РІШЕННЯ
Іменем України
06 лютого 2019 року м. Чернігівсправа № 927/933/18
Господарський суд Чернігівської області у складі судді Белова С.В.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження матеріали справи
за позовом: Державної екологічної інспекції у Чернігівській області,
код ЄДРПОУ 38053846, вул. Малясова, 12, м. Чернігів, 14017
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «ІНВЕСТГРУПП» ,
код ЄДРПОУ 38787735, вул. Незалежності, 70 б, м. Прилуки, 17500
предмет спору: про стягнення 20656,79 грн
Учасники справи не викликались.
ОСОБА_1 екологічною інспекцією у Чернігівській області подано позов до Товариства з обмеженою відповідальністю «ІНВЕСТГРУПП» про стягнення 20656,79 грн шкоди заподіяної порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності.
Позовні вимоги обґрунтовані порушенням відповідачем законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 21 грудня 2018 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін; встановлено відповідачу строк для подачі відзиву на позов та всіх доказів, що підтверджують викладені у відзиві обставини по 08 січня 2019 року (включно); встановлено строк позивачу по 15 січня 2019 року (включно) для подачі відповіді на відзив з одночасним надсиланням копії відповіді на відзив та доданих до неї доказів відповідачу; встановлено строк відповідачу по 22 січня 2019 року (включно) для подачі заперечення на відповідь на відзив позивача з одночасним надсиланням його копії разом з доданими до нього документами позивачу.
Сторони належним чином повідомлені про відкриття провадження у справі, про що свідчать рекомендовані повідомлення про вручення поштового відправлення, що містяться в матеріалах справи.
Відповідно до ч. 5, 7 ст. 252 Господарського процесуального кодексу України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої із сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін. Клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін відповідач має подати в строк для подання відзиву, а позивач - разом з позовом або не пізніше п'яти днів з дня отримання відзиву.
Клопотань про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін до суду не надходило.
Відзиву на позов у встановлений строк відповідачем суду не надано.
Відповідно до ч.9 ст.165 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними у ній матеріалами.
Згідно ч. 4 ст. 240 Господарського процесуального кодексу України у разі, зокрема, розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення без його проголошення.
Розглянувши матеріали справи та перевіривши надані докази, суд встановив:
06 липня 2016 року державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Чернігівської області ОСОБА_2 на підставі наказу Державної екологічної інспекції у Чернігівській області від 04 липня 2016 року №372, відповідно до вимог статті 20-2 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» , проведено рейд-перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства у галузі збереження рослинного та тваринного та тваринного світу, за результатами якої складено відповідний акт №110/04. В рейді брали участь: директор СТОВ Цукровик ОСОБА_3, селищний голова Линовицької селищної ради Прилуцького району ОСОБА_4, слідчий Прилуцького ВП ГУНП в Чернігівській області ст. лейтенант поліції ОСОБА_5
В ході перевірки виявлено факт несанкціонованого розміщення відходів, що призвело до засмічення земельної ділянки і є порушенням ст. 17, 33, 34 Закону України Про відходи , ст. 46 Закону України Про охорону земель .
Актом №110/04 про здійснення рейду державного нагляду (контролю) у галузі збереження рослинного та тваринного світу від 06 липня 2016 року встановлено, що на 176 км автодороги Чернігів-Прилуки-Пирятин з правої сторони на відстані 100м виявлено факт несанкціонованого розміщення відходів. Встановлено, що зазначені відходи являють собою технічну сировину тваринного походження (калогеновмісна), яка належала ТОВ Прилуцький завод Білкозин , а у зв'язку з втратою споживчих властивостей вказаної сировини останнім укладено договір №Леб/09/У/9/38621520/2016/99 від 04 травня 2016 року на її переробку (утилізацію) з Лебединською філією державного підприємства УКРВЕТСАНЗАВОД . Послуги з перевезення відходів до місця їх утилізації надано ТОВ ІНВЕСТГРУПП (код ЄДРПОУ 38787735, м. Прилуки) згідно договору №291 від 31 грудня 2014 року та додаткової угоди до нього за №1 від 31 грудня 2015 року (копія договору №291 від 31 грудня 2014 року та додаткової угоди до нього за №1 від 31 грудня 2015 року міститься в матеріалах справи). Пунктом 1.3. Договору передбачено, що оформлений подорожній лист, завірений перевізником, при пред'явленні водієм, який виконує обов'язки експедитора, є підставою для одержання ним вантажу для перевезення та покладення відповідальності за збереження такого вантажу на перевізника. Перевізник (ТОВ ІНВЕСТГРУПП ) зобов'язався забезпечити збереження вантажу з моменту його прийняття для перевезення і до моменту видачі вантажоодержувачу (пункт 2.3. Договору). В акті №110/04 від 06 липня 2016 року зазначено, що для виконання робіт з перевезення відходів ТОВ ІНВЕСТГРУПП винайняв приватний автомобіль КАМАЗ держ. номер НОМЕР_1, на якому громадянин ОСОБА_6 здійснював перевезення, а ТОВ Прилуцький завод Білкозин здійснював відвантаження непридатної сировини тваринного походження протягом трьох днів (в період з 04 липня по 06 липня 2016 року) за актами приймання-передачі відходів та товаротранспортними накладними, але вантаж до пункту призначення не доставлявся, а розміщувався вздовж полезахисної смуги на 176 км автодороги Чернігів-Прилуки-Пирятин з правої сторони на відстані 100м від полотна дороги, відходи розміщено в 12 окремих купах.
Акт №110/04 про здійснення рейду державного нагляду (контролю) у галузі збереження рослинного та тваринного світу від 06 липня 2016 року підписано державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Чернігівської області ОСОБА_2 (без зауважень).
За фактом вчинення адміністративного правопорушення водія-експедитора громадянина ОСОБА_6 притягнуто до адміністративної відповідальності за ст. 82 КУпАП України та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу, що підтверджується постановою про накладення адміністративного стягнення від 06 липня 2016 року №148/04, копія якої наявна в матеріалах справи.
Площа засмічених земель, у відповідності до акту №110/04 про здійснення рейду державного нагляду (контролю) у галузі збереження рослинного та тваринного світу від 06 липня 2016 року, становить 391,91 кв.м., об'єм відходів склав 217,704 куб.м. Відходи було розміщено в 12 окремих купах, заміри яких становлять:
площа ділянки - 27,3 кв.м. (7,0м х 3,90м); об'єм відходів - 11,74 куб.м (7,0м х 3,90м х 0,43м);
площа ділянки - 16,5 кв.м. (5,0м х 3,30м); об'єм відходів - 7,26 куб.м (5,0м х 3,30м х 0,44м);
площа ділянки - 40,0 кв.м. (10,0м х 4,0м); об'єм відходів - 20,4 куб.м (10,0м х 4,0м х 0,51м);
площа ділянки - 67,5 кв.м. (15,0м х 4,50м); об'єм відходів - 34,425 куб.м (15,0м х 4,50м х 0,51м);
площа ділянки - 80,0 кв.м. (20,0м х 4,0м); об'єм відходів - 49,6 куб.м (20,0м х 4,0м х 0,62м);
площа ділянки - 17,0 кв.м. (5,0м х 3,4м); об'єм відходів - 7,14 куб.м (5,0м х 3,4м х 0,42м);
площа ділянки - 47,6 кв.м. (14,0м х 3,4м); об'єм відходів - 27,608 куб.м (14,0м х 3,4м х 0,58м);
площа ділянки - 11,0 кв.м. (5,0м х 2,2м); об'єм відходів - 5,28 куб.м (5,0м х 2,2м х 0,48м);
площа ділянки - 20,0 кв.м. (5,0м х 4,0м); об'єм відходів - 8,6 куб.м (5,0м х 4,0м х 0,43м);
площа ділянки - 15,0 кв.м. (5,0м х 3,0м); об'єм відходів - 6,3 куб.м (5,0м х 3,0м х 0,42м);
площа ділянки - 12,6 кв.м. (6,0м х 2,1м); об'єм відходів - 6,804 куб.м (6,0м х 2,1м х 0,54м);
площа ділянки - 37,41 кв.м. (12,9м х 2,9м); об'єм відходів - 32,547 куб.м (12,9м х 2,9м х 0,87м).
Заміри забруднених земельних ділянок здійснено за допомогою рулетки вимірювальної металевої Р5УЗК (дата повірки 1 квартал 2016 року), яка є власністю Державної екологічної інспекції у Чернігівській області. Під час рейдової перевірки було здійснено фотозйомку. Схема розташування засмічених земельних ділянок додається до акту перевірки (на 1 аркуші), копія якої міститься в матеріалах справи.
У відповідності до листа Управління Держгеокадастру у Прилуцькому районі Чернігівської області ОСОБА_7 управління Держгеокадастру у Чернігівській області Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 18 липня 2016 року №8-28-99.2-4283/2-16, земельна ділянка, яка зображена на графічних матеріалах доданих до звернення Державної екологічної інспекції у Чернігівській області у власності (користуванні) фізичних або юридичних осіб не обліковується, а перебуває у землях запасу з невизначеною формою власності; відповідно до матеріалів інвентаризації Линовицької селищної ради, зазначена ОСОБА_1 екологічною інспекцією у Чернігівській області, земельна ділянка виділялась для будівництва та обслуговування господарських будівель та споруд колишнього КСП Линовицьке ; на земельній ділянці залягають ґрунти що не належать до Переліку особливо цінних груп ґрунтів; нормативно-грошова оцінка яких не проведена.
ОСОБА_7 управління Держгеокадастру у Чернігівській області Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 10 лютого 2016 року №8-25-7777.5-4136/2-16 надано інформацію згідно додатків щодо середньої нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення по Чернігівській області та по районах області у розрізі угідь станом на 01 січня 2016 року, у відповідності до яких середня нормативна грошова оцінка 1 га ріллі по Прилуцькому району Чернігівської області становить 29282,52 грн /в матеріалах справи /а.с. 23//.
ОСОБА_1 екологічною інспекцією у Чернігівській області 01 серпня 2016 року здійснено розрахунок розміру шкоди, заподіяної державі в результаті засмічення земельних ресурсів виробничими відходами через порушення природоохоронного законодавства Товариством з обмеженою відповідальністю «ІНВЕСТГРУПП» на території Линовицької селищної ради Прилуцького району Чернігівської області, у відповідності до Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства , затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 27 жовтня 1997 року за №171 та зареєстрованої Міністерством юстиції України від 05 травня 1998 року за № 285/2725 (зі змінами).
Відповідно до п.4.7.1. Методики до нормативної грошової оцінки застосовано понижувальний коефіцієнт 0,9.
Згідно розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі в результаті засмічення земельних ресурсів виробничими відходами через порушення природоохоронного законодавства Товариством з обмеженою відповідальністю «ІНВЕСТГРУПП» на території Линовицької селищної ради Прилуцького району Чернігівської області, розмір шкоди складає 20656,79 грн.
На адресу відповідача ОСОБА_1 екологічною інспекцією у Чернігівській області було направлено претензію №11-03/2032 від 02 серпня 2016 року /а.с.21/ на суму 20656,79 грн. Дана претензія була отримана відповідачем, що підтверджується копією повідомлення про вручення поштового відправлення.
Відповідачем направлено на адресу позивача відповідь на претензію, в якій відповідач зазначив, що в акті перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства було невірно визначено суб'єкта, який відповідальний за шкоду, що була заподіяна в наслідок засмічення землі, а саме відходи розміщені водієм автомашини перевізника, крім того відповідач зазначив, що відходи вивезені з території на утилізацію, тобто забруднену землю відновлено; докази чого в матеріалах справи відсутні.
На момент звернення з позовом до суду відповідач суму завданої шкоди в добровільному порядку не відшкодував.
У відповідності до ст. 1 Закону України "Про відходи" відходи - будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворилися у процесі виробництва чи споживання, а також товари (продукція), що повністю або частково втратили свої споживчі властивості і не мають подальшого використання за місцем їх утворення чи виявлення і від яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення.
Згідно ч. 7 ст. 33 Закону України "Про відходи" забороняється несанкціоноване скидання і розміщення відходів, у тому числі побутових, у підземних горизонтах, на території міст та інших населених пунктів, на територіях природно-заповідного фонду, на землях природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, в межах водоохоронних зон та зон санітарної охорони водних об'єктів, в інших місцях, що може створювати небезпеку для навколишнього природного середовища та здоров'я людини.
У відповідності до ст.42 Закону України "Про відходи" особи, винні в порушенні законодавства про відходи, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільну чи кримінальну відповідальність, зокрема, за порушення встановленого порядку поводження з відходами, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища, прямого чи опосередкованого шкідливого впливу на здоров'я людини та економічних збитків.
Відповідно до ст.43 Закону України "Про відходи" підприємства, установи, організації та громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи зобов'язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про відходи, в порядку і розмірах, встановлених законодавством України.
Згідно ст.46 Закону України "Про охорону земель" при здійсненні господарської діяльності, пов'язаної із зберіганням, обробленням, утилізацією та видаленням, знешкодженням і захороненням відходів, забезпечуються: виконання заходів щодо запобігання або зменшення обсягів утворення відходів та екологічно безпечне поводження з ними; максимальне збереження ґрунтового покриву на основі обраного оптимального варіанта територіального розміщення об'єктів поводження з відходами; запобігання негативному впливу об'єктів поводження з відходами, що використовуються для збирання, зберігання, оброблення, утилізації, видалення, знешкодження і захоронення відходів на ґрунтовий покрив прилеглих територій.
Статтею 56 Закону України "Про охорону земель" передбачено, що юридичні і фізичні особи, винні в порушенні законодавства України про охорону земель, несуть відповідальність згідно із законом. Застосування заходів дисциплінарної, цивільно-правової, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від відшкодування шкоди, заподіяної земельним ресурсам. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства України про охорону земель, підлягає відшкодуванню в повному обсязі.
Відповідно до ст. 1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.
Частиною 4 статті 68 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.
Згідно зі статті 69 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.
За приписами пункту 7 частини 3 статті 29 Бюджетного кодексу України джерелами формування спеціального фонду Державного бюджету України в частині доходів (з урахуванням особливостей, визначених пунктом 1 частини другої статті 67№ цього Кодексу), зокрема, є 30 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності.
Згідно з п.4 ч.1 ст.69-1 Бюджетного кодексу України до надходжень спеціального фонду місцевих бюджетів належать 70 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, в тому числі: до сільських, селищних, міських бюджетів - 50 відсотків, обласних бюджетів та бюджету Автономної Республіки Крим - 20 відсотків, бюджетів міст Києва та Севастополя - 70 відсотків.
Отже, стягнення шкоди має здійснюватись у відповідності до вищевказаних норм Бюджетного кодексу України.
Відповідно до ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Згідно зі ст. 79 Господарського процесуального кодексу України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.
Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Відповідно до ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.
Суд вважає, що надані позивачем письмові докази доводять ті обставини, на які він посилається як на підставу своїх вимог.
За таких обставин позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.
Судовий збір відповідно до ч. 1 ст. 129 Господарського процесуального кодексу України покладається на відповідача.
Керуючись ст. 42, 46, 73-80, 86, 129, 165, 233, 236-238, 241, 252 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1.Позовні вимоги задовольнити повністю.
2.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «ІНВЕСТГРУПП» (код ЄДРПОУ 38787735, вул. Незалежності, 70 б, м. Прилуки, 17500) загальну суму шкоди 20656,79 грн, заподіяної порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, з перерахуванням коштів на наступні рахунки: до спеціального фонду Державного бюджету України 6197,04 грн (30%) та до спеціального фонду місцевих бюджетів Линовицької об'єднаної територіальної громади та Чернігівської обласної ради 14459,75грн (70%) (отримувач: Прилуцьке УК/отг смт Линовиця/24062100; р/р 33110331025695, МФО 899998, код отримувача 3798468) .
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «ІНВЕСТГРУПП» (код ЄДРПОУ 38787735, вул. Незалежності, 70 б, м. Прилуки, 17500) на користь Державної екологічної інспекції у Чернігівській області (вул. Малясова, 12, м. Чернігів, 14017, код ЄДРПОУ 38053846, ДКСУ м. Київ, р/р 35214078081072, МФО 820172) 1762,00 грн судового збору.
4 .Накази видати після набрання рішенням законної сили.
Повне рішення складено та підписано 06 лютого 2019 року.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга на рішення суду подається до Північного апеляційного господарського суду, з урахуванням п. 17.5 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України, у строки, визначені ст. 256 цього Кодексу.
Суддя С.В. Белов
Веб-адреса Єдиного державного реєстру судових рішень, розміщена на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет: http://reyestr.court.gov.ua/
Суд | Господарський суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 06.02.2019 |
Оприлюднено | 07.02.2019 |
Номер документу | 79657537 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Чернігівської області
Белов С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні