Справа № 822/1476/18
РІШЕННЯ
іменем України
13 лютого 2019 рокум. Хмельницький Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Гнап Д.Д.
за участю:секретаря судового засідання Горбатюк І.С. представника позивача - Сліпчука О.П. представника відповідача - Білого В.В. розглянув адміністративну справу за позовом Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області до приватного підприємства "Аслан-Текстиль" про застосування заходів реагування.
І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН
Державна екологічна інспекція у Хмельницькій області звернулася в суд з позовом до приватного підприємства "Аслан-Текстиль", в якому просить суд застосувати заходи реагування щодо державного нагляду (контролю) шляхом призупинення діяльності приватного підприємства "Аслан-Текстиль" (юридична адреса: Хмельницька обл., м. Хмельницький, вул. М. Залізняка буд. 1-А кв.21, місцезнаходження об'єкта провадження господарської діяльності: вул. Свободи 43, смт. Базалія, Теофіпольський район, Хмельницька обл.), в частині скиду зворотних вод в струмок без імені з подальшим скидом у річку Случ.
В обґрунтування позовних вимог зазначив, що за результатами проведення позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства встановлено порушення приватним підприємством "Аслан-Текстиль" вимог статті 44 Водного кодексу України та пункту 10 дозволу на спеціальне водокористування за №1064 від 26.02.2016. Також позивачем не виконано пункту 3 припису від 03.07.2017 за №383/05, а саме не дотримано умов дозволу на спеціальне водокористування за №1064 від 26.02.2016, чим порушено статтю 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та допущено порушення правил експлуатації очисних споруд. За вказане порушення вимог природоохоронного законодавства, директора приватного підприємства "Аслан-Текстиль" - ОСОБА_5 притягнуто до адміністративної відповідальності за частиною 1 статті 59, частиною 2 статті 61 та статті 188-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Зазначив, що за результатами проведених вимірювань складу та властивостей вод складено протоколи від 23.03.2018 №19/11-18 та №20/12-18, від 26.03.2018 №22/14-18 та №21/13-18, в яких встановлено перевищення вмісту забруднюючих речовин у зворотних водах, що скидались із очисних споруд приватного підприємства "Аслан-Текстиль". Зазначені порушення зумовили звернення до суду з даним позовом.
14.05.2018 до суду надійшов відзив, в якому відповідач просив відмовити в задоволенні позову. Зазначив, що позивач звернувся до суду 14.04.2018, у той час, як згідно з приписом від 22.03.2018 №88/02 встановлено строк для усунення деяких порушень до 01.06.2018, тобто, до спливу терміну, наданого для усунення всіх виявлених порушень. Вказав, що позивачем не з'ясовано, чи були вчинені відповідачем дії щодо виконання вимог припису та усунення порушень, зазначених в акті перевірки та в приписів, та чи дійсно існують обставини, які становлять реальну загрозу життю і здоров'ю людей.
Зауважив, що приватним підприємством "Аслан-Текстиль" вчинено ряд дій, спрямованих на виконання вимог припису №383/05 від 03.07.2017, зокрема, припинено наднормативні скиди забруднюючих речовин у р. Случ, що підтверджується протоколом виконання вимірювань показників складу та властивостей зворотної води від 12.07.2017 №166 та №267, що наданий лабораторією міського комунального підприємства "Хмельницькводоканал".
29.05.2018 до суду надійшла відповідь на відзив, в якій позивач просить задовольнити позовні вимоги. Зазначив, що пункт 3 припису від 03.07.2017 №383/05 містить посилання на умови дозволу на спеціальне водокористування, які, у свою чергу, є обов'язковими до виконання протягом усього терміну дії дозволу, а не лише до дати встановленої для виконання вимог припису. Вказав на хибність твердження відповідача щодо порушення Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області вимог статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" в частині звернення до суду з даним позовом до закінчення встановлених у приписі термінів, оскільки вказаний закон прямо уповноважує органи державного контролю, як на складання припису, так і на звернення до суду з позовом.
Представник позивача в судовому засіданні зазначив, що підстави для застосування заходів реагування відпали. Просить прийняти законне рішення.
Представник відповідача в судовому засіданні зазначив, що відсутні підстави для застосування заходів реагування. Так, висновок про порушення приватним підприємством "Аслан-Текстиль" екологічного законодавства, зроблено на підставі отриманих від відділу інструментально-лабораторного контролю ДЕІ в Івано-Франківській області лабораторних вимірювань показників складу та властивостей відібраних вод, результати яких відображено в протоколах вимірювань показників складу та властивостей вод, а саме від 23.03.2018 №19/11-18 та №20/12-18, від 26.03.2018 №21/13-18 та №22/14-18. При цьому, постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 15.01.2019 у справі №822/1998/18, яка набрала законної сили, визнано протиправними дії Державної екологічної інспекції в Івано-Франківській області при проведенні вимірювань показників складу та властивостей вод, за наслідками яких складено протоколи вимірювань показників складу та властивостей вод №19/11-18 та №20/12-18 від 23.03.2018, №21/13-18 та №22-14-18 від 26.03.2018, а також визнано неправомірним та скасовано пункт 4 Припису Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області №88/02 від 22.03.2018.
Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області самостійно скасовано припис №383/05 від 03.07.2017.
Крім того, рішенням Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області від 22.11.2018 у справі №686/7010/18, яке набрало законної сили, визнано протиправною та скасовано постанову №30/02 від 21.03.2018 про накладення адміністративного стягнення на ОСОБА_5 за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого частиною 1 статті 59, частиною 2 статті 61 та статтею 188-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 18.04.2018 відкрито провадження в даній справі та вирішено розглянути справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.
Ухвалою суду від 14.05.2018 вирішено дану справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.
Ухвалою суду від 14.06.2018 здійснено перехід до розгляду за правилами загального позовного провадження. Призначено судове засідання на 20.06.2018.
Ухвалою суду від 20.06.2018 зупинено провадження в даній справі до набрання законної сили рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду по справі №822/1998/18.
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 30.01.2019 поновлено провадження в справі №822/1476/18. Призначено судове засідання на 13.02.2019.
ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
Приватне підприємство "Аслан-Текстиль" є юридичною особою, що здійснює господарську діяльність з оптової торгівлі текстильними виробами, господарську діяльність з ткацького виробництва та виробництва трикотажного полотна.
Виробничі потужності позивача розташовані по вул. Свободи, 43, в смт. Базалія Теофіпольського району Хмельницької області. Підприємство є первинним водокористувачем та має дозвіл на спеціальне водокористування №1064, виданий Департаментом екології та природних ресурсів Хмельницької ОДА 26.02.2016, з терміном дії до 06.02.2021.
На виконання доручення Державної екологічної інспекції України від 26.12.2017 №93 про взаємодію при проведенні заходів державного нагляду (контролю), спеціалістами відділу інструментально-лабораторного контролю Державної екологічної інспекції в Івано-Франківській області було здійснено вимірювання показників складу та властивостей вод у пробах, відібраних і доставлених Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області відповідно до актів відбору проб вод від 16.03.2018 року №11-18 та №12-18, від 19.03.2018 року №13-18 та №14-18.
За результатами вимірювання показників складу та властивостей вод у вищевказаних пробах складені протоколи вимірювань показників складу та властивостей вод №19/11-18 та № 20/12-18 від 23.03.2018 року, №21/13-18 та №22/14-18 від 26.03.2018 року.
Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області в період з 16.03.2018 по 19.03.2018 включно проведено позапланову перевірку приватного підприємства "Аслан-Текстиль" з питань дотримання вимог природоохоронного законодавства.
За результатами проведеної перевірки складено акт проведення (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів №88/02.
У вищевказаному акті перевірки (розділ VІ) зафіксовано опис виявлених порушень, а саме:
1) статті 44 Водного кодексу України та пункту 10 дозволу на спецводокористування за №1064 від 26.02.2016 - під час проведення перевірки в місці скиду зворотних вод приватним підприємством "Аслан-Текстиль" була жовто-зеленого кольору та мала неприємний запах;
2) статті 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" - приватним підприємством "Аслан Текстиль" не забезпечено виконання пункту 3 припису від 03.07.2017 за №383/05, а саме не дотримано умов дозволу на спеціальне водокористування за №1064 від 26.02.2016;
3) статті 44 Водного кодексу України - не оснащено засобами вимірювальної техніки облік води яка використовується підприємством та скидається у водний об'єкт;
4) статті 44 Водного кодексу України - не здійснено заходи щодо запобігання забрудненню водних об'єктів стічними (дощовими, сніговими) водами, що відводяться з території;
5) статті 44 Водного кодексу України - під час проведення перевірки встановлено, що приватне підприємство "Аслан Текстиль" порушено правила експлуатації очисних споруд.
Також в акті зазначено, що позивачем не виконано пункту 3 припису від 03.07.2017 за №383/05, а саме не дотримано умов дозволу на спеціальне водокористування за №1064 від 26.02.2016, чим порушено статтю 11 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .
22.03.2018 Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області винесено припис №88/02, яким приписано:
1. На підставі приписів належить розробити план організаційно-технічних заходів з усунення виявлених недоліків, копію наказу та плану організаційно-технічних заходів надати Державній екологічній інспекції у Хмельницькій області на адресу: 29001, м. Хмельницький, вул. І.Франка, 2/2 (термін виконання 10 днів після отримання припису).
2. Приватному підприємству "Аслан-Текстиль" оснастити засобами вимірювальної техніки обліку води, з метою обліку води яка використовується підприємством та скидається у водний об'єкт (термін виконання 15.05.2018).
3. Приватному підприємству "Аслан-Текстиль" здійснити заходи щодо запобігання забрудненню водних об'єктів стічними (дощовими, сніговими) водами, що відводяться з території (термін виконання 01.06.2018).
4. Приватному підприємству "Аслан-Текстиль" не допускати порушення правила експлуатації очисних споруд (термін виконання 01.05.2018).
Постановою №30/02 від 21.03.2018 про накладення адміністративного стягнення директора приватного підприємства "Аслан-Текстиль" - ОСОБА_5 притягнуто до адміністративної відповідальності за частиною 1 статті 59, частиною 2 статті 61 та статті 188-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 15.01.2019 у справі №822/1998/18, яка набрала законної сили, визнано протиправними дії Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області щодо відбору проб вод, зберігання та поводження з пробами, згідно актів відбору проб води від 16.03.2018 та від 19.03.2018. Визнано протиправними дії Державної екологічної інспекції в Івано-Франківській області при проведенні вимірювань показників складу та властивостей вод, за наслідками яких складено протоколи вимірювань показників складу та властивостей вод №19/11-18 та №20/12-18 від 23.03.2018, №21/13-18 та №22-14-18 від 26.03.2018. Визнано неправомірним та скасовано п. 4 Припису Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області №88/02 від 22.03.2018.
Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області самостійно скасовано припис №383/05 від 03.07.2017.
Рішенням Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області від 22.11.2018 у справі №686/7010/18, яке набрало законної сили, визнано протиправною та скасовано постанову №30/02 від 21.03.2018 про накладення адміністративного стягнення на ОСОБА_5 за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого частиною 1 статті 59, частиною 2 статті 61 та статтею 188-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
IV. ОЦІНКА СУДУ
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Статтею 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" встановлено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 №275, Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Згідно з пунктом 1 розділу І Положення про Державну екологічну інспекцію у Хмельницькій області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 28.09.2017 №652 (далі - Положення №652), згідно з пунктом 1 розділу І якого, Державна екологічна інспекція у Хмельницькій області (далі - Інспекція) є територіальним органом Державної екологічної інспекції України (далі - Держекоінспекція) та їй підпорядковується.
Пункт 2 розділу ІІ Положення №652 визначив, що Державна екологічна інспекція у Хмельницькій області здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства, зокрема, про охорону, раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів.
Відповідно до пункту 5 розділу ІІ Положення №652 Державна екологічна інспекція у Хмельницькій області звертається до суду із позовом щодо обмеження чи зупинення діяльності підприємств і об'єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин.
Згідно з частиною 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Частиною 4 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначено, що виключно законами встановлюються, зокрема, вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності.
Таким чином, право на звернення до суду виникає у органу державного нагляду на підставі акту, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, та за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг.
Підставою для звернення позивача до суду в даному випадку слугували висновки, викладені в акті №88/02, а саме те, що приватним підприємством "Аслан-Текстиль" порушено вимоги екологічного законодавства, зроблені на підставі отриманих від відділу інструментально-лабораторного контролю ДЕІ в Івано-Франківській області лабораторних вимірювань показників складу та властивостей відібраних вод, результати яких відображено в протоколах вимірювань показників складу та властивостей вод, а саме від 23.03.2018 №19/11-18 та №20/12-18, від 26.03.2018 №21/13-18 та №22/14-18.
Зазначені висновки спростовані постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 15.01.2019 у справі №822/1998/18.
Відповідно до частини 4 статті 78 Кодексу адміністративного судочинства України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Також в акті №88/02 містились твердження позивача про не виконання приватним підприємство "Аслан-Текстиль" пункту 3 припису від 03.07.2017 за №383/05, а саме не дотримані умов дозволу на спеціальне водокористування за №1064 від 26.02.2016.
Проте, Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області самостійно скасовано припис №383/05 від 03.07.2017.
Крім того, рішенням Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області від 22.11.2018 у справі №686/7010/18, яке набрало законної сили, визнано протиправною та скасовано постанову №30/02 від 21.03.2018 про накладення адміністративного стягнення на ОСОБА_5 за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого частиною 1 статті 59, частиною 2 статті 61 та статтею 188-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Враховуючи наведене, суд вважає, що не підтверджені обставини порушення приватним підприємством "Аслан-Текстиль" вимог законодавства, наведені в акті №88/02, та, як наслідок, відсутні підстави для застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю) шляхом призупинення діяльності приватного підприємства "Аслан-Текстиль" (юридична адреса: Хмельницька обл., м. Хмельницький, вул. М. Залізняка буд. 1-А кв.21, місцезнаходження об'єкта провадження господарської діяльності: вул. Свободи 43, смт. Базалія, Теофіпольський район, Хмельницька обл.), в частині скиду зворотних вод в струмок без імені з подальшим скидом у річку Случ.
Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Позивачем не доведено, а відповідачем спростовано правомірність заявлених вимог.
Згідно з частиною 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Доказів понесення позивачем судових витрат, пов'язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, суду не надано.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області до приватного підприємства "Аслан-Текстиль" про застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю) шляхом призупинення діяльності ПП "Аслан-Текстиль" (юридична адреса: Хмельницька обл., м. Хмельницький, вул. М. Залізняка буд. 1-А кв.21, місцезнаходження об'єкта провадження господарської діяльності: вул. Свободи 43, смт. Базалія, Теофіпольський район, Хмельницька обл.), в частині скиду зворотних вод в струмок без імені з подальшим скидом у річку Случ відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 18 лютого 2019 року
Позивач:Державна екологічна інспекція у Хмельницькій області (вул. Івана Франка 2/2, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 38045514) Відповідач:Приватне підприємство "Аслан-Текстиль" (вул. М. Залізняка буд. 1-А кв. 21, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29027 , код ЄДРПОУ - 33591036) Головуючий суддя Д.Д. Гнап
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.02.2019 |
Оприлюднено | 19.02.2019 |
Номер документу | 79873691 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Гнап Д.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні