Рішення
від 21.02.2019 по справі 260/1340/18
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

21 лютого 2019 року м. Ужгород№ 260/1340/18 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Дору Ю.Ю.,

за участі:

секретаря судового засідання - Гулай М.В.,

представника позивача - ОСОБА_1,

представник відповідача - не з'явився,

представник третьої особи - не з'явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом заступника керівника Тячівської місцевої прокуратури Закарпатської області до Косівсько-Полянської сільської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Дошкільний навчальний заклад № 1 с. Косівська Поляна Рахівського району Закарпатської області про визнання незаконною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

Тячівська місцева прокуратура Закарпатської області звернулася до Закарпатського окружного адміністративного суду із позовом до Косівсько-Полянської сільської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Дошкільний навчальний заклад № 1 с. Косівська Поляна Рахівського району Закарпатської області, в якій просить: 1) визнати протиправною бездіяльність Косівсько-Полянської сільської ради Рахівського району Закарпатської області щодо невиконання вимог законодавства про освіту у частині тривалого безпідставного невжиття заходів щодо державної реєстрації нерухомого майна Дошкільного навчального закладу №1 с.Косівська Поляна Рахівського району Закарпатської області, яке знаходиться в с.Косівська Поляна, буд.343 Рахівського району Закарпатської області; 2) зобов'язати Косівсько-Полянську сільську раду Рахівського району Закарпатської області вжити заходів щодо проведення державної реєстрації на нерухоме майно Дошкільного навчального закладу №1 с.Косівська Поляна, буд.343 Рахівського району Закарпатської області та належить Косівсько-Полянській сільській раді Рахівського району Закарпатської області; 3) стягнути з відповідача на користь прокуратури Закарпатської області (код ЄДРПОУ-02909967, банк отримувача - Державна казначейська служба України; код банку - 820172, рахунок отримувача 35216066018475) судові витрати в сумі 3524 грн..

Позовні вимоги мотивовано тим, що у ході вивчення Рахівським відділом Тячівської місцевої прокуратури стану додержання вимог законодавства про освіту встановлено, що відповідачем - Косівсько-Полянською сільською радою допущено безпідставне зволікання з виготовленням правовстановлюючих документів на нерухоме майно дошкльного навчального закладу с.Косівська Поляна №1 Рахівського району Закарпатської області. Відсутність правовстановлюючих документів на нерухоме майно дошкільного навчального закладу створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеним майном, ризики для нормального функціонування ДНЗ та здійснення виховного процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей та нецільового використання такого майна.

Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 31 січня 2019 року відкрито спрощене позовне провадження (з викликом учасників справи) за вказаною позовною заявою та визначено строк учасникам справи для подання заяв по суті справи.

Відповідачем у встановлений строк відзиву не подано. Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Дошкільний навчальний заклад № 1 с. Косівська Поляна Рахівського району Закарпатської області (надалі - третя особа, ДНЗ №1) письмових пояснень по суті справи не надали.

Відповідно до ч. 6 ст. 162 КАС України , у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

У судовому засіданні 21 лютого 2019 року представник позивача підтримала позовні вимоги у повному обсязі та просила такі задовольнити.

Представник відповідача та представник третьої особи у судове засідання не з'явилися, про дату, час та місце розгляду справи повідомлялися належним чином.

Проте, 05 лютого 2019 року на адресу суду надійшла заява від голови Косівсько-Полянської сельської ради про розгляд справи без їх участі та вказав, що позовні вимоги підтримує повністю, проти задоволення адміністративного позову не заперчує (а.с.65).

Завідувачем Дошкільного навчального закладу № 1 с. Косівська Поляна Рахівського району Закарпатської області 05.02.2019 року подано заяву аналогічного змісту (а.с.66).

Відповідно до ч. 1 ст. 205 Кодексу адміністративного судочинства України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Враховуючи подані учасниками справи клопотання, судом проведено розгляд справи.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про задоволення позову, виходячи з наступного.

У відповідності до вимог статті 131-1 Конституції України на органи прокуратури покладається представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно з положеннями статті 23 Закону України Про прокуратуру , представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.

Відповідно до вимог ч. 3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру , прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Підставою представництва в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави.

Згідно з вимогами частини 3 статті 53 КАС України : у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження в якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Як вбачається із матеріалів даної адміністративної справи, за даним позовом прокурор набув статусу позивача, оскільки орган, уповноважений здійснювати функції щодо зобов'язання оформити належним чином право установчі документи на нерухоме майно ДНЗ №1 відсутній.

Судом встановлено, що на запит Тячівської місцевої прокуратури Закарпатської області від 27.03.2018 року №101-1568 вих 18 Косівсько-Полянською сільською радою Рахівського району Закарпатської області листом від 29.03.2018 року №113 повідомлено, що на території населеного пункту знаходяться два дитячі навчальні заклади, в тому числі - ДНЗ №1. Та вказано, що свідоцтво про право власності на будівлі відсутні.

Вказаний ДНЗ № 1 є юридичною особою, має печатку і штамп встановленого зразка, бланки з власними реквізитами, розрахунковий рахунок в органах Державного казначейства.

27.05.2005 здійснено первинну державну реєстрацію зазначеного ДНЗ № 1, а в подальшому, 16.09.2009 - як юридичної особи у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб за № 13171200000000904.

Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ДНЗ № 1 є комунальною організацією (установою, закладом), видом діяльності якої є дошкільна освіта.

Згідно п. 1.3. Статуту ДНЗ № 1 (надалі Статут), засновником та головним розпорядником ДНЗ № 1 є Косівсько-Полянська сільська рада, яка здійснює його матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі з обладнанням і матеріали, контролює будівництво і ремонт приміщень, їх господарське обслуговування, харчування.

Згідно пункту 1.1 цього Статуту ДНЗ № 1 створено на підставі рішення сесії Косівсько-Полянської сільської ради № 4 від 02.11.1967.

За інформацією Косівсько-Полянської сільської ради № 359 від 04.09.2018 площа будівлі ДНЗ № 1 становить 373 кв.м.

Судом встановлено, що майно закладу належить до комунальної власності територіальної громади села ОСОБА_2 в особі Косівсько-Полянської сільської ради.

Відповідно до ч.1 ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені відповідно до закону як об'єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини.

Отже, повноваження щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності належить до виключних повноважень засновника ДНЗ № 1 - Косівсько-Полянської сільської ради.

Відповідно до вимог чинного законодавства України будівля ДНЗ № 1, на якій розміщено майно ДНЗ повинна бути оформлена на праві постійного користування з обов'язковою державною реєстрацією цього права.

Проте, з часу первинної державної реєстрації ДНЗ № 1, тобто з 27.05.2003, Косівсько-Полянська сільська рада, будучи суб'єктом, який відповідає за матеріально-технічне забезпечення ДНЗ, здійснює контроль за додержанням вимог законодавства у сфері дошкільної освіти, не виконала покладені на неї законом обов'язки та не вжила всіх необхідних заходів щодо проведення державної реєстрації прав на нерухоме майно цього закладу.

Санітарним Регламентом для дошкільних навчальних закладів,який затверджено наказом міністерства охорони здоров України 24.03.2016 № 234 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 14.04.2016 за № 563/28693 визначено вимоги до облаштування дошкільного закладу.

Зокрема, пунктом 2 розділу І Санітарного регламенту передбачено, що використання території, будівель, приміщень, споруд, обладнання дошкільних навчальних закладів іншими юридичними та фізичними особами з метою, що не пов'язана з навчально-виховним процесом та життєдіяльністю дітей, забороняється.

Відсутність правовстановлюючих документів на нерухоме майно дошкільного навчального закладу створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеним майном, ризики для нормального функціонування ДНЗ та здійснення виховного процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.

Окрім цього, бездіяльність відповідача, яка полягає у безпідставному зволіканні з оформленням правовстановлюючих документів на нерухоме майно ДНЗ № 1 може призвести до нецільового використання такого майна.

З огляду на наведене, вказані порушення свідчать про допущену бездіяльність з боку засновника ДНЗ №1 - Косівсько-Полянської сільської ради.

Відповідно змісту ч. 2 ст. 19 Конституції України , ч. 3 ст. 24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, та керуються у своїй у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, кабінету Міністрів України.

Статтею 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України , цим та іншими законами до їх відання.

Частинами 1, 3 ст. 3 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень встановлено, що державна реєстрація прав є обов'язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.

Права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до вимог цього Закону , виникають з моменту такої реєстрації. Проте, в порушення вказаних норм законодавства відповідачем не вжито заходів щодо проведення державної реєстрації прав на нерухоме майно ДНЗ №1.

Відповідно до вимог ч. 2 ст. 5 Закону України Про освіту державну політику у сфері освіти визначає Верховна Рада України, а реалізують Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки, інші центральні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування. Положеннями ч. 3 ст. 66 Закону України Про освіту передбачено, що сільські, селищні ради відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти на відповідній території, мають право засновувати заклади освіти, реорганізовувати і ліквідовувати їх, забезпечують їх діяльність та розвиток.

Відповідно до ч.3 ст.22 Закону України "Про освіту" заклад освіти залежно від засновника може діяти як державний, комунальний, приватний чи корпоративний.

Відповідно до ч.3 ст.66 Закону України "Про освіту" сільські, селищні ради відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної та початкової освіти; мають право засновувати заклади освіти, реорганізовувати і ліквідовувати їх, забезпечують їх діяльність та розвиток; оприлюднюють офіційну звітність про всі отримані та використані кошти, а також перелік і вартість товарів, робіт, послуг, спрямованих на потреби кожного із заснованих ними закладів освіти, та інші видатки у сфері освіти; здійснюють інші повноваження у сфері освіти, передбачені законом.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Закону України Про дошкільну освіту : органи місцевого самоврядування в системі дошкільної освіти в межах їх компетенції: забезпечують реалізацію державної політики у сфері дошкільної освіти на відповідній території; контролюють додержання вимог законів та інших нормативно-правових актів у сфері дошкільної освіти.

Згідно ч.2 ст.19 Закону України "Про дошкільну освіту" органи місцевого самоврядування в системі дошкільної освіти в межах їх компетенції забезпечують реалізацію державної політики у сфері дошкільної освіти на відповідній території, у тому числі розвиток мережі закладів дошкільної освіти всіх форм власності відповідно до потреб населення, враховуючи інтереси дітей з особливими освітніми потребами, поліпшення матеріально-технічної бази та господарське обслуговування комунальних закладів дошкільної освіти. виконують функції засновника закладів дошкільної освіти на відповідній території; забезпечують доступність будівель, споруд і приміщень закладів дошкільної освіти згідно з державними будівельними нормами і стандартами; здійснюють контроль щодо проектування, будівництва та реконструкції будівель, споруд, приміщень закладів дошкільної освіти з урахуванням принципів універсального дизайну та/або розумного пристосування; забезпечують соціальний захист, охорону життя, здоров'я та захист прав учасників освітнього процесу та обслуговуючого персоналу в закладі дошкільної освіти; здійснюють інші повноваження відповідно до Конституції України , законів України "Про місцеве самоврядування в Україні" , "Про освіту" , цього Закону та положень про них.

Статтею 38 Закону України Про дошкільну освіту визначено, що матеріально-технічна база дошкільного навчального закладу включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно дошкільного навчального закладу належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу .

Враховуючи вищевикладене, беручи до уваги обставини у справі, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.

У відповідності до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

З огляду на положення ч. 2 ст. 139 КАС України , судовий збір у даній справі з відповідача стягненню не підлягає.

Керуючись статтями 139, 243 , 245 , 246 , 255 , 295 КАС України , суд -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов заступника керівника Тячівської місцевої прокуратури Закарпатської області (90500, Закарпатська область, м.Тячів, вул.Незалежності, буд.27) до Косівсько-Полянської сільської ради (90621, с.Косівська Поляна, буд.708, Рахівський район, Закарпатська область, код ЄДРПОУ 26464375) , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Дошкільний навчальний заклад № 1 с. Косівська Поляна Рахівського району Закарпатської області (90621, с.Косівська Поляна, буд.343, Рахівський район, Закарпатська область, код ЄДРПОУ 26464464) про визнання незаконною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Косівсько-Полянської сільської ради Рахівського району Закарпатської області (код ЄДРПОУ 26464375) щодо невиконання вимог законодавства про освіту у частині тривалого безпідставного невжиття заходів щодо державної реєстрації нерухомого майна Дошкільного навчального закладу №1 с.Косівська Поляна Рахівського району Закарпатської області, яке знаходиться в с.Косівська Поляна, буд.343 Рахівського району Закарпатської області.

Зобов'язати Косівсько-Полянську сільську раду Рахівського району Закарпатської області (код ЄДРПОУ 26464375) вжити заходів щодо проведення державної реєстрації на нерухоме майно Дошкільного навчального закладу №1 с.Косівська Поляна, буд.343 Рахівського району Закарпатської області та належить Косівсько-Полянській сільській раді Рахівського району Закарпатської області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене до Восьмого апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини 3 статті 243 КАС України повний текст рішення складено та підписано 22.02.2019 року.

СуддяОСОБА_3

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.02.2019
Оприлюднено24.02.2019
Номер документу80025646
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —260/1340/18

Рішення від 21.02.2019

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Дору Ю.Ю.

Ухвала від 31.01.2019

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Дору Ю.Ю.

Ухвала від 05.12.2018

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Дору Ю.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні