Чернігівський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 лютого 2019 року Чернігів Справа № 620/4251/18
Чернігівський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді БаргаміноїН.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін в приміщенні суду адміністративну справу за позовом керівника Бахмацької місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області до Халимонівської сільської ради Бахмацького району, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Халимонівський дошкільний навчальний заклад «Дзвіночок» Халимонівської сільської ради Бахмацького району Чернігівської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Керівник Бахмацької місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області звернувся до суду з позовом до Халимонівської сільської ради Бахмацького району, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Халимонівський дошкільний навчальний заклад «Дзвіночок» Халимонівської сільської ради Бахмацького району Чернігівської області, в якому просить визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо оброблення дерев'яних елементів горищних покриттів (крокви, лати) Халимонівського дошкільного навчального закладу «Дзвіночок» Халимонівської сільської ради Бахмацького району Чернігівської області засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності, та забезпечення працівників Халимонівського дошкільного навчального закладу «Дзвіночок» Халимонівської сільської ради Бахмацького району Чернігівської області засобами радіаційного та хімічного захисту (фільтрувальними протигазами для захисту населення), зобов'язавши Халимонівську сільську раду Бахмацького району вчинити дії, спрямовані на оброблення дерев'яних елементів горищних покриттів (крокви, лати) Халимонівського дошкільного навчального закладу «Дзвіночок» Халимонівської сільської ради Бахмацького району Чернігівської області засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності, та забезпечення працівників Халимонівського дошкільного навчального закладу «Дзвіночок» Халимонівської сільської ради Бахмацького району Чернігівської області засобами радіаційного та хімічного захисту (фільтрувальними протигазами для захисту населення).
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що за результатами проведеної перевірки дотримання відповідачем вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки встановлено, що стан протипожежної безпеки у Халимонівському дошкільному навчальному закладі «Дзвіночок» Халимонівської сільської ради Бахмацького району Чернігівської області не відповідає вимогам законодавства. Вказує, що за результатами перевірки було надано строк на усунення виявлених порушень, однак вони залишилися не усунутими, що свідчить про бездіяльність відповідача.
Від відповідача до суду надійшла заява про визнання позову.
Третя особа пояснень щодо позову не надала.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Халимонівський дошкільний навчальний заклад «Дзвіночок» Халимонівської сільської ради Бахмацького району Чернігівської області (код ЄДРПОУ 36075133) зареєстрований в якості юридичної особи 28.07.2008 (а.с. 19-20).
Відповідно до пунктів 1.3, 9.1 Статуту Халимонівського дошкільного навчального закладу «Дзвіночок» Халимонівської сільської ради Бахмацького району Чернігівської області (а.с. 43-47) засновником дошкільного закладу є Халимонівська сільська рада Бахмацького району, яка здійснює фінансування дошкільного закладу, його матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі з обладнанням і матеріалами, організовує будівництво і ремонт приміщень, їх господарське обслуговування, харчування та медичне обслуговування дітей. Дошкільному закладу передано в оперативне управління земельну ділянку, будівлі, споруди, комунікації, інвентар, обладнання, спортивні та ігрові майданчики.
Бахмацьким районним відділом Управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області на підставі наказу від 19.06.2018 № 161 та посвідчення про проведення перевірки від 20.07.2018 № 144 проведено планову перевірку Халимонівського дошкільного навчального закладу «Дзвіночок» Халимонівської сільської ради Бахмацького району Чернігівської області за адресою: вул. Центральна, 10, с.Халимонове, Бахмацький район, Чернігівська область (а.с. 33-40).
За результатами перевірки складено акт щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 27.07.2018 № 130, яким встановлено порушення вимог законодавства України, зокрема: дерев'яні елементи горищних покриттів (крови, лати) загальноосвітньої школи не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності; працівники дошкільного навчального закладу не забезпечені засобами радіаційного та хімічного захисту (фільтрувальним протигазами для захисту населення).
У зв'язку з наявністю порушень, 27.07.2018 було винесено обов'язковий до виконання припис № 136 про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки з вимогою усунути виявлені порушення в строк до 30.09.2018 (а.с. 41-42).
Згідно листа Халимонівської сільської ради Бахмацького району від 14.11.2018 №03-19/381 дерев'яні елементи горищних покриттів Халимонівського дошкільного навчального закладу «Дзвіночок» Халимонівської сільської ради Бахмацького району Чернігівської області не оброблені засобами вогнезахисту, засоби радіаційного та хімічного захисту не придбані (а.с. 49).
Вважаючи, що Халимонівська сільська рада Бахмацького району протиправно не вживає вичерпних та достатніх заходів для усунення порушень законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у Халимонівському дошкільному навчальному закладі «Дзвіночок», що створює загрозу порушення інтересів держави у цій сфері, Бахмацька місцева прокуратура звернулась з даним позовом.
Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на таке.
Згідно частини третьої статті 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб'єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб'єктів господарювання.
Відповідно до частин першої та другої статті 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
Згідностатті 66 Кодексу цивільного захисту Україницентральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Статтею 67 Кодексу цивільного захисту Українипередбачено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: - здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб'єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними устатті 65 цього Кодексу; - складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; - звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Положеннями частини другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Згідно пункту 1 частини першої статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.
Аналізуючи вказані положення законодавства, суд робить висновок, що органи Державної служби України з надзвичайних ситуацій, виконуючи наглядову (контролюючу) функцію та при виявлені порушень, мають право звертатись до адміністративного суду лише у виключних випадках передбачених Кодексом цивільного захисту України.
Відповідно до частини третьої статті 23 Закону України «Про прокуратуру», прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Тобто, прокурор може звернутися до суду в особі суб'єкта владних повноважень, зокрема, у випадках коли у суб'єкта владних повноважень відсутнє законне право на звернення до адміністративного суду для захисту порушеного права та в інтересах держави.
Із системного аналізу вказаних норм суд робить висновок, що у даній справі керівника Бахмацької місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області може звертатись до адміністративного суду з позовом про зобов'язання виконати припис.
Даний висновок узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, висловленою в постанові від 18.07.2018 у справі № 820/1382/17.
Так, статтею 4 Закону України «Про охорону дитинства»зазначено, що система заходів щодо охорони дитинства в Україні включає, в тому числі, забезпечення належних умов для гарантування безпеки, охорони здоров'я, навчання, виховання, фізичного, психічного, соціального, духовного та інтелектуального розвитку дітей, їх соціально-психологічної адаптації та активної життєдіяльності, зростання в сімейному оточенні в атмосфері миру, гідності, взаємоповаги, свободи та рівності.
Відповідно достатті 1 Закону України «Про дошкільну освіту» законодавство України про дошкільну освіту базується на Конституції України і складається із Закону України «Про освіту», цього Закону, інших нормативно-правових актів та міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.
Згідно частини другої статті 28 Закону України «Про дошкільну освіту»дитина має гарантоване державою право, зокрема, на безпечні та нешкідливі для здоров'я умови утримання, розвитку, виховання і навчання.
Відповідно до пунктів 4, 5 Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, затверджених наказом Міністерства освіти та науки України № 974 від 15.08.2016, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 08.09.2016 за № 1229/29359, передбачено, що пожежна безпека в закладах та установах забезпечується шляхом проведення організаційних і практичних заходів та використання технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки учасників навчально-виховного процесу, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж. Забезпечення пожежної безпеки в закладах та установах покладається на їх власників або уповноважені ними органи, керівників (ректори, директори, начальники, завідувачі) (далі - керівники навчальних закладів та установ), керівників структурних підрозділів (факультети, кафедри, лабораторії, навчальні кабінети, цехи, склади, бібліотеки, архіви, майстерні тощо) відповідно до законодавства.
Відповідно до частини другої статті 19 Закону України «Про дошкільну освіту» органи місцевого самоврядування в системі дошкільної освіти в межах їх компетенції, зокрема: забезпечують реалізацію державної політики у сфері дошкільної освіти на відповідній території, у тому числі розвиток мережі закладів дошкільної освіти всіх форм власності відповідно до потреб населення, враховуючи інтереси дітей з особливими освітніми потребами, поліпшення матеріально-технічної бази та господарське обслуговування комунальних закладів дошкільної освіти; забезпечують соціальний захист, охорону життя, здоров'я та захист прав учасників освітнього процесу та обслуговуючого персоналу в закладі дошкільної освіти;
Відповідно до частини другої статті 37 Закону України «Про дошкільну освіту» утримання та розвиток матеріально-технічної бази закладів дошкільної освіти фінансуються за рахунок коштів засновника (засновників) цих закладів.
Згідно частини першої статті 38 Закону України «Про дошкільну освіту» матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно закладу дошкільної освіти належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Пунктом 1 частини першої статті 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать управління закладами освіти, охорони здоров'я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.
Згідно з частини другої 2статті 19 Кодексу цивільного захисту України до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері цивільного захисту належить, серед іншого, забезпечення реалізації вимог техногенної та пожежної безпеки на суб'єктах господарювання, що належать до сфери їх управління, які можуть створити реальну загрозу виникнення аварії.
З урахуванням наведеного, невжиття заходів щодо усунення порушень законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, а саме невжиття заходів на оброблення дерев'яних елементів горищних покриттів (крови, лати) загальноосвітньої школи засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності; забезпечення працівників дошкільного навчального закладу засобами радіаційного та хімічного захисту (фільтрувальним протигазами для захисту населення) є протиправною бездіяльністю Халимонівської сільської ради Бахмацького району, оскільки порушуються інтереси держави у сфері пожежної безпеки, освіти та охорони дитинства щодо забезпечення безпечних умов для навчання і виховання дітей.
Крім того, суд зазначає, що обраний спосіб захисту інтересів держави, а саме зобов'язання Халимонівську сільську раду Бахмацького району вчинити певні дії спрямовані на приведення стану пожежної безпеки у Халимонівському дошкільному навчальному закладі «Дзвіночок» у відповідність до вимог чинного законодавства у повній мірі забезпечить досягнення безпечності навчального процесу та не призведе до його переривання, що відповідає інтересам держави у сфері освіти та охорони дитинства.
Враховуючи викладене та те, що відповідачем визнається факт не вчинення дій, спрямованих на оброблення дерев'яних елементів горищних покриттів (крокви, лати) Халимонівського дошкільного навчального закладу «Дзвіночок» Халимонівської сільської ради Бахмацького району Чернігівської області засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності, та забезпечення працівників Халимонівського дошкільного навчального закладу «Дзвіночок» Халимонівської сільської ради Бахмацького району Чернігівської області засобами радіаційного та хімічного захисту (фільтрувальними протигазами для захисту населення), суд вбачає достатньо підстав для задоволення позову.
У відповідності до вимог частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
З урахуванням зазначеного, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, а також визнання відповідачем позову, суд приходить до висновку, що позов керівника Бахмацької місцевої прокуратури підлягає задоволенню повністю.
Відповідно до частини першої статті 142 Кодексу адміністративного судочинства України у разі вирішення справи шляхом примирення, відмови позивача від позову, визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті суд у відповідній ухвалі чи рішенні у порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу п'ятдесяти відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову.
Враховуючи визнання відповідачем позову до початку розгляду справи по суті, підлягає поверненню Прокуратурі Чернігівської області з Державного бюджету України судовий збір в розмірі 881,00грн.
Керуючись статтями 72-74, 77, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов керівника Бахмацької місцевої прокуратури (вул. Шевченка, 46, м. Бахмач, Бахмацький район, Чернігівська область, 16500, код ЄДРПОУ 02910114) в інтересах держави в особі Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області (просп. Миру, 190а, м. Чернігів, 14037, код ЄДРПОУ 38590042) до Халимонівської сільської ради Бахмацького району (вул. Центральна, 6, с. Халимонове, Бахмацький район, Чернігівська область, 16532, код ЄДРПОУ 04414626), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Халимонівський дошкільний навчальний заклад «Дзвіночок» Халимонівської сільської ради Бахмацького району Чернігівської області (вул.Центральна, 10, с. Халимонове, Бахмацький район, Чернігівська область, 16532, код ЄДРПОУ 36075133) про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії – задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Халимонівської сільської ради Бахмацького району щодо оброблення дерев'яних елементів горищних покриттів (крокви, лати) Халимонівського дошкільного навчального закладу «Дзвіночок» Халимонівської сільської ради Бахмацького району Чернігівської області засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності, та забезпечення працівників Халимонівського дошкільного навчального закладу «Дзвіночок» Халимонівської сільської ради Бахмацького району Чернігівської області засобами радіаційного та хімічного захисту (фільтрувальними протигазами для захисту населення).
Зобов'язати Халимонівську сільську раду Бахмацького району вчинити дії, спрямовані на оброблення дерев'яних елементів горищних покриттів (крокви, лати) Халимонівського дошкільного навчального закладу «Дзвіночок» Халимонівської сільської ради Бахмацького району Чернігівської області засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності, та забезпечення працівників Халимонівського дошкільного навчального закладу «Дзвіночок» Халимонівської сільської ради Бахмацького району Чернігівської області засобами радіаційного та хімічного захисту (фільтрувальними протигазами для захисту населення).
Повернути Прокуратурі Чернігівської області з Державного бюджету України судовий збір в розмірі 881,00 грн., сплачений відповідно до платіжного доручення № 2767 від 19.11.2018.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 19 лютого 2019 року.
Суддя Н.М. Баргаміна
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.02.2019 |
Оприлюднено | 21.02.2019 |
Номер документу | 79953643 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Баргаміна Н.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні