ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"11" лютого 2019 р. Справа № 924/1048/18
м. Хмельницький
Господарський суд Хмельницької області у складі судді Заверухи С.В., за участю секретаря судового засідання Тлустої У.О., розглянувши в залі судових засідань № 204 справу
за позовом Першого заступника керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури Хмельницької області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, м. Хмельницький
до фермерського господарства "Юрій", с. Вербівочка, Старокостянтинівський район, Хмельницька області
про внесення змін до договору оренди землі від 12.06.2007р., укладеного між Старокостянтинівською районною державною адміністрацією та ФГ "Юрій":
- п. 4.1 Договору викласти в наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 2 (два) відсотки від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Хмельницькій області, що становить 46254,12 гривень",
представники сторін:
позивача: Плюх В.О. представник за довіреністю від 27.12.2018р.;
відповідача: не з`явився;
прокуратури: Параскевич О.Г. посвідчення № 047701.
Процесуальні дії по справі.
Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 13.11.2018 року відкрито провадження у справі за позовом Першого заступника керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури Хмельницької області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, м. Хмельницький до фермерського господарства "Юрій" с. Вербівочка, Старокостянтинівський район, Хмельницька області про внесення змін до договору оренди землі від 12.06.2007р., укладеного між Старокостянтинівською районною державною адміністрацією та ФГ "Юрій": - п. 4.1 Договору викласти в наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 2 (два) відсотки від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Хмельницькій області, що становить 46254,12 гривень"; призначено підготовче засідання.
Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 09.01.2019р. продовжено строк підготовчого провадження у справі № 924/1048/18 на 30 днів.
Ухвалою суду від 04.02.2019 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
Виклад позицій учасників судового процесу, заяви, клопотання.
Прокурор в інтересах позивача звернувся до суду з позовом, у якому просить внести зміни до договору оренди землі (із врахуванням заяви про уточнення позовних вимог від 18.12.2018р.), укладеного з відповідачем, в частині розміру орендної плати. Свої вимоги мотивує тим, що рішенням Березненської сільської ради № 4 від 21.02.2018 року встановлено ставку податку на земельні ділянки різного цільового призначення, які розташовані за межами населеного пункту та нормативну грошову оцінку яких не проведено, у розмірі 2%. У зв`язку з невідповідністю розміру орендної плати, визначеної у договорі оренди, укладеному із відповідачем, позивач звернувся до ФГ "Юрій" із пропозицією внесення змін до договору, проте, останнім не вчинено відповідних дій в добровільному порядку.
Прокурор, представники позивача та відповідача в судове засідання з`явився.
Представник відповідача визнав позовні вимоги у повному об`ємі. Представник відповідача в підготовчому засіданні зауважив, що господарству відомі наслідки відповідної процесуальної дії. Сторони подали всі докази необхідні для розгляду справи. В заяві від 07.02.2019 р. голова фермерського господарства позовні вимоги визнає.
Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.
Старокостянтинівська районна державна адміністрація (орендодавець) та фермерське господарство "Юрій" (орендар) 12.06.2007 року уклали договір оренди земельних ділянок (далі - договір), згідно якого орендодавець на підставі розпорядження районної державної адміністрації від 15.03.2007 року №93/2007-р. надає, а орендар приймає в строкове платне користування на умовах оренди три земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які знаходяться а межах Березненської сільської ради.
В п. 2.1. договору передбачено, що в оренду передається три земельні ділянки загальною площею 77,50 га, в тому числі пасовищ 77,50 га із земель запасу Березненської сільської ради Старокостянтинівського району, згідно з кадастровими планами (схемами) розташування земельних ділянок, що є невід`ємною частиною даного договору.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок наведена окремою довідкою, що додається і є невід`ємною частиною цього договору (п. 2.2. договору).
Відповідно до п. 3.1. договору земельні ділянки із земель запасу надаються у тимчасове платне користування на умовах оренди строком до 15 березня 2032 року для використання за цільовим призначенням.
У п. 4.1. договору визначено, що орендна плата за землю встановлюється у грошовій формі і становить 10,00 грн. за 1 га за кожен рік оренди. Виплачується щомісячно, рівними долями.
Орендна плата згідно Закону України "Про оренду землі" вноситься на рахунок Березенської сільської ради (п. 4.2. договору).
У п. 4.3. сторонами погоджено, що орендна плата за землю може пропорційно змінюватись при зміні податку на землю відповідно до Законів України, при цьому договірні сторони укладають додаткову угоду, яка стає невід`ємною частиною цього договору.
Згідно п. 9.1.1. договору орендодавець має право вимагати від орендаря, в тому числі, своєчасного внесення орендної плати, а також має право вносити зміни в розділ 4 цього договору щодо розміру і строків внесення плати за землю в разі зміни ставки земельного податку в законодавчому порядку (п. а) п. 9.1.2. договору).
У п. 11.1. договору передбачено, що зміна умов договору оренди можлива за взаємною згодою сторін. У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди спір вирішується у судовому порядку.
Договір підписаний сторонами, скріплений їхніми печатками та зареєстрований Старокостянтинівським районним центром Державного земельного кадастру у книзі реєстрації договорів тимчасового користування землею за записом №040774700193 від 07.11.2007 року.
12.06.2007 року сторонами договору здійснено приймання-передачу орендованої відповідачем земельної ділянки.
В подальшому, 17.01.2012 року орендарем та орендодавцем укладено додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки, якою внесено зміни до п. 4.1. договору в частині розміру орендної плати.
Березненська сільська рада Старокостянтинівського району Хмельницької області у рішенні №4 від 21.02.2018 року внесла зміни до рішення двадцятої сесії сьомого скликання Березненської сільської ради від 13.07.2017 року №8 "Про встановлення місцевих податків та зборів на території сільської ради на 2018 рік", зокрема, встановила ставки податку на земельні ділянки різного цільового призначення, які розташовані за межами населених пунктів, нормативно-грошову оцінку яких не проведено, встановлюється в розмірі 2% - для юридичних осіб нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по області.
Головне управління ДФС у Хмельницькій області повідомило листом прокурора, що ФГ "Юрій" за орендовані на підставі договору оренди від 12.06.2007 року земельні ділянки сплатив у 2018 році на підставі декларації 9300,00 грн.
Відповідно до звітних даних про заборгованість по орендній платі за землю станом на 01.07.2018 року у ФГ "Юрій" відсутня заборгованість по орендній платі.
Старокостянтинівська місцева прокуратура звернулася з листом №77-5522вих-18 від 12.07.2018 року до начальника Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області з проханням вжити заходів для приведення у відповідність із нормами Податкового кодексу України договору оренди від 12.06.2007 року, укладеного із ФГ "Юрій".
У відповідь позивач повідомив у листі № 10-22-0.63-6329/2-18 від 03.10.2018 року, що звернувся до відповідача з листом щодо зміни розміру орендної плати, проте, будь-яких листів із погодженням чи запереченням від останнього не надходило. До листа позивачем долучено копію листа, надісланого 14.08.2018 року ФГ "Юрій".
Старокостянтинівська районна рада Хмельницької області листом №473 від 16.10.2018 року повідомила прокуратуру про те, що технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки ФГ "Юрій" не проводилась.
З викладеного, прокурор в інтересах позивача звернувся з даним позовом до суду.
Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.
Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Як передбачено ст. 15 Закону України "Про оренду землі", істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Згідно ст. 288.1. Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.
Відповідно до ст.ст. 288.2, 288.3 Податкового кодексу України платником орендної плати є орендар земельної ділянки, а об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.
Як встановлено у ст. 288.4 Податкового кодексу України, розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
В п. 4.1. договору оренди земельних ділянок від 12.06.2007р. (в редакції додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки від 17.01.2012р.) визначено, що орендна плата за землю вноситься у грошовій формі і становить 100,00 грн. за 1 га орендованої земельної ділянки щорічно. Річна сума орендної плати становить 7750,00 грн.
Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області (пп. 288.5.1. Податкового кодексу України).
Відповідно до п. 277.1. Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів або в межах населених пунктів, встановлюється у розмірі не більше 5 відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, а для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, а для лісових земель - не більше 0,1 відсотка від нормативної грошової оцінки площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.
Згідно п. 24 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад відноситься встановлення місцевих податків і зборів відповідно до Податкового кодексу України.
Таким чином, податковим та земельним законодавством встановлено, що розмір орендної плати за використання земель державної власності, нормативну грошову оцінку яких не проведено, не може бути меншим земельного податку, розмір якого визначається органами місцевого самоврядування.
Як встановлено судом, Березненська сільська рада Старокостянтинівського району Хмельницької області у рішенні № 4 від 21.02.2018 року внесла зміни до рішення двадцятої сесії сьомого скликання Березненської сільської ради від 13.07.2017 року № 8 "Про встановлення місцевих податків та зборів на території сільської ради на 2018 рік, зокрема, встановила ставки податку на земельні ділянки різного цільового призначення, які розташовані за межами населених пунктів, нормативно-грошову оцінку яких не проведено, встановлюється в розмірі 2% - для юридичних осіб нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по області.
Частиною 1 ст. 651 Цивільного кодексу України передбачено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Відповідно до ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміни умов договору оренди землі здійснюються за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов`язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору. Якщо зі зміною граничного розміру орендної плати таку ж зміну до договору оренди в установленому законом порядку не внесено, то застосуванню підлягає відповідна умова договору (правова позиція, викладена у постановах ВСУ від 27.12.2010 р. № 10/58 та від 30.05.2011 р. № 11/042, у п. 2.19 постанови Пленуму ВГСУ № 6 від 17.05.2011р. "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин").
Суд враховує, що зміна умов договору зумовлена причинами, які орендодавець не міг уникнути, оскільки розмір ставки орендної плати змінювався на законодавчому рівні.
Згідно пункту 4 ст. 122 Земельного кодексу України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Відповідно до підпункту 13 пункту 4 положення "Про головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 р. № 308 головне управління розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку визначеному чинним законодавством, на території Хмельницької області.
З огляду на зміст даних норм та враховуючи, що за змістом договору в оренду передавались земельні ділянки сільськогосподарського призначення з земель запасу, даними земельними ділянками на даний час розпоряджається позивач.
Таким чином, враховуючи наявність підстав для зміни розміру орендної плати у договорі через його невідповідність встановленому законом розміру, вимога до відповідача про приведення цього договору у відповідність до вимог законодавства шляхом внесення відповідних змін з метою усунення порушення сторонами договору вимог законодавства, обов`язкового для сторін, є правомірною.
На підставі зазначеного вище, суд приходить до висновку, що позов є обґрунтованим, підтверджений належними доказами та підлягає задоволенню. При цьому приймається до уваги факт визнання відповідачем даного позову.
Розподіл судових витрат між сторонами.
Положеннями ст. 130 ГПК України передбачено, що у разі визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті суд у відповідному рішенні в порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу з державного бюджету 50% судового збору, сплаченого при поданні позову. Аналогічні положення закріплено у ч. 3 ст. 7 Закону України "Про судовий збір".
Зважаючи на викладене, відповідно до ст.ст. 123, 129 Господарського процесуального кодексу України, 50% судового збору покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст. 2, 20, 24, 73, 74, 129, 232, 237, 238, 240, 241, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Першого заступника керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури Хмельницької області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, м. Хмельницький до фермерського господарства "Юрій", с. Вербівочка, Старокостянтинівський район, Хмельницька області про внесення змін до договору оренди землі від 12.06.2007р., укладеного між Старокостянтинівською районною державною адміністрацією та ФГ "Юрій": - п. 4.1 Договору викласти в наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 2 (два) відсотки від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Хмельницькій області, що становить 46254,12 гривень", задовольнити.
Внести зміни до договору оренди землі від 12.06.2007р., укладеного між Старокостянтинівською районною державною адміністрацією та фермерським господарством "Юрій". Пункт 4.1 Договору викласти в наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 2 (два) відсотки від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Хмельницькій області, що становить 46254,12 гривень".
Стягнути з фермерського господарства "Юрій" (Хмельницька область, Хмельницький район, с. Вербівочка, ідентифікаційний код 23845970) на користь прокуратури Хмельницької області (код ЄДРПОУ 02911102, Держказначейська служба України, м. Київ, МФО 820172, рахунок 35218028002814, код класифікації видатків бюджету 2800) 881,00 грн. (вісімсот вісімдесят одну гривню 00 коп.) витрат по сплаті судового збору.
Видати наказ.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів до Північно-західного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 11.02.2019 року.
СуддяС.В. Заверуха
Віддрук. 5 прим. :
1 - до справи;
2 - позивачу (29016, вул. Інститутська, 4/1, м. Хмельницький);
3 - відповідачу (31112, с. Вербівочка, Старокостянтинівський район, Хмельницька обл.,);
4 - Старокостянтинівській місцевій прокуратурі (31100, м. Старкостянтинів, вул. К. Острозького, 41);
5 - Прокуратурі Хмельницької області (29000, м. Хмельницький, пров. Військоматський, 3).
Всім рекомендованим з повідомленням.
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 10.02.2019 |
Оприлюднено | 16.09.2022 |
Номер документу | 79718888 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Заверуха С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні