ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРCОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул.Театральна,18, м. Херсон, 73000,
тел./0552/26-47-84, 49-31-78, факс 49-31-78, веб сторінка: ks.arbitr.gov.ua/sud5024/
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 лютого 2019 року, м. Херсон, справа № 923/9/19
Господарський суд Херсонської області у складі судді Закуріна М. К., розглянувши справу
за позовом Акціонерного товариства "Херсонобленерго"
до Комунального підприємства "Світоч" Наддніпрянської селищної ради м.Херсона
про стягнення 42 411,12 грн,
у с т а н о в и в:
Дії, аргументи та докази позивача
03.01.2019 до суду надійшла позовна заява Акціонерного товариства «Херсонобленерго» (73003 м. Херсон, вул. Пестеля, буд. 5; ідентифікаційний код 05396638) з вимогами, спрямованими до Комунального підприємства «Світоч» Наддніпрянської селищної ради м. Херсона (73484 м. Херсон, селище Жовтневе, 5; ідентифікаційний код 33824342), про стягнення 42 411,12 грн вартості електричної енергії не обрахованої внаслідок порушення за актом № 131566.
У якості обґрунтування власної позиції позивач вказав, що на підставі укладеного між сторонами договору про постачання електричної енергії № 3737 від 01.03.2007 поставляв відповідачу електричну енергію та у межах договірних відносин відповідачем було допущено порушення підпункту 8 пункту 5.5.5. Правил роздрібного ринку електричної енергії, а саме не забезпечено цілісність пломби енергопостачальної організації, якою було опломбовано доступ до облікових кіл ввідного автомату АВ 40 А, у зв'язку з чим йому нараховано плату у сумі 42 411,12 грн вартості електричної енергії не обрахованої внаслідок такого порушення.
З метою підтвердження заявлених вимог, позивач разом із позовною заявою надав та послався на наступні докази:
- договір № 3737 від 01.03.2007 (а.с. 41-50),
- додаткову угоду від 09.09.2014 (а.с. 30-31),
- додаткову угоду № 3 від 30.07.2012 (а.с. 33-40),
- акт про опломбування та збереження пломб (а.с. 57),
- акт про порушення № 131566 від 04.07.2018 (а.с. 58-61),
- лист № 60/07-041033 від 18.07.2018 (а.с. 62),
- витяг з журналу засідання комісії (а.с. 63-65),
- протокол № 88 від 07.08.2018 (а.с. 66-68),
- витяг з протоколу № 88 від 07.08.2018 (а.с. 69),
- додатковий рахунок за серпень 2018 року (а.с. 70),
Процесуальні дії та рішення суду
Ухвалою суду від 08.01.2019 відкрите провадження у справі за правилами спрощеного провадження без повідомлення та виклику учасників справи. Цією ж ухвалою відповідачу встановлений строк (31.01.2019) надати відзив на позов, а позивачу строк (04.02.2019) – відповідь на відзив, проте у вказаний час відповідач відзив на позов не надав. Вказана ухвала направлена відповідачу за його адресою у той же день, але повернута до суду без вручення із зазначенням про «закінчення встановленого строку зберігання». Таким чином судом вжиті належні заходи щодо повідомлення відповідача про заявлений до нього позов та судовий його розгляд.
При вирішенні питання порядку подачі доказів з метою їх подальшої оцінки при винесенні даного рішення, суд зазначає, що позивачем дотримані вимоги частини 2 статті 80 Господарського процесуального кодексу України щодо подачі доказів разом із позовною заявою, а тому названі вище письмові докази прийняті судом до розгляду.
Суд також констатує, що сторонами не заявлено будь-яких процесуальних клопотань.
Установлені судом обставини
01.03.2007 між Відкритим акціонерним товариством «Енергопостачальна компанія «Херсонобленерго» (яке на даний час має назву – Акціонерне товариство «Херсонобленерго») та Комунальним підприємством «Світоч» Наддніпрянської селищної ради м. Херсона укладено договір про постачання електричної енергії № 3737, а також додаткові угоди до нього від 09.09.2014 та № 3 від 30.07.2012, за умовами яких позивач здійснював поставку відповідачу електричної енергії на об'єкти, у тому числі «Артсвердловину № 20-24», розташовану в селищі Жовтневе м. Херсона, а останній зобов'язувався сплачувати її вартість. Поряд з цим відповідач зобов'язувався сплачувати вартість недоврахованої електричної енергії внаслідок пошкодження засобів обліку електроенергії (пункт 4.2.3. договору).
Як слідує з додатку № 5 до договору, за вказаною адресою на об'єкті споживання електричної енергії був установлений лічильник «СА4-195» № 124039.
Відповідно до акту про опломбування та збереження пломб № 153972 від 03.11.2014 на ввідному автоматі була установлена пломба № С15734388.
04.07.2018 працівниками АТ «Херсонобленерго» здійснено перевірку електрообладнання та засобу обліку електричної енергії позивача, за результатами якої складено Акт про порушення № 131566 від 07.07.2018 та зафіксовано порушення пункту 5.5.5.8. Правил роздрібного ринку електричної енергії, яке виявилося у зриві пломби енергопостачальника № С15734388.
На підставі вказаного акта Комісією по розгляду актів порушення АТ «Херсонобленерго» прийняте рішення, оформлене протоколом № 88 від 04.07.2018, в якому комісією вирішено провести розрахунок недоврахованої електричної енергії на суму 42 411,12 грн, за період з 04.01.2018 по 04.07.2018, виходячи з наступних показників: потужності – 16 кВт, тривалості роботи обладнання – 24 год на добу, коефіцієнту використання 0,5, добового споживання – 192 кВт/год на добу.
В рішенні також зазначено, що порушенням, на підставі якого застосовано донарахування, є « 2.1.2 відсутності пломб з відбитками тавр енергопостачальника, індикаторів », а розрахунок проведено згідно з пунктом 2.5. «Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, необлікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією».
07.08.2018 позивачем був виставлений додатковий рахунок № 3738 про сплату 42 411,12 грн, який станом на час розгляду справи в суді відповідачем не сплачений.
Оцінка суду установлених обставин та норм діючого законодавства, що регулюють спірні правовідносини
Щодо правової природи договору
Установлені судом обставини наявності укладеного між сторонами договору, свідчать про виникнення між ними майново-господарських зобов'язань, у силу яких у відповідності до приписів статей 173, 174, 175 Господарського кодексу України одна сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони, а інша (управнена) сторона має право вимагати від зобов'язаної сторони виконання її обов'язку.
За частиною 1 статті 175 того ж Кодексу майнові зобов'язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Зміст та умови договору, аналіз правовідносин та господарсько-договірних зобов'язань (майново-господарських зобов'язань у відповідності до частини 1 статті 179 ГК України), які виникли між сторонами на підставі вказаного договору (правочину), з огляду на вказані правові положення, свідчать, що за своєю юридичною природою між ними укладений договір енергопостачання.
Так, відповідно до приписів частини 1 статті 275 Господарського кодексу України за договором енергопостачання підприємство (енергопостачальник) відпускає електричну енергію споживачеві, який зобов'язується оплатити її та дотримуватися передбаченого договором режиму її використання.
Щодо підстав застосування оперативно-господарських санкцій
Статтею 27 Закону України «Про електроенергетику» встановлено, що правопорушення в електроенергетиці тягне за собою встановлену законодавством України в тому числі цивільну відповідальність.
У відповідності до статті 235 ГК України за порушення господарських зобов'язань до суб'єктів господарювання та інших учасників господарських відносин можуть застосовуватися оперативно-господарські санкції - заходи оперативного впливу на правопорушника з метою припинення або попередження повторення порушень зобов'язання, що використовуються самими сторонами зобов'язання в односторонньому порядку. Оперативно-господарські санкції застосовуються незалежно від вини суб'єкта, який порушив господарське зобов'язання.
В даному контексті суд також зазначає, що у відповідності до статті 629 ЦК України договір є обов'язковим для виконання сторонами, а згідно з нормою статті 526 ЦК України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Поряд з цим за частиною 7 статті 193 Господарського кодексу України, одностороння відмова від виконання умов договору не допускається.
З огляду на вказані правові положення суд приходить до висновку, що споживач електричної енергії у випадку застосування до нього оперативно-господарської санкції повинен сплатити її у добровільному порядку.
Разом з тим, оцінюючи законність нарахування позивачем оперативно-госоподарської санкції у вказаному розмірі суд зазначає наступне.
Взаємовідносини, які виникають у процесі продажу і купівлі електричної енергії між постачальниками електричної енергії та споживачами регулюються також «Правилами роздрібного ринку електричної енергії», затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг 14 березня 2018 року № 312.
Так, відповідно до положень цих Правил:
- «на роздрібному ринку виробництво, передача, розподіл, постачання та споживання електричної енергії без розрахункових засобів комерційного обліку не допускається, крім випадків, передбачених цими Правилами та Кодексом комерційного обліку (пункт 2.3.1.),
- «Електроустановки споживачів мають бути забезпечені необхідними розрахунковими засобами вимірювальної техніки для розрахунків за спожиту електричну енергію, технічними засобами контролю і управління споживанням електричної енергії та величини потужності, а також (за бажанням споживача) суміщеними з лічильником електричної енергії або окремими засобами вимірювальної техніки для контролю якості електричної енергії …» (пункт 2.3.3.),
- «Відповідальність за збереження і цілісність засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування покладається на власника (користувача) електроустановки або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені. Відповідальним за експлуатацію та технічний стан засобів (вузлів) вимірювальної техніки є їх власник» (пункт 2.3.4.),
- «Споживач електричної енергії зобов'язаний: … 8) забезпечувати збереження і цілісність установлених на його території та/або об'єкті (у його приміщенні) розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування…» (пункт 5.5.5.),
- «У разі виявлення представниками оператора системи пошкоджень чи зриву пломб та/або індикаторів, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження розрахункових засобів вимірювальної техніки, явних ознак втручання в параметри розрахункових засобів вимірювальної техніки з метою зміни їх показів, самовільних підключень до електричних мереж розрахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до методики визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, затвердженої Регулятором» (пункт 8.2.4.),
- «У разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів розкрадання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача або представника споживача оформлюється акт про порушення.
В акті про порушення мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил або методики визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, затвердженої Регулятором, та вихідні дані, необхідні для визначення обсягу необлікованої електричної енергії та/або суми завданих споживачем збитків. За необхідності в акті зазначаються заходи, яких необхідно вжити для усунення допущених порушень.
Акт про порушення складається у двох примірниках, один з яких передається або надсилається споживачеві.
Акт про порушення підписується представником оператора системи та споживачем або представником споживача.
У разі відмови споживача або представника споживача підписати акт про порушення в ньому робиться запис про відмову. У цьому разі акт про порушення вважається дійсним, якщо він підписаний уповноваженим представником оператора системи та двома незаінтересованими особами (представник житлово-експлуатаційної організації, балансоутримувача або управителя будинку, виборна особа будинкового, вуличного, квартального чи іншого органу самоорганізації населення або представник органу місцевого самоврядування, інший споживач тощо) за умови посвідчення їх осіб.
Споживач має право подати пояснення і зауваження щодо змісту акта про порушення та викласти мотиви своєї відмови від його підписання, які зазначаються в акті про порушення або надаються (надсилаються) оператору системи окремим письмовим повідомленням» (пункт 8.2.5.),
- «На підставі акта про порушення уповноваженими представниками оператора системи під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг необлікованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків.
Комісія з розгляду актів про порушення створюється оператором системи і має складатися не менше ніж з 3 уповноважених представників оператора системи.
Споживач має право бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення.
Оператор системи повинен вести журнал реєстрації засідань комісії з розгляду актів про порушення, в якому зазначаються дата проведення засідання; номер протоколу; склад комісії; склад запрошених на засідання комісії (представники Регулятора, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів); відмітка про присутність або відсутність споживача; перелік питань, які розглядалися на засіданні комісії; час розгляду кожного з питань, зміст окремої думки учасників комісії (у разі її наявності) та стислий зміст рішення.
Споживач має бути повідомлений оператором системи про місце, час і дату засідання комісії не пізніше ніж за 7 календарних днів до призначеної дати засідання.
У разі відмови споживача або представника споживача від отримання повідомлення про місце, час і дату засідання комісії або відсутності споживача або його представника за адресою, визначеною у даних щодо споживача, наявних в оператора системи, оператор системи направляє споживачу таке повідомлення рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення. У такому разі оператор системи має право розглянути акт про порушення на засіданні комісії, яке має відбутися по закінченню 30 календарних днів від дати направлення споживачу такого повідомлення. За зверненням споживача оператор системи може розглянути акт про порушення на засіданні комісії раніше указаного терміну.
Акт про порушення, не розглянутий у визначеному цими Правилами порядку протягом 60 календарних днів від дня його складення, вважається недійсним та підлягає скасуванню (крім випадків необхідності проведення експертизи пломб, індикаторів та/або засобу вимірювальної техніки електричної енергії для встановлення факту порушення). Якщо для розгляду акта про порушення необхідні результати експертного дослідження, зазначений термін розгляду відраховується з дати їх отримання оператором системи від експертної установи.
Комісія з розгляду актів про порушення може повторно розглянути акт про порушення в порядку, встановленому цими Правилами, на підставі звернення споживача, на вимогу Регулятора, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі, або за рішенням суду. За рішенням оператора системи у зв'язку з отриманням результатів експертизи чи інших даних, які не були відомі на момент ухвалення рішення комісією, але мають суттєве значення, рішення комісії може бути переглянуте у порядку, встановленому цими Правилами, протягом 1 року, починаючи з дня, наступного за днем його прийняття.
Рішення комісії оформлюється протоколом, копія якого видається споживачу.
У разі причетності споживача до порушення цих Правил у протоколі зазначаються відомості щодо обсягу та вартості необлікованої електричної енергії. В такому разі разом з протоколом споживачу надаються розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії з посиланням на відповідні пункти методики визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, затвердженої Регулятором, та розрахункові документи для оплати необлікованої електричної енергії та/або збитків» (пункт 8.2.6.).
Таким чином, з викладених правових положень, в контексті наявного між сторонами спору, слідує висновок про: 1) обов'язковість обліку споживання електричної енергії на підставі показів лічильника; 2) обов'язкового опломбування лічильника та місць його встановлення; 3) обов'язок споживача забезпечувати збереження і цілісність встановлених на його території лічильника, пломб та індикаторів; 4) у разі виявлення пошкоджень чи зриву пломб, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах перерахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією.
Як зазначено вище, порядок визначення обсягу та вартості електричної енергії необлікованої внаслідок порушення Правил встановлено Методикою визначення обсягу та вартості електричної енергії, необлікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією.
Зокрема, за змістом пункту 2.5. Методики у разі виявлення у споживача порушень, зазначених у підпункті 2 пункту 2.1. цієї Методики, а саме «пошкодження або відсутності пломб з відбитками тавр енергопостачальника чи інших заінтересованих сторін, індикаторів, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, складеному в порядку, визначеному ПКЕЕ, або в іншому документі, який підтверджує факт пломбування і передачу на збереження приладів обліку, установлених пломб та індикаторів», величина розрахункового обсягу споживання електричної енергії розраховується за формулою 2.4. Методики, а саме Wдоб = Р х tдоб х Кв, де Р – потужність (кВт), визначена як:
а) сумарна максимальна потужність наявних у споживача на час
складання акта про порушення Правил користування електричною енергією струмоприймачів відповідно до їх паспортних даних (за умови, якщо визначена таким чином потужність не перевищує дозволену потужність для даної точки обліку, зазначену в Договорі);
б) потужність, обчислена виходячи зі струму навантаження електроустановки споживача при підключенні всіх наявних на час складання акта про порушення струмоприймачів на
максимальну потужність, визначеного на підставі показів відповідних засобів вимірювальної техніки, повірених у терміни, передбачені законодавством у сфері метрології (за умови відсутності паспортних даних всіх струмоприймачів, наявних у споживача на час складення акта про порушення, та якщо визначена таким чином потужність не перевищує дозволену потужність для даної точки обліку, зазначену в Договорі);
в) дозволена потужність для даної точки обліку, зазначена в Договорі (за умови, якщо потужність, визначена відповідно до положень підпунктів "а" або "б" цього пункту, перевищує дозволену потужність для даної точки обліку, ненадання споживачем інформації щодо паспортних даних струмоприймачів, недопуску представників постачальника електричної енергії (електропередавальної організації) на свою територію для перевірки інформації щодо сумарної максимальної потужності струмоприймачів, відмови споживача від вимірювання струму навантаження електроустановки при підключенні всіх наявних струмоприймачів на повну потужність).
В даному випадку з Акту про порушення № 131566 від 04.07.2018 вбачається, що потужність складає – 16 кВт, що також відповідає додатку № 5 до договору.
Поряд з цим, відповідно до того ж пункту 2.5. Методики «t» - тривалість роботи обладнання протягом доби (год), становить: при однозмінній роботі споживача - t = 8; при двозмінній роботі споживача - t = 16; при тризмінній роботі споживача - t = 24; при інших режимах роботи - визначається на підставі Договору. Так, сторонами договором визначено режим роботи - цілодобово без вихідних, а саме 24 години.
Таким чином, Методикою регулюються правовідносини щодо безоблікового споживання електричної енергії внаслідок порушення правил користування електричною енергією, які виявилися в діях споживача щодо незабезпечення збереження та цілісності встановленої пломби.
У даному випадку, відповідачем при перевірці встановлено факт незабезпечення збереження та цілісності пломби енергопостачальної організації, а тому такі дії позивача є порушенням підпункту 8 пункту 5.5.5. Правил, за яким споживач електричної енергії зобов'язаний забезпечувати збереження і цілісність установлених на його території та/або об'єкті (у його приміщенні) пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування, а тому застосування підпункту 5 пункту 2.1. Методики для донарахування вартості електроенергії є правомірним.
Резюмуючи наведене, позивачем правомірно обрахована оперативно-господарська санкція у розмірі 42 411,12 грн.
Висновки суду
На підставі викладеного, за результатами оцінки доказів, суд вважає, що відповідачем допущено порушення підпункту 8 пункту 5.5.5. Правил роздрібного ринку електричної енергії, що виявилося у незабезпеченні збереження та цілісності пломби енергопостачальної організації, а тому несплата вартості недоврахованої електричної енергії за договором у розмірі 42 411,12 грн, є порушенням взятих відповідачем на себе зобов'язань, а тому позовні вимоги підлягають задоволенню.
Розподіл судових витрат
Судовими витратами у даній справі є витрати позивача на сплату судового збору відповідно до платіжного доручення № Е66114 від 28.12.2018 у сумі 1762 грн, які згідно з приписами статті 129 ГПК України підлягають стягненню з відповідача.
На підставі вказаних правових норм та керуючись статтями 238, 240 ГПК України,
в и р і ш и в:
1. Позовні вимоги задовольнити.
2. Стягнути з Комунального підприємства «Світоч» Наддніпрянської селищної ради м. Херсона (73484 м. Херсон, селище Жовтневе, 5; ідентифікаційний код 33824342) на користь Акціонерного товариства «Херсонобленерго» (73003 м. Херсон, вул. Пестеля, буд. 5; ідентифікаційний код 05396638) – 42 411,12 грн вартості донарахованої електричної енергії та 1 762 грн компенсації по сплаті судового збору.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо її не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя М.К. Закурін
Суд | Господарський суд Херсонської області |
Дата ухвалення рішення | 05.02.2019 |
Оприлюднено | 06.02.2019 |
Номер документу | 79603068 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Херсонської області
Закурін М. К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні