ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Вн. №27/192
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
13 лютого 2019 року № 826/15233/17
За позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві
До Дошкільного навчального закладу №313 м. Києва
Про застосування заходів реагування
Суддя О.В.Головань
Обставини справи:
Позовні вимоги заявлені про застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації приміщень Дошкільного навчального закладу №313 м. Києва за адресою: вул. Каменярів, 50-Б у Солом'янському районі міста Києва до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення джерел живлення.
В судовому засіданні 25.06.18 р. оголошено ухвалу про перехід до розгляду справи в порядку письмового провадження.
Ознайомившись з матеріалами справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд, -
ВСТАНОВИВ:
На підставі розпорядження Кабінету Міністрів України від 20.09.17 р. №643-р "Деякі питання державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки", наказу від 22.09.17 р. №509 Державної служби України з надзвичайних ситуацій "Про проведення позапланових перевірок стану техногенної і пожежної безпеки", наказу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві від 29.09.17 р. №337 вирішено провести позапланові перевірки стану техногенної і пожежної безпеки у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах, закладах охорони здоров'я із стаціонарним лікуванням, будинках для людей похилого віку та інвалідів, закладах відпочинку та оздоровлення державної і комунальної власності згідно затвердженого переліку, до якого також включено Дошкільний навчальний заклад №313 м. Києва за адресою: вул. Каменярів, 50-Б у Солом'янському районі міста Києва.
Перевірка вказаного навчального закладу проведена у період з 13.11.17р. по 16.11.17р. згідно посвідчення на проведення перевірки від 13.11.17 р. №317, про що складено акт №289.
Перед початком здійснення перевірки, державним інспектором надано/пред'явлено відповідальному за пожежну безпеку - директору дошкільного навчального закладу Хромцовій Н.М. посвідчення на проведення перевірки №317 та службове посвідчення, яке засвідчує особу перевіряючого. Вказана посадова особа була присутня під час здійснення перевірки.
Згідно акту встановлено наступні порушення норм пожежної і техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей, а саме:
1. Система автоматичної пожежної сигналізації перебуває у несправному стані на порушення вимог п. 1.1 р. V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.14 р. № 1417 (ППБУ);
2. Системи протипожежного захисту не підтримуються в експлуатаційній придатності відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" на порушення вимог п. 1.4 р. V ППБУ;
3. Приміщення не обладнані системою оповіщення про пожежу та управлінням евакуюванням людей в порушення ДБН В.2.5-56:2014 на порушення вимог п. 1.2 р. V ППБУ;
4. Дерев'яні конструкції горища не оброблені вогнезахисною сумішшю на порушення п. 2.5 р. ІІІ ППБУ;
5. Не заповнені отвори в протипожежних перешкодах, які відокремлюють електрощитову, на порушення п. 1.24 р. ІV ППБУ;
6. Не надані акти проведення прихованих робіт по прокладанню електропроводів за підвісними стелями на порушення п. 1.12 р. ІV ППБУ;
7. Електрощити, групові електрощитки не оснащені схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарату захисту (плавкої вставки) на порушення вимог п. 1.16 р. ІV ППБУ;
8. З'єднання, відгалуження та окінцювання жил електричних проводів і кабелів в приміщеннях будівлі не виконано за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів на порушення р. 1.6 р. IV ППБУ;
9. Територія та приміщення не забезпечені відповідними знаками безпеки на порушення вимог п. 8 р. ІІ ППБУ;
10. Двері на шляхах евакуації відчиняються не в напрямку виходу з приміщень та будівлі (спортивна зала, 2 евакуаційні виходи з 2-го поверху) на порушення п. 2.27 р. ІІІ ППБУ;
11. Не надані підтверджуючі документи щодо проходження посадовими особами навчального закладу навчання та перевірки знань з пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою КМУ від 26.06.13 р. №444 на порушення вимог п. 16 р. ІІ ППБУ;
12. Сходові клітки не забезпечені евакуаційним освітленням на порушення п. 2.31 р. ІІІ ППБУ;
13. Приміщення не забезпечені нормативною кількістю первинних засобів пожежогасіння (вогнегасниками) на порушення п. 3.9 р. V ППБУ;
14. Не проведено технічне обслуговування вогнегасників на порушення п. 3.17 р. V ППБУ;
15. Двері евакуаційних виходів не зачинено на замки, які відчиняються зсередини без ключа, на порушення п. 2.27 р. ІІІ ППБУ;
16. Допускається в приміщеннях навчального закладу застосування в коридорах килимів та килимових доріжок з невизначеними показниками щодо токсичності продуктів горіння та димоутворювальної здатності на порушення п. 2.28 р. ІІІ ППБУ;
17. Стіни в приміщенні навчального закладу облицьовані горючими матеріалами (пластикова вагонка) з невизначеними показниками групи горючості на порушення п. 2.17 р. ІІІ ППБУ;
18. Будівля закладу не обладнана пристроями захисту будівлі від прямих попадань блискавки та вторинних її проявів в порушення ДСТУ В.2.5-38:2008 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд" на порушення вимог п. 1.21 р. ІV ППБУ;
19. Допускається захаращення шляхів евакуації матеріальними цінностями (вихід з котельні) на порушення п. 2.37 р. ІІІ ППБУ;
20. Світильники з лампами розжарювання в приміщенні котельні не обладнані захисними плафонами на порушення п. 1.18 р. ІV ППБУ;
21. Комунікаційні отвори в протипожежних перешкодах не зашпаровані наглухо негорючим матеріалом, який забезпечує межу вогнестійкості та димогазонепроникнення, що вимагається будівельними нормами для цих перешкод, на порушення вимог п. 2.4 р. ІІІ ППБУ;
22. В приміщенні котельні підлога під топковими дверцятами не захищена металевим листом розміром 07,х0,5 м на порушення вимог п. 2.6 р. ІV ППБУ;
23. Газовий балон розміщений на шляху евакуації з підвалу на порушення вимог п. 2.11 р. ІІІ ППБУ.
Акт підписано відповідальним за пожежну безпеку - директором дошкільного навчального закладу Хромцовою Н.М. без пояснень і зауважень.
Згідно ч. 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Оскільки виявлені порушення створюють загрозу життю та здоров'ю людей, Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві звернулося з позовом до суду про застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації приміщень Дошкільного навчального закладу №313 м. Києва за адресою: вул. Каменярів, 50-Б у Солом'янському районі міста Києва до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення джерел живлення.
Під час розгляду справи Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві проведено повторну позапланову перевірку щодо додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки на підставі наказу від 16.03.18 р. №159, про що складено акт №182 від 24.05.18р., згідно якого виявлено дев'ять порушень, а саме -
1 (1). Системи протипожежного захисту знаходяться в непрацездатному стані та не утримуються в постійній готовності до виконання роботи на порушення вимог п. 1.1 р. V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.14 р. № 1417 (ППБУ);
2 (2). Системи протипожежного захисту не підтримуються в експлуатаційній придатності відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" на порушення вимог п. 1.2 р. V ППБУ;
3 (4). Не надано підтверджуючі документи щодо обробки дерев'яних конструкцій горищного покриття засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності, на порушення п. 2.5 р. ІІІ ППБУ;
4 (5). Не заповнені отвори в протипожежних перешкодах, які відокремлюють електрощитову, на порушення п. 1.24 р. ІV ППБУ;
6 (10). Двері на шляхах евакуації відчиняються не в напрямку виходу з приміщень та будівлі (спортивна зала, 2 евакуаційні виходи з 2-го поверху) на порушення п. 2.27 р. ІІІ ППБУ;
7 (18). Будівля закладу не обладнана пристроями захисту будівлі від прямих попадань блискавки та вторинних її проявів в порушення ДСТУ В.2.5-38:2008 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд" на порушення вимог п. 1.21 р. ІV ППБУ;
8 (20). Світильники з лампами розжарювання в приміщенні котельні не обладнані захисними плафонами на порушення п. 1.18 р. ІV ППБУ;
9 (22). В приміщенні котельні підлога під топковими дверцятами не захищена металевим листом розміром 07,х0,5 м на порушення вимог п. 2.6 р. ІV ППБУ;
Відповідач - Дошкільний навчальний заклад №313 м. Києва - проти задоволення позовних вимог заперечив з таких підстав.
Відповідач зазначає, що протипожежні заходи фінансуються власником приміщення навчального закладу - територіальною громадою м. Києва, і усунення виявлених недоліків здійснюється по мірі надходження бюджетного фінансування на вказані цілі. Всі недоліки, які можна було усунути власними силами, відповідачем усунено.
На думку відповідача, у позові не наведено підстав для висновку про те, що виявлені порушення є такими, що створюють загрозу життю та здоров'ю людей.
Проаналізувавши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають до задоволення з таких підстав.
Згідно ст. 64 Кодексу цивільного захисту України від 02.10.12 р. № 5403-VI центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: 1) органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; 2) органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; 3) підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.
Згідно ст. 65 Кодексу № 5403-VI центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) з питань, які визначені частиною першою статті 64 цього Кодексу щодо: 1) центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, інших державних органів та органів місцевого самоврядування.
Згідно ст. 66 Кодексу № 5403-VI центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Згідно ч. 1 ст. 67 Кодексу № 5403-VI до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить:
1) здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб'єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; 11) складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; 12) звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Згідно ч. 2 ст. 68 Кодексу № 5403-VI у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Згідно ч. 7 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
В даному випадку позапланова перевірка стану техногенної і пожежної безпеки у Дошкільному навчальному закладі №313 м. Києва проведено з передбачених законодавством підстав, на виконання розпорядження Кабінету міністрів України від 20.09.17 р. №643-р "Деякі питання державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки".
Щодо виявлених порушень по суті суд зазначає наступне.
Згідно матеріалів справи за результатами повторної перевірки згідно акту №182 від 24.05.18 р., виявлено дев'ять порушень, тобто, у порівнянні з первісною перевіркою згідно акту №289 від 16.11.17 р. кількість порушень зменшилася з 23 до 9.
Вказане свідчить про вжиття відповідачем заходів до виконання вимог акту перевірки та винесеного припису, які могли бути усунені власними силами відповідача.
Щодо вказаних дев'яти порушень згідно акту №182 від 24.05.18 р. суд зазначає наступне.
Порушення вимог п. 1.1 р. V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.14 р. № 1417, - системи протипожежного захисту знаходяться в непрацездатному стані та не утримуються в постійній готовності до виконання роботи, п. 1.2 р. V ППБУ - системи протипожежного захисту не підтримуються в експлуатаційній придатності відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту", п. 2.5 р. ІІІ ППБУ - не надано підтверджуючі документи щодо обробки дерев'яних конструкцій горищного покриття засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності - є вартісними і потребують проведення тендерної процедури з використання бюджетних коштів.
Станом на час прийняття рішення по справі (13.02.2019 р. після переходу до розгляду справи в порядку письмового провадження 25.06.2018 р.) суду не надано відомостей щодо вирішення питання про виділення бюджетного фінансування вказаних видатків, чи відбувся тендер на виконання вказаних робіт, чи укладено договір на її виконання, тощо, тоді як останні відомості щодо усунення виявлених недоліків датовано березнем 2018 р.
Також суду не надано жодних доказів чи пояснень щодо усунення інших порушень, зазначених в акті №182 від 24.05.18 р., - не заповнені отвори в протипожежних перешкодах, які відокремлюють електрощитову, на порушення п. 1.24 р. ІV ППБУ; двері на шляхах евакуації відчиняються не в напрямку виходу з приміщень та будівлі (спортивна зала, 2 евакуаційні виходи з 2-го поверху) на порушення п. 2.27 р. ІІІ ППБУ; будівля закладу не обладнана пристроями захисту будівлі від прямих попадань блискавки та вторинних її проявів в порушення ДСТУ В.2.5-38:2008 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд" на порушення вимог п. 1.21 р. ІV ППБУ; світильники з лампами розжарювання в приміщенні котельні не обладнані захисними плафонами на порушення п. 1.18 р. ІV ППБУ; в приміщенні котельні підлога під топковими дверцятами не захищена металевим листом розміром 07,х0,5 м на порушення вимог п. 2.6 р. ІV ППБУ.
Після складання акту перевірки №182 від 24.05.18 р. відповідач з заявами про проведення повторної перевірки до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві не звертався.
На думку суду, вказана тривала бездіяльність відповідача свідчить про відсутність наміру усувати вказані недоліки.
В той же час, наявність вищевикладених дев'яти порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, що тривалий час не усуваються, свідчить про наявність загрози життю та здоров'ю людей (перш за все, дітей, оскільки мова йде про дошкільний навчальний заклад), і є підставою для застосування заходів реагування у вигляді зупинення роботи закладу до усунення вказаних порушень.
На підставі вищевикладеного, ст. 241-246, 255, 257-262, 293, 295 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позовні вимоги задовольнити.
2. Застосувати заходи реагування у вигляді зупинення експлуатації приміщень Дошкільного навчального закладу №313 м. Києва за адресою: вул. Каменярів, 50-Б у Солом'янському районі міста Києва до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення джерел живлення.
3. Рішення може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя О.В. Головань
Повний текст рішення
виготовлено і підписано 13.02.19 р.
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 13.02.2019 |
Оприлюднено | 14.02.2019 |
Номер документу | 79785093 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Головань О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні