МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 січня 2019 р. № 400/2885/18 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Лісовської Н.В., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом:ОСОБА_1, АДРЕСА_1
до відповідача:Управління соціального захисту населення Доманівської районної державної адміністрації, вул. Центральна, 55, смт. Доманівка, Доманівський район, Миколаївська область, 56401
про:визнання протиправним та скасування рішення від 12.04.2018 р. про зменшення соціальної виплати в розмірі 20% з розміру призначеної допомоги,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернулася з позовом до Управління соціального захисту населення Доманівської районної державної адміністрації про визнання протиправними дій щодо здійснення щомісячного відрахування у розмірі 20% від призначеної суми державної допомоги та зобов'язання утриматися від вказаних дій.
Свої вимоги позивач обґрунтовує тим, що з 2015 р. отримує державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям. З травня 2018 р. розмір призначеної допомоги було зменшено внаслідок відрахування 20% на погашення переплати. Відповідач повідомив, що переплата виникла внаслідок приховання транспортних засобів, які перебували у власності чоловіка позивача, під час отримання допомоги. Такі дії відповідача позивач вважає протиправними, оскільки на момент укладення шлюбу з чоловіком, транспортні засоби фактично вибули з його володіння. Позивач наполягає на тому, що не приховувала і навмисно не подавала недостовірних даних про майновий стан, а тому повертати кошти не повинна.
17.12.2018 р. відповідачем подано відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що в деклараціях про доходи та майновий стан позивач вказувала про відсутність транспортних засобів, чим навмисно подала недостовірні відомості, що вплинуло на встановлення права на призначення допомоги. Державним соціальним інспектором неодноразово роз'яснювалося позивачу про необхідність декларування транспортних засобів, які фактично вибули з володіння, але з реєстрації не зняті. З інформації від сервісного центру МВС відповідач встановив наявність зареєстрованих транспортних засобів за чоловіком позивача. Соціальна допомога не призначається за наявності у власності сім'ї більше одного автомобіля. Викладене стало підставою для виникнення переплати державної допомоги за період з 01.02.2015 р. до 30.09.2017 р. у сумі 107330,81 грн. Позивач добровільно відмовилася повернути переплату, тому за рішенням управління від 12.04.2018 р. з травня 2018 р. проводяться щомісячні відрахування в розмірі 20% з призначеної допомоги.
Представником позивача заявлялося клопотання про виклик свідків, однак ухвалою від 19.12.2018 р. суд відмовив у задоволенні клопотання.
10.01.2019 р. представником позивача подано заяву про зміну предмета позову, яка ухвалою суду від 17.01.2019 р. прийнята до розгляду. Таким чином, справа розглядається з вимогами про визнання протиправним та скасування рішення відповідача від 12.04.2018 р. про зменшення позивачу соціальної виплати в розмірі 20% з розміру призначеної допомоги.
22.01.2019 р. відповідач подав відзив на заяву про зміну предмета позову, який аналогічний відзиву на позов.
За клопотанням представників сторін справу розглянуто в порядку письмового провадження.
З'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дослідивши матеріали, що містяться у справі, суд встановив наступне:
Позивач з лютого 2015 р. отримує державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям. При поданні документів на призначення допомоги нею заповнювалися декларації про доходи та майновий стан, в яких вказано про відсутність зареєстрованих транспортних засобів у її власності або членів сім'ї.
На запит відповідача Територіальним сервісним центром № 4844 Регіонального сервісного центру в Миколаївській області 01.09.2017 р. направлено витяги з ЄДР МВС та РІІС "Автомобіль", згідно з якими за ОСОБА_3 (чоловік позивача) зареєстровано три транспортні засоби та причеп.
Державним соціальним інспектором 14.09.2017 р. складено акт перевірки достовірності поданої позивачем інформації. В акті зазначено, що внаслідок отриманої інформації про зареєстровані за чоловіком позивача транспортні засоби, вона не мала права на державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям за період з 01.02.2015 р. до 30.09.2017 р. та їй надміру виплачені кошти за вказаний період у сумі 107330,81 грн.
29.09.2017 р. позивача повідомлено про припинення виплати державної соціальної допомоги та необхідність повернення коштів у сумі 107330,81 грн. Повідомлення отримане позивачем 05.10.2017 р.
26.03.2018 р. позивач відмовилася повернути надмірно нараховані кошти, подавши відповідну заяву.
Рішенням від 12.04.2018 р. відповідач зменшив соціальні виплати позивачу в розмірі 20% з розміру призначеної допомоги до повного погашення надміру виплачених коштів. За інформацією відповідача, станом на 10.12.2018 р. з призначеної позивачу допомоги відраховано 7043,63 грн.
Позивач з таким рішенням відповідача не згодна, оскільки транспортні засоби, які були зареєстровані за ОСОБА_3, фактично вибули з його володіння ще до укладення шлюбу з позивачем 05.12.2014 р.
Позивач надала суду поліси обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів, відповідно до яких автомобіль Камаз фактично використовувався іншими особами.
Відповідно до інформації Територіального сервісного центру № 4844 Регіонального сервісного центру в Миколаївській області від 12.03.2018 р. за ОСОБА_3 транспортні засоби не зареєстровані.
Умови призначення і виплати малозабезпеченим сім'ям державної соціальної допомоги, передбаченої Законом України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям" визначаються Порядком, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 р. № 250 (далі - Порядок № 250).
Пунктом 10 Порядку № 250 передбачено, що соціальна допомога не призначається у разі, коли у власності чи володінні малозабезпеченої сім'ї є більше одного автомобіля, транспортного засобу.
Відповідно до ч. 4 ст. 7 Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям", якщо сім'єю навмисно подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на державну соціальну допомогу та на визначення її розміру, виплата призначеної державної соціальної допомоги припиняється з місяця, в якому виявлено порушення.
Пунктом 28 Порядку № 250 встановлено, якщо сім'єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинуло на встановлення права на призначення соціальної допомоги та визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти, органи соціального захисту населення:
визначають обсяг надміру виплачених коштів та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану сім'ї;
повідомляють уповноваженого представника малозабезпеченої сім'ї про обсяг надміру виплачених коштів та строки їх повернення;
у разі врахування надміру виплачених коштів при виплаті соціальної допомоги у наступні періоди провадять щомісячні відрахування на підставі своїх рішень у розмірі не більш як 20 відсотків суми, що підлягає виплаті;
у разі неповернення надміру виплачених коштів добровільно в установлені строки вирішують питання про їх стягнення у судовому порядку.
Таким чином, обов'язковою умовою для повернення надміру виплачених коштів є умисні дії з подання недостовірних відомостей чи їх приховування.
Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач посилається на те, що шлюб із ОСОБА_3 уклала 05.12.2014 р., а транспортні засоби перебували в його користуванні до вказаної дати. Оскільки фактично транспортні засоби та причеп не перебували у володіння ОСОБА_3, позивач не знала про їх існування та не вказувала в деклараціях про майновий стан.
Згідно з ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, відповідач має довести наявність у діях позивача умислу на подачу недостовірних відомостей чи їх приховування. Таких доказів відповідачем не надано. На доказ роз'яснення державним соціальним інспектором позивачу про необхідність декларування транспортних засобів, які фактично вибули з володіння, але з реєстрації не зняті, відповідач не надав будь-яких пам'яток, повідомлень тощо, підписаних позивачем. Не надав відповідач і будь-яких доказів на підтвердження фактичного користування сім'єю позивача транспортними засобами та причепом, які були зареєстровані за ОСОБА_3
Крім того, суд враховує приписи ст. 1215 Цивільного кодексу України, згідно з якою не підлягає поверненню безпідставно набуті суми допомоги, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача.
Недобросовісність з боку позивача в отриманні державної допомоги за період з 01.02.2015 р. до 30.09.2017 р. у сумі 107330,81 грн відповідачем не доведена.
Таким чином, суд дійшов висновку щодо протиправності рішення відповідача від 12.04.2018 р. про зменшення позивачу соціальної виплати в розмірі 20% з розміру призначеної допомоги. Викладене є підставою для задоволення позову в повному обсязі.
Згідно з ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Позивач надала квитанцію про сплату судового збору в сумі 704,80 грн, що й підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242-246, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
1. Позов ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1) до Управління соціального захисту населення Доманівської районної державної адміністрації (вул. Центральна, 55, смт. Доманівка, Миколаївська область, 56401, ідентифікаційний код 03194542) про визнання протиправним та скасування рішення від 12.04.2018 р. про зменшення соціальної виплати - задовольнити повністю.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення Управління соціального захисту населення Доманівської районної державної адміністрації від 12.04.2018 р. про зменшення ОСОБА_1 соціальної виплати в розмірі 20% з розміру призначеної допомоги.
3. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління соціального захисту населення Доманівської районної державної адміністрації (вул. Центральна, 55, смт. Доманівка, Миколаївська область, 56401, ідентифікаційний код 03194542) судовий збір у сумі 704,80 грн (сімсот чотири грн 80 коп.) на користь ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга може бути подана до П'ятого апеляційного адміністративного суду через Миколаївський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Дата складення повного судового рішення 28.01.2019 р.
Суддя Н. В. Лісовська
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.01.2019 |
Оприлюднено | 30.01.2019 |
Номер документу | 79462664 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Лісовська Н. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні