ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 826/8212/18 Суддя (судді) першої інстанції: Маруліна Л.О.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 січня 2019 року м. Київ
Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:
судді-доповідача Кузьменка В. В.,
суддів Василенка Я. М., Шурка О. І.,
за участю секретаря Видмеденко О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Києві справу за адміністративним позовом ОСОБА_3 до Реєстраційної служби Головного територіального управління юстиції у м.Києві Дніпровської районної в м.Києві державної адміністрації, третя особа: Об'єднання співвласників багатоквартирного Будинку ВЕСТА 10 , про визнання протиправними дій, зобов'язати вчинити дії, за апеляційною скаргою Об'єднання співвласників багатоквартирного Будинку ВЕСТА 10 та голови правління Об'єднання співвласників багатоквартирного Будинку ВЕСТА 10 на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 17.09.2018, -
В С Т А Н О В И Л А:
Позивач звернувся до суду з позовом в якому просив визнати протиправними дії Головного управління юстиції у м. Києві та Дніпровської районної у м. Києві державної адміністрація в особі відділу з питань державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців стосовно внесення до Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань запису про проведення державної реєстрації об'єднання співвласників багатоквартирного будинку ВЕСТА 10 від 05.04.2016 №10671020000024010 та зобов'язати скасувати в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань запис від 05.04.2016 №10671020000024010 про проведення державної реєстрації об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Веста 10 .
Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 17.09.2018 позов задоволено повністю.
Не погоджуючись з зазначеним судовим рішенням, Об'єднання співвласників багатоквартирного Будинку ВЕСТА 10 (далі - ОСББ) та голова правління ОСББ ВЕСТА 10 подали апеляційні скарги, та просять скасувати рішення суду першої інстанції, як таке, що ухвалене з порушенням норм матеріального і процесуального права, та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову в повному обсязі.
В судове засідання з'явилися представники апелянтів, підтримали апеляційні скарги та просили їх задовольнити. Представник позивача просив залишити рішення суду першої інстанції без змін посилаючись на доводи, викладені у відзиві, зазначив, що відповідачами 05.04.2016 в порушення закону проведено державну реєстрацію ОСББ Веста 10 .
Заслухавши суддю-доповідача, представників сторін, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, відзиву, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає з таких підстав.
Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
У відповідності до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З матеріалів справи вбачається, що 05.04.2016 в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань здійснено запис №10671020000024010 про проведення державної реєстрації Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Веста-10 , ідентифікаційний код юридичної особи: 40398576; місцезнаходження: м. Київ, вул. Раїси Окіпної, 10-б.
Позивач є власником квартири у вказаному будинку та споживачем комунально-житлових послуг.
Вважаючи, що державну реєстрацію ОСББ Веста-10 здійснено з порушенням вимог чинного законодавства України, звернувся до суду із позовом за захистом своїх порушених прав та законних інтересів. Вважає, що державну реєстрацію, проведено на підставі неповного пакету документів та не уповноваженою на це особою, що суперечить Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань , а також Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку .
Надаючи правову оцінку обставинам справи колегія суддів виходить з наступного.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 1 Закону України від 15.05.2003 № 755-IV Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань , державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців (далі - державна реєстрація) - це офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об'єднання, професійної спілки, її організації або об'єднання, політичної партії, організації роботодавців, об'єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом.
Проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації, включає:
1) заповнення форми заяви про державну реєстрацію - у разі подання документів особисто заявником (за бажанням заявника);
2) прийом документів за описом - у разі подання документів у паперовій формі;
3) виготовлення копій документів в електронній формі - у разі подання документів у паперовій формі;
4) внесення копій документів в електронній формі до Єдиного державного реєстру;
5) перевірку документів на наявність підстав для зупинення розгляду документів;
6) перевірку документів на наявність підстав для відмови в державній реєстрації;
7) прийняття рішення про проведення реєстраційної дії - для громадських формувань, символіки та засвідчення факту наявності всеукраїнського статусу громадського об'єднання;
8) проведення реєстраційної дії (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови в державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру;
9) формування та оприлюднення на порталі електронних сервісів виписки, результатів надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації та установчих документів юридичної особи (частини друга статті 25 Закону №755-IV).
У ч. 1 ст. 17 Закону № 755-IV передбачено вичерпний перелік документів, які подаються державному реєстратору для проведення державної реєстрації юридичної особи.
Тобто, аналіз наведених норм свідчить про те, що державний реєстратор, отримавши відповідні документи зобов'язаний здійснити, зокрема, перевірку комплектності документів, які подаються державному реєстратору, повноти їх відомостей, перевірку документів на наявність підстав для зупинення розгляду документів та чи не має підстав для відмови у проведенні державної реєстрації.
Перевіривши наявність підстав для зупинення розгляду документів та відмови в державній реєстрації та за відсутності цих підстав державний реєстратор вчиняє реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру.
Відповідно до ст. 385 Цивільного кодексу України власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (будинках) для забезпечення експлуатації такого будинку (будинків), користування квартирами та нежитловими приміщеннями та управління, утримання і використання спільного майна багатоквартирного будинку (будинків) можуть створювати об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (будинків). Таке об'єднання є юридичною особою, що створюється та діє відповідно до закону та статуту.
При цьому особливості державної реєстрації ОСББ визначені Законом України від 29.11.2001 № 2866-III Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - Закон № 2866-ІІІ). Згідно з преамбулою цього Закону він визначає правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об'єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов'язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку.
Згідно абз. 3 ст. 1 Закону про ОСББ об'єднання співвласників багатоквартирного будинку - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.
За статтею 2 цього Закону він регулює, зокрема, порядок створення, реєстрації, реорганізації, діяльності і ліквідації об'єднань, асоціацій; відносини суб'єктів права власності щодо користування та розпорядження спільним майном співвласників у об'єднанні.
Статтею 6 Закону про ОСББ передбачено, що об'єднання може бути створено лише власниками квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (багатоквартирних будинках). Установчі збори об'єднання у новозбудованих багатоквартирних будинках можуть бути проведені після державної реєстрації права власності на більше половини квартир та нежитлових приміщень у такому будинку.
За правилами п. 1 ст. 9 Закону відомості про юридичну особу, громадське формування, що не має статусу юридичної особи, та фізичну особу - підприємця вносяться до Єдиного державного реєстру на підставі: 1) відповідних заяв про державну реєстрацію; 2) документів, що подаються для проведення інших реєстраційних дій; 3) відомостей, отриманих у результаті інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами державних органів.
Постановою Кабінету Міністрів України затверджено Порядок державної реєстрації об'єднань співвласників багатоквартирного будинку.
Відповідно до п. 1 зазначеного Порядку державна реєстрація об'єднань співвласників багатоквартирного будинку (далі - об'єднання) проводиться виконавчим органом міської, районної у місті ради, районною, районною у мм. Києві і Севастополі державною адміністрацією (далі - органи державної реєстрації) за місцем знаходження багатоквартирного будинку.
Відповідно до п. 3 Порядку для державної реєстрації об'єднання уповноважена установчими зборами особа (далі - заявник) подає безпосередньо або надсилає поштою (рекомендованим листом) до органу державної реєстрації:
1) реєстраційну картку, яка одночасно є заявою про державну реєстрацію об'єднання, оформлену за зразком згідно з додатком 1 до цього Порядку;
2) протокол установчих зборів, на яких було прийнято рішення про створення об'єднання та затвердження його статуту;
3) два примірники оригіналу і п'ять копій статуту об'єднання, оформлені згідно з вимогами законодавства;
4) список членів об'єднання, складений згідно з додатком 2 до цього Порядку.
Абзацами 4, 5 пункту 6 Порядку передбачено, що у разі коли в результаті перевірки виявлено, що заявником подано не всі необхідні документи або вони не відповідають вимогам законодавства, орган державної реєстрації повідомляє про це заявника і повертає йому документи. Після врахування зауважень заявник може подати документи повторно.
Орган державної реєстрації не має права вимагати від заявників подання документів, не передбачених цим Порядком, і несе відповідальність за зберігання реєстраційної справи.
Як встановлено у ході апеляційного розгляду, для державної реєстрації третьою особою подано реєстраційну картку на проведення державної реєстрації юридичної особи, утвореної шляхом заснування нової юридичної особи та статут.
Тобто, факт подання документів державному реєстратору не в повному обсязі, як того вимагає Порядок, не заперечується і третьою особою.
Відтак, державним реєстратором неправомірно прийнято перелік наданих третьою особою документів для здійснення державної реєстрації, оскільки ці документи підлягали поверненню особі, якою їх подано, у відповідності до вимог абзаців 4, 5 пункту 6 Порядку.
Крім того, матеріалами справи підтверджується, щощ 03.03.2016 проводилися установчі збори Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Веста , результати яких оформлено відповідними протоколами від 17.03.2016.
Відповідно до розділу ІІ Протоколу установчих зборів ОСББ Веста , на порядку денному зборів вирішували:
1. Обрання голови Зборів.
2. Створення Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Веста .
3. Затвердження Статуту Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Веста .
4. Вибори правління Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Веста .
5. Вибори ревізійної комісії Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Веста .
6. Надання повноважень представнику Зборів щодо державної реєстрації ОСББ Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Веста .
Згідно з пунктом 6 розділу ІІ, уповноважено ОСОБА_4 підписати затверджений Зборами статут Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Веста , а також підготувати та підписати протокол цих Зборів та інші документи, необхідні для державної реєстрації Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Веста , та подати ці документи для державної реєстрації Об'єднання.
Таким чином, установчими зборами уповноважено ОСОБА_4 подати документи для державної реєстрації Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Веста .
Проте, для державної реєстрації ОСОБА_4 подано реєстраційну заяву та статут Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Веста 10 , а не Веста , що свідчить про відсутність повноважень у вказної особи для подання документів для державної реєстрації Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Веста-10 .
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст.28 Закону № 755-IV підставою для відмови у державній реєстрації : документи подано особою, яка не має на це повноважень.
Отже, встановлено протиправність дій щодо внесення відповідного запису про державну реєстрацію ОСББ Веста 10 .
Відповідачами у справі, як суб'єктами владних повноважень, не доведено правомірності вчинення дій при винесенні оспорюваних постанов.
Крім того, колегія суддів враховує, що відповідачем рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 17.09.2018 оскаржено не було.
Представник голови правління Об'єднання співвласників багатоквартирного Будинку ВЕСТА 10 не заперечував про визнання дій відповідача щодо реєстрації ОСББ неправомірними. Вказав, що враховуючи виявлені помилки реєстратора, необхідно встановити порядок їх виправлення з мімальною шкодою для суспільних інтересів співвласників багатоквартирного будинку.
У справі Рисовський проти України (№ 29979/04) Європейський суд з прав людини зазначив, що принцип належного урядування , зокрема, передбачає, що державні органи повинні діяти в належний і якомога послідовний спосіб. При цьому, на них покладено обов'язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах. Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливості уникати виконання своїх обов'язків.
З урахуванням наведеного судова колегія вважає, що під час апеляційного розгляду встановлено обставини, які свідчать про порушення встановленого законом порядку створення юридичної особи.
Таким чином, враховуючи вищенаведене у сукупності, беручи до уваги при цьому кожен аргумент, викладений учасниками справи, рішення суду першої інстанції у цій справі є законним та обґрунтованим і не підлягає скасуванню, оскільки суд, всебічно перевіривши обставини справи, вирішив спір у відповідності з нормами матеріального права та при дотриманні норм процесуального права, в судовому рішенні повно і всебічно з'ясовані обставини в адміністративній справі, та колегія суддів не вбачає підстав для його скасування.
Керуючись ст.ст. 242, 308, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційні скарги Об'єднання співвласників багатоквартирного Будинку ВЕСТА 10 та голови правління Об'єднання співвласників багатоквартирного Будинку ВЕСТА 10 на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 17.09.2018 у справі за адміністративним позовом ОСОБА_3 до Реєстраційної служби Головного територіального управління юстиції у м.Києві Дніпровської районної в м.Києві державної адміністрації, третя особа: Об'єднання співвласників багатоквартирного Будинку ВЕСТА 10 , про визнання протиправними дій, зобов'язати вчинити дії - залишити без задоволення.
Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 17.09.2018 - залишити без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя-доповідач: В. В. Кузьменко
Судді: Я. М. Василенко
О. І. Шурко
Повний текст постанови виготовлено 30.01.2019
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.01.2019 |
Оприлюднено | 01.02.2019 |
Номер документу | 79527168 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Мельничук Володимир Петрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Мельничук Володимир Петрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні