ПОСТАНОВА
Іменем України
05 лютого 2019 року
Київ
справа №826/19622/14
адміністративне провадження №К/9901/9470/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду :
судді-доповідача - Олендера І.Я.,
суддів: Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,
розглянувши в порядку спрощеного провадження без повідомлення сторін касаційну скаргу Державної податкової інспекції у Печерському районі Головного управління ДФС у м.Києві на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 16 квітня 2015 року (судді: Лічевецький І.О. (головуючий), Грищенко Т.М., Мацедонська В.Е.) по справі №826/19622/14 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Базальт Строй" до Державної податкової інспекції у Печерському районі Головного управління ДФС у м.Києві про визнання протиправними дій, зобов'язання вчинити дії,
У С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. Товариство з обмеженою відповідальністю "Базальт Строй" (далі - позивач, Товариство) звернулось до суду з позовом до Державної податкової інспекції у Печерському районі Головного управління ДФС у м.Києві (далі - відповідач, контролюючий орган) про:
- визнання неправомірними дії контролюючого органу по проведенню зустрічної звірки ТОВ Базальт Строй щодо підтвердження господарських відносин із платниками податків за період з 01.07.2014 по 31.07.2014;
- визнання протиправними дії контролюючого органу, які полягають в зміні в електронній базі даних Автоматизована інформаційна система Податковий блок показників податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість (ПДВ), які задекларовані ТОВ Базальт Строй за період 01.07.2014 по 31.07.2014, на підставі акта від 01.09.2014 №2647 /26-5522-13/38979094;
- зобов'язання відповідача відобразити в електронній базі даних Автоматизована інформаційна система Податковий блок показники податкових зобов'язань та податкового кредиту, задекларованих ТОВ Базальт Строй за період 01.07.2014 по 31.07.2014 та які були змінені на підставі акта від 01.09.2014 №2647/26-55-22-13/38979094.
2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що перевірку контролюючим органом проведено протиправно, всупереч вимог податкового законодавства, за результатами якої складено акт 01.09.2014 №2647/26-55-22-13/38979094 про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ Базальт Строй , на підставі якого відповідачем також протиправно було внесено до Аналітично-інформаційної системи Податковий блок зміни податкових зобов'язань та податкового кредиту з ПДВ позивача.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 23 лютого 2015 року (суддя Кобилянський К.М.) у задоволені адміністративного позову відмовлено.
4. Рішення суду вмотивовано тим, що висновки, викладені в акті про неможливість проведення зустрічної звірки, є відображенням дій податкових інспекторів та не породжують правових наслідків для платника податків. Включення суб'єктом владних повноважень до бази даних інформації про таку перевірку також не створює жодних перешкод для діяльності платника податку. Крім того, Товариством не було надано доказів зміни контролюючим органом задекларованих позивачем показників податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість.
5. Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 16 квітня 2015 року рішення суду першої інстанції скасовано, позов задоволено частково. Визнано протиправними дії відповідача щодо коригування показників податкової звітності Товариства з обмеженою відповідальністю Базальт Строй у підсистемі Система автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту автоматизованої системи Податковий блок на підставі акта № 2647/26-55-22-13/38979094 від 01.09.2014. Зобов'язано контролюючий орган відновити показники податкової звітності Товариства з обмеженою відповідальністю Базальт Строй за липень 2014 року у підсистемі Система автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту автоматизованої системи Податковий блок . В іншій частині позову відмовлено.
6. Рішення суду в частині задоволених позовних вимог вмотивовано тим, що чинним законодавством не передбачено прийняття податкових повідомлень-рішень за результатами зустрічних звірок і сума грошового зобов'язання на підставі акта №2647/26-55-22-13/38979094 від 01.09.2014 відповідачем не визначалась, а отже самі по собі висновки контролюючого органу не можуть слугувати підставою для коригування показників податкової звітності, у зв'язку з чим відповідачем протиправно внесені зміни до підсистеми Система автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту автоматизованої системи Податковий блок , якими відкориговані показники податкової звітності ТОВ Базальт Строй за липень 2014 року.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
7. Не погодившись із рішенням суду апеляційної інстанції, контролюючий орган подав касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судом норм матеріального права, просить скасувати постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 16 квітня 2015 року та залишити в стилі постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 23 лютого 2015 року.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
8. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 01.09.2014 контролюючий орган склав акт №1940/26-55-22-13/38979094 про неможливість вручення запиту від 01.09.2014 №42641/10/26-55-22-13-10 про надання письмових пояснень та їх документального підтвердження ТОВ Базальт Строй у зв'язку з відсутністю останнього за податковою адресою.
У зв'язку з відсутністю позивача за податковою адресою, відповідач склав акт №2647/26-55-22-13/38979094 від 01.09.2014 Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ Базальт Строй щодо підтвердження господарських відносин з платниками податків за період з 01.07.2014 по 31.01.2014.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
9. У доводах касаційної скарги відповідач наводить норми матеріального права та посилається на їх невірне тлумачення, вказує на невідповідність висновку суду апеляційної інстанції фактичним обставинам справи, зокрема, зазначає що відносно Товариства було здійснено заходи щодо проведення зустрічної звірки, а оскільки вказаний суб'єкт господарювання не знаходиться за юридичною адресою було оформлено акт про неможливість проведення зустрічної звірки. Також зазначає, що контролюючий орган у відповідності до норм Податкового кодексу України має право на проведення зустрічних звірок, а дії контролюючого органу щодо складання актів за їх результатами, у тому числі і про неможливість проведення зустрічних звірок, не несуть для платника податків правових наслідків, адже такі акти не є рішенням суб'єкта владних повноважень, що породжує для суб'єкта господарювання права та обов'язки, а викладені висновки в такому акті є службовою інформацією. Крім того, позивачем не надано доказів коригування контролюючим органом податкових зобов'язань Товариства на підставі акта про неможливість проведення зустрічної звірки.
10. Товариство відзиву (заперечень) на касаційну скаргу не надало.
ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
11. Конституція України:
11.1. Стаття 19.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
12. Податковий кодекс України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин):
12.1.Пункт 61.1 стаття 61.
Податковий контроль - це система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
12.2. Пункти 62.1.2-62.1.3 пункту 62.1 статті 62.
Податковий контроль здійснюється шляхом: ведення обліку платників податків; інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів; перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин;
12.3. Стаття 71.
Інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів це комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.
12.4. Підпункт 72.1.1 п. 72.1 статті 72.
Для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу використовується інформація, що надійшла, зокрема: від платників податків та податкових агентів, що міститься в податкових деклараціях, розрахунках, інших звітних документах; що міститься у наданих великими платниками податків в електронній формі копіях документів з обліку доходів, витрат та інших показників, пов'язаних із визначенням об'єктів оподаткування (податкових зобов'язань), первинних документах, які ведуться в електронній формі, регістрах бухгалтерського обліку, фінансовій звітності, інших документах, пов'язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів; про фінансово-господарські операції платників податків.
12.5. Пункт 73.5 статті 73.
З метою отримання податкової інформації контролюючі органи мають право проводити зустрічні звірки даних суб'єктів господарювання щодо платника податків.
Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється контролюючими органами з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.
Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
За результатами зустрічних звірок складається довідка, яка надається суб'єкту господарювання у десятиденний термін.
12.6. Пункт 74.1 ст. 74.
Податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами контролюючих органів.
13. Порядок проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 року № 1232 (у редакції на час виникнення спірних правовідносин):
13.1. Пункт 2.
Зустрічні звірки проводяться у суб'єктів господарювання, щодо здійснення операцій з якими під час перевірки платника податків та зборів виникають сумніви стосовно факту здійснення таких операцій або якщо існують розбіжності задекларованих у деклараціях з податку на додану вартість показників податкового кредиту та податкових зобов'язань.
13.2. Пункт 4.
Орган державної податкової служби (виконавець), який проводить зустрічну звірку, складає довідку за наявності інформації, для отримання якої надіслано запит органом державної податкової служби (ініціатором), та її документального підтвердження. У разі відсутності запитуваної органом державної податкової служби (ініціатором) інформації орган державної податкової служби (виконавець) надсилає завірений печаткою запит про подання інформації та її документального підтвердження суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом з повідомленням про вручення чи особисто вручає суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку.
13.3. Пункт 6.
У разі отримання від суб'єкта господарювання інформації, визначеної у запиті, та її документального підтвердження (протягом одного місяця з дня, що настає за днем надходження суб'єкту господарювання запиту) орган державної податкової служби проводить зустрічну звірку.
13.4. Пункт 7.
За результатами проведеної зустрічної звірки складається довідка, яка підписується суб'єктом господарювання (законним чи уповноваженим представником) і посадовими особами органу державної податкової служби та особисто вручається суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку або надсилається суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом із повідомленням про вручення.
14. Методичні рекомендації щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затверджені наказом Державної податкової адміністрації України від 22.04.2011 № 236
14.1. Пункт 4.4.
У разі встановлення фактів, що не дають змогу провести зустрічну звірку суб'єкта господарювання, зокрема у зв'язку із зняттям з обліку, встановленням відсутності суб'єкта господарювання та/або його посадових осіб за місцезнаходженням (податковою адресою), відповідальний підрозділ не пізніше двох робочих днів від дати надходження запиту складає Акт про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання (далі - Акт) (додаток 3), реєструє його у Журналі реєстрації довідок про результати проведення зустрічної звірки (актів про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, неявки для підписання, відмови від писання Довідки про результати проведення зустрічної звірки) (далі - Журнал реєстрації довідок/актів) (додаток 4) та вживає відповідних заходів, передбачених актами ДПС України.
При подальшому залученні суб'єкта господарювання (посадових осіб суб'єкта господарювання) до проведення зустрічної звірки відповідальний підрозділ органу ДПС забезпечує проведення такої звірки.
14.2. Пункт 4.6.
За результатами проведення зустрічної звірки складається Довідка про результати проведення зустрічної звірки (далі - Довідка) (додаток 5) у двох примірниках та реєструється в Журналі реєстрації довідок/актів не пізніше останнього робочого дня терміну, відведеного для проведення зустрічної звірки відповідно до пункту 3.2 або 4.5 Методичних рекомендацій.
14.3. Додаток 3 до Методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок.
Пункт 15 Додатку №3 Методичних рекомендацій передбачає зазначення встановлених даних про проведений аналіз наявної в органі ДПС інформації та її документального підтвердження, з приміткою, що у разі наявності зазначається й інша інформація, що має відношення до питань запиту і може бути використана органом-ініціатором при перевірці. Одночасно надаються належним чином завірені копії таких документів, що не підтверджують дані платника податків, наведені у запиті.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
15. Контролюючий орган має право вчиняти дії щодо проведення зустрічних звірок та оформляти їх результати відповідними довідками (у разі проведення зустрічної звірки) чи актами (у разі неможливість проведення зустрічної звірки).
16. Дії по проведенню зустрічних звірок є частиною процесу реалізації контролюючим органом повноважень, наданих йому чинним законодавством.
17. Проведення зустрічних звірок є лише процедурним заходом зі збору контролюючим органом інформації щодо дотримання платником податкового законодавства у рамках податкового контролю.
18. Дії фахівців контролюючого органу, які мали наслідком оформлення акту про неможливість проведення зустрічної звірки не створюють будь-яких правових наслідків.
19. Проведення зустрічної звірки може розглядатися як юридичний факт, який впливає на законні інтереси платника податків виключно у випадку коли дані, отримані за результатами проведення зустрічних звірок, можуть бути використані контролюючим органом як інформація про можливі порушення платником податків вимог податкового законодавства. Відповідна обставина, у свою чергу, згідно з пп. 78.1.1 пп. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України є підставою для призначення податкової перевірки.
20. Контролюючий орган має право в довідках чи актах, за результатами зустрічної звірки, зазначати дані про проведений аналіз наявної в органі ДПС інформації та її документального підтвердження, а також у разі наявності зазначати й іншу інформацію, що має відношення до питань запиту і може бути використана органом-ініціатором при перевірці, зокрема і щодо проведення аналізу господарської діяльності та платником податків.
21. Висновки, викладені у вказаних довідках чи актах, є відображенням дій податкових інспекторів та не відповідають критерію юридичної значимості, не створюють для платника жодних правових наслідків у вигляді виникнення, зміни або припинення його прав та не породжують для нього будь-яких обов'язків, а відповідно, включення суб'єктом владних повноважень до бази даних інформації про таку перевірку також не створює жодних перешкод для діяльності платника податку.
Оцінка доводів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанції
22. Суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права (частина перша ст. 341 Кодексу адміністративного судочинства України).
23. Колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції, що дії контролюючого органу щодо оформлення акту про неможливість проведення зустрічної звірки, з відображенням в ньому окремих відомостей, не відповідають критерію юридичної значимості, не створюють для платника жодних правових наслідків у вигляді виникнення, зміни або припинення його прав та не породжують для нього будь-яких обов'язків, а враховуючи, що податковий орган має законодавчо визначене право на проведення таких звірок з відповідним їх оформленням, а тому дії контролюючого органу щодо проведення зустрічної звірки та оформлення (складення) відповідного акту, не можуть вважатись протиправними.
24. Судами встановлено, що контролюючим органом сума грошового зобов'язання на підставі акта № 2647/26-55-22-13/38979094 від 01.09.2014 Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ Базальт Строй не визначалась.
Будь - яких доказів зміни контролюючим органом задекларованих позивачем показників податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість матеріали справи не містять.
Висновки за результатами розгляду касаційної скарги
25. Переглянувши судове рішення в межах касаційної скарги, перевіривши повноту встановлення судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм процесуального права, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, враховуючи вимоги Податкового кодексу України, Порядку проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, Методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, дійшов висновку, що доводи, викладені у касаційні скарзі, дають підстави для висновку про неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права, яке призвело до неправильного вирішення справи та скасування рішення суду першої інстанції, яке відповідає закону, а тому касаційна скарга Державної податкової інспекції у Печерському районі Головного управління ДФС у м.Києві на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 16 квітня 2015 року підлягає задоволенню.
26. Відповідно до п. 4 частини першої ст. 349 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право скасувати постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково і залишити в силі рішення суду першої інстанції у відповідній частині.
27. Суд касаційної інстанції скасовує постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково і залишає в силі рішення суду першої інстанції у відповідній частині, якщо встановить, що судом апеляційної інстанції скасовано судове рішення, яке відповідає закону (частина перша ст. 352 Кодексу адміністративного судочинства України).
Керуючись статтями 341, 344, 349, 352, 355, 356, 359, пунктом 4 частини першої Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, Суд,
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу Державної податкової інспекції у Печерському районі Головного управління ДФС у м.Києві задовольнити.
Постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 16 квітня 2015 року у справі №826/1962/14 скасувати, а постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 23 лютого 2015 року в даній справі залишити в силі.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
...........................
...........................
...........................
І.Я.Олендер
І.А. Гончарова
Р.Ф. Ханова ,
Судді Верховного Суду
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 05.02.2019 |
Оприлюднено | 07.02.2019 |
Номер документу | 79640803 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Олендер І.Я.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні