Рішення
від 21.01.2019 по справі 540/2347/18
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 січня 2019 р.м. ХерсонСправа № 540/2347/18 12 год. 44 хв.

Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Дубровної В.А.,

при секретарі: Мельник О.О.,

за участю позивача - ОСОБА_1

представника позивача - ОСОБА_2

представника відповідача - Салій Л.П.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії,

встановив:

16 листопада 2018 року ОСОБА_1 (надалі - позивач, ОСОБА_1), від імені якої діє адвокат ОСОБА_2, звернулася до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області (надалі - відповідач, ГУ ПФУ в Херсонській області), у якому просить:

- визнати протиправними дії Головного Управління Пенсійного фонду України в Херсонській області щодо не зарахування ОСОБА_1 до страхового стажу періоду роботи з липня по грудень 2010 року та з квітня по вересень 2012 року у Міському комунальному підприємстві "Водоканал" (код ЄДРПОУ 14129275);

- зобов'язати Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області зарахувати ОСОБА_1 до страхового стажу період роботи з липня по грудень 2010 року та з квітня по вересень 2012 року у Міському комунальному підприємстві "Водоканал" (код ЄДРПОУ 14129275).

Ухвалою суду від 04.12.2018 р. відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні відповідно до вимог пункту 2 частини першої статті 263 КАС України.

Ухвалою суду від 04.01.2019 р. суд вирішив продовжити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін, призначено судове засідання на 21.01.2019 р.

Вказані вимоги позивач обґрунтовує тим, що у період з 15.08.2008 р. по 20.09.2012 р. працювала на посаді контролера МКП "Водоканал", з якої була звільнена у зв'язку з переведенням на посаду контролера до ТОВ "Водоканал +". У 2018 р. позивачу стало відомо, що відповідачем не зараховано до страхового стажу ОСОБА_1 періоди її роботи з липня по грудень 2010 р. та з квітня по вересень 2012 р. у МКП "Водоканал" у зв'язку з несплатою страхових внесків. Позивач вважає вказані дії ГУ ПФУ в Херсонській області протиправними, оскільки порушення страхувальником вимог законодавства щодо порядку та строків сплати страхових внесків є підставою для притягнення останнього до відповідальності, та не може мати негативних наслідків для застрахованої особи у вигляді не зарахування до страхового стажу періоду роботи, протягом якого такій особі виплачувалася заробітна плата з відрахуванням страхових внесків.

19.12.2018 р. відповідач надав суду відзив на позовну заяву, яким заперечує проти задоволення позову, оскільки відповідно до приписів Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом. При цьому, вимоги діючого пенсійного законодавства передбачають, що органи Пенсійного фонду приймають рішення про зарахування (не зарахування) до страхового стажу періоду роботи лише для обчислення пенсії при настанні в особи права на призначення пенсії відповідно до вимог чинного законодавства. Враховуючи, що позивач із заявою про обчислення страхового стажу для призначення пенсії не зверталася, тому жодного рішення про відмову в зарахуванні періодів роботи ОСОБА_1 до страхового стражу не приймалося. Додатково відповідач повідомляє, що за даними Державного реєстру застрахованих осіб щодо ОСОБА_1 відсутня інформація про страховий стаж за період з липня по грудень 2010 р. та з квітня по вересень 2012 р. у зв'язку з не сплатою МКП "Водоканал" за вказані періоди внески. При цьому, у органів Пенсійного фонду відсутні підстави та правовий механізм щодо самостійного внесення інформації до Державного реєстру інформації про страховий стаж застрахованої особи, оскільки такі зміни або уточнення вносяться в електронній формі в автоматичному режимі на підставі, зокрема, звітності, що подається страхувальниками до Пенсійного фонду України.

Дослідивши подані сторонами документи, заслухавши пояснення сторін та їх представників, з'ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, оцінивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, суд вказує про наступне.

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, ОСОБА_1 не перебуває на обліку в органах Пенсійного фонду України.

У період з 15.09.2008 р. по 20.09.2012 р. працювала на посаді контролера водопровідного господарства дільниці СУ і РУ МКП "Водоканал", що підтверджується записами № 18-20 у трудовій книжці ОСОБА_1 серії НОМЕР_2

За позицією позивача, при зверненні у червні 2018 року до Херсонського об'єднаного управління Пенсійного фонду вона дізналась, що МКП "Водоканал" не сплачено страхові внески у 2010 році та у 2012 році.

27.06.2018 р. адвокат позивача звернулася до ГУ ПФУ в Херсонській області з адвокатським запитом, яким просила надати наступну інформацію:

- чи обліковується в органах Пенсійного фонду Міське комунальне підприємство "Водоканал", код за ЄДРПОУ 14129275 або повідомити дату та підставу зняття його з обліку;

- чи сплачено МКП "Водоканал" страхові внески за ОСОБА_1 за період з 15.09.2008 по 20.09.2012 р. або повідомити період, за який страхові внески не сплачено;

- чи здійснювалось органами Пенсійного фонду стягнення заборгованості зі сплати страхових внесків з МКП "Водоканал".

06.07.2018 р. ГУ ПФУ в Херсонській області листом - відповіддю з № 7059/06 повідомило адвоката позивача про те, що -

- МКП "Водоканал" (код ЄДРПОУ 14129275) перебувало на обліку в управлінні Пенсійного фонду України в Цюрупинському районі Херсонської області з 15.10.1996 р.; страхові внески за період з 01.07.2010 по 31.12.2010 та по єдиному соціальному внеску з 01.04.2012 р. по 25.12.2013 р. підприємством не сплачено;

- страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхуванні (далі - страхові внески) підприємством сплачено в повному обсязі за період 01.01.2005 р. по 30.06.2010 р., по єдиному соціальному внеску - за період 01.01.2011 р. по 31.03.2012 р. Відповідно страхові внески за період з 01.07.2010 по 31.12.2010 та по єдиному соціальному внеску - з 01.04.2012 по 25.12.2013 підприємством н сплачено.

- станом на 25.12.2013 р. за підприємством рахувалася заборгованість зі сплати страхових та єдиного внесків в сумі 829,4 тис. грн., стягнення несплачених сум страхових внесків та єдиного соціального внеску з МКП "Водоканал" проводилося відповідно до ст. 106 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 р. № 1058-IV та згідно ст. 25 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" від 08.07.2010 р. № 2464-VI. Відповідно до ухвали Господарського суду від 19.12.2013 р. юридичну особу - банкрута МКП "Водоканал" ліквідовано, вимоги усіх кредиторів визнано погашеними, а виконавчі документи за відповідними вимогами такими, що не підлягають виконанню, провадження у справі припинено.

- за даними реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування страхувальником МКП "Водоканал" подано звітність щодо нарахування страхових та єдиного внесків по ОСОБА_1 за періоди з вересня 2008 по вересень 2012 р.;

- у зв'язку з несплатою внесків зазначеним страхувальником до страхового стражу не зараховано періоди липень - грудень 2010 р. та квітень - вересень 2012 р.;

Вважаючи, дії ГУ ПФУ в Херсонській щодо неврахування до страхового стажу періоду роботи в МКП "Водоканал" за період з липень-грудень 2010 р. та квітень - вересень 2012 р. протиправними, позивач звернулася до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Згідно частини другої статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Конституція України, таким чином, надає громадянам право безпосередньо звертатися до суду із скаргою на рішення, дії чи бездіяльність органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Згідно частини першої статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.

Так, частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Як встановлено судом та підтверджено позивачем у судовому засіданні, підставою звернення до суду з вказаним позовом є отримана від ГУ ПФУ в Херсонській області інформація про те, що за даними реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування по ОСОБА_1 зараховано до її страхового стажу період з липня - грудень 2010 р. та квітня - вересень 2012 р. у зв'язку з не сплатою страхувальником МКП "Водоканал" страхових внесків.

Вирішуючи спірні правовідносини по суті, суд вказує наступне.

Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, передбачених цим Законом, а також порядок формування Накопичувального пенсійного фонду та фінансування за рахунок його коштів видатків на оплату договорів страхування довічних пенсій або одноразових виплат застрахованим особам, членам їхніх сімей та іншим особам, врегульовано Законом України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 р. № 1058-ІV (далі - Закон № 1058-ІV).

Поняття "страховий стаж" висвітлено у змісті статті 1 цього Закону, згідно якому страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягала державному соціальному страхуванню, якою або за яку сплачувався збір на обов'язкове державне пенсійне страхування згідно із законодавством, що діяло раніше, та/або підлягає загальнообов'язковому державному пенсійному страхуванню згідно із цим Законом і за який сплачено страхові внески.

Застрахована особа - фізична особа, яка відповідно до цього Закону підлягає загальнообов'язковому державному пенсійному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачуються чи сплачувалися у встановленому законом порядку страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування та до накопичувальної системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування;

Страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до закону сплачують єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та/або є платниками відповідно до цього Закону.

Відповідно до приписів ст. 24 Закону № 1058 страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов'язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

Відповідно до ст. 4, 5 ст. 20 Закону № 1058 страхові внески сплачуються страхувальниками шляхом перерахування безготівкових сум з їх банківських рахунків. Сплата страхових внесків здійснюється виключно в грошовій формі шляхом внесення відповідних сум страхових внесків до солідарної системи на банківські рахунки виконавчих органів Пенсійного фонду, а сум страхових внесків до накопичувальної системи пенсійного страхування - на банківський рахунок Накопичувального фонду або на банківський рахунок обраного застрахованою особою недержавного пенсійного фонду - суб'єкта другого рівня системи пенсійного забезпечення.

Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом. (ч. 2 ст. 24 Закону № 1058)

Персоніфікований облік у системі загальнообов'язкового державного пенсійного страхування визначено положеннями статті 21 Закону № 1058.

Так, персоніфікований облік у системі загальнообов'язкового державного пенсійного страхування здійснюється з метою обліку застрахованих осіб, учасників накопичувальної системи пенсійного страхування та їх ідентифікації, а також накопичення, зберігання та автоматизованої обробки інформації про облік застрахованих осіб і реалізацію ними права на страхові виплати у солідарній системі загальнообов'язкового державного пенсійного страхування та накопичувальній системі пенсійного страхування.

На кожну застраховану особу відкривається персональна електронна облікова картка, якій присвоюється унікальний номер електронної облікової картки. Унікальний номер електронної облікової картки формується автоматично шляхом додавання одиниці до останнього наявного унікального номера електронної облікової картки /частина друга/.

Персональна електронна облікова картка застрахованої особи повинна містити такі відомості, зокрема: 1) умовно-постійна частина персональної електронної облікової картки: унікальний номер електронної облікової картки; серія, номер і найменування документа, що посвідчує особу; прізвище, ім'я та по батькові на момент створення електронної облікової картки; прізвище, ім'я та по батькові на поточний момент; реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки та офіційно повідомили про це відповідний орган доходів і зборів і мають відмітку в паспорті); 2) частина персональної електронної облікової картки, яка відображає страховий стаж, заробітну плату (дохід, грошове забезпечення), розмір сплачених страхових внесків та інші відомості, необхідні для обчислення та призначення страхових виплат: код згідно з ЄДРПОУ або реєстраційний номер облікової картки платника податків, або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки та офіційно повідомили про це відповідний орган доходів і зборів і мають відмітку в паспорті) страхувальника (платника); рік, за який внесено відомості; розмір страхового внеску за відповідний місяць; сума сплачених страхових внесків за відповідний місяць; страховий стаж; кількість відпрацьованих застрахованою особою календарних днів (годин) за відповідний місяць; ознака особливих умов праці, що дають право на пільги в системі пенсійного забезпечення; сума заробітної плати (доходу, грошового забезпечення), з якої сплачено страхові внески за відповідний місяць.

Відповідно до ч. 2 ст. 22 Закону № 1058 відомості, що містяться в системі персоніфікованого обліку, використовуються виконавчими органами Пенсійного фонду, зокрема, для визначення права застрахованої особи або членів її сім'ї на отримання пенсійних виплат згідно з цим Законом.

Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" затверджений постановою Правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 р. № 22-1 (далі - Порядок № 33-1).

Відповідно до п. 4.1. Порядку № 33-1 орган, що призначає пенсію, розглядає питання про призначення пенсії, перерахунок та поновлення виплати раніше призначеної пенсії, а також про переведення з одного виду пенсії на інший при зверненні особи з відповідною заявою (додаток 3 до Порядку № 33-1).

З огляду на викладені норми закону, суд приходить до висновку, що відомості про періоди трудової діяльності застрахованих осіб є підставою для призначення та розрахунку пенсійних виплат. При цьому, обов'язок органів Пенсійного фонду України щодо обчислення періодів страхового стажу застрахованої особи виникає з моменту її звернення з відповідною заявою про призначення (перерахунок, переведення на інший вид) пенсії.

Натомість, судом встановлено та підтверджено сторонами в судовому засіданні, що ОСОБА_1 до територіального органу Пенсійного фонду України з заявою про призначення пенсії не зверталася, і, як наслідок, жодного рішення щодо зарахування чи відмови в зарахуванні певних періодів роботи у страховий стаж позивача Головним управлінням ПФУ у Херсонській області не приймалося.

З огляду на викладені обставини та норми права суд вказує, що позовні вимоги ОСОБА_1 в частині визнання протиправними дій ГУ ПФУ в Херсонській області щодо не зарахування їй до страхового стажу періоду роботи з липня по грудень 2010 року та з квітня по вересень 2012 року у МКП "Водоканал" та зобов'язання відповідача зарахувати вказані періоди до її страхового стажу - є передчасними та такими, що заявлені на майбутнє, оскільки заявлені стосовно правовідносин, які ще не виникли у часі, а тому задоволенню не підлягають.

При цьому, з метою захисту прав та інтересів позивача, суд вважає за необхідне зазначити, що за приписами ст. 113 Закону № 1058 держава створює умови для функціонування системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування і гарантує дотримання законодавства з метою захисту майнових та інших прав і законних інтересів осіб стосовно здійснення пенсійних виплат.

Пунктом 1 частини другої ст. 6 Закону №2464-IV встановлено, що платник єдиного внеску зобов'язаний своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок.

Відповідно до статті 4 Закону №2464-IV платниками єдиного внеску є, зокрема, роботодавці: підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.

Відповідно до статті 26 Закону №2464-IV посадові особи платників єдиного внеску несуть адміністративну відповідальність, зокрема, за порушення порядку нарахування, обчислення і строків сплати єдиного внеску.

Таким чином, обов'язок щодо сплати єдиного внеску покладено саме на МКП "Водоканал", який здійснив нарахування цього внеску та утримання його із заробітної плати позивача.

Як вбачається зі змісту форми ОК-5 "Індивідуальні відомості про застраховану особу ОСОБА_1" у період з липня по грудень 2010 р. та з квітня по серпень 2012 р. страхувальником КП "Водоканал" (код 37411660) нараховано ОСОБА_1 заробітну плату, з якої утримано суми страхових внесків, проте відсутні відомості про їх перерахунок до виконавчого органу Пенсійного фонду України або на особистий накопичувальний рахунок позивача.

Суд зазначає, що, фактично, внаслідок невиконання МКП "Водоканал" обов'язку по сплаті внесків до Пенсійного фонду України позивач позбавлений соціальної захищеності та пенсійного стажу за час роботи на вказаному підприємстві, що є неприпустимим та таким, що суперечить основним конституційним засадам в сфері соціального захисту.

Отже, наявність заборгованості МКП "Водоканал" перед Пенсійним фондом України по страховим внескам не може бути підставою для відмови у зарахуванні періоду роботи позивача до страхового стажу, оскільки відповідальність за несплату страхових внесків несе підприємство-страхувальник, в якому працює застрахована особа.

Вказаний висновок узгоджується з висновком Верховного Суду, викладеним у постанові від 01 листопада 2018 року у справі №199/1852/15-а.

Відповідно до ч.1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Виходячи з підстав та предмету спору, системного аналізу положень чинного законодавства України та оцінки наявних у матеріалах справи доказів в сукупності, суд дійшов до висновку, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.

На підставі викладеного, керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246,250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

вирішив :

У задоволенні позову ОСОБА_1 (місце проживання АДРЕСА_1 рнокпп НОМЕР_1) до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області (місце знаходження 73005, м. Херсон, вул. 28 Армії, буд. 6, код ЄДРПОУ 21295057) про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії - відмовити.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П'ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції,який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

У зв'язку з тим, що п'ятий день з моменту проголошення скороченого тексту рішення є вихідним днем, повний текст рішення виготовлений та підписаний 28 січня 2019 р.

Суддя Дубровна В.А.

кат. 112010200

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.01.2019
Оприлюднено03.02.2019
Номер документу79550259
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/2347/18

Рішення від 21.01.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Рішення від 21.01.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Ухвала від 04.01.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Ухвала від 04.12.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Ухвала від 21.11.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні