ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"18" лютого 2019 р.м. Одеса Справа № 916/2687/18
Господарський суд Одеської області у складі судді Погребна К.Ф.
при секретарі судового засідання Арзуманян В. А.
розглянувши справу №916/2687/18
за позовом: Заступника прокурора Одеської області (65026, м. Одеса, вул. Пушкінська, 3) в інтересах держави в особі ОСОБА_1 управління Держгеокадастру в Одеській області (65017, м. Одеса, вул.. Канатна, 83 , код ЄДРПОУ 39765871) та Антонюківської сільської ради Миколаївського району Одеської області (67040, Одеська область, Миколаївський район, с. Антонюки, вул.. Леніна, код ЄДРПОУ 04380198
до відповідача: ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю «ОСОБА_3 ЛТД» (67844, Одеська область, Овідіопольський район, с. Караліно-Бугаз, вул.. Приморська, буд. 13, офіс 412, код ЄДРПОУ 42392204)
про стягнення штрафних санкцій в розмірі 360 560грн.
Представники сторін:
Від прокуратури: ОСОБА_4 за посвідченням №047927 від 13.09.2017р.
Від позивача: 1. ОСОБА_5 за довіреністю №31-15-0.62-862-19 від 02.01.2019р.
2. не з'явився;
Від відповідача: не з'явився;
Суть спору: Заступник прокурора Одеської області в інтересах держави в особі ОСОБА_1 управління Держгеокадастру в Одеській області та Антонюківської сільської ради Миколаївського Району Одеської області звернулось до Господарського суду Одеської області з позовом до ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю «ОСОБА_3 ЛТД» про стягнення штрафних санкцій в розмірі 360 560грн.
В обґрунтування позовних вимог прокурор посилається на неналежне виконання ТОВ «ОСОБА_3 ЛТД» умов договору оренди землі №199 від 24.09.2018р.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 26.12.2018р. було порушено провадження по справі №916/2678/18. Розгляд справи вирішено проводити за правилами загального позовного провадження.
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 28.01.2019р. підготовче провадження було закрито та справу призначено до розгляду по суті.
Відповідач про місце, дату та час судових засідань повідомлявся судом за юридичною адресою, що підтверджується поштовими повідомлення про вручення від 21.12.2019р.(вх. ГСОО №1550/19 від 11.01.2019р.). Відзив на позовну заяву від відповідача до суду не надходив.
Відповідно до ч.9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Судом після повернення з нарадчої кімнати, в порядку ст. 240 ГПК України, було проголошено вступну та резолютивну частину рішення.
Розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення представників прокуратури та позивача, суд встановив наступне.
Як вказує прокурор, Прокуратурою Одеської області установлено, що у вересні 2018 року ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Одеській області проведено земельні торги з продажу права оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 29,1664га ріллі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Антонюківської сільської ради Миколаївського району Одеської області. Відповідно до протоколу №1/1806 проведення земельних торгів за лотом №1806 від 24.09.2018р., переможцем земельних торгів за вказаним лотом визначено ТОВ «ОСОБА_3 ЛТД» . На підставі протоколу проведення земельних торгів за лотом № 1806 від 24.09.2018р. ОСОБА_1 управлінням Держгеокадастру в Одеській області, як Орендодавцем та ТОВ «ОСОБА_3 ЛТД» , як Орендарем, укладено договір оренди землі №199, за умовами якого визначено, що Орендодавець передає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташовану на території Одеської області, Миколаївського району, Антонюківської сільської ради (за межами населеного пункту), кадастровий номер земельної ділянки 5123581400:01:001:0318, загальною площею 29,1664 га, у тому числі 29,1664 га ріллі. Категорія земель: землі сільськогосподарського призначення (п. 1.1, п. 2.1 договору).
Прокурор зазначає, що вказаний договір підписано сторонами, а отже досягнуто згоди щодо усіх істотних умов договору. Відповідно до п. 3.1 договору договір укладено строком на 7 років. Пунктом 2.4 договору передбачено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного станом на 01.01.2018р. складає 1006977,11грн. та підлягає щорічній індексації.
Згідно п. 4.1 договору, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок в УДКСУ Антонюківської сільської ради, Миколаївського району, Одеської області у розмірі 35,81% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки станом на 01.01.2018р., а саме 360 560грн. за 1 рік, що зазначено у протоколі проведення земельних торгів за лотом №1806 від 24.09.2018р. №1/1806 та складає 30 046,67грн. за 1 місяць.
За наслідками укладення договору, 24.09.2018р. між сторонами складено акт прийомки-передачі межових знаків на зберігання.
Пунктом 4.2 договору передбачено, що річна оренда плата за перший рік користування земельною ділянкою сплачується орендарем протягом трьох банківських днів з дня підписання цього договору, за виключенням сплаченого гарантійного внеску, у розмірі 3 110,50грн.
Згідно п. 4.7 договору, у разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором, у 10-денний строк сплачується штраф у розмірі 100% річної орендної плати, встановленої цим договором, який зараховується до інших надходжень місцевого бюджету на рахунок в УДКСУ Антонюківської сільської ради Миколаївського району Одеської області.
Відповідно до п. 8.4.1 договору орендар зобов'язаний протягом 3 банківських днів з дня укладення цього договору сплатити річну оренду плату за перший рік користування земельною ділянкою за виключенням сплаченого гарантійного внеску, а також суму витрат, здійснених виконавцем земельних торгів на підготовку лота та/або організацію та проведення земельних торгів.
Пунктом 12.3 договору, передбачено що у разі невиконання обов'язків, встановлених п. 4.7 договору, у 10-денний строк орендар сплачує штраф у розмірі 100% річної орендної плати, встановленої цим договором, який зараховується до інших надходжень місцевого бюджету на рахунок в УДКСУ Антонюківської сільської ради, Миколаївського району, Одеської області.
Як вказує прокурор, наказом ОСОБА_1 управління Держгеокадастру в Одеській області від 28.09.2018 № 242 «Про анулювання земельних торгів на території Миколаївського району Одеської області» у зв'язку з несплатою переможцями земельних торгів річної орендної плати за користування земельною ділянкою протягом трьох банківських днів з дня укладання відповідного договору, анульовано земельні торги з продажу права оренди на земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Миколаївського району.
Враховуючи те, що відповідачем за договором не сплачено оренду плату визначену п. 4.2 договору у строки визначенні договором, то останній зобов'язаний сплатити штраф у розмірі 360 560грн. Однак штраф ТОВ «ОСОБА_3 ЛТД» не сплачено, внаслідок чого виникли підстави для звернення з вказаним позовом до суду.
Враховуючи викладене, прокурор просить задовольнити позовні вимоги у повному обсязі та стягнути з відповідача 360 560грн. штрафних санкцій за договором оренди землі №199 від 24.09.2018р.
Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши наявні докази у сукупності та надавши їм відповідну правову оцінку, суд дійшов наступних висновків.
Відповідно до ст. 1 Земельного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Згідно ст. 13 Конституції України земля є об'єктом права власності Українського народу, від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування.
Згідно з ст. 142 Конституції України матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є поряд з іншим земля й природні ресурси, що є у власності територіальних громад.
Відповідно до ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права в разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Згідно ст. 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
В обґрунтування звернення до суду в інтересах держави в особі ОСОБА_1 управління Держгеокадастру в Одеській області в особі Антонюківської сільської ради Миколаївського району Одеської області, прокурор посилається на наступне.
Відповідно до ч. 3 ст. 131-1 Конституції України на органи прокуратури покладено обов'язок представництва інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Згідно з ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.
Згідно рішення Конституційного суду України від 08.04.1999р. за №3-рп\99, «інтереси держави» є оціночним поняттям, прокурор або його заступник у кожному випадку самостійно визначає, в чому саме полягає порушення інтересів держави в конкретних правовідносинах, які підлягають вирішенню в судовому порядку. Інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарських товариств з частковою державною власністю у статутному фонді. Проте держава може вбачати свої інтереси не тільки в їх діяльності, але й у діяльності приватних підприємств, товариств. Інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та ін.) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності України, гарантування її державної, економічної безпеки, захист прав усіх суб'єктів права власності та господарювання. Прокурори та їх заступники подають позовні заяви саме в інтересах держави, а не в інтересах підприємств, установ, організацій незалежно від їх підпорядкування і форм власності. Прокурор або його заступник самостійно визначає і обґрунтовує в позовній заяві, в чому полягає порушення інтересів держави чи в чому існує загроза інтересам держави. Під поняттям «орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах» потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.
Статтею 53 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.
Державним органом, до компетенції якого віднесено функції щодо розпорядження земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності відповідно до ч. 4 ст. 122 Земельного Кодексу України є Головне управління Держгеокадастру в Одеській області.
Пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015р. №15 Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр), є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
Відповідно до пункту 3 вищевказанного Положення, основними завданнями Держгеокадастру є, зокрема, реалізація державної політики у сфері державного нагляду (контролю) в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
Згідно п.п. 31 ч. 4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015р. №15, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах, визначених Земельним кодексом України, безпосередньо або через визначені в установленому порядку його територіальні органи.
Згідно до п. 13,20 Положення про Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру № 308 від 17.11.2016, Управління вживає організаційних заходів щодо проведення земельних торгів.
Таким чином, належним позивачем у справі є Головне управління Держгеокадастру в Одеській області.
Відповідно до ст. 10.1.1 Податкового Кодексу України, до місцевих податків належить зокрема і податок на майно.
Відповідно до ст. 265.1.3 Податкового Кодексу України до складу податку на майно входить плата за землю.
Відповідно до ст. 5 Бюджетного Кодексу України, бюджетна система України складається з державного бюджету та місцевих бюджетів.
Згідно ч. 2 вищевказаної статті місцевими бюджетами є бюджет Автономної Республіки Крим, обласні, районні бюджети та бюджети місцевого самоврядування.
Відповідно до положень Податкового кодексу України, поняття «плата за землю» є узагальнюючим і об'єднує в собі два види обов'язкових платежів - земельний податок та орендну плату за землі державної та комунальної форми власності. Відповідно до пункту 14.1.72 статті 14 Податкового Кодексу України земельний податок - обов'язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а згідно з пунктом 14.1.136 статті 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Таким чином, ураховуючи, що за умовами договору та відповідно до норм чинного законодавства кошти за договором у вигляді орендної плати та неустойки зараховуються до місцевого бюджету, то Антонюківська сільська рада Миколаївського району Одеської області є належним позивачем у справі.
Враховуючи, що ані ОСОБА_1 управлінням Держгеокадастру в Одеській області, а ні Антонюківською сільською радою заходи щодо стягнення коштів до місцевого бюджету не вживалися, що підтверджується листом ОСОБА_1 управління Держгеокадастру в Одеській області від 25.10.2018р., невиконанням договірних зобов'язань ТОВ «ОСОБА_3 ЛТД» за договором оренди землі №199 від 24.09.2018р., що спричинило шкоду державі у вигляді неотримання належних коштів від оренди земельної ділянки, що тягне економічні збитки, перешкоджає здійсненню передбаченого Конституцією України права розпорядження землею, порушення інтересів держави в особі ОСОБА_1 управління Держгеокадастру в Одеській області та Антонюківської сільської ради Миколаївського району Одеської області, прокурором належним чином доведено підстави звернення з даним позовом до суду в інтересах держави в особі ОСОБА_1 управління Держгеокадастру в Одеській області в особі Антонюківської сільської ради Миколаївського району Одеської області.
Відповідно до частини 1, 2 ст. 11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Відповідно до ст. 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість сторін, спрямована на встановлення , зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.
Статтею 627 Цивільного кодексу України передбачено, що відповідно до статті 6 ЦК України сторони є вільними в укладанні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог Цивільного кодексу України, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Відповідно до ст.1 Закону України «Про оренду землі» оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відповідно до ч. 2 ст. 124 Земельного Кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Статтею 135 Земельного Кодексу України встановлено, що земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів. Продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюється виключно на земельних торгах, крім випадків, встановлених частинами другою і третьою статті 134 цього Кодексу.
Згідно ст. 135 Земельного Кодексу України організатором земельних торгів є фізична або юридична особа - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки, які уклали з виконавцем земельних торгів договір про проведення земельних торгів. Проведення земельних торгів щодо земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них здійснюється за рішенням організатора земельних торгів, у якому зазначаються: а) перелік земельних ділянок або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами; б) стартова ціна лота; в) строк та інші умови користування земельною ділянкою у разі набуття права користування земельною ділянкою на земельних торгах; г) особа, уповноважена організатором земельних торгів на укладення договору купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки, яка або право на яку виставляється на земельні торги.
Згідно п. 24 ст. 137 Земельного Кодексу України, договір купівлі- продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки між організатором земельних торгів і переможцем торгів укладається безпосередньо в день проведення торгів, крім випадків, передбачених частиною двадцять дев'ятою цієї статті.
Відповідно до п. 26 ст. 137 Земельного Кодексу України, право на земельну ділянку, набуте за результатами проведення торгів, підлягає державній реєстрації в порядку, визначеному законом.
Пунктом 31 вищевказаної статті визначено, що ціна продажу земельної ділянки, плата за користування земельною ділянкою, право користування якою набуто на торгах, а також сума витрат, здійснених організатором або виконавцем земельних торгів на підготовку лота до продажу, організацію та проведення земельних торгів, підлягають сплаті переможцем земельних торгів не пізніше трьох банківських днів з дня укладення відповідного договору.
Судом встановлено, що у вересні 2018 року ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Одеській області проведено земельні торги з продажу права оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 29,1664га ріллі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Антонюківської сільської ради Миколаївського району Одеської області. Відповідно до протоколу №1/1806 проведення земельних торгів за лотом №1806 від 24.09.2018р., переможцем земельних торгів за вказаним лотом визначено ТОВ «ОСОБА_3 ЛТД» . На підставі протоколу проведення земельних торгів за лотом № 1806 від 24.09.2018р. ОСОБА_1 управлінням Держгеокадастру в Одеській області, як Орендодавцем та ТОВ «ОСОБА_3 ЛТД» , як Орендарем, укладено договір оренди землі №199, за умовами якого визначено, що Орендодавець передає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташовану на території Одеської області, Миколаївського району, Антонюківської сільської ради (за межами населеного пункту), кадастровий номер земельної ділянки 5123581400:01:001:0318, загальною площею 29,1664 га, у тому числі 29,1664 га ріллі. Категорія земель: землі сільськогосподарського призначення.
Як вбачається з матеріалів справи, вказаний договір підписано сторонами, а отже досягнуто згоди щодо усіх істотних умов договору.
Відповідно до п. 3.1 договору договір укладено строком на 7 років.
Пунктом 2.4 договору встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного станом на 01.01.2018р. складає 1006977,11грн. та підлягає щорічній індексації.
Згідно п. 4.1 договору, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок в УДКСУ Антонюківської сільської ради, Миколаївського району, Одеської області у розмірі 35,81% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки станом на 01.01.2018р., а саме 360 560грн. за 1 рік, що зазначено у протоколі проведення земельних торгів за лотом №1806 від 24.09.2018р. №1/106 та складає 30 046,67грн. за 1 місяць.
Пунктом 4.2 договору передбачено, що орендна плата за перший рік користування земельною ділянкою сплачується Орендарем протягом трьох банківських днів з дня підписання цього договору, за виключенням сплаченого гарантійного внеску, у розмірі 3110,50грн., що також згідно пункту 8.4.1 договору є обов'язком Орендаря. Датою підписання договору є 24.09.2018р., таким чином згідно умов договору, кінцевою датою сплати орендної плати за перший рік користування земельною ділянкою є 27.09.2018р., проте, ТОВ «ОСОБА_3 ЛТД» у визначений договором строк зобов'язання не виконало на підставі чого, у зв'язку з несплатою переможцями земельних торгів річної орендної плати за користування земельними ділянками, протягом трьох банківських днів, з дня укладання відповідного договору, Головне управління наказом від 28.09.2018р. №242 «Про анулювання земельних торгів на території Миколаївського району Одеської області» , анулювало земельні торги з продажу права оренди на земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, на території Миколаївського району Одеської області, право на яку виставлялось на земельні торги окремим лотом.
Пунктом 12.3 договору сторони передбачили, що у разі невиконання обов'язків, встановлених пунктом 4.7 договору, а саме у разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором, у 10-денний строк Орендар сплачує штраф у розмірі 100% річної орендної плати, встановленої цим договором, який зараховується до інших надходжень місцевого бюджету на рахунок в УДКСУ Антонюківської сільської ради Миколаївського району Одеської області та становить 360 560грн., однак як вбачається з пояснень прокурора та позивача ОСОБА_1 управління Держгеокадастру в Одеській області відповідач орендну плату за перший рік користування земельною ділянкою, у встановлений пунктом 4.2 договору строк не сплатив, крім того відповідачем також не сплачено штраф у розмірі 360 560грн., який відповідно до пункту 12.3 договору Орендар зобов'язаний у 10-денний строк сплатити.
Згідно зі ст. 509 Цивільного кодексу України, зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку.
Статтями 525, 526 Цивільного кодексу України передбачено, що одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Згідно зі ст. 610 Цивільного кодексу України, порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання).
Згідно п. 3 ч. 1 ст. 611 Цивільного кодексу України у разі порушення зобов'язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема, у вигляді сплати неустойки.
Відповідно до ч. 1 ст. 612 Цивільного кодексу України, боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов'язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
У відповідності з ч. 1 ст. 230, ч. 4 ст. 231 Господарського кодексу України штрафними санкціями у цьому Кодексі визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов'язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов'язання. У разі якщо розмір штрафних санкцій законом не визначено, санкції застосовуються в розмірі, передбаченому договором. При цьому розмір санкцій може бути встановлено договором у відсотковому відношенні до суми невиконаної частини зобов'язання або у певній, визначеній грошовій сумі, або у відсотковому відношенні до суми зобов'язання незалежно від ступеня його виконання, або у кратному розмірі до вартості товарів (робіт, послуг).
Згідно з ст. 549 Цивільного кодексу України неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов'язання. Штрафом є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов'язання.
Відповідно до ч. 1 ст. 530 Цивільного кодексу України, якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Таким чином, враховуючи те, що відповідачем, орендарем за договором не сплачено оренду плату визначену п. 4.2 договору у строки визначенні договором, то останній зобов'язаний сплатити штраф у розмірі 360 560грн.
Відповідно до ст.3 Цивільного кодексу України загальними засадами цивільного законодавства є зокрема справедливість, добросовісність та розумність.
Згідно ст. 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Згідно ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Статтею 79 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Відповідно до ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
За таких обставин, приймаючи до уваги вищенаведене, а також оцінюючи надані документальні докази в їх сукупності, позовні вимоги Заступника прокурора Одеської області в інтересах держави в особі ОСОБА_1 управління Держгеокадастру в Одеській області в особі Антонюківської сільської ради Миколаївського району Одеської області до відповідача ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю «ОСОБА_3 ЛТД» про стягнення 360 560грн., обґрунтовані, підтверджені матеріалами справи та підлягають задоволенню у повному обсязі.
На підставі ст.129 ГПК України судові витраті щодо сплати судового збору покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст. 129, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України,
В И Р І Ш И В:
1. Позов Заступника прокурора Одеської області (65026, м. Одеса, вул. Пушкінська, 3) в інтересах держави в особі ОСОБА_1 управління Держгеокадастру в Одеській області (65017, м. Одеса, вул.. Канатна, 83 , код ЄДРПОУ 39765871) та Антонюківської сільської ради Миколаївського району Одеської області (67040, Одеська область, Миколаївський район, с. Антонюки, вул.. Леніна, код ЄДРПОУ 04380198) до ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю «ОСОБА_3 ЛТД» (67844, Одеська область, Овідіопольський район, с. Караліно-Бугаз, вул.. Приморська, буд. 13, офіс 412, код ЄДРПОУ 42392204) - задовольнити повністю.
2. Стягнути з ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю «ОСОБА_3 ЛТД» (67844, Одеська область, Овідіопольський район, с. Караліно-Бугаз, вул.. Приморська, буд. 13, офіс 412, код ЄДРПОУ 42392204) на користь Антонюківської сільської ради Миколаївського району Одеської області (67040, Одеська область, Миколаївський район, с. Антонюки, вул.. Леніна, код ЄДРПОУ 04380198) суму штрафних санкцій за договором оренди землі №199 від 24.09.2018р. в розмірі 360 560 (триста шістдесят тисяч п'ятсот шістдесят)грн..
3. Стягнути з ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю «ОСОБА_3 ЛТД» (67844, Одеська область, Овідіопольський район, с. Караліно-Бугаз, вул.. Приморська, буд. 13, офіс 412, код ЄДРПОУ 42392204) на користь прокуратури Одеської області (65026, м. Одеса, вул. Пушкінська, 3, код ЄДРПОУ 03528552, рахунок отримувача №35213085000564, банк отримувача ДКСУ у м. Києві, код банку отримувача 820172, код класифікації доходів бюджету 22030101) судовий збір в розмірі 5 408 (п'ять тисяч чотириста вісім)грн.. 40 коп.
Рішення набирає законної сили в порядку, передбаченому ст. 241 ГПК України.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Відповідно до ст. ст. 254, 256 ГПК України учасники справи, особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов'язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 26 лютого 2019 р.
Суддя К.Ф. Погребна
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 18.02.2019 |
Оприлюднено | 28.02.2019 |
Номер документу | 80108183 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Погребна К.Ф.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні