Рішення
від 20.02.2019 по справі 1140/3524/18
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 лютого 2019 року м. Кропивницький Справа № 1140/3524/18

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Сагуна А.В.;

за участю секретаря судового засідання - Гуріної І.С.;

представників позивача - ОСОБА_1, ОСОБА_2;

представника відповідача - ОСОБА_3

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Скандинавіан Хаус» до Міської ради міста Кропивницького про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Скандинавіан Хаус» звернулось до суду з позовною заявою, в якій просить:

- визнати протиправною бездіяльність міської ради міста Кропивницького щодо нерозгляду заяви ТОВ «Скандинавіан Хаус» про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду від 13.09.2018 року (зареєстрована 13.09.2018 року за №23415) у встановлений законодавством місячний строк;

- зобов'язати міську раду міста Кропивницького розглянути заяву ТОВ «Скандинавіан Хаус» про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду від 13.09.2018 року (зареєстрована 13.09.2018 року за №23415).

Ухвалою суду від 02.01.2019 року суд відкрив спрощене провадження у даній справі та ухвалив, що справа буде розглянута за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

На підставі клопотання відповідача та відповідно до положень ч.5 ст.262 КАС України суд ухвалою від 02.01.2019 року ухвалив подальший розгляд справи буде здійснюватись за правилами спрощеного провадження з повідомленням (викликом) сторін.

В обґрунтування позивних вимог представник позивача зазначає, що 13.09.2018 року, з метою отримання у подальше користування вказаної земельної ділянки, ТОВ Скандинавіан Хаус звернулося до Міської ради міста Кропивницького з заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду терміном на 49 років для розміщення торгівельно-розважального центру з наповненням дитячо-юнацької інфраструктури (згідно з КВЦПЗ 03.07) загальною площею 0,6721 га, за рахунок земель житлової та громадської забудови, що перебувають у запасі. Проте, як вказує представник позивача, у встановлений законодавством місячний строк міська рада міста Кропивницького не розглянула заяву ТОВ Скандинавіан Хаус про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, чим, на його думку порушує права позивача, допускаючи протиправну бездіяльність.

Представником відповідача до суду надано відзив на позовну заяву, та зазначає, що в свою чергу, листом Міської ради міста Кропивницького від 23.10.2018 року №5152/52-05-26 було розглянуто заяву позивача від 13.09.2018 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду та за результатами розгляду повідомлено, що з порушеного питання підготовлено проект рішення Міської ради міста Кропивницького на розгляд чергового засідання постійної комісії міської ради з питань архітектури, будівництва, реклами, регулювання земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища. Інформацію про хід розгляду заяви розміщено на сайті Міської ради міста Кропивницького. Тому, з урахуванням того, що питання, яке було постановлено в заяві від 13.09.2018 року стосувалось реалізації повноважень виконавчих органів ради щодо сфери регулювання земельних відносин, отже уповноваженою особою на підписання відповіді на звернення громадян був заступник міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, і тому вважає, що дана заява розглянута у відповідності зі статтями 1,15,20 Закону України Про звернення громадян (а.с.32-34).

В судовому засіданні представники сторін підтримали свої доводи, вказані у позовній заяві та відзиві на позовну заяву відповідно.

Представником відповідача додатково зазначено, що відповідачем розглянуто заяву позивача про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду від 13.09.2018 та прийнято рішення про відмову в наданні дозволу (а.с.60).

Таким чином, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов наступних висновків.

Згідно відомостей у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань вбачається, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Скандинавіан Хаус» (код ЄДРПОУ 33785691) 14.10.2005 року зареєстровано як юридична особа з основним видом діяльності будівництво житлових і нежитлових будівель (код КВЕД 41.20) (а.с.22-26).

ТОВ Скандинавіан Хаус є власником об'єкта нерухомого майна - незавершеного будівництва, що розташоване за адресою: м. Кропивницький. вулиця Кропивницького, будинок 5, що підтверджується Інформаційною довідкою Державного реєстру речових прав на нерухоме майна та Реєстру прав власності на нерухоме майно, державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна № 65403314 від 09.08.2016 року (а.с.9-10).

Земельна ділянка на якій розташований зазначений об'єкт нерухомого майна в період 24.07.2007 року до 22.05.2017 року перебувала в оренді ТОВ Скандинавіан Хаус (а.с.12-14).

З метою отримання у подальше користування вказаної земельної ділянки 13.09.2018 року ТОВ Скандинавіан Хаус звернулося до Міської ради міста Кропивницького з заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду терміном на 49 років для розміщення торгівельно-розважального центру з наповненням дитячо-юнацької інфраструктури (згідно з КВЦПЗ 03.07) загальною площею 0,6721 га, за рахунок земель житлової та громадської забудови, що перебувають у запасі (зареєстрована 13.09.2018 року за №23415) (а.с.8).

23.10.2018 року заступник міського голови з питань діяльності виконавчих органів, листом №5152/52-05-26 повідомив, що Управлінням земельних відносин та охорони навколишнього природного Міської ради міста Кропивницького заяву від 19.09.2018 р № 5446/05-26 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведенні земельної ділянки в оренду терміном на 49 років по вул. Кропивницького (біля житлового будинку № 7, корпус 1) для розміщення торговельно-розважального центру з наповненням дитячо-юнацької інфраструктури розглянуто (а.с.35).

Також повідомляємо, що з порушеного питання підготовлено проект рішення Міської ради міста Кропивницького на розгляд чергового засідання постійної комісії міської ради з питань архітектури, будівництва, реклами, регулювання земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища. Інформацію про хід розгляду заяви розміщено на сайті Міської ради міста Кропивницького kr-rada.gov.ua), за посиланням Земельні відносини (а.с.35). Вказаний проект рішення представником відповідача надано до суду (а.с.36).

Проте, позивач вважає, що його заява про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, у встановлений законодавством місячний строк, міська рада міста Кропивницького не розглянула, чим порушила його права, допускаючи протиправну бездіяльність. Викладене й зумовило позивача звернутись із даним позовом до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно ч. 2 ст. 14 Конституції України, право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Згідно з ст. 41 Конституції України право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом.

Частиною 1 ст. 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) визначено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно з положеннями статті 118 ЗК України громадянин, зацікавлений у приватизації земельної ділянки, яка перебуває у його користуванні, подає заяву до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до ОСОБА_4 міністрів Автономної Республіки Крим.

Відповідно до частин другої та третьої статті 123 ЗК України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу місцевого самоврядування, який відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передає у власність або користування такі земельні ділянки. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки.

Відповідний орган місцевого самоврядування в межах своїх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Згідно з положеннями пунктів 8 та 9 частини четвертої статті 42 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 року № 280/97-ВР сільський, селищний, міський голова скликає сесії ради, вносить пропозиції та формує порядок денний сесій ради і головує на пленарних засіданнях ради; забезпечує підготовку на розгляд ради проектів програм соціально-економічного та культурного розвитку, цільових програм з інших питань самоврядування, місцевого бюджету та звіту про його виконання, рішень ради з інших питань, що належать до її відання; оприлюднює затверджені радою програми, бюджет та звіти про їх виконання.

Системний аналіз викладених правових норм надає підстави дійти висновку, що законодавством регламентований обов'язок органу місцевого самоврядування розглянути клопотання особи про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у місячний строк.

При цьому, розгляд таких клопотань здійснюється на пленарних засіданнях ради, формування порядку денного яких належить до безпосередньої компетенції її голови, на якого, крім іншого, також покладено обов'язок забезпечити підготовку на розгляд ради проектів відповідних рішень, що належать до її відання.

Судом встановлено, що питання стосовно надання дозволу на розробку проекту землеустрою за заявою позивача не внесено на пленарне засідання відповідача та відповідно не було розглянуто у місячний строк, визначений частиною сьомою статті 118 Земельного кодексу України (а.с.60-62).

Таким чином, відповідачем було допущено бездіяльність щодо не виконанням діючого законодавства та не дотримання порядку і строку розгляду заяви позивача протягом визначеного законодавством строку.

Водночас відповідно до п. 4 ч. 1 статті 5 КАС України способом захисту прав особи від протиправної бездіяльності є визнання бездіяльності суб'єкта владних повноважень протиправною та зобов'язання вчинити певні дії. Тобто дії, які він повинен вчинити за законом.

Оскільки протиправна бездіяльність відповідача полягає у неприйнятті ним жодного з рішень, які передбачені у частині 6 статті 118 ЗК України, у визначений законом строк, належним способом захисту прав позивача є зобов'язання Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області прийняти відповідне рішення, тобто рішення про надання або рішення про відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність.

У разі неприйняття такого рішення у належній формі упродовж встановленого законом строку, тобто у разі протиправної бездіяльності відповідача, особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє ОСОБА_4 Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки (абз. 3 ч. 7 ст. 118 ЗК України).

Відповідно до ч. 9 ст. 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Частиною 10 ст. 118 ЗК України визначено, що відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

Отже, ненадання відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або вмотивованої відмови у його наданні у встановлений строк не перешкоджає розробці проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, оскільки особа має право замовити розробку такого проекту самостійно. Таким чином, дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не є рішенням, без якого не може бути реалізоване право на отримання земельної ділянки у власність.

Зазначений правовий висновок ОСОБА_4 Суд висловлював у постанові від 31.01.2018 у справі № 814/741/16, постанові від 14.03.2018 у справі № 804/3703/16.

Також суд звертає увагу, що відповідно до ст. 22 Закону України Про землеустрій від 22.05.2003 № 858-IV землеустрій здійснюється на підставі:

а) рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою;

б) укладених договорів між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою;

в) судових рішень.

Таким чином, підставою для розробки проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, окрім рішення про надання дозволу, може бути договір або судове рішення.

Суд відзначає, що надання дозволу не гарантує особі прийняття відповідним органом рішення про надання земельної ділянки у власність. Дозвіл і проект землеустрою, розроблений на його підставі, є лише стадіями єдиного процесу надання земельної ділянки у власність.

Законний інтерес особи полягає не в отриманні дозволу, а в отриманні земельної ділянки у власність. Відтак, в судовому порядку підлягає захисту саме право на отримання земельної ділянки у власність.

Аналогічна правова позиція висловлена ОСОБА_4 Судом в постанові від 11 квітня 2018 року у справі № 806/2208/17.

Згідно ч. 5 статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що позивач, не отримавши дозвіл у належній формі на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність у встановлений строк, відповідно до абз. 3 ч. 7 ст. 118 ЗК України, мав право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово мав повідомити відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в до письмового повідомлення мав додати договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Такими чином, суд вважає, твердження представника позивача про порушення відповідачем права позивача, що полягало у не розгляді у встановлений законодавством місячний строк заяви товариства про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, допускаючи протиправну бездіяльність, є безпідставними, оскільки законний інтерес позивача полягає не в отриманні дозволу, а в отриманні земельної ділянки у власність. Відтак, в судовому порядку підлягає захисту саме порушене право. Враховуючи вищезазначене, суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позовних вимог в цій частині.

Щодо позовної вимоги про зобов'язання міської ради міста Кропивницького розглянути заяву ТОВ «Скандинавіан Хаус» про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду від 13.09.2018 року (зареєстрована 13.09.2018 року за №23415), суд зазначає наступне.

23 січня 2019 року на засідання постійної комісії з питань архітектури, будівництва, реклами, регулювання земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища було винесено проект рішення Міської ради міста Кропивницького Про надання ТОВ Скандинавіан Хауз дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. Кропивницького (біля буд. № 7) (для розміщення торгово-розважального центру з наповненням дитячо-юнацької інфраструктури) (а.с.56-57, 58).

Судом встановлено, що за результатами розгляду зазначеного проекту рішення № 2473 комісією було рекомендовано Управлінню земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища підготувати проект рішення Міської ради міста Кропивницького про відмову в наданні ТОВ "Скандинавіан Хауз" дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. Кропивницького (біля буд. № 7) та включити зазначене питання до проекту порядку денного сесії міської ради (а.с.59).

31 січня 2019 року під час першого засідання 14 сесії 7 скликання Міської ради міста Кропивницького було прийняте рішення № 2305 "Про відмову ТОВ "Скандинавіан Хауз" у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. Кропивницького (біля буд. № 7 корп.1) (а.с.60).

Враховуючи, що відповідачем розглянуто заяву позивача про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду від 13.09.2018 та прийнято рішення (а.с.60), в задоволенні позовної вимоги про зобов'язання відповідача розглянути зазначену заяву належить відмовити.

Відтак, адміністративний позов задоволенню не підлягає в повному обсязі.

Відповідно до ст. 139 КАС України, судових витрат, які підлягали б стягненню з позивача на користь відповідача, судом не встановлено.

Керуючись ст.ст. 139, 243, 246, 371 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні адміністративного позову товариства з обмеженою відповідальністю «Скандинавіан Хаус» (вул. Шота Руставелі, 38-Б, к.12, м. Київ, 01033, код ЄДРПОУ 33785691) до Міської ради міста Кропивницького (вул. Велика Перспективна, 41, м. Кропивницький, 25022, код ЄДРПОУ 26241020) про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії -відмовити.

Рішення набирає законної сили у порядку та строки, встановлені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України, та може бути оскаржене у порядку та строки, встановлені статтями 293, 295-296 та пунктом 15.5 Перехідних положень цього Кодексу.

Дата складання повного рішення суду - 25.02.2019.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду ОСОБА_5

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.02.2019
Оприлюднено28.02.2019
Номер документу80099813
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1140/3524/18

Рішення від 20.02.2019

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

А.В. Сагун

Рішення від 20.02.2019

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

А.В. Сагун

Ухвала від 25.01.2019

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

А.В. Сагун

Ухвала від 02.01.2019

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

А.В. Сагун

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні