ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@nag.court.gov.ua
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"29" січня 2019 р. Справа№ 925/972/16
Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Чорногуза М.Г.
суддів: Агрикової О.В.
Суліма В.В
секретар судового засідання: Михайленко С.О.
за участю представників сторін:
від позивача (прокурор): Чумаченко А.А., посвідчення №035414 від 01.09.15
від відповідача 1: Житнікова Т.А. довіреність № 78-01-21 від 08.01.19
від відповідача 2: Бондаренко Ю.Г., голова кооперативу
від відповідача 2: Драченко В.В., адвокат, представник згідно ордеру серії ЧК №109137 від 29.01.19
від відповідача 3-4: не з'явились
від третьої особи: не з'явився
розглянувши матеріали апеляційної скарги Заступника прокурора Черкаської області,
на рішення Господарського суду Черкаської області від 08 серпня 2017 року (повний текст складено 10.08.2017 р.)
у справі № 925/972/16 (суддя - Скиба Г.М. )
за позовом заступника керівника Черкаської місцевої прокуратури,
до 1. Черкаської міської ради,
2. Автокооперативу "Чорний Яр"
3. Департаменту організаційного забезпечення Черкаської міської ради,
4. Управління Держгеокадастру у Черкаському районі Черкаської області,
за участю третьої особи без самостійних вимог на стороні прокурора - Управління культури Черкаської ОДА
про визнання незаконним та скасування рішення Черкаської міської ради, визнання недійсним договору оренди землі, скасування державної реєстрації земельної ділянки та скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки ,-
в с т а н о в и в :
Заступник керівника Черкаської місцевої прокуратури звернувся до Господарського суду Черкаської області з позовною заявою про:
- визнання незаконним та скасування рішення Черкаської міської ради № 2-330 від 17.03.2016 "Про надання АК "Чорний Яр" земельної ділянки в оренду на розі вул. Гагаріна та вул. Героїв Сталінграду";
- визнання недійсним договору оренди землі від 10.05.2016 на ділянку площею 0, 7788 га за адресою: м. Черкаси, на розі вул. Гагаріна та вул. Героїв Сталінграду, нормативною грошовою оцінкою 6 427 202, 76 грн, укладеного між Черкаською міською радою та АК "Чорний Яр", зареєстрованого 06.06.2016 державним реєстратором Департаменту організаційного забезпечення Черкаської міської ради (номер запису про інше речове право: 14842665);
- скасування рішення державного реєстратора Департаменту організаційного забезпечення Черкаської міської ради, індексний номер рішення: 29928656 від 07.06.2016 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки за АК "Чорний Яр" на земельну ділянку загальною площею 0, 7788 га, розташовану у м. Черкаси на розі вул. Гагаріна та вул. Героїв Сталінграду, за кадастровим №7110136400:01:008:0235;
- скасування державної реєстрації земельної ділянки площею 0, 7788 га, розташованої у м. Черкаси на розі вул. Гагаріна та вул. Героїв Сталінграду під кадастровим № 7110136400:01:008:0235 з одночасним скасуванням записів у поземельній книзі, відкритої Управлінням Держземагентства у Черкаському районі Черкаської області 10.08.2015, куди внесено записи № 001, № 002, № 003 від 10.08.2015 та № 004, № 005 від 30.06.2016 (т.І, а.с.5-16).
Рішенням Господарського суду Черкаської області від 28 листопада 2016 року залишеним без змін Постановою Київського апеляційного господарського суду 26 січня 2017 року у справі № 925/972/16 у позові відмовлено повністю (т.ІІ, а.с.45-54, 96-106).
Постановою Вищого господарського суду України від 12 квітня 2017 року рішення Господарського суду Черкаської області від 28 листопада 2016 року та постанову Київського апеляційного господарського суду від 26 січня 2017 року у справі №925/972/16 скасовано, справу направлено на новий розгляд до Господарського суду Черкаської області (т.ІІ, а.с.146-153).
Рішенням Господарського суду Черкаської області від 08 серпня 2017 року у справі № 925/972/16у позові відмовлено повністю (т.ІІІ, а.с.90-105).
Не погодившись з прийнятим рішенням, Заступник прокурора Черкаської області 18.08.2017 (згідно відтиску штемпеля відділення поштового зв'язку на конверті) звернувся до Київського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Черкаської області від 08.08.2017 та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги (т.IV, а.с. 11-19).
12 вересня 2017 року від представника Автокооперативу "Чорний Яр" надійшов відзив на апеляційну скаргу (т.IV, а.с. 35-37).
30 жовтня 2017 року від представника Автокооперативу "Чорний Яр" надійшли додаткові пояснення у справі (т.IV, а.с. 64-65).
30 жовтня 2017 року від прокуратури надійшли додаткові пояснення у справі, у яких вказано про те, що спірне рішення порушує інтереси територіальної громади міста Черкаси оскільки позбавляє права розпоряджатись земельною ділянкою, яка є частиною земельної ділянки, повернутої за рішенням Господарського суду Черкаської області від 27.06.2016 у справі №925/977/16. Також прокурор вказує, що міськрада розпорядилась земельною ділянкою, яка не була вільною (т.IV, а.с. 76-78).
01 листопада 2017 року від представника Черкаської міської ради надішли додаткові пояснення (т.IV, а.с. 80-81).
Постановою Київського апеляційного господарського суду від 01 листопада 2017 року рішення Господарського суду Черкаської області від 08.08.2017 скасовано. Прийнято нове рішення про задоволення позову. Визнано незаконним і скасовано рішення Черкаської міської ради від 17.03.2016 № 2-330 "Про надання АК "Чорний Яр" земельної ділянки в оренду на розі вул. Гагаріна та вул. Героїв Сталінграду". Визнано недійсним договір від 10.05.2016 на ділянку площею 0,7788 га, розташовану за адресою: м. Черкаси, на розі вул. Гагаріна та вул. Героїв Сталінграду, нормативною грошовою оцінкою 6 427 202, 76 грн., укладений між Черкаською міською радою та АК "Чорний Яр", зареєстрований 06.06.2016 державним реєстратором Департаменту організаційного забезпечення Черкаської міської ради (номер запису про інше речове право: 14842665). Скасовано рішення державного реєстратора Департаменту організаційного забезпечення Черкаської міської ради, індексний номер рішення: 29928656 від 07.06.2016 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки за АК "Чорний Яр" на земельну ділянку загальною площею 0,7788 га, розташовану у м. Черкаси на розі вул. Гагаріна та вул. Героїв Сталінграду, кадастровий номер 7110136400:01:008:0235. Скасовано державну реєстрацію земельної ділянки площею 0,7788 га, розташовану у м. Черкаси на розі вул. Гагаріна та вул. Героїв Сталінграду, кадастровий номер 7110136400:01:008:0235 з одночасним скасуванням записів у поземельній книзі, відкритій Управлінням Держземагентства у Черкаському районі Черкаської області 10.08.2015, куди внесено записи від 10.08.2015 № 001, № 002, № 003 та від 30.06.2016 № 004, № 005. Здійснено розподіл судових витрат (т.IV, а.с.87-103).
10 січня 2018 року від прокуратури надійшла заява про ухвалення додаткового рішення, у якій зазначено про те, що постановою від 01.11.2017 не вирішено питання про повернення сплаченого прокуратурою за платіжним дорученням від 17.08.2016 №1126 судового збору за подачу позовної заяви у розмірі 5512(т.V, а.с.27-29).
Постановою Верховного Суду від 05 червня 2018 року постанову Київського апеляційного господарського суду від 01 листопада 2017 року у справі № 925/972/16 скасовано, справу передано на новий розгляд до Київського апеляційного господарського суду (т.IV, а.с.186-196).
Актом приймання-передачі судових справ від 02 жовтня 2018 року, справу №925/972/16 передано до Північного апеляційного господарського суду.
29 жовтня 2018 року надійшли письмові пояснення державного реєстратора, у яких зазначено, що відповідальність за достовірність даних, зазначених в документах, поданих для державної реєстрації несе заявник (т.IV, а.с.87-103).
Згідно протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 05 грудня 2017 року, для розгляду апеляційної скарги Заступника прокурора Черкаської області у справі № 925/972/16 визначено колегію суддів Північного апеляційного господарського суду у складі: головуючий суддя - Чорногуз М.Г., судді - Сулім В.В., Хрипун О.О.
06 грудня 2018 року на стадії прийняття апеляційної скарги до провадження вказаною колегією суддів, суддя Хрипун О.О. заявив про самовідвід від розгляду справи № 925/972/16, який мотивований наявністю обставин, які виключають можливість участі вказаного суддів у розгляді даної справи та є підставою самовідводу
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 06 грудня 2018 року у справі №925/972/16 заяву судді Хрипуна О.О. про самовідвід від розгляду справи №925/972/16 за апеляційною скаргою Заступника прокурора Черкаської області на рішення Господарського суду Черкаської області від 08 серпня 2017 року задоволено, матеріали справи № 925/972/16 за апеляційною скаргою Заступника прокурора Черкаської області на рішення Господарського суду Черкаської області від 08 серпня 2017 року передано для здійснення визначення складу судової колегії автоматизованою системою відповідно до положень ст. 32 Господарського процесуального кодексу України.
Згідно протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 12 грудня 2018 року, апеляційна скарга Заступника прокурора Черкаської області на рішення Господарського суду Черкаської області від 08 серпня 2017 року у справі № 925/972/16 передана на розгляд колегії суддів Північного апеляційного господарського суду у складі: головуючий суддя - Чорногуз М.Г., судді - Агрикова О.В., Сулім В.В.
17 грудня 2018 року ухвалою Північного апеляційного господарського суду у справі № 925/972/16 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Заступника прокурора Черкаської області на рішення Господарського суду Черкаської області від 08 серпня 2017 року у справі № 925/972/16 та призначено до розгляду на 29 січня 2019 року.
У судовому засіданні 29 січня 2019 року прокурор надав пояснення, в яких підтримав доводи своєї апеляційної скарги та просив її задовольнити, оскаржуване рішення скасувати та прийняти нове рішення, яким позов задовольнити.
Представники Черкаської міської ради та Автокооперативу "Чорний Яр" у судовому засіданні 29 січня 2019 року надали пояснення, в яких заперечували проти доводів апеляційної скарги та просив відмовити у її задоволенні, а оскаржуване рішення залишити без змін.
Департаменту організаційного забезпечення Черкаської міської ради, Управління Держгеокадастру у Черкаському районі Черкаської області та Управління культури Черкаської ОДА явку своїх представників у судове засіданні 29 січня 2019 року не забезпечили. Про час та місце розгляду справи повідомлялися належним, у розумінні ст.ст. 120, 242 ГПК України та ч. 1 ст. 4 Закону України "Про доступ до судових рішень", чином, що підтверджується повідомленнями про вручення поштових відправлень за ідентифікаторами 0411626364470 (Департаменту організаційного забезпечення Черкаської міської ради), 0411626364489 (Управління Держгеокадастру у Черкаському районі Черкаської області) та 04111626364497 (Управління культури Черкаської ОДА), а також шляхом оприлюднення 20.12.2018 р. ухвали від 17.12.2018 р. у справі №925/972/16 у Єдиному державному реєстрі судових рішень за посиланням: http://reyestr.court.gov.ua/Review/78648843.
Відповідно до ч. 12 ст. 270 ГПК України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розглядові справи.
Ухвалою про відкриття апеляційного провадження та призначення апеляційної скарги до розгляду явка сторін обов'язковою не визнавалась і учасників процесу попереджено, що у разі неявки у судове засідання їх представників, справа буде розглянута за наявними матеріалами і така неявка представників відповідачів 3-4 та третьої особи не перешкоджає всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженню наявних у справі доказів. Враховуючи викладене, колегія суддів дійшла висновку про можливість розгляду апеляційної скарги за наявними матеріалами та за відсутності представників відповідачів 3-4 та третьої особи.
Згідно з ч. 1 ст. 270 ГПК України у суді апеляційної інстанції справи переглядаються за правилами розгляду справ у порядку спрощеного позовного провадження з урахуванням особливостей, передбачених у цій Главі.
У відповідності до вимог ч.ч. 1, 2 ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.
Колегія суддів, розглянувши наявні матеріали, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку фактичних обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм процесуального і матеріального права встановила наступне.
17 березня 2016 року Черкаською міською радою прийнято рішення № 2-330 "Про надання АК "Чорний Яр" земельної ділянки в оренду", яким відповідно до ст. 12, 19, 93, 123, 125, 126, 134, 186 ЗК України, ст.ст. 13-17, 21 Закону України "Про оренду землі" вирішено: зареєструвати право комунальної власності за територіальною громадою м. Черкаси на земельну ділянку площею 0,7788 га (кадастровий номер 7110136400:01:008:0235) на розі вул. Гагаріна та вул. Героїв Сталінграду в межах, визначених проектом землеустрою щодо відведення земельної ділянки (п.1); затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки АК "Чорний Яр" площею 0,7788 га на розі вул. Гагаріна та вул. Героїв Сталінграду (п. 2); надати АК "Чорний Яр" в оренду на 5 років, але не довше ніж до початку планової забудови , земельну ділянку площею 0,7788 га (кадастровий номер 7110136400:01:008:0235) на розі вул. Гагаріна та вул. Героїв Сталінграду під автокооператив , з них: площею 0,0600 га - за рахунок земель власного землекористування та площею 0,7188 га - за рахунок земель Черкаської міської ради, за умови виконання вимог висновку Управління культури Черкаської обласної державної адміністрації від 29.04.2015. На земельну ділянку закріплено містобудівні обмеження та обтяження землекористування земельна ділянка потрапляє в межі охоронної зони пам'яток археології № 3959; пов'язані із реалізацією генерального плану міста (передбачено розміщення історичного комплексу "Чорний Яр"); відповідно до плану зонування території, земельна ділянка відноситься до перспективної рекреаційної зони озеленених територій загального користування "Р-зп" (п. 3) (т.І, а.с. 18).
10 травня 2016 року між Черкаською міською радою, як орендодавцем та АК "Чорний Яр", як орендарем укладено договір оренди землі, відповідно до п.п. 1, 2 якого на підставі рішення Черкаської міської ради від 17.03.2016 № 2-330 орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, що за цільовим призначенням належить до категорії земель житлової та громадської забудови (для колективного гаражного будівництва), розташовану на розі вул. Гагаріна та вул. Героїв Сталінграду; в оренду передається земельна ділянка площею 0,7788 га (кадастровий номер 7110136400:01:008:0235) під авто кооператив (т.І, а.с. 27-29).
У п. 3 Договору зазначено, що на земельній ділянці знаходяться такі об'єкти нерухомого майна та інфраструктури: - автокооператив .
Договір укладено на 5 років (з дати прийняття рішення Черкаської міської ради від 17.03.2016 № 2-230), але не довше ніж до початку планової забудови (пункт 8 договору).
Згідно з пунктом 18 Договору передача земельної ділянки в оренду здійснюється з розробленням документації із землеустрою. Підставою для розроблення документації із землеустрою є рішення Черкаської міської ради від 04.11.2014 № 2-296. Організація розроблення документації із землеустрою і витрати, пов'язані із цим, покладаються на орендаря.
У пункті 20 Договору сторони визначили, що передача земельної ділянки орендареві здійснюється у 10-денний строк після державної реєстрації цього договору за актом прийому-передачі цієї ділянки.
Крім того, у п. 26 Договору зазначено, що на земельну ділянку наявні наступні обмеження та обтяження землекористування: земельна ділянка потрапляє в межі охоронної зони пам'яток археології № 3959; пов'язані із реалізацією генерального плану міста (передбачено розміщення історичного комплексу "Чорний Яр"); відповідно до плану зонування території, земельна ділянка відноситься до перспективної рекреаційної зони озеленених територій загального користування "Р-зп".
06 червня 2016 року сторонами договору підписано акт приймання-передачі земельної ділянки (т.І, а.с. 30).
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що на думку прокурора рішення Черкаської міської ради від 17.03.2016 року № 2-330 прийнято з порушенням приписів ч. 2 ст. 54, ст. 123 Земельного кодексу України, ст. 21 Закону України "Про благоустрій", ст. 24 Закону України "Про планування і забудову територій", оскільки місце розташування виділеної земельної ділянки та затверджений проект відведення для колективного гаражного будівництва не відповідає запланованому цільовому призначенню відповідно до затвердженого Генерального плану м. Черкаси та плану зонування територій м. Черкаси. Оскільки на підставі прийнятого з порушенням земельного законодавства рішення укладено Договір оренди землі від 10.05.2016 р., останній відповідно до вимог ст. ст. 16, 203, 215 ЦК України, ст. ст. 20, 207 ГК України, ст. 152 Земельного кодексу України на думку прокурора підлягає визнанню недійсним. Крім того, прокурор просив відповідно до ст. 216 ЦК України застосувати наслідки недійсного правочину, шляхом скасування рішення державного реєстратора та записів про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки.
У апеляційній скарзі прокурор посилається на порушення судом першої інстанції вимог ст. 134 Земельного кодексу України в частині не проведення земельного аукціону та на невідповідність рішення міської ради вимогам містобудівної документації, якою не передбачено територій житлової та громадської забудови, в межах яких можливе створення гаражно-будівельних кооперативів. Також прокурор вказує, що відповідно до пояснювальної записки до проекту рішення Черкаської міської ради №239-8-3 "Про відмову Автокооперативу "Чорний Яр" у наданні земельної ділянки в оренду на розі вул. Гагаріна та вул. Героїв Сталінграду" в межах вказаної ділянки передбачено розміщення історичного комплексу "Чорний Яр", що потрапляє в охоронну зону пам'ятки археології -V 3959 "Городище зарубинецької культури". Також прокурор заперечує висновки суду першої інстанції про те, що на момент пред'явлення прокурором даного позову Державна інспекція сільського господарства в Черкаській області була уповноважена на звернення до суду із позовом про скасування спірного рішення. Прокурор вказує, що звертаючись з позовною заявою він, здійснює захист інтересів держави, переслідуючи задоволення "суспільного", "публічного" інтересу, направленого на дотримання норм права та Законів в цілому, регламентуючих порядок надання в користування земель комунальної форми власності, якими фактично розпоряджається територіальна громада м. Черкаси в особі Черкаської міської ради.
У відзиві на апеляційну скаргу відповідач-2 зазначає про безпідставність посилань прокурора на ст. 21 Закону України "Про благоустрій" з огляду на те, що спірній земельній ділянці не властиві ознаки передбачені наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлового комунального господарства України № 105 від 10.04.2006 "Про затвердження Правил утримання зелених насаджень у населених пунктах України" та те, що вказана земельна ділянка знаходиться над зливовим колектором стічних вод, замитим піском, а тому розміщення гаражного автокооперативу на даній території не порушує правила благоустрою міста Черкаси та забезпечує сприятливі умови для життєдіяльності громадян мікрорайону "Митниця".
Відповідач-2 вказує, що проект рішення Черкаської міської ради № 239-8-3 "Про відмову автокооперативу "Чорний Яр" у наданні земельної ділянки в оренду на розі вул. Гагаріна та вул. Героїв Сталінграду" не створює прав та обов'язків для учасників спірного договору. З огляду на те, що ст. 41 Земельного кодексу України визначено підставою передачі земельної ділянки в оренду гаражно-будівельним кооперативам визначено рішення органу місцевого самоврядування відповідач-2 вказує на відсутність підстав для застосування ст. 6 Закону України "Про оренду землі та ст. 134 Земельного кодексу України. Також, відповідач-2 зазначає про наявність органу уповноваженого на захист інтересів Держави у спірних правовідносинах.
З'ясувавши обставини справи та здійснивши перевірку їх доказами з урахуванням вказівок викладених у постанові Верховного Суду від 05.06.2018 р. та доводів сторін, колегія суддів зазначає наступне.
За змістом статей 13, 14 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Кожний громадянин має право користуватися природними об'єктами права власності народу відповідно до закону. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією.
Згідно зі статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За приписами статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Як передбачено статтею 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
З огляду на викладене, реалізуючи надані Конституцією та законодавством України повноваження у галузі земельних відносин, Черкаська міська рада як орган місцевого самоврядування зобов'язана діяти виключно в інтересах її територіальної громади, не порушуючи при цьому балансу інтересів держави, територіальної громади та окремих громадян.
Направляючи справу на новий розгляд до суду апеляційної інстанції Верховний Суд у постанові від 06.06.2018 р. зазначив, що : "обмежившись посиланням на незаконність передачі спірної земельної ділянки автокооперативу, суд апеляційної інстанції наведені положення законодавства залишив поза увагою; оцінки спірним правовідносинам у контексті наведених норм не надав; правового статусу АК "Чорний Яр", мети і підстав його створення не досліджував та не з'ясовував", а також те, що: " як убачається із матеріалів справи (у тому числі а.с. 92 І т.с.; а.с. 85 ІІ т.с.; а.с. 26-27 ІІІ т.с.; а.с. 36 ІV т.с.) відповідач (АК "Чорний Яр") упродовж розгляду спору, наголошував на тому, що він є гаражним автокооперативом, якому за змістом статті 41 Земельного кодексу України передбачено надання за рішенням органу місцевого самоврядування земельної ділянки в оренду без продажу такого права на конкурентних засадах; АК "Чорний Яр" було створено за зверненням інвалідів війни та праці щодо створення автокооперативу в районі "Митниця" м. Черкаси; спірну земельну ділянку відповідач займає та використовує під розміщення і обслуговування гаражів членів кооперативу ще з 90-х років, при цьому відповідач посилався на рішення Виконавчого комітету Черкаської міської ради народних депутатів від 02.10.1985 № 531 "О выделении земельного участка в коммунальной зоне у бывшего оврага "Черный Яр" для создания автокооператива "Мытница". Окрім того, як убачається із матеріалів справи, заперечуючи проти позову, Черкаська міська рада наголошувала, зокрема, на дотриманні у цих спірних правовідносинах прав територіальної громади міста, від імені якої вона діяла, а також прав інших осіб, передаючи спірну земельну ділянку в оренду.".
Відповідно до ч. 1 ст. 316 ГПК України вказівки, що містяться у постанові суду касаційної інстанції, є обов'язковими для суду першої та апеляційної інстанцій під час нового розгляду справи.
На виконання викладених у постанові Верховного суду від 06.06.2018 р. вказівок колегія суддів зазначає наступне.
Пунктом 15 Договору передбачено, що земельна ділянка передається під автокооператив.
За змістом п. 16 Договору цільове призначення земельної ділянки: землі житлової та громадської забудови (для колективного гаражного будівництва).
Відповідно до ч. 3 ст. 134 ЗК України земельні торги не проводяться при наданні (передачі) земельних ділянок громадянам у випадках, передбачених статтями 34, 36 та 121 цього Кодексу, а також передачі земель загального користування садівницькому товариству та дачному кооперативу. Земельні торги не проводяться при безоплатній передачі земельних ділянок особам, статус учасника бойових дій яким надано відповідно до пунктів 19 і 20 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
За змістом п. д ч. 1 ст. 121 Земельного кодексу України, громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: для будівництва індивідуальних гаражів - не більше 0,01 гектара.
Загальними зборами автокооперативу "Чорний яр", оформленими протоколом №1 від 16.04.2013 р. затверджено Статут автокооперативу "Чорний яр" (державну реєстрацію якого проведено 14.05.2013), згідно розділу 1 Статуту: "Автокооператив "Чорний Яр ", являється обслуговуючим неприбутковим кооперативом , створеним шляхом об'єднання фізичних осіб власників гаражів для надання послуг переважно членам кооперативу з метою провадження діяльності по спільному утриманні гаражів і кооперативної власності в належному стані. Кооператив складається з 104 членів кооперативу. Кількість членів кооперативу відповідає кількості гаражів. Місцезнаходження кооперативу: Україна, м. Черкаси, вул. Героїв Сталінграду, 50".
Відповідно до розділу 2 якого: "метою створення кооперативу є спільне утримання в належному стані гаражів, службових приміщень та їх охорони (т.І, а.с. 97-107).
За змістом частини 1 статті 41 Земельного кодексу України житлово-будівельним (житловим) та гаражно-будівельним кооперативам за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування земельні ділянки для житлового і гаражного будівництва передаються безоплатно у власність або надаються в оренду у розмірі, який встановлюється відповідно до затвердженої містобудівної документації.
Наведеною нормою передбачено можливість безоплатної передачі земельних ділянок у власність або надання в оренду , зокрема, юридичній особі для здійснення гаражного будівництва за умови, що така особа створена як гаражно-будівельний кооператив , а тому при вирішенні питання щодо надання земельної ділянки в порядку, визначеному наведеною нормою, необхідно ураховувати мету створення відповідного кооперативу , яка має відповідати встановленим вимогам до порядку створення такого кооперативу, як спеціального суб'єкта, передбаченого статтею 41 Земельного кодексу України.
Оскільки у даному випадку відповідачем-2, який є авто кооперативом та якого створено з метою спільного утримання в належному стані в т.ч. гаражів передано в короткострокову оренду земельну ділянку, що за цільовим призначенням належить до категорії земель житлової та громадської забудови (для колективного гаражного будівництва ) під автокооператив, таке права не підлягало продажу на конкурентних засадах (земельних торгах), а могло бути передано за рішенням органу виконавчої влади або місцевого самоврядування, з огляду на що послання прокурору на порушення в процесі передачі в оренду земельної ділянки відповідачем-1 ст. 134 Земельного кодексу України - є безпідставними, а рішення таким, що прийнято з дотриманням вимог земельного законодавства.
Прокурором надано до матеріалів справи Фрагмент генерального плану міста Черкаси, затвердженого рішенням Черкаської міської ради від 29.12.2011 №3-505 відповідно до якого "об'єкт: урочище Чорний Яр, адреса: вул. Гагаріна визначення по генплану: території зелених насаджень загального користування, історичний комплекс Чорний Яр"(т.ІІІ, а.с. 63).
Разом з тим, відповідно до викопіювання з плану міста від 16.01.2014 р., виконаного на замовлення Автокооперативу "Чорний Яр" з показом земельної ділянки площею 0,7788 га на розі вул. Героїв Сталінграда та вул. Гагаріна - на спірній земельній ділянці розташовані гаражі (т.І, а.с. 42).
У наявному у матеріалах справи Витязі з Державного земельного кадастру про земельну ділянку зазначено, що цільовим призначенням земельної ділянки є "для колективного гаражного будівництва. Землі житлової і громадської забудови", а також про наявність обмежень з 20.05.1999 відповідно до Закону України "Про архітектурну діяльність" та з 08.06.2000 відповідно до Закону України "Про охорону культурної спадщини" (т.І, а.с. 30/зворот-31).
У п. 3 Рішення від 17.03.2016 р. №2-330 вирішено: за основним цільовим призначенням земельну ділянку віднести до земель житлової та громадської забудови (для колективного гаражного будівництва).
Отже Черкаською міською радою реалізовано свою компетенцію щодо встановлення цільового призначення спірної земельної ділянки.
Спірним рішенням № 2-330 від 17.03.2016 р. надано АК "Чорний Яр" в оренду земельну ділянку під автокооператив на 5 років, але не довше ніж до початку планової забудови . На земельну ділянку закріплено містобудівні обмеження та обтяження землекористування земельна ділянка потрапляє в межі охоронної зони пам'яток археології № 3959; пов'язані із реалізацією генерального плану міста (передбачено розміщення історичного комплексу "Чорний Яр"); відповідно до плану зонування території, земельна ділянка відноситься до перспективної рекреаційної зони озеленених територій загального користування "Р-зп" (т.І, а.с. 18).
В пункті 4.4 цього рішення зобов'язано АК "Чорний Яр" у разі початку планової забудови звільнити надану в оренду земельну ділянку.
Отже, оспорюване рішення прийнято та спірний договір укладено міською радою під умовою безспірного звільнення ділянки автокооперативом "Чорний Яр" з початком планового будівництва на спірній території.
При цьому колегія суддів враховує, що прокурором не доведено розміщення на спірній земельній ділянці капітальних споруд, а металеві гаражі не є капітальними спорудами і можуть бути демонтовані за першою вимогою власника землі (міської ради).
Крім того, як вірно зазначено судом першої інстанції, віднесення спірної ділянки до рекреаційної зони в плані забудови міста є лише перспективною метою використання цієї земельної ділянки при встановленні спеціальних містобудівних обмежень та наявності плану забудови, але ніяк не при триваючому використанні земельної ділянки під розміщення автокооперативу "Чорний Яр" без проведення будь-яких будівельних робіт, врізання в корінний схил верхньої тераси охоронної зони пам'ятки археології тощо.
Доведено наявності затверджених проектів озеленення спірної території згідно Генерального плану забудови з відповідними кошторисами та протидію відповідача-2 в цьому - прокурором не надано.
Викладеним спростовуються доводи прокурора про те, що місце розташування виділеної земельної ділянки та затверджений проект відведення для колективного гаражного будівництва не відповідає запланованому цільовому призначенню земельної ділянки.
Щодо доводів прокурора про те, що в межах вказаної ділянки передбачено розміщення історичного комплексу "Чорний Яр", що потрапляє в охоронну зону пам'ятки археології слід зазначити наступне.
У акті від 28.03.2014 р. обстеження земельної ділянки площею 0, 7788 га у м. Черкаси на розі вул. Гагаріна та вул. Героїв Сталінграду зазначено, що вказана земельна ділянка знаходиться в межах заповідної території "Черкаські берегові схили", охоронної зони городища зарубинецької культури та культурного шару пізньосередньовічних Черкас. Під час обстеження встановлено, що після виключення проблемних гаражів ділянка кооперативу знаходиться в охоронній зоні городища зарубинецької культури (№ 3959) та в межах культурного шару пізньосередньовічних Черкас М 3966). Гаражі розміщені по дну Чорного яру, на ділянці, зруйнованій ерозією, біля зливового колектора. Це тимчасові споруди, які в разі необхідності можна перенести в інше місце. Земляні роботи не проводяться. Таким чином, автокооперативом "Чорний яр" виконані вимоги припису № 555 від 29.05.2012 р. (т.І, а.с. 44).
04 листопада 2014 року п. 1 рішення Черкаської міської ради № 2-296 вирішено надати Автокооперативу "Чорний Яр" дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,7788 га в оренду на 5 років (але не довше ніж до початку планової забудови) на розі вул. Гагаріна та Героїв Сталінграду в м. Черкаси під автокооператив. Цим же рішенням визначено наявні містобудівні обмеження та обтяження землекористування (т.І, а.с. 113).
У висновку Управління культури Черкаської обласної державної адміністрації від 29.04.2015 № 175 "Про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,7788 га автокооперативу "Чорний яр" зазначено, що земельна ділянка знаходиться в охоронній зоні пам'ятки археології №3959. Культурний шар в межах земельної ділянки площею 0,7788 га знищено ерозією . Крім того, погоджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки під авто кооператив. Визначено, що обов'язковою умовою є укладення охоронного договору з авто кооперативом та заборона врізання в корінний схил верхньої траси. Також зазначено, що висновок дійсний до терміну початку будівництва археологічного комплексу (т.І, а.с. 43). Аналогічні висновки також містяться у висновку від 28.03.2014 №164 (т.І, а.с. 45).
Висновком Управління Планування та архітектури від 14.07.2015 № 3888-з погоджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,7788 га автокооперативу "Чорний яр" та вказано про можливість надати вказаній особі в оренду на 5 років (до початку планової забудови) під автокооператив (т.І, а.с. 133).
Висновком Управління Держземагенства у Черкаському районі Черкаської області від 10.08.2015 № 24-28-0.5-3165/2-15 погоджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,7788 га автокооперативу "Чорний яр" (т.І, а.с. 131).
Розпорядження голови Черкаської обласної державної адміністрації від 12.03.1996 №129 затверджено перелік ново виявлених пам'яток історії та культури серед яких під реєстровим № пам'ятки 3959 визначено "городище зарубинецької культури" за адресою "виступ верхньої тераси між вул. Гагаріна та Чорним Яром" (т.І, а.с. 40-41).
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 23 Закону України "Про охорону культурних спадщини" усі власники пам'яток, щойно виявлених об'єктів культурної спадщини чи їх частин або уповноважені ними органи (особи) незалежно від форм власності на ці об'єкти зобов'язані укласти з відповідним органом охорони культурної спадщини охоронний договір. При передачі пам'ятки, щойно виявленого об'єкта культурної спадщини чи її (його) частини у володіння, користування чи управління іншій особі істотною умовою договору про таку передачу є забезпечення особою, якій передається пам'ятка, щойно виявлений об'єкт культурної спадщини чи її (його) частина, збереження пам'ятки, щойно виявленого об'єкта культурної спадщини чи її (його) частини відповідно до вимог цього Закону та умов охоронного договору, укладеного власником або уповноваженим ним органом (особою) з відповідним органом охорони культурної спадщини.
28 березня 2017 року між відділом охорони культурної спадщини, музейної справи та з питань релігій управління культури Черкаської обласної державної адміністрації, як органом охорони та авто кооперативом "Чорний Яр", як орендарем (користувачем), укладено Охоронний договорі на об'єкт культурної спадщини №18, відповідно до п. 1 якого орендар (користувача) бере на себе зобов'язання щодо охорони частини археологічного об'єкту культурної спадщини, пам'ятки археології - городище зарубинецької культури (ох. №3959) та культурний шар пізньосередньовічних Черкас (ох. №3966), площею 0,7788 га, що знаходиться в м. Черкаси, вул. Героїв Сталінграду, 50 (т.ІІІ, а.с. 39).
Доказів порушення відповідачем-2 умов охоронного договору прокурором не доведено.
Враховуючи викладене, в процесі надання відповідачем-1 в оренду відповідачу-2 земельної ділянки було дотримано вимоги законодавства щодо охорони об'єктів культурної спадщини.
Також колегія суддів зазначає про відсутність підстав враховувати покладену в обґрунтування доводів прокурора пояснювальну записку до проекту рішення Черкаської міської ради №239-8-3 "Про відмову Автокооперативу "Чорний Яр" у наданні земельної ділянки в оренду на розі вул. Гагаріна та вул. Героїв Сталінграду", а також сам проект зазначеного рішення.
Відповідно до ч. 1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в України" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень, з огляду на що до моменту прийняття відповідного рішення Радою його проект не є таким, що набув законної сили та відповідно не створює правових наслідків.
Також колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про необґрунтованість доводів прокурора щодо приналежність спірної земельної ділянки площею 0,7788 га на розі вул. Гагаріна та вул. Героїв Сталінграду до земельної ділянки площею 1709 кв. м по бульв. Шевченка, 303 (яка за доводами прокурора на момент прийняття спірного рішення перебувала у користуванні ПП "БВФ Євгенія"), оскільки доказів реального користування вказаною особою землею із земельної ділянки площею 0,7788 га станом на 17.03.2016 чи на 10.05.2016 до матеріалів справи не надано не подано.
Крім того, відповідно до п. 4 ст. 5 Положення Про Державну інспекцію сільського господарства України, затвердженої указом Президента № 459/2011 від 13.04.2011, Держсільгоспінспекція має звертатися до органів прокуратури з клопотанням про подання позову до суду щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився.
На момент звернення прокурора з позовом Державна інспекція сільського господарства в Черкаській області не була виключена з Єдиного Державного реєстру підприємств та організацій України що підтверджено витягом з відкритого реєстру ЄДРПОУ.
Отже, зазначаючи про відсутність уповноваженого на представництво інтересів держави органу, обґрунтовуючи вказане тим, що Державної інспекції сільського господарства у Черкаській області знаходиться у стані ліквідації та не уповноважена на звернення до суду, прокурор невірно визначив, що в державі відсутній орган, який може виступити позивачем у спірних відносинах.
Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що позовні вимоги є необґрунтованими та такими, що задоволенню не підлягають.
При цьому, колегія суддів зазначає, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов'язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довод сторін (рішення Суду у справі Трофимчук проти України no. 4241/03 від 28.10.2010), а також те, що суд апеляційної інстанції перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Враховуючи викладене, рішення Господарського суду Черкаської області від 08 серпня 2017 року у справі № 925/972/16 підлягає залишенню без змін.
Апеляційна скарга Заступника прокурора Черкаської області на рішення Господарського суду Черкаської області від 08 серпня 2017 року у справі № 925/972/16 задоволенню не підлягає.
Судові витрати у вигляді судового збору за розгляд апеляційної скарги, згідно ч. 1 ст. 129 ГПК України покласти на апелянта.
Крім того, оскільки за результатами нового апеляційного розгляду справи рішення суду першої інстанції залишено без змін, у відповідності до ст. 129 ГПК України Автокооперативу "Чорний Яр" необхідно відшкодувати судові витрати у вигляді судового збору за розгляд касаційної скарги за рахунок позивача (прокуратури Черкаської області).
Керуючись ст.ст. 129, 269, 270, п. 1 ч. 1 ст. 275, ст.ст. 276, 282, 284 ГПК України, Північний апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Заступника прокурора Черкаської області на рішення Господарського суду Черкаської області від 08 серпня 2017 року у справі №925/972/16 залишити без задоволення.
2. Рішення Господарського суду Черкаської області від 08 серпня 2017 року у справі №925/972/16 залишити без змін.
3. Судові витрати, у вигляді витрат по сплаті судового збору за подання апеляційних скарг, покласти на прокуратуру Черкаської області.
4. Стягнути з прокуратури Черкаської області (18015, Черкаська обл., місто Черкаси, бул. Шевченка, 286, код ЄДРПОУ 02911119) на користь Автокооперативу "Чорний Яр" (18000, Черкаська обл., місто Черкаси, вул. Героїв Сталінграду, 50, код ЄДРПОУ 34924000) 6614 (шість тисяч шістсот чотирнадцять) грн. 40 коп. судових витрат за подання касаційної скарги.
5. Справу №925/972/16 повернути до Господарського суду Черкаської області.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена до Верховного Суду у порядку та строк, передбачений ст.ст. 288, 289 ГПК України.
Головуючий суддя М.Г. Чорногуз
Судді О.В. Агрикова
В.В. Сулім
Дата складення повного тексту - 31.01.2019 р.
Суд | Північний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 29.01.2019 |
Оприлюднено | 04.02.2019 |
Номер документу | 79573796 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Північний апеляційний господарський суд
Чорногуз М.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні