Рішення
від 04.02.2019 по справі 200/13703/18-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

04 лютого 2019 р. Справа№200/13703/18-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1

Суддя Донецького окружного адміністративного суду Загацька Т.В., розглянувши за правилами загального позовного провадження в порядку письмового провадження адміністративний позов Державної служби геології та надр України до товариства з обмеженою відповідальністю "Шахта 1-6" про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами, -

ВСТАНОВИВ:

Державна служба геології та надр України (03057, м. Київ, вул. Ежена Потьє, 16) звернулась до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "Шахта 1-6" (86200, Донецька область, м. Шахтарськ, вул. Підгірна, Шахтодільниця 1-6 шахти "Шахтарська") про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 30.08.2013 року № 5836.

Доводи позовної заяви обґрунтовує тим, що з моменту отримання спеціального дозволу у відповідача як у надрокористувача виникли права та обов'язки, встановлені Кодексом України про надра та Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року №615, та відповідач зобов'язаний у встановленому порядку подавати до Державного науково-виробничого підприємства "Державний інформаційний геологічний фонд України" щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності як підтвердження експлуатації корисних копалин. Вказує на те, що в порушення вимог угоди про умови користування надрами та ст. 24 Кодексу України про надра відповідач не подав до Державного науково-виробничого підприємства "Державний інформаційний геологічний фонд України" щорічні звіти відповідної форми статистичної звітності, як підтвердження експлуатації корисних копалин за 2016-2018 роки. Враховуючи наведене, просить позовні вимоги задовольнити та припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 30.08.2013 року № 5836.

Ухвалою суду від 10.12.2018 року справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Ухвалою суду від 29.12.2018 року замінено засідання для розгляду справи по суті підготовчим засіданням.

Ухвалою суду від 14.01.2019 року закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті.

Позивач та відповідач до судового засідання не з'явились, про час та місце судового розгляду повідомлені належним чином, від позивача на адресу суду надійшло клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження.

Відповідач відзив на адміністративний позов не надав, думку стосовно заявлених позовних вимог не висловив, про дату, час та місце розгляду справи повідомлявся шляхом оприлюднення ухвали про відкриття провадження у справі та судових повісток на офіційному веб-порталі судової влади України (http://adm.dn.court.gov.ua/sud0570/povistky/), що передбачено ч. 1 ст. 130 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Відповідно до ч. 9 ст. 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

З огляду на зазначене, оскільки у судове засідання не прибули представники сторін, суд дійшов висновку про можливість розгляду справи без участі сторін в порядку письмового провадження.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Шахта 1-6" перебуває на обліку в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України (ЄДРПОУ 33136533), зареєстроване за юридичною адресою: 86200, Донецька область, м. Шахтарськ, вул. Підгірна, Шахтодільниця 1-6 шахти "Шахтарська" (а.с. 41-42).

30.08.2013 року товариству з обмеженою відповідальністю "Шахта 1-6" наданий спеціальний дозвіл на користування надрами № 5836 (а.с. 11).

Як вбачається з п. 5.3. Угоди № 5836 про умови користування надрами з метою видобування коричних копалин від 30.08.2013 року, яка є додатком до спеціального дозволу № 5836, ТОВ "Шахта 1-6" зобов'язане, зокрема, у встановленому порядку подавати до Держгеонадра інформацію щодо користування надрами (а.с. 12-14).

16.08.2016 року до Державної служби геології та надр України надійшов лист Державної фіскальної служби України, в якому служба ДФС надала перелік суб'єктів господарювання, що не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов'язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин або не виконували податкових зобов'язань з цієї плати (протягом 6 місяців). Відповідно до переліку підприємств, товариство з обмеженою відповідальністю "Шахта 1-6" значиться під № 5 (а.с. 16-17).

Наказом № 379 від 25.10.2016 року дію спеціального дозволу № 5836 було зупинено Державною службою геології та надр України з 01.12.2016 року на підставі п.22 порядку №615 (а.с. 35).

Наказом Державної служби геології та надр України №467 від 12.12.2016 року внесені зміни до Наказу Державної служби геології та надр України від 25.10.2016 року №379 та, зокрема, встановлено, що зупинення дії спеціального дозволу № 5836 ТОВ "Шахта 1-6", відбудеться з 01.05.2017 року, у зв'язку з надходженням листів Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 21.11.2016 року № 04/34-12134 та Донецької обласної військово-цивільної адміністрації від 15.11.2016 року №1 вх.№01-07829-08/02 з клопотанням щодо недопущення припинення видобування вугілля, безперешкодного проходження осінньо - зимового опалювального сезону 2016-2017 років і забезпечення споживачів теплом та електроенергією та враховуючи пропозицію Комісії з питань надрокористування (а.с. 36, 18-21).

Листом від 26.04.2017 року вих. № 6896/5/99-99-12-03-04-16 Державна фіскальна служба України надала перелік суб'єктів господарювання, що не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов'язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин або не виконували податкових зобов'язань з цієї плати (протягом 6 місяців) та просила розглянути питання про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами (а.с. 22-23).

В переліку до зазначеного листа наявний відповідач по справі - товариство з обмеженою відповідальністю "Шахта 1-6", як надрокористувач, стосовного якого Державна фіскальна служба України просить розглянути питання щодо зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами.

Наказом Державної служби геології та надр України № 232 від 17.05.2017 року, враховуючи пропозиції Комісії з питань надрокористування, внесені часткові зміни до Наказу Держгеонадр від 25.10.2016 року № 379 Щодо зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами та з урахуванням пропозицій Комісії з питань надрокористування, зокрема встановлено, що дію спеціального дозволу № 5836 буде зупинено з 01.09. 2017 року (а.с. 24).

Згідно листа Державного науково-виробничого підприємства "Державний інформаційний геологічний фонд України" від 20.07.2017 року ТОВ "Шахта 1-6" не надало до ДНВП "Геоінформ України" звіт щодо руху запасів (форми 5-гр) за 2016 рік (а.с. 25-26).

Наказом Державної служби геології та надр України № 451 від 17.10.2017 року, зокрема, внесені зміни до п. 35 Додатка 1 до наказу Держгеонадр від 25.10.2016 року № 379, відповідно до якого (із змінами) дія дозволу 5836 зупинена з 01.09.2017 року, та ТОВ "Шахта 1-6" надано 30 календарних дні для усунення порушень вимог законодавства, а саме, ст.28 та п. 3 ст. 53 Кодексу України про надра (а.с. 27.

Листом Державної фіскальної служби України №377/5/99-99-12-03-04-16 від 10.01.2018 року станом на 01.12.2017 року зобов'язання із сплати рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин ТОВ "Шахта 1-6" не виконано (а.с. 28).

Листом Державне науково-виробниче підприємство "Державний інформаційний геологічний фонд України" від 29.03.2018 року повідомило позивача, що ТОВ "Шахта 1-6" не відзвітувало щодо руху запасів (форма 5-гр) за період від 01.10.2017 року по 27.03. 2018 рік, а отже не усунуло порушення у встановлений Державною службою геології та надр України строк (а.с. 29).

У офіційному друкованому виданні "Урядовий кур'єр" № 92 від 17.05.2018 року Державною службою геології та надр України було опубліковано оголошення, яким повідомлено, що наказом Державної служби геології та надр України від 26.04.2018 року №138 власникам спеціальних дозволів на користування надрами, в тому числі відповідачу, надано термін до 01.07.2018 року для усунення порушень особливих умов в частині сплати рентних платежів за користування надрами. Також зазначено, що у разі ненадання інформації про усунення порушень у визначений термін Державною службою геології та надр України буде розглянуто питання щодо подальшої дії спеціального дозволу на користування надрами (а.с. 31).

Листом Державної фіскальної служби України №17773/5/99-99-12-03-04-16 від 02.10.2018 року про надання переліку суб'єктів господарювання, що не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов'язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин повідомлено Держгеонадра України про те, що у відповідача наявний борг з рентної плати за користування надрами у розмірі 7,6 тисяч гривень (а.с. 32-33).

11.10.2018 року в офіційному друкованому виданні Урядовий кур'єр оприлюднене оголошення, яким Держгеонадра України повідомлено, що у зв'язку із не усуненням надрокористувачами причин зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами (перелік додається) прийнято рішення припинити право користування надрами у судовому порядку (а.с. 34).

З приводу спірних правовідносин суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 року № 1174.

Регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян належить до завдань Кодексу України про надра.

Положеннями ст. 13 цього Кодексу встановлено, що користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.

Відповідно до ст. 16 Кодексу України про надра спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим.

Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 року за № 1174.

Пунктом 4 зазначеного Положення визначено, що Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.

Положеннями ст. 24 Кодексу України про надра встановлено, що користувачі надр зобов'язані виконувати вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Пунктом 5 ч. 1 ст. 26 Кодексу України про надра передбачено, що право користування надрами припиняється у разі використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр.

Отже, порушення вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр, є самостійною підставою для припинення права користування ними.

Судом встановлено, що однією з умов користування надрами, яка передбачена спеціальним дозволом № 5836 від 30.08.2013 року є подання у встановленому порядку до Держгеонадра інформації щодо користування надрами.

Товариство з обмеженою відповідальністю Шахта 1-6 цього обов'язку не виконало.

Частиною 2 ст. 26 Кодексу України про надра встановлено, що право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених п.п. 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку.

Отже, орган, який надав надра у користування, повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому п. 5 ч. 1 ст. 26 Кодексу України про надра, лише за наявності згоди на це користувача надрами.

З огляду на те, що товариство з обмеженою відповідальністю Шахта 1-6 не надало згоду на припинення права користування надрами, наявні підстави для припинення цього права у судовому порядку.

Суд зазначає, що Державною службою геології та надр України вжито необхідні заходи щодо встановлення достатніх строків для усунення Відповідачем порушень вимог користування надрами, а також у зв'язку із відсутністю будь-яких відомостей від нього, в офіційному виданні Урядовий кур'єр оприлюднене відповідне оголошення.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 03.05.2018 року у справі №812/1074/17.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно з ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Суд вважає, що позивачем надані належні докази порушення відповідачем норм чинного законодавства в сфері надрокористування. Оскільки відповідачем не надавалась звітність, передбачена Угодою № 5836 про умови користування надрами з метою видобування коричних копалин від 30.08.2013 року, існує податковий борг зі сплати рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин, що є порушенням вимог, передбачених чинним законодавством та спеціальним дозволом, вжиті позивачем заходи щодо усунення порушень норм чинного законодавства до такого усунення не привели, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягає задоволенню в повному обсязі.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз. Отже, у даній справі судовий збір, сплачений позивачем, з відповідача не стягується.

Керуючись ст. 2, ст. 8-15, ст. 19-21, ст. 72-78, ст. 90, ст. 139, ст. 199-228, ст. 241-255, ст. 293, ст. 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Державної служби геології та надр України (03057, м. Київ, вул. Антона Цедіка, 16, код ЄДРПОУ 37536031) до товариства з обмеженою відповідальністю "Шахта 1-6" (86200, Донецька область, м. Шахтарськ, вул. Підгірна, Шахтодільниця 1-6 шахти "Шахтарська", код ЄДРПОУ 33136533) про анулювання спеціального дозволу на користування надрами - задовольнити.

Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 30.08.2013 року № 5836 наданого товариству з обмеженою відповідальністю "Шахта 1-6" (86200, Донецька область, м. Шахтарськ, вул. Підгірна, Шахтодільниця 1-6 шахти "Шахтарська", код ЄДРПОУ 33136533)

Повний текст рішення виготовлено 04.02.2019 року.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).

Суддя Загацька Т. В.

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.02.2019
Оприлюднено06.02.2019
Номер документу79607669
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/13703/18-а

Рішення від 04.02.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Загацька Т. В.

Ухвала від 14.01.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Загацька Т. В.

Ухвала від 29.12.2018

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Загацька Т. В.

Ухвала від 10.12.2018

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Загацька Т. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні