РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 лютого 2019 року справа № 2340/5118/18
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кульчицького С.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Північного офісу Держаудитслужби до комунального підприємства "Благоустрій" Геронимівської сільської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Геронимівська сільська рада Черкаського району Черкаської області про стягнення коштів,
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружного адміністративного суду звернувся Північний офіс Держаудитслужби (далі - позивач) з позовом, в якому просить стягнути з комунального підприємства "Благоустрій" Геронимівської сільської ради (далі - відповідач) кошти у сумі 88 183 грн 93 коп.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що управлінням Північного офісу Держаудитслужби в Черкаській області проведено ревізію Геронимівського сільського бюджету та фінансового-господарської діяльності Геронимівської сільської ради за період з 01.01.2014 по 31.07.2018. У зв'язку з неусуненням порушень, виявлених ревізією відповідачу направлено вимоги щодо усунення порушень законодавства з встановленим терміном їх виконання до 15.11.2018, станом на 28.12.2018 порушення залишається не усунутим.
Ухвалою судді Черкаського окружного адміністративного суду від 02.01.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, вирішено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справі (у письмову провадженні).
Відповідач відзив на позов до суду не надав.
Розгляд справи по суті відповідно до ч. 3 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) розпочато через п'ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі та проведено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд зазначає про таке.
На виконання п. 4.5.2 плану проведення заходів державного фінансового контролю Північного офісу Держаудитслужби на ІІІ квартал 2018 року управлінням Північного офісу Держаудитслужби в Черкаській області в період з 20.08.2018 до 01.10.2018 проведено планову ревізію Геронимівського сільського бюджету та фінансово-господарської діяльності Геронимівської сільської ради за період з 01.01.2014 по 31.07.2018.
Ревізією встановлено, що відповідно до даних бухгалтерського обліку комунальне підприємство Благоустрій Геронимівської сільської ради (далі - КП "Благоустрій") придбавало дизельне паливо (скетч-картки) за кошти, отримані із сільського бюджету, а саме: видаткова накладна № 0170/0005884 від 06.12.2017 у кількості 400 л на суму 10000 грн 00 коп та видаткова накладна № 0160/0001355 від 19.03.2018 в кількості 1150 л на суму 29900 грн 00 коп., та оприбутковано по субрахунку 203 Паливо . Згідно наданих документів різницю в розмірі 100 грн 00 коп. КП "Благоустрій" повернуло на рахунок Сільської ради. На балансі КП "Благоустрій" обліковувалися транспортні засоби, а саме: трактор - ЮМЗ-6 , трактор Беларус - 320М та екскаватор, на заправку яких КП "Благоустрій" придбавало вищевказане дизельне паливо. При цьому, відповідно до наданих до перевірки бухгалтерських документів, встановлено, що в КП "Благоустрій" відсутні первинні документи щодо використання і списання по обліку дизельного палива (подорожні листи), яке було придбано за кошти сільського бюджету, в кількості 1330 л на суму 34180 грн 00 коп. Перевіркою встановлено, що в актах- на списання відсутні відомості про транспортний засіб, на роботу якого списане дизельне паливо, кількість годин роботи чи пробіг транспортного засобу тощо. При цьому, дизельне паливо в кількості 220 л на суму 5720 грн 00 коп. обліковувалося станом на 10.09.2018 в скетч-картах, які були надані до зустрічної звірки. Такий чином, перевіркою встановлено, що КП "Благоустрій" при списанні дизельного палива порушено вимоги ч. 1 ст. 9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні від 16.07.1999 № 996-ХІV, згідно з яким підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій, п. 2.2, п. 2.7 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 № 88, в результаті чого у 2017 році та січні - липні 2018 року завищено використання коштів програми по КТКВК 6030 КЕКВ 2610 та призвело до зайвого виділення коштів одержувачу на суму 34180 грн 00 коп. (в тому числі у 2017 році - 10000 грн. 00 коп., у січні-липні 2018 року - 24180 грн 00 коп.), чим завдано матеріальної шкоди (збитків) місцевому бюджету на зазначену суму.
Також з акта перевірки вбачається, що суцільною ревізією питання передачі у користування майна комунальної власності встановлено наявність договору про закріплення майна спільної власності територіальної громади Геронимівської сільської ради на праві оперативного управління від 12.04.2016, укладеного Геронимівською сільською радою в особі сільського голови Харченка В.О. (далі Балансоутримувач) та КП "Благоустрій" в особі в.о. директора Калюжного С.В. (далі - Користувач). Згідно з п. 1 Договору предметом договору є передача Балансоутримувачем Користувачеві відповідно до рішення сільської ради від 16.09.2015 в оперативне управління майна власності територіальної громади Геронимівської сільської ради для здійснення комерційної господарської діяльності.
За умовами Договору Балансоутримувач передає Користувачеві в оперативне управління майно: трактор сільськогосподарський Беларус - 320.4М , реєстраційний номер НОМЕР_1 в комплекті напівпричіп тракторний НТ-2-02, реєстраційний номер НОМЕР_2, МКО-4 комунальний відвал КО-320-2,0, плуг ПН-2*25, балансовою вартістю 349500 грн 00коп., яке оформлено актом приймання-передачі від 12.04.2016 № 1. Згідно з п. 4 Договору прийняте за актом приймання-передачі майно Користувач зобов'язаний використовувати за цільовим призначенням і умовами цього Договору, а також забезпечувати його збереження, не допускати знищення та псування, утримувати майно та прилеглу територію у належному стані, проводити необхідний поточний та капітальний ремонт майна. Разом з тим, в ході ревізії встановлено, що Геронимівська сільська рада після дня передачі вищевказаного майна (після 12.04.2016) і до кінця 2017 року продовжувала укладати договори цивільно-правового характеру із трактористами, нараховувати і виплачувати їм заробітну плату за кошти місцевого бюджету, проводити сплату ЄСВ, а саме: протягом періоду з 13.04.2016 по 30.04.2017 - ОСОБА_3 (заробітна плата з ЄСВ в сумі 24028 грн 57 коп.), протягом періоду з 01.05.2017 по 31.12.2017 - ОСОБА_4 (заробітна плата з ЄСВ - 27200 грн 00 коп.) та протягом періоду з 01.10.2017 по 31.12.2017 - ОСОБА_5 (заробітна плата з ЄСВ - 9600 грн 00 коп.) та проводилось списання дизельного палива на трактор Беларус - 320.4М згідно подорожнього листа за квітень 2016 року (з 16.04.2016) та згідно подорожнього листа за травень 2016 року на суму 2124 грн 02 коп. Зазначене є порушенням п. 5, 43 Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 № 228, та призвело до оплати витрат, понесених іншою юридичною особою, на загальну суму 62952 грн 59 коп. (в тому числі у 2016 році на суму 16552 грн 59 коп., у 2017 році - 46400 грн 00 коп.). Крім того, перевіркою встановлено, що Геронимівською сільською радою після дня передачі вищевказаного майна (після 12.04.2016) придбавалися запасні частини згідно видаткових накладних від 26.07.2016 № Ч-587291 та від 26.07.2016 № Ч-587298 на суму 1673 грн 09 коп., а саме; проставка заднього моста МТЗ-320 на суму 1570 грн 92 коп. та ніж косарки ротарної на суму 102 грн 17 коп., які використані для ремонту майна, переданого в оперативне управління КП "Благоустрій", чим порушено п. 4 Договору, та призвело до зайвих витрат бюджетних коштів на оплату витрат, понесених іншою юридичною особою, на загальну суму 1673 грн 09 коп.
За результатами ревізії управлінням Північного офісу Держаудитслужби в Черкаській області складено акт ревізії Геронимівського сільського бюджету та фінансово-господарської діяльності Геронимівської сільської ради за період з 01.01.2014 до 31.07.2018 № 08-31/07 від 08.10.2018.
На підставі зазначеного акту ревізії позивачем складено письмову вимогу (лист №26-23-08-19-18/4960 від 16.10.2018) щодо усунення порушень, відповідно до якого відповідачеві потрібно опрацювати матеріали ревізії та усунути виявлені порушення законодавства в установленому законом порядку, розглянути питання про притягнення осіб, які допустили порушення, до встановленої законом відповідальності та надати управлінню до 15.11.2018 вичерпну інформацію про вжиття заходів з усунення порушення разом із завіреними копіями підтверджуючих первинних, розпорядчих та інших документів.
Листом №912/08-16 від 13.11.2018 Геронимівська сільська рада повідомила про часткове перерахування комунальним підприємством "Благоустрій" Геронимівської сільської ради коштів у сумі 4626 грн 00 коп, що підтверджується платіжним дорученням №129 від 24.10.2018, копія якого міститься у матеріалах справи.
Відповідно до листа Геронимівської сільської ради №993/08-16 від 10.12.2018 комунальним підприємством "Благоустрій" Геронимівської сільської ради перераховано кошти у сумі 5995 грн 75 коп., що підверджується копією платіжного доручення №146 від 27.11.2018.
Правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні визначає Закон України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" від 26 січня 1993 року № 2939-XII (далі - Закон№ 2939-XII).
Відповідно до Закону № 2939-XII здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю (далі - орган державного фінансового контролю).
Орган державного фінансового контролю у своїй діяльності керується Конституцією України, Бюджетним кодексом України, цим Законом, іншими законодавчими актами, актами Президента України та Кабінету Міністрів України.
Згідно зі статтею 2 Закону № 2939-XII головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов'язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов'язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб'єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, діяльністю суб'єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.
Порядок проведення органом державного фінансового контролю державного фінансового аудиту, інспектування та перевірки закупівель установлюється Кабінетом Міністрів України.
Статтею 4 Закону № 2939-XII визначено, що інспектування здійснюється органом державного фінансового контролю у формі ревізії та полягає у документальній і фактичній перевірці певного комплексу або окремих питань фінансово-господарської діяльності підконтрольної установи, яка повинна забезпечувати виявлення наявних фактів порушення законодавства, встановлення винних у їх допущенні посадових і матеріально відповідальних осіб. Результати ревізії викладаються в акті.
На підконтрольних установах, щодо яких за відповідний період їх фінансово-господарської діяльності відповідно до цього Закону проведено державний фінансовий аудит, інспектування за ініціативою органу державного фінансового контролю не проводиться.
Відповідно до пунктів 1, 7, 9, 10 частини 1 статті 10 Закону № 2939-XII органу державного фінансового контролю надається право перевіряти в ході державного фінансового контролю грошові та бухгалтерські документи, звіти, кошториси й інші документи, що підтверджують надходження і витрачання коштів та матеріальних цінностей, документи щодо проведення закупівель, проводити перевірки фактичної наявності цінностей (коштів, цінних паперів, сировини, матеріалів, готової продукції, устаткування тощо); пред'являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов'язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства, вилучати в судовому порядку до бюджету виявлені ревізіями приховані і занижені валютні та інші платежі, ставити перед відповідними органами питання про припинення бюджетного фінансування і кредитування, якщо отримані підприємствами, установами та організаціями кошти і позички використовуються з порушенням чинного законодавства; накладати у випадках, передбачених законодавчими актами, на керівників та інших службових осіб підконтрольних установ адміністративні стягнення; звертатися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.
Згідно зі статтею 11 Закону № 2939-XII плановою виїзною ревізією вважається ревізія у підконтрольних установах, яка передбачена у плані роботи органу державного фінансового контролю і проводиться за місцезнаходженням такої юридичної особи чи за місцем розташування об'єкта права власності, стосовно якого проводиться така планова виїзна ревізія.
Планова виїзна ревізія проводиться за сукупними показниками фінансово-господарської діяльності підконтрольних установ за письмовим рішенням керівника відповідного органу державного фінансового контролю не частіше одного разу на календарний рік.
Проведення планових виїзних ревізій здійснюється органами державного фінансового контролю одночасно з іншими органами виконавчої влади, уповноваженими здійснювати контроль за нарахуванням і сплатою податків та зборів. Порядок координації проведення планових виїзних перевірок органами виконавчої влади, уповноваженими здійснювати контроль за нарахуванням і сплатою податків та зборів, визначається Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до статті 2 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" Кабінет Міністрів України постановою від 20 квітня 2006 року № 550 затвердив Порядок проведення інспектування Державною аудиторською службою, її міжрегіональними територіальними органами (далі - Порядок).
Пунктами 1, 2, 4, 5 Порядку визначено, що цей Порядок визначає процедуру проведення інспектування в міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов'язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і у суб'єктів господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували в період, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у період, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), а на підставі рішення суду - в інших суб'єктів господарювання.
Інспектування полягає у документальній і фактичній перевірці певного комплексу або окремих питань фінансово-господарської діяльності об'єкта контролю і проводиться у формі ревізії, яка повинна забезпечувати виявлення фактів порушення законодавства, встановлення винних у їх допущенні посадових і матеріально відповідальних осіб.
Планові та позапланові виїзні ревізії проводяться органами державного фінансового контролю відповідно до Закону та цього Порядку.
Планові виїзні ревізії проводяться відповідно до планів проведення заходів державного фінансового контролю, затверджених в установленому порядку, позапланові виїзні ревізії - за наявності підстав, визначених Законом.
Відповідно до пункту 16 Порядку ревізія проводиться шляхом, зокрема, документальної перевірки, що передбачає контроль за установчими, фінансовими, бухгалтерськими (первинними і зведеними) документами, статистичною, фінансовою та бюджетною звітністю, господарськими договорами, розпорядчими та іншими документами об'єкта контролю, пов'язаними з плануванням і провадженням фінансово-господарської діяльності, веденням бухгалтерського обліку, складенням фінансової звітності (далі - документи об'єкта контролю). У разі ведення бухгалтерського обліку з використанням електронних засобів зберігання і обробки інформації на вимогу посадової особи органу державного фінансового контролю керівник об'єкта контролю повинен забезпечити оформлення відповідних документів на паперовому носії. Надання документів об'єкта контролю посадовим особам органу державного фінансового контролю забезпечується керівником об'єкта чи його заступником.
Згідно пунктами 35, 39, 40, 45, 49, 50, 52 Порядку результати ревізії оформляються актом, який складається на паперовому носії державною мовою і повинен мати наскрізну нумерацію сторінок. На першому аркуші акта ревізії, який оформляється на бланку органу державного фінансового контролю, зазначається назва документа (акт), дата і номер, місце складення (назва міста, села чи селища).
Після складення акта ревізії посадова особа органу державного фінансового контролю підписує всі його примірники та забезпечує реєстрацію в журналі реєстрації актів ревізій, форма якого визначається Держаудитслужбою.
Перший і третій примірники акта ревізії надаються для ознайомлення і підписання об'єкту контролю у строк не пізніше ніж 5 робочих днів після закінчення ревізії, зокрема, особисто під розписку керівнику або головному бухгалтеру об'єкта контролю.
Керівник, головний бухгалтер та інші визначені працівники об'єкта контролю зобов'язані ознайомитися з актом ревізії та у разі погодження з викладеними у ньому фактами підписати отримані примірники акта. У разі наявності заперечень (зауважень) щодо змісту акта ревізії керівник, головний бухгалтер чи інші особи підписують його із застереженням.
У міру виявлення ревізією порушень законодавства посадові особи органу державного фінансового контролю, не чекаючи закінчення ревізії, мають право усно рекомендувати керівникам об'єкта контролю невідкладно вжити заходів для їх усунення та запобігання у подальшому.
Якщо вжитими в період ревізії заходами не забезпечено повне усунення виявлених порушень, органом державного фінансового контролю у строк не пізніше ніж 10 робочих днів після реєстрації акта ревізії, а у разі надходження заперечень (зауважень) до нього - не пізніше ніж 3 робочих дні після надіслання висновків на такі заперечення (зауваження) надсилається об'єкту контролю письмова вимога щодо усунення виявлених ревізією порушень законодавства із зазначенням строку зворотного інформування.
Про усунення виявлених ревізією фактів порушення законодавства цей об'єкт контролю у строк, визначений вимогою про їх усунення, повинен інформувати відповідний орган державного фінансового контролю з поданням завірених копій первинних, розпорядчих та інших документів, що підтверджують усунення порушень.
У разі коли діями чи бездіяльністю працівників об'єкта контролю державі або підконтрольній установі заподіяна матеріальна шкода, орган державного фінансового контролю ставить вимоги перед керівником об'єкта контролю та органом його управління щодо пред'явлення цивільних позовів до винних осіб.
За результатами проведеної ревізії у межах наданих прав органи державного фінансового контролю вживають заходів для забезпечення, зокрема: звернення до суду в інтересах держави щодо усунення виявлених ревізією порушень законодавства з питань збереження і використання активів, а також стягнення у дохід держави коштів, одержаних за незаконними договорами, без встановлених законом підстав або з порушенням вимог законодавства; застосування заходів впливу за порушення бюджетного законодавства.
Органи державного фінансового контролю здійснюють контроль за усуненням об'єктами контролю порушень законодавства за результатами аналізу їх зворотного інформування про вжиті заходи, а також під час наступних ревізій цих об'єктів контролю, систематично вивчають матеріали ревізій і на підставі їх узагальнення вносять відповідним органам державної влади та органам місцевого самоврядування пропозиції щодо перегляду нормативно-правових актів, усунення причин і умов, що сприяли порушенням законодавства.
Відповідно до статті 15 Закону № 2939-XII законні вимоги службових осіб органу державного фінансового контролю є обов'язковими для виконання службовими особами об'єктів, що контролюються.
Отже, оскільки відповідач частково виконав письмову вимогу №26-23-08-19-18/4960 від 16.10.2018 та перерахував кошти в загальній сумі 10621 грн 75 коп., сума невідшкодованих відповідачем збитків становить 88183 грн 93 коп.
У матеріалах справи відсутні докази сплати відповідачем заборгованості у зазначеній сумі.
Згідно із ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
З урахуванням наведеного, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та оцінки наявних у матеріалах справи доказів в сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають до задоволення повністю.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Керуючись ст.ст. 2, 6, 9, 14, 72, 76 - 79, 90, 139, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ВИРІШИВ:
Позов Північного офісу Держаудитслужби (04053, м. Київ, вул. Січових Стрільців, 18, ідентифікаційний код 40479560) до комунального підприємства "Благоустрій" Геронимівської сільської ради (19601, Черкаська область, Черкаський район, с. Геронимівка, вул. Вернигори, 25, ідентифікаційний код 32995587), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Геронимівська сільська рада Черкаського району Черкаської області (19601, Черкаська область, Черкаський район, с. Геронимівка, вул. Мічуріна, 1, ідентифікаційний код 26357923) про стягнення коштів - задовольнити повністю.
Стягнути з комунального підприємства "Благоустрій" Геронимівської сільської ради (19601, Черкаська область, Черкаський район, с. Геронимівка, вул. Вернигори, 25) до Геронимівського сільського бюджету кошти у сумі 88183 (вісімдесят вісім тисяч сто вісімдесят три) грн 93 коп.
Копію рішення направити учасникам справи.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення до суду апеляційної інстанції через Черкаський окружний адміністративний суд. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя С.О. Кульчицький
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.02.2019 |
Оприлюднено | 05.02.2019 |
Номер документу | 79579924 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
С.О. Кульчицький
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні