Справа № 420/6520/18
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 лютого 2019 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Потоцької Н.В.
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Головного управління Держпраці в Одеській області до об'єднання співвласників багатоквартирного будинку ОС АКАДЕМІКА ЗАБОЛОТНОГО 20 про застосування заходів реагування щодо державного нагляду,-
ВСТАНОВИВ:
В провадженні Одеського окружного адміністративного суду знаходиться справа за адміністративним позовом Головного управління Держпраці в Одеській області до об'єднання співвласників багатоквартирного будинку ОС АКАДЕМІКА ЗАБОЛОТНОГО 20 , в якому позивач просить:
застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку ОС АКАДЕМІКА ЗАБОЛОТНОГО 20 (вул.Академіка Заболотного, буд. 20, м. Одеса, 65025 код ЄДРПОУ: 40599856) шляхом зобов'язання Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку АС АКАДЕМІКА ЗАБОЛОТНОГО 20 зупинити роботи з експлуатації ліфта пасажирського, зав. № 16686, 1975 року випуску, виробництва Могильовського Ліфтобудівного заводу, облік. № 6218; ліфта пасажирського, зав. № 16685, 1975 року випуску, виробництва Могильовського Ліфтобудівного заводу, облік. № 6222 та розподільчого пристрою - 0,4 кВ, які знаходяться за адресою: м. Одеса, вул. Академіка Заболотного, 20 у зв'язку із загрозою життю та здоров'ю людей.
Позовні вимоги обґрунтовано наступним.
Згідно підпункту 16 пункту 4 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 року №96, Держпраці відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства у сфері охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань:
монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.
У період з 01.11.2018 по 07.11.2018 посадовими особами Головного управління Держпраці в Одеській області, відповідно до наказу від 17.10.2018року №1533, проведено планову перевірку Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку ОС АКАДЕМІКА ЗАБОЛОТНОГО 20 (ОСББ ОС АКАДЕМІКА ЗАБОЛОТНОГО 20 - далі), з метою перевірки дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки.
Під час проведення планової перевірки було виявлено 42 порушення нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, з яких 7 створюють загрозу життю та здоров'ю людей.
Статтею 4 Закону України Про охорону праці визначено, що державна політика в галузі охорони праці базується, у тому числі на принципах пріоритету життя і здоров'я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.
Згідно до ч. 5. ст. 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути призупинені виключно за рішенням суду.
Враховуючи, що виявлені під час перевірки порушення створюють загрозу життю та здоров'ю людей, порушують норми Конституції України, Закону України Про охорону праці є нагальна необхідність терміново застосувати заходи реагування до ОСББ ОС АКАДЕМІКА ЗАБОЛОТНОГО 20
Ухвалою суду від 17.12.2018 року відкрито провадження по справі в порядку спрощеного позовного провадження, без призначення судового засідання.
Відповідно ст.162 КАС України відповідачу встановлено п'ятнадцятиденний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження для подання відзиву на позовну заяву.
Ухвалу про відкриття провадження по справі отримано представником відповідача ОСББ ОС АКАДЕМІКА ЗАБОЛОТНОГО 20 ) 05.01.2019 року, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення за трек-номером ДКД Одеса 6550106229009.
Станом на 08.02.2019 року відзив на адміністративний позов відповідачем не наданий.
У разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами (ч.6 ст. 162 КАС України).
ОБСТАВИНИ СПРАВИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ.
Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку ОС АКАДЕМІКА ЗАБОЛОТНОГО 20 (ОСББ ОС АКАДЕМІКА ЗАБОЛОТНОГО 20 ) є юридичною особою, код ЄДРПОУ 40599856, що знаходиться за адресою: 65025, Одеська обл., місто Одеса, вулиця Академіка Заболотного, будинок 20, основним видом економічної діяльності є - 11.01 (за КВЕД) Комплекс обслуговування об'єктів, відповідно даних з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Наказом №1533 від 17.10.2018 року начальника Головного управління Держпраці в Одеській області М. Калайда затверджено графіки перевірок на листопад 2018 року піднаглядових суб'єктів та об'єктів господарювання (а/с. 12).
Відповідно до Додатку №1 до наказу Головного управління Держпраці в Одеській області №1533 відділу нагляду на будівництві та котлонагляді доручено проведення перевірок, в тому числі, відповідача ОСББ ОС АКАДЕМІКА ЗАБОЛОТНОГО 20 на додержання законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці, в термін з 01.11.2018 року по 07.11.2018 року (а/с. 13).
18.10.2018 року Головним управлінням Держпраці в Одеській області на адресу ОСББ ОС АКАДЕМІКА ЗАБОЛОТНОГО 20 направлено повідомлення вих. №15/01-28-1377 про проведення планової перевірки виробничих об'єктів (а/с.20).
Головному державному інспектору відділу нагляду на будівництві та котлонагляді Царелунг С.С. та головному державному інспектору відділу нагляду в енергетиці, машинобудуванні та житлово-комунальному господарстві Атрашкову В.П. (відповідно до направлення на проведення планової перевірки) направлено для здійснення перевірки ОСББ ОС АКАДЕМІКА ЗАБОЛОТНОГО 20 (а/с. 22).
Посадовими особами Головного управління Держпраці в Одеській області Царелунг С.С., Атрашковим В.П., за результатом перевірки дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки суб'єктом господарювання ОСББ ОС АКАДЕМІКА ЗАБОЛОТНОГО 20 складено Акт №15/14.1/06-1185 від 07.11.2018 року.
Встановлено порушення ст. 8, 13, 18 ,21, 22 Закону України Про охорону праці , які стали підставою для звернення Головного управління Держпраці в Одеській області про застосування відповідних заходів реагування.
Примірник Акта отримано 07.11.2018 року головою правління ОСББ Дмитрик Ю.М., що підтверджується його особистим підписом (а/с. 28).
07.11.2018 року Головним управлінням Держпраці в Одеській області (за підписом державного інспектора Атрашкова В.П.) видано припис №15/14.3/10-1866 та припис №15/14.1/06-1185-165 (за підписом державного інспектора Царелунг С.С.), саме останнім приписано ОСББ ОС АКАДЕМІКА ЗАБОЛОТНОГО 20 :
не отримано дозвіл територіального органу спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади промислової безпеки та охорони праці на експлуатацію ліфтів. Порушено вимоги п. 6 ПКМУ №1107 від 26.10.2011р., із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ №48 від 07.02.2018 року (термін усунення порушень - 21.11.2018 року);
для перевірки не надано технічний паспорт ліфта облік №6218. Відсутні відомості щодо проведених оглядів та випробуваннях. Порушено п. 9.7.15 НПАОП 0.00-1.02-08. (термін усунення порушень - 21.11.2018 року);
ліфту облік. №№ 6222 не проведено позачерговий повний технічний огляд, силами уповноваженої організації, у зв'язку з закінченням граничного строку експлуатації, чим порушено п. 9.5.1. НПАОП 0.00-1.02-08. (термін усунення порушень - 21.11.2018 року);
шахти ліфтів не забезпечені постійним електричним освітленням, чим порушено п. 6.4.26. НПАОП 0.00- 1.02-08. (термін усунення порушень - 21.12.2018 року);
у машинному приміщенні зберігаються обладнання та матеріали, які не використовуються для технічного обслуговування і ремонту ліфтів, чим порушено п. 6.5.24. НПАОП 0.00- 1.02-08. (термін усунення порушень - 21.12.2018 року);
не проведено перевірку опору ізоляції електрообладнання ліфтів облік №№ 6218, 6222. Порушено п. 9.4.2. НПАОП 0.00-1.02-08. (термін усунення порушень - 21.11.2018 року);
електрозахисні засоби у машинних приміщеннях відсутні. Порушено П.4.1.1 НПАОП 40.1-107-01. (термін усунення порушень - 21.12.2018 року);
прокладення, з'єднання і відгалуження дротів та кабелів в машинному приміщенні ліфта облік.№6218 не відповідає вимогам нормативних документів (дроті та кабелі не закріплені, прокладені без використання тросової підвіски і або лотків). Порушено п. 1.1.7 НПАОП 40.1-1.21-98. (термін усунення порушень - 21.12.2018 року);
на основній посадочній (завантажувальній) площадці не вивішена табличка з вказівками щодо найменування ліфта (його призначення), вантажопідйомності (з зазначенням допустимого числа пасажирів) та номера телефону для зв'язку з обслуговуючим персоналом або з аварійною службою. Порушено п. 9.7.14 НПАОП 0.00-1.02-08. (термін усунення порушень - 21.12.2018 року);
На ліфтах не функціонує двосторонній зв'язок з диспетчерським пунктом. Порушено п.9.8.1 НПАОП 0.00-1.02-08. (термін усунення порушень - 21.12.2018 року).
Вище зазначені приписи отримані 07.11.2018 року головою правління ОСББ Дмитрик Ю.М., що підтверджується його особистим підписом (а/с. 31, 33).
РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА.
Стаття 19 Конституції України в першому реченні закріплює автономію особистості в її різноманітній життєдіяльності, а у другому реченні містить її королларій, передбачаючи, що держава не може виходити за межі повноважень, що передбачені Конституцією та законами України.
У Науковому висновку щодо меж дискреційного повноваження суб'єкта владних повноважень та судового контролю за його реалізацією , опублікованому на офіційному сайті Верховного Суду, зазначено, що критеріями судового контролю за реалізацією дискреційних повноважень є: критерії перевірки діяльності публічної адміністрації, встановлені Кодексом адміністративного судочинства України, зокрема, мета, з якою дискреційне повноваження надано, об'єктивність дослідження доказів у справі, принцип рівності перед законом, безсторонність; публічний інтерес, задля якого дискреційне повноваження реалізується; зміст конституційних прав та свобод особи; якість викладення у дискреційному рішенні доводів, мотивів його прийняття .
Стаття. 3 Конституції України, людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Суд перевіряє дії відповідача на відповідність вимогам ч.3 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАСУ).
Відповідно до ст. 6 Конвенції Кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов'язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення .
Закон України Про охорону праці визначає основні положення щодо реалізації конституційного права працівників на охорону їх життя і здоров'я у процесі трудової діяльності, на належні, безпечні і здорові умови праці, регулює за участю відповідних органів державної влади відносини між роботодавцем і працівником з питань безпеки, гігієни праці та виробничого середовища і встановлює єдиний порядок організації охорони праці в Україні
Стаття 1 Закону, охорона праці - це система правових, соціально-економічних, організаційно-технічних, санітарно-гігієнічних і лікувально-профілактичних заходів та засобів, спрямованих на збереження життя, здоров'я і працездатності людини у процесі трудової діяльності.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 № 877-V.
Стаття 1 Закону, державний нагляд (контроль) - державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Заходами державного нагляду (контролю) є планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.
Частина 5 статті 4 Закону, виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб'єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Пункт 7 статті 7 Закону, на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Держпраці є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов'язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб відповідно до п. 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 96 ,
ВИСНОВКИ СУДУ.
У Науковому висновку щодо меж дискреційного повноваження суб'єкта владних повноважень та судового контролю за його реалізацією , опублікованому на офіційному сайті Верховного Суду, зазначено, що дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи без діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі .
Судовий захист є одним із найефективніших правових засобів захисту інтересів фізичних та юридичних осіб. Неправомірні рішення, дії чи бездіяльність посадових осіб органів місцевого самоврядування, прийняті з порушенням прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, можуть бути оскаржені відповідно до ч. 2 ст. 55 Конституції України та ст. 5 КАС України в порядку адміністративного судочинства.
Конституція України (в редакції станом на 30.09.2016 року) містить статтю 124 …Юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір та будь-яке кримінальне обвинувачення. У передбачених законом випадках суди розглядають також інші справи. , яка визначає можливість судового захисту за наявності юридичного спору.
Юридичний спір - це юридичний конфлікт між учасниками правовідносин, у якому кожен з учасників правовідносин захищає свої суб'єктивні права. Правові спори виникають внаслідок порушення суб'єктивних прав у результаті протиправних дій, а також у разі невизнання або оспорювання суб'єктивних прав.
Підставою юридичного спору стало встановлення Актом перевірки №15/14.1/06-1185 порушень вимог Закону України Про охорону праці та усунення вказаних порушень через застосування відповідних заходів реагування - зупинення роботи ліфтів та розподільчого пристрою, що знаходяться за адресою: 65025, м. Одеса, вул. Академіка Заболотного, буд. 20.
Пункт 7 Положення про Державну службу України з питань праціпередбачає, що Держпраці України здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Наказом Державної служби з питань праці від 04.02.2016 року №8 затверджено положення про Головне управління Держпраці в Одеській області, у пункті 1 якого зазначено, що головне управління є територіальним органом Держпраці України та здійснює свої повноваження на території Одеської області.
Відповідно до вимог Положення, державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
Управління Держпраці відповідно до покладених на нього завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства з охорони праці, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки та організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами та перевірки їх знань згідно п.п.16 п.4 Положення.
Статтею 4 Закону України Про охорону праці визначено, що державна політика в галузі охорони праці базується, у тому числі на принципах пріоритету життя і здоров'я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.
На виконання вище зазначених положень посадови особам Головного управління Держпраці в Одеській області проведено перевірку відповідача та на виконання вимог нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки складено Акт №15/14.1.06.-1185, яким встановлено значний перелік порушень:
Ліфтове господарство:
1. Не отримано дозвіл територіального органу спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з промислової безпеки та охороні праці на експлуатацію ліфтів. порушено вимоги п. 6 Постанови КМУ №1107 від 26.10.2011р, із змінами, внесеними згідно з постановою км №48 від 07.02.2018.
2. Для перевірки не надано технічний паспорт ліфта облік №6218. Відсутні відомості щодо проведених оглядів та випробуваннях.
3. Порушено п. 9.7.15 НПАОП 0.00-1 0.2-08. Ліфту облік №6222 не проведено позачерговий повний технічний огляд, силами уповноваженої організації, у зв'язку з закінченням граничного строку експлуатації, чим порушено п. 9.5.1. НПАОП 0.00-1.02-08.
4. Шахти ліфтів не забезпечені постійним електричним освітленням, чим порушено п. 6.4.26. НПАОП 0.00-1.02-08.
5. У машинному приміщенні зберігаються обладнання та матеріали, які не використовуються для технічного обслуговування і ремонту ліфтів, чим порушено п. 6.5.24. НПАОП 0.00-1.02-08
6. Не проведено перевірку опору ізоляції електрообладнання ліфтів облік №№ 6218, 6222. Порушено п. 9.4.2. НПАОП 0.00-1.02- 08.
7. електрозахисні засоби у машинних приміщеннях відсутні. Порушено п. 4.1.1 НПАОП 40.1-1.07-01.
8. Прокладення, з'єднання і відгалуження дротів та кабелів в машинному приміщенні ліфта облік.№6218 не відповідає вимогам нормативних документів (дроті та кабелі не закріплені, прокладені без використання тросової підвіски або лотків). Порушено п. 1.1.7 НПАОП 40.1-1.21-98.
9. На основній посадочній (завантажувальній) площадці не вивішена табличка з
вказівками щодо найменування ліфта (його призначення), вантажопідйомності (з
зазначенням допустимого числа пасажирів) та номера телефону для зв'язку з службо.
Порушено п. 9.7.14 НПАОП 0.00.1.02.08
10. На ліфтах не функціонує двосторонній зв'язок з диспетчерським пунктом.
Порушено п.9.8.1 НПАОП 0.00-1.02-08.
СУОП:
11. Посадова особа, яка забезпечує вирішення конкретних питань охорони праці, не призначена. Порушено пп. 1.4, 1.8 НПАОП 0.00-4.35-04.
12. Програма та тривалість вступного інструктажу не розроблені і не затверджені. Порушено п. 6.3 НПАОП 0.00-4.12-05.
13. Вступний інструктаж з працівниками інших організацій, які прибули до ОСББ і виконують роботи для ОСББ, не проводиться. Порушено п. 6.3 НПАОП 0.00- 4.12-05.
14. Журнал реєстрації вступного інструктажу з питань охорони праці відсутній. Порушено п. 6.3 НПАОП 0.00-4.12-05.
15. Перелік робі з підвищеною небезпекою відсутній (роботи в діючих електроустановках). Порушено Перелік робіт з підвищеною небезпекою. НПАОП 0.00-4.12-05.
16. Перелік професій, посад і видів робіт, на які повинні бути розроблені інструкції 3 охорони (безпеки) праці, що діють в межах ОСББ, не розроблений. Порушено п. 3.8 НПАОП 0.00-4.35-04, п. 2 розділу IV НПАОП 0.00-4.15-98.
17. Вступний, первинний, повторний інструктажі в ОСББ не проводяться. Журнал реєстрації інструктажів з питань охорони праці на робочому місці не ведеться. Порушено п. 6.2, 6.3, 6.10 НПАОП 0.00-4.12- 05.
18. Журнал реєстрації осіб, які потерпіли від нещасних випадків на виробництві, не заведений. Порушено п.18 Постанови КМУ від 30.11.2011 року №1232.
19. Журнал реєстрації нещасних випадків невиробничого характеру не заведений. Порушено п.13 Постанови КМУ від 22.03.2001 №270.
20. Не розроблене Положення про навчання з питань охорони праці (не визначений порядок навчання працівників ОСББ), а також відсутні плани-графіки проведення навчання та перевірки знань з питань охорони праці, які мають бути оприлюднені роботодавцем. Порушено п. 3.2 НПАОП 000.4 12-05.
21. Навчання, інструктаж та перевірка знань працівників з питань охорони праці не проводиться. Порушено пп. 3.4, 3.8 НПАОП 0.00-4.12-05.
22. До роботи на підприємстві допущені працівники, які не пройшли навчання, інструктаж і перевірку знань з питань охорони праці. Порушено п. 3.16 НПАОП 0.00-4.12-05.
23. Перелік інструкцій з охорони праці не розроблений. Порушено п. 2 розд. IV НПАОП 0.00-4.15-98.
24. Інструкції з охорони праці в ОСББ не розроблені. Порушено п. 1,3,4,5,6 розд. І НПАОП 0.00-4.15-98.
25. Журнал реєстрації інструкцій з охорони праці не заведений. Порушено п. 1 розділу V НПАОП 0.00-4.15-98.
26. Журнал обліку видачі інструкцій з охорони праці не заведений. Порушено п. 3 розд. V НПАОП 0.00-4.15-98.
27. Працівники ОСББ спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального захисту не забезпечені. Порушено п. 1.2 НПАОП 0.00-4.01-08.
28. Манометри, що використовуються на обладнанні теплопункту будинку, повірку у встановлені терміни не проходять. Порушено п. 5.3.10, 5.3.11 НПАОП 0.00- 1.59-87.
29. У підвалі будинку, біля входу до теплопункту, зберігаються необлікованими, невипробуваними дві металеві драбини, у приміщенні РУ-0,4 кВ - одна дерев'яна драбина - невстановленої конструкції, не облікована, не випробувана. Порушено п. 7.15, 7.27 НПАОП 0.00-1.71-13.
30. Труби фасадного газопроводу, що прокладені по стінам будинку, в належному до експлуатації стані не утримуються, саме, не захищені від атмосферної корозії та потребують фарбування. Порушено пп. 4.15, 5.10 НПАОП 0.00-1.76-15.
31. До труби газопроводу низького тиску, приєднано декілька видів проводу (відстань між кабельними лініями любої напруги і газопроводом низького тиску повинна бути не менш 1 м). Порушено п. 1.3.1; ПБЕЕС. НПАОП 40.1-1.21-98.
Електрогосподарство:
32. Відповідальний за справний стан і безпечну експлуатацію електрогосподарства
ОСББ з числа інженерно-технічних працівників, які мають електротехнічну підготовку
і пройшли перевірку знань у встановленому порядку, не призначений. Порушено п. 1.3.1
НПАОП 40.1-1.21-98.
33. До роботи в електроустановках допущені працівники, які не пройшли навчання і
перевірку знань. Порушено п. 1.3.1, 1.3.2, 2.1.3, 2.1.4 НПАОП 40.1-1.21- 98.
34. Відсутній Журнал протоколів перевірки знань електротехнічного персоналу. Порушено п. 2.1.4 НПАОП 40.1-1.21-98.
35. Інструктаж з електробезпеки на І групу з працівниками не проводиться, інструкція не розроблена. Порушено п. 2.1.3 НПАОП 40.1- 1.21-98.
36. Основні та додаткові ізолювальні електрозахисні засоби для роботи в електроустановках та засоби індивідуального захисту згідно встановлених переліків відсутні (за винятком діалектричних килимків). Порушено пп. 4.1.1 - 4.1.6, 4.2- 4.4 НПАОП 40.1-1.07-01.
37. Приміщення РУ-0,4 кВ первинними засобами пожежогасіння не оснащені. Порушено п. 1.3.1 НПАОП 40.1-1.21-98.
38. Заборонні плакати, застережні знаки і плакати на дверях електрощитових будинків та розподільчих електрощитах квартирних майданчиків відсутні. Порушено п. 1.3.1, 4.3 НПАОП 40.1-1.21-98, п. 18.1-18.5, додаток №9 НПАОП 40.1-1.07-01.
39. Не розроблені однолінійні схеми електричних з'єднань електроустановок (РУ-0,4 та електрощити на квартирних майданчиках). Порушено пп.1.3.1, 8.7.3 НПАОП 40.1-1.21-98.
40. У місцях загального користування (квартирних майданчиках, сходах) біля квартирних електричних щитків електрична проводка не впорядкована, провисає і Порушено пп. 1.1.6, 1.1.7, 1.3.1 НПАОП 40.1-1.21-98.
41. Випробування та вимірювання параметрів електрообладнання та апаратів споживачів під час експлуатації не проводиться. Порушено пп. 1.3.1, 7.6 НПАОП 40.1-1.21- 98.
42. Опосвідчення стану безпеки електроустановок на підприємстві не проводиться. Порушено пп. 1.3.1, 8.1-8.3 НПАОП 40.1-1.21-98. .
Відповідно до п. 4.1 Правил будови і безпечної експлуатації ліфтів, затверджених наказом Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду 01.09.2008 року № 190 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 07.10.2008 р. за N 937/15628), експлуатація - стадія життєвого циклу ліфта чи підйомника, на якому реалізують, підтримують та відновлюють якість виробу. Експлуатація ліфта охоплює етапи введення в експлуатацію за призначенням, зберігання, транспортування, технічне обслуговування поточний та середній ремонт, припинення експлуатації (утилізація та знищення).
Відповідно до п. 6.1.22, 6.5.8, 6.5.24, 9.1.6, 9.7.1, 9.5.1 Правил будови і безпечної експлуатації ліфтів визначено, що після закінчення граничного строку експлуатації ліфта як вітчизняного, так і імпортного виробництва проводиться його експертне обстеження згідно з НПАОП 0.00-6.18-2004 ( 687-2004-п ).
Відповідно до п. 9.6.1 Правил будови і безпечної експлуатації ліфтів експертне обстеження проводиться у разі закінчення граничного строку експлуатації; реконструкції (перебудови) або модернізації, якщо це обумовлено нормативно-правовими актами з охорони праці; аварії або пошкодження, спричиненого надзвичайною ситуацією природного чи техногенного характеру, з метою визначення можливості відновлення; виявлення під час проведення технічного огляду зносу (механічного або корозійного), залишкової деформації, тріщин, інших пошкоджень складових частин, деталей або їх елементів, що перевищують допустимі значення. В інших випадках експертне обстеження устаткування проводять відповідно до вимог нормативно-правових актів з охорони праці або за ініціативою роботодавця.
Згідно з пунктами 9.6.2, 9.6.3, 9.6.4 Правил будови і безпечної експлуатації ліфтів за висновком експертизи роботодавець приймає рішення про експлуатацію устаткування в межах продовжуваного строку безпечної експлуатації, його заміну, ремонт, реконструкцію (перебудову), модернізацію або зміну параметрів експлуатації.
Рішення про поновлення роботи ліфтів приймає посадова особа Держгірпромнагляду України, яка заборонила їх експлуатацію, після усунення порушень, відмічених у приписі, згідно з вимогами Положення про порядок організації державного нагляду за охороною праці та гірничого нагляду в системі Держнаглядохоронпраці України, затвердженого наказом Держнаглядохоронпраці України від 30.03.2004 92 ( z1074-04 ), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 31.08.2004 за №1074/9673.
Відповідно до п. 10 Порядку проведення огляду, випробування та експертного обстеження (технічного діагностування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки визначено, що технічний огляд устаткування проводить спеціалізована організація (крім первинного та позачергового, який проводить уповноважена організація у разі закінчення граничного строку експлуатації, виникнення аварії або пошкодження, спричиненого надзвичайною ситуацією природного чи техногенного характеру).
В матеріалах справи наявна фотокопія договору №410 від 01.07.2017 року про надання послуг з повного технічного обслуговування ліфтів, за яким, філія ОДЕСЛІФТ ПАТ Виробниче об'єднання СТАЛЬКАНАТ-СІЛУР приймає на себе обов'язки надавати об'єднанню співвласників багатоквартирного будинку ОС АКАДЕМІКА ЗАБОЛОТНОГО 20 , за плату, послуги з технічного обслуговування ліфтів та систем диспетчеризації, що знаходяться на балансі ОСББ ОС АКАДЕМІКА ЗАБОЛОТНОГО 20 .
Відповідно до ст.11 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , суб'єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов'язаний надавати документи, зразки продукції, пояснення, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю) відповідно до закону.
Проте, даний договір не чинний, оскільки термін його дії сплинув ще 31.12.2017 року, на момент проведення перевірки чинних договорів щодо технічного обслуговування ліфтів та їх систем відповідачем не надано.
Щодо розподільчого пристрою 0.4 кВ, роботу якого просить зупинити позивач, слід зазначити наступне.
Пунктом 1.3.1 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 09.01.1998 року №4 встановлено, що керівник підприємства зобов'язаний забезпечити утримання, експлуатацію і обслуговування електроустановок відповідно до вимог чинних нормативних документів. Для цього він повинен:
призначити відповідального за справний стан і безпечну експлуатацію електрогосподарства з числа інженерно-технічних працівників, які мають електротехнічну підготовку і пройшли перевірку знань у встановленому порядку (далі - особа, відповідальна за електрогосподарство);
забезпечити достатню кількість електротехнічних працівників; затвердити Положення про енергетичну службу підприємства, а також посадові інструкції і інструкції з охорони праці;
встановити такий порядок, щоб працівники, на яких покладено обов'язки з обслуговування електроустановок, вели ретельні спостереження за дорученим їм обладнанням і мережами - оглядом, перевіркою дії, випробуванням і вимірюванням; забезпечити перевірку знань працівників у встановлені строки згідно з вимогами цих Правил і Правил технической эксплуатации электроустановок потребителей /Москва, Энергоатомиздат, 1989 , затверджених Міненерго СРСР 21.12.84 (далі ПТЕ);
забезпечити проведення протиаварійних, приймально-здавальних і профілактичних випробувань вимірювань електроустановок згідно з правилами і нормами (ПТЕ); забезпечити проведення технічного огляду електроустановок.
Пунктами 8.1-8.7 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів встановлено, що регламентні роботи по проведенню опосвідчення стану безпеки електроустановок споживачів виконується підприємством (власником) згідно з орієнтовним переліком робіт. Періодичність опосвідчень стану безпеки встановлена один раз на три роки, після первинного опосвідчення, яке провадиться протягом року після затвердження цих Правил.
Рівень безпечного стану електроустановок оформлюється актом, у якому оцінюється стан безпеки діючого електроустаткування, наявність необхідної експлуатаційної та оперативної документації в електрогосподарстві.
Приписом від 07.11.2018 року №15/14.3/10-1866 ОСББ приписано усунути до 07.01.2019 року наступні порушення: приміщення РУ-04 кВ первинними засобами пожежогасіння не оснащені; не розроблені однолінійні схеми електричних з'єднань електроустановок (РУ-0,4кВ та електрощити на квартирних майданчиках), проте суд робить висновок що вказані порушення не усунуті, оскільки відповідачем до суду не надано а ні відзив на адміністративний позов, а ні жодних документів стосовно усунення встановлених порушень.
Виявленні порушення, які передбачені в рядках таблиці Акта перевірки: 2, 3, 6, 32, 36, 41, 42 потребують негайного зупинення робіт, оскільки, створюють загрозу життю та здоров'ю людей (ст.7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності ).
Суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду, як то передбачено ч. 5 ст. 242 КАСУ.
Так, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постанові від 23.11.2018 року по справі №815/1254/15 дійшов наступних висновків:
Пункт 1.4. Положення про організацію та здійснення державного гірничого нагляду, державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України та уніфікованої форми Акта перевірки суб'єкта господарювання (виробничого об'єкта), затвердженого наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 11 серпня 2011 року № 826 (далі - Положення № 826), містить наступні визначення:
заборона виконання робіт - це зупинення або недопущення виконання певних видів робіт, які здійснюються суб'єктом господарювання на стадії будівництва, експлуатації, реконструкції або ліквідації; виготовлення, застосування або реалізації продукції, небезпечних речовин; користування надрами шляхом видачі розпорядчого документа Держгірпромнагляду України (розпорядження);
загроза життю та здоров'ю працівників - це виникнення умов, за яких подальше продовження виконання робіт або експлуатація об'єкта, машин і механізмів несе ризик спричинення внаслідок цих умов фізичної шкоди працівникові, в тому числі такої, яка може призвести до смертельних наслідків.
За змістом 2.26 Положення № 826 право заборони виконання робіт, виробництва виникає у разі виявлення під час перевірки: порушень вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки, що створюють загрозу життю працівників; порушень вимог Кодексу України про надра ; відсутності дозволу на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; непроведення у встановленому порядку та в терміни технічного огляду, випробування або експертного обстеження машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки .
Висновок Верховного Суду свідчить про те, що виявлення за наслідками перевірки об'єкта порушень, як створюють загрозу життю та здоров'ю людей, є підставою для застосування заходів реагування у виді повного зупинення виконання робіт на об'єкті.
Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів) (ч. 1,4 ст.90 КАС України).
Одним із складників справедливого судового розгляду в розумінні п. 1 статті 6 є право на змагальне провадження; кожна сторона, в принципі, має отримати нагоду не лише бути поінформованою про будь-які докази, які потрібні для того, щоб виграти справу, але також має знати про всі докази чи подання, які представлені або зроблені в цілях впливу на думку суду, і коментувати їх (рішення у справах Лобо Мачадо проти Португалії і Фермьойлєн проти Бельгії та рішення у справі Нідерост-Губер проти Швейцарії ).
З урахуванням того, що об'єднання співвласників багатоквартирного будинку ОС АКАДЕМІКА ЗАБОЛОТНОГО 20 з моменту отримання ухвали про відкриття провадження по справі (05.01.2018 року) не висловило позицію стосовно адміністративного позову, доказів в підтвердження своєї правової позиції до суду не надало, суд дійшов висновку, про необхідність застосування до відповідача відповідних заходів реагування, оскільки відповідачем не спростовано доводи позивача та не надано жодного підтвердження виконання приписів №15/14.3/10-1866 та №15/14.1/06-1185-165.
Отже, неподання відзиву на позов, не повідомлення про наявність поважних причин неподання відзиву, кваліфіковано як визнання позову об'єднанням співвласників багатоквартирного будинку ОС АКАДЕМІКА ЗАБОЛОТНОГО 20 .
Розглядаючи питання, які мають загальний інтерес, органи державної влади повинні діяти коректно, дуже послідовно (рішення у справі Беєлер проти Італії ).
З урахуванням досліджених доказів та встановлених обставин, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог Головного управління Держпраці в Одеській області та відповідно застосування заходів реагування.
Гарантією реалізації права на судовий захист в аспекті доступу до правосуддя є встановлення законом помірного судового збору для осіб, які звертаються до суду. Це відповідає Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи державам-членам щодо заходів, що полегшують доступ до правосуддя від 14.05.1981 № II (81) 7: В тій мірі, в якій судові витрати становлять явну перешкоду доступові до правосуддя, їх треба, якщо це можливо, скоротити або скасувати (підпункт 12 пункту о).
Отже, сплата судового збору за подання заяв, скарг до суду є складовою доступу до правосуддя.
Відповідно до рішення Європейського суду з прав людини від 19.06.2001 у справі Креуз проти Польщі право на суд не є абсолютним, воно може обмежуватися державою різноманітними засобами, в тому числі фінансовими. Вимога сплатити судовий збір не обмежує право заявників на доступ до правосуддя.
Положення п.3 ст. 161 КАС України передбачають, що до позовної заяви додається документ про сплату судового збору у встановлених порядку і розмірі або документи, які підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до закону.
На підставі п. 5 ст. 161 КАС України, позивачем при зверненні з адміністративним позовом надано клопотання про відстрочення сплати судового збору до винесення рішення по справі за позовом Головного управління Держпраці в Одеській області до об'єднання співвласників багатоквартирного будинку ОС АКАДЕМІКА ЗАБОЛОТНОГО 20 про застосування заходів реагування щодо державного нагляду (а/с. 40).
З огляду на викладене, зважаючи на те, що позивачем заявлена одна немайнова позовна вимога, суд дійшов висновку про стягнення з позивача судового збору у сумі 1762грн.
Згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов'язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов'язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов'язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
Згідно зі ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Керуючись ст. ст. 139 , 242 , 246 , 250 , 251 , 255 , 295, 297 КАС України , суд,
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Головного управління Держпраці в Одеській області до об'єднання співвласників багатоквартирного будинку ОС АКАДЕМІКА ЗАБОЛОТНОГО 20 про застосування заходів реагування щодо державного нагляду - задовольнити повністю.
Застосувати заходи реагування до Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку ОС АКАДЕМІКА ЗАБОЛОТНОГО 20 (код ЄДРПОУ 40599856), а саме: зобов'язати Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку АС АКАДЕМІКА ЗАБОЛОТНОГО 20 зупинити роботи з експлуатації ліфта пасажирського, зав. № 16686, 1975 року випуску, виробництва Могильовського Ліфтобудівного заводу, облік. № 6218; ліфта пасажирського, зав. № 16685, 1975 року випуску, виробництва Могильовського Ліфтобудівного заводу, облік. № 6222 та розподільчого пристрою - 0,4 кВ, які знаходяться за адресою: 65025, м. Одеса, вул. Академіка Заболотного, 20.
Стягнути з Головного управління Держпраці в Одеській області (код ЄДРПОУ 3971624) суму судового збору 1762, 00 грн., вказану суму судового збору перерахувати на:
Отримувач коштів УК у м. Одесі/Київський район
Код отримувача (код за ЄДРПОУ) 38016923
Банк отримувача Казначейство України (ЕАП)
Код банку отримувача (МФО) 899998
Рахунок отримувача 34310206084032
Код класифікації доходів бюджету 22030101
Призначення платежу *;101;
Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в порядку та у строки, встановлені ст. ст. 295 , 297 Кодексу адміністративного судочинства України
Пунктом 15.5 розділу VII "Перехідні положення" КАС України від 03 жовтня 2017 року визначено, що до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи зберігаються порядок подачі апеляційних скарг та направлення їх до суду апеляційної інстанції, встановлені Кодексом адміністративного судочинства України від 06 липня 2005 року.
Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.
Головне управління Держпраці в Одеській області - адреса: 65044, Одеська область, м. Одеса, проспект Шевченка, буд. 2, код 39781624, телефон (048) 705 40 88, E-mail: 15od@dps.gov.ua
Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку ОС АКАДЕМІКА ЗАБОЛОТНОГО 20 - адреса: 65025, Одеська обл. м. Одеса, вулиця Академіка Заболотного, будинок 20, код ЄДРПОУ 40599856, телефон: НОМЕР_1
Головуючий суддя Потоцька Н.В.
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.02.2019 |
Оприлюднено | 10.02.2019 |
Номер документу | 79692206 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Потоцька Н. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні