РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
24 січня 2019 року м. РівнеСправа №460/2992/18
Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Щербакова В.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом
заступника керівника Здолбунівської місцевої прокуратури в інтересах держави
до Новокорецької сільської ради Корецького району Рівненської області
про визнання бездіяльності незаконною, зобов'язання вчинення певних дій,
В С Т А Н О В И В:
Заступник керівника Здолбунівської місцевої прокуратури в інтересах держави звернувся до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Новокорецької сільської ради Корецького району Рівненської області в якому просить суд, визнати бездіяльність незаконною щодо не вирішення питання про звільнення від плати за харчування дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям"; зобов'язати вчинити дії щодо розгляду питання про внесення змін до рішення Новокорецької сільської ради від 22.12.2017 №318 «Про встановлення батьківської плати за харчування дітей в Комунальному закладі дошкільної освіти (дитячий садочок) «Віночок» с.Новий Корець Корецького району Рівненської області» в частині включення до нього положень п.5 ст.35 Закону України «Про дошкільну освіту» про звільнення від плати за харчування дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям".
Заявлені позовні вимоги обґрунтував тим, що Новокорецькою сільською радою Корецького району Рівненської області прийнято рішення №318 від 22.12.2017 «Про встановлення батьківської плати за харчування дітей в Комунальному закладі дошкільної освіти (дитячий садок) "Віночок" с. Новий Корець, Корецького району, Рівненської області», де відповідно до листа Новокорецької сільської ради від 08.11.2018 №339 передбачено пільгові умови харчування дітей у дошкільних навчальних закладах. Однак, даним рішенням всупереч вимогам статті 35 Закону України «Про дошкільну освіту» не звільнені від плати за харчування батьки або особи, які їх замінюють, у сім'ях, у яких сукупний дохід на кожного члена сім'ї за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму, а також батьки із сімей, що отримують допомогу відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям» та дітей-інвалідів. За таких обставин, позивач просить суд позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.
Ухвалою суду від 07.12.2018 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі та призначено справу до розгляду за правилами загального позовного провадження. Разом з тим, судом встановлено строк для подачі відповідачем відзиву на позовну заяву (відзив).
Протокольною ухвалою від 28.12.2018 судом закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.
В судове засідання сторони не з'явились, представник відповідача через відділ документального забезпечення суду подав клопотання про розгляд справи за його відсутності. Разом з тим, у поданій суду заяві представник відповідача позовні вимоги визнав в повному обсязі.
На виконання вимог ч.2 ст.189 КАС України судом перевірено, що заяву подано за підписом Голови Новокорецької сільської ради Корецького району Рівненської області, а відтак такий представник не обмежений у повноваженнях на визнання позову. Ці дії не суперечать закону, не порушують чиї-небудь права, свободи чи інтереси, а тому судом приймається визнання відповідачем позову. Крім того, суд роз'яснює, що визнання адміністративного позову означає, що відповідач погоджується з вимогами позивача, їхньою законністю та обґрунтованістю.
З огляду на викладене та відсутність перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, суд, на виконання вимог ч.3 ст.194, ч.9 ст.205, ч.4 ст.229 КАС України, розглянув дану адміністративну справу в порядку письмового провадження на підставі наявних у ній матеріалів.
Повно і всебічно з'ясувавши всі обставини справи в їх сукупності на підставі чинного законодавства, перевіривши їх дослідженими доказами, судом встановлено наступне.
22.12.2017 Новокорецькою сільською радою Корецького району Рівненської області прийнято рішення №318 «Про встановлення батьківської плати за харчування дітей в Комунальному закладі дошкільної освіти (дитячий садок) "Віночок" с. Новий Корець, Корецького району, Рівненської області».
Пунктом 2 даного рішення передбачено звільнити від плати за харчування батьків, а саме: дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування; дітей працівників органів внутрішніх справ та військовослужбовців, які загинули під час виконання службових обов'язків; дітей-інвалідів і дітей батьків інвалідів, І, ІІ групи; дітей батьків учасників бойових дій.
Позивач вважає спірне рішення протиправним з тих підстав, що воно прийняте в порушення норм Закону України «Про дошкільну освіту», Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям", Постанови Кабінету Міністрів України «Про невідкладні питання діяльності дошкільних та інтернатних навчальних закладів» від 26.08.2002 №1243.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість мотивів, покладених суб'єктом владних повноважень в основу дій (бездіяльності) на відповідність вимогам частини 3 статті 2 КАС України, яка визначає, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку; суд зазначає наступне.
Правові, організаційні та фінансові засади функціонування і розвитку системи дошкільної освіти, яка забезпечує розвиток, виховання і навчання дитини, ґрунтується на поєднанні сімейного та суспільного виховання, досягненнях вітчизняної науки, надбаннях світового педагогічного досвіду, сприяє формуванню цінностей демократичного правового суспільства в Україні визначає Закон України «Про дошкільну освіту» від 11.07.2001 № 2628-III (далі Закон № 2628-III).
Відповідно до статті 1 Закону № 2628-III законодавство України про дошкільну освіту базується на Конституції України і складається із Закону України «Про освіту», цього Закону, інших нормативно-правових актів та міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.
Згідно зі статтею 2 Закону № 2628-III основними завданнями законодавства України про дошкільну освіту є, зокрема, забезпечення права дитини на доступність і безоплатність здобуття дошкільної освіти.
Питання організації харчування дітей у дошкільному навчальному закладі врегульовані статтей 35 Закону №2628-ІІІ).
Так, у відповідності до частини другої цієї статті організація та відповідальність за харчування дітей у державних і комунальних дошкільних навчальних закладах покладаються на Раду міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київську та Севастопольську міські державні адміністрації, районні державні адміністрації, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері освіти, інші центральні органи виконавчої влади, яким підпорядковані дошкільні навчальні заклади, органи місцевого самоврядування, а також на керівників дошкільних навчальних закладів.
За нормами ч. 5 ст. 35 Закону №2628-ІІІ батьки або особи, які їх замінюють, вносять плату за харчування дітей у державному та комунальному закладі дошкільної освіти у розмірах, визначених органами місцевого самоврядування або відповідними органами управління.
Пільгові умови оплати харчування дітей у закладах дошкільної освіти для багатодітних та малозабезпечених сімей та інших категорій, які потребують соціальної підтримки, надаються за рішенням органу місцевого самоврядування за рахунок коштів місцевого бюджету.
Від плати за харчування дитини звільняються батьки або особи, які їх замінюють, у сім'ях, у яких сукупний дохід на кожного члена сім'ї за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), який щороку встановлюється законом про Державний бюджет України для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини у державних і комунальних закладах дошкільної освіти. За харчування дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, плата не справляється.
Органи місцевого самоврядування та місцеві органи виконавчої влади забезпечують безкоштовним харчуванням дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей-інвалідів, дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям», які навчаються у державних і комунальних закладах дошкільної освіти.
Порядок встановлення плати за харчування дитини у державному та комунальному дошкільному навчальному закладі визначається Кабінетом Міністрів України (частина шоста статті 35 Закону України «Про дошкільну освіту»).
У відповідності до абзацу 3 пункту 1 Постанови Кабінету Міністрів України «Про невідкладні питання діяльності дошкільних та інтернатних навчальних закладів» від 26.08.2002 №1243 (далі Постанова №1243) плати за харчування дітей відповідно до Закону України «Про дошкільну освіту» звільняються батьки або особи, які їх замінюють, у сім'ях, в яких сукупний дохід на кожного члена за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), який щороку установлюється законом про Державний бюджет України для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини у державних і комунальних дошкільних навчальних закладах, а також батьки дітей або особи, які їх замінюють, із сімей, що отримують допомогу відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям».
Крім того, в абзаці 4 пункту 1 постанови №1243 закріплено, що від плати, зазначеної в абзаці третьому, звільняються батьки або особи, які їх замінюють, із сімей, що отримують допомогу відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям».
Відповідно до пункту 2.1 Порядку встановлення плати для батьків за перебування дітей у державних і комунальних дошкільних та інтернатних навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 21.11.2002 № 667 (в редакції чинній на момент винесення рішення) (далі Порядок № 667), визначено, що відповідно до статті 35 Закону України «Про дошкільну освіту» батьки або особи, які їх замінюють, вносять плату за харчування дітей у державному та комунальному дошкільному навчальному закладі в розмірі, що становить не менше 60 відсотків у міській місцевості та не менше 40 відсотків у сільській місцевості від вартості харчування на день.
Пунктом 2.4 Порядку № 667, визначено, що від плати за харчування дітей відповідно до Закону України «Про дошкільну освіту» звільняються батьки або особи, які їх замінюють, у сім'ях, в яких сукупний дохід на кожного члена за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), який щороку установлюється законом про Державний бюджет України для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини у державних і комунальних дошкільних навчальних закладах.
Таким чином, батьки або особи, які їх замінюють, у сім'ях, у яких сукупний дохід на кожного члена сім'ї за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), який щороку встановлюється законом про Державний бюджет України для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини у державних і комунальних дошкільних навчальних закладах, а також ті, що отримують допомогу відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям» звільняються від плати за харчування дітей у дошкільних навчальних закладах. Крім того, органи місцевого самоврядування та місцеві органи виконавчої влади забезпечують безкоштовним харчуванням дітей-інвалідів.
Суд наголошує, що з аналізу вищевказаних норм вбачається, що вказані пільги прямо передбачені вищезазначеними нормами законодавства та повинні надаватися за рішенням органу місцевого самоврядування за рахунок коштів місцевого бюджету.
Дані обставини не було враховано при прийнятті оскаржуваного у цій справі рішення.
Згідно з ч.10 ст.59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
За приписами вимог п.4 ч.1 ст.5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання бездіяльності суб'єкта владних повноважень протиправною та зобов'язання вчинити певні дії.
Позивач належними доказами підтвердив правомірність своїх вимог, натомість наявні в матеріалах справи докази не дають суду підстав для висновку про правомірність бездіяльності відповідача.
В даному випадку, задоволення позовної вимоги про визнання протиправною бездіяльності відповідача вимагає задоволення вимоги щодо зобов'язання Новокорецької сільської ради Корецького району Рівненської області вчинити дії щодо розгляду питання про внесення змін до рішення Новокорецької сільської ради від 22.12.2017 №318 «Про встановлення батьківської плати за харчування дітей в Комунальному закладі дошкільної освіти (дитячий садочок) «Віночок» с.Новий Корець Корецького району Рівненської області» в частині включення до нього положень п.5 ст.35 Закону України «Про дошкільну освіту» про звільнення від плати за харчування дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям", оскільки це є дотриманням судом гарантій на те, що спір буде остаточно вирішений.
За приписами статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Таким чином, суд дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до частини другої статті 139 КАС України, при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Таким чином, судові витрати позивача щодо сплати судового збору з відповідача не стягуються.
Керуючись статтями 189, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Новокорецької сільської ради Корецького району Рівненської області щодо не вирішення питання про звільнення від плати за харчування дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям".
Зобов'язати Новокорецьку сільську раду Корецького району Рівненської області (вул.Незалежності, 10А, с.Новий Корець, Корецький район, Рівненська область, 34705; ідентифікаційний код 04386083) розгляду у відповідності до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" питання про внесення змін до рішення Новокорецької сільської ради від 22.12.2017 №318 «Про встановлення батьківської плати за харчування дітей в Комунальному закладі дошкільної освіти (дитячий садочок) «Віночок» с.Новий Корець Корецького району Рівненської області» в частині включення до нього положень п.5 ст.35 Закону України «Про дошкільну освіту» про звільнення від плати за харчування дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям".
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд (пп.15.5 п.15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України).
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 08 лютого 2019 року.
Суддя Щербаков В.В.
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.01.2019 |
Оприлюднено | 11.02.2019 |
Номер документу | 79692901 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Щербаков В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні