ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 серпня 2018 року Справа № 804/4129/18
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого суддіЮхно І. В. при секретаріГончаровій В.Г. за участі: представника позивача представника відповідача Гагарського А.П. Іванова К.В., ОСОБА_5 розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом громадської організації Маленькі Зірочки до Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області про визнання протиправною та скасування постанови, -
ВСТАНОВИВ:
05 червня 2018 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов громадської організації Маленькі Зірочки до Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області, у якому позивач просить суд:
- визнати протиправною та скасувати постанову Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області від 21.11.2016 року №495-4.7-7-352 про накладення штрафу у розмірі 130 500,00 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивачем було зазначено:
- в переліку підстав для здійснення позапланових заходів, визначених ЗУ Про основні засади державного нагляду контролю) у сфері господарської діяльності , відсутня підстава для здійснення позапланового заходу, як отримання листа від виконкому Криворізької міської ради;
- ГУ Держпраці у Дніпропетровській області перевірка була проведена не на підставі, не у межах повноважень та не у спосіб, що визначені Конституцією та ЗУ Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності ;
- позивач вважає, що висновки головного державного інспектора Іванова К.В. є видуманими;
- цитування інспектором норм ЗУ Про волонтерську діяльність взагалі не відповідає редакції закону як на час виникнення спірних правовідносин, так і в чинній редакції станом на день подання позовної заяви. Головний державний інспектор Іванов К.В. посилається на визначення поняття волонтерська організація , якого взагалі не містить ЗУ Про волонтерську діяльність ;
- інспектор перекручує норми ЗУ Про волонтерську діяльність , змінює їх, дописує слова, які ці норми взагалі не містять, у зв'язку з чим висновки акту перевірки є протиправними;
- як наслідок постанова ГУ Держпраці у Дніпропетровській області від 21.11.2016 року № 495/4.7-7/352 про накладення штрафу, яка винесена на підставі висновків акту перевірки також є протиправною та підлягає скасуванню.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11 червня 2018 року адміністративний позов громадської організації Маленькі Зірочки було без руху.
19 червня 2018 року позивачем на виконання вказаної ухвали позивачем усунуто недоліки позовної заяви.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 21 червня 2018 року громадській організації Маленькі Зірочки поновлено строк звернення до суду, позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито загальне позовне провадження у справі та справа призначена до розгляду у підготовчому засіданні 16 липня 2018 року о 10 год. 00 хв.
10 липня 2018 року від відповідача до суду надійшов відзив на позов, у якому відповідач позов не визнав та просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог, з огляду на таке:
- позапланову перевірку Громадської організації Маленькі зірочки проведено відповідно до Порядку проведення перевірок посадовими особами Державної інспекції України з питань праці та її територіальних органів від 02.07.2012р. № 390, розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.09.2015р. №929-р на підставі згоди Держпраці на проведення перевірки від 10.10.2016р. №10151/4.3/4.2-ДП-16;
- відповідач є повноважним органом, який забезпечує реалізацію державної політики з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю на території Дніпропетровської області;
- на підставі підпункту 54 п. 4 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України віл 11.02.2015р. № 96, та абзацу 2 ч. 2 ст. 265 Кодексу законів про працю України на Громадську організацію Маленькі зірочки накладено штраф у розмірі 130500 грн.
16 липня 2018 року за клопотанням відповідача про відкладення розгляду справи судом було оголошено перерву у підготовчому судовому засіданні до 23 липня 2018 року о 16 год. 30 хв.
23 липня 2018 року у зв'язку з перебуванням головуючого судді Юхно І.В. на лікарняному адміністративна справа №804/4129/18 знята з розгляду та призначена 31 липня 2018 року о 16 год. 00 хв.
У підготовчому судовому засіданні 31 липня 2018 року від представника відповідача надійшли додаткові докази у справі.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 31.07.2018 року закрито підготовче провадження у справі та призначити справу до судового розгляду по суті у судовому засіданні 08 серпня 2018 року о 15 год. 00 хв.
08 серпня 2018 року у судовому засіданні представники сторін підтримали раніше обрані правові позиції. У судовому засіданні з метою забезпечення права відповідача надати додаткові пояснення у справі судом оголошено перерву до 15.08.2018 року о 09:00 год.
14 серпня 2018 року від представника позивача надійшла заява про стягнення судових витрат на професійну правничу допомогу.
15 серпня 2018 року у судовому засіданні представники сторін підтримали раніше обрані правові позиції.
Заслухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи.
Громадська організація Маленькі зірочки (код ЄДРПОУ 40773370) 25.08.2016 року зареєстрована у якості юридичної особи. Згідно з інформацією Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань основним видом діяльності громадської організації є діяльність інших громадських організацій, н. в. і. у. (Код КВЕД 94.99).
Рішенням Криворізької північної ОДПІ ГУ ДФС у Дніпропетровській області від 04.10.2016 року №1604834600213 громадську організацію Маленькі зірочки включено до Реєстру неприбуткових установ та організацій.
05.10.2016 року на адресу Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області за вхід.№9839 надійшов лист виконавчого комітету Криворізької міської ради від 04.10.2016 року №4/9-3314, відповідно до якого на думку виконкому міськради вбачається скрита підприємницька діяльність ГО Маленькі зірочки , в якій персонал для забезпечення її цілей/мети працює без офіційного оформлення. З посиланням на положення пункту 3 статті 18 Закону України Про місцеве самоврядування виконком просив включити до переліку суб'єктів підприємницької діяльності або підтвердити дотримання чинного законодавства з питань соціального захисту персоналу ГО Маленькі зірочки , а також поінформувати про вжиті заходи виконком Криворізької міської ради.
Листом від 10.10.2016 року №10151/4.3/4.2-ДП-16 (на №4914-13/04 від 07.10.2016) на адресу Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області Департамент з питань праці Державної служби України з питань праці надав згоду на проведення позапланової перевірки громадської організації Маленькі зірочки .
Наказом Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області від 17.10.2016 року №1519-П Про призначення позапланової перевірки на підставі згоди Держпраці на проведення перевірки від 10.10.2016 №10151/4.3/4.2-ДП-16, за зверненням виконавчого комітету Криворізької міської ради від 04.10.2016 року №4/9-3314 призначено з 17 жовтня 2016 року по 28 жовтня 2016 року проведення позаплановий захід зі здійснення державного нагляду (контролю) - позапланову перевірку законодавства про працю у громадській організації Маленькі зірочки за адресою: 50031, Дніпропетровська обл., місто Кривий Ріг, вул. Січеславська, будинок 6, приміщення 12, код ЄДРПОУ 40773370.
Управлінням з питань праці Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області головному державному інспектору відділу з питань додержання законодавства про працю, застрахованих осіб, зайнятість, працевлаштування інвалідів та з питань дитячої праці у Криворізькому регіоні Іванову Костянтину Володимировичу видано направлення на проведення перевірку від 18.10.2016 року №413/4.7-7.
У період з 26.10.2016 року по 28.10.2016 року Головним управлінням Держпраці у Дніпропетровській області було проведено позапланову перевірку громадської організації Маленькі зірочки , за результатами якої було складно акт перевірки додержання суб'єктами господарювання законодавства про працю та загальнообов'язкове державне соціальне страхування №495/4.7-7.
Відповідно до зазначеного акту перевірки контролюючим органом під час перевірки виявлені порушення законодавства ГО Маленькі зірочки , а саме: статті 24 КЗпП. Головним державним інспектором відділу з питань додержання законодавства про працю, застрахованих осіб, зайнятість, працевлаштування інвалідів та з питань дитячої праці у Криворізькому регіоні Івановим Костянтином Володимировичем наведено наступний опис виявленого порушення:
- для проведення перевірки було здійснено виїзд за адресою вказаною в листі виконкому Криворізької міської ради: м. Кривий Ріг, вул. Володимира Великого, 29. За адресою знаходиться житловий комплекс Едельвейс на першому поверсі якого знаходиться дитячий садок Маленькі зірочки ;
- під час проведення перевірки заступником голови правління ГО Маленькі зірочки Погорельцевою Ганною Олексіївною було надано: статут ГО Маленькі зірочки ; протоколи установчих зборів засновників ГО Маленькі зірочки №1, 2, 3, 4; відомості про керівні органи ГО Маленькі зірочки ; журнал обліку членів ГО Маленькі зірочки ; заяви про прийом в члени ГО Маленькі зірочки ; інші документи;
- на вимогу надати для перевірки трудові договори укладені з вихователями дитячого садку, табелі обліку використання робочого часу, документи, які підтверджують нарахування і виплату заробітної плати було повідомлено, що особи, які доглядають за дітьми - волонтери та здійснюють волонтерську діяльність на підставі заяви на ім'я голови правління ГО Маленькі зірочки , а тому запитувані документи відсутні;
- документальною перевіркою встановлено, що згідно п.п. 1.1 статуту ГО Маленькі зірочки : Громадська організація Маленькі зірочки (далі - Організація) є добровільною, недержавною, неприбутковою, громадською організацією, що об'єднує на добровільних засадах громадян України, іноземних громадян на основі єдності інтересів для спільної реалізації своїх прав і свобод … ;
- відповідно до п.п. 4.2; 4.3 Статуту Прийняття в члени Організації здійснюється правлінням на підставі особистої письмової заяви; Заява про прийом в члени Організації подається на ім'я Голови Правління Організації ;
- згідно до Журналу обліку членів ГО Маленькі зірочки , членами Організації є: ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9 в журналі вони зазначені як волонтери;
- заяви на прийом в члени ГО Маленькі зірочки ними заповнені 24.09.2016 року на ідентичному бланку, в якому зазначено: Прошу Вас прийняти мене в члени організації ГО Маленькі зірочки з усіма правами та обов'язками члена організації. Прошу надати можливість займатися волонтерською діяльністю на громадських засадах в межах цілей та мети ГО Маленькі зірочки в рахунок сплати членських внесків (замість обов'язкових членських внесків) ;
- таким чином, вищевказані члени ГО Маленькі зірочки одночасно являються волонтерами даної Організації та здійснюють волонтерську діяльність;
- при проведенні позапланової перевірки статусу волонтерської організації у ГО Маленькі зірочки документально не підтверджено. Також Громадською організацією Маленькі зірочки договори з ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9 про провадження ними волонтерської діяльності - не укладено;
- крім того, в Статуті ГО Маленькі зірочки відсутні положення про волонтерську діяльність Організації та способи залучення волонтерів для провадження ними волонтерської діяльності. Окремий документ, який би регламентував волонтерську діяльність в ГО Маленькі зірочки взагалі відсутній;
- як уже зазначено вище на базі ГО Маленькі зірочки діє дитячий центр повного дня Маленькі зірочки , відповідно до інформації вказаної на сайті - www.littlestar.in.ua в розділі Про нас : … центр Маленькі зірочки пропонує послуги з повного розвитку дитини, робота Центру спрямована на всебічний розвиток дитини. Центр працює без вихідних повний робочий день з 08.00 до 19.00, заняття проводяться в першій і другій половині дня , далі зазначено: За цей час дитина буде розвивати навички спілкування, завдяки облаштованим куточкам для рольових ігор відповідно до віку і програмним вимогам, відвідає заняття, спрямовані на розвиток мовлення, сенсорну інтеграцію, міжпівкульна взаємодія, розвиток пам'яті і мислення, навчатиметься читання та письма рідною та англійською мовами, розвиватися творчо. У другій половині дня у Вашого малюка буде можливість поплавати в басейні з професійним тренером, що сприяє фізичному розвитку і загартовуванню дитини. Наші вихователі та педагоги захоплять цікавими іграми на свіжому повітрі на обладнаному дитячому майданчику. Все це супроводжується триразовим збалансованим меню, між заняттями передбачено сон. Також у нас працюють групи неповного чотиригодинного робочого дня з 08.00 до 12.00 і з 15.00 до 19.00. Окремо набираються дітки для роботи в групах… ;
- також на сайті вказані послуги, які надає дитячий центр Маленькі зірочки та зазначені ціни на них. Так наприклад: підготовка до школи 5-7 років - разове заняття коштує 50 грн., абонемент на 8 занять коштує 300 грн.; англійська мова 2-11 років - разове заняття коштує 70 грн., абонемент на 8 занять коштує 350 грн.; школа юного художника - разове заняття коштує 50 грн., абонемент на 8 занять коштує 300 грн. і т.д.;
- таким чином ГО Маленькі зірочки безпідставно та неправомірно використовує діяльність осіб ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9 як волонтерів. Фактично мають місце ознаки праці без офіційного працевлаштування;
- при цьому відносини, що виникли між ГО Маленькі зірочки та ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, мають регулюватися нормами трудового права і є грубим порушенням трудового законодавства України, так як підміна трудового договору позбавляє працівника пільг та гарантій, визначених трудовим законодавством, які мають поширюватися на нього.
28.10.2016 року Головним управлінням Держпраці у Дніпропетровській області винесений припис №243/4.7-7, яким ГО Маленькі зірочки зобов'язано забезпечити приведення договорів з найманими працівниками у відповідність до вимог трудового або цивільного законодавства. У строк до 28.11.2016 року громадській організації Маленькі зірочки необхідно письмового поінформувати про виконання вимог припису з наданням копій підтверджуючих документів.
Листом від 04.11.2016 року №5511-14/04 Головне управління Держпраці у Дніпропетровській області повідомлено ГО Маленькі зірочки про розгляд справи про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення 17.11.2016 року о 15:15 год.
21.11.2016 року начальником Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області Снісарем В.В. прийнята Постанова про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами №495/4.7-7/352, відповідно до якої на громадську організацію Маленькі зірочки накладено штраф у розмірі 130 500 грн.
Поряд із цим, ГО Маленькі зірочки до Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області було подано заперечення та зауваження до акту перевірки №495/4.7-7 від 14.11.2016 року.
Листом від 28.11.2016 року №2014/4-2-4 Про розгляд заперечень Управління з питань праці Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області ГО Маленькі зірочки було повідомлено про залишення зауважень та заперечень без розгляду у зв'язку з пропуском строку для їх подання.
Крім цього, ГО Маленькі зірочки направлена скарга на дії головного державного інспектора Іванова Костянтина Володимировича за результатами перевірки та складання акту №495/4.7-1, у якій просила переглянути результати перевірки, викладені в акті на відповідність норма чинного законодавства та скасувати неправомірно зроблені висновки та припис на їх основі від 15.11.2016 року.
Відповідно до листа від 09.12.2016 року №6303-14/04 Про розгляд скарги Управління з питань праці Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області повідомлено ГО Маленькі зірочки , що головний державний інспектор відділу з питань додержання законодавства про працю, застрахованих осіб, зайнятість, працевлаштування інвалідів та з питань дитячої праці у Криворізькому регіоні ГУ Держпраці у Дніпропетровській області Іванов К.В. діяв у межа закону та своїх повноважень.
Не погодившись з прийнятою постановою про накладення штрафу. позивач звернувся до суду з адміністративним позовом.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За приписами частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Згідно з частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Отже, суд вважає за необхідне зазначити, що під час розгляду спорів щодо оскарження рішень (дій) суб'єктів владних повноважень, суд зобов'язаний незалежно від підстав, наведених у позові, перевіряти оскаржувані рішення (дії) на їх відповідність усім зазначеним вимогам.
Відповідно до частини першої та другої статті 259 Кодексу законів про працю України державний нагляд та контроль за додержанням законодавства про працю юридичними особами незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання, фізичними особами-підприємцями, які використовують найману працю, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Центральні органи виконавчої влади здійснюють контроль за додержанням законодавства про працю на підприємствах, в установах і організаціях, що перебувають у їх функціональному підпорядкуванні, крім органів доходів і зборів, які мають право з метою перевірки дотримання податкового законодавства здійснювати такий контроль на всіх підприємствах, в установах і організаціях незалежно від форм власності та підпорядкування.
Пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 року №96 (далі - Положення №96), визначено, що Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов'язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Згідно з пунктом 7 Положення №96 Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи. На утворені територіальні органи Держпраці може покладати виконання завдань за міжрегіональним принципом.
Відповідно до пункту 1 Положення про Головне управління Держпраці у Дніпропетровській області, затвердженого Наказом Державної служби України з питань праці від 04.02.2016 року №8, Головне управління Держпраці у Дніпропетровській області є територіальним органом Державної служби України з питань праці, що їй підпорядковується. Повноваження Управління Держпраці поширюються на територію відповідної області.
Пунктом 3 Положення про Головне управління Держпраці у Дніпропетровській області визначено, що одним з основних завдань Управління Держпраці є реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Тобто, Головне управління Держпраці у Дніпропетровській області є повноважним органом, який забезпечує реалізацію державної політики з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю на території Дніпропетровської області.
Наказом Міністерства соціальної політики України від 02 липня 2012 року №390, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 30 липня 2012 року за №1291/21603, затверджено Порядок проведення перевірок посадовими особами Державної інспекції України з питань праці та її територіальних органів (далі - Порядок №390).
Пунктом 2 Порядку №390 (тут і далі - в редакції, яка діяла на момент призначення та проведення перевірки) передбачено, що право проведення перевірок мають посадові особи Держпраці України та її територіальних органів, які відповідно до своїх посадових обов'язків мають повноваження державного інспектора з питань праці.
Відповідно до пункту 3 Порядку №390 підставою для проведення позапланової перевірки є звернення фізичних та юридичних осіб про порушення суб'єктами господарювання вимог законодавства про працю та загальнообов'язкове державне соціальне страхування, яке здійснюється за наявності згоди Держпраці України на їх проведення. Інспекторам забороняється виступати посередниками, арбітрами чи експертами під час розгляду трудових спорів.
При цьому, відповідно до частини третьої статті 18 Закону України Про місцеве самоврядування від 21.05.1997 року №280/97-ВР органи місцевого самоврядування можуть виступати з ініціативою щодо перевірок, а також організовувати проведення перевірок на підприємствах, в установах та організаціях, що не перебувають у комунальній власності, з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади.
На виконання наведених норм, відповідачем було призначено на підставі згоди Держпраці на проведення перевірки від 10.10.2016 №10151/4.3/4.2-ДП-16, за зверненням виконавчого комітету Криворізької міської ради від 04.10.2016 року №4/9-3314 призначено з 17 жовтня 2016 року по 28 жовтня 2016 року було призначено проведення позапланової перевірки законодавства про працю у громадській організації Маленькі зірочки .
Пунктом 4 Порядку №390 встановлено, що інспектор має право на проведення перевірки за наявності у нього службового посвідчення та направлення на перевірку.
Таким чином, головний державний інспектор відділу з питань додержання законодавства про працю, застрахованих осіб, зайнятість, працевлаштування інвалідів та з питань дитячої праці у Криворізькому регіоні ГУ Держпраці у Дніпропетровській області Іванов К.В. розпочав проведення перевірки ГО Маленькі зірочки на підставі виданого направлення на проведення перевірки від 18.10.2016 року №413/4.7-7.
Відповідно до пункту 7 Порядку за результатами перевірки складається акт перевірки. У разі виявлення порушень законодавства про працю та загальнообов'язкове державне соціальне страхування вносяться приписи про усунення виявлених порушень, вживаються заходи щодо притягнення до відповідальності винних осіб згідно із вимогами чинного законодавства.
З огляду на зазначену норму, за результатами проведеної перевірки відповідачем було складено акт перевірки №495/4.7-7, у висновках якого контролюючий орган дійшов висновку про порушення ГО Маленькі зірочки вимог статті 24 Кодексу законів про працю України.
Так, відповідно до положень статті 24 Кодексу законів про працю України (в редакції, що діяла на час виникнення спірних відносин) трудовий договір укладається, як правило, в письмовій формі. Додержання письмової форми є обов'язковим: 1) при організованому наборі працівників; 2) при укладенні трудового договору про роботу в районах з особливими природними географічними і геологічними умовами та умовами підвищеного ризику для здоров'я; 3) при укладенні контракту; 4) у випадках, коли працівник наполягає на укладенні трудового договору у письмовій формі; 5) при укладенні трудового договору з неповнолітнім (стаття 187 цього Кодексу); 6) при укладенні трудового договору з фізичною особою; 7) в інших випадках, передбачених законодавством України. При укладенні трудового договору громадянин зобов'язаний подати паспорт або інший документ, що посвідчує особу, трудову книжку, а у випадках, передбачених законодавством, - також документ про освіту (спеціальність, кваліфікацію), про стан здоров'я та інші документи. Працівник не може бути допущений до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу, та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Особі, запрошеній на роботу в порядку переведення з іншого підприємства, установи, організації за погодженням між керівниками підприємств, установ, організацій, не може бути відмовлено в укладенні трудового договору. Забороняється укладення трудового договору з громадянином, якому за медичним висновком запропонована робота протипоказана за станом здоров'я.
Частиною першою статті 1 Закону України Про волонтерську діяльність від 19.04.2011 року №3236-VI визначено, що волонтерська діяльність - добровільна, соціально спрямована, неприбуткова діяльність, що здійснюється волонтерами шляхом надання волонтерської допомоги. Волонтерська допомога - роботи та послуги, що безоплатно виконуються і надаються волонтерами. Волонтерська діяльність є формою благодійної діяльності.
Волонтерська діяльність ґрунтується на принципах законності, гуманності, рівності, добровільності, безоплатності, неприбутковості (частина друга статті 1 Закону №3236-VI).
Відповідно до підпункту 1.1 статуту ГО Маленькі зірочки , затвердженого протоколом установчих зборів засновників від 10.08.2016 року №1 та протоколом загальних зборів членів від 15.09.2016 року №2, Громадська організація Маленькі зірочки (далі - Організація) є добровільною, недержавною, неприбутковою, громадською організацією, що об'єднує на добровільних засадах громадян України, іноземних громадян на основі єдності інтересів для спільної реалізації своїх прав і свобод, мети та завдань, передбачених цим Статутом.
Суд звертає увагу, що 01.04.2015 року набрав чинності Закон України Про внесення змін до деяких законів України щодо волонтерської діяльності від 05.03.2015 року №246-VIII, яким були внесені зміни до Закону України Про волонтерську діяльність , зокрема, виключено із Закону спеціальний статус волонтерської організації та порядок його надання.
Таким чином, відповідачем при здійсненні перевірки було застовано нечинну на момент виникнення спірних відносин редакцію Закону України Про волонтерську діяльність .
Положеннями статті 5 Закону України Про волонтерську діяльність (в редакції, яка діяла на момент створення ГО Маленькі зірочки та проведення перевірки) встановлено, що залучати до своєї діяльності волонтерів можуть організації та установи, які є неприбутковими, тобто включені органами ДФС України до Реєстру неприбуткових установ та організацій.
В ході судового розгляду підтверджено, що ГО Маленькі зірочки включено до Реєстру неприбуткових установ та організацій (рішення Криворізької північної ОДПІ ГУ ДФС у Дніпропетровській області від 04.10.2016 року №1604834600213).
З аналізу вищенаведеного, суд приходить до висновку, що чинним законодавством не передбачено окремого статусу волонтерських організацій та особливого порядку його надання. Будь-яка неприбуткова організація може залучати до своєї діяльності волонтерів.
Таким чином, посилання Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області в акті перевірки на те, що ГО Маленькі зірочки не має статусу волонтерської організації, а волонтерську діяльність окремих волонтерів мають право використовувати лише ті юридичні особи, які мають статус волонтерської організації, не приймаються судом до уваги.
При цьому, організації та установи, що залучають до своєї діяльності волонтерів, мають право провадити діяльність із укладенням договору про провадження волонтерської діяльності з волонтером або без такого договору у порядку, визначеному цим Законом (абзац 2 частини другої статті 5 Закону №3236-VI).
Відповідно до частини пешої статті 9 Закону України Про волонтерську діяльність договір про провадження волонтерської діяльності обов'язково укладається: у разі надання волонтерської допомоги за напрямами, визначеними абзацами сьомим і восьмим частини третьої статті 1 цього Закону, в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України; за бажанням волонтера або його законного представника, якщо волонтер є особою віком від 14 до 18 років.
Абазцами сьомим та восьмим частини третьої статті 1 Закону України Про волонтерську діяльність волонтерська діяльність здійснюється за такими напрямами: надання волонтерської допомоги для ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій техногенного або природного характеру; надання волонтерської допомоги Збройним Силам України, іншим військовим формуванням, правоохоронним органам, органам державної влади під час дії особливого періоду, правових режимів надзвичайного чи воєнного стану, проведення антитерористичної операції.
Діяльність ГО Маленькі зірочки не відноситься до діяльності визначеної абазцамии сьомим та восьмим частини третьої статті 1 Закону України Про волонтерську діяльність .
З огляду на наведене, посилання відповідача на відстуність договорів про провадження волонтерської діяльності є безпідставним.
Посилання відповідача в акті перевірки на інформацію сайту www.litllestar.in.ua щодо надання дитячим центром Маленькі зірочки оплатних послуг, суд звертає увагу, що на день судового розгляду справи сайт www.litllestar.in.ua не працює. Будь-яких інших доказів, які б свідчили про надання ГО Маленькі зірочки оплатних послуг до суду не надано.
Крім цього, відповідачем в порушення обов'язку доказування до матеріалів справи не надано жодних доказів перебування ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9 у трудових відносинах з ГО Маленькі зірочки , зокрема, отримання зазначеними особами заробітної плати чи іншої грошової винагороди за їх працю.
Таким чином, відповідачем в ході судового розгляду не було доведено правомірності висновків акту перевірки.
Згідно з частинами першою, другою статті 265 КЗпП України, посадові особи органів державної влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, винні у порушенні законодавства про працю, несуть відповідальність згідно з чинним законодавством. Юридичні та фізичні особи - підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та податків - у тридцятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення.
Частиною четвертою статті 265 КЗпП України передбачено, що штрафи, зазначені у частині другій цієї статті, накладаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Механізм накладення на суб'єктів господарювання та роботодавців штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, передбачених частиною другою статті 265 КЗпП України та частинами другою - сьомою статті 53 Закону України Про зайнятість населення визначено постановою Кабінету Міністрів України Про затвердження Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення від 17 липня 2013 року № 509 (далі - Порядок № 509).
Відповідно до пункту 2 Порядку №509 штрафи накладаються Головою Держпраці, його заступниками, начальниками управлінь і відділів Держпраці та їх заступниками (з питань, що належать до їх компетенції), начальниками територіальних органів Держпраці та їх заступниками. Штрафи можуть бути накладені, у тому числі, на підставі акта про виявлення під час перевірки суб'єкта господарювання або роботодавця ознак порушення законодавства про працю та/або зайнятість населення, складеного посадовою особою Держпраці чи її територіального органу.
Згідно з пунктом 8 Порядку № 590 за результатами розгляду справи уповноважена посадова особа на підставі акта, зазначеного в пункті 3 цього Порядку, приймає відповідне рішення. Постанова про накладення штрафу складається у двох примірниках за формою, встановленою Мінсоцполітики, один з яких залишається у Держпраці або її територіальному органі, другий - надсилається протягом трьох днів суб'єктові господарювання або роботодавцю, стосовно якого прийнято постанову, або видається його представникові, про що на ньому робиться відповідна позначка, засвідчена підписом такого представника. У разі надсилання примірника постанови поштою у матеріалах справи робиться відповідна позначка.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку про неправомірність постанови Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області від 21 листопада 2016 року №495/4.7-7/352 про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами на громадську організацію Маленькі Зірочки у розмірі 130 500,00 грн., яка прийнята на підставі акту перевірки №495/4.7-7.
Частиною першою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до положень статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Згідно з частинами першої та четвертої статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Відповідно до приписів статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України закріплено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Із заявлених позовних вимог, на підставі системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в адміністративному позові доводи позивача є такими, що підлягають задоволенню.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд керується вимогами частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, згідно з якими при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відповідно до частини першої статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи.
До витрат, пов'язаних з розглядом справи, належать витрати, на професійну правничу допомогу (пункт 1 частини 3 статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України).
Згідно з частиною другою статті 134 Кодексу адміністративного судочинства України за результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб'єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.
При поданні позову до суду позивачем відповідно до квитанції від 12.06.2018 року №0.0.1058165518.1 сплачено судовий збір в розмірі 1957,50 грн.
Крім цього, 21.05.2018 року ГО Маленькі зірочки укладено договір №1 про надання правової допомоги з адвокатом Гагарським А.А. Відповідно до наданої до матеріалів справи копії додаткової угоди №1 до вказаного договору гонорар адвоката за договором становить 5 000,00 грн.
На підтвердження факту надання юридичних послуг позивачем було надано до суду копії акту №1 виконання робіт (надання послуг) від 13.08.2018 року та квитанції від 13.08.2018 року №0.0.1106754924.1 про сплату ГО Маленькі зірочки послуг за договором від 21.05.2018 року у розмірі 5000,00 грн.
Таким чином, судовий збір у загальному розмірі 1957,50 грн., сплачений громадською організацією Маленькі Зірочки при поданні адміністративного позову до суду, а також витрати на професійну правничу допомогу у розмірі 5 000,00 грн., понесені позивачем, підлягають стягненню з Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області за рахунок бюджетних асигнувань.
Керуючись статтями 9, 73-77, 86, 139, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов громадської організації Маленькі Зірочки (місцезнаходження: 50031, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул. Січеславська, буд.6, кв.12; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України 40773370) до Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області (місцезнаходження: 49050, м. Дніпро, вул. Казакова, буд.3; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України 39394856) про визнання протиправною та скасування постанови - задовольнити повністю.
Визнати протиправною та скасувати постанову Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області від 21 листопада 2016 року №495/4.7-7/352 про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами на громадську організацію Маленькі Зірочки у розмірі 130 500,00 грн.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області на користь громадської організації Маленькі Зірочки судові витрати у загальному розмірі 6 957,75 грн. (шість тисяч дев'ятсот п'ятдесят сім гривень сімдесят п'ять копійок), з яких судовий збір у розмірі 1957,75 грн. (одна тисяча дев'ятсот п'ятдесят сім гривень сімдесят п'ять копійок) та витрати на професійну правничу допомогу у розмірі 5 000,00 грн. (п'ять тисяч гривень нуль копійок).
Відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Згідно з частиною першою статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
На підставі положень статті 297 Кодексу адміністративного судочинства України апеляційна скарга подається безпосередньо до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення згідно з вимогами частини третьої статті 243 Кодексу адміністративного судочинства України складений 17 серпня 2018 року.
Суддя І.В. Юхно
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.08.2018 |
Оприлюднено | 12.02.2019 |
Номер документу | 79720871 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юхно Ірина Валеріївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юхно Ірина Валеріївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юхно Ірина Валеріївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юхно Ірина Валеріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні