СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 січня 2019 р. Справа № 480/4503/18
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Прилипчука О.А.,
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м.Суми адміністративну справу
за позовом Виконавчого комітету Сумської міської ради
до Сумського міського громадського формування з охорони громадського порядку "Муніципальна охорона",
третя особа- Сумський відділ поліції ГУНП в Сумській області,
про припинення діяльності громадського формування,-
В С Т А Н О В И В:
Виконавчий комітет Сумської міської ради звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Сумського міського громадського формування з охорони громадського порядку "Муніципальна охорона", третя особа- Сумський відділ поліції ГУНП в Сумській області, в якій просить:
- припинити діяльність громадського формування- Сумського міського громадського формування з охорони громадського порядку "Муніципальна охорона" (код ЄДРПОУ 37524424).
В обґрунтування позовних вимог зазначив, що рішенням виконавчого комітету Сумської міської ради від 18.10.2011 року №653 Про реєстрацію Сумського міського громадського формування з охорони громадського порядку Муніципальна охорона зареєстровано Сумське міське громадське формування з охорони громадського порядку Муніципальна охорона (далі - громадське формування), основною метою якого є сприяння органам місцевого самоврядування, правоохоронним органам, а також посадовим особами у запобіганні та припиненні адміністративних правопорушень і злочинів, захисту життя та здоров'я громадян, інтересів суспільства і держави від протиправних посягань, а також сприяння у рятуванні людей і майна під час стихійного лиха та інших надзвичайних ситуацій. 15.11.2018 р. до виконавчого комітету Сумської міської ради надійшов лист Сумського відділу поліції ГУНП в Сумській області від 06.11.18 № 17782 (вх.6095/03.02.02-15), у додатку до якого надійшло подання Сумського відділу поліції про заборону діяльності Сумського міського громадського формування з охорони громадського порядку Муніципальна охорона . В поданні зазначається, що громадське формування не виконує покладені на нього Законом та Статутом обов'язки, його члени участь у забезпеченні охорони громадського порядку і громадської безпеки, запобіганні адміністративним правопорушенням і злочинам на території м. Суми не приймають. Дане формування з Сумським ВП ГУНП в Сумській області не співпрацює. Тому, громадське формування підлягає примусовому розпуску через порушення вимог законодавства щодо діяльності та формальне існування зазначеного громадського формування.
Відповідачем відзив на позовну заяву не надано.
Ухвалою суду від 07.12.2018 відкрито провадження у справі, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, про що сторони повідомлялись належним чином.
Поштове відправлення, яке направлялось на адресу відповідача, повернулося до суду з відміткою "по закінченню терміну зберігання". Відповідно до ч. 8 ст. 126 КАС України, вважається, що повістку вручено юридичній особі, якщо вона доставлена за адресою, внесеною до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, суд приходить висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Відповідно до ст.1 Закону України Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону , громадяни України відповідно до Конституції України мають право створювати в установленому цим Законом порядку громадські об'єднання для участі в охороні громадського порядку і державного кордону, сприяння органам місцевого самоврядування, правоохоронним органам, Державній прикордонній службі України та органам виконавчої влади, а також посадовим особам у запобіганні та припиненні адміністративних правопорушень і злочинів, захисті життя та здоров'я громадян, інтересів суспільства і держави від протиправних посягань, а також у рятуванні людей і майна під час стихійного лиха та інших надзвичайних обставин.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.9 Закону України Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону основними завданнями громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону є:
1. у сфері охорони громадського порядку: надання допомоги органам Національної поліції у забезпеченні громадського порядку і громадської безпеки, запобіганні адміністративним проступкам і злочинам; інформування органів Національної поліції про вчинені або ті, що готуються, злочини, місця концентрації злочинних угруповань; сприяння органам Національної поліції у виявленні і розкритті злочинів, розшуку осіб, які їх вчинили, захисті інтересів держави, підприємств, установ, організацій, громадян від злочинних посягань; участь у забезпеченні безпеки дорожнього руху та боротьбі з дитячою бездоглядністю і правопорушеннями неповнолітніх;
2. у сфері охорони державного кордону: надання допомоги підрозділам Державної прикордонної служби України у виявленні та затриманні осіб, які порушили або намагаються порушити державний кордон чи провадять іншу протиправну діяльність на кордоні; сприяння військовослужбовцям Державної прикордонної служби України в охороні державного кордону, виключної (морської) економічної зони України, а також здійснення контролю за дотриманням режиму державного кордону, прикордонного режиму і режиму в пунктах пропуску через державний кордон, проведення разом з ними пропуску громадян до місць відпочинку і роботи; надання допомоги підрозділам Державної прикордонної служби України у виявленні умов та причин, які можуть призвести до злочинної діяльності на кордоні, і вжиття заходів до їх усунення; участь у спостереженні за місцями роботи і відпочинку поблизу кордону та за прикордонними інженерними спорудами; участь у заходах Державної прикордонної служби України з профілактики порушень або спроб порушення державного кордону і режиму в пунктах пропуску через державний кордон, незаконного переміщення через державний кордон вантажів, предметів, матеріалів та іншого майна.
Відповідно до положень ст.3 Закону громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону створюються і діють у взаємодії з правоохоронними органами, Державною прикордонною службою України, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, додержуючись принципів гуманізму, законності, гласності, добровільності, додержання прав та свобод людини і громадянина, прав і законних інтересів юридичних осіб, рівноправності членів цих формувань.
Рішенням виконавчого комітету Сумської міської ради від 18.10.2011 р. №653 зареєстровано Сумське міське громадське формування з охорони громадського порядку Муніципальна охорона (а.с. 11).
Відповідно до інформації з витягу з єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань №1004660417 від 16.11.2018 громадське формування зареєстроване як юридична особа та має ідентифікаційний код юридичної особи 37524424 (а.с. 18-20).
Відповідно до Статуту Сумського міського громадського формування з охорони громадського порядку Муніципальна охорона основною метою громадського формування є сприяння органам місцевого самоврядування, правоохоронним органам, а також посадовим особами у запобіганні та припиненні адміністративних правопорушень і злочинів, захисту життя та здоров'я громадян, інтересів суспільства і держави від протиправних посягань, а також сприяння у рятуванні людей і майна під час стихійного лиха та інших надзвичайних ситуацій (а.с. 13-17).
Згідно з розділом 2 Статуту зазначеного громадського формування є:
2.1. Надання допомоги органам внутрішніх справ у забезпеченні громадського Порядку і громадської безпеки, запобіганні адміністративним проступкам і злочинам.
2.2. Інформування органів та підрозділів внутрішніх справ про вчинені, або ті, що готуються, злочини, місця зосередження злочинних угрупувань.
2.3. Сприяння органам внутрішніх справ у виявленні і розкритті злочинів, розшуку осіб, які їх вчинили, захисті інтересів держави, підприємств, установ, організацій, громадян від злочинних посягань.
2.4. Брати участь у забезпеченні безпеки дорожнього руху та боротьбі з дитячою безпритульністю і правопорушеннями неповнолітніх.
2.5. В межах своєї компетенції та діючого законодавства України надавати, у разі необхідності, допомогу підрозділам Державної прикордонної служби України.
2.6. У разі виникнення надзвичайних ситуацій надавати невідкладну допомогу особам, які потерпіли від нещасних випадків чи правопорушень, приймати участь у рятуванні людей і майна, підтриманні громадського порядку.
2.7. В разі необхідності брати участь у заходах по охороні природи, боротьбі з браконьєрством та порушенням правил мисливства та рибальства.
2.8. Залучати громадян до своєї роботи, рекомендувати кращих з них на роботу в правоохоронні органи, на навчання в юридичні та інші спеціальні навчальні заклади.
Отже, виходячи із статутних положень Сумського міського громадського формування з охорони громадського порядку Муніципальна охорона , зазначене формування повинно було б сприяти дотриманню правопорядку в Сумській області на території міста Суми та утвердженню законності.
Для забезпечення виконання функцій Сумського міського громадського формування з охорони громадського порядку Муніципальна охорона його члени наділені відповідними правами.
Так, відповідно до ч.3 ст.13 Закону України Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону члени громадських формувань під час виконання своїх обов'язків з охорони громадського порядку і державного кордону після обов'язкового пред'явлення посвідчення члена громадського формування мають право:
1. вимагати від громадян додержання правопорядку, припинення адміністративних правопорушень і злочинів, додержання режиму державного кордону, в тому числі на територіях, що межують з державним кордоном, де прикордонну смугу не визначено;
2. у разі підозри у вчиненні адміністративних правопорушень і злочинів перевіряти у громадян документи, що посвідчують їх особу;
3. спільно з поліцейськими та військовослужбовцями Державної прикордонної служби України затримувати і доставляти до органу Національної поліції, підрозділу Державної прикордонної служби України, штабу громадського формування з охорони громадського порядку або громадського пункту охорони порядку осіб, які виявили злісну непокору законним вимогам члена громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону і не виконують вимог щодо припинення адміністративного правопорушення;
4. складати протоколи про адміністративні правопорушення;
5. входити до клубів, кінотеатрів, стадіонів, інших громадських місць і приміщень за згодою власника чи уповноваженого ним органу для переслідування правопорушника, який переховується, або припинення адміністративних правопорушень чи злочинів;
6. у разі участі спільно з прикордонниками у пошуку порушників кордону за згодою громадян або власника підприємства, установи, організації чи уповноваженого ним органу та в присутності їх представників входити у будь-який час доби до житлових приміщень, на територію і в приміщення підприємств, установ, організацій та оглядати транспортні засоби;
7. у невідкладних випадках використовувати транспортні засоби, що належать підприємствам, установам, організаціям або громадянам (за їх згодою), крім транспортних засобів дипломатичних, консульських та інших представництв іноземних держав, міжнародних організацій, транспортних засобів спеціального призначення, для доставляння до лікувальних закладів осіб, що перебувають у безпорадному стані, а також осіб, які потерпіли від нещасних випадків або правопорушень і потребують термінової медичної допомоги;
8. у разі порушення водіями Правил дорожнього руху, створення реальної загрози життю або здоров'ю громадян вживати заходів до припинення цього правопорушення, здійснювати перевірку документів у водіїв на право користування та керування транспортними засобами, а також не допускати осіб, які не мають документів або перебувають у стані сп'яніння, до подальшого керування транспортними засобами;
9. під час виконання обов'язків члена громадського формування використовувати за власним бажанням свій або інший приватний автомототранспорт за згодою власника або особи, у володінні якої він перебуває. Відшкодування витрат за його використання у таких випадках може провадитися за рахунок коштів громадського формування у порядку, визначеному його положенням (статутом);
10. вести роботу серед населення щодо роз'яснення чинного законодавства про державний кордон України, систему режимних заходів у прикордонній смузі та контрольованому прикордонному районі;
11. застосовувати в установленому порядку заходи фізичного впливу, спеціальні засоби індивідуального захисту та самооборони.
Водночас, громадські формування та їх члени наділені відповідними обов'язками (ст.13 вищевказаного Закону).
Відповідно до абзацу 1, 2 ст.20 вищезазначеного Закону контроль за діяльністю громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону здійснюється органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування у порядку, встановленому законом.
Органи, що проводять реєстрацію зазначених громадських формувань, здійснюють контроль за дотриманням ними вимог положення (статуту). Представники цих органів мають право спостерігати за проведенням громадськими формуваннями заходів, вимагати необхідні документи, одержувати пояснення.
Відповідно до ст.11 Закону громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону проводять свою діяльність під контролем органів Національної поліції, підрозділів Державної прикордонної служби України шляхом:
1. спільного з поліцейськими, прикордонниками патрулювання і виставлення постів на вулицях, майданах, залізничних вокзалах, в аеропортах, морських і річкових портах, у місцях компактного проживання громадян, розташування підприємств, установ, організацій, навчальних закладів, а також у місцях можливої появи порушників кордону в межах району, що контролюється Державною прикордонною службою України, прикордонної смуги; участі в забезпеченні охорони громадського порядку під час проведення масових заходів, погоджених у випадках, передбачених законом, з виконавчими органами місцевого самоврядування;
2. проведення разом з прикордонниками огляду на маршрутах можливого руху порушників державного кордону, місць їх укриття, транспортних засобів, суміжної з державним кордоном місцевості з метою встановлення причин та умов перебування невідомих осіб;
3. участі у заходах правоохоронних органів, спрямованих на боротьбу з окремими видами правопорушень.
Проте, судом встановлено, що 15.11.2018 р. Сумським відділом поліції ГУНП в Сумській області до виконавчого комітету Сумської міської ради надіслано лист №17782 від 06.11.2018 р. з поданням про заборону діяльності Сумського міського громадського формування з охорони громадського порядку "Муніципальна охорона", яке мотивовано тим, що громадське формування не виконує покладені на нього Законом та Статутом обов'язки, члени формування у забезпеченні охорони громадського порядку і громадської безпеки, запобіганні адміністратвиним порушенням і злочинам на території м. Суми не приймають, та не співпрацює з Сумським відділом поліції ГУНП в Сумській області з 2015 р. (а.с. 22).
Відповідно до ст.8 Закону діяльність громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону може бути припинена шляхом примусового розпуску або саморозпуску відповідно до закону. У разі порушення громадським формуванням вимог чинного законодавства щодо його діяльності за заявою реєструючого органу його діяльність може бути заборонена за рішенням суду у встановленому законом порядку.
Враховуючи, що Сумське міське громадське формування з охорони громадського порядку "Муніципальна охорона" фактично не здійснює статутну діяльність, не співпрацює з органами Національної поліції, Державної прикордонної служби, органами місцевого самоврядування, в силу положень ст.8 Закону Сумське міське громадське формування з охорони громадського порядку "Муніципальна охорона", підлягає припиненню шляхом примусового розпуску.
Згідно з ч.1 ст.104 ЦКУ юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов'язки переходять до правонаступників.
Відповідно до ст.105 ЦКУ учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, зобов'язані протягом трьох робочих днів з дати прийняття рішення письмово повідомити орган, що здійснює державну реєстрацію.
Згідно зі ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Судом під час розгляду позову встановлені обставини, які підтверджують позовні вимоги, та які враховуються судом при прийнятті рішення.
Згідно зі ст. 6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Судом враховується положення ст.55 Конституції України, згідно з якою права і свободи людини і громадянина захищаються судом.
У відповідності до ч.1 та 2 ст. 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших субєктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Враховуючи викладене, суд вважає, що позовні вимоги Виконавчого комітету Сумської міської ради є обґрунтованими, та такими, що підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241- 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Виконавчого комітету Сумської міської ради до Сумського міського громадського формування з охорони громадського порядку "Муніципальна охорона", третя особа- Сумський відділ поліції ГУНП в Сумській області, про припинення діяльності громадського формування - задовольнити.
Припинити діяльність Сумського міського громадського формування з охорони громадського порядку "Муніципальна охорона" (місцезнаходження: 40035, м. Суми, вул. Зеленко, 14, кв. 43, код ЄДРПОУ 37524424), шляхом примусового розпуску.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду через Сумський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя О.А. Прилипчук
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.01.2019 |
Оприлюднено | 31.01.2019 |
Номер документу | 79493890 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
О.А. Прилипчук
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні