Справа № 460/1157/17
Провадження №2-а/460/76/19
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07.02.2019 рокум.Яворів
Яворівський районний суд Львівської області
в складі: головуючого - судді Кондратьєвої Н.А.
при секретарі с/з - Юрчишині В.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Яворові в залі суду справу за позовом ОСОБА_2 до Домажирської сільської ради Яворівського району Львівської області, третя особа: Рясне-Руська сільська рада Яворівського району Львівської області про визнання бездіяльності неправомірною та зобов'язання до вчинення дій ,-
ВСТАНОВИВ:
Позивач ОСОБА_2 звернувся до Яворівського районного суду Львівської області з позовом до Домажирської сільської ради Яворівського району Львівської області, третя особа: Рясне-Руська сільська рада Яворівського району Львівської області про визнання бездіяльності неправомірною та зобов'язання до вчинення дій. В обґрунтування позовних вимог зазначає, що колгосп "Нове життя" був розташований на території трьох сільських ради; Рясне-Руської сільської ради, Вороцівської сільської ради та Домажирської сільської ради. Правлінням колгоспу під городи виділялися в користування земельні ділянки. У 1993 році колгосп Нове життя було реорганізовано, правонаступиником колгоспу стала селянська спілка Хлібодар . Відповідно до п.2. протоколу засідання приватизаційної комісії Рясне-Руської сільської ради Яворівського району Львівської області від 11.11.1994 року, вирішено приєднати до складу Рясне-Руської сільської ради Яворівського району Львівської області землі площею 48,0 га від Домажирської сільської ради, які знаходяться між шосейною дорогою Краковець-Умань та залізницею Львів-Янів, які зараз адміністративно підпорядковані Рясне-Руській сільській раді. Також, 11.11.1994 року було надано висновок погодження проекту роздержавлення та приватизації земель селянської спілки Хлібодар Яворівського району.
У 1999 році між виконкомом Домажирської сільської ради Яворівського району та виконкомом Рясне-Руської сільської ради Яворівського району було укладений договір про право тимчасового користування землею ( в тому числі на умовах оренди). В 2012 році Яворівською районною радою затверджено проект землеустрою щодо зміни та встановлення меж с.Кожичі на території Домажирської сільської ради у відповідності до генерального плану с.Кожичі (рішення 26.09.2012 р.№257). Земельні ділянки, які перебували у користуванні громадян-жителів с.Підрясне включені в межі населеного пункту с.Кожичі.
17.04.2015 року Рясне-Руською сільською радою Яворівського району прийнято рішення №1696 Про затвердження списку землекористувачів села Підрясне на території Домажирської сільської ради в урочищі Водонасосної станції, п.2 зазначеного рішення слідує те, що виконкому Рясне-Руської сільської ради слід звернутися в головне управління Держземагенства у Львівській області з проханням про надання дозволу на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність землекористувачам села Підрясне на території Домажирської сільської ради в урочищі Водонасосної станції.
Станом на даний час Домажирська сільська рада не перешкоджає йому у користуванні земельною ділянкою, ні в усній, ні в письмовій формі не скеровувались відповідачем клопотання про припинення землекористування. Позивач неодноразово звертався із заявами про надання земельної ділянки у його власність, мотивуючи тим, що вчасно сплачує земельний податок, однак, йому було безпідставно відмовлено.
На підставі наведеного просить суд визнати бездіяльність Домажирської сільської ради Яворівського району Львівської області щодо відмови у розгляді заяви та прийняття рішення про надання їй дозволу на розроблення проекту землеустрою та відведення земельної ділянки площею 0,15 га у селі Кожичі Яворівського району Львівської області у власність, неправомірною та зобов'язати Домажирську сільську раду Яворівського району Львівської області розглянути заяву про надання йому дозволу на розроблення проекту землеустрою та відведення земельної ділянки площею 0,15 га у селі Кожичі Яворівського району Львівської області та прийняти рішення відповідно до чинного законодавства України.
Дана справа перебувала в провадженні судді Гоцка В.І.
Згідно розпорядження керівника апарату Яворівського районного суду Львівської області та протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями, на підставі Рішення Вищої ради правосуддя від 17.10.2017 №3304/0/15-17 Про звільнення Гоцка В.І. з посади судді Яворівського районного суду Львівської області та рішення зборів суддів Яворівського районного суду Львівської області від 18.12.2017 №14 заява передана судді Кондратьєвій Н.А.
Ухвалою від 26.12.2017 р. справа прийнята суддею Кондратьєвою Н.А. до свого провадження.
16.11.2018 р. позивач надав до суду додаткові письмові пояснення по справі, зазначивши, що належні мешканцям с. Підрясне, як і йому, земельні ділянки вводилися в погосподарський облік Рясне-Руської сільської ради та враховувалися при розрахунку земельної частки пайовиків, з розміру середньої земельної частки знімалась площа ділянок для ведення підсобного господарства та присадибних ділянок, що перебували у користуванні громадян, отже на розмір цих ділянок земельна частка зменшувалася. П. 5 Постанови Верховної ради УРСР від 18.12.1990 р. "Про Порядок введення в дію Земельного кодексу Української РСР", встановлював, що громадяни, які мають у користуванні земельні ділянки, надані їм до введення в дію цього Кодексу, зберігають свої права до оформлення ними у встановленому порядку права власності на землю або користування. П. 7 Розділу Х "Перехідні положення" Земельного кодексу України (в ред. 2001 року, що діяв на момент виникнення спірних правовідносин), також встановлював, що громадяни, які одержали у власність, у тимчасове користування, в т.ч. на умовах оренди, земельні ділянки у розмірах, що були передані раніше діючим законодавством, зберігають права на ці ділянки. Просить прийняти до уваги ці письмові пояснення та дати їм правову оцінку.
В судовому засіданні позивач та її представник заявлені позовні вимоги підтримали з зазначених у позові підстав, просять позов задовольнити.
Представник третьої особи - Рясне-Руської сільської ради Яворівського району Львівської області в судовому засіданні зазначив, що у 1988 р. було проведено проект роздержавлення. Земельна ділянка, якою користувався позивач відійшла до с. Кожичі, на території Домажирської сільської ради. Позивач безперервно користувався та користується земельною ділянкою. 27.07.2000 р. укладено договір на право тимчасового користування на землю між виконкомом Домажирської сільської ради та виконкомом Рясне-Руської сільської ради. Домажирська сільська рада не повідомила після укладення договору жодних своїх намірів стосовно земельної ділянки, не ставила вимог щодо вилучення земельної ділянки, просив позов задовольнити.
Представник відповідача в судове засідання не з'явився, причини неявки суду не повідомив, хоч належним чином був повідомлений про час і місце розгляду справи.
Заслухавши пояснення учасників судового розгляду, дослідивши докази по справі, суд дійшов висновку що позовні вимоги підлягають задоволенню.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Згідно зі ст.55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових службових осіб.
Частиною 1 ст.5 КАС України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.
Підстави набуття права на землю шляхом передачі ділянок у власність встановлюються нормами Земельного кодексу України.
Відповідно до статті 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Відповідно до частин шостої та сьомої статті 118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Частина сьома статті 118 Земельного кодексу України визначає вичерпний перелік підстав для відмови особі в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у межах безоплатної приватизації, при цьому зобов'язує орган державної влади або орган місцевого самоврядування у випадках ухвалення рішення про відмову в надані такого дозволу належним чином мотивувати причини цієї відмови.
Разом з тим, статтею 118 Земельного кодексу України не визначено прямого обов'язку уповноважених органів реалізувати ці повноваження у формі рішення, листа, тощо.
Проте, зазначене питання має важливе значення для обрання ефективного способу захисту прав особи в суді.
Стаття 12 Земельного кодексу України визначає, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.
За приписами статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради, зокрема, вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
Статтею 119 ЗК України, громадяни, які добросовісно, відкрито і безперервно користуються земельною ділянкою протягом 15 років, але не мають документів, які б свідчили про наявність у них прав на цю земельну ділянку, можуть звернутися до органу державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування з клопотанням про передачу її у власність або надання у користування. Розмір цієї земельної ділянки встановлюється у межах норм, визначених цим Кодексом.
Згідно ч. 1, 3 ст. 116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Безоплатна передача земельних у власність громадян провадиться у разі:
а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян;
б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій;
в)одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Виходячи з аналізу зазначених норм, питання щодо надання ОСОБА_2 дозволу на розробку проекту землеустрою запитуваної земельної ділянки мало вирішуватися у відповідності до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" на пленарному засіданні Домажирської сільської ради Яворівського району Львівської області.
Відповідно до договору на право тимчасового користування на землю / в тому числі на умовах оренди/ від 27 липня 2000 року укладеного між виконкомом Домажирської сільської ради Яворівського району Львівської області, виконкомом Рясне-Руської сільської ради на підставі рішення сесії від 27 липня 2000 року №73 виконком Домажирської сільської ради Яворівського району Львівської області надав виконкому Рясне-Руської сільської ради в тимчасове користування земельну ділянку площею 46 га, в тому числі ріллі 16 га, згідно з планом, що додається. Земельна ділянка надана на умовах оренди в короткотермінове користування строком на 5 років під городи громадян.
Із списку громадян Рясне-Руської сільської ради, які користуються земельними ділянками в селі Підрясне на території Домажирської сільської ради вбачається, що ОСОБА_2 користується земельною ділянкою, площею 0,15 га.
Відповідно до рішення Яворівської районної ради № 257 від 26.09.2012 р. затверджено проект землеустрою щодо зміни та встановлення меж с. Кожичі на території Домажирської сільської ради загальною площею 335,70 га.
Відповідно до рішення №1696 від 17 квітня 2015 року Рясне-Руської сільської ради Яворівського району Львівської області Про затвердження списку землекористувачів села Підрясне на території Домажирської сільської ради в урочищі Водонасосної станції затверджено список землекористувачів села Підрясне на території Домажирської сільської ради Яворівського району Львівської області в урочищі Водонасосної станції. Серед користувачів даного списку значиться ОСОБА_2
Відповідно до листа управління Держгеокадастру у Львівській області ОСОБА_2 № 31-13-0.31.-7211/2-18 відмовлено у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства у зв'язку з відсутністю погодження Домажирської сільської ради.
Відповідно до листа Домажирської сільської ради № 804 від 01.12.2014 р. жителям АДРЕСА_1 для реалізації права на приватизацію земельних ділянок, необхідно подати підтверджуючідокументи на користування земельними ділянками з 1988 р., розпорядчі документи про надання земельних ділянок, документи,ерджують право на земельні частки (паї), документи про вилучення ділянок при розпаюванні земель на території Рясне-Руської сільської ради та документи, які підтверджують, що земельні ділянки, які знаходяться на території Домажирської сільскої ради знаходяться на території Рясне-Руської сільської ради, схему розташування земельних ділянок.
Відповідно до листа Домажирської сільської ради № 224 від 20.04.2018 р. заява позивача про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства буде розглядатися на черговому засіданні сільської ради. Судом встановлено, що на час розгляду справи в суді дане питання так і не було винесено на пленарне засідання Домажирської сільської ради.
Згідно вимог ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків встановлених ст.78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок доказування правомірності свого рішення дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, положення ЗК України визначають чіткий алгоритм дій розгляду заяв громадян про відведення у власність земельних ділянок та вичерпний перелік підстав для відмови особі в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Зважаючи, що позивач неодноразово звертався до відповідача з заявою про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, дане питання так і не було винесено на розгляд сільської ради, що свідчить про бездіяльність сілської ради. Відтак, зважаючи на вищенаведене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги позивача є підставними та підлягають задоволенню в повному обсязі.
Згідно ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст.ст. 9, 139, 241-246 КАС України, суд,
УХВАЛИВ:
Позов ОСОБА_2 до Домажирської сільської ради Яворівського району Львівської області, третя особа: Рясне-Руська сільська рада Яворівського району Львівської області про визнання бездіяльності неправомірною та зобов'язання до вчинення дій задовольнити повністю.
Визнати неправомірною бездіяльність Домажирської сільської ради Яворівського району Львівської області щодо неприйняття рішення про надання дозволу ОСОБА_2 на розроблення проекту землеустрою відведення земельної ділянки площею 0,15 га у селі Кожичі Яворівського району Львівської області.
Зобов'язати Домажирську сільську раду Яворівського району Львівської області розглянути питання про надання дозволу ОСОБА_2 на розроблення проекту землеустрою відведення земельної ділянки площею 0,15 га у селі Кожичі Яворівського району Львівської області та прийняти рішення відповідно до чинного законодавства України.
Стягнути з Домажирської сільської ради Яворівського району Львівської області на користь ОСОБА_2 судові витрати у вигляді судового збору в сумі 640 (шістсот сорок) грн. 00 коп.
Рішення може бути оскаржене до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення, з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення складено 18 лютого 2019 року.
Позивач - ОСОБА_2, ІПН НОМЕР_1, проживаючий за адресою: АДРЕСА_1
Відповідач - Домажирська сільська рада Яворівського району Львівської області, код ЄДРПОУ 04373212, місцезнаходження: Львівська обл., Яворівський р-н, с. Домажир, вул. Широка, буд. 3.
Третя особа - Рясне-Руська сільська рада Яворівського району Львівської області, код ЄДРПОУ 04373138, місцезнаходження: Львівська обл., Яворівський р-н, с. Рясне-Руське, пл. Незалежності, 1.
Суддя Н.А.Кондратьєва
Суд | Яворівський районний суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 07.02.2019 |
Оприлюднено | 20.02.2019 |
Номер документу | 79935250 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Яворівський районний суд Львівської області
Кондратьєва Н. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні