Рішення
від 24.02.2019 по справі 826/3438/17
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

місто Київ

25 лютого 2019 року справа №826/3438/17

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Кузьменка В.А., суддів Арсірія Р.О., Огурцова О.П., за участю секретаря Яцюти М.С., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу

за позовомБлагодійної організації Благодійний фонд Святої Покрови (далі по тексту позивач)доМіністерства соціальної політики України (далі по тексту - відповідач)про1) визнання протиправними дії відповідача, які полягають у не визнанні автомобілю медичного призначення Mersedes, модель Vito Ambulance 111CDI, гуманітарної допомогою для потреб Антитерористичної операції для військової частини № НОМЕР_1 , за результатами засідання робочої групи з питань гуманітарної допомоги при Мінсоцполітики, які оформлені протоколами від 01 грудня 2016 року №45 та від 15 грудня 2016 року №47; 2) стягнення з відповідача коштів на відшкодування шкоди, завданої його незаконними діями у розмірі 3 420,00 грн.; 3) стягнення з відповідача судових витрат у розмірі 7 200,00 грн., які складаються з витрат на правову допомогу у розмірі 4 000,00 грн. та сплаченого судового збору у розмірі 3 200,00 грн.В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва, оскільки вважає протиправними рішення відповідача оформлені протоколом від 01 грудня 2016 року №45 та від 15 грудня 2016 року №47, з огляду на те, що чинним законодавством не визначено виключний перелік документів для визнання вантажів та автотранспорту гуманітарною допомогою, а в протоколах засідання Робочої групи з питань гуманітарної допомоги при Міністерстві соціальної політики України відсутні посилання на листи із зазначенням позицій центральних органів виконавчої влади та Національного банку України щодо відмови погодження проекту рішення відносно позивача.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 березня 2017 року відкрито провадження в адміністративній справі №826/3438/17, закінчено підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.

Відповідач письмового заперечення проти позову та пояснень до суду не надав.

В судовому засіданні 13 грудня 2017 року представник позивача позовні вимоги підтримав, відповідач свого представника до суду не направив; на підставі частини шостої статті 128 Кодексу адміністративного судочинства України, суд ухвалив перейти до розгляду справи в письмовому провадженні.

15 грудня 2017 року набрав чинності Закон України Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів від 03 жовтня 2017 року №2147-VIII, яким внесено зміни до Кодексу адміністративного судочинства України, виклавши його в новій редакції.

Відповідно до підпункту 10 пункту 1 розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України в новій редакції передбачено, що справи у судах першої та апеляційної інстанцій, провадження у яких відкрито до набрання чинності цією редакцією Кодексу, розглядаються за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Згідно з частиною третьою статті 241 Кодексу адміністративного судочинства України судовий розгляд в суді першої інстанції закінчується ухваленням рішення суду.

Враховуючи викладене, суд закінчує розгляд даної справи ухваленням рішення за правилами нової редакції Кодексу адміністративного судочинства України.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва, звертає увагу на наступне.

30 листопада 2016 року представником позивача подано до Міністерства соціальної політики заяву від 24 листопада 2016 року про визнання гуманітарною допомогою машину швидкої допомоги MERSEDES VITO, номер кузова: НОМЕР_2 (01).

Заява зареєстрована за вхідним номером №6153/0/213-16.

До заяви від 24 листопада 2016 року позивачем додано: письмову пропозицію донора (підтвердження спонсорства) про надання гуманітарної допомоги від 15 листопада 2016 року, план розподілу вантажу від 20 листопада 2016 року, лист звернення Військової частини № НОМЕР_1 від 24 листопада 2016 року №739 про надання допомоги у доставці гуманітарної допомоги (автомобіля) для потреб Антитерористичної операції, письмова згода на одержання гуманітарної допомоги, копія технічного паспорту автомобілю, лист з даними технічного паспорту автомобілю, зазначеними українською мовою, копія посвідчення громадянина Andriy Bilogan.

01 грудня 2016 року робоча група з питань гуманітарної допомоги при Міністерстві соціальної політики України, прийняла рішення, оформлене протоколом №45, згідно якого вирішили розглянути питання про визнання гуманітарною допомогою вантажів за зверненням Благодійної організації Благодійний фонд Святої Покрови після надання ними доопрацьованих документів з урахуванням зауважень робочої групи.

Згідно протоколу від 01 грудня 2016 року №45 вищезазначене рішення прийняте робочої групою у зв`язку з неналежним чином оформленими документами щодо визнання гуманітарною допомогою вантажів, а саме: відсутнє підтвердження права власності донора на автомобіль.

На виконання протоколу від 01 грудня 2016 року №45 позивачем надано до Міністерства соціальної політики України наступні документи: підтвердження спонсорства від 01 грудня 2016 року, план розподілу, копію технічного паспорту.

15 грудня 2016 року робоча група з питань гуманітарної допомоги при Міністерстві соціальної політики України, прийняла рішення, оформлене протоколом №47, згідно якого вирішено розглянути питання про визнання гуманітарною допомогою вантажів за результатами розгляду доопрацьованих документів за зверненням Благодійної організації Благодійний фонд Святої Покрови після надання ними доопрацьованих документів з урахуванням зауважень робочої групи.

Згідно протоколу від 15 грудня 2016 року №47 вищезазначене рішення прийняте робочої групою у зв`язку з неналежним чином оформленими доопрацьованими документами, а саме: запропоновано позивачу надати пояснення щодо наявності двох дарчих листів з різною ціною транспортного засобу та відмінностей в копіях одного й того ж документу (технічного паспорту на автомобіль).

Вважаючи дії робочої групи з питань гуманітарної допомоги відповідача протиправними, позивач звернувсь до суду з метою захисту своїх прав.

Правові, організаційні, соціальні засади отримання, надання, оформлення, розподілу і контролю за цільовим використанням гуманітарної допомоги та сприяє гласності і прозорості цього процесу, визначає Закону України Про гуманітарну допомогу.

Відповідно до статті 1 Закону України Про гуманітарну допомогу гуманітарна допомога це цільова адресна безоплатна допомога в грошовій або натуральній формі, у вигляді безповоротної фінансової допомоги або добровільних пожертвувань, або допомога у вигляді виконання робіт, надання послуг, що надається іноземними та вітчизняними донорами із гуманних мотивів отримувачам гуманітарної допомоги в Україні або за кордоном, які потребують її у зв`язку з соціальною незахищеністю, матеріальною незабезпеченістю, важким фінансовим становищем, виникненням надзвичайного стану, зокрема внаслідок стихійного лиха, аварій, епідемій і епізоотій, екологічних, ехногенних та інших катастроф, які створюють загрозу для життя і здоров`я населення, або тяжкою хворобою конкретних фізичних осіб, а також для підготовки до збройного захисту держави та її захисту у разі збройної агресії або збройного конфлікту. Гуманітарна допомога є різновидом благодійництва і має спрямовуватися відповідно до обставин, об`єктивних потреб, згоди її отримувачів та за умови дотримання вимог статті 3 Закону України Про благодійну діяльність та благодійні організації.

Згідно статті 4 Закону України Про гуманітарну допомогу до спеціально уповноважених державних органів з питань гуманітарної допомоги належать: центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення; Рада міністрів Автономної Республіки Крим; обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації.

Спеціально уповноважені державні органи з питань гуманітарної допомоги приймають рішення за погодженням із органами доходів і зборів, центральними органами виконавчої влади, що забезпечують формування та реалізують державну політику у сфері охорони здоров`я, у сфері економічного розвитку, державну фінансову політику, державну політику у сфері цивільного захисту, Міністерством внутрішніх справ України, органами Національної поліції, Національним банком України чи його філіями (територіальними управліннями).

Відповідно до абзацу п`ятого пункту 1 Положення про Міністерство соціальної політики України, затвердженого Указом Президента України від 06 квітня 2011 року №389/2011 (далі по тексту - Положення), Мінсоцполітики України є спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань гуманітарної допомоги.

Згідно пункту 3 Положення основними завданнями Мінсоцполітики України є, серед іншого: забезпечення формування та реалізація державної політики з питань гуманітарної допомоги; здійснює визнання вантажів, коштів, у тому числі в іноземній валюті, виконаних робіт, наданих послуг гуманітарною допомогою; здійснює контроль за транспортуванням, отриманням, збереженням, охороною, складуванням, розподілом, цільовим використанням, обліком гуманітарної допомоги, підготовкою відповідної статистичної звітності; здійснює в межах наданих Законом України Про гуманітарну допомогу повноважень контроль за діяльністю Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, пов`язаною із гуманітарною допомогою.

Пунктом 4 Порядку взаємодії центральних і місцевих органів виконавчої влади та Національного банку щодо реалізації Закону України Про гуманітарну допомогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2013 року №241 (далі по тексту - Порядок), рішення приймається Мінсоцполітики з урахуванням результатів розгляду позицій центральних органів виконавчої влади та Національного банку на засіданні робочої групи, що фіксується у протоколі її засідання. Склад робочої групи затверджується Мінсоцполітики. До складу робочої групи входять представники центральних органів виконавчої влади та Національного банку. Члени робочої групи зобов`язані подати на її засідання листи із зазначенням позицій центральних органів виконавчої влади та Національного банку щодо погодження проекту рішення.

Відповідно до пункту 6 Порядку місцеві органи виконавчої влади приймають рішення про визнання гуманітарною допомогою вантажів вагою до 3 тонн та легкових автомобілів для забезпечення ними інвалідів, дітей-інвалідів, які перебувають на обліку для їх отримання, з урахуванням результатів розгляду позицій відповідних структурних підрозділів місцевих органів виконавчої влади та територіальних органів центральних органів виконавчої влади на засіданні робочої групи, що фіксується у протоколі її засідання.

Склад робочої групи затверджується місцевими органами виконавчої влади. До складу робочої групи входять представники відповідних структурних підрозділів місцевих органів виконавчої влади та територіальних органів центральних органів виконавчої влади.

Крім того, згідно Рекомендацій Комітету Міністрів Ради Європи №R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Відповідно до статті 3 Закону України Про гуманітарну допомогу підставою для започаткування процедури визнання допомоги гуманітарною є письмова пропозиція донора про її надання.

Підставою для здійснення гуманітарної допомоги в Україні є письмова згода отримувача гуманітарної допомоги на її одержання. Отримувач гуманітарної допомоги має такі самі права на її використання, що і набувач гуманітарної допомоги. Зміну отримувача гуманітарної допомоги та її переадресування можливо здійснювати лише за погодженням з іноземними донорами за рішенням відповідного спеціально уповноваженого державного органу з питань гуманітарної допомоги.

Згідно пункту 3 Порядку реєстрації отримувачів гуманітарної допомоги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 січня 2013 року №39, для реєстрації отримувачів гуманітарної допомоги юридична особа, міжнародна організація подає Мінсоцполітики: 1) заяву; 2) орієнтовний перелік набувачів гуманітарної допомоги - юридичних осіб та/або інформацію про орієнтовну кількість населення, що потребує допомоги; 3) документи, необхідні для визнання вантажів, коштів, у тому числі в іноземній валюті, виконаних робіт, наданих послуг гуманітарною допомогою: заяву про визнання вантажу гуманітарною допомогою; письмову пропозицію донора про надання гуманітарної допомоги; план розподілу вантажу набувачам; інформацію міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій щодо доцільності визнання вантажів, коштів, у тому числі в іноземній валюті, виконаних робіт, наданих послуг гуманітарною допомогою (за наявності); 4) нотаріально засвідчену копію установчих документів або свідоцтво про акредитацію установленого зразка, або підтвердження щодо реєстрації в МЗС.

Матеріали справи підтверджують, що рішення відповідача, оформлене протоколом від 01 грудня 2016 року №45, робоча група з питань гуманітарної допомоги при Міністерстві соціальної політики України прийняла у зв`язку з неналежним чином оформленими документами щодо визнання гуманітарною допомогою вантажів, а саме: відсутнє підтвердження права власності донора на автомобіль. Крім того зазначено, що необхідно надати копію технічного паспорту належної якості.

Рішення відповідача оформлене протоколом від 15 грудня 2016 року №47, робоча група з питань гуманітарної допомоги при Міністерстві соціальної політики України прийняла у зв`язку з неналежним чином оформленими доопрацьованими документами, а саме: запропоновано позивачу надати пояснення щодо наявності двох дарчих листів з різною ціною транспортного засобу та відмінностей в копіях одного й того ж документу (технічного паспорту на автомобіль).

Як зазначалося вище, відповідно до частини першої статті 3 Закону України Про гуманітарну допомогу підставою для започаткування процедури визнання допомоги гуманітарною є письмова пропозиція донора про її надання.

З аналізу вищезазначених норм законодавства у сфері визнання вантажів гуманітарною допомогою, Окружний адміністративний суд міста Києва приходить до висновку, що письмова пропозиція донора про надання гуманітарної допомоги є одним із головних документів, які розглядаються при вирішенні питання про визнання вантажу гуманітарною допомогою.

Окрім того, підтвердження спонсорства невід`ємно пов`язане з документом, що підтверджує право власності донора на вантаж, оскільки, лише будучи його законним власником, можливо безкоштовно передати вантаж у якості гуманітарної допомоги.

Судом встановлено, що до заяви від 24 листопада 2016 року (вх. №6153/0/213-16) позивачем подано підтвердження спонсорства від 15 листопада 2016 року із зазначенням вартості автомобіля: 1000 (одна тисяча) євро.

Також, до вищезазначеної заяви від 24 листопада 2016 року позивачем додано копію технічного паспорту на автомобіль досить поганої якості, з якої не можливо встановити дані про реєстрацію права власності на автомобіль за донором.

З цієї копії не можливо встановити ні модель автомобіля, ні орган, який здійснив реєстрацію права власності, ні дату реєстрації права власності. Копія містить лише прописані словами дані про донора.

Проте, на виконання протоколу від 01 грудня 2016 року №45 позивачем подано до відповідача підтвердження спонсорства від 01 грудня 2016 року, в якому зазначена вартість автомобіля: 3 500,00 євро, а також копію технічного паспорту на автомобіль.

Пояснення стосовно різниці у вартості автомобіля у підтвердженнях спонсорства від 15 листопада 2016 року та від 01 грудня 2016 року позивачем відповідачу не подано.

До суду не надано та в матеріалах справи також відсутні будь-які пояснення позивача стосовно вищезазначеної розбіжності у підтвердженнях спонсорства.

Копія технічного паспорту, яка надана позивачем на виконання протоколу від 01 грудня 2016 року №45, повністю відрізняється від копії технічного паспорту, яка подавалася разом із заявою від 24 листопада 2016 року. У наданій до суду другій копії технічного паспорту на автомобіль відсутні жодні нанесені прописом дані.

Окрім того, з наданої до суду копії технічного паспорту без перекладу не можливо встановити наявність у ньому інформації про власника автомобіля, а також технічні дані автомобіля.

Будь-які пояснення стосовно надання відповідачеві копій технічних паспортів з різними даними позивачем до суду не надано.

У зв`язку з вищевикладеним, Окружний адміністративний суд міста Києва погоджується з висновками робочої групи з питань гуманітарної допомоги при Міністерстві соціальної політики України, які викладені в протоколах від 01 грудня 2016 року №45 та від 15 грудня №47, стосовно того, що питання про визнання вантажу гуманітарною допомогою можливо розглянути лише після надання позивачем доопрацьованих документів та відповідних пояснень.

Стосовно тверджень позивача про те, що є письмові погодження отримані Міністерством соціальної політики України в грудні 2016 року від Державної фіскальної служби, Міністерства економічного розвитку та Міністерства оборони України щодо оформлення вантажів, серед яких включено автотранспорт поданий позивачем, то його суд не приймає до уваги, оскільки до суду не надано та в матеріалах справи відсутні будь-які докази такого погодження.

Окрім вищезазначеного, Окружний адміністративний суд міста Києва звертає увагу, що Міністерством соціальної політики України в оскаржуваних протоколах зазначено, що питання про визнання гуманітарною допомогою вантажу за зверненням позивача буде розглянуте після надання ним доопрацьованих документів з урахуванням зауважень робочої групи, а не відмовлено у визнанні вантажу гуманітарною допомогою.

За таких обставин, суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

На думку Окружного адміністративного суду міста Києва, відповідачем доведено правомірність оскаржуваних дій з урахуванням вимог, встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, адміністративний позов Благодійної організації Благодійний фонд Святої Покрови задоволенню не підлягає.

Оскільки у задоволенні позову відмовлено, судові витрати позивачу не відшкодовуються.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 72-77, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову Благодійній організації Благодійний фонд Святої Покрови відмовити повністю.

Згідно з частиною першою статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Відповідно до частини другої статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України у разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Частина перша статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України встановлює, що апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, а на ухвалу суду - протягом п`ятнадцяти днів з дня його (її) проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Благодійна організація Благодійний фонд Святої Покрови (02218, м. Київ, вул. Райдужна, буд. 21, кв. 32; ідентифікаційний код 39499933);

Міністерство соціальної політики України (01601, м. Київ, вул. Еспланадна, 8/10; ідентифікаційний код 37567866).

Головуючий суддяВ.А. Кузьменко

Судді Р.О. Арсірій

О.П. Огурцов

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення24.02.2019
Оприлюднено16.09.2022
Номер документу80105251
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —826/3438/17

Рішення від 24.02.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Кузьменко В.А.

Ухвала від 30.03.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Кузьменко В.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні