Рішення
від 30.01.2019 по справі 480/4728/18
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

                     СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

                                                   Р І Ш Е Н Н Я

                                         І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 січня 2019 р.                                                             Справа № 480/4728/18

Сумський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Соколова В.М.,

за участю секретаря судового засідання - Заіченко А.М.,

прокурора - Мурашко Т.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/4728/18 за позовом Першого заступника керівника Конотопської місцевої прокуратури в інтересах держави до Путивльської районної ради Сумської області про зобов'язання вчинити дії,-

                                                  В С Т А Н О В И В:

Перший заступник керівника Конотопської місцевої прокуратури (далі по тексту - прокурор) в інтересах держави звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Путивльської районної ради Сумської області (далі по тексту - відповідач) про зобов'язання розглянути у відповідності до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» питання щодо зменшення на 50 відсотків розміру плати за харчування для батьків, у сім'ях яких є троє і більше дітей, які навчаються у державних і комунальних дошкільних навчальних закладах.

Свої вимоги прокурор мотивує тим, що рішення про порядок харчування дітей в дошкільних навчальних закладах у 2018 році, не відповідає вимогам чинного законодавства і не передбачає пільгові умови оплати харчування для окремих категорій сімей з дітьми, яким державою надані додаткові гарантії соціального захисту.

Ухвалою суду від 21.12.2018 відкрито провадження у справі та вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного провадження з викликом сторін.

У судовому засіданні прокурор підтримала позовні вимоги та просила суд їх задовольнити.

Представник відповідача у судове засідання не з'явився, про дату. час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, у відзиві справу просив розглядати без його участі, заперечував проти задоволення позову та зазначив, що рішення про встановлення плати за харчування за 2018 рік втратило чинність в 00:00 год. 01.01.2019, тому не може бути предметом розгляду справи. Крім того, у власності ради немає державних та комунальних дошкільних навчальних закладів, а є дошкільні підрозділи у комунальних закладах загальної середньої освіти, які є власністю інших сільських рад (а.с.20-21).

У відповіді на відзив прокурор зазначив, що відповідачем рішення про встановлення плати за харчування дітей в закладах середньої освіти та у їх дошкільних підрозділах на 2019 рік не прийнято. Відповідно, вказане питання залишається не врегульованим, пільги на оплату будь-яким категоріям дітей взагалі відсутні (а.с.31-32).

У запереченні на відповідь на відзив відповідачем зазначено, що проекти рішень в галузі освіти на розгляд сесії Путивльської районної ради готує та подає Путивльська районна державна адміністрація. Так як на сьогоднішній день до відповідача не надійшло проекту рішення про харчування дітей на 2019 рік, то, можливо, ці питання врегульовані Путивльською РДА самостійно. Крім того зазначено, що вимоги постанови КМУ від 26.08.2002 № 1243 в частині знижки на 50% плати за харчування дітей дошкільного віку сім'ям, які мають трьох і більше дітей, рішенням районної ради від 14.03.2018 про встановлення плати за харчування дітей у закладах освіти на 2018 рік витримані (а.с.42-43).

Суд, заслухавши прокурора, перевіривши матеріали справи та оцінивши докази в їх сукупності, дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню, з огляду на наступне.

У судовому засіданні встановлено, що 14.03.2017 дев'ятнадцятою сесією сьомого скликання Путивльської районної ради Сумської області прийнято рішення «Про встановлення плати за харчування дітей у закладах загальної середньої освіти Путивльської районної ради Сумської області та у їх дошкільних підрозділах на 2018 рік» (а.с.10-11).

На переконання прокурора, у вказаному рішенні Путивльської районної ради не передбачено зменшення батьківської плати на 50 відсотків, у сім'ях яких є троє і більше дітей у відповідності до вимог Постанови Кабінету Міністрів України «Про невідкладні питання діяльності дошкільних та інтернатних навчальних закладів» № 1243 від 26.08.2002.

Відповідно до інформації відділу освіти Путивльської РДА №01-13/1555 від 16.11.2018 дошкільні групи навчально-виховних комплексів Путивльського району відвідують вихованці з 33 багатодітних сімей (а.с.12-13).

Надаючи правову оцінку матеріалам справи, суд виходить з наступного.

Статтею 53 Конституції України передбачено, що держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.

Згідно ст. 19 Закону України «Про охорону дитинства» держава гарантує доступність і безоплатність          дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно вимог п. 5 ст. 35 Закону України «Про дошкільну освіту» батьки або особи, які їх замінюють, вносять плату за харчування дітей у державному та комунальному дошкільному навчальному закладі у розмірах, визначених органами місцевого самоврядування або відповідними органами управління.

Пільгові умови оплати харчування дітей у дошкільних навчальних закладах для багатодітних та малозабезпечених сімей та інших категорій, які потребують соціальної підтримки, надаються за рішенням органу місцевого самоврядування за рахунок коштів місцевого бюджету.

Відповідно до п.6 ст.35 цього ж закону, порядок встановлення плати за харчування дитини у державному та комунальному закладі дошкільної освіти визначається Кабінетом Міністрів України.

Так, відповідно до п. 3 Постанови Кабінету Міністрів України «Про невідкладні питання діяльності дошкільних та інтернатних навчальних закладів» № 1243 від 26.08.2002 встановлено знижки для батьків за перебування дітей у державних і комунальних дошкільних та інтернатних навчальних закладах, в яких розмір плати за харчування зменшується на 50 відсотків для батьків, у сім'ях яких троє і більше дітей.

Згідно з п.2.3 «Порядку встановлення плати для батьків за перебування дітей у державних і комунальних дошкільних та інтернатних навчальних закладах», затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України № 667 від 21.11.2002 (далі - Порядок), розмір плати зменшується на 50 відсотків для батьків, у сім'ях яких троє і більше дітей.

При зменшенні на 50 відсотків батьківської плати за харчування дітей у дошкільних навчальних закладах нарівні з рідними дітьми враховуються падчерки та пасинки, які проживають у цій сім'ї, якщо вони не були враховані в сім'ї іншого з батьків, а також діти, на яких оформлена опіка у зв'язку зі смертю батьків, позбавленням їх батьківських прав, засудженням до позбавлення волі, включаючи час перебування під слідством або направленням на примусове лікування, тощо.

Таким чином, рішення Путивльської районної ради від 14.03.2018 «Про встановлення плати за харчування дітей у закладах загальної середньої освіти Путивльської районної ради Сумської області та у їх дошкільних підрозділах на 2018 рік» не містить врегулювання права на зменшення розміру плати за харчування на 50 відсотків для батьків, у сім'ях яких є троє і більше дітей, які навчаються у державних і комунальних дошкільних навчальних закладах.

У відзиві відповідач зазначив, що «рішення Путивльської районної ради від 14.03.2018 прийнято на 2018 рік, воно втратило чинність внаслідок закінчення терміну його дії - в 00:00 годин 01.01.2019, а тому не може бути предметом розгляду суду».

Разом з тим, цим же рішенням в ч.7 зазначено: «Визнати таким, що втратило чинність рішення Путивльської районної ради сьомого скликання від 01.03.2017 «Про встановлення плати за харчування дітей у комунальних дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах Путивльської районної ради па 2017 рік».

У даному випадку, Путивльська районна рада лише прийняттям нового рішення про встановлення плати за харчування на 2018 рік, скасовує дію попереднього рішення за 2017 рік.

Крім того, з матеріалів справи та письмових пояснень сторін вбачається, що на даний час Путивльською районною радою рішення про встановлення плати за харчування дітей в закладах середньої освіти Путивльської районної ради Сумської області та у їх дошкільних підрозділах на 2019 рік не прийнято. Відповідно, якщо вважати, що рішення ради від 14.03.2018 вже не діє, то вказане питання залишається не врегульованим, пільги на оплату будь-яким категоріям дітей взагалі відсутні.

У відзиві відповідачем також зазначено, що розмір плати за харчування дітей зменшено на 50% для всіх батьків, діти яких відвідують дошкільні підрозділи закладів. Однак вказані 50% плати за харчування не є пільгою, а звичайною платою, до якої має застосовуватися і пільга.

При цьому, у позовній заяві зазначено про встановлення саме обов'язкової пільги, що зменшує на 50% розмір плати за харчування для батьків, у сім'ях яких є троє і більше дітей, які навчаються у державних і комунальних дошкільних навчальних закладах.

Відповідно до п. 10 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або Законам України визнаються незаконними в судовому порядку, тому за вказаних умов вбачаються підстави для вжиття заходів органами прокуратури шляхом пред'явлення позову в порядку, передбаченому ст. 23 Закону У країни «Про прокуратуру».

Відповідно до ст. 131-1 Конституції України до повноважень прокуратури віднесено представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» представництво прокурором інтересів держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом.

Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Аналогічна норма передбачена в ст. 53 Кодексу адміністративного судочинства України.

У Декларації прав дитини, прийнятій Генеральною Асамблеєю ООН від 20.11.1959 закріплено, що дитина, внаслідок її фізичної і розумової незрілості, потребує спеціальної охорони і піклування, включаючи належний правовий захист як до, так і після народження.

Відповідно до ч. 2 ст. 3 Конвенції про права дитини від 20.11.1989, яка ратифікована Україною 27.02.1991, держави-учасниці Конвенції зобов'язуються забезпечити дитині такий захист і піклування, які необхідні для її благополуччя, беручи до уваги права й обов'язки її батьків, опікунів чи інших осіб, які відповідають за неї за законом, і з цією метою вживають всіх відповідних законодавчих і адміністративних заходів.

Державою законодавчо встановлено підвищені гарантії соціального захисту окремої категорії сімей з дітьми щодо харчування у державних та комунальних навчальних закладах. Реалізація державної політики щодо організації безкоштовного та пільгового харчування дітей в закладах освіти покладена відповідно до ст. 5 Закону України «Про охорону дитинства» та ст. 35 Закону України «Про дошкільну освіту» виключно на органи місцевого самоврядування.

Таким чином, на підставі рішення дев'ятнадцятої сесії сьомого скликання Путивльської районної ради Сумської області «Про встановлення плати за харчування дітей у закладах загальної середньої освіти Путивльської районної ради Сумської області та у їх дошкільних підрозділах на 2018 рік», яке не відповідає чинному законодавству, незаконно стягується з громадян плата за харчування дітей у дошкільних навчальних закладах на території Путивльського району Сумської області.

Щодо посилання відповідача у запереченні на відзив на делегування повноважень у галузі освіти Путивльській районній державній адміністрації, то вказане вище не спростовує обов'язку врегулювання Путивльською районною радою питання про встановлення обов'язкової пільги, що зменшує на 50% розмір плати за харчування для батьків, у сім'ях яких є троє і більше дітей, які навчаються у державних і комунальних дошкільних навчальних закладах у відповідності до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 26.08.2002 № 1243.

З огляду на викладене вище, враховуючи, що на дату розгляду справи питання про встановлення обов'язкової пільги, що зменшує на 50% розмір плати за харчування для батьків, у сім'ях яких є троє і більше дітей, які навчаються у державних і комунальних дошкільних навчальних закладах Путивльською районною радою не врегульовано, суд визнає позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 262-263, 295 КАС України, суд, -

                                                   В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Першого заступника керівника Конотопської місцевої прокуратури в інтересах держави до Путивльської районної ради Сумської області про зобов'язання вчинити дії – задовольнити.

Зобов'язати Путивльську районну раду Сумської області (вул. Першотравнева, 84, м. Путивль, Сумська область, 41500, код ЄДРПОУ 24006214) розглянути у відповідності до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» питання щодо зменшення на 50 відсотків розміру плати за харчування для батьків, у сім'ях яких є троє і більше дітей, які навчаються у державних і комунальних дошкільних навчальних закладах.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду через Сумський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено 04.02.2019 року.

Суддя                                         В.М. Соколов

                                                                                

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.01.2019
Оприлюднено07.02.2019
Номер документу79609045
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —480/4728/18

Рішення від 30.01.2019

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

В.М. Соколов

Рішення від 30.01.2019

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

В.М. Соколов

Ухвала від 16.01.2019

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

В.М. Соколов

Ухвала від 21.12.2018

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

В.М. Соколов

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні