Рішення
від 05.02.2019 по справі 120/4418/18-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

05 лютого 2019 р. Справа № 120/4418/18-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Дмитришеної Р.М., розглянувши письмово в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом: Управління Держпраці у Вінницькій області (21050, м. Вінниця, вул. Магістратська, 37) до: товариства з обмеженою відповідальністю науково - виробниче підприємство "Промприлад" (21000, м. Вінниця, вул. Олега Антонова, 19) про: застосування заходів реагування у сфері державного нагляду

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду звернулось Управління Держпраці у Вінницькій області з адміністратвиним позовом до товариства з обмеженою відповідальністю нуково - виробниче підприємство "Промприлад" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду.

В обгрунтування позовних вимог позивач зазначає, що у період з 26.11.2018 р. по 30.11.2018 р. на підставі наказу управління Держпраці у Вінницькій області від 23 листопада 2018 року № 1425-0 проведено планову перевірку у сферах дотримання вимог законодавчих та нормативно - правових актів з охорони праці та промислової безпеки TOB НВП Промприлад . Перевіркою встановлено ряд порушень з боку відповідача, в зв"язку зі чим винесено припис від 27.11.2018 року за №046.0207.18 та припис від 30.11.2018 за №039.0603.18.

Враховуючи, що відповідачем вимоги приписів залишені без виконання, позивач звернувся до суду із адміністративним позовом в якому просить: застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Товариство з обмеженою відповідальністю науково-виробниче підприємство Промприлад шляхом зупинення виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме: зварювальні роботи; зберігання балонів із стисненим, зрідженим інертним газом (балони для зварювання з вуглекислотою); роботи, що виконуються на висоті понад 1,3 метра; працівників (водії, фарбувальники, зварювальники, верстатники, штампувальники), які не пройшли навчання, інструктаж і перевірку знань з питань охорони праці; відповідальних посадових осіб, які не пройшли навчання, інструктаж і перевірку знань з питань охорони праці.

Зупинити експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання. підвищеної небезпеки, а саме: ковальсько-пресового устаткування; ручний електрифікований інструмент: кутові шліф-машини - 2од., ручні електричні дрелі-4 од.; заточувальний верстат (без інв. номера) - 1 од.

Ухвалою суду від 17.12.2018 року відкрито провадження у адміністративній справи, розгляд якої вирішено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження відповідно до положень ст. 262 КАС України, без виклику сторін.

Відповідачу встановлено строк для подання відзиву щодо заявлених позовних вимог відповідно до положень ст. 162 КАС України.

Згідно з матеріалами справи, копію ухвали суду від 17.12.2018 відповідач отримав 28.12.2018, однак вимоги останнім не виконано, відзив до суду - не подано.

Відповідно до ч. 6 ст. 162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Відповідно до ст. 257 КАС України, за правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду, за винятком справ, зазначених у частині четвертій цієї статті.

В силу ст. 258 КАС України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази, наявні в матеріалах справи, суд встановив наступне.

У період з 26.11.2018 р. по 30.11.2018 р., на підставі наказу № 1425-0 управління Держпраці у Вінницькій області від 23 листопада 2018 року, головним державним інспектором відділу нагляду в машинобудуванні та енергетиці Рудюком Сергієм Петровичем та головним державним інспектором відділу нагляду в будівництві, котлонагляді на транспорті та зв'язку, проведено планову перевірку у сферах дотримання вимог законодавчих та нормативно - правових актів з охорони праці та промислової безпеки TOB НВП Промприлад , що знаходиться за адресою: 21000, місто Вінниця, вулиця Олега Антонова, будинок 19.

Перевіркою встановлено, порушення, зокрема, не подано декларацію відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з охорони праці на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки до початку виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатації (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки відповідно до Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності , а саме: зварювальні роботи; зберігання балонів із стисненим, зрідженим інертним газом (балони для зварювання з вуглекислотою); роботи, що виконуються на висоті понад 1,3 метра; експлуатація ковальсько-пресового устатковання, що є порушенням п. 21; п.п. 6, 18, 19 Додатку 6 та п. 3 Додатку 7 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки , затвердженого постановою КМУ від 26.10.2011р. №1107 (зі змінами згідно Постанови КМУ № 48 від 07.02.2018).

Директор ОСОБА_2 не організував та не здійснив проведення спеціального навчання і перевірку знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці посадовим особам, працівникам (зварювальникам; верстатникам, штампувальникам, фарбувальнику, водіям, посадовій особі в.о. функції служби охорони праці по сумісництву, відповідальній особі за електрогосподарство) та допустив їх до роботи, що є порушенням п.п. 3.16, 3.18, 4.1, 5.1, НПАОП 0.00-4.12-05 Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці .

Відсутня перевірка вимірювання електроінструменту (кутові шліф-машини - 2од., ручні електричні дрелі - 4 од.) та електричних продовжувачів, що є порушенням п.п. 6.7.24, 6.7.25 НПАОП 40.1-1.21-98 Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів . Не проведено перевірку та випробування опору ізоляції обмоток зварювального трансформатора, що є порушенням п. 6.7.75 НПАОП 40.1-1.21-98 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів .

Допускається зберігання балонів без захисних ковпаків, що є порушенням п. 24 Глави 3, Розділ X, НПАОП 0.00-1.81-18 Правила охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском .

В заготівельному цеху допускається до експлуатації заточувальний верстат (без інв. номера) на якому проріз між краєм підручника та робочою поверхнею шліфувального круга більше 3 мм, що є порушенням п. 5.1. Розділ 5, Глава З, НПАОП 28.0-1.30-12, Правила охорони праці під час роботи з абразивним інструментом та п. 3.6. Розділ З ГОСТ 12.3.028-82.

На дільниці зварювання металевий робочий стіл, на якому проводяться зварювальні роботи, незаземлений, що є порушенням п. 14.9 глави 14, Розділ III, НПАОП 28.52-1.31-13 Правила охорони праці під час зварювання металів .

За результатами перевірки, у зв'язку з виявленими порушеннями вимог законодавства, складено акт перевірки суб'єкта господарювання (виробничого об'єкта) від 30.11.2018 р. № 039.0603.18, який підписано директором та вручено примірник акта.

Управління Держпраці у Вінницькій області винесено припис №046.0207.18 від 27.11.2018 року про усунення порушень та виконання заходів та припис №039.0603.18 від 30.11.2018 року про усунення виявлених порушень.

Враховуючи, що відповідачем вимоги приписів залишені без виконання, позивач звернувся до суду із даним адміністративним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 № 877-V (далі - Закон № 877-V).

В розумінні статті 1 Закону № 877-V, державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Заходами державного нагляду (контролю) - є планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.

Спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 96 (далі - Положення № 96), державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов'язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи (п.7 Положення №96).

В силу статті 4 Закону №877-V, державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Відповідно до статті 38 Закону України "Про охорону праці" від 14.10.1992 № 2694-XII (далі - Закон № 2694-XII), державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Зокрема, підпунктом 16 пункту 4 Положення № 96 передбачено, що Держпраці здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства у сфері охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань: забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту; монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення; виробництва, зберігання, використання отруйних речовин у виробничих процесах, у тому числі продуктів біотехнологій та інших біологічних агентів; організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення та перевірки їх знань.

Згідно з підпунктом 5 пункту 6 вказаного Положення, Держпраці для виконання покладених на неї завдань має право безперешкодно проводити відповідно до вимог закону без попереднього повідомлення в будь-яку робочу годину доби перевірки виробничих, службових, адміністративних приміщень та об'єктів виробництва фізичних та юридичних осіб, які використовують найману працю та працю фізичних осіб, експлуатують машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки, та у разі виявлення фіксувати факти порушення законодавства, здійснення нагляду та контролю за додержанням якого віднесено до повноважень Держпраці.

Приписами норми частини першої статті 39 Закону № 2694-XII передбачено, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, зокрема, мають право видавати в установленому порядку роботодавцям, керівникам та іншим посадовим особам юридичних та фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, міністерствам та іншим центральним органам виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевим державним адміністраціям та органам місцевого самоврядування обов'язкові для виконання приписи (розпорядження) про усунення порушень і недоліків в галузі охорони праці, охорони надр, безпечної експлуатації об'єктів підвищеної небезпеки, а також забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих.

Частиною п'ятою статті 4 Закону № 877-V встановлено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути призупинені виключно за рішенням суду.

Відповідно до частини сьомої статті 7 Закону № 877-V, на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Із аналізу вищенаведених норм видно, що підставою для звернення з позовом до суду про застосування заходів реагування є виявлення органом нагляду (контролю) порушення вимог законодавства, про що зазначається в акті перевірки.

Із положень статті 21 Закону № 2694-XII випливає, що виробничі будівлі, споруди, машини, механізми, устаткування, транспортні засоби, що вводяться в дію після будівництва (виготовлення) або реконструкції, капітального ремонту тощо, та технологічні процеси повинні відповідати вимогам нормативно-правових актів з охорони праці.

Роботодавець повинен одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (далі - дозвіл).

Згідно з матеріалами справи, за результатами проведеної перевірки виявлено порушення нормативно-правових актів з охорони праці, які створюють загрозу життю та здоров'ю працівників підприємства, зокрема, порушення вимог п. 16 додатків 2, 3 "Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки", затвердженого постановою КМУ від 26.10.2011р. №1107, статті 21 Закону України "Про охорону праці", а саме, відсутність дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію машин.

На час розгляду справи, доказів виконання вимог припису щодо усунення порушень відповідачем суду не надано.

Вирішуючи питання наявності підстав для вжиття заходів реагування в частині зупинення виконання робіт підвищеної небезпеки, суд зважає на те, що в силу правил статті 39 Закону України "Про охорону праці" передумовою заборони, зупинення, припинення, обмеження експлуатації підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуску та експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт є створення суб'єктом господарювання загрози життю.

Статтею 3 Конституції України закріплено, що людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Отже, підставою для застосування відповідних заходів реагування є порушення суб'єктом господарювання законодавства про охорону праці, яке створює загрозу життю та здоров'ю людей, та у подальшому може призвести до тяжких наслідків.

Станом на дату розгляду даної справи порушення, які стали підставою для звернення позивача з даним позовом для застосування заходів реагування відповідач не усунув, не спростував документально відсутність факту їх вчинення та існування, відтак позов підлягає задоволенню в заявленому обсязі.

Згідно частини першої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до пункту 5 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд вказує на наступне.

Відповідно до частини другої статті 139 КАС України, при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз. Разом з тим, оскільки позивачем не понесені витрати по залученню свідків і проведенню експертиз, судові витрати не підлягають відшкодуванню.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до товариства з обмеженою відповідальністю нуково - виробниче підприємство "Промприлад" шляхом зупинення виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме: зварювальні роботи; зберігання балонів із стисненим, зрідженим інертним газом (балони для зварювання з вуглекислотою); роботи, що виконуються на висоті понад 1,3 метра; працівників (водії, фарбувальники, зварювальники, верстатники, штампувальники), які не пройшли навчання, інструктаж і перевірку знань з питань охорони праці; відповідальних посадових осіб, які не пройшли навчання, інструктаж і перевірку знань з питань охорони праці.

Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до товариства з обмеженою відповідальністю нуково - виробниче підприємство "Промприлад" шляхом зупинення експлуатації (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, а саме: ковальсько-пресового устаткування; ручний електрифікований інструмент: кутові шліф-машини - 2 одиниці, ручні електричні дрелі - 4 одиниці; заточувальний верстат (без інв. номера) - 1 одиниця.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Реквізити: Управління Держпраці у Вінницькій області (21050, м. Вінниця, вул. Магістратська, 37, код ЄДРПОУ 39845483); товариство з обмеженою відповідальністю науково - виробниче підприємство "Промприлад" (21000, м. Вінниця, вул. Олега Антонова, 19, код ЄДРПОУ 24900599)

Повний текст рішення суду складено: 05.02.2019

Суддя Дмитришена Руслана Миколаївна

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.02.2019
Оприлюднено06.02.2019
Номер документу79606334
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/4418/18-а

Рішення від 05.02.2019

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

Ухвала від 17.12.2018

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

Ухвала від 04.12.2018

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні