РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
19 лютого 2019 року м. Рівне №460/145/19
Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Зозулі Д.П., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом
ОСОБА_1 доГолови Березнівської районної державної адміністрації Рівненської області Люшина Віталія Григоровича про скасування відповіді, - В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1.) звернувся до суду з позовом до Голови Березнівської районної державної адміністрації Рівненської області Люшина Віталія Григоровича (далі - відповідач), в якому просив суд відповідь Люшина Віталія Григоровича, голови Березнівської районної державної адміністрації Рівненської області, скасувати, як порушення Конституції України, а його прохання щодо зниження тарифу на електроенергію - задовольнити.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що він є учасником бойових дій в Афганістані. А тому, просив Голову Березнівської районної державної адміністрації Рівненської області зменшити йому тариф на електроенергію, так як не в змозі платити комунальні послуги. Водночас, відповідач надав необґрунтовану відповідь.
У встановлений судом строк відповідачем подано суду відзив на позовну заяву, в якому він вказує, що позивачу повідомлено, що відповідно до інформації управління соціального захисту населення райдержадміністрації, позивач не перебуває в Березнівському районі на обліку в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги. Встановлено, що позивач зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1, та користується за даною адресою пільгою як учасник бойових дій з 75 % знижкою на житлово-комунальні послуги в межах норм встановлених чинним законодавством, відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту". Згідно із постановою Кабінету Міністрів України від 29 січня 2003 № 17 до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги вноситься адреса зареєстрованого місця проживання пільговика, або за рішенням районної комісії з питань надання житлових субсидій окремим категоріям громадян, відповідно до пункту 5 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року № 848 - адреса фактичного місця проживання пільговика. Враховуючи вищенаведене, позивачу рекомендовано у разі виявлення бажання отримувати пільги за фактичним місцем проживання в селі Городище Березнівського району, подати заяву до управління соціального захисту населення райдержадміністрації на розгляд комісії. З підстав наведених у відзиві, відповідач просив суд у задоволенні позову відмовити за безпідставністю.
Ухвалою суду від 25.01.2019 прийнято дану позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі та ухвалено розгляд справи здійснити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), протягом розумного строку.
Дослідивши подані письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку, що у задоволенні позову необхідно відмовити повністю, з огляду на наступне.
Судом встановлено, що відповідно до копії посвідчення серії НОМЕР_1, ОСОБА_1 має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни - учасників бойових дій (а.с.6).
04.12.2018 позивач звернувся із заявою-проханням до відповідача щодо зменшення тарифу на електроенергію (а.с.2).
Відповіддю від 06.12.2018 №К-1981098 Про результати розгляду звернення ОСОБА_1. , відповідачем повідомлено позивачу, що відповідно до інформації управління соціального захисту населення райдержадміністрації, позивач не перебуває в Березнівському районі на обліку в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги, пільгами не користується.
В ході розгляду звернення встановлено, що позивач зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 та користується за даною адресою пільгою як учасник бойових дій з 75 % знижкою на житлово-комунальні послуги в межах норм встановлених чинним законодавством, відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 29 січня 2003 року № 17 до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги вноситься адреса зареєстрованого місця проживання пільговика, або за рішенням районної комісії з питань надання житлових субсидій окремим категоріям громадян, відповідно до пункту 5 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року № 848 - адреса фактичного місця проживання пільговика.
Враховуючи вищенаведене, позивачу рекомендовано у разі виявлення бажання отримувати пільги за фактичним місцем проживання в селі Городище Березнівського району, подати заяву до управління соціального захисту населення райдержадміністрації на розгляд комісії (а.с.3).
Не погодившись із відповіддю Голови Березнівської районної державної адміністрації Рівненської області Люшина Віталія Григоровича, позивач звертався із відповідними заявами від 18.12.2018 до поліції та прокуратури (а.с. 4, 5).
Поміж тим, вважаючи протиправною відповідь Голови Березнівської районної державної адміністрації Рівненської області Люшина Віталія Григоровича щодо не зменшення тарифу на електроенергію, позивач звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 119 Конституції України визначено, що місцеві державні адміністрації на відповідній території забезпечують:
1) виконання Конституції та законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, інших органів виконавчої влади;
2) законність і правопорядок; додержання прав і свобод громадян;
3) виконання державних і регіональних програм соціально-економічного та культурного розвитку, програм охорони довкілля, а в місцях компактного проживання корінних народів і національних меншин - також програм їх національно-культурного розвитку;
4) підготовку та виконання відповідних обласних і районних бюджетів;
5) звіт про виконання відповідних бюджетів та програм;
6) взаємодію з органами місцевого самоврядування;
7) реалізацію інших наданих державою, а також делегованих відповідними радами повноважень.
Організацію, повноваження та порядок діяльності місцевих державних адміністрацій визначає Закон України Про місцеві державні адміністрації від 09.04.1999 № 586-XIV(далі - Закон України від 09.04.1999 № 586-XIV).
Главою 1 цього Закону, визначено повноваження місцевих державних адміністрацій.
Як вбачається з пункт 3 частини першої статті 23 Закону України від 09.04.1999 № 586-XIV, місцева державна адміністрація забезпечує в установленому порядку надання населенню субсидій на житлово-комунальні послуги.
З метою удосконалення обліку осіб, які мають право на пільги за соціальною ознакою Кабінет Міністрів України постановлено запровадити Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги (далі - Реєстр).
Відповідно до п. 1 Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.01.2003 №117, єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги (далі - Реєстр), - автоматизований банк даних, створений для забезпечення єдиного державного обліку фізичних осіб, які мають право на пільги за соціальною ознакою згідно із законами України (далі - пільговики), отримують соціальні стипендії, державну допомогу постраждалим учасникам масових акцій громадського протесту та членам їх сімей (далі - Положення).
Пунктом 5 цього Положення визначено, що для включення до Реєстру інформації про пільговика він подає уповноваженому органу копії документів, що підтверджують право пільговика та членів його сім'ї на пільги (з пред'явленням оригіналів цих документів), копію довідки про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків, пред'являє паспорт та надає інформацію про характеристику житла та послуги, щодо отримання яких він має пільги та реально ними користується.
У сільській місцевості пільговик подає зазначені документи (копії документів), пред'являє оригінали документів та паспорт, а також надає інформацію виконавчому органу сільської, селищної ради. Виконавчий орган приймає подані документи (копії документів), перевіряє відповідність поданої копії документа, що підтверджує право на пільги, його оригіналу, фіксує надану інформацію та реквізити паспорта пільговика і передає їх відповідному уповноваженому органу.
Пільговик, який має право на конкретну пільгу згідно з кількома законами України, включається до Реєстру як пільговик, що користується цією пільгою згідно з одним Законом України за його вибором (Пункт 6 Положення).
Пунктом 3 Постанови Кабінету Міністрів України від 21.10. 1995 № 848 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 27 квітня 2018 р. № 329), якою затверджено Положення про порядок призначення житлових субсидій передбачено, що призначення житлових субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві і Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад (далі - структурні підрозділи з питань соціального захисту населення).
У територіальних громадах (в тому числі об'єднаних), у виконавчих органах яких відсутні структурні підрозділи з питань соціального захисту населення, прийняття заяв громадян з необхідними документами для призначення житлових субсидій та передачу їх відповідним структурним підрозділам з питань соціального захисту населення безпосередньо або через центри надання адміністративних послуг чи їх фронт-офіси здійснюють уповноважені особи, які визначаються виконавчими органами сільських, селищних, міських рад.
Інформація про призначені житлові субсидії вноситься структурним підрозділом з питань соціального захисту населення до Єдиного державного реєстру отримувачів житлових субсидій, держателем якого є Мінсоцполітики.
Отже, з аналізу наведеного можна дійти висновку, що до компетенції голови райдержадміністрації не належить вирішення питання щодо зменшення тарифу на електроенергію. Натомість призначення пільг на житлово-комунальні послуги здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення відповідно до поданої заяви.
Питання практичної реалізації громадянами України наданого їм Конституцією України права вносити в органи державної влади, об'єднання громадян відповідно до їх статуту пропозиції про поліпшення їх діяльності, викривати недоліки в роботі, оскаржувати дії посадових осіб, державних і громадських органів, визначається Законом України Про звернення громадян від 02.10.1996 №393/96-ВР (далі - Закон України від 02.10.1996 №393/96-ВР).
Наявними матеріалами справи встановлено, що до Голови Березнівської районної державної адміністрації Рівненської області Люшина Віталія Григоровича надійшла заява ОСОБА_1, в порядку звернення громадян, передбаченої Законом України Про звернення громадян від 02.10.1996 №393/96-ВР.
Статтею 19 Закону України від 02.10.1996 №393/96-ВР передбачено, що органи державної влади і місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації незалежно від форм власності, об'єднання громадян, засоби масової інформації, їх керівники та інші посадові особи в межах своїх повноважень зобов'язані:
- об'єктивно, всебічно і вчасно перевіряти заяви чи скарги;
- у разі прийняття рішення про обмеження доступу громадянина до відповідної інформації при розгляді заяви чи скарги скласти про це мотивовану постанову;
- на прохання громадянина запрошувати його на засідання відповідного органу, що розглядає його заяву чи скаргу;
- скасовувати або змінювати оскаржувані рішення у випадках, передбачених законодавством України, якщо вони не відповідають закону або іншим нормативним актам, невідкладно вживати заходів до припинення неправомірних дій, виявляти, усувати причини та умови, які сприяли порушенням;
- забезпечувати поновлення порушених прав, реальне виконання прийнятих у зв'язку з заявою чи скаргою рішень;
- письмово повідомляти громадянина про результати перевірки заяви чи скарги і суть прийнятого рішення;
- вживати заходів щодо відшкодування у встановленому законом порядку матеріальних збитків, якщо їх було завдано громадянину в результаті ущемлення його прав чи законних інтересів, вирішувати питання про відповідальність осіб, з вини яких було допущено порушення, а також на прохання громадянина не пізніш як у місячний термін довести прийняте рішення до відома органу місцевого самоврядування, трудового колективу чи об'єднання громадян за місцем проживання громадянина;
- у разі визнання заяви чи скарги необґрунтованою роз'яснити порядок оскарження прийнятого за нею рішення;
- не допускати безпідставної передачі розгляду заяв чи скарг іншим органам;
- особисто організовувати та перевіряти стан розгляду заяв чи скарг громадян, вживати заходів до усунення причин, що їх породжують, систематично аналізувати та інформувати населення про хід цієї роботи.
Відповідно до п. 1 Указу Президента України "Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування" від 07.02.2008 № 109/2008 передбачено Кабінету Міністрів України, міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським, районним державним адміністраціям та органам місцевого самоврядування вжити невідкладних заходів щодо забезпечення реалізації конституційних прав громадян на письмове звернення та особистий прийом, обов'язкове одержання обґрунтованої відповіді, неухильного виконання норм Закону України "Про звернення громадян", упорядкування роботи зі зверненнями громадян, зокрема, щодо: недопущення надання неоднозначних, необґрунтованих або неповних відповідей за зверненнями громадян, із порушенням строків, установлених законодавством, безпідставної передачі розгляду звернень іншим органам; викоренення практики визнання заяв чи скарг необґрунтованими без роз'яснення заявникам порядку оскарження прийнятих за ними рішень; створення умов для участі заявників у перевірці поданих ними заяв чи скарг, надання можливості знайомитися з матеріалами перевірок відповідних звернень; узяття під особистий контроль керівниками відповідних органів розгляду звернень та забезпечення проведення першочергового особистого прийому жінок, яким присвоєно почесне звання України "Мати-героїня", інвалідів Великої Вітчизняної війни, Героїв Соціалістичної Праці, Героїв Радянського Союзу, Героїв України; приділення особливої уваги вирішенню проблем, з якими звертаються ветерани війни та праці, інваліди, громадяни, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, багатодітні сім'ї, одинокі матері та інші громадяни, які потребують соціального захисту та підтримки; запровадження постійного контролю за організацією роботи посадових та службових осіб зі зверненнями громадян; з'ясування причин, що породжують повторні звернення громадян, систематичного аналізу випадків безпідставної відмови в задоволенні законних вимог заявників, проявів упередженості, халатності та формалізму при розгляді звернень; вжиття заходів для поновлення прав і свобод громадян, порушених унаслідок недодержання вимог законодавства про звернення громадян, притягнення винних осіб у встановленому порядку до відповідальності, в тому числі до дисциплінарної відповідальності за невиконання чи неналежне виконання службових обов'язків щодо розгляду звернень громадян; забезпечення створення та функціонування гарячих ліній і телефонів довіри, проведення широкої роз'яснювальної роботи з питань реалізації громадянами права на звернення та особистий прийом.
Статтею 19 Закону України від 02.10.1996 № 393/96-ВР також визначено, що рішення про відмову в задоволенні вимог, викладених у заяві (клопотанні), доводиться до відома громадянина в письмовій формі з посиланням на Закон і викладенням мотивів відмови, а також із роз'ясненням порядку оскарження прийнятого рішення.
Судом встановлено, що відповіддю від 06.12.2018 №К-1981098 Про результати розгляду звернення ОСОБА_1. , відповідачем повідомлено позивачу, що відповідно до інформації управління соціального захисту населення райдержадміністрації, позивач не перебуває в Березнівському районі на обліку в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги, а тому пільгами не користується.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 29 січня 2003 року № 17 до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають прав пільги вноситься адреса зареєстрованого місця проживання пільговика, або за рішенням районної комісії з питань надання житлових субсидій окремим категоріям громадян, відповідно до пункту 5 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року № 848 - адреса фактичного місця проживання пільговика.
Враховуючи вищенаведене, позивачу було рекомендовано у разі виявлення бажання отримувати пільги за фактичним місцем проживання в селі Городище Березнівського району, подати заяву до управління соціального захисту населення райдержадміністрації на розгляд комісії.
Також, позивачу роз'яснено гарантоване право Конституцією України на оскарження дій чи бездіяльності органів державної влади.
Оскільки відповідачем - Головою Березнівської районної державної адміністрації Рівненської області Люшином Віталієм Григоровичем відмовлено ОСОБА_1 в задоволенні вимог, викладених у заяві (клопотанні), то на виконання вимог ст. 19 Закону України від 02.10.1996 № 393/96-ВР, зазначена відповідь листом від 06.12.2018 №К-1981098 Про результати розгляду звернення ОСОБА_1. доведена до відома позивача в письмовій формі з посиланням на Закон і викладенням мотивів відмови, а також із роз'ясненням порядку оскарження прийнятого рішення.
Поміж тим, суб'єктом владних повноважень роз'яснено позивачу до компетенції якого органу належить розгляд порушеного позивачем питання, а саме зазначено, що у разі виявлення бажання отримувати пільги за фактичним місцем проживання в селі Городище Березнівського району, йому необхідно подати заяву до управління соціального захисту населення райдержадміністрації на розгляд комісії.
Крім того, у відзиві на позов відповідач зазначає, що звернення передано для розгляду до управління соціального захисту райдержадміністрації.
Також, суду слід зазначити, що відповідь Голови Березнівської районної державної адміністрації Рівненської області Люшина Віталія Григоровича від 06.12.2018 №К-1981098, не містить категоричної відмови ОСОБА_1 у застосуванні пільги за фактичним місцем проживання, оскільки він отримує пільги за місцем реєстрації, а містить лише роз'яснення порядку отримання даної пільги, що відноситься до компетенції комісії управління соціального захисту населення райдержадміністрації.
З аналізу наведених нормативно правових актів, та долучених до справи доказів, суд дійшов висновку, що відповідач вимоги Закону України від 02.10.1996 №393/96-ВР - виконав, так як в межах своєї компетенції надав належну та повну відповідь на поставлені позивачем питання.
Разом з тим, як встановлено із позовної заяви, позивач просить суд скасувати відповідь Голови Березнівської районної державної адміністрації Рівненської області Люшина Віталія Григоровича від 06.12.2018 №К-1981098 Про результати розгляду звернення ОСОБА_1. , яка прийнята в порядку розгляду звернень громадян.
Однак, відповідно до ч. 1 ст. 5 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом:
1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень;
2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень;
3) визнання дій суб'єкта владних повноважень протиправними та зобов'язання утриматися від вчинення певних дій;
4) визнання бездіяльності суб'єкта владних повноважень протиправною та зобов'язання вчинити певні дії;
5) встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб'єкта владних повноважень;
6) прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1-4 цієї частини та стягнення з відповідача - суб'єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю.
Так, позовна вимога про скасування відповіді від 06.12.2018 №К-1981098 Про результати розгляду звернення ОСОБА_1. , яка прийнята в порядку розгляду звернень громадян, не відповідає способам захисту порушених прав, визначених ч. 1 ст. 5 КАС України.
З огляду на наведене позовні вимоги щодо скасування відповіді Люшина Віталія Григоровича, голови Березнівської районної державної адміністрації Рівненської області, - не підлягають задоволенню, за безпідставністю та не обґрунтованістю.
Відповідно до ч.1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідач, як суб'єкт владних повноважень обґрунтував обставини, на яких ґрунтуються його заперечення, а позивач не довів ті обставини, на яких ґрунтуються його вимоги.
При зазначених обставинах, вимоги позивача неправомірні, необґрунтовані і не підлягають до задоволення.
Оскільки факт наявності у позивача порушеного права не знайшов підтвердження у ході розгляду справи, то у задоволенні адміністративного позову слід відмовити.
Підстави для розподілу судових витрат відповідно до ст. 139 КАС України у суду відсутні.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 (АДРЕСА_2) до Голови Березнівської районної державної адміністрації Рівненської області Люшина Віталія Григоровича (вул. Київська, 6, м. Березне, Березнівський район, Рівненська область,34600, код ЄДРПОУ 04057801) про скасування відповіді - відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.
У разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складений 19 лютого 2019 року.
Суддя Зозуля Д.П.
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.02.2019 |
Оприлюднено | 20.02.2019 |
Номер документу | 79953718 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Макарик Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Макарик Володимир Ярославович
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Зозуля Д.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні