Постанова
від 05.02.2019 по справі 809/876/18
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 лютого 2019 рокуЛьвів№ 857/2483/18

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючого судді: Гудима Л.Я.,

суддів: Довгополова О.М., Святецького В.В.,

за участю секретаря судового засідання: Дідик Н.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Державної фіскальної служби України на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 11 липня 2018 року, головуючий суддя - Матуляк Я.П., ухвалене у м. Івано-Франківську, у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Глобал Енерго до Державної фіскальної служби України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Товариство з обмеженою відповідальністю Спеціалізована пересувна механізована колона № 577 , про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання до вчинення дій,-

В С Т А Н О В И В:

В травні 2018 року позивач - ТОВ Глобал Енерго звернулося до суду з позовом до ДФС України, третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю Спеціалізована пересувна механізована колона № 577 , в якому просило визнати протиправним та скасувати рішення комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 31.01.2018 року за № 579851/41295396 про відмову у реєстрації податкової накладної від 22.11.2018 року за №11 в Єдиному реєстрі податкових накладних; зобов'язати зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, видану ТОВ Глобал Енерго , податкову накладну від 22.11.2018 року за №11 за датою її фактичного подання 14.12.2017 року.

В обґрунтування своїх позовних вимог посилалося на те, що оскаржене рішення, всупереч вимог законодавства, не містить чіткого визначення підстав для відмови в реєстрації податкової накладної. Також, відповідачем безпідставно не взято до уваги документи, надані контролюючому органу на підтвердження реальності здійснення спірної господарської операції, за результатами якої складено податкову накладну, яку надіслано для реєстрації. Додатково в обґрунтування позовних вимог позивач покликається на те, що ДФС здійснило реєстрацію податкової накладної від 14.11.2017 року за №7, яка пов'язана з однією господарською операцією, була сформована на підставі тих же правовідносин в результаті реалізації підприємством контрагенту тієї ж продукції за цей же період без зауважень.

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 11 липня 2018 року адміністративний позов задоволено; визнано протиправним та скасовано рішення комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 31.01.2018 року за № 579851/41295396 про відмову у реєстрації податкової накладної від 22.11.2018 року за № 11 в Єдиному реєстрі податкових накладних; зобов'язано Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну від 22.11.2017 року за № 11 в Єдиному реєстрі податкових накладних за датою її подання.

Не погоджуючись з вищезазначеним рішенням суду першої інстанції, ДФС України оскаржило його в апеляційному порядку, яке, покликаючись на неповне з ясування судом обставин, що мають значення для справи, недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції вважає встановленими, порушення судом норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою в задоволенні адміністративного позову відмовити.

Свою апеляційну скаргу обґрунтовує тим, що у відповідача відсутні підстави для реєстрації податкової накладної в ЄРПН, у зв'язку із наданням платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної.

В судовому засіданні представник відповідача підтримав апеляційну скаргу, вважає оскаржене рішення суду незаконним та протиправним та повністю підтримав доводи, зазначені у апеляційній скарзі.

Представник позивача заперечив проти апеляційної скарги, вважає оскаржене рішення суду законним та обґрунтованим та просив апеляційну скаргу залишити без задоволення.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення сторін, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги у їх сукупності, колегія суддів дійшла переконання, що подана апеляційна скарга задоволенню не підлягає, виходячи з наступних підстав.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, позивачем складено податкову накладну від 14.11.2017 року за №7 на загальну суму 300000,00 грн., в тому числі ПДВ - 50 000,00 грн. (а.с. 39), яку направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.

За результатами реєстрації вказаної податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних позивач отримав квитанцію № 1 за реєстраційним номером документу: 9254236482 від 30.11.2017 року, згідно якої документ прийнято (а.с.40).

В подальшому, здійснивши повну оплату та на підставі операції поставки товару, позивачем сформовано та подано на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 22.11.2017 року за № 11 на загальну суму 192 364,00 грн., в тому числі ПДВ на суму 32 060,67 грн. (а.с.17).

14.12.2017 року за допомогою автоматизованої системи Єдине вікно подання електронних документів Державною фіскальною службою України надіслано позивачу квитанцію за реєстраційним номером документу: 9267800474, згідно якої відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК за №11 від 22.11.2017 року зупинена. ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 року №567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 8537. Запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН відповідно до пункту в підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, вичерпний перелік яких встановлено наказом МФУ від 13.06.2017 року №567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу (а.с. 16).

Після отримання позивачем квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної із пропозицією надання додаткових документів, ТОВ Глобал Енерго надіслано пояснення та відповідні документи, зокрема, згідно документа довільного формату (супровідного листа) від 25.01.2018 року за №1 (а.с. 59): договір оренди приміщення за №170425/1 від 25.04.2017 року з додатковою угодою за №170425/1-д1 від 01.11.2017 року (а.с. 60-63); згідно документа довільного формату (супровідного листа) від 25.01.2018 року за №2 (а.с. 64): договір найму (оренди) транспортного засобу від 05.07.2017 року за № 1056 (а.с. 65-68); згідно документа довільного формату (супровідного листа) від 25.01.2018 року за № 3 (а.с. 69): штатний розпис на 2017 рік (а.с. 71), затверджений наказом директора ТОВ Глобал Енерго від 17.11.2017 року за № 8-Р (а.с. 70) та таблиця основних засобів виробництва (а.с. 72); згідно документа довільного формату (супровідного листа) від 25.01.2018 року за №4 (а.с. 73): платіжне доручення за №77 від 22.11.2017 року (а.с. 74) та видаткові накладні (3 шт.) (а.с. 75-77); згідно документа довільного формату (супровідного листа) від 25.01.2018 року за № 5 (а.с. 78): договір поставки з покупцем ТОВ Спеціалізована пересувна механізована колона № 577 за №011117-1 від 01.11.2017 року (а.с. 26-29); згідно документа довільного формату (супровідного листа) від 25.01.2018 року за №6 (а.с. 79): договір з постачальником ТОВ Український центр Енргоремонт за №19 від 29.11.2017 року (а.с. 80-82) та Специфікація за № 1 (а.с. 83); згідно документа довільного формату (супровідного листа) від 25.01.2018 року за №7 (а.с. 84): договір з постачальником ТОВ ЛЕП за №406 від 09.06.2017 року (а.с. 85-86); згідно документа довільного формату (супровідного листа) від 25.01.2018 року за №8 (а.с. 87): договір з постачальником АТ УГМК за №ІФ028/17-ПрМ від 24.10.2017 року (а.с. 88-92).

Вказані пояснення у формі електронного повідомленням щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої зупинено від 25.01.2018 року за №6 (а.с. 43) разом з додатками отримано відповідачем, що підтверджується квитанцією за №1 від 25.01.2018 року (а.с. 44).

Однак Комісією Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення від 31.01.2018 року за №579851/41295396, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 22.11.2017 року за №11. Підставою для такої відмови контролюючим органом визначено надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування (а.с. 13-15).

Задовольняючи адміністративний позов, суд першої інстанції виходив з того, що оскаржене рішення фіскального органу не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії та породжує його неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов'язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб'єкта владних повноважень.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, вважає їх вірними та такими, що відповідають нормам матеріального та процесуального права, а також фактичним обставинам справи з огляду на наступне.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (у редакції чинній на момент виникнення правовідносин) на дату виникнення податкових зобов'язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.

На виконання цієї норми постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Порядок № 1246, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Пунктами дванадцятим Порядку № 1246 передбачено здійснення в автоматичному режимі розшифрування та проведення перевірки поданих податкових накладних, серед іншого, на відповідність критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу

За результатами перевірок, визначених пунктом дванадцятим Порядку № 1246, податковим органом формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція). Така квитанція надсилається платнику податку в автоматичному режимі (в електронному вигляді у текстовому форматі) протягом операційного дня і є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Положення підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України визначають, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджені наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року №567 (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) (далі - Критерії оцінки, Перелік документів).

Пунктом шостим Критеріїв оцінки визначено два критерії для проведення Моніторингу податкової накладної, при цьому за змістом пункту першого Переліку документів для кожного із критеріїв законодавцем визначено специфічний (окремий) перелік документів, які платник податків може подати податковому органу для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Письмові пояснення та копії документів, зазначені у Переліку документів, платник податку подає до ДФС в електронному вигляді засобами електронного зв'язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та нормативно-правового акта щодо порядку обміну електронними документами з контролюючими органами.

Порядок прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної або відмову у такій реєстрації, у періоді, протягом якого реалізовувалися спірні правовідносини, було регламентовано постановою Кабінету Міністрів України від 29 березня 2017 року № 190 Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації (далі - Постанова №190).

Пунктом другим Постанови №190 визначено підстави для прийняття комісією ДФС рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, зокрема, ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту в підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Кодексу;

Абзацом сьомим пункту 201.16.3 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України платнику податків надано можливість оскаржити Рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних в адміністративному або судовому порядку.

Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт шостий Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.

Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Така правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 04.12.2018 року у справі №821/1173/17.

З матеріалів справи видно, що в квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних чітко не вказано, на підставі якого саме критерію оцінки ступеня ризиків було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної від 22.11.2018 року №11 та не зазначено, які саме копії документів (за вичерпним переліком) пропонується надати позивачу, які були б достатніми для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.

Аналізуючи вищенаведене, колегія суддів погоджується з висновком суду попередньої інстанції про те, що відповідачем не доведено правомірності рішення комісії ГУ ДФС у Волинській області від 31.01.2018 року №579851/41295396 про відмову в реєстрації податкової накладної 22.11.2018 року №11, а відтак належним способом порушеного права позивача є необхідність зобов язати ДФС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну від 22.11.2018 року №11, подану ТзОВ Глобал Енерго .

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

З огляду на наведене, суд першої інстанції правильно і повно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків рішення суду, а тому підстав для скасування рішення колегія суддів не знаходить і вважає, що апеляційну скаргу на нього слід залишити без задоволення.

Керуючись ст.ст. 243, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, суд,-

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Державної фіскальної служби України залишити без задоволення, а рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 11 липня 2018 року у справі №809/876/18 - без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції протягом тридцяти днів з дня її проголошення, а у разі складення постанови в повному обсязі відповідно до ст. 243 КАС України - з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя Л. Я. Гудим судді О. М. Довгополов В. В. Святецький

Повний текст постанови складено 08.02.2019 року.

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.02.2019
Оприлюднено10.02.2019
Номер документу79699358
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —809/876/18

Ухвала від 05.03.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 05.02.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Постанова від 05.02.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 23.01.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 23.01.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 21.01.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 21.01.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 21.12.2018

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 21.12.2018

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 13.11.2018

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні