Рішення
від 29.01.2019 по справі 160/34/19
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 січня 2019 року Справа № 160/34/19 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіОСОБА_1 за участі секретаря судового засіданняОСОБА_2 за участі: позивача представника відповідача-1 ОСОБА_3 ОСОБА_4 розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_3 (РНОКПП НОМЕР_1, вул. Олександрійська, 63/12, м. П'ятихатки, 52100) до Верхньодніпровської районної ради (код ЄДРПОУ 04052258, пр. Шевченка, 21, м. Верхньодніпровськ, Дніпропетровська область, 51600), Голови Верхньодніпровської районної ради ОСОБА_5 (пр. Шевченка, 21, м. Верхньодніпровськ, Дніпропетровська область, 51600) про визнання протиправним та скасування рішення, -

ВСТАНОВИВ :

02.01.2019 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_3 до Верхньодніпровської районної ради, Голови Верхньодніпровської районної ради ОСОБА_5, в якій позивач просить:

- визнати протиправним (незаконним) та скасувати рішення Верхньодніпровської районної ради № 453-20/VII від 13.12.2018 року Про склад конкурсної комісії з конкурсу на заміщення вакантної посади директора - головного редактора КП Редакція газети Придніпровський край ;

- визнати протиправним (незаконним) та скасувати розпорядження голови Верхньодніпровської районної ради № 73-од від 11.10.2018 року Про конкурс на заміщення вакантної посади директора - головного редактора КП Редакція газети Придніпровський край .

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що рішення Верхньодніпровської районної ради № 453-20/VII від 13.12.2018 року Про склад конкурсної комісії з конкурсу на заміщення вакантної посади директора - головного редактора КП Редакція газети Придніпровський край прийнято останньою з перевищенням власних повноважень та за відсутності на те жодних законних підстав, з огляду на те, що п. 1 рішення № 452-20/VII від 13.12.2018 року Про реформування друкованого засобу масової інформації - газети Придніпровський край та Комунального підприємства Редакція газети Придніпровський край , засновником яких є Верхньодніпровська районна рада передбачено вихід Верхньодніпровської районної ради зі складу засновників друкованого засобу масової інформації газети Придніпровський край та Комунального підприємства Редакція газети Придніпровський край . Крім того, розпорядження голови Верхньодніпровської районної ради № 73-од від 11.10.2018 року Про конкурс на заміщення вакантної посади директора - головного редактора КП Редакція газети Придніпровський край не відповідає приписам абз. 2 п. 3.1 Положення про порядок призначення на посаду та звільнення з посади керівників підприємств, установ та закладів, що належать до спільної власності територіальних громад району, затвердженого рішенням Верхньодніпровської районної ради від 30.03.2007 року № 117-12/V.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08.01.2019 року відкрито провадження у справі № 160/34/19 та призначено її розгляд за правилами загального позовного провадження з проведенням підготовчого засідання 29.01.2019 року о 15:00 год.

29.01.2019 року за вих. № 4748/19 до суду від представника Верхньодніпровської районної ради надійшов відзив на адміністративний позов, в якому останній просив вирішити справу у відповідності до вимог закону, при цьому зазначив, що оскаржуване розпорядження голови Верхньодніпровської районної ради № 73-од від 11.10.2018 року Про конкурс на заміщення вакантної посади директора - головного редактора КП Редакція газети Придніпровський край було прийнято не за ініціативою голови Верхньодніпровської районної ради, а на підставі звернення депутатів Верхньодніпровської районної ради, тому задля уникнення непорозумінь та з метою забезпечення демократизму і гласності, головою ради було прийняте зазначене розпорядження. Відносно рішення Верхньодніпровської районної ради № 453-20/VII від 13.12.2018 року Про склад конкурсної комісії з конкурсу на заміщення вакантної посади директора - головного редактора КП Редакція газети Придніпровський край зазначено, що останнє було запропоноване з голосу окремими депутатами районної ради, проект цього рішення завчасно не готувався, його не було опубліковано на сайті районної ради, не було проведено попереднє обговорення на профільних постійних комісіях районної ради, а також не було включено в чергу денну на початку сесії, проте відповідне питання було включено в чергу денну після розгляду інших питань і проголосовано, що підтверджується витягом з протоколу чергової двадцятої сесії Верхньодніпровської районної ради VII скликання від 13.12.2018 року.

В судовому засіданні 29.01.2018 року представник позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив позовну заяву задовольнити, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві.

Представник Верхньодніпровської районної ради вирішення даної справи залишив на розсуд суду, надавши пояснення тотожні змісту відзиву на адміністративний позов.

Представник Голови Верхньодніпровської районної ради ОСОБА_5 в судове засідання не з'явився, про день, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_3 є виконуючою обов'язки директора головного редактора Комунального підприємства Редакція газети Придніпровський край , засновником якого є Верхньодніпровська районна рада, а також головою комісії з припинення, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 20.12.2018 року.

11.10.2018 року Головою Верхньодніпровської районної ради ОСОБА_5 було прийнято розпорядження № 73-од Про конкурс на заміщення вакантної посади директора - головного редактора КП Редакція газети Придніпровський край , яким було оголошено конкурс на заміщення вакантної посади директора - головного редактора Комунального підприємства Редакція газети Придніпровський край та доручено заступнику голови районної ради ОСОБА_6 та начальнику юридичного відділу виконавчого апарату районної ради ОСОБА_4 вжити заходів з підготовки організації проведення конкурсу, а також опублікування відповідного оголошення про конкурс в газеті Придніпровський край .

13.12.2018 року Верхньодніпровською районною радою було прийнято рішення № 452-20/VII Про реформування друкованого засобу масової інформації - газети Придніпровський край та Комунального підприємства Редакція газети Придніпровський край , засновником яких є Верхньодніпровська районна рада .

Зазначеним рішенням зокрема передбачено:

- вийти зі складу засновників друкованого засобу масової інформації газети Придніпровський край та Комунального підприємства Редакція газети Придніпровський край з перетворенням редакції членами її трудового колективу в суб'єкт господарювання відповідно до вимог чинного законодавства України зі збереженням назви, цільового призначення, мови видання, тематичної спрямованості друкованого засобу масової інформації;

- реорганізувати Комунальне підприємство Редакція газети Придніпровський край (код ЄДРПОУ 02471991) шляхом перетворення в суб'єкт господарювання - товариство з обмеженою відповідальністю, засновниками якого є члени трудового колективу. Для реорганізації Комунального підприємства Редакція газети Придніпровський край (код ЄДРПОУ 02471991) розпочати процедуру державної реєстрації рішення про припинення зазначеної юридичної особи з наступною державною реєстрацією юридичної особи, створеної в результаті перетворення.

- виконання функції комісії з реорганізації шляхом перетворення Комунального підприємства Редакція газети Придніпровський край (код ЄДРПОУ 02471991) покласти на виконуючу обов'язки директора - головного редактора ОСОБА_3 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1).

На виконання цього рішення виконуючою обов'язки директора - головного редактора ОСОБА_3, було подано засвідчену копію цього рішення державному реєстратору для внесення відповідних відомостей до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Згідно з витягом з цього реєстру з 17.12.2018 року Комунальне підприємство Редакція газети Придніпровський край перебуває в стані припинення за рішенням засновників, а ОСОБА_3 є головою комісії з припинення.

Після прийняття вищезазначеного рішення Верхньодніпровською районною радою було прийнято рішення № 453-20/VII від 13.12.2018 року Про склад конкурсної комісії з конкурсу на заміщення вакантної посади директора - головного редактора КП Редакція газети Придніпровський край .

Правомірність винесених розпорядження від 11.10.2018 року № 73-од Про конкурс на заміщення вакантної посади директора - головного редактора КП Редакція газети Придніпровський край та рішення № 453-20/VII від 13.12.2018 року Про склад конкурсної комісії з конкурсу на заміщення вакантної посади директора - головного редактора КП Редакція газети Придніпровський край є предметом розгляду даної адміністративної справи.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

24 грудня 2015 року Верховною Радою України прийнято Закон України Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації № 917-VIII (далі - Закон № 917-VIII), який визначає механізм реформування друкованих засобів масової інформації, заснованих органами державної влади, іншими державними органами та органами місцевого самоврядування.

Відповідно до статті 1 вказаного Закону його дія поширюється на друковані засоби масової інформації, засновниками (співзасновниками) яких є органи державної влади, інші державні органи та органи місцевого самоврядування (далі - друковані засоби масової інформації), і редакції друкованих засобів масової інформації, засновниками (співзасновниками) яких є органи державної влади, інші державні органи та органи місцевого самоврядування (далі - редакції).

В силу статті 2 Закону № 917-VIII реформування друкованих засобів масової інформації та редакцій здійснюється у два етапи: перший - протягом одного року, з дня набрання чинності цим Законом та другий - протягом наступних двох років.

На першому етапі здійснюється реформування друкованих засобів масової інформації та редакцій згідно з переліком, що затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері телебачення і радіомовлення, інформаційній та видавничій сферах, організовується підвищення кваліфікації працівників таких редакцій, а також складається Зведений перелік об'єктів реформування.

До переліку друкованих засобів масової інформації та редакцій, що підлягають реформуванню на першому етапі, порядок формування якого визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері телебачення і радіомовлення, інформаційній та видавничій сферах, включаються друковані засоби масової інформації та редакції, що звернулися з відповідними клопотаннями до зазначеного органу.

На другому етапі здійснюється реформування друкованих засобів масової інформації та редакцій, не реформованих на першому етапі.

Статтею 3 Закону № 917-VIII визначено способи реформування друкованих засобів масової інформації та редакцій.

Так, реформування друкованих засобів масової інформації та редакцій здійснюється у такий спосіб:

1) вихід органів державної влади, інших державних органів та органів місцевого самоврядування із складу засновників (співзасновників) друкованого засобу масової інформації та редакції - у разі відсутності у майні редакції державного (комунального) майна;

2) вихід органів державної влади, інших державних органів та органів місцевого самоврядування із складу засновників (співзасновників) друкованого засобу масової інформації та редакції з перетворенням редакції членами її трудового колективу у суб'єкт господарювання із збереженням назви, цільового призначення, мови видання і тематичної спрямованості друкованого засобу масової інформації;

3) вихід органів державної влади, інших державних органів та органів місцевого самоврядування із складу засновників (співзасновників) друкованого засобу масової інформації та редакції з подальшою приватизацією майна редакції, що перебуває у державній чи комунальній власності, відповідно до законодавства з питань приватизації, якщо трудовий колектив редакції не подає протягом установленого цим Законом строку пропозиції про свою участь у реформуванні друкованого засобу масової інформації;

4) перетворення друкованих засобів масової інформації, заснованих центральними органами виконавчої влади, в офіційні друковані видання.

Визначення розміру частки, що належить державі, у майні редакції здійснюється відповідно до законодавства про приватизацію.

Протягом чотирьох місяців з дня набрання чинності цим Законом засновники (співзасновники) друкованого засобу масової інформації та редакції зобов'язані сплатити заборгованість із податків та обов'язкових платежів, ліквідувати заборгованість із заробітної плати та виконати інші фінансові зобов'язання відповідно до законодавства.

Положеннями ч. 1 ст. 4 Закону № 917-VIII визначено, що рішення про реформування друкованого засобу масової інформації та редакції приймається їх засновниками (співзасновниками) за участю трудового колективу.

Трудовий колектив редакції має пріоритетне право у визначенні способу реформування.

Так, з урахуванням вказаних норм законодавства, суд вважає за необхідне зазначити, що Верхньодніпровською районною радою на виконання положень ст.ст. 3, 4 Закону № 917-VIII було прийнято рішення № 452-20/VII від 13.12.2018 року Про реформування друкованого засобу масової інформації - газети Придніпровський край та Комунального підприємства Редакція газети Придніпровський край пунктом 1 якого Верхньодніпровською районною радою було вирішено вийти зі складу засновників друкованого засобу масової інформації газети Придніпровський край та Комунального підприємства Редакція газети Придніпровський край з перетворенням редакції членами її трудового колективу в суб'єкт господарювання.

При цьому, суд звертає увагу, що після прийняття означеного рішення, відповідно до якого Верхньодніпровська районна рада вийшла зі складу засновників друкованого засобу масової інформації газети Придніпровський край та Комунального підприємства Редакція газети Придніпровський край , останньою всупереч вказаному рішенню приймається рішення № 453-20/VII від 13.12.2018 року Про склад конкурсної комісії з конкурсу на заміщення вакантної посади директора - головного редактора КП Редакція газети Придніпровський край , що на переконання суду є неприйнятним та суперечливим, оскільки Верхньодніпровська районна рада попередньо вирішивши питання щодо виходу зі складу засновників друкованого засобу масової інформації газети Придніпровський край та Комунального підприємства Редакція газети Придніпровський край не мала жодних на те законних підстав щодо втручання в діяльність редакції та зміни її керівника, зокрема шляхом проведення конкурсу.

Водночас, в своєму відзиві відповідачем було наголошено, що проект №453-20/VII від 13.12.2018 року Про склад конкурсної комісії з конкурсу на заміщення вакантної посади директора - головного редактора КП Редакція газети Придніпровський край не був оприлюднений, не обговорювався на профільних комісіях ради, що є порушенням Закону України Про доступ до публічної інформації та Закону України Про місцеве самоврядування , що також свідчить про протиправність оспорюваного рішення.

Що стосується правомірності прийняття розпорядження голови Верхньодніпровської районної ради № 73-од від 11.10.2018 року Про конкурс на заміщення вакантної посади директора - головного редактора КП Редакція газети Придніпровський край , суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Законом України Про місцеве самоврядування в Україні визначено систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.

Відповідно до ч. 7 ст. 55 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні голова районної, обласної, районної у місті ради в межах своїх повноважень видає розпорядження.

Згідно приписів п. 3.1 Положення про порядок призначення на посаду та звільнення з посади керівників підприємств, установ та закладів, що належать до спільної власності територіальних громад району, затвердженого рішенням Верхньодніпровської районної ради V скликання від 30.03.2007 року № 117-12/ V (далі - Положення), призначення на заміщення вакантної посади керівника підприємства, установи або закладу, що належать до спільної власності територіальних громад району, відбувається за конкурсом або без проведення конкурсу.

Конкурс проводиться якщо на посаду керівника підприємства, установи або закладу претендують два або більше кандидати, а також у випадках, передбачених чинним законодавством.

Пунктом 3.3 зазначеного Положення визначено, що оголошення про проведення конкурсу публікується відділом з питань управління районною комунальною власністю виконавчого апарату районної ради у районній газеті не пізніше ніж за місяць до дня проведення конкурсу. Одночасно інформація про умови, дату і місце проведення конкурсу доводиться до відома працівників підприємства, де оголошується конкурс.

Крім того, розпорядженням голови Верхньодніпровської районної ради № 95-од від 23.11.2016 року затверджено Положення про конкурсну комісію з проведення конкурсу на заміщення посад керівників підприємств, установ, закладів, що належать до спільної власності територіальних громад району.

Відповідно до п. 1.2 вказаного Положення, останнє визначає порядок та умови підготовки, оголошення, проведення і оформлення результатів конкурсу на заміщення вакантної посади керівника підприємства, установи або закладу, що належить до спільної власності територіальних громад району.

Пунктом 3.1 Положення визначено, що конкурс оголошується районною радою за пропозицією голови районної ради. Оголошення про проведення конкурсу публікується в районних друкованих засобах масової інформації та розміщується на офіційному веб-сайті районної ради. Документи від претендентів приймаються протягом 30 календарних днів від дня публікації оголошення.

Так, враховуючи наведені положення, суд вважає за необхідне звернути увагу на те, що оскаржуваним розпорядженням Голови Верхньодніпровської районної ради № 73-од від 11.10.2018 року Про конкурс на заміщення вакантної посади директора - головного редактора КП Редакція газети Придніпровський край оголошено конкурс на заміщення відповідної вакантної посади, тобто станом на момент видання такого розпорядження відповідачу - Голові Верхньодніпровської районної ради ОСОБА_5 не могло бути достеменно відомо про кількість претендентів на зайняття вакантної посади директора - головного редактора КП Редакція газети Придніпровський край , з огляду на те, що документи від претендентів приймаються лише протягом 30 календарних днів від дня публікації оголошення про проведення конкурсу.

Таким чином, твердження позивача в обґрунтування протиправності розпорядження голови Верхньодніпровської районної ради № 73-од від 11.10.2018 року Про конкурс на заміщення вакантної посади директора - головного редактора КП Редакція газети Придніпровський край стосовно того, що останнє прийняте з порушенням п. 3.1 Положення про порядок призначення на посаду та звільнення з посади керівників підприємств, установ та закладів, що належать до спільної власності територіальних громад району, затвердженого рішенням Верхньодніпровської районної ради V скликання від 30.03.2007 року № 117-12/ V не знайшло свого підтвердження під час розгляду справи, тому як вказаний пункт Положення визначає вже безпосередньо факт проведення конкурсу з вже визначеною кількістю кандидатів на відповідну вакантну посаду, тоді як оскаржуваним розпорядженням лише оголошено конкурс та доручено вжити всі необхідні заходи з підготовки організації проведення конкурсу та опублікування відповідного оголошення про конкурс.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку про часткове задоволення позову.

Відповідно до частини 1 статті 143 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Відповідно до ч. 3 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Таким чином, судові витрати, підлягають розподілу між сторонами пропорційно до розміру задоволених позивних вимог.

Керуючись ст.ст. 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ :

Позовну заяву ОСОБА_7 (РНОКПП НОМЕР_1, вул. Олександрійська, 63/12, м. П'ятихатки, 52100) до Верхньодніпровської районної ради (код ЄДРПОУ 04052258, пр. Шевченка, 21, м. Верхньодніпровськ, Дніпропетровська область, 51600), Голови Верхньодніпровської районної ради ОСОБА_5 (пр. Шевченка, 21, м. Верхньодніпровськ, Дніпропетровська область, 51600) про визнання протиправним та скасування рішення - задовольнити частково.

Визнати протиправним (незаконним) та скасувати рішення Верхньодніпровської районної ради № 453-20/УІІ від 13.12.2018 року «Про склад конкурсної комісії з конкурсу на заміщення вакантної посади директора - головного редактора КП «Редакція газети «Придніпровський край» .

В задоволенні позовних вимог про визнання протиправним (незаконним) та скасування розпорядження голови Верхньодніпровської районної ради № 73-од від 11.10.2018 року «Про конкурс на заміщення вакантної посади директора - головного редактора КП «Редакція газети «Придніпровський край» - відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Верхньодніпровської районної ради на користь ОСОБА_7 судовий збір у розмірі 704,80 грн.

Відповідно до ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України, рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно ст. 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складання повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складання, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.

Статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції, проте, відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.

Повний текст рішення суду складений 07 лютого 2019 року.

Суддя ОСОБА_1

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.01.2019
Оприлюднено14.02.2019
Номер документу79780929
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/34/19

Рішення від 29.01.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Горбалінський Володимир Володимирович

Рішення від 29.01.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Горбалінський Володимир Володимирович

Ухвала від 21.01.2019

Кримінальне

Локачинський районний суд Волинської області

Кідиба Т. О.

Ухвала від 08.01.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Горбалінський Володимир Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні