеним відповідачем механізмом саме тарифу, за яким в подальшому проводилося нарахування позивачу, пред'являлися вимоги для сплати за послуги з централізованого опалення та вказувалося на виникнення заборгованості, мав наслідки для позивача, зазначав на існування у позивача певного обов'язку щодо їх сплати.
Як убачається з розрахунків за послуги з централізованого опалення, які сформовані відповідачем та нараховувалися позивачу за адресою: АДРЕСА_1 відповідач в опалювальний період 2016/2017 рр. застосовував тариф, який дорівнював в графі з датою: 26.10.2016 р.-15,566 грн., 25.11.2016р.-75,461грн., 27.12.2016р.-79,172грн., 26.01.2017р.-75,113грн., 23.02.2017р.-80,593 грн., 27.03.2017р.-73,661грн., 06.04.2017р.- -7,404 грн.
В цій частині вимог відповідач посилався на те, що постанова Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 31 березня 2015 року № 1171 Про встановлення тарифів на послуги з централізованого опалення та послуги з централізованого постачання гарячої води, що надаються населенню суб'єктами господарювання, які є виконавцями цих послуг не містить в собі механізму розрахунку тарифів на послуги з централізованого опалення, зазначеною постановою лише встановлені тарифи на послуги з централізованого опалення та послуги з централізованого постачання гарячої води, що надаються населенню суб'єктами господарювання, які є виконавцями цих послуг. Проект тарифів, запропонований Єлизаветівській сільській раді, був розрахований згідно Порядку формування тарифів на теплову енергію. її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води , затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 01 червня 2011 року № 869 (в редакції що діяла до 21.04.2017 року). Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 24.01.2017 року № 57 Про визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов НКРЕКП постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 09.06.2016 року № 1083 Про встановлення тарифу на теплову енергію для потреб населення КП Тепловодосервіс Лозівської районної ради визнано такою, що втратила чинність. Оскільки обсяги постачання теплової енергії в 2014-2016 роках були меншими ніж 18 000 Гкал., підприємство, згідно п. 1.4 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання теплової енергії , затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг від 10.08.2012 року № 278, в редакції, що діяла станом на 20.09.2016 року здійснило розрахунок економічно обґрунтованих тарифів та надало його на розгляд Єлизаветівській сільській раді. 20 вересня 2016 року Єлизаветівською сільською радою прийнято рішення Про встановлення тарифу на послуги теплопостачання по КП Тепловодосервіс Лозівської районної ради, згідно якого з 01 жовтня 2016 року на послуги з теплопостачання по Єлизаветівській сільській раді було встановлено наступні тарифи: для бюджетних установ - 1609.01 грн. з ПДВ за 1 1 кал; для госпрозрахункових організацій - 1609,01 грн. з ПДВ за 1 Гкал; для населення - 33,63 грн.. з ПДВ за 1 м. кв. опалювальної площі на протязі опалювального сезону; для населення - 1609.01 грн. з ПДВ за 1 Гкал. Відповідно до норм ст. 144 Конституції України та ч. 1 ст. 73 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні рішення Єлизаветівської сільської ради про встановлення тарифів є обов'язковим до виконання для КП Тепловодосервіс Лозівського районної ради.
Разом з цим, надаючи оцінку цим аргументам, суд враховує, що згідно детальної інформації про юридичну особу - Комунальне підприємство Тепловодосервіс Лозівської районної ради, основним видом економічної діяльності цього підприємства, визначеним на підставі даних державних статистичних спостережень відповідно до статистичної методології за підсумками діяльності за рік, код КВЕД 35.30 є постачання пари, гарячої води та кондиційованого повітря.
Державне регулювання у сфері теплопостачання здійснюється: Кабінетом Міністрів України; Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (у формі: ліцензування певних видів господарської діяльності в цій сфері; регулювання тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії з урахуванням змін цін на енергоносії та інших витрат; здійснення контролю за діяльністю суб'єктів відносин у сфері теплопостачання та застосування відповідних санкцій за порушення ними умов і правил здійснення господарської діяльності „у сфері теплопостачання.
Відповідно до Закону України „ Про ліцензування певних видів господарської діяльності", господарська діяльність з виробництва теплової енергії, транспортування її магістральними і місцевими (розподільчими) тепловими мережами та постачання теплової енергії, підлягає ліцензуванню.
Постачальником послуг з централізованого опалення та централізованого постачання холодної води та водовідведення житлового фонду Єлизаветівської сільської ради Лозівського району Харківської області, в тому числі і до квартири позивача є Комунальне підприємство Тепловодосервіс Лозівської районної ради, яке здійснювало свою господарську діяльність на підставі ліцензії.
НКРЕКП встановлює тарифи на теплову енергію, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води та централізоване водопостачання та водовідведення для суб'єктів природних монополій, ліцензування діяльності яких здійснюється НКРЕКП (у разі якщо суб'єкт господарювання здійснює (або має намір здійснювати) діяльність з виробництва, транспортування, постачання теплової енергії, а також з централізованого водопостачання та водовідведення в обсягах, що перевищує рівень, визначений Ліцензійними умовами), а органи місцевого самоврядування встановлюють тарифи на теплову енергію і на зазначені послуги підприємствам, які не підпадають під державне регулювання НКРЕКП.
В разі встановлення та затвердження тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Порядок формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869, не застосовується.
Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Про встановлення тарифів на послуги з централізованого опалення та послуги з централізованого постачання гарячої води, що надаються населенню суб'єктами господарювання, які є виконавцями цих послуг від 31.03.2015 року № 1171 зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 17 квітня 2015 року за № 433/26878, встановлено тарифи на послуги з централізованого опалення та послуги з централізованого постачання гарячої води, що надаються населенню комунальним підприємством Тепловодосервіс Лозівської районної ради, а саме: для абонентів житлових будинків без будинкових та квартирних приладів обліку теплової енергії - 26,95 грн за 1 кв. м за місяць протягом опалювального періоду (з податком на додану вартість), в подальшому до цієї постанови вносилися зміни, і тарифи встановлювали з 01.07.2016 року для абонентів житлових будинків без будинкових та квартирних приладів обліку теплової енергії - 49,19 грн. за 1 кв. м за місяць протягом опалювального періоду (з податком на додану вартість).
Постанова Національної комісії, що здійснює державне регулювання в сферах енергетики та комунальних послуг Про встановлення тарифів на послуги з централізованого опалення та послуги з централізованого опалення та послуги з централізованого постачання гарячої води, що надаються населенню суб'єктом господарювання, які є виконавцями цих послуг від 31 березня 2015 року № 1171 втратила чинність на наступний день після офіційної публікації в газеті Урядовий кур'єр , 21.03.2017, № 53 постанови НКРЕКП Про визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов НКРЕКП від 24.01.2017 року № 57.
Відповідачем не спростовано доводи позивача щодо неправомірного нарахування вартості послуг з центрального опалення в опалювальний період 2016/2017 рр. із застосовуванням тарифу, який дорівнював в графі з датою: 26.10.2016 р.-15,566 грн., 25.11.2016р.-75,461грн., 27.12.2016р.-79,172грн., 26.01.2017р.-75,113грн., 23.02.2017р.-80,593 грн., 27.03.2017р.-73,661грн., 06.04.2017р.- -7,404 грн./т.1а.с.187-188/
У зв'язку з чим доводи відповідача не приймаються судом, і суд доходить до висновку, що наявні правові підстави для визнання незаконними дій відповідача щодо проведення розрахунків за послуги з центрального опалення ОСОБА_1, за адресою: АДРЕСА_1 в опалювальному періоді 2016/2017 р. із застосуванням тарифів на послуги з централізованого опалення, які суперечать постанові Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Про встановлення тарифів на послуги з централізованого опалення та послуги з централізованого постачання гарячої води, що надаються населенню суб'єктами господарювання, які є виконавцями цих послуг від 31.03.2015 року № 1171 зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 17 квітня 2015 року за № 433/26878; постанові КМУ Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги від 11 червня 2011 року № 869 та Правилам надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою КМУ від 21.07.2005р. № 630.
Щодо позовних вимог про визнання протиправними дії Комунального підприємства Тепловодосервіс Лозівської районної ради щодо розрахунку та стягнення з ОСОБА_1 оплати за послуги з централізованого опалення із завищенням опалювальної площі на 5,1 кв.м. в межах позовної давності, то як вбачається з матеріалів справи, нарахування за послуги з централізованого опалення ОСОБА_1 відповідачем проводилося з визначенням опалювальної площі у розмірі 66,30 кв.м.
Відповідно до ст. ст. 256, 257 ЦК України позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу. Загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.
В цій частині вимог відповідач зазначав, що нарахування за послуги з централізованого опалення в 2016 та в попередніх роках були здійснені згідно даних щодо площі квартири з бази даних Абонент, що юридичний факт зміни площі відповідної квартири встановлено 10 листопада 2017 року за результатами виготовлення технічного паспорту на квартиру, що відповідачу не надано право самостійно вносити зміни до відомостей, до 10 листопада 2017 року докази зміни опалювальної площі позивачем не були надані.
Суд не може погодитися з даними аргументами відповідача, зважаючи на те, що відповідачем не надано у відповідності до вимог ст. 81 ЦПК України правовстановлюючих документів із визначенням опалювальної площі квартири позивача у розмірі 66,30 кв.м., на підставі яких відповідачем було сформовано базу даних Абонент, відомості якої ним використовуються при нарахуванні оплати за послуги з централізованого опалення. Відповідачем не надано жодного належного та допустимого доказу отримання даних, які ним використовуються для нарахування оплати за послуги з централізованого опалення з правовстановлюючих документів на вказану квартиру.
В ордері № 103 на квартиру за адресою: АДРЕСА_1, загальна житлова площа квартири не вказана / том 1 а.с. 10/. В укладеному сторонами договорі про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної води і водовідведення від 06.03.2015 року ці відомості також відсутні./т.1 а.с.200-205/
Щодо посилань відповідача на те, що від позивача не надходили ні до 10.11.2017 року, ні після зазначеної дати, звернення (повідомлення) щодо зміни площі квартири, здійснення перерахунку розміру опалити наданих послуг та внесення відповідних змін до особового рахунку, то в при розгляді справи було підтверджено, що в чисельних заявах позивача, адресованих відповідачу, ставилося питання про перерахунок оплати за послуги з централізованого опалення з урахуванням дійсної площі квартири, і відповідачу доводилося до відома про дійсну площу квартири.
Згідно технічного паспорту на квартиру АДРЕСА_1 виготовлено станом на 10.11.2017 року, квартира складається з 3-х кімнат житловою площею 36.4 кв.м, у тому числі 1-а кімната (3) 11.7 кв.м, 2-а кімната (4) 9.9 кв.м, 3-я кімната (9) 14.8 кв.м, кухні площею 8.2 кв.м, вбиральні площею 1.1 кв.м, ванної кімнати 2.6 кв.м, коридору площею 10.5 кв.м, вбудованої шафи площею 1.2 кв.м, комори площею 1.2 кв.м. Квартира обладнана лоджією 7.1 (3.6) кв.м Загальна площа квартири складає 64.8 кв. м. /том 1 а.с.14/.
Згідно акту Єлизаветівської сільської ради від 25.09.2018 року, в квартирі АДРЕСА_1 перебудови та зміни до планових конструкцій не проводилось, житло знаходиться згідно планового проектування /том 2 а.с.15/, що відповідачем при розгляді справи не спростовано.
Згідно правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 р. № 630 опалювана площа (об'єм) квартири (будинку садибного типу) це загальна площа (об'єм) квартири, а також будинку садибного типу без урахування площі лоджій, балконів, терас.
З урахуванням викладеного, суд вважає позов доведеним в цій частині вимог і доходить до висновку, що проведення відповідачем ОСОБА_1 розрахунків за послуги з централізованого опалення та виставлення їх позивачу для оплати, виходячи з визначення опалюваної площі квартири за адресою: АДРЕСА_1 розміром 66,3 кв.м., у період з 15.02.2015 року по 02.11.2017 року належить визнати протиправним.
Щодо вимог позивача про стягнення з Комунального підприємства Тепловодосервіс Лозівської районної ради грошових коштів в розмірі 10618,20 гривень, посилань на те, що згідно п. 5 Договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної води і водовідведення від 06.03.2015 року відповідач повинен був враховувати при нарахуванні тариф на послугу з опалення, який становить 18,06 грн., тариф, встановлений Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг тариф на послуги з централізованого опалення для КП Тепловодосервіс Лозівського району, складає 26,95 грн./кв.м., то суд зважає на таке.
Державне регулювання у сфері теплопостачання здійснюється: Кабінетом Міністрів України; Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (у формі: ліцензування певних видів господарської діяльності в цій сфері; регулювання тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії з урахуванням змін цін на енергоносії та інших витрат; здійснення контролю за діяльністю суб'єктів відносин у сфері теплопостачання та застосування відповідних санкцій за порушення ними умов і правил здійснення господарської діяльності „у сфері теплопостачання.
Відповідно до Закону України „Про ліцензування певних видів господарської діяльності", господарська діяльність з виробництва теплової енергії, транспортування її магістральними і місцевими (розподільчими) тепловими мережами та постачання теплової енергії, підлягає ліцензуванню.
Постачальником послуг з централізованого опалення та централізованого постачання холодної води та водовідведення житлового фонду Єлизаветівської сільської ради Лозівського району Харківської області, є Комунальне підприємство ТЕПЛОВОДОСЕРВІС Лозівської районної ради, яке здійснювало свою господарську діяльність на підставі ліцензії.
НКРЕКП встановлює тарифи на теплову енергію, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води та централізоване водопостачання та водовідведення для суб'єктів природних монополій, ліцензування діяльності яких здійснюється НКРЕКП (у разі якщо суб'єкт господарювання здійснює (або має намір здійснювати) діяльність з виробництва, транспортування, постачання теплової енергії, а також з централізованого водопостачання та водовідведення в обсягах, що перевищує рівень, визначений Ліцензійними умовами), а органи місцевого самоврядування встановлюють тарифи на теплову енергію і на зазначені послуги підприємствам, які не підпадають під державне регулювання НКРЕКП.
В разі встановлення та затвердження тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Порядок формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869 не застосовується.
Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Про встановлення тарифів на послуги з централізованого опалення та послуги з централізованого постачання гарячої води, що надаються населенню суб'єктами господарювання, які є виконавцями цих послуг від 31.03.2015 року № 1171 зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 17 квітня 2015 року за № 433/26878, встановлено тарифи на послуги з централізованого опалення та послуги з централізованого постачання гарячої води, що надаються населенню комунальним підприємством Тепловодосервіс Лозівської районної ради, а саме: для абонентів житлових будинків без будинкових та квартирних приладів обліку теплової енергії - 26,95 грн за 1 кв. м за місяць протягом опалювального періоду (з податком на додану вартість), в подальшому до цієї постанови вносилися зміни, і тарифи встановлювали з 01.07.2016 року для абонентів житлових будинків без будинкових та квартирних приладів обліку теплової енергії - 49,19 грн. за 1 кв. м за місяць протягом опалювального періоду (з податком на додану вартість).
Постанова Національної комісії, що здійснює державне регулювання в сферах енергетики та комунальних послуг Про встановлення тарифів на послуги з централізованого опалення та послуги з централізованого опалення та послуги з централізованого постачання гарячої води, що надаються населенню суб'єктом господарювання, які є виконавцями цих послуг від 31 березня 2015 року № 1171 втратила чинність на наступний день після офіційної публікації в газеті Урядовий кур'єр , 21.03.2017, № 53 постанови НКРЕКП Про визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов НКРЕКП від 24.01.2017 року № 57.
Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 24.01.2017 року № 57 Про визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов НКРЕКП постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 09.06.2016 року № 1083 Про встановлення тарифу на теплову енергію для потреб населення КП Тепловодосервіс Лозівської районної ради визнано такою, що втратила чинність.
Визначена позивачем сума, яку позивач вважає такою, що підлягає стягненню з відповідача, не була доведена при розгляді справи. Позивачем не наведено складових, самих розрахунків, якою методикою керувався позивач, на підставі яких даних ним була визначена загальна сума до стягнення та суми, на підставі яких позивач визначив загальну суму. Доводи про фактичну сплату позивачем через банківські установи суми у розмірі 10816,23 гривень не підтверджено належними на допустимими доказами, позивачем не надано копії квитанцій про проведення платежів, в тому числі платежів на суми 722,48 гривень, 308,31 гривень, та 200 гривень, які, як вважає позивач, не були враховані відповідачем, але мали місце.
ЦПК України в статтях 77-81 встановлює, що предметом доказування є обставини, що підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов'язків щодо доказів, а також інших випадків, передбачених цим Кодексом.
В справі відсутні і не надані сторонами показники, які передбачені законодавством та повинні бути враховані при нарахуванні вартості послуги з централізованого опалення.
Відповідно до Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 року були внесені зміни, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 30.10.2015 року № 1037 Про запровадження перерахунку вартості послуги з централізованого опалення залежно від температури зовнішнього повітря , яка набрала законної чинності з 19.12.2015 року. Постановою Кабінету міністрів України від 30.11.2016 року № 865 Про особливості нарахування плати за надану послугу з централізованого опалення населенню у разі відсутності у квартирі (будинку садибного типу) та на вводах у багатоквартирний будинок засобів обліку теплової енергії в опалювальний сезон 2016/17 року, яка набрала законної чинності з 09.12.2016 року установлено, що: 1) у разі встановлення у квартирі (будинку садибного типу) та на вводах у багатоквартирний будинок засобів обліку теплової енергії нарахування плати за надані послуги з централізованого опалення проводити згідно з вимогами Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 р. № 630; 2) у разі відсутності у квартирі (будинку садибного типу) та на вводах у багатоквартирний будинок засобів обліку теплової енергії: вимоги пунктів 21, 40-48 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 р. № 630, під час нарахування плати за надану послугу з централізованого опалення для населення не застосовуються; нарахування плати за надані послуги з централізованого опалення здійснюється на підставі середньозважених для відповідного населеного пункту показників споживання теплової енергії поточного розрахункового періоду, виставлених споживачам згідно з показниками будинкових засобів обліку теплової енергії, які перебувають на абонентському обліку виконавця послуг, були повірені та функціонували протягом всього розрахункового періоду. Середньозважене для відповідного населеного пункту споживання теплової енергії на опалення 1 кв. метра опалюваної площі визначається як співвідношення загального обсягу споживання теплової енергії зазначеними будинковими засобами обліку теплової енергії (не враховуючи споживання юридичними особами та фізичними особами - підприємцями, які є власниками або орендарями нежитлових приміщень) до відповідної загальної опалюваної площі квартир, які розташовані у багатоквартирному будинку, обладнаному зазначеними будинковими засобами обліку теплової енергії (не враховуючи площу нежитлових приміщень юридичних і фізичних осіб - підприємців, які є власниками або орендарями зазначених приміщень); 3) у разі відсутності раніше встановлених будинкових засобів обліку теплової енергії, несправності таких засобів обліку, у тому числі, що не підлягає усуненню, плата за надану послугу з централізованого опалення нараховується згідно із середньомісячними показниками будинкових засобів обліку за попередній опалювальний період з урахуванням вимог пункту 12Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 р. № 630; 4) у житлових будинках населеного пункту, які не обладнані засобами обліку теплової енергії, коригування нарахувань за послугу з централізованого опалення, надану у жовтні 2016 р., здійснюється з урахуванням вимог, встановлених цією постановою; 5) особливості нарахування плати за надану послугу з централізованого опалення населенню у разі відсутності у квартирі (будинку садибного типу) та на вводах у багатоквартирний будинок засобів обліку теплової енергії, встановлені цією постановою, застосовуються у населених пунктах за умови оснащеності житлового фонду засобами обліку теплової енергії не менше 50 відсотків.
Суб'єктам господарювання у сфері теплопостачання - виконавцям послуг з централізованого опалення: у населених пунктах з рівнем оснащеності житлового фонду приладами обліку менше 50 відсотків у разі відсутності у квартирі (будинку садибного типу) та на вводах у багатоквартирний будинок засобів обліку теплової енергії нарахування плати за надані послуги з централізованого опалення здійснювати згідно з Правилами надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 р. № 630, з безумовним дотриманням вимог пунктів 40-48 зазначених Правил, зокрема під час розрахунку фактичної розрахункової норми витрати теплової енергії на опалення 1 кв. метра опалюваної площі (1 куб. метра об'єму) житлових будинків застосовувати середню розрахункову температуру зовнішнього повітря для відповідного населеного пункту, яка врахована в установлених тарифах на послугу з централізованого опалення в 1-му місяці, та середню фактичну температуру зовнішнього повітря розрахункового періоду для відповідного населеного пункту в 1-му місяці.
У зв'язку з викладеним, суд не убачає правових підстав для задоволення позовних вимог в частині стягнення з відповідача грошових коштів у розмірі 10618,20 гривень.
Щодо позовних вимог про визнати незаконними дії Комунального підприємства Тепловодосервіс Лозівської районної ради щодо відмови у наданні позивачу послуг з централізованого опалення в опалюваному періоді 2017/2018 року і в подальшому, то суд зазначає, що 06.03.2015 року між Комунальним підприємством Тепловодосервіс Лозівської районної ради та ОСОБА_1 укладено договір про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної води і водовідведення /том 1 а.с.16-21/.
Відповідно до п. 29 договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної води та водовідведення від 06.03.2015 року, договір може бути розірваний достроково у разі: зникнення потреби в отриманні послуги або відмови споживача від користування послугами виконавця; переходу права власності (користування) на квартиру (будинок садибного типу) до іншої особи; невиконання умов договору сторонами договору /том 1 а.с. 16-21/.
Виходячи з положень ст.ст.6, 526, 626-631 ЦК України укладений договір є обов'язковим для належного виконання сторонами відповідно до його умов, ЦК України та інших актів цивільного законодавства.
Щодо доводів відповідача про проведення відключення всього будинку за адресою: АДРЕСА_1 на підставі рішення Єлизаветівської сільської ради Лозівського району Про перехід на індивідуальне опалення багатоквартирного житлового фонду с. Єлизаветівка від 13 червня 2017 року, то заяву про відключення від централізованого опалення було надіслано 09.10.2017 року ОСОБА_1 на адресу голови сільської ради /том 1 а.с.28/.
Рішенням № 82 виконавчого комітету Єлизаветівської сільської ради Лозівського району Харківської області від 18.10.2017 року, ОСОБА_1 надано дозвіл на відключення від центрального опалення, та на розробку проектно-технічної документації на встановлення індивідуального опалення за адресою: АДРЕСА_1 /том 1 а.с.35/. Разом з тим, в матеріалах справи відсутні відомості про те, що ОСОБА_1 реалізувала цей дозвіл у встановлений законом порядку.
В рішенні Єлизаветівської сільської ради Лозівського району Про перехід на індивідуальне опалення багатоквартирного житлового фонду с. Єлизаветівка від 13 червня 2017 року зазначено про необхідність проведення переходу багатоквартирних будинків на індивідуальне опалення і відсутні будь-які вказівки відповідачу саме на відключення будинку за адресою: АДРЕСА_1 від централізованого опалення.
Згідно акту Комунального підприємства Тепловодосервіс Лозівської районної ради, 02.11.2017 року було проведено відключення від теплових мереж КП Тепловодосервіс системи центрального опалення за адресою: АДРЕСА_1 /том 2 а.с.49/. Однак із заявою про відключення від централізованого опалення, або про зникнення потреби в отриманні послуг або відмову від користування послугами, які визначені в договорі від 06.03.2015 року, ОСОБА_1 до Комунального підприємства Тепловодосервіс Лозівської районної ради не зверталась.
Отже, суд доходить до висновку про незаконність дій Комунального підприємства Тепловодосервіс Лозівської районної ради щодо відмови ОСОБА_1 у наданні послуг з централізованого опалення. При цьому визначаючи період, у який зазнали порушень права позивача, суд зазначає на те, що обов'язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду, порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених прав чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення. Гарантоване статтею 55 Конституції України й конкретизоване у законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб стверджене порушення було обґрунтованим. Для захисту права суду необхідний факт його порушення. Вимога захисту права в майбутньому не може бути задоволена, оскільки захисту підлягає тільки порушене право. З огляду на наведене, суд вважає дії Комунального підприємства Тепловодосервіс Лозівської районної ради щодо відмови у наданні послуг з централізованого опалення за адресою: АДРЕСА_1, неправомірними в опалювальні періоди у період з 02.11.2017 року по 16.01.2019 року, тобто на день ухвалення рішення.
Щодо вимог позивача про визнання протиправними дії Комунального підприємства Тепловодосервіс Лозівської районної ради щодо надання неправдивої інформації до Управління праці та соціального захисту населення Лозівської районної державної адміністрації щодо наявності наявної заборгованості та позбавлення позивача державної субсидії на житлово-комунальні послуги в опалювальному періоді 2017/2018 р., то в матеріалах справи відсутні належні та допустимі докази передання неправдивої інформації КП Тепловодосервіс Лозівської районної ради до УПСЗН Лозівської РДА, не доведено, що відповідач вважав інформацію щодо боргу позивача неправдивою, мав на меті позбавлення позивача державної субсидії на житлово-комунальні послуги в опалювальному періоді 2017/2018 р.. Об'єктивний зв'язок між дією (бездіяльністю) відповідача і певним наслідком не доведений позивачем. З огляду на наведене, суд не убачає правових підстав для задоволення позову в цій частині вимог.
Крім того, стаття 15 ЦК України передбачає право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа також має на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного судочинства. Отже, об'єктом захисту є порушене, невизнане або оспорене право чи цивільний інтерес, саме вони є підставою для звернення особи за захистом свого права із застосуванням відповідного способу захисту. Під способами захисту суб'єктивних цивільних прав розуміють закріплені законом матеріально-правові заходи примусового характеру, за допомогою яких проводиться поновлення (визнання) порушених (оспорюваних) прав та вплив на правопорушника. Загальний перелік таких способів захисту цивільних прав та інтересів дається в ст.16 ЦК України. Згідно ч.2 ст.16 ЦК України до способів захисту цивільних прав та інтересів належать: визнання права; визнання правочину недійсним; припинення дії, яка порушує право; відновлення становища, яке існувало до порушення; примусове виконання обов'язку в натурі; зміна правовідношення; припинення правовідношення; відшкодування збитків та інші особи відшкодування майнової шкоди; відшкодування моральної (немайнової) шкоди; визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб. Заявляючи вимоги про визнання протиправними дій Комунального підприємства Тепловодосервіс Лозівської районної ради щодо надання неправдивої інформації до Управління праці та соціального захисту населення Лозівської районної державної адміністрації щодо наявності наявної заборгованості та позбавлення позивача державної субсидії на житлово-комунальні послуги в опалювальному періоді 2017/2018 р., позивач не заявляє про будь-який спосіб захисту судом цивільних прав та інтересів, передбачений ст.16 ЦК України.
Керуючись ст.ст. 12, 13, 76, 81, 89, 141, 259, 264, 265,268 ЦПК України, суд,-
у х в а л и в :
Прийняти ухвалу, якою відмовити Комунальному підприємству Тепловодсервіс Лозівської районної ради Харківської області в задоволенні клопотання про визнання явки учасника справи обов'язковою та повернути заявникові ОСОБА_2 без розгляду додаткові письмові пояснення, заяву про уточнення (уніфікацію) позовних вимог, заяву про долучення до справи позову, клопотання про прискорення розгляду справи.
Позовні вимоги ОСОБА_1 - задовольнити частково.
Визнати незаконними дії Комунального підприємства Тепловодосервіс Лозівської районної ради щодо проведення розрахунків за послуги з центрального опалення ОСОБА_1, за адресою: АДРЕСА_1 в опалювальному періоді 2016/2017 р. із застосуванням тарифів на послуги з централізованого опалення, які суперечать постанові Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Про встановлення тарифів на послуги з централізованого опалення та послуги з централізованого постачання гарячої води, що надаються населенню суб'єктами господарювання, які є виконавцями цих послуг від 31.03.2015 року № 1171 зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 17 квітня 2015 року за № 433/26878; постанові КМУ Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги від 11 червня 2011 року № 869 та Правилам надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою КМУ від 21.07.2005р. № 630.
Визнати протиправними дії Комунального підприємства Тепловодосервіс Лозівської районної ради щодо проведення ОСОБА_1 розрахунків за послуги з централізованого опалення для оплати, виходячи з визначення опалюваної площі квартири за адресою: АДРЕСА_1 розміром 66,3 кв.м., у період з 15.02.2015 року по 02.11.2017 року.
Визнати незаконними дії Комунального підприємства Тепловодосервіс Лозівської районної ради щодо відмови ОСОБА_1 у наданні послуг з централізованого опалення за адресою: АДРЕСА_1 в опалювальні періоди у період з 02.11.2017 року по 16.01.2019 року.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Апеляційна скарга на рішення суду подається через Лозівський міськрайонний суд Харківської області до Харківського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду. Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин, крім випадків, зазначених у частині другій статті 358 цього Кодексу.
Ухвали окремо від рішення суду можуть бути оскаржені в апеляційному порядку згідно ст.ст. 353, 354, 355, п. 15.5 Розділу ХІІІ Перехідні положення ЦПК України.
позивач -ОСОБА_1, РНОКПП НОМЕР_1, зареєстроване місце проживання за адресою: АДРЕСА_1
відповідач - Комунальне підприємство Тепловодосервіс Лозівської районної ради Харківської області, ЄДРПОУ 37346355, місцезнаходження за адресою: смт. Краснопавлівка Лозівського району Харківської області, мікрорайон, буд. 16
третя особа - Управління праці та соціального захисту населення Лозівської районної державної адміністрації Харківської області, місцезнаходження за адресою: с. Катеринівка Лозівського району Харківської області, вул. Шкільна, 18
третя особа - Єлизаветівська сільська рада Лозівського району Харківської області, ЄДРПОУ 22672257, місцезнаходження за адресою: с. Єлизаветівка Лозівського району Харківської області, мікрорайон, буд. 38, кв. 16
Суддя К.Ш.Харабадзе
Суд | Лозівський міськрайонний суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 16.01.2019 |
Оприлюднено | 29.01.2019 |
Номер документу | 79456823 |
Судочинство | Цивільне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні