Справа № 1540/4746/18
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 січня 2019 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд під головуванням судді Андрухіва В.В. за участю секретаря судового засідання Рижук В.І., представника позивача - ОСОБА_1 (за довіреністю), відповідача - Арцизького міського голови Міхова В.М., представника третьої особи Арцизької міської ради - Михайлова О.А. (за довіреністю), представник третьої особи ТОВ Укрпрофі" - не з'явився, розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_4 до Арцизького міського голови Одеської області Міхова Володимира Михайловича, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Товариство з обмеженою відповідальністю "Укрпрофі", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Арцизька міська рада Одеської області, про визнання протиправними та скасування розпоряджень, -
ВСТАНОВИВ:
Фізична особа-підприємць ОСОБА_4 звернувся до суду з позовом до Арцизького міського голови Одеської області Міхова Володимира Михайловича, третя особа, що не заявляє самостійних вимог, на стороні позивача - Товариство з обмеженою відповідальністю "Укрпрофі", третя особа, що не заявляє самостійні вимоги, на стороні відповідача - Арцизька міська рада Одеської області, в якому позивач просить:
- визнати протиправним та скасувати розпорядження Арцизького міського голови Міхова Володимира Михайловича №74 від 16.07.2018 року Про зупинення дії рішення Арцизької міської ради від 12.07.2018 року №1027-VII Про затвердження звіту про експертну грошову оцінку земельної ділянки, яка підлягає продажу ;
- визнати протиправним та скасувати розпорядження Арцизького міського голови Міхова Володимира Михайловича №75 від 17.07.2018 року Про зупинення дії рішення Арцизької міської ради від 12.07.2018 року №1028-VII Про затвердження ціни продажу земельної ділянки .
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 19 жовтня 2017 року Арцизькою міською радою Одеської області за його заявою було ухвалено рішення №743-VІІ Про продаж земельної ділянки несільськогосподарського призначення по АДРЕСА_1 та надання дозволу на виготовлення експертної грошової оцінки земельної ділянки для подальшого продажу у власність . Цим рішенням рада вирішила продати позивачу у власність із земель комунальної власності земельну ділянку несільськогосподарського призначення площею 0,1933 га із земель житлової та громадської забудови. Позивач вказав, що пунктом 2 рішення міській раді доручено замовити експертну грошову оцінку земельної ділянки та надати звіт на затвердження до Арцизької міської ради. Арцизькому міському голові доручено укласти з позивачем договір про сплату авансового внеску у розмірі 20% вартості земельної ділянки, визначеної за нормативно-грошовою оцінкою земельної ділянки, в рахунок оплати ціни земельної ділянки, а також замовити землевпорядній організації, що має відповідну ліцензію, виконання цього виду робіт, проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки. Після ухвалення цього рішення радою був оголошений конкурс з відбору суб'єкта оціночної діяльності, який буде залучений до проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки. Наслідком проведеного конкурсу стало визначення переможця - TOB Укрпрофі .
Позивач зазначив, що він використовує зазначену земельну ділянку на умовах договору оренди. Враховуючи, що позивач є власником об'єкта нерухомості, розташованого на земельній ділянці, продаж її відбуватиметься без проведення конкурсу відповідно до вимог Земельного кодексу України.
Позивач вказав, що на виконання рішення від 19.10.2017 року №743-VII Про продаж земельної ділянки несільськогосподарського призначення по АДРЕСА_1 та надання дозволу на виготовлення експертної грошової оцінки земельної ділянки для подальшого продажу у власність між ним та Арцизькою міською радою в особі міського голови Міхова В.М. 23 лютого 2018 року був укладений договір про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки, на виконання якого позивачем сплачений авансовий внесок у сумі 179927 грн. 51 коп.
Позивач зазначив, що на пленарному засіданні сесії Арцизької міської ради питання щодо продажу земельної ділянки були включені в порядок денний, проекти рішення після обговорення були проголосовані. За рішення №1027 від 12.07.2018 року Про затвердження звіту про експертну грошову оцінку земельної ділянки, яка підлягає продажу проголосувало 16 депутатів з 26, за рішення Про затвердження ціни продажу земельної ділянки проголосувало 15 депутатів з 26. Обидва рішення були прийняті. Першим з цих рішень затверджено звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки, а другим - затверджено ціну продажу земельної ділянки, вирішено продати позивачу земельну ділянку та доручено міському голові укласти від імені міської ради договір купівлі-продажу.
Позивач вказав, що 16.07.2018 року Арцизьким міським головою було видано розпорядження №75 Про зупинення дії рішення Арцизької міської ради від 12.07.2018 року №1028-VII Про затвердження ціни продажу земельної ділянки , а 17.07.2018 року - №74 Про зупинення дії рішення Арцизької міської ради від 12.07.2018 року №1027-VII Про затвердження звіту про експертну грошову оцінку земельної ділянки, яка підлягає продажу .
Позивач вважає зазначені розпорядження протиправними та такими, що підлягають скасуванню.
Позивач зазначив, що міський голова використав повноваження щодо зупинення рішення ради не з метою, з якою це повноваження надано, а саме не для висловлення зауважень щодо прийнятого рішення, а посилався на порушення суб'єктом оцінювання законодавства, відсутність начебто повного звіту про експертну грошову оцінку землі. При цьому відповідач знову привласнив собі функції правосуддя, стверджуючи про наявність порушень, а отже і незаконність прийнятого радою рішення, не звертаючись до суду.
Позивач вважає, що міський голова, який є відповідальним перед радою, ігнорує таким чином права депутатів ради, позбавляє їх права на реалізацію своїх повноважень щодо прийняття рішень, і, таким чином, порушує принцип рівності. Так, міський голова згідно закону має лише один голос при прийнятті радою рішень, який прирівнюється до голосу депутата ради, однак, використовуючи без належних підстав право зупинення рішення, відповідач дискримінує права депутатів, фактично приймаючи рішення одноосібно.
Позивач зазначив, що відповідачем взагалі не враховано можливість настання несприятливих наслідків для прав, свобод та інтересів позивача як суб'єкта підприємницької діяльності, який купує земельну ділянку, а також інтересів членів територіальної громади, бюджет якої недоотримає кошти, за які можливо покращити стан життя у місті, і які порушуються у разі зупинення рішення; відповідачем взагалі не враховано баланс між цими наслідками і цілями, на досягнення яких спрямоване зупинення рішення.
Ухвалою від 22.10.2018 року відкрито загальне позовне провадження в адміністративній справі та призначено підготовче засідання на 19 листопада 2018 року о 10:00 год.
Підготовче засідання, призначене на 19.11.2019 року на 10:00 год., відкладено на 05.12.2019 року, у зв'язку з неотриманням судом відзиву на позов, необхідністю подання учасниками справи решти заяв по суті справи, та необхідністю повторного повідомлення ТОВ "Укрпрофі" з метою дотримання права вказаної особи брати участь у судовому розгляді справи.
Ухвалою від 05.12.2018 року суд продовжив строк підготовчого провадження у справі на 30 днів.
Ухвалою від 05.12.2018 року суд закрив підготовче провадження і призначив справу до судового розгляду по суті на 09 січня 2019 року о 10:00 год.
Протокольною ухвалою від 09.12.2019 року суд оголосив перерву у справі до 22.01.2019 року до 14:30 год. у зв'язку з необхідністю подання третьою особою Арцизькою міською радою Одеської області у встановленому порядку письмових доказів на вимогу суду.
У судове засідання, призначене на 22 січня 2019 року о 14:30 год., з'явилися представник позивача, відповідач та представник третьої особи - Арцизької міської ради Одеської області.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Товариство з обмеженою відповідальністю "Укрпрофі" у судове засідання не з'явилася, про дату, час та місце розгляду справи повідомлялася у встановленому законом порядку, про причини неявки суд не повідомила. Пояснень щодо позову чи відзиву на позов третя особа не надала.
Під час судового розгляду справи представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив їх задовольнити з підстав, викладених у позові.
Відповідач проти задоволення позовних вимог заперечував та вважав позов необґрунтованим. 21.11.2018 року відповідач надав письмовий відзив, в якому зазначив, що в розпорядженнях "Про зупинення дії рішення Арцизької міської ради від 12.07.2018 року №1027-VII "Про затвердження звітів про експертну грошову оцінку земельних ділянок, які підлягають продажу" від 17.07.2018 року №74 та "Про зупинення дії рішення Арцизької міської ради від 12.07.2018 року №1028-VІІ "Про затвердження ціни продажу земельної ділянки" від 16.07.2018 року №75 на підставі ч.4 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" чітко вказано, що зупиняється дія рішень з наступним винесенням їх на повторний розгляд на пленарне засідання Арцизької міської ради. Про визнання рішень незаконними у вказаних розпорядженнях не вказано ні слова.
Підставою для зупинення рішень міської ради є зауваження міського голови до вказаних рішень, повноваження міського голови на зупинення рішень та порядок зупинення встановлені ч.4 та ч.8 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Відповідач вважав, що розпорядження "Про зупинення дії рішення Арцизької міської ради від 12.07.2018 року №1027-VІІ "Про затвердження звітів про експертну грошову оцінку земельних ділянок, які підлягають продажу" від 17.07.2018 року №74 та "Про зупинення дії рішення Арцизької міської ради від 12.07.2018 року №1028-VII "Про затвердження ціни продажу земельної ділянки" від 17.07.2018 року №75 прийняті згідно з Конституцією України на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Представник третьої особи - Арцизької міської ради Одеської області проти задоволення позову заперечував, вважав позовні вимоги необгрунтованими. Представник Арцизької міської ради Одеської області зазначив, що зупинення дії рішення міської ради являється правом вето, яким наділений міський голова згідно ч.4 ст.59 Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", а тому відповідач діяв згідно з Конституцією України на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Заслухавши вступне слово представника позивача, відповідача та представника третьої особи - Арцизької міської ради Одеської області, дослідивши наявні в матеріалах справи письмові докази, суд встановив наступні обставини.
Відповідно до свідоцтва про право власності на нерухоме майно серії НОМЕР_3 від 22.06.2012 року ОСОБА_4 на праві приватної власності належить майновий комплекс, виробничий майданчик із складом для виробництва та зберігання продукції та інше, за адресою: АДРЕСА_2, загальною площею 641,9 кв.м. (а.с. 22).
Рішенням від 25.05.2017 року №611-VII Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду строком на 20 років ФОП ОСОБА_4 для будівництва та обслуговування будівель торгівлі по АДРЕСА_2 вирішила (а.с. 34):
1. Затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду строком на 20 років ФОП ОСОБА_4 для будівництва та обслуговування будівель торгівлі по АДРЕСА_2.
2. Надати в оренду строком на 20 років ФОП ОСОБА_4 земельну ділянку по АДРЕСА_2 загальної площею 0,1933 га для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_4.
3. Дане рішення є підставою для реєстрації права комунальної власності територіальної громади м. Арциз в особі Арцизької міської ради.
4. ФОП ОСОБА_4 укласти договір оренди земельної ділянки строком на 20 років з Арцизькою міською радою та провести його державну реєстрацію, згідно чинного законодавства України.
06.06.2017 року між Арцизькою міською радою Одеської області (Орендодавець) та ФОП ОСОБА_4 (Орендар) укладено договір оренди землі №279, відповідно до якого Орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для будівництва та обслуговування будівель торгівлі з кадастровим номером: НОМЕР_4, яка розташована за адресою: АДРЕСА_2 (а.с. 25-29).
Відповідно до п.2 договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,1933 га, у тому числі під спорудами: 0,0598 га, під проїздами, проходами та площадками: 0,13335.
Згідно п.5 договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення договору становить 899637,53 грн.
06.06.2017 року між Арцизькою міською радою Одеської області (Орендодавець) та ФОП ОСОБА_4 (Орендар) укладено додаткову угоду до договору оренди землі №279, відповідно до якої, сторони домовилися внести зміни до договору, виклавши п.1 договору в наступній редакції: Орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для будівництва та обслуговування будівель торгівлі з кадастровим номером: НОМЕР_4, яка розташована за адресою: АДРЕСА_2 а (а.с. 38).
Рішенням від 19.10.2017 року №743-VII Про продаж земельної ділянки несільськогосподарського призначення по АДРЕСА_1 та надання дозволу на виготовлення експертної грошової оцінки земельної ділянки для подальшого продажу у власність , Арцизька міська рада Одеської області вирішила (а.с. 50):
1. Продати у власність із земель комунальної власності земельну ділянку несільськогосподарського призначення Фізичній особі-підприємцю ОСОБА_4, площею 0,1933 га, із земель житлової та громадської забудови.
2. доручити міській раді замовити експертну грошову оцінку земельної ділянки, площею 0,1933 га для будівництва та обслуговування будівель торгівлі по АДРЕСА_1, та надати звіт на затвердження до Арцизької міської ради.
3. Міському голові Міхову В.М.:
3.1. Укласти договір з ФОП ОСОБА_4 про сплату авансового внеску у розмірі 20% вартості земельної ділянки, визначеної за нормативно-грошовою оцінкою земельної ділянки, в рахунок оплати ціни земельної ділянки.
3.2. Замовити землевпорядній організації, що має відповідну ліцензію на виконання цього виду робіт, проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки, вказаної в п.1 цього рішення.
23.02.2018 року між Арцизькою міською радою Одеської області (Продавець) та ФОП ОСОБА_4 (Покупець) укладено договір №4 про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки, відповідно до якого Покупець на підставі рішення Арцизької міської ради від 19.10.2017 року №743-VII зобов'язується сплатити, а Продавець прийняти авансовий внесок в рахунок оплати ціни земельної ділянки площею 0,1933 га за адресою: АДРЕСА_1, цільове призначення для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, кадастровий номер: НОМЕР_4 (а.с. 41-43).
Відповідно до п.2.2. договору №4, сума авансового внеску за цим договором становить 179927,51 грн., що складає 20% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, та зараховується до ціни продажу земельної ділянки.
26.02.2018 року позивач сплатив авансовий внесок у розмірі 179927,51 грн. (а.с. 44).
Рішенням від 12.07.2018 року №1027-VII Про затвердження звіту про експертну грошову оцінку земельної ділянки, яка підлягає продажу Арцизька міська рада Одеської області вирішила затвердити звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки площею 0,1933 га, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 (а.с. 15).
Рішенням від 12.07.2018 року №1028-VII Про затвердження ціни продажу земельної ділянки Арцизька міська рада Одеської області вирішила (а.с. 17):
1. Затвердити ціну продажу земельної ділянки площею 0,1933 га для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 у розмірі 202656 грн. без ПДВ.
2. Продати у власність земельну ділянку площею 0,1933 га, кадастровий номер НОМЕР_4 ФОП ОСОБА_4 для будівництва та обслуговування будівель торгівлі.
3. Доручити міському голові Міхову В.М. укласти від імені Арцизької міської ради договір купівлі-продажу земельної ділянки.
4. Витрати за оформлення договору купівлі-продажу покласти на покупця земельної ділянки ФОП ОСОБА_4
Розпорядженням від 16.07.2018 року №75 Про зупинення дії рішення Арцизької міської ради від 12.07.2018 року №1028-VII Про затвердження ціни продажу земельної ділянки голова Арцизької міської ради Одеської області Міхов В.М., у зв'язку з тим, що до Арцизької міської ради не надійшов звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки площею 0,1933 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_1:(а.с. 81):
1. Зупинив дію рішення Арцизької міської ради від 12.07.2018 року №1028-VII Про затвердження ціни продажу земельної ділянки .
2. Виніс у двотижневий строк на повторний розгляд пленарному засіданні Аруизької міської ради рішення Арцизької міської ради від 12.07.2018 року №1028-VII Про затвердження ціни продажу земельної ділянки .
Розпорядженням від 17.07.2018 року №74 Про зупинення дії рішення Арцизької міської ради від 12.07.2018 року №1027-VII Про затвердження звіту про експертну грошову оцінку земельної ділянки, яка підлягає продажу голова Арцизької міської ради Одеської області Міхов В.М., у зв'язку з тим, що на затвердження Арцизької міської ради в якості звіту про експертну грошову оцінку земельної ділянки було надано два аркуша, на одному з яких містився титульний лист Звіту, а на другому - висновок про ринкову вартість об'єкта оцінки, і наданий документ не є повним звітом про експертну грошову оцінку земельної ділянки в розумінні п.п.3.1-3.2 наказу Дердавного комітету України по земельним ресурсам від 09.01.2003 року №2 Про затвердження Порядку проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок та не відповідає вимогам п.50 Методики експертної грошової оцінки земельних ділянок, затвердженої постановою КМ України від 11.10.2002 року №1531:(а.с. 82):
1. Зупинив дію рішення Арцизької міської ради від 12.07.2018 року №1027-VII Про затвердження звіту про експертну грошову оцінку земельної ділянки, яка підлягає продажу .
2. Виніс у двотижневий строк на повторний розгляд пленарному засіданні Аруизької міської ради рішення Арцизької міської ради від 12.07.2018 року №1027-VII Про затвердження звіту про експертну грошову оцінку земельної ділянки, яка підлягає продажу .
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Згідно із положеннями ч.1 ст.2 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст (ч.2 ст.2 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").
Відповідно до п. 1, 2, 3, 15, 19, 20 ч.4 ст.42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", сільський, селищний, міський голова: забезпечує здійснення у межах наданих законом повноважень органів виконавчої влади на відповідній території, додержання Конституції та законів України, виконання актів Президента України та відповідних органів виконавчої влади; організує в межах, визначених цим Законом, роботу відповідної ради та її виконавчого комітету; підписує рішення ради та її виконавчого комітету; звертається до суду щодо визнання незаконними актів інших органів місцевого самоврядування, місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій, які обмежують права та інтереси територіальної громади, а також повноваження ради та її органів; здійснює інші повноваження місцевого самоврядування, визначені цим та іншими законами, якщо вони не віднесені до виключних повноважень ради або не віднесені радою до відання її виконавчих органів; видає розпорядження у межах своїх повноважень.
Згідно ч.1 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Відповідно до ч.4 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", рішення сільської, селищної, міської ради у п'ятиденний строк з моменту його прийняття може бути зупинено сільським, селищним, міським головою і внесено на повторний розгляд відповідної ради із обґрунтуванням зауважень. Рада зобов'язана у двотижневий строк повторно розглянути рішення. Якщо рада відхилила зауваження сільського, селищного, міського голови і підтвердила попереднє рішення двома третинами депутатів від загального складу ради, воно набирає чинності.
Згідно ч.8 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", сільський, селищний, міський голова, голова районної у місті, районної, обласної ради в межах своїх повноважень видає розпорядження.
Із аналізу наведених положень Закону випливає, що міський голова наділений повноваженнями видавати розпорядження про зупинення дії рішення міської ради та його винесення на повторний розгляд, зазначивши при цьому обґрунтування зауважень до вказаного рішення.
Відповідно до ч.8 ст.128 ЗК України, ціна земельної ділянки визначається за експертною грошовою оцінкою, що проводиться суб'єктами господарювання, які є суб'єктами оціночної діяльності у сфері оцінки земель відповідно до закону, на замовлення органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування. Ціна земельної ділянки площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд визначається за нормативною грошовою оцінкою, вказаною в технічній документації. Фінансування робіт з проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки здійснюється за рахунок внесеного покупцем авансу, що не може бути більшим ніж 20 відсотків вартості земельної ділянки, визначеної за нормативною грошовою оцінкою земельної ділянки.
Відповідно до п.п. 3.1 та 3.2 Порядку проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок, затвердженого наказом Держкомзему України 09.01.2003 року №2, результати роботи з оцінки оформляються у вигляді письмового документа - звіту про оцінку, що містить висновок про вартість об'єкта оцінки, розкриває зміст проведених процедур та використаної нормативно-правової бази з оцінки земельних ділянок.
Звіт підписується оцінювачами, які безпосередньо проводили оцінку, і скріплюється печаткою та підписом керівника суб'єкта оціночної діяльності.
Зміст звіту має відповідати п.50 Методики експертної грошової оцінки земельних ділянок, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2002 року №1531.
Відповідно до п.50 Методики експертної грошової оцінки земельних ділянок, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2002 року №1531, до звіту включаються: назва об'єкта оцінки та місця розташування земельної ділянки, дата оцінки, найменування замовника та оцінювача, їх місце знаходження, банківські реквізити, ідентифікаційні коди - для юридичних осіб; прізвище, ім'я та по-батькові, паспортні дані, ідентифікаційні номери - для фізичних осіб; мета проведення оцінки та обґрунтування вибору відповідної бази оцінки; основні передумови, припущення та обмеження щодо застосування результатів оцінки; опис та аналіз зібраних і використаних вихідних даних; аналіз найбільш ефективного використання об'єкта оцінки; обґрунтування застосування методичних підходів, методів та оцінних процедур; визначення (розрахунок) вартості об'єкта оцінки за обраними методичними підходами та узгодження отриманих результатів; сертифікація оцінки (підстави проведення даної оцінки, письмова заява оцінювача про якість використаних вихідних даних та іншої інформації, результат особистого огляду об'єкта оцінки, дотримання вимог законодавчих та інших нормативно-правових актів щодо оцінки земельних ділянок та прав на них, що має важливе значення для визначення достовірності та об'єктивності оцінки та висновку про вартість об'єкта оцінки); висновок про вартість об'єкта оцінки, який готується на підставі порівняльного аналізу отриманих результатів оцінки за обраними методичними підходами та ринковими даними. До звіту додаються відповідні розрахунки.
Підставою для зупинення міським головою оскаржуваними розпорядженнями рішень Арцизької міської ради є те, що до Арцизької міської ради не надійшов звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки площею 0,1933 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_1.
Відсутність звіту про експертну грошову оцінку земельної ділянки підтверджується дослідженим судом відеозаписом сесії Арцизької міської ради Одеської області від 12.07.2018 року, на якій доповідач цих питань зазначила, що звіту немає, є лише висновок про грошову оцінку.
З відеозапису вбачається, що міський голова зауважив щодо невідповідності висновку вимогам законодавства до звіту про експертну грошову оцінку. Сам позивач на сесії пропонував проголосувати за рішення, а якщо протягом п'яти днів ТОВ Укрпрофі не надасть повного звіту - голова міської ради може рішення не підписувати, зупинивши його дію.
Вказаним відеозаписом також підтверджено доводи відповідача про те, що питання затвердження звіту про експертну грошову оцінку та затвердження ціни продажу земельної ділянки позивачу були винесені на розгляд сесії без отримання Звіту від ТОВ Укрпрофі , оскільки останнє обіцяло надати такий звіт.
Доводи позивача про те, що відповідач перебрав на себе функцію судових органів, визначивши протиправними рішення та зупинивши їх дію, суд до уваги не бере, оскільки, ч.8 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що міський голова в межах своїх повноважень може видавати розпорядження, і право зупинити рішення ради закріплене в ч.4 ст.59 вказаного Закону. При цьому, відповідач оскаржуваними розпорядженнями рішення ради протиправними не визнавав.
Крім того, суд не бере до уваги доводи позивача про те, що у відповідача не було зауважень до зупинених ним рішень ради, оскільки наявність таких зауважень з боку міського голови підтверджується відеозаписом пленарного засідання сесії Арцизької міської ради від 12.07.2018 року, на якому відповідач зауважив про відсутність звіту про експертну грошову оцінку земельної ділянки, складеного відповідно до вимог законодавства, і ці саме зауваження викладені відповідачем письмово у прийнятих ним розпорядженнях, що оскаржуються.
Також судом встановлено під час розгляду справи та не заперечувалося учасниками справи, що рішення Арцизької міської ради "Про затвердження звітів про експертну грошову оцінку земельних ділянок, які підлягають продажу" від 12.07.2018 року № 1027-VІ та "Про затвердження ціни продажу земельної ділянки" від 12.07.2018 року № 1028-VІІ, які були зупинені у п'ятиденний строк розпорядженнями міського голови від 17.07.2018 року №74 та від 16.07.2018 р. №75, у двотижневий строк повторно винесені на розгляд ради на 26.07.2018 року. Арцизька міська рада не змогла відхилити зауваження міського голови і підтвердити попередні рішення, у зв'язку з чим вказані рішення не набрали чинності.
Суд зазначає, що розпорядження голови Арцизької міської ради Одеської області від 16.07.2018 року №75 Про зупинення дії рішення Арцизької міської ради від 12.07.2018 року №1028-VII Про затвердження ціни продажу земельної ділянки та від 17.07.2018 року №74 Про зупинення дії рішення Арцизької міської ради від 12.07.2018 року №1027-VII Про затвердження звіту про експертну грошову оцінку земельної ділянки, яка підлягає продажу фактично вичерпали свою дію, оскільки, не підписавши ці рішення та зупинивши їх дію, відповідач згідно ч.4 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" повторно їх виніс на розгляд сесії, і сесія не підтримала попередньо прийняті рішення.
З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що розпорядження голови Арцизької міської ради Одеської області Міхова В.М. "Про зупинення дії рішення Арцизької міської ради від 12.07.2018 року №1027-VІІ "Про затвердження звітів про експертну грошову оцінку земельних ділянок, які підлягають продажу" від 17.07.2018 року №74 та "Про зупинення дії рішення Арцизької міської ради від 12.07.2018 року №1028-VII "Про затвердження ціни продажу земельної ділянки" від 16.07.2018 року №75 прийняті на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ч.1 ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Також суд зазначає, що оскаржувані розпорядження вчинені відповідно до вимог ч.2 ст.2 КАС України, оскільки, як викладено вище, ці розпорядження прийняті на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано (додержання Конституції та законів України, актів органів виконавчої влади на відповідній території); обґрунтовано (обґрунтування наведені у розпорядженнях); неупереджено; добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно (дотримано баланс між будь-якими несприятливими наслідками для позивача, який продовжує користуватися земельною ділянкою на умовах оренди, та інтересами територіальної громади щодо отримання до місцевого бюджету коштів за продаж земельної ділянки в розмірі, визначеному радою з урахуванням складеного відповідно до вимог закону звіту про експертну грошову оцінку земельної ділянки); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення (позивач як депутат міської ради був присутній на сесії); своєчасно (у встановлений Законом 5-денний строк видані оскаржувані розпорядження).
За таких обставин, суд дійшов висновку, що позовні вимоги фізичної особи-підприємця ОСОБА_4 є безпідставними та не підлягають задоволенню, а тому в їх задоволенні належить відмовити.
Відмовляючи у позові, суд зауважує, що позивачем у прохальній частині дати оскаржуваних розпоряджень не відповідають фактичним датам, що на них вказані (поміняно місцями), то суд зазначає дати цих розпоряджень відповідно до наявних у справі копій документів (а.с. 52, 53).
Керуючись ст.ст. 2, 5-6, 9, 72, 77, 90, 241-246, п.15.5 ч.1 розділу VII КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовної заяви фізичної особи-підприємця ОСОБА_4 (адреса: АДРЕСА_3, р.н.о.к.п.п. НОМЕР_1) до Арцизького міського голови Одеської області Міхова Володимира Михайловича (адреса: вул. 28 Червня, 95, м. Арциз, Одеська область, 68400, р.н.о.к.п.п. НОМЕР_2), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Товариство з обмеженою відповідальністю "Укрпрофі"(адреса: вул. Черняховського, 11, приміщення 2, м. Одеса, 65009, код ЄДРПОУ 38295490), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Арцизька міська рада Одеської області (адреса: вул. 28 Червня, 95, м. Арциз, Одеська область, 68400, код ЄДРПОУ 04057037), про визнання протиправними та скасування: розпорядження Арцизького міського голови Міхова Володимира Михайловича № 74 від 17.07.2018 року "Про зупинення дії рішення Арцизької міської ради від 12.07.2018 року №1027-VII "Про затвердження звіту про експертну грошову оцінку земельної ділянки, яка підлягає продажу"; та розпорядження Арцизького міського голови Міхова Володимира Михайловича №75 від 16.07.2018 року "Про зупинення дії рішення Арцизької міської ради від 12.07.2018 року №1028-VII "Про затвердження ціни продажу земельної ділянки" - відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до П'ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги через Одеський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 01 лютого 2019 року.
Суддя В.В. Андрухів
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.02.2019 |
Оприлюднено | 03.02.2019 |
Номер документу | 79550632 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Андрухів В. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні