УКРАЇНА
Житомирський апеляційний суд
Справа №279/4289/17 Головуючий у 1-й інст. Невмержицька О. А.
Категорія 47 Доповідач Павицька Т. М.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 лютого 2019 року
Житомирський апеляційний суд у складі:
головуючого Павицької Т. М.,
суддів Трояновської Г.С., Миніч Т.І.,
за участю секретаря Ковальської Я.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Житомирі цивільну справу №279/4289/17 за позовом керівника Коростенської місцевої прокуратури Житомирської області в інтересах держави в особі Коростенської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення збитків за час фактичного користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів, за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Коростенського міськрайонного суду Житомирської області від 13 листопада 2018 року, ухвалене під головуванням судді Невмержицької О.А. в м.Коростені,
в с т а н о в и в :
У жовтні 2017 року керівник Коростенської місцевої прокуратури Житомирської області в інтересах держави в особі Коростенської міської ради звернувся до суду з позовом до ОСОБА_1 про стягнення збитків за час фактичного користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів. В обгрунтування позову вказував, що 29.12.2011 року між суб`єктом підприємницької діяльності-фізичною особою ОСОБА_1 та Коростенською міською радою було укладено договір оренди земельної ділянки, відповідно до якого відповідачу передано в оренду в строкове платне користування земельну ділянку площею 0,0555 га, яка розташована в АДРЕСА_1 для комерційного використання (розміщення кафе-бару ІНФОРМАЦІЯ_1 ). Відведена земельна ділянка може бути використана тільки по прямому призначенню, тобто для комерційного використання - розміщення кафе-бару ІНФОРМАЦІЯ_1 . Строк дії договору три роки. Відповідно до п.9 договору, орендар щомісячно вносить орендну плату за користування земельною ділянкою. Після закінчення строку дії договору оренди, заяви від відповідача про продовження терміну оренди до Коростенської міської ради не надходило. У зв'язку із використанням відповідачем земельної ділянки без правовстановлюючих документів, з порушенням законодавства про плату за землю, Коростенській міській раді було завдано збитків. Враховуючи вищевикладене просив, стягнути з ОСОБА_1 на користь Коростенської міської ради збитків в сумі 137637 грн 57 коп., які були спричинені Коростенській міській раді внаслідок недоодержання доходів за використання земельної ділянки площею 0,0555 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер НОМЕР_1, без правовстановлюючих документів.
Рішенням Коростенського міськрайонного суду Житомирської області від 13 листопада 2018 року позов керівника Коростенської місцевої прокуратури Житомирської області в інтересах держави в особі Коростенської міської ради задоволено частково. Стягнуто з ОСОБА_1 на користь виконавчого комітету Коростенської міської ради Житомирської області завдані збитки в сумі 128413 грн 35 коп. внаслідок недоодержання доходів за використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів. Стягнуто з ОСОБА_1 на користь прокуратури Житомирської області понесені судові витрати в сумі 2 065 грн. В решті позову відмовлено.
В апеляційній скарзі ОСОБА_1, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати рішення суду та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог. Зокрема, вказує, судом безпідставно в змісті оскаржуваного рішення заначено про те, що період за який визначено розмір збитків є саме з 27.03.2015 по 27.03.2017, оскільки в акті комісії по визначенню розрахунку суми збитків міського бюджету від недоотриманих коштів за фактичне землекористування від 27.03.2017 взагалі не вказаний період за який визначено суму збитків. Крім того, позивачем застосовується для розрахунку збитків за період з 27.03.2015 по 01.01.2017 Порядок, який в зазначеному періоді не діяв.
Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, апеляційний суд вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Положеннями ст.1 Закону України "Про оренду землі", ч. 1 ст. 93 ЗК України, визначено, що оренда землі та право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та іншої видів діяльності.
Згідно до ст.13 Закону України "Про оренду землі", договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Відповідно до ст.21 Закону України "Про оренду землі", орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором.
Згідно із ч.1 ст. 631 ЦК України строком договору є час, протягом якого сторони можуть здійснити свої права і виконати свої обов'язки відповідно до договору.
Строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може перевищувати 50 років ( ст.19 Закону України Про оренду землі).
Згідно із ч.1 ст. 638 ЦК України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
Правочин підлягає державній реєстрації лише у випадках, встановлених законом. Такий правочин є вчиненим з моменту його державної реєстрації (ч.1 ст.210 ЦК України).
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом, ОСОБА_1 належить на праві приватної власності нежиле приміщення, розташоване по АДРЕСА_1 на підставі договору купівлі-продажу АВВ №143739 від 18.08.1990 року.
29 листопада 2011 року між Коростенською міською радою (орендодавець) та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, який зареєстровано у відділі Держкомзему у м.Коростень 26.03.2012 за №181070004000063, відповідно до якого ОСОБА_1 передано в оренду в строкове платне користування земельну ділянку для комерційного використання (розміщення кафе-бару ІНФОРМАЦІЯ_1 ) площею 0,0555 га, що розташована по АДРЕСА_1
Державна реєстрація договору оренди здійснена 26 березня 2012 року відділом Держкомзему у м. Коростень за № 181070004000063.
Пунктом 7 договору оренди замлі визначено, що договір укладено на 3 роки. Після закінчення договору орендар має переважне право його поновлення на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
Відтак, строк дії договору оренди землі закінчився 26 березня 2015 року. Матеріали справи не містять доказів того, що договір оренди землі був поновлений на новий строк.
Відповідно до ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Суб'єктами права на землі комунальної власності згідно із ст. 80 ЗК України, є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, незалежно від того, зареєстрована земельна ділянка за територіальною громадою, чи ні.
Статтею 206 ЗК України та ст. 2 Закону України Про плату за землю визначено, що використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель.
За змістом ст. 152 ЗК України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Водночас відповідно до ст. 156 ЗК України власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок, зокрема, неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.
Згідно зі ст. 157 ЗКУкраїни відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 3 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 року № 284, відшкодуванню підлягають збитки власників землі та землекористувачів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані.
Згідно ч.2 ст.22 ЦК України збитками є доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушено (упущена вигода).
Встановлено, що 07.06.2016 виконавчий комітет Коростенської міської ради направив ОСОБА_1 попередження про те, що строк дії договору оренди земельної ділянки закінчився. Заяви про продовження терміну оренди до Коростенської міської ради не надходило, у зв`язку з цим йому було запропоновано прибути до Коростенської міської ради для проведення перевірки платежів по орендній платі та заключення договору оренди.
04.08.2016 та 27.01.2017 виконавчим комітетом Коростенської міської ради ОСОБА_1 були надіслані повідомлення про необхідність звернутися у 5-ти денний термін до відділу архітектури, містобудування та земельних ресурсів виконавчого комітету Коростенської міської ради для заключення договору про добровільне відшкодування збитків, які заподіяні внаслідок неоформлення прав на землю та неодержання (недоодержання) плати за оренду земельної ділянки та не приведення у відповідність до вимог чинного законодавства договору оренди, термін дії якого закінчився 26.03.2015 року. Повідомлено, що у разі неявки та відмови добровільного відшкодування, матеріали будуть подані на розгляд Комісії по визначеннню збитків.
13.02.2017 року та 14.03.2017 року Коростенською міською радою ОСОБА_1 були направлені повідомлення про виклик на комісію по визначенню збитків, заподіяних внаслідок використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, самовільного зайняття земельних ділянок та використання з порушенням законодавства про плату за землю, які нанесені Коростенській міській раді.
Всі зазначені повідомленні були отримані ОСОБА_1, що підтверджується матеріалами справи.
Рішенням 30 сесії Коростенської міської ради VII скликання від 05.04.2017 №634 затверджено акт комісії по визначенню розрахунку суми збитків міського бюджету від недоотриманих коштів за фактичне землекористування від 27 березня 2017 року нанесених Коростенській міській раді у зв'язку із використанням громадянином ОСОБА_1 земельної ділянки площею 0,0555 га для будівництва та обслуговування будівель торгівлі по АДРЕСА_1, кадастровий номер НОМЕР_1, з порушенням земельного законодавства за періад з 27 березня 2015 року по 27 березня 2017 року у сумі 59 598 грн 38 коп.
Копію вказаного акту Коростенською міською радою було направлено ОСОБА_1 12.04.2017 та відправлено повідомлення про визначення на засіданні Комісії розміру збитків, яке відбулось 27.03.2017, та який затверджено рішенням 30 сесії VII скликання Коростенської міської ради №634 від 05.04.2017 року.
11.08.2017 було повторно направлено копію вказаного акту відповідачу та роз'яснено, якщо у разі відмови добровільно відшкодувати завдану шкоду, то відповідні матеріали будуть передані до суду, причому буде здйснено перерахунок розміру збитків за максимальною відсотковою ставкою, яка затверджена рішенням Коростенської міської ради, згідно Положення.
Отримавши, зазначене повідомлення 15 серпня 2017 року, ОСОБА_1 жодних заходів для відшкодування завданих збитків не вживав.
Розмір збитків розраховано відповідно до Порядку визначення та відшкодування Коростенській міській раді збитків, заподіяних внаслідок використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, самовільного зайняття земельних ділянок та використання земельних ділянок з порушенням законодавства про плату за землю , затвердженого рішенням 11 сесії VII скликання Коростенської міської ради №526 від 22.12.2016 року.
Згідно п.5.1 Порядку від 22.12.2016 нарахування збитків проводиться на підставі даних нормативної грошової оцінки земельної ділянки, діючої на момент складання розрахунку збитків за ставками орендної плати поточного року, затверджені рішенням Коростенсьокої міської ради, згідно чинного законодавства або середньої (базової вартості) 1кв. земель м.Коростеня у зазначеному кварталі, з урахуванням індексу інфляції поточного року (у разі відсутності кадастрового номера земельної ділянки), але не більше ніж за три попередні роки.
Ршенням 7 сесії VII скликання Коростенської міської ради №248 від 23.06.2016 року Про запровадження податку на майно на території м.Коростеня та встановлення ставок податку на 2017 рік встановлено, що розмір орендної плати за земельні ділянки несільськогосподарського та сільськогосподарського призначення на території Коростенської міської ради для категорії землекористувачів Розташування обєктів торгівлі (оптової, роздрібної, дрібно роздрібної), відкритих торгівельних майданчиків та кафе, барів, ресторанів становить 6% від нормативної грошової оцінки землі.
Таким чином, позивачем збитки нараховувалися за ставкою 6 % нормативної грошової оцінки землі.
Разом з тим, пунктом 7.4 Порядку передбачено, що у випадку недосягнення сторонами згоди та/або неотримання результатів розгляду повідомлення про необхідність відшкодування збитків у добровільному порядку протягом 15 днів з моменту отримання боржником повідомлення, направляються матеріали, розглянуті на засіданні комісії, щодо відшкодування збитків до юридичного відділу виконавчого комітету Коростенської міської ради, для підготовки позову про примусове стягнення збитків в судовому порядку. Причому буде здійснено перерахунок розміру збитків за максимальною відсотковою ставкою, яка затверджується рішенням Коростенської міської ради згідно вимог чинного законодавства, яка становила 12%.
Із змісту додатку 3 до рішення 7 сесії VII скликання Коростенської міської ради №248 від 23.06.2016 вбачається, що розмір максимальної відсоткової ставки становить 12 % нормативної грошової оцінки землі.
Оскільки ОСОБА_1 у встановлений термін добровільно не відшкодував завдані збитки, то позивач перерахував розмір збитків за максимальною відсотковою ставкою, яка затверджена рішенням Коростенської міської ради.
Згідно проведеного перерахунку сума збитків бюджету Коростенській міській раді від недоотримання коштів за фактичне землекористування, із урахуванням сплачених відповідачем коштів за період 2015-2017 роки в сумі 9 224 грн 22 коп., що стверджується довідкою з Коростенської ОДПІ за №614 від 17.02.2017, становить 128 413 грн 35 коп.
Встановивши, що ОСОБА_1 є власником нежилого приміщення, розташованого на земельній ділянці розміром 0,0555 га по АДРЕСА_1, договір оренди вказаної земельної ділянки не укладав, орендну плату за договором не сплачував, хоча земельна ділянка використовується для розміщення об'єкта нерухомого майна, суд першої інстанції дійшов обгрунтованого висновку про стягнення з ОСОБА_1 збитків в сумі 128 413 грн 35 коп, розмір яких визначено відповідно до вимог чинного законодавства.
Таким чином, висновки суду першої інстанції відповідають обставинам справи, які встановлені відповідно до вимог процесуального закону, а також узгоджуються з нормами матеріального права, які судом правильно застосовані.
Безпідставними є доводи апеляційної скарги про те, що дія Порядку визначення та відшкодування Коростенській міській раді збитків, заподіяних внаслідок використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, самовільного зайняття земельних ділянок та використання земельних ділянок з порушенням законодавства про плату за землю , затверджених рішенням 11 сесії VII скликання Коростенської міської ради №526 від 22.12.2016 не поширюється на період з 27.03.2015 по 01.01.2017, оскільки до прийняття вказаного Порядку, діяв Порядок визначення та відшкодування Коростенської міській раді збитків, заподіяних внаслідок невикористання земельних ділянок, самовільного зайняття земельних ділянок з порушенням законодавства про плату за землю , затверджених рішенням 39 сесії VI скликання Коростенської міської ради №1745 від 22.01.2015, дія якого припинилась лише з моменту дії нового Порядку, що містить основну ідею попереднього, але є більш досконалим у механізмі нарахувань, та яким на даний момент керується Коростенська міська рада при нарахуванні збитків.
Доводи апеляційної скарги не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи, а лише зводяться до переоцінки доказів.
За таких обставин, відповідно до ст.375 ЦПК України апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а оскаржуване рішення суду першої інстанції - без змін.
Керуючись статтями 259, 268, 367, 368, 374, 375, 381-384 ЦПК України, апеляційний суд
п о с т а н о в и в :
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.
Рішення Коростенського міськрайонного суду Житомирської області від 13 листопада 2018 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Дата складення повного судового рішення 19 лютого 2019 року.
Головуючий
Судді
Суд | Житомирський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.02.2019 |
Оприлюднено | 20.02.2019 |
Номер документу | 79952175 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Житомирський апеляційний суд
Павицька Т. М.
Цивільне
Коростенський міськрайонний суд Житомирської області
Невмержицька О. А.
Цивільне
Коростенський міськрайонний суд Житомирської області
Невмержицька О. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні