ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11 лютого 2019 року м. Чернігів Справа № 620/76/19
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючої судді Соломко І.І.,
за участю секретаря Пархомчука Д.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Прилуцької місцевої прокуратури в інтересах держави до Смоської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області про зобов'язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
Заступник керівника Прилуцької місцевої прокуратури в інтересах держави звернувся до суду з адміністративним позовом до Смоської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області про зобов'язання вчинити певні дії.
Свої вимоги обґрунтовує тим, що відповідачем не забезпечено організацію проведення робіт із винесення меж гідрологічного заказника місцевого значення “Заудаївський”, загальною площею 234 га з охороною зоною 826 га, що знаходиться в адміністративних межах Смоської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області, та закріплення їх в натурі (на місцевості).
10.01.2019 ухвалою суду відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням викликом сторін.
Представник позивача та представник відповідача надіслали заяви про розгляд справи без їх участі. При цьому представник відповідача в заяві від 01.02.2019 зазначив, що позов визнає.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Прилуцькою місцевою прокуратурою в ході моніторингу використання земельних ділянок на території Прилуцького району Чернігівської області виявлено факти порушення законодавства в сфері охорони об'єктів природно - заповідного фонду.
Так, рішенням Чернігівського облвиконкому від 24.12.1979 № 561, створений гідрологічний заказник місцевого значення «Заудаївський», з метою, збереження в природному стані болотного масиву типового для лісостепу, що має велике значення в регулюванні водного режиму прилеглих територій, охорони умов відтворення, відновлення чисельності рідкісних рослин та , тварин, проведення наукових досліджень і спостережень на території заказника, підтримання загального екологічного балансу в регіоні, поширення екологічних ' знань, загальною площею 234 га з охоронною зоною 826 га, який знаходиться в Прилуцькому районі і розташований на землях Смошанської сільської радою.
Положенням про гідрологічний заказник «Заудаївський», яке затверджено Державним управлінням екології та природних ресурсів в Чернігівській області від 16.10.2002 (далі-Положення), визначено, що заказник «Заудаївський» знаходиться на землях Смошанської сільській раді.
Згідно п. 1.3 вищевказаного Положення, гідрологічний заказник «Заудаївський» входить до складу природно-заповідного фонду Чернігівської області, охороняється як національне надбання щодо якого встановлюються особливий режим охорони, відтворення та використання.
Відповідно до п. 1.6 Положення, межі гідрологічного заказника переносяться в натуру з встановленням необхідних державних інформаційно-охоронних знаків, затвердженого зразка, наносяться на планово- картографічні матеріали Держкомзему та землекористувачів, обов'язково враховуються при реконструкції та розвитку прилеглих територій.
Державним управлінням екології та природних ресурсів в Чернігівській області, з метою охорони та збереження гідрологічного заказника «Заудаївський», було передано під охорону (землекористувачу) Смошанській сільській раді, Прилуцького району, загальною площею 234 га з охоронною зоною 826 га, про що складено охоронне зобов'язання № 15/14-578 від 04.08.2001.
Відповідно до вищевказаного охоронного зобов'язання, Смошанська сільська рада Прилуцького району, в особі голови відповідної сільської ради, бере під охорону вищеназваний заповідний об'єкт і зобов'язується зберегти його та дотримуватись екологічних вимог при використанні природних ресурсів, згідно ст. 40 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», а також провести відмежування заповідного об'єкту в натурі, оформлення його природоохоронною наочністю, нанесення на планово - картографічні матеріали, згідно ст. 40 Закону України «Про природно-заповідний фонд України».
За інформацією ГУ Держгеокадастру в Чернігівській області від 13.11.2018 землевпорядна документація на вказаний об'єкт природно-заповідного фонду, не виготовлялась та не затверджувалась.
Враховуючи викладене, позивач звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку, суд зазначає таке.
Згідно ст. 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Статтею 2 Земельного кодексу України визначено, що суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади, а об'єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).
Відповідно до ст. 19 Земельного кодексу України, землі України за цільовим призначенням поділяються на категорії, в тому числі землі природно- заповідного та іншого природоохоронного призначення.
Відповідно до ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, окрім іншого, організація землеустрою та вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Статтею 43 Земельного кодексу України та ч. 1 ст. 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» передбачено, що землі природно- заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об'єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об'єктів природно-заповідного фонду.
У статті 79 Земельного кодексу України вказано, що земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.
Згідно ч. 1 ст. 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об'єкта цивільних прав.
Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Статтею 3 Закону України «Про природно-заповідний фонд» 16.06.1992 № 2456-XII визначено, що до природно-заповідного фонду України належать: природні території та об'єкти - природні заповідники, біосферні заповідники, національні природні парки, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам'ятки природи, заповідні урочища.
Згідно з ч. 4 ст. 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» межі територій та об'єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об'єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об'єктів природно- заповідного фонду.
У частині 3 ст. 26 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» вказано, що власники або користувачі земельних ділянок, водних та інших природних об'єктів, оголошених заказником, беруть на себе зобов'язання щодо забезпечення режиму їх охорони та збереження.
Відповідно до ст. 60 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» охорона територій та об'єктів природно-заповідного фонду інших категорій покладається на підприємства, установи та організації, у віданні яких вони перебувають.
Органи місцевого самоврядування, місцеві державні адміністрації, виконавчі органи місцевого самоврядування сприяють охороні й збереженню територій та об'єктів природно-заповідного фонду, виконанню покладених на них завдань.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про землеустрій» від 22.05.2003 № 858, проект землеустрою - сукупність економічних, проектних і технічних документів щодо обґрунтування заходів з використання та охорони земель, які передбачається здійснити за таким проектом; цільове призначення земельної ділянки - використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку;
Відповідно до ст. 2 Закону України «Про землеустрій», землеустрій забезпечує встановлення і закріплення на місцевості меж адміністративно- територіальних одиниць, територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико- культурного призначення, меж земельних ділянок власників і землекористувачів;
Статтею 19 цього ж Закону передбачено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у сфері землеустрою на території сіл, селищ, міст належать організація і здійснення землеустрою та вирішення інших питань у сфері землеустрою відповідно до закону.
У статті 20 Закону України «Про землеустрій» вказано, що землеустрій проводиться в обов'язковому порядку на землях усіх категорій незалежно від форми власності в разі встановлення в натурі (на місцевості) меж земель, обмежених у використанні і обмежених (обтяжених) правами інших осіб (земельні сервітути).
Підставою для здійснення землеустрою, відповідно до ст. 22 Закону України «Про землеустрій» є рішення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою, укладені договори між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою, судові рішення.
Згідно ст. 25 вказаного Закону одним із видів документації із землеустрою є проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об'єкті.
Відповідно до ст. 26 Закону України «Про землеустрій» замовниками документації із землеустрою можуть бути органи місцевого самоврядування.
Статтею 47 Закону України «Про землеустрій» передбачено, що проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно- заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об'єктів розробляються з метою:
а) збереження природного різноманіття ландшафтів, охорони довкілля, підтримання екологічного балансу;
б) створення місць для організованого лікування та оздоровлення людей, масового відпочинку і туризму;
в) створення приміських зелених зон, збереження і використання об'єктів культурної спадщини;
г) проведення науково-дослідних робіт;
ґ) встановлення меж водоохоронних зон та прибережних захисних смуг;
д) визначення в натурі (на місцевості) меж охоронних зон та інших обмежень у використанні земель, встановлених законами та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами, а також інформування про такі обмеження землевласників, землекористувачів, інших фізичних та юридичних осіб.
Таким чином, на Смоську сільську раду, як орган місцевого самоврядування, покладено обов'язок із організації проведення робіт із винесення меж гідрологічного заказника місцевого значення «Заудаївський», загальною площею 234 га з охоронною зоною 826 га, що знаходиться в адміністративних межах вказаної вище селищної ради, та закріплення їх в натурі (на місцевості).
Однак відповідач таких обов'язок не виконав, що свідчить про недотримання ним вищевказаних нормативно-правових актів.
Згідно ст. 23 Закону України “Про прокуратуру” від 14.10.2014 № 1697, прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Тобто прокурор може звернутися до суду, зокрема в інтересах держави.
01.02.2019 до судового засідання від представника відповідача надійшла заява про визнання позову.
Відповідно до частини першої та четвертої статті 189 Кодексу адміністративного судочинства України позивач може відмовитися від позову, а відповідач - визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві. У разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог.
Отже, враховуючи викладене та те, що відповідачем позов визнається, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог повністю.
Керуючись статтями 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Зобов'язати Смоську сільську раду Прилуцького району Чернігівської області відповідно до вимог чинного законодавства України забезпечити організацію проведення робіт із винесення меж гідрологічного заказника місцевого значення «Заудаївський», загальною площею 234 га з охоронною зоною 826 га, що знаходиться в адміністративних межах Смоської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області та закріплення їх в натурі (на місцевості).
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.
Повний текст рішення суду виготовлено 15 лютого 2019 року.
Позивач: Прилуцька місцева прокуратура (вул. 1-го Травня, 50-а, м. Прилуки, 17500).
Відповідач: Смоська сільська рада Прилуцького району Чернігівської області (вул. Покровська, 32, с. Смош, Прилуцький район, Чернігівська область, 17500, код ЄДРПОУ 04415850).
Суддя І.І. Соломко
21.01.2019
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.02.2019 |
Оприлюднено | 18.02.2019 |
Номер документу | 79837883 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Соломко І.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні