Рішення
від 08.02.2019 по справі 727/11034/18
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 лютого 2019 р. м. Чернівці Справа № 727/11034/18

          Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кушнір В.О., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом акціонерного товариства "Чернівціобленерго" до Чернівецької міської ради про визнання протиправним та скасування пунктів рішення, -

В С Т А Н О В И В:

У поданому до суду адміністративному позові акціонерне товариство "Чернівціобленерго" (далі - позивач) просить суд визнати протиправним та скасувати пункт 71 та підпункт 71.1 рішення 59 сесії 7-го скликання Чернівецької міської ради (далі - відповідач) від 01.08.2018р. №1345.

В обґрунтування заявлених вимог позивач вказував про те, що відповідач 02.08.2018р. прийняв рішення №1345 «Про розгляд звернень юридичних осіб і підприємців щодо надання земельних ділянок в оренду, поновлення договорів оренди землі, визнання такими, що втратили чинність, та внесення змін до окремих пунктів рішення з цих питань», яким були затверджені проекти землеустрою та надані позивачу в орендне користування земельні ділянки для розміщення об'єктів електроенергетики. При цьому пунктом 71 указаного рішення позивача було зобов'язано укласти договори оренди впродовж 90 календарних днів з дня його прийняття та сплатити кошти за фактичне користування земельними ділянками в еквіваленті орендної плати, а підпунктом 71.1 рішення визначено, що у разі не укладення договорів оренди землі в зазначений термін, рішення вважається нечинним.

Позивач зазначає, що рішення в частині п.71 та підпункту 71.1 є протиправним, оскільки вважає, що відповідач не мав повноважень приймати рішення щодо сплати коштів за фактичне користування земельною ділянкою, так як такий платіж не відноситься до місцевих податків та зборів. Крім того, чинним законодавством не передбачено права органами місцевого самоврядування здійснювати додаткове регулювання питання, якщо це врегульовано нормами закону на загальнодержавному рівні сплачувати плату за фактичне використання земельної ділянки. Такі повноваження належать органу центральної виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері контролю за використанням земель. Також позивач зазначає, що обов'язок щодо сплати одноразового внеску не може бути включений до умов договорів оренди землі, так як, умови типового договору оренди землі набули юридично обов'язкового значення в силу актів цивільного законодавства, є обов'язковими для сторін, які не мають права відступити від їх положень і врегулювати відносини на власний розсуд.

Ухвалою суду від 09.11.2018р. відкрито загальне позовне провадження у справі та призначено підготовче засідання.

Зазначеною ухвалою серед іншого відповідачу у відповідності до положень ст.162 КАС України встановлено строк для подання відзиву на позов.

Ухвалу суду відповідач отримав 14.11.2018р., однак станом на дату розгляду справи відзив на позов до суду не подав.

В підготовчому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав та просив задовольнити, з підстав наведених у позові.

Представник відповідач подав клопотання про відкладення розгляду справи у зв'язку з участю представника міської ради, яка здійснює юридичний супровід даної справи в іншому судовому засіданні.

Підготовче судове засідання відкладено на 26.12.2018р.

У поданому до суду 26.12.2018р. клопотанні представник позивача просив розглянути справу в порядку письмового провадження.

Представник відповідача в судове засідання не з'явився, подав клопотання про відкладення розгляду справи у зв'язку з відпусткою представника міської ради, яка здійснює юридичний супровід даної справи.

Згідно з п.2 ч.2 ст.205 КАС України суд відкладає розгляд справи в судовому засіданні в межах встановленого цим Кодексом строку з таких підстав: перша неявка в судове засідання учасника справи, якого повідомлено про дату, час і місце судового засідання, якщо він повідомив про причини неявки, які судом визнано поважними.

Оскільки, представник відповідача двічі не з'явився в судове засідання, при цьому не надавши доказів, які б підтверджували обставини неможливості забезпечити таку явку, суд вважає, що причини неявки представника відповідача не є поважними.

У відповідності до ч.9 ст.205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Враховуючи наведене, суд у відповідності до ч.6 ст.162 КАС України вважає за можливе розглянути справу за наявними у ній матеріалами в порядку письмового провадження.

Судом встановлені наступні обставини та відповідні їм правовідносини.

Чернівецькою міською радою 59 сесії VIІ скликання 01.08.2018р. прийнято Рішення №1345 "Про розгляд звернень юридичних осіб і підприємців щодо надання земельних ділянок в оренду, поновлення договорів оренди землі, визнання такими, що втратили чинність, та внесення змін до окремих пунктів рішення з цих питань" (далі - Рішення №1345) (а.с.10-51).

Пунктами 26-67 Рішення №1345 були затверджені проекти          землеустрою щодо відведення та надані акціонерному товариству "Чернівціобленерго" (АТ "Чернівціобленерго") в орендне користування земельні ділянки терміном на 5 років для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об'єктів передачі електричної та теплової енергії (тобто об'єктів електроенергетики).

У відповідності до пункту 71 Рішення №1345 зобов'язано фізичних та юридичних осіб, яким надаються в оренду земельні ділянки, впродовж 90 календарних днів з дня прийняття цього рішення укласти з Чернівецькою міською радою договори оренди землі та сплатити кошти за фактичне користування земельними ділянками в еквіваленті орендної плати за землю, відповідно до умов договорів та Положення про оренду та порядок розрахунку орендної плати за земельні ділянки у м.Чернівцях, яке затверджене рішенням Чернівецької міської ради V скликання від 23.10.2008р. №715 (із змінами, внесеними рішеннями міської ради від 28.07.2011р. №221 та від 29.03.2012р. №467).

В підпункті 71.1 Рішення №1345 зазначено, що у разі неукладення договорів оренди землі в зазначений термін відповідні пункти цього рішення вважаються нечинними.

Позивач вважає протиправними пункт 71 та підпункт 71.1 Рішення №1345, у зв'язку з чим звернувся до суду з даним позовом.

До вказаних правовідносин суд застосовує наступні положення чинного законодавства та робить висновки по суті спору.

Статтею 13 Конституції України визначено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Згідно зі ст.12 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) (тут і далі - в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб та надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Відповідно до підпункту б) пункту 3 Прикінцевих положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" від 06.09.2012р. №5245-VI землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються, зокрема, всі інші землі, розташовані в межах відповідних населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпунктах "а" і "б" пункту 4 цього розділу. Отже, землі в межах населеного пункту міста Чернівців знаходяться в комунальній власності територіальної громади міста.

З матеріалів справи видно, що позивач звернувся до відповідача з заявами про затвердження проекту землеустрою щодо відведення та надання в оренду земельних ділянок для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об'єктів передачі електричної та теплової енергії код 14.02 (для будівництва та обслуговування опор повітряної лінії електропередач), які перебувають в комунальній власності територіальної громади міста Чернівців.

Відповідно до ч.1 ст.10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997р. №280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Згідно з п.34 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання як вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Таким чином, під час реалізації своєї компетенції у галузі земельних відносин та приймаючи рішення щодо надання у користування земельних ділянок сільські, селищні, міські ради діють як суб'єкти владних повноважень, які здійснюють владні управлінські функції на основі законодавства.

Судом встановлено, що відповідач пунктом 71 Рішення №1345 зобов'язав позивача впродовж 90 календарних днів з дня прийняття цього рішення укласти з Чернівецькою міською радою договори оренди землі та сплатити кошти за фактичне користування земельними ділянками в еквіваленті орендної плати за землю, відповідно до умов договорів та Положення про оренду та порядок розрахунку орендної плати за земельні ділянки у м.Чернівцях, яке затверджене рішенням Чернівецької міської ради V скликання від 23.10.2008р. №715.

Згідно з ч.1 ст.626 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

Відповідно до ст.6 ЦК України сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (ч.1 ст.627 ЦК України).

Поряд із цим, порядок та умови набуття фізичною чи юридичною особою права користування земельною ділянкою на умовах оренди встановлено Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі".

Відповідно до ст.93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Орендодавцями земельних ділянок є їх власники або уповноважені ними особи. Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом.

Згідно зі ст.1 Закону України "Про оренду землі" від 06.10.1998р. №161-XIV (далі - Закон №161-XIV) оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для здійснення підприємницької та іншої діяльності.

Статтею 13 Закону №161-XIV визначено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін може бути посвідчений нотаріально. Типова форма договору оренди землі затверджується Кабінетом Міністрів України (ст.14 Закону №161-XIV).

Згідно зі ст.15 Закону №161-XIV істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.

Враховуючи зазначене вище, суд доходить висновку про те, що відповідач, приймаючи оскаржуване рішення, зокрема, в частині п.71 порушив вимоги чинного на момент виникнення спірних правовідносин законодавства, оскільки зазначив в оскаржуваному рішенні порядок, умови, строки та оплату за фактичне користування земельними ділянками за минулий період. Натомість питання щодо строку оренди земельної ділянки, оплати за користування та строки оплати за її користування визначаються у договорі оренди земельної ділянки з урахуванням положень Закону.

З наведеного також слідує, що пп.71.1 Рішення №1345, як такий, що є похідним від п.71 - також суперечить зазначеним вище положенням чинного законодавства.

З приводу сплати за фактичне користування земельними ділянками у еквіваленті орендної плати за землю, відповідно до Положення про оренду та порядок розрахунку орендної плати за земельні ділянки у місті Чернівцях суд зазначає наступне.

Рішенням 33 сесії Чернівецької міської ради V скликання від 23 жовтня 2008 року №715, відповідно до Земельного кодексу України, Закону України "Про оренду землі", затверджено форму Типового договору оренди землі та Положення про оренду та порядок розрахунку орендної плати за земельні ділянки у місті Чернівцях, в яке, відповідно до рішень 10 сесії VI скликання від 28.07.2011р. №221 та 22 сесії VI скликання від 29.03.2012р. №467 були внесені зміни.

Розділом 4 вказаного вище Положення встановлено порядок розрахунку орендної плати за земельні ділянки, в тому числі і за фактичне користування земельними ділянками до укладення договору оренди.

В пункті 4.9 вказаного Положення зазначено, що орендар сплачує одноразовий внесок на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста за фактичне користування земельною ділянкою з дати прийняття рішення сесії про надання йому дозволу на складання проекту відведення земельної ділянки в оренду за рахунок земель запасу міста до дати укладання Договору оренди землі.

Пунктами 4.10, 4.11 Положення передбачено, що при переході права власності на будівлю або споруду одноразовий внесок справляється з дня виникнення права власності на будівлю або споруду до дати укладання Договору оренди землі, нарахування суми одноразового внеску здійснюється відповідно до порядку розрахунку річної орендної плати на земельні ділянки.

Отже, нормами вищевказаного Положення визначено обов'язок орендарів сплачувати одноразовий внесок на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста за фактичне користування земельною ділянкою. Проте, Чернівецькою міською радою пунктом 71 рішення Чернівецької міської ради №1345 від 01.08.2018р. зобов'язано позивача сплатити плату за фактичне користування земельними ділянками.

За таких обставин, суд вважає, що при прийнятті рішення №1345 від 01.08.2018р. Чернівецькою міською радою в частині п.71 та пп.71.1 не дотримано вимог чинного законодавства, що регулює спірні правовідносини.

Згідно зі ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах та у спосіб передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 1 статті 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Відповідно до ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

За змістом ч.1 та ч.2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно з ч.4 ст.159 КАС України, неподання суб'єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Відповідачем не доведено суду правомірність вчинених дій та законність прийнятого щодо позивача рішення в оскаржуваній частині.

Відтак, суд доходить висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню повністю.

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, сплачений позивачем судовий збір підлягає стягненню з Чернівецької міської ради за рахунок її бюджетних асигнувань.

Керуючись статтями 2, 9, 90, 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, -

В И Р І Ш И В:

1. Адміністративний позов задовольнити повністю.

2. Визнати протиправним та скасувати пункт 71 та підпункт 71.1 рішення Чернівецької міської ради 59 сесії 7-го скликання від 01.08.2018р. №1345.

3. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Чернівецької міської ради на користь акціонерного товариства "Чернівціобленерго" судовий збір в розмірі 1762грн., сплачений відповідно до платіжних доручень №6015 від 05.10.2018р. та №6017 від 08.10.2018р.

Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне найменування учасників процесу:

Позивач - Акціонерне товариство "Чернівціобленерго" (ідентифікаційний код 00130760, вул.Прутська, 23А, м.Чернівці, 58000).

Відповідач - Чернівецька міська рада (код ЄДРПОУ 04062216, Центральна площа, 1, м.Чернівці, 58000).

Суддя           В.О. Кушнір

Дата ухвалення рішення08.02.2019
Оприлюднено11.02.2019

Судовий реєстр по справі —727/11034/18

Рішення від 08.02.2019

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Кушнір Віталіна Олександрівна

Ухвала від 09.11.2018

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Кушнір Віталіна Олександрівна

Ухвала від 17.10.2018

Адміністративне

Шевченківський районний суд м. Чернівців

Чебан В. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмТелеграмВайберВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні