ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 лютого 2019 року м. ПолтаваСправа №440/4628/18
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Клочка К.І.,
за участю:
секретаря судового засідання - Вязун К.Ю.,
представника позивача - ОСОБА_1, ОСОБА_2,
представника відповідача - ОСОБА_3,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом ОСОБА_4 до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області про визнання протиправним та скасування наказу, зобов'язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
26 грудня 2018 року ОСОБА_4 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області про:
визнання протиправним та скасування наказу від 10.12.2018 №8497-СГ про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення фермерського господарства із земель запасу державної власності сільськогосподарського призначення для укладення договорів оренди, розташованої за межами населених пунктів на території Вороньківської сільської ради Чорнухинського району Полтавської області, кадастровий номер 5325180800:00:002:0322 площею 26.0000 га;
зобов'язання винести наказ про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення фермерського господарства із земель запасу державної власності сільськогосподарського призначення для укладення договорів оренди, розташованої за межами населених пунктів на території Вороньківської сільської ради Чорнухинського району Полтавської області, кадастровий номер 5325180800:00:002:0322 площею 26.0000 га;
зобов'язання укласти договір оренди терміном 7 років та орендної плати у розмірі 12% з урахуванням індексації.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що його звернення відповідачем по суті не вирішене, оскільки у наказі відповідача відсутні обґрунтування, які б свідчили про ненадання, або надання позивачем проекту землеустрою, який би не відповідав вимогам Закону України "Про землеустрій". Натомість, поданий відповідачеві проект відповідає землеустрою, погоджений належним чином та має печатки розробника, що засвідчує його відповідність закону і підтверджений висновком державної експертизи землевпорядної документації.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 25.01.2019 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 14.02.2019 закрито провадження у справі в частині позовних вимог щодо зобов'язання укласти договір оренди терміном 7 років та орендної плати у розмірі 12% з урахуванням індексації.
У судовому засіданні представники позивача позовні вимоги підтримали, просили суд задовольнити позов.
Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечував, просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог.
У відзиві на позов відповідач зазначав, що наказом ГУ Держгеокадастру у Полтавській області від 10.12.2018 №8497-СГ позивачу правомірно відмовлено у затвердженні проектної документації з огляду на те, що клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки датоване 07.11.2012, обґрунтування розмірів земельної ділянки, яке міститься у поданому на затвердження проекті датоване 12.09.2017, викопіювання з кадастрової книги (плану) долучене до проекту землеустрою датоване 03.08.2017, отже, відповідач вважає , що зазначені документи не були додатками до заяви від 07.11.2012. Таким чином, на думку відповідача, поданий проект землеустрою не відповідає вимогам статті 50 Закону України "Про землеустрій", а саме, до поданого на затвердження проекту землеустрою, а саме не долучено копію клопотання (заяви) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Крім того, зауважував, що проект землеустрою розроблений на земельну ділянку площею 26,0000 га, яка не значиться ні в розпорядженні голови РДА, на в довідці 6-зем. Жодного обґрунтування зменшення площі чи зміни конфігурації земельної ділянки в проекті землеустрою не міститься. Окрім того, у завданні на виконання робіт не зазначено органу земельних ресурсів, потребують уточнення дані щодо суміжних ділянок.
Дослідивши матеріали справи, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив такі факти та відповідні до них правовідносини.
Отримавши дозвіл на розробку проекту землеустрою, ОСОБА_4, з метою виготовлення зазначеного проекту землеустрою звернувся до Державного підприємства "Полтавський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою", як уповноваженого на виконання даного виду робіт.
Згідно з абзацом 2 частини 7 статті 118 Земельного кодексу України, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб'єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно закону, у строки, що обумовлюються угодою сторін.
Відповідно до завдання на виконання робіт, за результатами виконаних робіт був виготовлений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення фермерського господарства із земель запасу державної власності сільськогосподарського призначення для укладення договорів оренди, розташованої за межами населених пунктів на території Вороньківської сільської ради Чорнухинського району Полтавської області.
Виготовлений Державним підприємством "Полтавський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" проект землеустрою разом із заявою та витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку позивач 07.05.2018 на вх. №В-6587/0/25-18 подав до ГУ Держгеокадастру у Полтавській області на затвердження.
Листом від 17.05.2018 №4191/0/26-18 заступник начальника ГУ Держгеокадастру у Полтавській області ОСОБА_5 надав відповідь, зазначивши, що в завданні на виконання робіт не враховані вимоги, встановлені Постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2004 №266, в частині документів і матеріалів, що повинні бути представлені за результатами виконаних робіт; не уточнені дані щодо суміжних власників (землекористувачів) земельних ділянок та не долучені їх погодження; порушені вимоги частини четвертої статті 186-1 Земельного кодексу України в частині незавірення належним чином копій документів.
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 13.09.2018, яке набрало законної сили 20.11.2018, визнано протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області у вирішенні заяви ОСОБА_4 від 07.05.2018 про затвердження проекту землеустрою земельної ділянки кадастровий номер 5325180800:00:002:0322 із земель запасу державної власності сільськогосподарського призначення площею 26,0000 га для ведення фермерського господарства, яка розташована за межами населених пунктів на території Вороньківської сільської ради Чорнухинського району Полтавської області, та передачі земельної ділянки в оренду строком на сім років з орендною платою 12% від нормативної грошової оцінки; зобов'язано Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області повторно розглянути заяву ОСОБА_4 від 07.05.2018 з урахуванням висновків суду.
26.11.2018 позивач повторно звернувся до ГУ Держгеокадастру у Полтавській області з клопотанням вх. №В-17239/0/25-18 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності із цільовим призначенням для ведення фермерського господарства, розташованої в адміністративних межах Вороньківської сільської ради Чорнухинського району Полтавської області, площею 26,0000 га, кадастровий номер 5325180800:00:002:0322. Також, у клопотанні позивач просив строк дії договору оренди визначити терміном 7 років та орендної плати у розмірі 12% річних з урахуванням індексації.
До вказаного клопотання позивачем додані проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки; витяг з державного земельного кадастру про земельну ділянку; копію рішення Полтавського окружного адміністративного суду.
Наказом ГУ Держгеокадастру у Полтавській області від 10.12.2018 №8497-СГ ОСОБА_4 відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення фермерського господарства із земель запасу державної власності сільськогосподарського призначення для укладення договорів оренди, розташованої за межами населених пунктів на території Вороньківської сільської ради Чорнухинського району Полтавської області, площею 26,0000 га, кадастровий номер 5325180800:00:002:0322, у зв'язку з невідповідністю його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.
Не погоджуючись із вищевказаним наказом відповідача, позивач оскаржив його до суду.
Надаючи правову оцінку спірному рішенню, суд виходить із наступного.
За правилами частини другої статті 50 Закону України "Про землеустрій" проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються та затверджуються в порядку, встановленому Земельним кодексом України.
Відповідно до частини дев'ятої статті 118 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Частиною тринадцятою статті 123 Земельного кодексу України передбачено, що підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.
Оцінюючи наведені відповідачем у наказі від 10.12.2018 №8497-СГ підстави для відмови позивачу у затвердженні проекту землеустрою, суд дійшов таких висновків.
Частина третя статті 50 Закону України "Про землеустрій" визначає конкретний перелік документів, які має містити проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Проте, відмовляючи у затвердженні проекту позивачу, відповідач не вдається до конкретики, яку застосовує законодавець у наведеній нормі, не вказує у чому саме полягає те чи інше порушення.
Матеріалами справи встановлено та підтверджено у судовому засіданні представниками сторін, що Висновок про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджено 23.02.2018 у встановленому законом порядку. При цьому, у Висновку зазначено про відсутність зауважень та пропозицій до проекту землеустрою.
Стосовно зазначених у відзиві доводів відповідача про правомірність оскаржуваного наказу з посиланням на виявлення недоліків у проекті землеустрою (не долучено копію клопотання (заяви) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; проект землеустрою розроблений на земельну ділянку площею 26,0000 га, яка не значиться ні в розпорядженні голови РДА, на в довідці 6-зем, жодного обґрунтування зменшення площі чи зміни конфігурації земельної ділянки в проекті землеустрою не міститься; у завданні на виконання робіт не зазначено органу земельних ресурсів; потребують уточнення дані щодо суміжних ділянок), суд зазначає наступне.
Відповідно до приписів частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення , за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
У наказі від 10.12.2018 №8497-СГ про відмову у затвердженні ОСОБА_4 проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення фермерського господарства, розташованої за межами населених пунктів на території Вороньківської сільської ради Чорнухинського району Полтавської області, площею 26,0000 га, кадастровий номер 5325180800:00:002:0322, відповідач не посилався на відсутність клопотання (заяви) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; відсутність обґрунтування зменшення площі чи зміни конфігурації земельної ділянки в проекті землеустрою; не зазначення у завданні органу земельних ресурсів; уточнення даних щодо суміжних ділянок, як на підстави для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою.
Крім того, суд вважає за необхідне зазначити, що недоліки проекту, зазначені у листі від 17.05.2018 №4191/0/26-18 були виправлені Державним підприємством "Полтавський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою", про що зазначено у листі від 07.05.2018 №01-18/1073, а саме: у завданні зазначено орган по земельних ресурсах, виправлено розбіжності щодо площі обмежень; доопрацьовано абрис земельної ділянки в частині його доповнення елементами ситуації (місцевості).
Також, суд погоджується з доводами представників позивача, що не потребує уточнення даних щодо суміжних власників (землекористувачів) земельної ділянки та отримання їх погодження в частині земельної ділянки з кадастровим номером 5325180800:00:002:0241, оскільки між земельною ділянкою з кадастровим номером 5325180800:00:002:0241 та земельною ділянкою гр. ОСОБА_6 запроектовано польовий шлях. Таким чином, суд приходить до висновку що земельна ділянка з кадастровим номером 5325180800:00:002:0241 на є суміжною з земельною ділянкою ОСОБА_7
Натомість, відповідач у відзиві на позов від 14.02.2019 зазначив ряд інших недоліків, а які не були покладені в основу оскаржуваного наказу.
Згідно з частини другої статті 77 КАС України, в адміністративний справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, відмова ГУ Держгеокадастру у Полтавській області у затвердженні проекту землеустрою є неправомірно, прийнятою з порушенням прав позивача.
З огляду на викладене, суд приходить до висновку про протиправність наказу від 10.12.2018 №8497-СГ про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення фермерського господарства із земель запасу державної власності сільськогосподарського призначення для укладення договорів оренди, розташованої за межами населених пунктів на території Вороньківської сільської ради Чорнухинського району Полтавської області, кадастровий номер 5325180800:00:002:0322 площею 26.0000 га та необхідність його скасування.
Обираючи ефективний спосіб захисту прав позивача у спірних правовідносинах, враховуючи те, що судом не встановлено невідповідності положень проекту землеустрою вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації, а також те, що позивачу було повторно відмовлено у затвердженні проекту землеустрою, суд вважає за можливе задовольнити позовну вимогу позивача про зобов'язання винести наказ про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення фермерського господарства із земель запасу державної власності сільськогосподарського призначення для укладення договорів оренди, розташованої за межами населених пунктів на території Вороньківської сільської ради Чорнухинського району Полтавської області, кадастровий номер 5325180800:00:002:0322 площею 26.0000 га.
Таким чином, позов підлягає задоволенню.
Згідно з частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
На підстав вищевикладеного, керуючись статтями 2, 6, 8, 9, 72-77, 90, 139, 243-246, 250, 255, 257, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_4 (с. Загребелля, Чорнухинський район, Полтавська область, 37113, рнокпп НОМЕР_1) до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області (вул. Уютна, 23, м. Полтава, 36038, код ЄДРПОУ 39767930) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасування наказ Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 10.12.2018 №8497-СГ про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_4 для ведення фермерського господарства із земель запасу державної власності сільськогосподарського призначення для укладення договорів оренди, розташованої за межами населених пунктів на території Вороньківської сільської ради Чорнухинського району Полтавської області, кадастровий номер 5325180800:00:002:0322 площею 26.0000 га.
Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області винести наказ про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_4 для ведення фермерського господарства із земель запасу державної власності сільськогосподарського призначення для укладення договорів оренди, розташованої за межами населених пунктів на території Вороньківської сільської ради Чорнухинського району Полтавської області, кадастровий номер 5325180800:00:002:0322 площею 26.0000 га.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області (вул. Уютна, 23, м. Полтава, 36038, код ЄДРПОУ 39767930) на користь ОСОБА_4 (с. Загребелля, Чорнухинський район, Полтавська область, 37113, рнокпп НОМЕР_1) витрати зі сплати судового збору в розмірі 1409 грн 60 коп. (одна тисяча чотириста дев`ять гривень шістдесят копійок).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 19 лютого 2019 року.
Суддя ОСОБА_8
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.02.2019 |
Оприлюднено | 21.02.2019 |
Номер документу | 79965379 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
К.І. Клочко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні