Рішення
від 30.01.2019 по справі 301/2037/18
ІРШАВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 301/2037/18

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"30" січня 2019 р. м. Іршава

Іршавський районний суд Закарпатської області, у складі головуючої судді Даруда І.А., при секретарі Сатін Н.М., за участю представника позивача ОСОБА_1, відповідача ОСОБА_2 розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду міста Іршава справу за позовом ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Закарпатській області до ОСОБА_2, третя особа без самостійних вимог на стороні позивача: Іршавська районна державна адміністрація про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки від 28.12.2012, зареєстрований 31.01.2014,-

В С Т А Н О В И В:

Позивач ОСОБА_4 управління Держгеокадастру у Закарпатській області звернулося до суду з даним позовом до відповідача ОСОБА_2, де третя особа без самостійних вимог: Іршавська районна державна адміністрація про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки від 28.12.2012, зареєстрований 31.01.2014. Свої вимоги мотивує тим, що 28 грудня 2012 року між Іршавською районною державною адміністрацією в особі голови ОСОБА_5 та ОСОБА_2 на підставі розпорядження голови Іршавської районної державної адміністрації від 25.12.2012 № 685 був укладений договір оренди земельної ділянки строком на 10 років, який зареєстрований в Реєстраційній службі Іршавського районного управління юстиції Закарпатської області 31.01.2014. Предметом зазначеного Договору є:земельна ділянка площею 0,31 га (кадастровий номер 2121987200:02:001:0041) для іншого сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за адресою: с. Крайня Мартинка "а"/5, за межами населеного пункту на території Чорнопотіцької сільської ради Іршавського району Закарпатської області.Відповідно до пункту 2.4 даного Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки відсутня.

Пунктом 4.1. Договору встановлено, що орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі - трикратному розмірі земельного податку для земель, зайнятих господарськими будівлями (спорудами) відповідно до вимог статті 277 Податкового кодексу України у сумі 818,37 гри. на рік на розрахунковий рахунок Чорнопотіцької сільської ради Іршавського району.

Згідно з пунктом 12.6 дія Договору припиняється шляхом його розірвання за: взаємною згодою, рішенням суду на вимогу однієї із сторін внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також інших підстав, визначених законом.

Повноваження щодо розпорядження земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності, розташованими за межами населених пунктів, з 01.01.2013 належать центральному органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин (Держгеокадастру) та його територіальним органам.

Відповідно, Іршавська районна державна адміністрація, незважаючи на те, що вона є стороною договору оренди землі (земельної ділянки), втратила повноваження щодо розпорядження земельною ділянкою, що є предметом Договору оренди.

Орендна плата відповідно до статті 21 Закону України "Про оренду землі" - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою, розмір, форма і строки внесення орендної плати встановлюються за згодою сторін в договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.

Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, яка є предметом Договору оренди землі площею 0,31 га з кадастровим номером 2121987200:02:001:0041, на день укладення Договору оренди не розроблялась, тому вважає, що орендна плата, що є істотною умовою Договору оренди не відповідає чинному законодавству.

Між Іршавською районною державною адміністрацію та гр. ОСОБА_2 28.12.2012 укладено договір оренди земельної ділянки без розроблення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка б відповідала вимогам Закону України "Про оцінку земель" та в порядку, визначеному чинним законодавством на період укладення Договору оренди.

ОСОБА_4 управління неодноразово адресувало Відповідачу листи щодо приведення у відповідність до вимог законодавства Договору оренди земельної ділянки щодо необхідності замовлення технічної документації із нормативно-грошової оцінки та укладання додаткової угоди про заміну сторони та додаткової угоди про визначення розміру орендної плати від 30.05.2014 № 27-7-0.7-3705/2-14, від 16.06.2014 №27-7-0.7-4015/2-14 та від 28.07.2015 №ДС-27-7-0.7-2778/21-15. Проте, листи - претензії ОСОБА_3 управління Відповідачем проігноровано, жодних дій щодо приведення спірного договору оренди землі до вимог Земельного законодавства не здійснено, а тому ОСОБА_4 управління Держгеокадастру у Закарпатській області змушене звернутись до суду за захистом права держави в межах, визначених законодавством, тому просить визнати недійсним договір оренди земельної ділянки площею 0,3100 га, за кадастровим номером 2121987200:02:001:0041 , яка розташована за межами населеного пункту на території Чорнопотіцької сільської ради Іршавського району Закарпатської області, укладений 28 грудня 2012 року між Іршавською районною державною адміністрацією та громадянином ОСОБА_2, який зареєстрований в Реєстраційній службі Іршавського районного управління юстиції Закарпатської області 31.01.2014 року.

Представник позивача ОСОБА_1 в судовому засіданні позовні вимоги підтримала, з мотивів викладених у позовній заяві та додаткових пояснень, просила позов задовольнити.

Відповідач ОСОБА_2 в судове засідання з'явився, позов не визнав, вважає такий безпідставним та таким, що не підлягає до задоволення.

Представник третьої особи Іршавської РДА в судове засідання не з'явився, які причини неявки суду не повідомив, хоча належним чином був повідомлений про час та місце розгляду справи, тому на підставі ст. 223 ЦПК України, розгляд справи проведено у його відсутності.

Заслухавши пояснення представника позивача ОСОБА_3 управління Держгеокадастру ОСОБА_1, відповідача ОСОБА_2, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що позов підлягає до задоволення з наступних підстав:

В судовому засіданні належними доказами встановлено, що 28 грудня 2012 року між Іршавською районною державною адміністрацією в особі голови ОСОБА_5 та ОСОБА_2 на підставі розпорядження голови Іршавської районної державної адміністрації від 25.12.2012 № 685 (а.с.17) був укладений договір оренди земельної ділянки строком на 10 років, який зареєстрований в Реєстраційній службі Іршавського районного управління юстиції Закарпатської області 31.01.2014. Предметом зазначеного Договору є:земельна ділянка площею 0,31 га (кадастровий номер 2121987200:02:001:0041) для іншого сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за адресою: с. Крайня Мартинка, 1 "а"/5, за межами населеного пункту на території Чорнопотіцької сільської ради Іршавського району Закарпатської області (а.с.11-16).

Відповідно до пункту 2.4 даного Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки відсутня.

Пунктом 4.1. Договору встановлено, що орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі - трикратному розмірі земельного податку для земель, зайнятих господарськими будівлями (спорудами) відповідно до вимог статті 277 Податкового кодексу України у сумі 818,37 гри. на рік на розрахунковий рахунок Чорнопотіцької сільської ради Іршавського району.

Відповідно до частини 1 статті 30 Закону України "Про оренду землі", пункту 36 Типового договору оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 березня 2004 року № 220, зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується в судовому порядку.

Згідно з пунктом 12.6 дія Договору припиняється шляхом його розірвання за: взаємною згодою, рішенням суду на вимогу однієї із сторін внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також інших підстав, визначених законом.

Відповідно до пунктів 1-3, підпункту 13 пункту 4 Положення про ОСОБА_4 управління Держгеокадастру у Закарпатській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17 листопада 2016 року № 308, ОСОБА_4 управління Держгеокадастру у Закарпатській області є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії картографії та кадастру та йому підпорядковане. ОСОБА_4 місцевої державної адміністрації координує діяльність ОСОБА_3 управління і сприяє йому у виконанні покладених на нього завдань.

Повноваження щодо розпорядження земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності, розташованими за межами населених пунктів, з 01.01.2013 належать центральному органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин (Держгеокадастру) та його територіальним органам.

Відповідно, Іршавська районна державна адміністрація, незважаючи на те, що вона є стороною договору оренди землі (земельної ділянки), втратила повноваження щодо розпорядження земельною ділянкою, що є предметом Договору оренди.

Частинами 1, 5 статті 148-1 Земельного кодексу України передбачено, що до особи, яка набула право власності на земельну ділянку, що перебуває у користуванні іншої особи, з моменту переходу права власності на земельну ділянку переходять права та обов'язки попереднього власника земельної ділянки за чинними договорами оренди, суперфіцію, емфітевзису, земельного сервітуту щодо такої земельної ділянки. Вимоги цієї статті поширюються на випадки переходу повноважень від одного органу державної влади до іншого при розпорядженні земельними ділянками державної власності, які перебувають у їх постійному користуванні.

Відповідно до статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки; підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Орендна плата відповідно до статті 21 Закону України "Про оренду землі" - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою, розмір, форма і строки внесення орендної плати встановлюються за згодою сторін в договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.

Відповідно до вимог статті 288 Податкового кодексу України з 01.01.2017 розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Відповідно до частини 5 статті 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок, серед іншого, використовується для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Як передбачено частиною 2 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з бонітування фунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, затверджується районними радами.

Відповідно до частини першої статті 23 Закону України "Про землеустрій" замовниками документації із землеустрою можуть бути, зокрема, землекористувачі. Нормативно - грошова оцінка земель може проводитись також на підставі договору, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом.

За результатами нормативної - грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг 1 з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, підлягає державній експертизі відповідно до закону (стаття 21 Закону України "Про оцінку земель").

Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, яка є предметом Договору оренди землі площею 0,31 га з кадастровим номером 2121987200:02:001:0041, на день укладення Договору оренди не розроблялась, тому орендна плата, що є істотною умовою Договору оренди не відповідає чинному законодавству.

Між Іршавською районною державною адміністрацію та гр. ОСОБА_2 28.12.2012 укладено договір оренди земельної ділянки без розроблення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка б відповідала вимогам Закону України "Про оцінку земель" та в порядку, визначеному чинним законодавством на період укладення Договору оренди.

ОСОБА_4 управління неодноразово адресувало Відповідачу листи щодо приведення у відповідність до вимог законодавства Договору оренди земельної ділянки щодо необхідності замовлення технічної документації із нормативно-грошової оцінки та укладання додаткової угоди про заміну сторони та додаткової угоди про визначення розміру орендної плати від 30.05.2014 № 27-7-0.7-3705/2-14, від 16.06.2014 №27-7-0.7-4015/2-14 та від 28.07.2015 №ДС-27-7-0.7-2778/21-15 (а.с. 24-26). Проте, листи - претензії ОСОБА_3 управління відповідачем ОСОБА_2 проігноровано, жодних дій щодо приведення спірного договору оренди землі до вимог Земельного законодавства не здійснено.

Як вбачається з листа відділу в Іршавському районі ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Закарпатській області від 12.09.2018 №1135/401-18-0.21 відомості про розроблення технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером № 2121987200:02:001:0041 площею 0,3100 га, яка знаходиться на території Чорнопотіцької сільської ради Іршавського району за межами населеного пункту у відділі відсутні (а.с. 31).

Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору, така позиція викладена і в Постановах Верховного суду України 7/105-10 (30/234-09) від 23.05.2011; від 17/299-10 від 30.05.2011; № 41 /81 пд від 04.07.2011.

Відповідно до ст. 526 ЦК України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Ч.1 п. 289.1 ст. 289 ПК України та ч. 1 ст. 13 ЗУ Про оцінку земель передбачено, що для визначення розміру орендної плати на земельні ділянки державної і комунальної власності проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок є обов'язковим.

Сторонами не надано доказів, які підтверджували б проведення нормативно-грошової оцінки землі відповідно до вимог чинного законодавства.

Враховуючи вищевикладене, керуючись ст. ст. 4, 12, 19, 83, 175, 177, 184, 259, 263, 265, 268 ЦПК України та ст. ст. 11, 203, 228, 236, 526 ЦК України, ст.ст. 122, 148-1, 158 Земельного кодексу України, ст. ст. 13, 23 ЗУ Про оцінку земель суд,-

Р І Ш И В:

Позовну заяву ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Закарпатській області до ОСОБА_2, третя особа без самостійних вимог на стороні позивача: Іршавська районна державна адміністрація про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки від 28.12.2012, зареєстрований 31.01.2014 - задовольнити.

Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки площею 0,3100 га, за кадастровим номером 2121987200:02:001:0041, яка розташована за межами населеного пункту на території Чорнопотіцької сільської ради Іршавського району Закарпатської області, укладений 28 грудня 2012 року між Іршавською районною державною адміністрацією та громадянином ОСОБА_2, який зареєстрований в Реєстраційній службі Іршавського районного управління юстиції Закарпатської області 31.01.2014 року.

Стягнути з ОСОБА_2 на користь ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Закарпатській області сплачений судовий збір у сумі 1762,00 гривні (одна тисяча сімсот шістдесят дві гривні).

Рішення може бути оскаржене до Закарпатського апеляційного суду через Іршавський районний суд Закарпатської області шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.

Повний текст рішення складено 08 лютого 2019 року.

Суддя : І. А. Даруда

СудІршавський районний суд Закарпатської області
Дата ухвалення рішення30.01.2019
Оприлюднено10.02.2019
Номер документу79694325
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —301/2037/18

Рішення від 30.01.2019

Цивільне

Іршавський районний суд Закарпатської області

Даруда І. А.

Рішення від 30.01.2019

Цивільне

Іршавський районний суд Закарпатської області

Даруда І. А.

Ухвала від 24.10.2018

Цивільне

Іршавський районний суд Закарпатської області

Даруда І. А.

Ухвала від 28.09.2018

Цивільне

Іршавський районний суд Закарпатської області

Даруда І. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні