8.2.3
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
04 лютого 2019 рокуСєвєродонецькСправа № 360/4167/18
Суддя Луганського окружного адміністративного суду Шембелян В.С., розглянувши у порядку письмового провадження справу за позовом Головного управління ДФС у Луганській області до Державного підприємства "Науководослідний інститут техніки безпеки хімічних виробництв" про стягнення коштів за податковим боргом у сумі 821187,39 грн,-
ВСТАНОВИВ:
10 грудня 2018 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Головного управління ДФС у Луганській області до Державного підприємства "Науководослідний інститут техніки безпеки хімічних виробництв", в якому позивач просить:
- стягнути з Державного підприємства "Науково-дослідний інститут техніки безпеки хімічних виробництв" кошти за податковим боргом із земельного податку з юридичних осіб у сумі 821 187,39 грн. (вісімсот двадцять одну тисячу сто вісімдесят сім гривень 39 коп.), в тому числі: основного платежу - 812 709 грн. 40 коп., пені - 8477 грн. 95 коп., з рахунків у банках, обслуговуючих зазначеного платника, та рахунку в системі електронного адміністрування ПДВ на користь Державного бюджету за наступними реквізитами: р/р № 33214811012080, код платежу 18010500, отримувач - УК у м. Сєвєродонецьку/м. Сєвєродонецьк/18010500, ОКПО 37944909, МФО 899998, банк отримувача - Казначейство України (ЕАП).
В обґрунтуванням позовних вимог позивач зазначає, що у відповідача утворилась податкова заборгованість у загальній сумі 821 187,39 грн, за податковим боргом із земельного податку з юридичних осіб. Відповідач у встановлені законом строки суму узгодженого грошового зобов'язання не сплатив. Станом на 21.11.2018 податковий борг ДП "НДІТБХВ" по земельному податку з юридичних осіб у сумі 812709,40 грн. утворився внаслідок несплати самостійно визначеного податкового зобов'язання відповідно до поданих податкових декларацій за 2017-2018 роки. Крім того, Головним управлінням ДФС у Луганській області нарахована пеня за несвоєчасну сплату у 2018 році зобов'язання по податковому розрахунку земельного податку від 14.02.2013 № 9006291853 із щомісячною сплатою 15623,90 грн, за грудень 2013 року - 15623,99 гривень. Відповідач, у порушення пункту 57.1 статті пункту 287.3 статті 287 ПК України, своєчасно не сплатив самостійно задеклароване податкове зобов'язання з плати за землю за період, що стало підставою для нарахування пені. Загальна сума нарахованої пені за несвоєчасне погашення грошового зобов'язання із земельного податку становить 8477,95 гривень. Відтак, ДП "НДІТБХВ" добровільно у встановлені законом строки до бюджету не сплачені кошти в загальному розмірі 821187,39 грн (основне зобов'язання - 812709,40 грн., пеня - 8477,95 грн.). У зв'язку з несплатою відповідачем грошових зобов'язань та з метою погашення податкового боргу позивачем Головним управлінням ДФС у Луганській області було виставлено податкову вимогу від 05.11.2012 № 199, яку отримано уповноваженою особою відповідача 05.11.2012, про шо свідчить її особистий підпис на корінці вимоги. Вказана податкова вимога відповідачем не оскаржувалась. Отже, управлінням вжито заходи щодо отримання заборгованості з обов'язкових платежів. У встановленні законодавством України терміни узгоджені податкові зобов'язання відповідачем сплачені не були, як і не були оскаржені в адміністративному або судовому порядку.
Ухвалою суду від 17 грудня 2018 року прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі; справу вирішено розглядати у порядку спрощеного позовного провадження з викликом сторін (арк.спр. 1-2).
Ухвалою суду від 21.01.2019 за клопотанням представників сторін відкладено розгляд справи (арк. спр. 77).
17.01.2019 від відповідача надійшов відзив на позов (арк. спр. 42-44), в обґрунтування якого зазначено, що на 01.01.2019 за Державним підприємством Науково-дослідний інститут техніки безпеки хімічних виробництв обраховується заборгованість зі сплати земельного податку в сумі 1788249,00 грн. Зазначений борг погасити в грошовому вираженні у інституту через наявність об'єктивних причин немає можливості. Листом № 60 від 05.09.18 і № 73 від 30.10.18 ДП НДІТБХВ неодноразово зверталось до Головного управління ДФС у Луганської області з проханням: з метою погашення податкового боргу розпочати реалізацію нерухомого майна ДП НДІТБХВ , яке не входить до складу цілісного майнового комплексу, більше 3 років не використовується у господарській діяльності і в подальшому не планується використовуватись, та знаходиться у податковій заставі. Проте ці звернення до теперішнього часу залишилися без відповіді. Сплатити борг з податку за землю в грошовому вираженні або самостійно продати заставне майно інститут не має можливості в зв'язку з важким фінансовим становищем. І бездіяльність податкової служби з продажу майна робить сплату податкового боргу неможливим.
Крім того зазначив, що для стягнення пені минув строк позовної давності. Якщо з моменту виникнення податкового боргу минуло понад 1095 днів (3 роки - термін позовної давності), то такий борг вважається безнадійним і підлягає списанню. Теж саме стосується і всіх штрафних нарахувань за цим боргом - штрафи і пеня. Просив у задоволенні позову відмовити.
Суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін в письмовому провадженні відповідно до вимог частини дев'ятої статті 205 КАС України.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих сторонами доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-77, 90 КАС України, суд встановив таке.
Державне підприємство "Науководослідний інститут техніки безпеки хімічних виробництв" (код ЄДРПОУ 00209102) зареєстроване у якості юридичної особи виконавчим комітетом Сєвєродонецької міської ради Луганської області 09.11.1993, перебуває на обліку в ДПІ м.Сєвєродонецька ГУ ДФС у Луганській області (арк. спр. 7-9, 47).
В податковій декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2017 рік від 16.02.2017 підприємством визначено суму земельного податку, що підлягає сплаті у розмірі 464405,39 грн: щомісячно з січня по листопад - 38700,45 грн, грудень -38700,44 грн.: по терміну сплати 02.03.2017 - 38700,45 грн; по терміну сплати 30.03.2017 - 38700,45 грн; по терміну сплати 30.04.2017-38700,45 грн; по терміну сплати 30.05.2017 - 38700,45 грн; по терміну сплати 30.06.2017 - 38700,45 грн; по терміну сплати 30.07.2017 - 38700,45 грн; по терміну сплати 30.08.2017-38700,45 грн; по терміну сплати 30.09.2017 - 38700,45 грн; по терміну сплати 30.10.2017 - 38700,45 грн; по терміну сплати 30.11.2017 - 38700,45 грн; по терміну сплати 30.12.2017 - 38700,45 грн; по терміну сплати 30.01.2018 - 38700,45 гривень (арк.спр. 20-22).
В податковій декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2018 рік від 02.02.2018 грошове зобов'язання відповідача із земельного податку складає, з урахуванням збільшення зобов'язання, 464405,19 грн, в тому числі; з січня по вересень - 38700,45 грн: по терміну сплати 02.03.2017 - 38700,45 грн; по терміну сплати 30.03.2017 - 38700,45 грн; по терміну сплати 30.04.2017 - 38700,45 грн; по терміну сплати 30.05.2017 - 38700,45 грн; по терміну сплати 30.06.2017 - 38700,45 грн; по терміну сплати 30.07.2017 - 38700,45 грн; - по терміну сплати 30.08.2017 - 38700,45 грн; по терміну сплати 30.09.2017 - 38700,45 грн; по терміну сплати 30.10.2017 - 38700,45 гривень. (арк. спр. 23-25).
Головним управлінням ДФС у Луганській області нарахована пеня за несвоєчасну сплату у 2018 році зобов'язання по податковому розрахунку земельного податку від 14.02.2013 № 9006291853 із щомісячною сплатою 15623,90 грн, за грудень 2013 року - 15623,99 гривень. Загальна сума нарахованої пені за несвоєчасне погашення грошового зобов'язання із земельного податку становить 8477,95 гривень, що підтверджується інтегрованою карткою платника податку по платежу 18010500 (арк.спр. 33-35).
Станом на 21.11.2018 податковий борг ДП НДІТБХВ по земельному податку з юридичних осіб у сумі 812709,40 грн. утворився внаслідок несплати самостійно визначеного податкового зобов'язання відповідно до вказаних податкових декларацій за 2017-2018 роки, що підтверджується розрахунком недоїмки, розрахунком пені та витягом з інтегрованої картки платника податків (арк. спр. 10-16, 29-35).
У зв'язку з цим та у відповідності до п. 59.1 ст. 59 Податкового кодексу України Головним управлінням ДФС у Луганській області було здійснено визначені законодавством заходи щодо стягнення податкового боргу, а саме винесено податкову вимогу про сплату боргу (недоїмки) форми "Ю" від 05.11.2012 № 199 та направлено платнику податків (арк.спр. 36).
ДП НДІТБХВ добровільно у встановлені законом строки до бюджету не сплачені кошти в загальному розмірі 821187,39 грн (основне зобов'язання - 812709,40 грн., пеня - 8477,95 грн.).
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України, який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
За приписами підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України плата за землю - обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Відповідно до підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК України платники податків зобов'язані сплачувати податки та збори в строки та у розмірах встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи, що, у відповідності до статті 36 Кодексу, є податковим обов'язком. Податковим обов'язком визнається обов'язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи. Підстави припинення податкового обов'язку, крім його виконання, визначені пунктом 37.3 статті 37 Податкового кодексу України.
Згідно з пунктом 38.1 статті 38 ПК України виконанням податкового обов'язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов'язань у встановлений податковим законодавством строк. Пунктом 38.2 статті 38 ПК України визначено, що сплата податку та збору здійснюється платником податку безпосередньо, а у випадках, передбачених податковим законодавством, - податковим агентом, або представником платника податку.
Платники податків і зборів зобов'язані подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов'язані з обчисленням і сплатою податків та зборів (підпункт16.1.3 пункту16.1 статті 16 ПК України).
Платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов'язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов'язання та/або пені вважається узгодженою (пункт54.1статті54 ПК України).
Приписами пункту 49.1 статті 49 ПК України передбачено, що податкова декларація подається за звітний період в установлені цим Кодексом строки контролюючому органу, в якому перебуває на обліку платник податків.
Відповідно до пункту 49.2 статті 49 ПК України платник податків зобов'язаний за кожний встановлений цим Кодексом звітний період, в якому виникають об'єкти оподаткування, або у разі наявності показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу подавати податкові декларації щодо кожного окремого податку, платником якого він є.
Пунктом 286.2статті 286 ПК України визначено, що платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
За приписами пункту 56.11 статті 56 ПК України самостійно визначене платником податків податкове зобов'язання оскарженню не підлягає.
Відповідачем подано до податкової інспекції звітні податкові декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2017, 2018 роки та уточнюючу декларацію за 2018 рік, у якій самостійно визначено щомісячну суму земельного податку та орендної плати, які відповідач зобов'язаний сплачувати до 30 числа, що настає за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
Таким чином, суд дійшов до висновку, що самостійно визначене податкове зобов'язання відповідача, з плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, зазначені ним в податковій декларації з плати за землю за 2017, 2018 роки є узгодженим з дня подання такої декларації.
Платник податків зобов'язаний самостійно сплатити суму податкового зобов'язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом (пункт 57.1 статті 57 ПК України).
У відповідності до пункту 287.3 статті 287 ПК України податкове зобов'язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
Згідно з підпунктом 129.1.3 пункту 129.1 статті 129 ПК України при нарахуванні суми податкового зобов'язання, визначеного платником податків або податковим агентом, - після спливу 90 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку сплати податкового зобов'язання.
Підпунктом 129.3.1 пункту 129.3 статті 129 ПК України визначено, що нарахування пені закінчується у день зарахування коштів на відповідний рахунок органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів та/або в інших випадках погашення податкового боргу та/або грошових зобов'язань.
Відповідно до пункту 129.4 статті 129 ПК України пеня, визначена підпунктом 129.1.1 пункту 129.1 цієї статті, нараховується на суму податкового боргу (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності та без урахування суми пені) із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день виникнення такого податкового боргу або на день його (його частини) погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний календарний день прострочення у його сплаті.
Відповідно до пункту 131.1 статті 131 ПК України нараховані контролюючим органом суми пені самостійно сплачуються платником податків.
Відповідач, у порушення пункту 57.1 статті 57, пункту 287.3 статті 287 ПК України, своєчасно не сплатив самостійно задеклароване податкове зобов'язання з плати за землю за період, що стало підставою для нарахування пені. Загальна сума нарахованої пені за несвоєчасне погашення грошового зобов'язання із земельного податку становить 8477,95 гривень. Наявність у відповідача податкового боргу у розмірі несплаченої пені з плати за землю підтверджується інтегрованої карткою платника податку по платежу 18010500 (арк.спр. 56-71).
Пунктом 95.1 статті 95 ПК України регламентовано, що контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.
Стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, провадиться не раніше ніж через 60 календарних днів з дня надіслання такому платнику податкової вимоги та здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини (пункти 95.2 та 95.3 статті 95 ПК України).
Контролюючим органом було сформовано податкову вимогу форми Ю від 05.11.2012 № 199, яка 05.11.2012 вручена представнику відповідача (арк.спр.36).
Оскільки податкова вимога від 05.11.2012 № 199 є чинною (доказів про скасування або відкликання податкової вимоги суду не надано), суд дійшов висновку, що контролюючим органом при зверненні до адміністративного суду з позовом про стягнення коштів за податковим боргом дотримані вимоги пункту 95.2 статті 95 ПК України.
Відповідно до підпункту 20.1.34 пункту 20.1 статті 20 ПК України контролюючі органи мають право звертатися до суду щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, обслуговуючих такого платника, на суму податкового боргу або його частини.
Згідно з підпунктом 19-1.1.22 пункту 19-1.1 статті 19-1 ПК України контролюючі органи виконують такі функції, крім особливостей, передбачених для державних податкових інспекцій статтею 19-3 цього Кодексу, здійснюють погашення податкового боргу, стягнення своєчасно ненарахованих та/або несплачених сум єдиного внеску та інших платежів.
Відповідно до пункту 41.1 статті 41 ПК України контролюючими органами є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову, державну митну політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску, державну політику у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового та митного законодавства, законодавства з питань сплати єдиного внеску та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган (далі - центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику), його територіальні органи.
Органами стягнення є виключно контролюючі органи, уповноважені здійснювати заходи щодо забезпечення погашення податкового боргу та недоїмки зі сплати єдиного внеску у межах повноважень, а також державні виконавці у межах своїх повноважень. Стягнення податкового боргу та недоїмки зі сплати єдиного внеску за виконавчими написами нотаріусів не дозволяється (пункт 41.2 статті 41 ПК України).
З вищевикладеного слідує, що контролюючим органом, уповноваженим здійснювати стягнення, є органи ДФС України обласного рівня, зокрема, Головне управління ДФС у Луганській області.
Щодо заперечень відповідача проти стягнення суми боргу в грошовому виразі та посилання на неодноразове звернення до Головного управління ДФС у Луганській області з вимогами реалізації нерухомого майна ДП НДІТБХВ , яке знаходиться у податковій заставі, суд зазначає, що відповідно до змісту вимог ст. 95 Податкового кодексу України як стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, так само і надання дозволу контролюючому органу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває в податковій заставі, здійснюється за судовим рішенням, яке приймається за зверненням контролюючого органу. Відповідно до ч.2 ст.9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Отже, суд не має повноважень самостійно обирати спосіб погашення податкового боргу відповідно до вимог чинного законодавства.
Суд також не знаходить підстав для застосування строків позовної давності до вимог контролюючого органу з таких підстав.
Пунктом 102.4 статті 102 Податкового кодексу України встановлено, що, у разі якщо грошове зобов'язання, нараховане контролюючим органом до закінчення строку давності, визначеного у пункті 102.1 цієї статті, податковий борг, що виник у зв'язку з відмовою у самостійному погашенні такого грошового зобов'язання, може бути стягнутий протягом наступних 1095 календарних днів з дня виникнення податкового боргу. Якщо платіж стягується за рішенням суду, строки стягнення встановлюються до повного погашення такого платежу або визначення боргу безнадійним.
При цьому, відповідно до п.п. 14.1.175 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України до податкового боргу включається як сума узгодженого грошового зобов'язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, так і непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.
Контролюючим органом в 2018 році нарахована пеня за несвоєчасну сплату (лише в 2018 році) зобов'язання з земельного податку за грудень 2013 року - 15623,99 гривень. Загальна сума нарахованої пені за несвоєчасне погашення грошового зобов'язання із земельного податку становить 8477,95 гривень, що підтверджується інтегрованою карткою платника податку по платежу 18010500 (арк.спр. 33-35). За таких обставин, сума несплаченої пені - 8477 грн. 95 коп, що є частиною податкового боргу, підлягає стягненню в судовому порядку.
Питання про розподіл судових витрат судом не вирішується, оскільки відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України у справах, при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Керуючись статтями 2, 9, 139, 241-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Головного управління ДФС у Луганській області до Державного підприємства "Науководослідний інститут техніки безпеки хімічних виробництв" про стягнення коштів за податковим боргом у сумі 821187,39 грн задовольнити повністю.
Стягнути з Державного підприємства "Науководослідний інститут техніки безпеки хімічних виробництв" (код ЄДРПОУ 00209102, місцезнаходженя: 93400, Луганська область, м.Сєвєродонецьк, пр.Гвардійський, 34) кошти за податковим боргом із земельного податку з юридичних осіб у розмірі 821187,39 грн (вісімсот двадцять одну тисячу сто вісімдесят сім гривень 39 коп.), в тому числі: основного платежу - 812 709 грн. 40 коп., пені - 8477 грн. 95 коп., з рахунків у банках, обслуговуючих зазначеного платника, та рахунку в системі електронного адміністрування ПДВ на користь Державного бюджету за наступними реквізитами: р/р № 33214811012080, код платежу 18010500, отримувач - УК у м. Сєвєродонецьку/м. Сєвєродонецьк/18010500, ОКПО 37944909, МФО 899998, банк отримувача - Казначейство України (ЕАП).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.
Повний текст рішення складено 11 лютого 2019 року.
Суддя В.С. Шембелян
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.02.2019 |
Оприлюднено | 13.02.2019 |
Номер документу | 79751917 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
В.С. Шембелян
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні