Рішення
від 12.02.2019 по справі 301/2891/18
ІРШАВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 301/2891/18

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"12" лютого 2019 р.

Іршавський районний суд

Закарпатської області

в складі:

головуючого - судді Золотар М.М.

при секретарі - Фанта А.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Іршава справу за позовом Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області до ОСОБА_1, де третя особа без самостійних вимог Іршавська районна державна адміністрація, про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки, -

В С Т А Н О В И В:

28 грудня 2018 року Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області звернувся в Іршавський районний суд з позовом до ОСОБА_1, де третя особа без самостійних вимог Іршавська районна державна адміністрація, про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки.

Посилається на те, що 10 жовтня 2006 року між Іршавською районною державною адміністрацією в особі заступника голови ОСОБА_2 та ОСОБА_1 на підставі розпорядження голови Іршавської районної державної адміністрації від 26.09.2006 року №424 укладено договір оренди земельної ділянки строком на 49 років, який зареєстровано у Закарпатській регіональній філії Державного підприємства Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті земельних ресурсів України 10.10.2006 за № 2121910100-0406070500002.

Предметом зазначеного Договору є земельна ділянка площею 1,7100 га (кадастровий номер 2121910100:07:001:0021) сільськогосподарського призначення для ведення садівництва, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Іршавської міської ради Іршавського району Закарпатської області.

Згідно умов вищезгаданого Договору орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та розмірі 0,03 гривень за один метр квадратний у сумі 513 гривень.

Також згідно положень вищезазначеного Договору дія Договору припиняється: у разі закінчення строку, на який його було укладено; придбання орендарем земельної ділянки у власність; викупу земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом; ліквідації юридичної особи-орендаря; припиняється також в- інших випадках, передбачених законом.

Іршавська районна державна адміністрація, незважаючи на те, що вона є стороною договору оренди землі (земельної ділянки), втратила повноваження щодо розпорядження земельною ділянкою, що є предметом Договору оренди.

Оцінка земельних ділянок може проводитись як за рішенням органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, так і на підставі договору, який укладається зацікавленими особами в порядку, встановленому законом. Право на проведення грошової оцінки земельних ділянок мають юридичні особи, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою, відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій і форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на п'ять - сім років, розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення, - не рідше ніж один раз на п'ять - сім років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на сім - десять років.

За результатами нормативної - грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок підлягає державній експертизі відповідно до закону.

Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, яка є предметом Договору оренди землі площею 1,7100 га з кадастровим номером 2121910100:07:001:0021, на день укладення Договору оренди і по день подання позовної заяви Головним управлінням, не розроблялась, з чого можна зробити висновок що орендна плата, що є істотною умовою Договору оренди не відповідає вимогам чинного законодавства.

Отже, між Іршавською районною державною адміністрацію та гр. ОСОБА_1 10.10.2006 року укладено договір оренди земельної ділянки без розроблення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка б відповідала вимогам Закону України Про оцінку земель та в порядку, визначеному чинним законодавством на період укладення Договору оренди.

З метою приведення договору оренди землі у відповідність до вимог статей 288-289 Податкового кодексу України Головним управлінням Держгеокадастру у Закарпатській області надіслано на адресу відповідача претензію від 15.04.2016 року за № 31-7-0.7-3806/2-16 щодо приведення у відповідність до вимог законодавства договору оренди земельної ділянки, а саме у найкоротші терміни забезпечити проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до законодавства та в подальшому укласти відповідні додаткові угоди про заміну сторони та визначення орендної плати із Головним управлінням Держгеокадастру у Закарпатській області.

Також, Головне управління неодноразово адресувало Відповідачу листи щодо приведення у відповідність до вимог законодавства Договору оренди земельної ділянки щодо необхідності замовлення технічної-документації із нормативно-грошової оцінки та укладання додаткової угоди про заміну сторони та додаткової угоди про визначення розміру орендної плати від 16.06.2014 року № 27-7-0.7-4015/2-14, 30.05.2014 № ДС-27-7-0.7-3705/2-14, 28.07.2015 № 27-7-0.7-3705/2-15 та від 15.04.2016 № 31 -7-0.7-3806/2-16. Проте, листи - претензії відповідачем проігноровано, жодних дій щодо приведення спірного договору оренди землі до вимог земельного законодавства не здійснено, а тому Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області змушене звернутись до суду за захистом права держави в межах, визначених законодавством.

Згідно з інформацією, наданою листом відділу в Іршавському районі Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області від 04.09.2018 № 1135/401-18-0.21 відомості про розроблення технічної документації про нормативно - грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером №2121910100:07:001:0021 площею 1,7100 га, яка знаходиться на території Іршавської міської ради Іршавського району за межами населеного пункту у відділі відсутні.

Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами-договору.

Враховуючи те, що дотримання належного економічного регулювання земельних правовідносин, забезпечення надходжень платежів за оренду до місцевих бюджетів у законодавчо визначених межах шляхом їх правильного правового врегулювання безпосередньо належить до інтересів держави та водночас, зволікання з вирішенням питання щодо внесення змін до договору оренди земельної ділянки, яка знаходиться в користуванні відповідача суперечить положенням Закону України Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні щодо встановлення мінімального розміру орендної плати за використання земель державної власності в розмірі, що є не меншим земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території, є причиною фінансових втрат місцевого бюджету та порушує інтереси держави.

Отже, внаслідок непроведення нормативної грошової оцінки відсутня така істотна умова договору оренди, передбачена статтею 15 Закону України Про оренду землі як орендна плата, її законодавчо встановлений розмір, чим сторонами при укладенні договору не був дотриманий встановлений нормами земельного законодавства порядок передачі в оренду спірної земельної ділянки.

Представник позивачка Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області в судове засідання не з'явився, а подав заяву ( а. с. 97), якою позов підтримав, просив його задовольнити, а справу розглянути в його відсутності.

Відповідач ОСОБА_1 в судове засідання не з'явився, про час і місце розгляду справи повідомлявся належним чином ( а. с. 93, 102), причини неявки суд не повідомив. Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 280 ЦПК України суд вважає за можливе розглянути справу у відсутності відповідачів та постановити заочне рішення на підставі наявних у справі доказів.

Представник третьої особи без самостійних вимог Іршавської районної державної адміністрації в судове засідання не з'явився, а подав заяву про розгляд справи у їх відсутності ( а. с. 112).

Дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позов слід задовольнити, виходячи з наступних підстав.

В судовому засіданні належними доказами встановлено, що 10 жовтня 2006 року між Іршавською районною державною адміністрацією в особі заступника голови ОСОБА_2 та ОСОБА_1 на підставі розпорядження голови Іршавської районної державної адміністрації від 26.09.2006 року №424 укладено договір оренди земельної ділянки строком на 49 років, який зареєстровано у Закарпатській регіональній філії Державного підприємства Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті земельних ресурсів України 10.10.2006 за № 2121910100-0406070500002.

Предметом зазначеного Договору є земельна ділянка площею 1,7100 га (кадастровий номер 2121910100:07:001:0021) сільськогосподарського призначення для ведення садівництва, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Іршавської міської ради Іршавського району Закарпатської області.

Згідно умов вищезгаданого Договору орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та розмірі 0,03 гривень за один метр квадратний у сумі 513 гривень.

Відповідно до частини 1 статті 30 Закону України Про оренду землі , пункту 36 Типового договору оренди землі , затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 3 березня 2004 року № 220 зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується в судовому порядку.

Також згідно положень вищезазначеного Договору дія Договору припиняється: у разі закінчення строку, на який його було укладено; придбання орендарем земельної ділянки у власність; викупу земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом; ліквідації юридичної особи-орендаря; припиняється також в- інших випадках, передбачених законом.

Іршавська районна державна адміністрація, незважаючи на те, що вона є стороною договору оренди землі (земельної ділянки), втратила повноваження щодо розпорядження земельною ділянкою, що є предметом Договору оренди.

Згідно зі статті 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Згідно з частиною 1 статті 15 ЗУ Про оренду землі однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, Індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Відповідно до підпунктів 14.1.136 та 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності та є обов'язковим платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Відповідно до вимог статті 288 Податкового кодексу України з 01.01.2017 розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Відповідно до частини 5 статті 5 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок, серед іншого, використовується для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Як вбачається з приписів статті 289 Податкового кодексу України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XIII Податкового кодексу, згідно з яким здійснюється справляння плати за землю, - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів (пунктів 14.1.125 пункту 14.1 статті 14 Кодексу).

Як передбачено частиною 1 статті 23 Закону України Про оцінку земель технічна документація з бонітування ґрунтів нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, затверджується районними радами (частини 2 статті 23 Закону України Про оцінку земель ).

Відповідно до частини першої статті 23 Закону України Про землеустрій замовниками документації із землеустрою можуть бути, зокрема, землекористувачі. Нормативно - грошова оцінка земель може проводитись також на підставі договору, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом (частина третя статті 15 Закону України Про оцінку земель ).

Отже, оцінка земельних ділянок може проводитись як за рішенням органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, так і на підставі договору, який укладається зацікавленими особами в порядку, встановленому законом. Право на проведення грошової оцінки земельних ділянок мають юридичні особи, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою, відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій і форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на п'ять - сім років, розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення, - не рідше ніж один раз на п'ять - сім років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на сім - десять років.

За результатами нормативної - грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок підлягає державній експертизі відповідно до закону (стаття 21 Закону України Про оцінку земель ).

Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, яка є предметом Договору оренди землі площею 1,7100 га з кадастровим номером 2121910100:07:001:0021, на день укладення Договору оренди і по день подання позовної заяви Головним управлінням, не розроблялась, з чого можна зробити висновок що орендна плата, що є істотною умовою Договору оренди не відповідає вимогам чинного законодавства.

Загальні підстави недійсності правочину передбачені статтею 215 Цивільного кодексу України. Згідно з частиною 1 статті 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою -третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Частиною 3 статті 215 Цивільного кодексу України визначено, що якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

Встановивши під час розгляду справи, що певний правочин не відповідає вимогам чинного законодавства на момент укладення такого договору, суд на підставі частини другої статті 235 Цивільного кодексу-України має виходити з того, що сторонами порушено вимоги законодавства на момент його укладення, і розглянути справу по суті із застосуванням правил, що регулюють цей останній правочин. Якщо він суперечить закону, суд має прийняти рішення про визнання його недійсним із застосуванням, за необхідності, відповідних правових наслідків.

Отже, між Іршавською районною державною адміністрацію та ОСОБА_1 10.10.2006 року укладено договір оренди земельної ділянки без розроблення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка б відповідала вимогам Закону України "Про оцінку земель" та в порядку, визначеному чинним законодавством на період укладення Договору оренди.

З метою приведення договору оренди землі у відповідність до вимог статей 288-289 Податкового кодексу України Головним управлінням Держгеокадастру у Закарпатській області надіслано на адресу відповідача претензію від 15.04.2016 за № 31-7-0.7-3806/2-16 щодо приведення у відповідність до вимог законодавства договору оренди земельної ділянки, а саме у найкоротші терміни забезпечити проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до законодавства та в подальшому укласти відповідні додаткові угоди про заміну сторони та визначення орендної плати із Головним управлінням Держгеокадастру у Закарпатській області.

Також, Головне управління неодноразово адресувало відповідачу листи щодо приведення у відповідність до вимог законодавства Договору оренди земельної ділянки щодо необхідності замовлення технічної-документації із нормативно-грошової оцінки та укладання додаткової угоди про заміну сторони та додаткової угоди про визначення розміру орендної плати від 16.06.2014 року № 27-7-0.7-4015/2-14, 30.05.2014 № ДС-27-7-0.7-3705/2-14, 28.07.2015 № 27-7-0.7-3705/2-15 та від 15.04.2016 № 31 -7-0.7-3806/2-16, проте їх проігноровано, жодних дій щодо приведення спірного договору оренди землі до вимог земельного законодавства не здійснено.

Частиною 1 пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України та частиною 1 статті 13 Закону України Про оцінку земель передбачено, що для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок є обов'язковим.

Згідно з інформацією, наданою листом відділу в Іршавському районі Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області від 04.09.2018 № 1135/401-18-0.21 відомості про розроблення технічної документації про нормативно - грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером № 2121910100:07:001:0021 площею 1,7100 га, яка знаходиться на території Іршавської міської ради Іршавського району за межами населеного пункту у відділі відсутні.

Отже, внаслідок непроведення нормативної грошової оцінки відсутня така істотна умова договору оренди, передбачена статтею 15 Закону України Про оренду землі як орендна плата, її законодавчо встановлений розмір, чим сторонами при укладенні договору не був дотриманий встановлений нормами земельного законодавства порядок передачі в оренду спірної земельної ділянки.

За таких обставин суд констатує, що вимоги позивача є обґрунтованими й підлягають задоволенню.

Керуючись ст. ст. 81, 89, 263-265, 268, 272, 273, 280, 281-285 ЦПК України, ч. 1 ст. 15-1, ч. 1, 9 ст. 93, ст. 122, ч. 1,5 ст. 148-1, ст. 158, ст. 206 Земельного кодексу України, ст. ст. 203, 228, 236, 526, 628, 632, 651 Цивільного кодексу України, п. п. 14.1.136, 14.1.47-п. 14.1 ст. 14, п. 14.1.125 та п. 14.1 ст. 14, 0288; 5.1.п. 288.5 ст. 288, 289 Податкового кодексу України, ст. 1, 13, 15, ч. 1, 2 ст. 21 ч. 4 ст. 32: Закону України Про оренду землі , ч. 5 ст. 5, 13, 21,- ч. 2~ст. 23 Закону України Про оцінку землі , суд,-

Р І Ш И В:

Позов задовольнити.

Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки площею 1,7100 га за кадастровим- номером 2121910100:07:001:0021, яка розташована за межами населеного пункту на території Іршавської міської ради Іршавського району Закарпатської області, укладений 10 жовтня 2006 року між Іршавською районною державною адміністрацією та громадянином ОСОБА_1, який зареєстровано у Закарпатській регіональній філії Державного підприємства Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті земельних ресурсів України 10.10.2006 року за № 2121910100-0406070500002.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області 1762 (одна тисяча сімсот шістдесят дві) гривень судових витрат.

Заяву про перегляд заочного рішення відповідачем може бути подано протягом 30 днів з дня його проголошення.

Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до Закарпатського апеляційного суду. При цьому відповідно до п. п. 15.5 п. 15 Перехідних положень ЦПК України в редакції Закону України Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів №2147-VIII від 03.10.2017 року до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією кодексу.

Головуючий: М. М. Золотар

СудІршавський районний суд Закарпатської області
Дата ухвалення рішення12.02.2019
Оприлюднено16.02.2019
Номер документу79844717
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —301/2891/18

Рішення від 12.02.2019

Цивільне

Іршавський районний суд Закарпатської області

Золотар М. М.

Ухвала від 15.01.2019

Цивільне

Іршавський районний суд Закарпатської області

Золотар М. М.

Ухвала від 29.12.2018

Цивільне

Іршавський районний суд Закарпатської області

Золотар М. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні