Рішення
від 20.08.2018 по справі 826/5976/18
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА01051, м.  Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ м. Київ 20 серпня 2018 року                                                     № 826/5976/18 Окружний адміністративний суд міста Києва в складі судді Донця В.А., секретар судового засідання Сом П.А., розглянув у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Міністерства юстиції України до Політичної партії "Стабільність" про анулювання реєстрації та припинення діяльності. Міністерство юстиції України звернулось до суду з позовом про анулювання реєстрації Політичної партії "Стабільність" від 26.05.2016 №378-п.п. та припинення її діяльність. Ухвалою суду від 24.04.2018 відкрито провадження у справі, постановлено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання, яке відкладалось внаслідок задоволення клопотання представника відповідача. Ухвалою суду від 02.07.2018 закрито підготовче провадження та призначено судовий розгляд справи по суті у відкритому судовому засіданні. В зв'язку з тим, що після закриття підготовчого провадження змінились обставини, про що представником відповідача повідомлено в судовому засіданні та додано докази, судом оголошувалась перерва в судовому розгляді справи. В судому засіданні 20.08.2018 суд проголосив вступну та резолютивну частини рішення. В обґрунтування позовних вимог зазначено, що ПП "Стабільність" порушено вимоги частини сьомої статті 11 Закону України "Про політичні партії в Україні", якою передбачено обов'язок утворення та реєстрації протягом шести місяців з дня реєстрації своїх обласних організацій у більшості областей України, містах Києві, Севастополі та в Автономній Республіці Крим, що є підставою для звернення до суду про анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії. Представником відповідача подано відзив, в якому проти позову заперечується, оскільки станом на час розгляду судової справи ПП "Стабільність" зареєстровано чотирнадцять обласних і прирівняних до них партійних організації. У відповіді на відзив представник Мін'юсту наполягала на задоволенні позову, позаяк до моменту подання до суду позовної заяви ПП "Стабільність" не дотримано вимог частини сьомої статті 11 Закону України "Про політичні партії в Україні" щодо реєстрації протягом шести місяців з дня реєстрації політичної партії обласних організацій у більшості областей України, тому реєстрація регіональних партійних осередків після подання позову не є свідченням належного виконання зазначеної законодавчої вимоги. Під час судового розгляду справи представник позивача наполягала на задоволенні позовних вимог. Представник відповідача проти позову заперечив. Заслухавши у відкритому судовому засіданні пояснення представників сторін, дослідивши письмові докази, судом встановлено. Політична партія "Стабільність" зареєстрована Міністерством юстиції України 25.05.2016 №378-п.п. Відповідно до запису від 08.06.2016 №12741020000012427 ПП "Стабільність" зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. При перевірці Мін'юстом відомостей в Єдиному реєстрі громадських формувань та на підставі інформації, наданої головними територіальними управліннями юстиції Мін'юсту встановлено, що ПП "Стабільність" станом на момент підготовки та подання позову до суду (13.04.2018) зареєстровано вісім структурних утворень партії, що є порушенням вимог частини сьомої статті 11 Закону України "Про політичні партії в Україні". Наведена обставина представником відповідача не заперечувалась. У зв'язку з виявленням вказаного порушення Мін'юстом подано до суду позов про анулювання реєстраційного свідоцтва партії та припинення її діяльності. Вирішуючи спір, суд виходить з такого. Спірні правовідносини врегульовані Конституцією України, Законом України "Про політичні партії в Україні" від 05.04.2001 №2365-III (у редакції чинній на час виникнення спірних відносин та звернення позивача до суду). Відповідно до частини сьомої статті 11 Закону України "Про політичні партії в Україні" політична партія протягом шести місяців з дня реєстрації забезпечує утворення та реєстрацію в порядку, встановленому цим Законом, своїх обласних організацій у більшості областей України, містах Києві, Севастополі та в Автономній Республіці Крим. Наведеному законодавчому положенню надано тлумачення в рішенні Конституційного Суду України від 16.10.2007 №9-рп/2007, за яким забезпечення утворення та реєстрація політичною партією протягом шести місяців з дня реєстрації своїх обласних, міських організацій у більшості областей України, містах Києві, Севастополі та в Автономній Республіці Крим – це обов'язок кожної політичної партії забезпечити утворення та реєстрацію своїх обласних і прирівняних до них партійних організацій не менш як у чотирнадцяти адміністративно-територіальних одиницях України з перелічених у частині другій статті 133 Конституції України. Згідно зі статтею 24 Закону України "Про політичні партії в Україні" в разі невиконання політичною партією вимоги частини сьомої статті 11 цього Закону орган, який зареєстрував політичну партію, має звернутися до суду з поданням про анулювання реєстраційного свідоцтва. Інші підстави для анулювання реєстраційного свідоцтва не допускаються (частина перша). Рішення суду про анулювання реєстрації політичної партії тягне за собою припинення діяльності політичної партії, розпуск її керівних органів, обласних, міських, районних організацій і первинних осередків та інших статутних утворень, передбачених статутом партії, припинення членства в політичній партії, а також прийняття центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, інших громадських формувань, та його територіальними органами рішень про припинення політичної партії та її структурних утворень відповідно (частина друга). Судом встановлено, що ПП "Стабільність" утворено та зареєстровано п'ятнадцять обласних і прирівняних до них партійних організацій. Зокрема: Вінницька область – 26.06.2016 (довідка 26.06.2018 №853/03.2-30-18); Донецька область – 19.08.2016 (довідка від 23.02.2018 №3-4-429); Кіровоградська область – 29.09.2016 (довідка від 20.02.2018 №03.2/01-15.1/160); місто Київ – 05.11.2016 (довідка від 27.02.2018 №3285/3-18); Львівська область – 07.11.2016 (довідка від 20.02.2018 №251-1/0/1); Київська область – 11.11.2016 (довідка від 27.02.2018 №3285/3-18); Одеська область – 11.11.2016 (довідка від 21.02.2108 №32.99/08.2-11); Івано-Франківська область – 30.12.2016 (від 21.02.2018 №11035/05-505); Дніпропетровська область – 04.05.2018 (інформація реєстратора від 04.05.2018); Хмельницька область – 01.06.2018 (інформація реєстратора від 01.06.2018); Полтавська область – 05.06.2018 (довідка від 05.06.2018 №03.3-27/4496); Житомирська область 06.06.2018 (інформація реєстратора від 06.06.2018 №4.3/25/20181477); Херсонська область – 18.06.2018 (довідка від 18.06.2018 №03.2-16/4114); Луганська область – 20.06.2018 (інформація реєстратора від 20.06.2018); Черкаська область – 04.07.2018 (інформація реєстратора від 12.07.2018); Миколаївська область – 18.07.2018 (довідка від 18.07.2018 №3.2-25/2275). Тобто, на час подання Мін'юстом позовної заяви, 13.04.2018, ПП "Стабільність" утворено та зареєстровано дев'ять обласних і прирівняних до них партійних організацій. Станом на час судового розгляду справи утворено та зареєстровано шістнадцять обласних і прирівняних до них партійних організацій, що підтверджується довідками головних територіальних управлінь юстиції та інформацією наданою державними реєстраторами. Щодо реєстрації осередку в Рівненській області, то таких доказів не додано. На думку суду, оскільки станом на час судового розгляду справи ПП "Стабільність" зареєстровано шістнадцять обласних і прирівняних до них партійних організацій, що відповідає частині сьомій статті 11 Закону України "Про політичні партії в Україні" в частині утворення та реєстрації обласних організацій у більшості областей України, містах Києві, Севастополі та в Автономній Республіці Крим, тому відсутні підстави для анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії. На думку суду, зміст частини сьомої статті 11 та частини першої статті 24 Закону України "Про політичні партії в Україні" дають підстави для висновку, що підставою для анулювання реєстраційного свідоцтва та припинення діяльності партії необхідно наявність двох обставин одночасно: сплив шестимісячного строку після реєстрації політичної партії і утворення та реєстрація політичною партією менше чотирнадцяти своїх обласних організацій у більшості областей України, містах Києві, Севастополі та в Автономній Республіці Крим. У даній справі Мін'юст звернувся до суду за наявності правових підстав для анулювання реєстраційного свідоцтва та припинення діяльності політичної партії, водночас під час судового розгляду встановлено реєстрацію політичною партією шістнадцяти осередків, тому  в суду відсутні підстави для задоволення позовних вимог. Судом не розглядалось питання впливу тимчасової окупації Автономній Республіці Крим на можливість дотримання відповідачем наведеної вимоги щодо реєстрації обласних осередків у чотирнадцяти адміністративно-територіальних одиницях України, позаяк представником ПП "Стабільність" про це не зазначалось, водночас встановлені під час судового розгляду справи обставини дозволили вирішити спір. Крім того, відповідно до статті 36 Конституції України громадяни України мають право на свободу об'єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров'я населення або захисту прав і свобод інших людей. Наведеною нормою Основного Закону визначено, що право на свободу об'єднань може бути обмежене на підставі закону і наявності легітимної мети – в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров'я населення або захисту прав і свобод інших людей. Одне з таких обмежень встановлено статтею 24 Закону України "Про політичні партії в Україні", якою передбачено повноваження державного органу звертатись до суду про анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії в разі, коли політичною партією не утворено та не зареєстровано протягом шести місяців з дня її реєстрації обласних організацій у більшості областей України, містах Києві, Севастополі та в Автономній Республіці Крим. Як уже зазначалось, ПП "Стабільність" порушено шестимісячний строк, проте на час судового розгляду справи утворено та зареєстровано шістнадцять обласних осередків. Представник позивача наголосила, що позов подано Мін'юстом на виконання вимог Закону України "Про політичні партії в Україні". За висновком суду, наведене обмеження запроваджене з метою захисту прав і свобод інших людей щодо належного, добросовісного функціонування політичних партій в Україні, діяльність яких стосується питань державного і суспільного життя, участі у виборах, тощо. Анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії у випадку дотримання вимог частини сьомої статті 11 Закону України "Про політичні партії в Україні" в частині утворення та реєстрації обласних організацій у більшості областей України, містах Києві, Севастополі та в Автономній Республіці Крим, не досягатиме законної мети, яка встановлена таким обмеженням, оскільки відповідної вимоги дотримано. У своїх доводах представник політичної партії зазначив, що в разі задоволення позову буде порушено право, гарантоване статтею 11 Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод, за якою кожен має право на свободу мирних зібрань і свободу об'єднання з іншими особами, включаючи право створювати профспілки та вступати до них для захисту своїх інтересів (пункт 1); здійснення цих прав не підлягає жодним обмеженням, за винятком тих, що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної або громадської безпеки, для запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров'я чи моралі або для захисту прав і свобод інших осіб. Ця стаття не перешкоджає запровадженню законних обмежень на здійснення цих прав особами, що входять до складу збройних сил, поліції чи адміністративних органів держави (пункт 2). Зі змісту наведеної норми Конвенції вбачається, що свобода об'єднання з іншими особами не підлягає жодним обмеженням, крім тих, які встановлені законом, переслідують законну мету та є необхідними в демократичному суспільстві. Щодо законності та легітимної мети, то судом уже висловлено позицію з цього питання. Разом з тим, анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії лише в зв'язку з порушенням шестимісячного строку, встановленого для реєстрації обласних організацій у більшості областей України, не є необхідним в демократичному суспільстві, позаяк таке обмеження не є пропорційним легітимній меті – захисту прав, свобод інших осіб, оскільки наслідком обмеження є припинення існування партії, що є крайнім, найтяжчим заходом. При цьому на момент припинення існування партії її діяльність відповідає законодавча встановленій вимозі – реєстрації необхідної кількості осередків. На думку суду, таке обмеження свободи об'єднання як припинення діяльності партії лише за недотримання шестимісячного строку створення та реєстрації необхідної кількості осередків, за відсутності інших  обставин, які б свідчили про недобросовісність, протиправність діяльності політичної партії є непропорційним. Судом врахована та обставина, що таке порушення тривало з 26.11.2016, водночас позов до суду подано Мін'юстом 13.04.2018. З огляду на викладене, суд доходить висновку про відсутність підстав для анулювання реєстраційного свідоцтва ПП "Стабільність" за недотримання вимог частини сьомої статті 11 Закону України "Про політичні партії в Україні" в частині забезпечення утворення та реєстрацію обласних організацій у більшості областей України, містах Києві, Севастополі та в Автономній Республіці Крим, відповідно в задоволенні позову слід відмовити. Щодо строку звернення до суду, то на думку суду, Мін'юстом не пропущено шестимісячного строку, встановленого статтею 122 КАС України та статтею 99 КАС України (в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин), позаяк на момент подання позову ПП "Стабільність" не виконано вимоги частини сьомої статті 11 Закону України "Про політичні партії в Україні", що є підставою для звернення до суду з позовом про анулювання реєстраційного свідоцтва. Позивачем сплачено судовий збір за одну вимогу немайнового характеру в розмірі 1762,00 грн. Оскільки в задоволенні позову відмовлено, представником відповідача не надано доказів понесення судових витрат, відповідно такі витрати розподілу не підлягають. Керуючись статтею 246 Кодексу адміністративного судочинства, суд ВИРІШИВ: У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю. Позивач – Міністерства юстиції України (ідентифікаційний код 00015622, місцезнаходження: 01001, місто Київ, вулиця Городецького, будинок 13). Відповідач – Політична партія "Стабільність" (ідентифікаційний код 40551070, місцезнаходження: 87525, місто Маріуполь, проспект Нахімова, будинок 190, офіс 25). Відповідно до статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено в день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження – якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду. Згідно зі статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Підпунктом 15.5 пункту 15 Розділу VII "Перехідні положення" Закону України від 03 жовтня 2017 року №2147-VIII передбачено, що до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду. Повний текст рішення складено 11 лютого 2019 року. Суддя                                                                                                                  В.А. Донець

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення20.08.2018
Оприлюднено15.02.2019
Номер документу79784400
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/5976/18

Рішення від 20.08.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Донець В.А.

Ухвала від 02.07.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Донець В.А.

Ухвала від 24.04.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Донець В.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні