Рішення
від 07.02.2019 по справі 120/3934/18-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

07 лютого 2019 р. Справа № 120/3934/18-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Томчука А.В.,

за участю:

секретаря судового засідання: Кушніренко О.В.

позивача: не з'явився

представника відповідача: ОСОБА_1

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом: ОСОБА_2

до: ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Вінницькій області

про: визнання протиправними дій

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду звернулася ОСОБА_2 з адміністративним позовом до ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Вінницькій області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити дії.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає, що в травні 2017 року звернувся до відповідача з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтованою площею 2,0 га. ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Вінницькій області від 27.06.2017 №Ч-9530/0-3861/6-17 в задоволенні клопотання відмовлено. Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду справа №802/2198/17-а від 28.12.2018, відмову ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Вінницькій області визнано протиправною і зобов'язано повторно розглянути клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0 га на території Козлівської сільської ради Піщанського району Вінницької області.

Однак, на виконання рішення суду від 28.12.2017, листом від 10.05.2018 №Ч-9530/0-2146/0/95-18 відповідачем відмовлено у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою.

Не погоджуючись з вказаною відмовою ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Вінницькій області, позивач звернувся до суду з вимогами:

- визнати протиправними дії ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Вінницькій області щодо відмови у наданні ОСОБА_2 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0 га на території Козлівської сільської ради Піщанського району Вінницької області викладеної у листі №Ч-9530/0-2146/0/95-18 від 10.05.2018;

- зобов'язати ОСОБА_4 управління Держгеокадастру у Вінницькій області надати ОСОБА_2 дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0 га на території Козлівської сільської ради Піщанського району Вінницької області.

Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 23.11.2018 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в порядку спрощеного позовного провадження. Даною ухвалою надано відповідачу строк на подання відзиву на позовну заяву.

11.12.2018 надійшов відзив ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Вінницькій області в якому просять в задоволенні адміністративного позову відмовити з огляду на наступне.

За результатами розгляду клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2,0 га, ОСОБА_2 був повідомлений, що формування земельних ділянок здійснюється шляхом інвентаризації земель державної чи комунальної власності, а також, те, що формування земельних ділянок шляхом поділу та об'єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюється за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок.

Крім того, зазначено, що 02.06.2018 ОСОБА_3 управлінням Держгеокадастру у Вінницькій області прийнято наказ №2-10326/15-18- СГ, яким затверджено документацію із землеустрою та проведено земельні торги з продажу права оренди на земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності (землі запасу) площею 6,7016 га (кадастровий номер 0523283400:04:001:0103) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населеного пункту на території Чорноминської сільської ради Піщанського району Вінницької області.

Разом з тим, земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу; надаватися у користування до завершення торгів.

Включення у передбаченому законодавством порядку спірної земельної ділянки до Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги у формі аукціону, виключає можливість відчуження цієї земельної ділянки її розпорядником (відповідачем) до завершення торгів.

Відповідно до ч. б статті 79-1 Земельного кодексу України, формування земельних ділянок шляхом поділу та об'єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок.

Так, у клопотанні від 25 травня 2017 року гр. ОСОБА_2 зазначає, що бажає отримати дозвіл на розробку проекту землеустрою, однак земельна ділянка яку він бажає отримати вже є сформованою згідно технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 6,7016 га сільськогосподарського призначення державної власності (земель запасу) багаторічні насадження для ведення товарного сільськогосподарського виробництва шляхом продажу права оренди через аукціон на території Чорноминської сільської ради Піщанського району Вінницької області, а тому подальші дії спрямовані на її розподіл мають здійснюватись за технічною документацією щодо поділу та об'єднання земельних ділянок.

Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Формування земельних ділянок шляхом поділу та об'єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок.

Таким чином, передумовою для відведення громадянину у власність земельної ділянки, яка утворюється в результаті поділу раніше сформованої земельної ділянки, що перебуває у державній власності, є затверджена у встановленому порядку технічна документація із землеустрою щодо поділу такої раніше сформованої земельної ділянки.

Відповідно до статті 56 Закону України «Про землеустрій» визначено, що технічна документація із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок включає: а) пояснювальну записку; б) технічне завдання на складання документації, затверджене замовником документації; в) кадастрові плани земельних ділянок, які об'єднуються в одну земельну ділянку, або частини земельної ділянки, яка виділяється в окрему земельну ділянку; г) матеріали польових геодезичних робіт; ґ) акт приймання-передачі межових знаків на зберігання при поділі земельної ділянки по межі поділу; д) перелік обтяжень прав на земельну ділянку, обмежень на її використання та наявні земельні сервітути; е) нотаріально посвідчена згода на поділ чи об'єднання земельної ділянки заставодержателів, користувачів земельної ділянки (у разі перебування земельної ділянки в заставі, користуванні); є) згоду власника земельної ділянки, для земель державної власності - органу, уповноваженого здійснювати розпорядження земельною ділянкою, на поділ чи об'єднання земельних ділянок користувачем (крім випадків поділу земельної ділянки у зв'язку з набуттям права власності на житловий будинок, розташований на ній).

Беручи до уваги пункт «є» статті 56 Закону «Про землеустрій» , відсутність згоди землекористувача (орендаря) унеможливлює відповідно до ч.б статті 79-1 Земельного кодексу України надання ОСОБА_3 управлінням Держгеокадастру у Вінницькій області відповідного дозволу позивачу щодо виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу бажаної земельної ділянки сільськогосподарського призначення.

Таким чином, беручи до уваги подані документи заявником, розгляд поданого клопотання законодавчо не передбачає надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення бажаної земельної ділянки орієнтовною площею по 2,00 га для ведення особистого селянського господарства на території Чорноминської сільської ради Піщанського району Вінницької області.

Окремо вказав, що не підлягає задоволенню вимога про надання дозволу, оскільки такі повноваження є дискреційними.

За таких обставин, вважає доводи позивача не обґрунтованими, а позов таким, що не підлягає задоволенню.

22.12.2018 від представника відповідача надійшли додаткові пояснення, зі змісту яких вказав, щодо земельної ділянки, на частину якої позивач бажає отримати дозвіл на розроблення проекту землеустрою площею 6,7016 га, що знаходиться на території Чорноминської сільської ради Піщанського району Вінницької області внесено до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права оренди на які може бути реалізовано на земельних торгах відповідно до наказу ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Вінницькій області № 158 від 22.09.2017.

13.12.2018 ОСОБА_3 управлінням Держгеокадастру у Вінницькій області прийнято наказ №163 «Про внесення змін до наказу від 22.09.2017 №158» . Даним рішенням внесено зміни у додаток до вищевказаного наказу, де замінено кадастровий номер « 0523281400:03:002:0383» на кадастровий номер « 0523283400:04:001:0103» .

Як наслідок на виконання вищевказаного наказу, 02.06.2018 ОСОБА_3 управлінням Держгеокадастру у Вінницькій області прийнято інший наказ №2-10326/15-18-СГ, яким затверджено документацію із землеустрою та проведення земельних торгів із продажу права оренди на земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності (землі запасу) площею 6,7016 га (кадастровий номер 0523283400:04:001:0103) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населеного пункту на території Чорноминської сільської ради Піщанського району Вінницької області.

Згодом, укладено договір між організатором та виконавцем земельних торгів «Про проведення земельних торгів» №243 від 19.09.2018.

Також зазначив, що технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 6,4016 га із сільськогосподарського призначення державної власності (земель запасу) багаторічні насадження для ведення товарного сільськогосподарського виробництва шляхом продажу права оренди через аукціон на території Чорноминської сільської ради Піщанського району Вінницької області виготовленої ТОВ Віатера .

09.01.2019 від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій позивач просив задовольнити позов та зазначив про наступне.

У листі від 10 травня 2018 року відповідач посилається на наявність технічної документації із землеустрою щодо земель Чорноминської сільської ради що згідно ст. 21 Закону України «Про державний земельний кадастр» не тотожно технічній документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). Про те, що витребувана земельна ділянка сформована у наведених відмовах не зазначено що свідчить про те, що відповідачем надано невмотивовані та надумані відмови.

Щодо формування земельної ділянки та присвоєння кадастрового номера 0523283400:04:001:0103 слід зазначити, що відповідно до наданого відповідачем ОСОБА_5 з державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-0507875042018 сформовану земельну ділянку із зазначеним кадастровим номером внесено до Державного земельного кадастру 12.02.2018 на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) від 25.01.2018.

Відповідно до ст. 50 Закону України «Про землеустрій» проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок. З огляду на те, що спірна земельна ділянка сформована 12.02.2018 її формування слід було проводити не за технічною документацією із землеустрою, а за проектом землеустрою.

Про те, що земельна ділянка із кадастровим номером 0523283400:04:001:0103 не сформована у відповідності до чинного законодавства свідчить невідповідність її площі фактичній площі, яка складає 7,1 га що підтверджується викопіюванням з чергового кадастрового плану Чорноминської сільської ради погодженого начальником відділу Держгеокадастру у Піщанському районі, цільове призначенця земельної ділянки 01.03 для ведення особистого селянського господарства (садок).

Не відповідає дійсності зазначений в кадастровому плані опис меж - від А до Б ОСОБА_6К, від Б до В - ОСОБА_7, так як згідно кадастрової карти спірна земельна ділянка відділена від земельних ділянок зазначених осіб землями загального користування (лісосмуга).

Крім того, зазначені земельні ділянки із кадастровими номерами 0523283400:04:001:0027,0523283400:04:001:0028, згідно даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності належать, відповідно, ОСОБА_8 та ОСОБА_9.

Як зазначено у відзиві, 13 грудня 2018 року ОСОБА_3 управлінням прийнято наказ № 163 «Про внесення змін до наказу від 22.09.2017 №158» яким внесено зміни до вищевказаного наказу, де замінено кадастровий номер « 0523281400:03:002:0383» на кадастровий номер « 0523283400:04:001:0103» .

За фактичними обставинами відповідно до розміщеної в електронних носіях ОСОБА_3 управління інформації про земельні ділянки с/г призначення державної власності, які включено до переліку земельних ділянок, права на які буде виставлено на земельні торги ОСОБА_3 управлінням Дсржгеокаднсгру у Вінницькій області, станом на 01.12.2017, 28.12.2018 по Чорноминській сільській раді Піщанського району зазначено земельну ділянку із кадастровим номером 0523281400:03:002:0383 площею 6.7016 га тобто площа відповідає площі спірної земельної ділянки, хоча за кадастровою картою зазначені земельні ділянки розташовано в різних місцях і їх площа не ідентична. По цей час щодо наведеної земельної ділянки торги не проведено.

Таким способом ОСОБА_4 управління зловживаючи своїми повноваженнями, видає накази, якими фіктивно, шляхом заміни кадастрових номерів, вносить земельні ділянки, на які претендують громадяни, до складу земельних ділянок право на оренду котрих реалізується через торги, чим позбавляє громадян права на безоплатне отримання земельної ділянки у власність.

Згідно наданого відповідачем ОСОБА_5 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №135789985 власником спірної земельної ділянки є ОСОБА_4 управління Держгеокадастру у Вінницькій області, тобто юридична особа.

Відповідно до ст. 80 ЗК України суб'єктами права власності на землю є: громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності; територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності; держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності.

З огляду на наведене ОСОБА_4 управління є неналежним суб'єктом права власності на земельну ділянку державної форми власності і відповідно не може здійснювати права держави на відчуження земельної ділянки.

14.01.2019 представником відповідача до суду подано заперечення у відповідь на відзив, в яких зазначає наступне.

Позивач у своїй відповіді на відзив велику увагу приділяє процесу формування та дослідження правової природи земельної ділянки із кадастровим номером 0523283400:04:001:0103. Однак, дане дослідження не є предметом судового розгляду. Інформацію щодо даної земельної ділянки, як такої щодо якої виготовлено відповідну документацію із землеустрою для продажу на земельному аукціоні було зазначено у відзиві на позовну заяву з метою інформування суд та позивача проте, що дана земельна ділянка є сформована і відповідно до ч. б статті 79-1 Земельного кодексу України формування земельних ділянок шляхом поділу та об'єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок.

Земельна ділянка, на частину якої позивач бажає отримати дозвіл на розроблення проекту землеустрою, площею 6,7016 га, що знаходиться на території Чорноминської сільської ради Піщанського району Вінницької області внесено до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності права оренди на які може бути реалізовано на земельних торгах відповідно до наказу ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Вінницькій області № 158 від 22.09.2017.

13 грудня 2018 року ОСОБА_3 управлінням Держгеокадастру у Вінницькій області прийнято наказ №163 «Про внесення змін до наказу від 22.09.2017 №158» . Даним рішенням внесено зміни у додаток до вищевказаного наказу, де замінено кадастровий номер « 0523281400:03:002:0383» на кадастровий номер « 0523283400:04:001:0103» .

Станом на 11.01.2019 на офіційному сайті ОСОБА_3 управління узагальнена інформація про включення до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу права на них на земельних торгах відповідно до наказів щодо земельної ділянки площею 6,7016 га на території Чорноминської сільської ради Піщанського району Вінницької області оновлено кадастровий номер з « 0523281400:03:002:0383» на « 0523283400:04:001:0103» .

Щодо ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Вінницькій області, як неналежного суб'єкта права власності на земельну ділянку, останній повідомляє, що земельна ділянка згідно ОСОБА_7 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №135789985 є земельною ділянкою державної форми власності. Крім того, відповідно до пункту 1 Положення про ОСОБА_4 управління Держгеокадастру в області затвердженого Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 29.09.2016 № 333, ОСОБА_4 управління Держгеокадастру у Вінницькій області є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (органом виконавчої влади та юридичною особою публічного права). А відповідно до пп.13 пункту 13 Положення, до завдань ОСОБА_3 управління належить розпорядження землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством.

25.01.2019 від представника відповідача надійшла заява про долучення до матеріалів справи, зі змісту якої вказав, що 21.01.2019 відбулися земельні торги у формі аукціону з продажу права оренди земельної ділянки із кадастровим номером 0523283400:04:001:0103 площею 6,7016 га (аукціон №15259 лот №29588). За результатами даного аукціону право оренди на вищевказану земельну ділянку отримало ФГ ОСОБА_10П. , відповідно цього ж дня укладено договір оренди між ОСОБА_3 управлінням Держгеокадастру у Вінницькій області та ФГ ОСОБА_10П. .

05.02.2019 до суду представником позивача подано клопотання щодо розгляду справи без участі позивача та представника позивача, зі змісту якого просив позов задовольнити.

У судовому засіданні 07.02.2019 представник відповідача щодо клопотання представника позивача від 05.02.2019 не заперечував.

Представник відповідача заперечив щодо заявлених позовних вимог з підстав викладених у відзиві та додаткових поясненнях.

Відповідно до ч. 1 ст. 205 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

За приписами ч. 3 ст. 194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності.

Дослідивши матеріали справи у їх сукупності, суд встановив наступне.

В травні 2017 року ОСОБА_2 звернувся до відповідача з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтованою площею 2,0 га розташованої на території Козлівської сільської ради Піщанського району Вінницької області, для ведення особистого селянського господарства.

ОСОБА_4 управління Держгеокадастру у Вінницькій області від 27.06.2017 №Ч-9530/0-3861/6-17 в задоволенні клопотання відмовило.

Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду справа №802/2198/17-а від 28.12.2018 відмову ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Вінницькій області визнано протиправною і зобов'язано повторно розглянути клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0 га на території Козлівської сільської ради Піщанського району Вінницької області.

На виконання вимоги рішення суду від 28.12.2017, листом від 10.05.2018 №Ч-9530/0-2146/0/95-18 відмовлено у наданні дозволу з підстав, що формування земельних ділянок шляхом поділу чи об'єднання, які раніше сформовані здійснюється за технічною документацією із землеустрою.

Не погоджуючись з такою відмовою позивач звернувся до адміністративного суду з даним позовом.

Визначаючись щодо позовних вимог, суд керується та виходить з наступного.

Відповідно до ст.14 Конституції України та ст.373 Цивільного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізовується громадянами, юридичними особами та державою відповідно до закону.

Так, частинами 1, 2 пункту "а" частини 3 статті 22 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) визначено, що землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.

До земель сільськогосподарського призначення належать: сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги); несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель лісогосподарського призначення, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі тимчасової консервації тощо). Землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства.

Згідно зі частинами 1, 2 статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Частиною 1 статті 117 ЗК України передбачено, що передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

Відповідно до частин 6, 7 статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі, якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Згідно з абзацом 1 частини 3 статті 123 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Таким чином, вказаними нормами встановлені підстави, порядок, строки передачі земельної ділянки у власність та користування зацікавлених осіб та органи, уповноважені розглядати ці питання. Ці норми передбачають, зокрема, що для передачі земельної ділянки у власність чи користування зацікавлена особа звертається до відповідних органів із заявами для отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та для надання її у власність чи користування, за результатами розгляду яких компетентні органи приймають одне з відповідних рішень.

Поряд із цим, із положень статті 79-1 ЗК України випливає, що формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об'єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Формування земельних ділянок здійснюється:

- у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності;

- шляхом поділу чи об'єднання раніше сформованих земельних ділянок;

- шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій;

- шляхом інвентаризації земель державної чи комунальної власності у випадках, передбачених законом;

Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.

Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Формування земельних ділянок шляхом поділу та об'єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок.

Таким чином, формування земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою, крім випадків, формування їх шляхом поділу чи об'єднання раніше сформованих ділянок, що в свою чергу здійснюється за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок.

Отже, до спірних правовідносин підлягають застосуванню спеціальні норми ЗК України, викладені у ч. 6 ст. 79-1 ЗК України, якими прямо передбачено необхідність формування земельних ділянок шляхом поділу та об'єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення, на підставі відповідної технічної документації із землеустрою.

Поряд із цим, ОСОБА_2 звернувся до ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2 га на території Козлівської сільської ради Піщанського району Вінницької області.

Стаття 25 Закону України "Про землеустрій" визначає види документації із землеустрою, до яких, крім проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, належать, зокрема, технічна документація із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок.

Враховуючи, що земельна ділянка на яку претендує позивач є сформованою та їй присвоєно кадастровий номер, відтак позивачем не дотримано встановленої законом процедури звернення за отриманням дозволу на виготовлення відповідної документації із землеустрою, а відтак відсутні підстави для надання такого дозволу.

Твердження позивача, що бажана ним земельна ділянка з кадастровим номером « 0523281400:03:002:0383» та земельна ділянка з номером « 0523283400:04:001:0103» не є ідентичними, спростовано у судовому засіданні представником відповідача. Як з'ясувалось відповідачем було допущено технічну помилку, і відповідно останній сам вніс зміни наказом №163 від 13.12.2018 "Про внесення змін до наказу від 22.09.2017 №163". Крім того, позивачем даний наказ не оскаржувався.

Оскільки управлінням винесено наказ №2-10326/05-68-СТ від 02.06.2018 "Про затвердження документації із землеустрою та проведення земельних торгів" позивач не може претендувати на земельну ділянку, оскільки ділянку винесено на земельні торги. Позивачем також даний наказ не оскаржувався.

З огляду на викладене, позовна вимога про визнання протиправною та скасування відмови, викладеної у листі від 10.05.2018 за №Ч-9530/0-2146/0/95-18, не підлягає задоволенню.

Крім того, інша позовна вимога про зобов'язання відповідача видати дозвіл задоволенню також не підлягає, оскільки є похідною від вимоги про скасування відмови, викладеної у листі від 10.05.2018 за №Ч-9530/0-2146/0/95-18.

Серед іншого, суд звертає увагу позивача, що наказ від 22.09.2017 №158 "Про внесення земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності до переліку права оренди на які може бути реалізовано на земельних торгах", наказ від 02.06.2018 №2-10326/05-68-СТ "Про затвердження документації із землеустрою та проведення земельних торгів", наказ від 13.02.2018 №163 "Про внесення змін до наказу від 22.09.2017 №158" є чинними, в судовому порядку не скасовані, отже, позовні вимоги позивача не підлягають задоволенню.

Відповідно до частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб'єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх рішень та докази надані позивачами, суд доходить висновку, що мотивація, на яку посилаються останні, не дає суду підстав для постановлення висновків, які б спростовували доводи відповідача, а відтак відсутні підстави для задоволення позову.

Підстави для відшкодування судових витрат відповідно до приписів статті 139 КАС України відсутні.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

В задоволенні адміністративного позову відмовити.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач: ОСОБА_11 (с. Козлівка, Піщанський р-н, Вінницька обл., 24734, ід. номер НОМЕР_1);

Відповідач: ОСОБА_4 управління Держгеокадастру у Вінницькій області (вул. Келецька, 63, м. Вінниця, 21027, код ЄДРПОУ 39767547).

Повний текст рішення суду виготовлено 13.02.2019

Суддя Томчук Андрій Валерійович

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.02.2019
Оприлюднено14.02.2019
Номер документу79780328
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/3934/18-а

Рішення від 07.02.2019

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Томчук Андрій Валерійович

Ухвала від 23.11.2018

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Томчук Андрій Валерійович

Ухвала від 06.11.2018

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Томчук Андрій Валерійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні