ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 січня 2019 року м. ПолтаваСправа № 440/4613/18
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Шевякова І.С.,
за участю:
секретаря судового засідання - Кривошапка Н.А.
позивача - прокурора Соболь Т.В.,
розглянув у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом заступника керівника Лубенської місцевої прокуратури Полтавської області до Кізлівської сільської ради Чорнухинського району Полтавської області, третя особа: Кізлівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садочок) "Сонечко" загального розвитку, про зобов'язання вчинити певні дії.
Позовні вимоги:
зобов'язання вжити заходів для оформлення права постійного користування земельною ділянкою, загальною орієнтовною площею 0,200 га, яку використовує Кізлівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) "Сонечко" загального розвитку, що знаходиться у комунальній власності Кізлівської сільської ради.
Під час розгляду справи суд
В С Т А Н О В И В:
21 грудня 2018 року заступник керівника Лубенської місцевої прокуратури Полтавської області (надалі також - позивач, прокурор) звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Кізлівської сільської ради Чорнухинського району Полтавської області (надалі також - відповідач, Кізлівська сільська рада), третя особа: Кізлівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садочок) "Сонечко" загального розвитку(надалі також - третя особа, Кізлівська ДНЗ "Сонечко") про зобов'язання вчинити певні дії.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 26 грудня 2018 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче судове засідання.
Аргументи учасників справи
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Кізлівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садочок) загального розвитку "Сонечко" користується земельною ділянкою площею 0,200 га, на якій розташована будівля та двір дошкільного закладу, що знаходиться у комунальній власності Кізлівської сільської ради Чорнухинського району. Однак в порушення вимог земельного законодавства, положень Закону України "Про освіту" та Закону України "Про дошкільну освіту" правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яку використовує вказаний навчальний заклад, не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено.
На думку прокурора, Кізлівська сільська рада не виконала покладені на неї нормами чинного законодавства України повноваження щодо вчинення необхідних дій для оформлення права постійного користування земельною ділянкою, на якій знаходиться дошкільний навчальний заклад, допускаючи протиправну бездіяльність.
14 січня 2019 року від Кізлівської сільської ради надійшла заява, в якій відповідач позов заступника керівника Лубенської місцевої прокуратури Полтавської області про зобов'язання вчинити певні дії визнав у повному обсязі.
В підготовче судове засідання з'явився прокурор, який підтримав позовні вимоги в повному обсязі.
Відповідач не забезпечив явку в підготовче судове засідання свого уповноваженого представника. Надіслав до суд клопотання про проведення підготовчого провадження без участі його представника /а.с. 44/.
Третя особа також не забезпечила явку свого уповноваженого представника в судове засідання, хоча про час, дату та місце підготовчого судового засідання повідомлялась належним чином. Клопотань про відкладення підготовчого судового засідання не надсилала, про причини неявки не повідомляла.
Відповідно до частини 1 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
З огляду на викладене, суд вирішив провести підготовче судове засідання за даної явки,
Враховуючи те, що відповідачем адміністративний позов визнано в повному обсязі, відповідно до частини 3 статті 183 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вважає за можливе за результатами підготовчого провадження ухвалити рішення.
Прокурор проти застосування судом частини 3 статті 183 Кодексу адміністративного судочинства України не заперечував.
Суд, заслухавши пояснення прокурора, дослідивши матеріали адміністративної справи, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
Обставини справи, встановлені судом
Кізлівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садочок Сонечко ) загального розвитку є юридичною особою, яка має печатку і штамп, рахунок в органах Державного казначейства.
Судом встановлено, що Кізлівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садочок Сонечко ) загального розвитку знаходиться у комунальній власності Кізлівської сільської ради (п . 1.1 Статуту /а.с. 21/).
Відповідно до п. 1.3 Статуту Кізлівського дошкільного навчального закладу (ясла-садочок Сонечко ) загального розвитку його засновником є Кізлівська сільська рада, яка здійснює фінансування дошкільного навчального закладу, його матеріально-технічне забезпечення, організовує ремонт приміщень, їх господарське обслуговування, харчування та медичне обслуговування дітей.
Кізлівська сільська рада є балансоутримувачем Кізлівського ДНЗ Сонечко . В свою чергу, Кізлівський ДНЗ Сонечко розташований на земельній ділянці площею 0,20 га, яка знаходиться у комунальній власності Кізлівської сільської ради.
З наявної в матеріалах справи копії відповіді Відділу у Чорнухинському районі ГУ Держгеокадастру у Полтавській області від 11.10.2018 вбачається, що згідно даних державного земельного кадастру земельна ділянка, яку використовує Кізлівський ДНЗ Сонечко за адресою: вул. Центральна, 77 с. Кізлівка, не зареєстрована.
Також листом від 06.11.2018 № 403/02-37 Кізлівська сільська рада повідомила, що рішення про надання Кізлівському ДНЗ Сонечко земельної ділянки на праві постійного користування на розгляд сесії Кізлівської сільської ради не виносилось, проект відведення земельної ділянки та виготовлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, що використовує КДНЗ Сонечно , не замовлявся, правовстановлюючі документи на вказану земельну ділянку не оформлялись.
Вважаючи протиправною бездіяльність відповідача щодо неоформлення права постійного користування земельною ділянкою, на якій знаходиться КДНЗ Сонечко , позивач звернувся до суду зі вказаним позовом.
Надаючи оцінку позовним вимогам, суд виходить з наступного.
Норми права, які підлягають застосуванню
Відповідно до частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до частини 3 статті 66 Закону України "Про освіту", сільські, селищні ради: відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної та початкової освіти; мають право засновувати заклади освіти, реорганізовувати і ліквідовувати їх, забезпечують їх діяльність та розвиток; оприлюднюють офіційну звітність про всі отримані та використані кошти, а також перелік і вартість товарів, робіт, послуг, спрямованих на потреби кожного із заснованих ними закладів освіти, та інші видатки у сфері освіти; здійснюють інші повноваження у сфері освіти, передбачені законом.
Згідно з частиною 1 статті 80 Закону України "Про освіту", до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать:
нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо;
майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об'єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об'єкти авторського права та/або суміжних прав;
інші активи, передбачені законодавством.
Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.
Відповідно до частини 1 ст. 38 Закону України "Про дошкільну освіту", матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно закладу дошкільної освіти належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Частина 2 ст. 80 Закону України "Про освіту" передбачає, що порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.
Відповідно до ст. 12 Земельного кодексу України, до повноважень сільських, селищних, міських рад належить розпорядженнями землями територіальних громад.
Згідно з пунктом 34 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад відноситься вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Відповідно до підпункту 1 пункту а статті 32 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження: управління закладами освіти, охорони здоров'я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення
Положенням статті 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що до делегованих повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері земельних відносин відносяться, зокрема: здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення, відтворенням лісів; підготовка висновків щодо надання або вилучення в установленому законом порядку земельних ділянок, що проводиться органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування; організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою; здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою.
Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (статті 125, 126 Земельного кодексу України).
Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування визначається статтею 123 Земельного кодексу України.
Право користування земельною ділянкою оформляється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Так, відповідно до статей 3, 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", право постійного користування земельною ділянкою підлягає обов'язковій державній реєстрації. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав. Права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Відповідно до частини 6 статті 25 Закону України "Про освіту", засновник закладу освіти зобов'язаний: забезпечити утримання та розвиток матеріально-технічної бази заснованого ним закладу освіти на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов; у разі реорганізації чи ліквідації закладу освіти забезпечити здобувачам освіти можливість продовжити навчання на відповідному рівні освіти; забезпечити відповідно до законодавства створення в закладі освіти безперешкодного середовища для учасників освітнього процесу, зокрема для осіб з особливими освітніми потребами.
Згідно з частиною 3 статті 16 Закону України "Про дошкільну освіту", майно, яке є державною або комунальною власністю (земельні ділянки, будівлі, споруди, обладнання тощо), придбання чи відокремлення якого призначене для здобуття дітьми дошкільної освіти, використовується виключно для роботи з дітьми.
Висновки щодо правозастосування
Враховуючи наведені вище законодавчі положення, зважаючи на обов'язок Кізлівської сільської ради, як засновника Кізлівського ДНЗ "Сонечко", забезпечити утримання та розвиток матеріально-технічної бази заснованого ним закладу освіти, суд вважає позовні вимоги заступника керівника Лубенської місцевої прокуратури Полтавської області в інтересах держави щодо зобов'язання вжити заходів для оформлення права постійного користування земельною ділянкою, загальною орієнтовною площею 0,200 га, яку використовує Кізлівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) "Сонечко" загального розвитку, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Відповідно до частини 3 статті 183 Кодексу адміністративного судочинства України, за результатами підготовчого провадження суд ухвалює рішення суду у випадку визнання позову відповідачем.
Частиною 4 статті 189 Кодексу адміністративного судочинства України також передбачено, що у разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог.
Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У зв'язку із вищевикладеним, враховуючи те, що відповідачем позов визнаний, суд приходить до висновку про необхідність задоволення позовних вимог прокурора у повному обсязі.
Розподіл судових витрат
Щодо питання стягнення на користь позивача судових витрат, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
При цьому прокурор просить стягнути на користь прокуратури Полтавської області судовий збір, що не належить до витрат, пов'язаних із залученням свідків та проведенням експертиз. Також слід зазначити, що докази того, що у даній справі прокурором залучались свідки або проводились експертизи, матеріали справи не містять. З огляду на викладене судовий збір позивачу, як суб'єкту владних повноважень, не підлягає відшкодуванню за рахунок відповідача.
На підставі викладеного, керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов заступника керівника Лубенської місцевої прокуратури Полтавської області (вул. Старо-Троїцька, 13, м. Лубни, Полтавська область, 37500) до Кізлівської сільської ради Чорнухинського району Полтавської області (вул. Центральна, 81,с. Кізлівка, Чорнухинський район, Полтавська область, 37130, код ЄДРПОУ 22550161) третя особа: Кізлівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садочок) загального розвитку "Сонечко" (вул. Центральна, 77, с. Кізлівка, Чорнухинський район, Полтавська область, 37130, код ЄДРПОУ 26554457) про зобов'язання вчинити певні дії задовольнити повністю.
Зобов'язати Кізлівську сільську раду Чорнухинського району Полтавської області (вул. Центральна, 81,с. Кізлівка, Чорнухинський район, Полтавська область, 37130, код ЄДРПОУ 22550161) вжити заходів для оформлення права постійного користування земельною ділянкою, загальною орієнтовною площею 0,200 га, яку використовує Кізлівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) "Сонечко" загального розвитку, що знаходиться у комунальній власності Кізлівської сільської ради.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 31 січня 2019 року.
Головуючий суддя ОСОБА_1
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.01.2019 |
Оприлюднено | 05.02.2019 |
Номер документу | 79581299 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
І.С. Шевяков
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні