РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 січня 2019 року справа № 2340/4107/18
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого - судді: Тимошенко В.П.,
за участю секретаря судового засідання: Пруднікової В.О.,
представника позивача - ОСОБА_1 (за довіреністю),
розглянувши за правилами загального позовного провадження в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Соколівської об'єднаної територіальної громади до Жашківської районної державної адміністрації Черкаської області, третя особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача ОСОБА_2 про визнання протиправними та скасування розпоряджень,
встановив:
08 жовтня 2018 року до суду з позовною заявою звернулася Соколівська об'єднана територіальна громада до Жашківської районної державної адміністрації про визнання протиправними та скасування розпоряджень, в якій просить:
1) визнати протиправним та скасувати розпорядження Жашківської районної державної адміністрації від 10.01.2018 №2 «Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості)» ;
2) визнати протиправним та скасувати розпорядження районної державної адміністрації від 06.02.2018 №21 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості)» .
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідач не пересвідчившись про наявність в адміністративних межах Соколівської сільської ради земельних ділянок для можливого виділення в натурі (на місцевості) громадянину ОСОБА_2 видала розпорядження від 10.01.2018 №2 Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та від 06.02.2018 №21 Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) чим порушила права та інтереси жителів села щодо користування землями комунальної власності територіальних громад села Соколівка. Позивач зазначив, що технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 3,3340 га, виготовлена з поручениям норм чинного законодавства оскільки земельна ділянка, кадастровий номер 7120987400:02:001:0966, перебуває у комунальній власності територіальної громади Соколівської сільської ради згідно рішення Жашківського районного суду від 07.04.2016 у справі №693/342/16-ц 2-0/693/24/16 та зареєстрована в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 13.09.2016 за № 16419829.
Ухвалою судді Черкаського окружного адміністративного суду від 12.11.2018 прийнято до розгляду позовну заяву та відкрито провадження у адміністративній праві, прийнято рішення про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.
Представник відповідача 22.11.2018, 14.12.2018, 08.01.2019 надіслав на адресу суду клопотання, в яких зазначив, що у зв?язку з відсутністю фінансового забезпечення на відрядження просить розглянути справу без його участі за наявними у справі матеріалами та прийняти рішення на розсуд суду.
26.12.2018 представник третьої особи надіслав на адресу суду пояснення, в яких зазначив, що постановою Жашківського районного суду Черкаської області від 13.11.2017 визнано протиправними дії Жашківської районної державної адміністрації Черкаської області щодо відмови йому у наданні дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), згідно сертифікату на право на земельну частку (пай) серії ЧР № 0197880 та зобов'язано Жашківську районну державну адміністрацію Черкаської області розглянути його заяву про розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за рахунок не витребуваних паїв в адміністративних межах Соколівської сільської ради, згідно сертифікату на право на земельну частку (пай) серії ЧР№ 0197880, з урахуванням того, що вказаний сертифікат на право на земельну частку (пай) та свідоцтво про право на спадщину за законом від 20.03.2000 року, зареєстроване в реєстрі під № 502, є дійсними.
На виконання рішення суду розпорядженням Жашківської районної державної адміністрації від 10 січня 2018 року № 2 Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) мені було надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та розпорядженням Жашківської районної державної адміністрації від 06 лютого 2018 року № 21 Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) йому затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). ОСОБА_2. в своїх поясненнях також зазначив, що оскаржувані рішення не порушують права і не зачіпають майнових інтересів Соколівської ОТГ, оскільки земельна ділянка виділялася в адміністративних межах Соколівської сільської ради (за межами населеного пункту), то саме Жашківська РДА (згідно ст. 5 Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) ) повинна приймати рішення щодо виділення в натурі земельної ділянки.
15.01.2019 ОСОБА_2 надіслав на адресу суду клопотання про розгляд справи за його відсутності, в якому просить розглянути справу без його участі.
Заслухавши пояснення представника позивача, розглянувши матеріали адміністративної справи, дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд встановив таке.
На виконання постанови Жашківського районного суду від 13.11.2017 у справі №693/480/17, Жашківська районна державна адміністрація Черкаської області прийняла розпорядження від 10.01.2018 №2 Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) , яким надано дозвіл громадянину ОСОБА_2 на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 3,77 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в адміністративних межах Соколівської сільської ради (за межами населеного пункту) право на яку належало ОСОБА_3 на підставі сертифіката на право власності на земельну частку (пай) серії ЧР №0197880 та було успадковано ОСОБА_2 згідно свідоцтва про право на спадщину за законом від 20.03.2000, враховуючи рішення Жашківського районного суд Черкаської області від 13.11.2017 №693/480/17, з метою реєстрації земельної ділянки та отримання витягу з Державного земельного кадастру (а.с. 17).
Розпорядженням від 06.02.2018 №21 Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) затверджено громадянину ОСОБА_2 технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 3,3286 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в адміністративних межах Соколівської сільської ради (за межами населеного пункту) та виділено в натурі (на місцевості) земельну ділянку громадянину ОСОБА_2 площею 3,3286 га, кадастровий номер 7120987400:02:001:0966 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в адміністративних межах Соколівської сільської ради (за межами населеного пункту) (а.с.18).
18.04.2018 державний реєстратор прав на нерухоме майно Жашківської районної державної адміністрації Черкаської області розглянувши заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, прийняту 12.04.2018 за реєстраційним номером 27693369, яку подав ОСОБА_4 для проведення державної реєстрації права власності, форма власності: приватна на земельну ділянку, що розташована в Черкаській обл., Жашківський р., с/рада Соколівська, кадастровий номер 7120987400:02:001:0966 та документи подані для проведення державної реєстрації прав, та встановив наявність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованим речовим правом, а саме зазначена земельна ділянка вже зареєстрована в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, реєстраційний номер 1028364071209, форма власності комунальна, власник Соколівська сільська рада. На підставі вищевикладеного державним реєстратором прав на нерухоме майно Жашківської районної державної адміністрації Черкаської області відмовлено у державній реєстрації на земельну ділянку, що розташована в Черкаській обл., Жашківський р., с/рада Соколівська, кадастровий номер 7120987400:02:001:0966 за ОСОБА_2 (а.с.46).
Надаючи оцінку спірним рішенням в контексті позовних вимог, суд врахував таке.
Згідно із статтею 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Частиною 1 статті 6 Закону України Про місцеві державні адміністрації визначено, що голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження на виконання Конституції України, законів України, актів Президента України, актів Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, які відповідно до закону забезпечують нормативно-правове регулювання, власних і делегованих повноважень.
У відповідності до положень статті 17 Земельного кодексу України до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить: а) розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом; б) участь у розробленні та забезпеченні виконання загальнодержавних і регіональних (республіканських) програм з питань використання та охорони земель; в) координація здійснення землеустрою та державного контролю за використанням та охороною земель; г) підготовка висновків щодо надання або вилучення (викупу) земельних ділянок; ґ) викуп земельних ділянок для суспільних потреб у межах, визначених законом; д) підготовка висновків щодо встановлення та зміни меж сіл, селищ, районів, районів у містах та міст; е) здійснення контролю за використанням коштів, що надходять у порядку відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, пов'язаних із вилученням (викупом) земельних ділянок; є) координація діяльності державних органів земельних ресурсів; є 1) внесення до Кабінету Міністрів України пропозицій щодо встановлення та зміни меж районів, міст у порядку, визначеному законом; ж) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Статтею 21 Закону України Про місцеві державні адміністрації визначено повноваження місцевої державної адміністрації в галузі використання та охорони земель, природних ресурсів і охорони довкілля, а саме: 1) розробляє та забезпечує виконання затверджених у встановленому законом порядку програм раціонального використання земель, лісів, підвищення родючості ґрунтів, що перебувають у державній власності; 2) розпоряджається землями державної власності відповідно до закону; 3) розробляє, подає на затвердження відповідної ради та забезпечує виконання регіональних екологічних програм; звітує перед відповідною радою про їх виконання; вносить до відповідних органів пропозиції щодо державних екологічних програм; 4) вживає заходів до відшкодування шкоди, заподіяної порушенням законодавства про охорону довкілля підприємствами, установами, організаціями і громадянами; 5) вносить пропозиції відповідним органам місцевого самоврядування щодо організації територій та об'єктів природно-заповідного фонду місцевого значення; 6) інформує населення про екологічно небезпечні аварії та ситуації, стан довкілля, а також про заходи, що вживаються до його поліпшення; 7) організовує роботу по ліквідації наслідків екологічних аварій, залучає до цих робіт підприємства, установи, організації незалежно від форм власності та громадян; 8) вносить пропозиції в установленому законом порядку про зупинення діяльності підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності у разі порушення ними законодавства про охорону довкілля та санітарних правил; 9) розробляє і забезпечує дотримання правил користування водозабірними спорудами, призначеними для задоволення питних, побутових та інших потреб населення, зони санітарної охорони джерел водопостачання; обмежує або забороняє використання підприємствами питної води у промислових цілях; 10) здійснює контроль за використанням відходів з урахуванням їх ресурсної цінності та вимог безпеки для здоров'я людей і навколишнього природного середовища та розглядає справи про адміністративні правопорушення або передає їх матеріали на розгляд інших державних органів у разі порушення законодавства про відходи; 11) погоджує документацію із землеустрою у випадках та порядку, визначених Земельним кодексом України та Законом України Про землеустрій , щодо відповідності зазначеної документації законодавству у сфері охорони навколишнього природного середовища; 12) вносить до Кабінету Міністрів України пропозиції щодо встановлення та зміни меж районів, міст у порядку, визначеному законом.
Частиною 3 статті 122 Земельного кодексу України визначено, що районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: а) ведення водного господарства; б) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті; в) індивідуального дачного будівництва.
Відповідно до статті 13 Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участь у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі, у разі якщо відоме їх місцезнаходження.
Таким чином, до повноважень районних державних адміністрацій входить право розпоряджатися земельними ділянками у випадках визначених статтями 17, 122 Земельного кодексу України та статтею 13 Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) .
Спірними розпорядженням 10.01.2018 №2 «Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та від 06.02.2018 №21 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості)» , відповідачем надано дозвіл громадянину ОСОБА_2 на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 3,77 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в адміністративних межах Соколівської сільської ради (за межами населеного пункту) та затверджено ОСОБА_2 технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 3,3286 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в адміністративних межах Соколівської сільської ради (за межами населеного пункту) та виділено в натурі (на місцевості) земельну ділянку громадянину ОСОБА_2 площею 3,3286 га, кадастровий номер 7120987400:02:001:0966 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в адміністративних межах Соколівської сільської ради (за межами населеного пункту).
Суд зазначає, що з досліджених судом матеріалів справи встановлено, що земельна ділянка площею 3,3340 га (кадастровий номер 7120987400:02:001:0966) згідно рішення Жашківського районного суду від 07.04.2016 у справі №693/342/16-ц 2-0/693/24/16 перейшла у комунальну власність територіальній громаді Соколівської сільської ради, про що в державному реєстрі прав 13.09.2016 Жашківською районною державною адміністрації вчинено запис за №16419829 (а.с.47).
В подальшому на земельному аукціоні (торгах) право оренди даної земельної ділянки терміном на 10 років здобуло ПОП Соколівка , з яким 01.12.2016 укладений договір оренди Соколівською сільською радою.
Враховуючи вищевикладене суд зазначає, що відповідач не має повноважень розпоряджатися земельною ділянкою площею 3,3340 га (кадастровий номер 7120987400:02:001:0966), яка знаходиться у власності територіальної громади Соколівської сільської ради.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що Жашківська районна державна адміністрація Черкаської області під час прийняття оскаржуваних розпоряджень діяла не на підставі та не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Згідно з ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню повністю, а оскаржувані розпорядження визнанню протиправними та скасуванню.
За приписами частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Отже, сплачений позивачем судовий збір у розмірі 3524,00 грн. підлягає стягненню на користь позивача з відповідача за рахунок бюджетних асигнувань цього суб'єкта владних повноважень.
Керуючись статтями 14, 77, 90, 139, 205, 229, 242-246, 255 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Соколівської об'єднаної територіальної громади задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати розпорядження Жашківської районної державної адміністрації Черкаської області від 10.01.2018 №2 «Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості)» .
Визнати протиправним та скасувати розпорядження Жашківської районної державної адміністрації Черкаської області від 06.02.2018 №21 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості)» .
Стягнути з бюджетних асигнувань Жашківської районної державної адміністрації Черкаської області (Черкаська область, м. Жашків, вул. Захисників України, 19, ідентифікаційний код 04061174) на користь Соколівської об'єднаної територіальної громади (Черкаська область, Жашківський район, с. Соколівка, вул. Вишнева, 20, ідентифікаційний код 34508352) судовий збір у розмірі 3524 (три тисячі п?ятсот двадцять чотири) грн 00 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст постанови складений та підписаний 23.01.2019.
Суддя В.П. Тимошенко
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.01.2019 |
Оприлюднено | 30.01.2019 |
Номер документу | 79464959 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
В.П. Тимошенко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні