Постанова
від 14.02.2019 по справі 826/5605/17
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 826/5605/17 Суддя (судді) першої інстанції: Федорчук А.Б.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 лютого 2019 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд в складі: головуючого - судді Лічевецького І.О., суддів - Земляної Г.В., Мельничука В.П., при секретарі - Бродацькій І.А., розглянувши у відкритому судовому засіданні за апеляційною скаргою Офісу великих платників податків ДФС на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 25 жовтня 2018 року адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Текссол-С до Офісу великих платників податків ДФС про визнання дій протиправними,

ВСТАНОВИВ

Товариство з обмеженою відповідальністю Текссол-С (надалі за текстом - ТОВ Текссол-С ) звернулося до суду з позовом у якому, з урахуванням заяви про зміну (уточнення) позовних вимог, просило визнати протиправними дії Офісу великих платників податків ДФС щодо складання та направлення листа-запиту за вих. № 20313/10/28-10-42-02-11 від 11 квітня 2017 року про надання позивачем пояснень та їх документальних підтверджень.

На обґрунтування своїх вимог позивач зазначав, що запит №20313/10/28-10-42-02-11 від 11 квітня 2017 року не відповідає вимогам Порядку періодичного подання інформації органам державної податкової служби та отримання інформації зазначеними органами за письмовим запитом, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України № 1245 від 27 грудня 2010 р., та був складений виходячи виключно з припущень контролюючого органу щодо маніпулювання ТОВ Текссол-С податковою звітністю.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 25 жовтня 2018 року адміністративний позов задоволено повністю.

В апеляційній скарзі Офіс великих платників податків ДФС, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати вказане судове рішення і прийняти нову постанову про відмову у задоволенні позову.

Зокрема, скаржник зазначає, що причиною для надсилання оскаржуваного запиту є необхідність з'ясування обставин щодо реалізації товарно-матеріальних цінностей на адресу ТОВ Лорігон та ТОВ СК Корал Трейд та подальшого їх постачання третім особам.

Апелянт стверджує, що у запиті наявні всі необхідні реквізити та відомості, які є обов'язковими в силу вимог ст.ст. 73, 78 Податкового кодексу України (надалі за текстом - ПК України ).

У відзиві на апеляційну скаргу ТОВ Текссол-С наполягає на законності та обґрунтованості рішення суду.

Перевіривши повноту встановлення місцевим адміністративним судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, Шостий апеляційний адміністративний суд дійшов наступного.

Судом попередньої інстанції встановлено, що 11 квітня 2017 р. Офіс великих платників податків ДФС надіслав на адресу ТОВ Текссол-С запит про надання пояснень та документальних підтверджень № 20313/10/28-10-42-02-11.

Цим запитом позивачеві запропоновано надати інформацію (пояснення та їх документальне підтвердження) щодо поставок товарно-матеріальних цінностей на адресу ТОВ Лорігон та ТОВ СК Корал Трейд .

Названий запит також містить вимогу про те, що позивачеві необхідно обов'язково надати, засвідчені підписом посадової особи ТОВ Текссол-С та скріплені печаткою (за наявності) копії первинних бухгалтерських та інших документів, що підтверджують фінансово-господарські відносини, вид, обсяг і якість операцій та розрахунків, що здійснювалися, а також для з'ясування реальності та повноти відображення в бухгалтерському та податковому обліку результатів операцій по господарським взаємовідносинам із ТОВ Лорігон та ТОВ СК Корал Трейд надати:

- договори купівлі-продажу товарів;

- документально оформлені повноваження на здійснення господарських операцій осіб, які в інтересах платника податків одержують продукцію - письмові договори, довіреності;

- податкові накладні, відповідні до них видаткові накладні, розрахунки коригування кількісних та вартісних показників (з відміткою про отримання підприємством) та довіреності, документи, які підтверджують наявність фінансово-господарських взаємовідносин з вищезазначеним підприємством;

- документи, якими крім податкових накладних, підтверджено отримання товарів (робіт, послуг) (акти виконаних робіт);

- договори зберігання товарів та документи, що підтверджують приймання товарів на зберігання;

- первинні документи щодо транспортування продукції - з урахуванням наявності типових форм та галузевої специфіки (товаро-транспортні накладні);

- платіжні доручення (виписка банку) щодо підтвердження сплати за отриманий товар (роботи, послуги);

- реєстри виданих та отриманих податкових накладних за відповідний період, реєстри щоденного обліку операцій з продажу та придбання та підсумки податкових зобов'язань з ПДВ за відповідні періоди, оборотно-сальдові відомості;

- інформацію про заборгованість (дебіторська/кредиторська) на кінець періоду, якщо така має місце з підприємством;

- сертифікати якості на товари.

Запит вмотивований тим, що за результатами аналізу інформаційних систем виявлено, що реалізовані товари третім особам по ланцюгу постачання не постачались та не експортувались, що свідчить про маніпулювання податковою звітністю та формування ТОВ Текссол-С технічного податкового кредиту.

Підпунктами 16.1.5 та 16.1.7 пункту 16.1 ст. 16 ПК України установлено, що платник податків зобов'язаний:

- подавати на належним чином оформлену письмову вимогу контролюючих органів (у випадках, визначених законодавством) документи з обліку доходів, витрат та інших показників, пов'язаних із визначенням об'єктів оподаткування (податкових зобов'язань), первинні документи, регістри бухгалтерського обліку, фінансову звітність, інші документи, пов'язані з обчисленням та сплатою податків та зборів. У письмовій вимозі обов'язково зазначаються конкретний перелік документів, які повинен надати платник податків, та підстави для їх надання;

- подавати контролюючим органам інформацію в порядку, у строки та в обсягах, встановлених податковим законодавством.

Відповідно до підпунктів 20.1.2, 20.1.14 пункту 20.1 ст. 20 ПК України контролюючі органи мають право: для здійснення функцій, визначених законом, отримувати безоплатно від платників податків, у тому числі благодійних та інших неприбуткових організацій, усіх форм власності у порядку, визначеному законодавством, довідки, копії документів, засвідчені підписом платника або його посадовою особою та скріплені печаткою (за наявності), про фінансово-господарську діяльність, отримані доходи, видатки платників податків та іншу інформацію, пов'язану з обчисленням та сплатою податків, зборів, платежів, про дотримання вимог законодавства, здійснення контролю за яким покладено на контролюючі органи, а також фінансову і статистичну звітність у порядку та на підставах, визначених законом; у разі виявлення порушення вимог податкового чи іншого законодавства України, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, надсилати платникам податків письмові запити щодо надання засвідчених належним чином копій документів.

Згідно з пунктом 73.3 ст. 73 ПК України контролюючі органи мають право звернутися до платників податків та інших суб'єктів інформаційних відносин із письмовим запитом про подання інформації (вичерпний перелік та підстави надання якої встановлено законом), необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій, завдань, та її документального підтвердження.

Такий запит підписується керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу і повинен містити: 1) підстави для надіслання запиту відповідно до цього пункту, із зазначенням інформації, яка це підтверджує; 2) перелік інформації, яка запитується, та перелік документів, які пропонується надати; 3) печатку контролюючого органу.

Письмовий запит про подання інформації надсилається платнику податків або іншим суб'єктам інформаційних відносин за наявності хоча б однієї з таких підстав: 1) за результатами аналізу податкової інформації, отриманої в установленому законом порядку, виявлено факти, які свідчать про порушення платником податків податкового, валютного законодавства, законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи; 2) для визначення відповідності умов контрольованої операції принципу "витягнутої руки" під час здійснення податкового контролю за трансфертним ціноутворенням відповідно до статті 39 цього Кодексу та/або для визначення рівня звичайних цін у випадках, визначених цим Кодексом; 3) виявлено недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків; 4) щодо платника податків подано скаргу про ненадання таким платником податків: податкової накладної покупцю або про допущення продавцем товарів/послуг помилок при зазначенні обов'язкових реквізитів податкової накладної, передбачених пунктом 201.1 статті 201 цього Кодексу, та/або порушення продавцем/покупцем граничних термінів реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної та/або розрахунку коригування; акцизної накладної покупцю або про порушення порядку заповнення та/або порядку реєстрації акцизної накладної; 5) у разі проведення зустрічної звірки; 6) в інших випадках, визначених цим Кодексом.

Платники податків та інші суб'єкти інформаційних відносин зобов'язані подавати інформацію, визначену в запиті контролюючого органу, та її документальне підтвердження (крім проведення зустрічної звірки) протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту (якщо інше не передбачено цим Кодексом).

Порядок періодичного подання інформації органам державної податкової служби та отримання інформації зазначеними органами за письмовим запитом затверджено постановою Кабінету Міністрів України № 1245 від 27.12.2010 року (надалі за текстом - Порядок ).

Пунктом 9 Порядку передбачено, що органи державної податкової служби мають право звернутися до суб'єктів інформаційних відносин із письмовим запитом про подання інформації (вичерпний перелік та підстави надання якої встановлено законом), необхідної для виконання покладених на органи державної податкової служби функцій, завдань, та документального підтвердження такої інформації.

Відповідно до п. 10 Порядку запит щодо отримання податкової інформації від платників податків та інших суб'єктів інформаційних відносин оформляється на бланку органу державної податкової служби та підписується керівником (заступником керівника) зазначеного органу.

У запиті зазначаються: посилання на норми закону, відповідно до яких орган державної податкової служби має право на отримання такої інформації; підстави для надіслання запиту; опис інформації, що запитується, та в разі потреби перелік документів, що її підтверджують.

Згідно з п. 12 Порядку письмовий запит про подання інформації надсилається суб'єкту інформаційних відносин за наявності хоча б однієї з таких підстав: виявлення за результатами аналізу податкової інформації, отриманої в установленому законом порядку, фактів, які свідчать про порушення платником податків податкового, валютного законодавства, законодавства у сфері протидії легалізації (відмиванню) доходів, отриманих злочинним шляхом, та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби; виникнення потреби у визначенні рівня звичайних цін на товари (роботи, послуги) під час проведення перевірок; виявлення недостовірності даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків; подання щодо платника податків скарги про ненадання таким платником податків податкової накладної покупцю або про порушення правил заповнення податкової накладної; проведення зустрічної звірки; в інших випадках, визначених Податковим кодексом України.

Таким чином, звернення до суб'єктів інформаційних відносин із письмовим запитом про подання інформації, необхідної для виконання покладених на органи державної податкової служби функцій, завдань, та документального підтвердження такої інформації є правом контролюючого органу.

Отже, дії Офісу великих платників податків ДФС щодо реалізації свого права не можуть бути визнані протиправними.

Ухвалюючи рішення у справі, суд першої інстанції помилково послався на те, що у запиті не зазначено підстав для його направлення та відомостей про недостовірність даних у відповідній декларації.

Відповідно до пункту 73.3 ст. 73 ПК України у разі якщо запит складено з порушенням вимог, визначених абзацами першим - п'ятим цього пункту, платник податків звільняється від обов'язку надавати відповідь на такий запит.

Із наведеного випливає, що запит, складений з порушенням законодавчих вимог, не покладає на платника податків будь-яких обов'язків, а отже не порушує права останнього.

На переконання колегії суддів питання щодо відповідності запиту про надання інформації приписам ПК України та Порядку має вирішуватись у разі, якщо контролюючим органом будуть вчинені певні дії у зв'язку з неотриманням відповіді на нього, зокрема призначена документальна позапланова перевірка відповідно до підпункту 78.11 пункту 78.1 статті 78 ПК України.

Водночас саме по собі складання та направлення запиту не може бути визнано протиправним з огляду на наведені положення ПК України та Порядку.

З огляду на викладене, ухвалене у справі судове рішення підлягає скасуванню з прийняттям нової постанови про відмову у задоволенні позову.

Керуючись статтями 315, 317, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ПОСТАНОВИВ

Апеляційну скаргу Офісу великих платників податків ДФС задовольнити.

Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 25 жовтня 2018 року скасувати і ухвалити нове судове рішення.

У задоволенні адміністративного позову відмовити.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття.

Касаційна скарга на постанову суду може бути подана безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Постанова складена в повному обсязі 19 лютого 2019 р.

Головуючий суддя І.О.Лічевецький

суддя Г.В.Земляна

суддя В.П.Мельничук

Дата ухвалення рішення14.02.2019
Оприлюднено21.02.2019
Номер документу79968828
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/5605/17

Постанова від 14.02.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Постанова від 14.02.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Ухвала від 14.01.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Ухвала від 14.01.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Ухвала від 10.12.2018

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Рішення від 25.10.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Федорчук А.Б.

Ухвала від 26.04.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Федорчук А.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні