Справа № 815/5950/17
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
(додаткове)
04 лютого 2019 року м.Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Єфіменка К.С., при секретарі Кузьменко Е.Х., розглянувши у відкритому судовому засіданні заяву представника позивача від 01.10.2018 року про ухвалення додаткового судового рішення по справі №815/5950/17, щодо наступних позовних вимог: визнати протиправним та скасувати припис Департаменту ДАБІ в Одеській області від 04.10.2017 року про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності будівельних норм, стандартів і правил; визнати протиправним та скасувати рішення Департаменту ДАБІ в Одеській області №59 від 11.10.2017 року Про скасування реєстрації декларації про готовність до експлуатації об'єкта, який належить до I-III категорії складності ; визнати протиправним та скасувати наказ Департаменту ДАБІ в Одеській області №63 від 11.10.2017 року Про скасування реєстрації декларації про готовність до експлуатації об'єкта, який належить до I-III категорії складності ; визнати протиправним та скасувати припис Департаменту ДАБІ в Одеській області від 07.11.2017 року про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності будівельних норм, стандартів і правил; визнати протиправною та скасувати постанову Департаменту ДАБІ в Одеській області №190/1015-05/1-10996 від 21.11.2017 року про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності,-
ВСТАНОВИВ:
З позовом до суду звернувся Обслуговуючий кооператив "Граніт-2" до Департаменту ДАБІ в Одеській області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача Національного природного парку Тузловські лимани про визнання протиправною та скасування постанови Департаменту ДАБІ в Одеській області №170/1015-05/1-9558 від 13.10.2017 року про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності.
В подальшому були збільшені позовні вимоги позивачем визнати протиправним та скасувати припис Департаменту ДАБІ в Одеській області від 04.10.2017 року про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності будівельних норм, стандартів і правил; визнати протиправним та скасувати рішення Департаменту ДАБІ в Одеській області №59 від 11.10.2017 року Про скасування реєстрації декларації про готовність до експлуатації об'єкта, який належить до I-III категорії складності ; визнати протиправним та скасувати наказ Департаменту ДАБІ в Одеській області №63 від 11.10.2017 року Про скасування реєстрації декларації про готовність до експлуатації об'єкта, який належить до I-III категорії складності ; визнати протиправним та скасувати припис Департаменту ДАБІ в Одеській області від 07.11.2017 року про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності будівельних норм, стандартів і правил; визнати протиправною та скасувати постанову Департаменту ДАБІ в Одеській області №190/1015-05/1-10996 від 21.11.2017 року про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, які були прийняті до провадження судом.
Рішенням суду від 20.08.2018 року було вирішена лише одна позовна вимога, а саме: суд відмовив у задоволенні позовної вимоги про визнання протиправною та скасування постанови Департаменту ДАБІ в Одеській області №170/1015-05/1-9558 від 13.10.2017 року про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності.
01.10.2018 року до суду від представника позивача надійшла заява (вхідний №28833/18) про винесення додаткового судового рішення за тими позовними вимогами, які були прийняті судом до провадження, але які не були вирішені судовим рішенням від 20.08.2018 року.
В судовому засіданні 04.02.2019 року представник позивача підтримав заявлені додаткові позовні вимоги з огляду на те, що відповідач фактично не проводив повторні перевірки 04.10.2017 року та 07.11.2017 року з приводу виконання вимог раніше наданих приписів про усунення виявлених порушень містобудівної діяльності, а тому постанова про притягнення до відповідальності у вигляді штрафу №190/1015-05/1-10996 від 21.11.2017 року є також не законною. Рішення та наказ відповідача про скасування реєстрації декларацій про готовність об'єкту до експлуатації №59 від 11.10.2017 року Про скасування реєстрації декларації про готовність до експлуатації об'єкта, який належить до I-III категорії складності ; визнати протиправним та скасувати наказ Департаменту ДАБІ в Одеській області №63 від 11.10.2017 року Про скасування реєстрації декларації про готовність до експлуатації об'єкта, який належить до I-III категорії складності є не законним. Представник відповідача - Департаменту ДАБІ України в Одеській області був сповіщений належним чином про день, час та місце слухання справи, але в судове засідання не прибув без поважних причин. Представник третьої особи на боці відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору заперечив проти задоволенні позовних з огляду на незаконність будівництва взагалі на території Національного парку та законністю дій посадових осіб Департаменту ДАБІ в Одеській області з приводу проведення перевірки, встановлення порушень та застосування до позивача за це адміністративно-господарської відповідальності..
Дослідивши наявні в справі письмові докази суд встановлює наступні факти та обставини:
Відповідачі - Департамент державної архітектурно-будівельного інспекції України в Одеській області на підставі положень ст.13 Закону України Про архітектурну діяльність є спеціально уповноваженим органом державної виконавчої влади та згідно ст.10 цього ж Закону здійснює повноваження щодо здійснення державного архітектурно-будівельного контролю під час здійснення проектування й будівництва об'єктів житлової та іншої забудови, а тому позовні вимоги щодо оскарження його актів, дій чи бездіяльності з цього приводу, на підставі положень ст.55 Конституції України, п.1 ч.1 ст.19 КАС України підвідомчі адміністративним судам та повинні розглядатись у порядку адміністративного судочинства.
Відповідно до направлення для проведення планової перевірки №1355 від 29.09.2017, наказу про проведення позапланової перевірки № 263 П від 29.09.2017, на території Тузлівської сільської ради, за межами населеного пункту с. Лебедівка, за адресою: 2-й км. піщаної коси Чорного моря. с.Лебедівка. Татарбунарського району Одеської області, розташоване земельна ділянка державної власності загальної площею 0,5688 га, яка надана в довгострокове (25 років), платне користування ФОП ОСОБА_2 (договір оренди №3353 від 27.06.2007 року; Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 37695656 від 18.05.2015. Кадастровий № 5125000000:01:003:0004. Цільове призначення земельній ділянці - для будівництва, експлуатації та обслуговування обловно-пропускних каналів та причалу з рибоприймальним пунктом), який здав в суборенду частку вище вказаної земельній ділянки, площею 0,3688 га обслуговуючому кооперативу Граніт-2 (Договір суборенди частини земельної ділянки № 2 від 21.07.2015 року; Запис про інше речове право № 10700458 від 03.08.2015, Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень: індексний номер 23452710 від 06.08.2015 12:30:26, ОСОБА_3. Управління державної реєстрації ГТУЮ в Одеській області)
На час перевірки, забудовник, надав декларацію про готовність до експлуатації об'єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності № ОД 142171491137 від 29.05.2017 року, яка зареєстрована Департаментом ДАБІ в Одеської області.
Будь-яку проектно-кошторисну документацію, або дозвільні документи, які б давали право на виконання будівельних робіт не надав (в декларації вказане дозвіл на початок виконання будівельних робіт виданий відділом містобудування та архітектури Татарбунарської РДА від 30.09.2007 року №267), але надав технічний паспорт на громадський будинок - Нежитлова будівля для зберігання човнів та рибацького інвентарю , виготовлений ПП Одеське БТІ від 26.05.2017 року. Згідно якому, на схематичному плані земельній ділянці, за вище вказаною адресою, наявна будівля під літ. А , загальної площею 74,0 м , яка згідно опису основних конструктивних елементів таблиці Характеристика будинку, господарських будівель та споруд полягає: фундамент з бетону; стіни з черепашнику; покрівля з метало черепиці; перекриття - дерев'яне; підлога - дерев'яна.
Об'єкт за класом наслідків (відповідальності) належать до об'єктів з незначними наслідками (СС1).
Під час виїзду на місце за вище вказаною адресою, та у ході подальшої перевірки враховуючи наявні, надані та пред'явлені під час перевірки документи, а також шляхом візуального огляду встановлено, що ОК Граніт-2 зазначив недостовірну інформацію у поданій ним декларації про готовність об'єкта до експлуатації №ОД 142171491137 від 29.05.2017 року, а саме: вище вказана будівля складається з блокованих двох металевих контейнерів і дерев'яного вагончика розташованих на піску, без пристрою фундаменту і накритих навісом (з металевого профілю) на дерев'яних і металевих стовпах. Контейнери використовуються під склади, а дерев'яний вагончик - для відпочинку рибаків.
На підстав даних цієї перевірки Департаментом ДАБІ в Одеській області були видані рішення №59 від 11.10.2017 року Про скасування реєстрації декларації про готовність до експлуатації об'єкта, який належить до I-III категорії складності ; визнати протиправним та скасувати наказ Департаменту ДАБІ в Одеській області та наказ №63 від 11.10.2017 року Про скасування реєстрації декларації про готовність до експлуатації об'єкта, який належить до I-III категорії складності .
13.10.2017 року Департаментом винесено постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності № 170/1015-05/1-9558 (штраф у розмірі 60624 грн. за правопорушення, передбачене п.4 ч.2 ст.2 Закону України Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності .
Під час повторної перевірки 04.10.2017 року посадовими особами Департаменту ДАБІ в Одеській області на адресу посадових осіб позивача були вручені приписи про усунення виявлених порушень законодавства від 04.10.2017 року та від 07.11.20127 року.
Постановою Департаменту ДАБІ в Одеській області №190/1015-05/1-10996 від 21.11.2017 року про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності позивач був притягнутий до адміністративно-господарської відповідальності за невиконання приписів від 04.10.2017 року та від 07.11.2017 року у вигляді штрафу.
Проаналізувавши правові відносини, що склалися між позивачем та відповідачем - органом державного нагляду, дослідивши письмові докази, суд приходить до висновку про необхідність відмови у задоволені позовних вимог з огляду на наступне.
Відповідно до ч.1 ст.41 Закону України Про регулювання,містобудівної діяльності державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил, здійснення якого покладено на органи державного архітектурно-будівельного контролю, які у своїй діяльності керуються порядком встановленим Кабінетом Міністрів України.
Частиною 2 ст.41 Закону України Про регулювання містобудівної, діяльності на органи державного архітектурно-будівельного контролю покладено повноваження щодо здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, який, виходячи з приписів ч.1 ст.41 вказаного Закону, становить собою сукупність заходів спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності,; будівельних норм, державних стандартів і правил.
Указом Президента України від 08.04.2011 року №439/2011 затверджено Положення про Державну; архітектурно-будівельну інспекцію України, яку визначено: центральним органом виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань державного архітектурно-будівельного контролю.
Таким чином, на Департамент ДАБІ в Одеській області, що є органом державного архітектурно-будівельного контролю, покладено функції контролю за дотриманням містобудівного законодавства, що, крім іншого, передбачає перевірку зазначених у декларації відомостей на предмет достовірності та, у випадку виявлення недостовірної інформації, вжиття, заходів реагування, передбачених законодавством.
Згідно з ч.6 ст.39 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності інспекції державного архітектурно-будівельного контролю відмовляють у реєстрації декларації про готовність об'єкта до експлуатації, якщо така декларація подана чи оформлена з порушенням встановлених вимог.
Згідно 3 ч.2 ст.39-1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності у разі виявлення інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю факту подання недостовірних даних, наведених у надісланому повідомленні чи зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об'єкт самочинним будівництвом, зокрема якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, реєстрація такого повідомлення або декларації підлягає скасуванню інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Про скасування повідомлення або декларації замовник письмово повідомляється протягом трьох робочих днів з дня скасування.
Під час проведеної перевірки посадовими особами Департаментом ДАБІ в Одеській області було встановлено, що за інформацією Татарбунарської РДА, наданої листом від 03.10.2017 № 2412/01-22/3183, дозвіл на початок виконання будівельних робіт №267 від 20.09.2017 виданий відділом містобудування та архітектури Татарбунарської РДА, ОК Граніт-2 не видавався.
З вище сказаного можливо зробити висновок про те, що ПП "Одеське БТІ" виготовило технічний паспорт від 26.05.2017 року, за адресою : 2-й км. піщаної коси Чорного моря, с.Лебедівка, Татарбунарського району Одеської області, з грубим порушенням Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна , виготовивши технічний паспорт на неіснуючі будівлі і споруди.
Під час виїзду на місце, за адресою: 2-й км. піщаної коси Чорного моря, с.Лебедівка, Татарбунарського району Одеської області, та у ході подальшої перевірки враховуючи наявні, надані та пред'явлені під час перевірки документи, шляхом візуального огляду встановлено, що на вище вказаному об'єкті громадського призначення, ОК Граніт-2 зазначив недостовірну інформацію у поданій ним декларації про готовність об'єкта до експлуатації № ОД 142171491137 від 29.05.2017 року.
Відповідно до частини 10 статті 39 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" встановлено, що саме замовник відповідно до закону несе відповідальність за повноту та достовірність даних, зазначених у поданій ним декларації про готовність об'єкта до експлуатації, та за експлуатацію об'єкта без зареєстрованої декларації або сертифіката.
Так, відповідно до вказаної норми законодавства постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 року № 461 був затверджений Порядок прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, пунктами 20 та 21 якого (у редакції, чинній на момент реєстрації спірної декларації) передбачено, що Державна архітектурно-будівельна інспекція та її територіальні органи (далі - Інспекція) перевіряють протягом десяти робочих днів з дати подання (надходження) до неї декларації повноту даних, зазначених у ній, та реєструє декларацію. При цьому, у разі коли декларація подана чи оформлена з порушенням установлених вимог, Інспекція повертає її на доопрацювання з обґрунтуванням підстав повернення у строк, передбачений для її реєстрації.
Відповідно до пункту 29 Порядку №461, у разі виявлення Інспекцією (Департаментом) недостовірних даних (встановлення факту, що на дату реєстрації декларації інформація, яка зазначалася в ній, не відповідала дійсності, та/або виявлення розбіжностей між даними, зазначеними у декларації), наведених у зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об'єкт самочинним будівництвом, зокрема, якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, реєстрація такої декларації підлягає скасуванню Інспекцією.
Відповідно до протоколу про правопорушення у сфері містобудівної діяльності у від 04.10.2017 року посадовими особами Департаменту ДАБІ в Одеській області встановлений факт внесення до декларації про готовність об'єкта до експлуатації № ОД 142171491137 від 29.05.2017 недостовірних відомостей.
Вказане порушення підтверджується фото таблицями, які додані до акту перевірки.
Представник позивача не надав до суду будь-яких доказів, які б спростовували або ставили під сумнів фактичні обставини, які були встановлені під час проведення перевірки посадовими особами Департаменту ДАБІ в Одеській області.
Таким чином, суд приходить до висновку, що факт внесення недостовірних відомостей до декларації про готовність об'єкта до експлуатації № ОД 142171491137 від 29.05.2017 року є встановленим.
Таким чином, оскільки раніше в рішенні від 20.08.2018 року суд висловився щодо законності дій з проведення перевірки від 29.09.2017 року, встановленням факту внесення позивачем недостовірних даних до декларації про готовність об'єкта до експлуатації № ОД 142171491137 від 29.05.2017 року та винесення постанови №170/1015-05/1-9558 від 13.10.2017 року про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності відповідно до положень п.4 ч.2 ст.2 Закону України Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності , суд повинен, на підставі положень ч.1 ст.245 КАС України, відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог, які є похідними від цього, а саме: визнати протиправним та скасувати рішення Департаменту ДАБІ в Одеській області №59 від 11.10.2017 року Про скасування реєстрації декларації про готовність до експлуатації об'єкта, який належить до I-III категорії складності ; визнати протиправним та скасувати наказ Департаменту ДАБІ в Одеській області №63 від 11.10.2017 року Про скасування реєстрації декларації про готовність до експлуатації об'єкта, який належить до I-III категорії складності .
Разом з тим, суд погоджується з позицією представника позивача про те, що існують підстави для задоволенні заявлених позовних вимог в інший частині.
Частина 2 статті 19 Конституції України встановлює, що органи державної влади, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що у
справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та й спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Під час повторних перевірок від 04.10.2017 року та 07.11.2017 року було встановлено, що позивач виконав будівельно-монтажні роботи з реконструкції будинку літ. А без належно затвердженого проекту та будівельного паспорту. Та в зобов'язальній частині приписів від позивача вимагалось усунути вказані порушення в строк до 04.12.2017 року.
Разом з тим, в приписах було відсутнє описання способу, в якій позивач повинен був усунути вказані порушення.
Окрім того, суд виходить з того, що зазначені в приписах порушення не могли були бути усунені позивачем, адже реконструкція будинку літ. А вже була проведена та за її результатами зареєстрована декларації про готовність об'єкта до експлуатації № ОД 142171491137 від 29.05.2017 року.
Вказана декларація вже була скасована Департаментом ДАБІ в Одеській області рішенням №59 від 11.10.2017 року Про скасування реєстрації декларації про готовність до експлуатації об'єкта, який належить до I-III категорії складності ; визнати протиправним та наказом Департаменту ДАБІ в Одеській області №63 від 11.10.2017 року Про скасування реєстрації декларації про готовність до експлуатації об'єкта, який належить до I-III категорії складності , тобто порушення законодавства були усунені у спосіб, визначений законом, що не потребувало вчинення будь-яких додаткових дій з боку позивача.
Таким чином, видаючи оскаржені приписи від 04.10.2017 року та від 07.11.2017 року посадові особи Департаменту ДАБІ в Одеській області діяли не порядком та у спосіб, передбачені законом, що згідно положень ч.2 ст.2 КАС України, дає змоги суду прийти до висновку про незаконність таких актів суб'єкту владних повноважень та задовольнити позовні вимоги позивача у цій частині згідно положень ч.1 ст.245 КАС України.
Постанова Департаменту ДАБІ в Одеській області №190/1015-05/1-10996 від 21.11.2017 року про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності є формою реалізації адміністративно-господарського примусу до виконання законних вимог органу державного нагляду (контролю).
Оскільки суд раніше встановив незаконність вимог посадових осіб органу державного нагляду (контролю), які містились в приписах від 04.10.2017 року та від 07.11.2017 року, їх невиконання не може бути підставою для притягнення особи до адміністративно-господарської відповідальності у вигляді штрафу.
Таким чином, оскаржена постанови Департаменту ДАБІ в Одеській області винесена без достатніх на то правових підстав, що згідно положень ч.2 ст.2 КАС України, дає змоги суду прийти до висновку про незаконність такого акту суб'єкту владних повноважень та задовольнити позовні вимоги позивача у цій частині згідно положень ч.1 ст.245 КАС України.
Судові витрати розподілити за правилами ст.139 КАС України.
Керуючись ст.ст.139, 242-246 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В :
1. Заяву представника позивача від 01.10.2018 року - задовольнити частково.
2. Визнати протиправним та скасувати припис Департаменту ДАБІ в Одеській області від 04.10.2017 року про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності будівельних норм, стандартів і правил.
3. Визнати протиправним та скасувати припис Департаменту ДАБІ в Одеській області від 07.11.2017 року про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності будівельних норм, стандартів і правил.
4. Визнати протиправною та скасувати постанову Департаменту ДАБІ в Одеській області №190/1015-05/1-10996 від 21.11.2017 року про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності.
5. В решті заяву залишити без задоволення.
Повний текст додаткового рішення виготовлений та підписаний суддею 11.02.2019 року.
Додаткове рішення суду може бути оскаржено до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в місячний строк з дня отримання повного тексту судового рішення, в порядку п.15.5 Перехідних положень КАС України.
Суддя Єфіменко К.С.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.02.2019 |
Оприлюднено | 12.02.2019 |
Номер документу | 79724278 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Єфіменко К. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні