Постанова
від 14.02.2019 по справі 815/5606/17
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 лютого 2019 р.м.ОдесаСправа № 815/5606/17

П'ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

доповідача, судді - Димерлія О.О.

суддів - Єщенка О. В., Кравченко К.В.,

за участю секретаря - Гошуренко Н.С.,

розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Комунального закладу Кілійська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат І-ІІ ступенів на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 14 вересня 2018 року у справі за адміністративним позовом Головного управління ДСНС України в Одеській області до Комунального закладу Кілійська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат І-ІІ ступенів про застосування заходів реагування, -

В С Т А Н О В И В:

У жовтні 2017 року Головне управління ДСНС України в Одеській області (далі - ГУ ДСНС України в Одеській області) звернулось до суду з адміністративним позовом до Комунального закладу Кілійська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат І-ІІ ступенів (далі - КЗ Кілійська спеціальна ЗОШ-інтернат І-ІІ ступенів ) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення роботи шляхом опечатування (опломбування) всіх дверей (воріт) будівель, приміщень, відключення джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання і установок) до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, вказаних в акті перевірки від 12 жовтня 2017 року № 68.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що з метою додержання на виконання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, у період з 10 по 12 жовтня 2017 року провідним інспектором Кілійського МРС ГУ ДСНС України в Одеській області здійснено позапланову перевірку КЗ Кілійська спеціальна ЗОШ-інтернат І-ІІ ступенів , розташованої за адресою: м. Кілія, вул. Челюскіна,10, під час якої перевірено будівлі та приміщення КЗ Кілійська спеціальна ЗОШ-інтернат І-ІІ ступенів . За результатами перевірки складено акт від 12 жовтня 2017 року № 68, яким встановлено 43 порушень нормативно - правових актів. Як зазначає позивач, порушення визначені в пунктах 1 - 43 акту перевірки є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров'ю людей, оскільки впливає:

- на забезпечення безпеки роботи КЗ Кілійська спеціальна ЗОШ-інтернат І-ІІ ступенів , безпеки співробітників та обслуговуючого персоналу у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту;

- на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі;

- на ліквідацію пожежі, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків;

- на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, надзвичайної ситуації.

У зв'язку викладеним вище, позивач звернувся до суду з позовом про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) до відповідача, шляхом - опечатування (опломбування) всіх дверей (воріт) будівель, приміщень, відключення джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання і установок) до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, вказаних в акті перевірки від 12 жовтня 2017 року № 68.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 14 вересня 2018 року позовні вимоги Головного управління ДСНС України в Одеській області задоволено.

Застосовано заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до ЗК "Кілійська спеціальна ЗОШ-інтернат І-ІІ ступенів" у вигляді повного зупинення роботи шляхом опечатування (опломбування) всіх дверей (воріт) будівель, приміщень, відключення джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання і установок) до повного усунення порушень акту № 68 від 12 жовтня 2017 року.

Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем не усунуто порушення нормативно-правових актів у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, які створюють реальну загрозу життю та здоров'ю людей, викладених в акті перевірки від 12 жовтня 2017 року № 68.

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції ЗК "Кілійська спеціальна ЗОШ-інтернат І-ІІ ступенів" подано апеляційну скаргу у якій зазначено, що рішення суду є необґрунтованими та прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права, а тому останній просить оскаржуване рішення скасувати та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що захід реагування у вигляді повного зупинення об'єкту до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки є крайнім заходом, обрання якого є доцільним лише у разі, якщо допущені порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров'ю. Навчальний заклад зазначає, що останнім усунуто порушення, визначені в 43 пунктах акту перевірки від 12 жовтня 2017 року № 68. Крім того, відповідач вказує, що деякі порушення усунуті частково та деякі перебувають в процесі усунення, що свідчить про добросовісність намірів ЗК "Кілійська спеціальна ЗОШ-інтернат І-ІІ ступенів".

12 лютого 2019 року на адресу апеляційного суду від відповідача надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.

Аналізуючи зміст названого вище клопотання колегія суддів приходить до висновку про необґрунтованість доводів викладених в остатньому, оскільки вказані в ньому причини не є поважними

Суд апеляційної інстанції заслухав суддю-доповідача, розглянув та обговорив доводи апеляційної скарги, перевірив матеріали справи та вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.

Перевіряючи повноту з'ясування судом першої інстанції обставин справи та правильність застосування правових норм, апеляційний суд звертає увагу на таке.

Судом встановлено, що з 10 по 12 жовтня 2017 року ГУ ДСНС України в Одеській області, здійснено позапланову перевірку КЗ Кілійська спеціальна ЗОШ-інтернат І-ІІ ступенів , розташованого за адресою: м. Кілія, вул. Челюскіна,10, під час якої перевірено будівлі та приміщення КЗ Кілійська спеціальна ЗОШ-інтернат І-ІІ ступенів .

За результатами перевірки складено акт від № 68, яким встановлено 43 порушень нормативно - правових актів, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров'ю людей, оскільки впливає.

Підпунктом 57 п. 4 Указу Президента України Про деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій № 20/2013 від 16 січня 2013 року, ДСНС України відповідно до покладених на неї завдань організовує та проводить перевірки додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, організації виконання заходів щодо захисту населення і територій від надзвичайних - ситуацій техногенного та природного характеру на підприємствах, в установах, організаціях, що входять до складу залізничного, автомобільного, авіаційного, морського та річкового транспорту, на базах, складах, арсеналах зберігання та у місцях виробництва, утилізації ракетно-артилерійського озброєння, компонентів рідкого ракетного палива.

Відповідно до Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області затвердженого наказом ДСНС України № 507 від 21 вересня 2017 року ГУ ДСНС України в Одеській області відповідно до покладених на нього завдань, на відповідній території здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб'єктами господарювання, а також громадянами України, іноземцями та особами без громадянства.

Згідно ст. 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Приписами п.п. 12 ч. 1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємстві окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежо-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.

Частиною 1 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов'язані застосовувати санкції, визначені законом.

На виконання вимог положень ч. 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України, у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Як встановлено матеріалами справи, перевіркою КЗ Кілійська спеціальна ЗОШ-інтернат І-ІІ ступенів за адресою м. Кілія, вул. Челюскіна, 10 було виявлено чисельні порушення нормативно-правових актів у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, а саме: Кодексу цивільного захисту України № 5403-VІ, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МНС України № 1417 від 30.12.2014 року, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 року за №252/26697 та інших діючих нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту.

Порушення визначені в пунктах 1 - 43 акту перевірки є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров'ю людей, а тому ГУ ДСНС України в Одеській області звернулось до суду з позовом про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) до відповідача, шляхом - зупинення роботи позивача до повного усунення порушень законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, вказаних у акті перевірки № 68.

Апеляційний суд відхиляє посилання КЗ Кілійська спеціальна ЗОШ-інтернат І-ІІ ступенів на акт перевірки позивача від 17 січня 2018 року № 1, оскільки у вказаному акті зазначається лише про часткове усунення порушень визначених в акті від 12 жовтня 2017 року № 68.

Зазначені обставини відповідачем не заперечуються.

Частиною 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначає, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб'єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.

Частина 10 названої статті також передбачає, що у разі якщо обґрунтованість заходів реагування, зазначених у розпорядчих документах щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходів державного нагляду (контролю), відповідно до закону має бути підтверджена адміністративним судом, зазначені в таких документах строки усунення виявлених порушень, застосування до суб'єкта господарювання санкцій обраховуються з дня набрання законної сили постановою адміністративного суду про підтвердження обґрунтованості вжиття заходів реагування.

Наведена норма визначає наступну процедуру реалізації контролюючим органом своїх повноважень. У випадку наявності підстав для застосування одного з таких заходів як: 1) повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), 2) реалізації продукції, 3) виконання робіт, 4) надання послуг, будь-який орган контролю без попереднього прийняття розпорядчого документа безпосередньо звертається до суду із адміністративним позовом, предметом якого є застосування одного з вищенаведених заходів.

Таким чином, суд апеляційної інстанції погоджується з рішенням окружного суду, що станом на момент розгляду справи в суді першої інстанції очевидним є той факт, що подальша робота КЗ Кілійська спеціальна ЗОШ-інтернат І-ІІ ступенів з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров'ю людей.

При цьому, не усунення виявлених перевіркою порушень прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров'ю людей, оскільки впливає: на забезпечення безпеки роботи відповідача, безпеки її учнів, дітей дошкільного віку, викладачів, співробітників та обслуговуючого персоналу у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі; на ліквідацію пожежі, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків.

Із врахуванням викладеного, правильним є висновки суду першої інстанції про застосування заходів реагування до КЗ "Кілійська спеціальна ЗОШ- І-ІІ ступенів" у вигляді повного зупинення роботи шляхом опечатування (опломбування) всіх дверей (воріт) будівель, приміщень, відключення джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання і установок) до повного усунення порушень акту від 12 жовтня 2017 року № 68 .

Суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з дотриманням норм матеріального і процесуального права, у зв'язку з чим, відповідно до ст. 316 КАС України, апеляційна скарга має бути залишена без задоволення, а оскаржена постанова без змін.

Керуючись ст.ст. 242, 308, 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Комунального закладу Кілійська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат І-ІІ ступенів - залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 14 вересня 2018 року у справі за адміністративним позовом Головного управління ДСНС України в Одеській області до Комунального закладу Кілійська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат І-ІІ ступенів про застосування заходів реагування - залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду на протязі тридцяти днів.

Повний текст постанови суду складено 20 лютого 2019 року.

Головуючий суддя Димерлій О.О. Судді Єщенко О.В. Кравченко К.В.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.02.2019
Оприлюднено21.02.2019
Номер документу79968029
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/5606/17

Ухвала від 04.03.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Корой С. М.

Постанова від 14.02.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 11.12.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 11.12.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 13.11.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Рішення від 14.09.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Корой С. М.

Ухвала від 17.05.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Корой С. М.

Ухвала від 03.01.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Корой С. М.

Ухвала від 12.12.2017

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Корой С. М.

Ухвала від 05.12.2017

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Корой С. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні