Рішення
від 20.02.2019 по справі 200/13267/18-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 лютого 2019 р. Справа№200/13267/18-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1

Суддя Донецького окружного адміністративного суду Давиденко Т.В.

при секретарі судового засідання Хавалджи В.О.

за участю представників сторін:

від позивача - ОСОБА_1 - договір від 07.08.2019 року

від відповідача - Роменський Г.С. - начальник - наказ від 26.06.2018 року № 273 ,

Соколова Ю.О. - довір. від 26.12.2018 року № 1

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративний позов ОСОБА_4

до відповідача 23-го Державного пожежно-рятувального загону Головного управління

ДСНС України у Донецькій області

про визнання бездіяльності протиправною, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_4 звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до 23-го Державного пожежно-рятувального загону Головного управління ДСНС України у Донецькій області про визнання бездіяльності протиправною щодо проведення розслідування нещасного випадку за рапортом від 01.10.2018 року, зобов'язання провести розслідування нещасного випадку за рапортом від 01.10.2018 року та скласти акт.

Доводи позовної заяви обґрунтовує тим, що, як вважає позивач, не здійснюючи розслідування нещасного випадку за рапортом позивача та не встановлюючи факт нещасного випадку, пов'язаного з виконанням службових обов'язків, відповідач діяв з перевищенням повноважень та не у спосіб, визначений нормами чинного законодавства.

Вказує на порушення відповідачем Інструкції про порядок розслідування, ведення обліку нещасних випадків в органах і підрозділах МНС України, оскільки на час звернення до суду розслідування нещасного випадку не проведене, нещасний випадок до обліку не взятий, акт за формою Нцз-1 не складений, строки для проведення розслідування нещасного випадку минули, відповідь на звернення позивачу не надана.

Враховуючи викладене, просить адміністративний позов задовольнити в повному обсязі.

У відзиві на позовну заяву відповідач вказав на її безпідставність та зазначив, що з 12.10.2018 року по 22.01.2019 року розслідування нещасного випадку проведене, акт (спеціального) розслідування нещасного випадку (аварії), що стався (сталася), складений 22.01.2019 року.

Зазначив, що згідно до наказу від 22.12.2018 року члени комісії, винні у порушенні строків розслідування нещасного випадку, притягнуті до дисциплінарної відповідальності.

Враховуючи наведене, просить у задоволенні адміністративного позову відмовити у повному обсязі.

Представник позивача надав заяву про зменшення позовних вимог, в якій просив визнати протиправною бездіяльність відповідача при проведенні розслідування за заявою позивача від 01.10.2018 року (а.с. 51).

Представники відповідача у судовому засіданні проти доводів позовної заяви заперечували з підстав, викладених у відзиві, просили в задоволені позовних вимог відмовити.

Дослідивши матеріали справи, доводи позовної заяви, відзиву, заслухавши представників сторін, суд з'ясував наступні обставини справи.

ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_1, ІПН НОМЕР_1, місце проживання: АДРЕСА_1 НОМЕР_2.

ОСОБА_4 проходить службу в органах Державної служби надзвичайних ситуацій України.

29.03.2013 року під час пожежі на Вуглегірській ТЕС, у ліквідації якої ОСОБА_4 брав безпосередню участь, він отримав травму.

01.10.2018 року ОСОБА_4 звернувся до начальника Головного управління ДСНС України у Донецькій області з рапортом щодо проведення розслідування та взяття на облік нещасного випадку, який стався з ним 29.03.2013 року при рятуванні людей під час пожежі на Вуглегірській ТЕС (а.с. 5-6).

Листом від 11.10.2018 року Головне управління ДСНС України у Донецькій області повідомило ОСОБА_4, що його рапорт спрямований для розгляду до 23 державного пожежно - рятувального загону ГУ ДСНС України у Донецькій області (а.с. 7).

Листом від 19.10.2018 року № 641 23 державний пожежно - рятувального загін ГУ ДСНС України у Донецькій області повідомив ОСОБА_4, що з метою проведення службового розслідування та встановлення обставин і причин нещасного випадку, який стався з ним під час виконання службових обов'язків 29.03.2013 року, наказом від 12.10.2018 року призначена комісія та про закінчення службового розслідування він буде проінформований (а.с. 8).

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, 12.10.2019 року 23 ДПРЗ ГУ ДСНС України у Донецькій області виданий наказ № 113 про призначення комісії з проведення службового розслідування відповідно доручення ГУ ДСНС України у Донецькій області з метою з?ясування обставин та причин нещасного випадку, що стався з начальником 80 ДПРЧ ДПРЗ-23 ГУ підполковником служби цивільного захисту ОСОБА_4, термін розслідування - 1 місяць (а.с. 22).

15.10.2018 року, 06.11.2018 року, 09.08.2018 року у ОСОБА_4 відібрані пояснювальні записки стосовно нещасного випадку, який стався з ним 29.03.2013 року (а.с. 23 - 25).

23.10.2018 року 23 ДПРЗ ГУ ДСНС України у Донецькій області на адресу КЗОЗ Бахмутська ЦРЛ направлений запит № 656 щодо можливого зв?язку знаходження ОСОБА_4 на лікуванні з 08.04.2013 року по 15.04.2013 року з пожежею, що сталася 29.03.2013 року на Вуглегірській ТЕС ПАТ Центренерго (а.с. 26).

24.10.2018 року 23 ДПРЗ ГУ ДСНС України у Донецькій області направив на адресу ГУ ДСНС України у Донецькій області повідомлення № 657 про нещасний випадок (а.с. 27).

31.10.2018 року КЗОЗ Бахмутська ЦРЛ надала 23 ДПРЗ ГУ ДСНС України у Донецькій області відповідь щодо неможливості встановлення зв?язку знаходження ОСОБА_4 на лікуванні з 08.04.2013 року по 15.04.2013 року з пожежею, що сталася 29.03.2013 року на Вуглегірській ТЕС ПАТ Центренерго (а.с. 28).

22.12.2018 року 23 ДПРЗ ГУ ДСНС України у Донецькій області виданий наказ № 125 про оформлення результатів службового розслідування в термін до 22.01.2019 року (а.с. 31).

22.01.2019 року 23 ДПРЗ ГУ ДСНС України у Донецькій області виданий наказ № 21 про результати розслідування нещасних випадків та затвердження актів (а.с. 33).

22.01.2019 року проведене розслідування нещасного випадку (аварії), що стався (сталася) 29.03.2013 року з ОСОБА_4, на підставі якого складені акти від 22.01.2019 року (а.с. 34 - 42).

Між сторонами немає розбіжностей щодо обставин справи, встановлених судом, позивач просить адміністративний позов задовольнити у повному обсязі.

Проаналізувавши встановлені обставини справи та норми законодавства України, яке регулює спірні правовідносини, суд вважає позовну заяву такою, що задоволенню не підлягає, з наступних підстав.

Відповідно до ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Указом Президента України від 16.01.2013 № 20/2013, Державна служба України з надзвичайних ситуацій є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України. ДСНС України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності.

Пунктом 2 Положення № 20/2013 визначено, що ДСНС України у своїй діяльності керується Конституцією України, законами України, актами Президента України та Кабінету Міністрів України, наказами Міністерства оборони України, іншими актами законодавства України, а також дорученнями Президента України та Міністра, щорічним посланням Президента України до Верховної Ради України про внутрішнє і зовнішнє становище України, а також цим Положенням.

Згідно п. 6 зазначеного Положення, ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).

Відповідно до п. 1 та п.п. 63 п. 4 Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області, затвердженого наказом ДСНС України від 04.02.2013 року № 3, Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (скорочена назва - ГУ ДСНС України у Донецькій області) (далі - Головне управління) є територіальним органом Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб'єктами господарювання, а також громадянами України, іноземцями та особами без громадянства.

Таким чином, відповідач у справі - орган владних повноважень, якому чинним законодавством України надані владні управлінські функції щодо реалізації державної політики у сфері охорони праці.

Порядок розслідування, ведення обліку нещасних випадків, які сталися з особами рядового і начальницького складу, слухачами і курсантами центрального апарату МНС України, головних управлінь (управлінь) МНС України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, науково-дослідних установ, навчальних закладів, аварійно-рятувальних загонів, загону забезпечення МНС України в період проходження ними служби визначено Інструкцією про порядок розслідування, ведення обліку нещасних випадків в органах і підрозділах Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, затвердженою наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 18.08.2006 № 540 та зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 10.10.2006 за №1106/12980.

Відповідно до пункту 2.1. Інструкції № 540 розслідування нещасних випадків проводиться у разі раптового погіршення стану здоров'я особи, одержання нею поранення, травми, у тому числі внаслідок тілесних ушкоджень, заподіяних іншою особою, гострого професійного захворювання і гострого професійного та інших отруєнь, одержання теплового удару, опіку, обмороження, у разі утоплення, ураження електричним струмом, блискавкою та іонізуючим випромінюванням, одержання інших ушкоджень внаслідок аварії, пожежі, стихійного лиха (землетруси, зсуви, повені, урагани тощо), контакту з представниками тваринного і рослинного світу, що призвели до втрати особою працездатності чи можуть становити загрозу життю і здоров'ю особи, у разі зникнення особи під час виконання нею службових обов'язків, а також у разі смерті особи на службі (далі - нещасні випадки).

Згідно п. 2.2 Інструкції № 540 про кожний нещасний випадок потерпілий або працівник, який його виявив, чи інша особа - свідок нещасного випадку повинні негайно повідомити безпосереднього керівника робіт чи іншу уповноважену посадову особу органу і підрозділу МНС України та вжити заходів для наслідування нещасного випадку, надання необхідної допомоги потерпілому.

Як зазначалось раніше, 01.10.2018 року позивач звернувся до органу владних повноважень з рапортом про нещасний випадок, який стався з ним 29.03.2013 року.

Відповідно до п.п. 2.3.2. п. 2.3. Інструкції № 540 керівник органу і підрозділу МНС України, одержавши повідомлення про нещасний випадок, зобов'язаний негайно призначити письмовим наказом комісію із розслідування нещасного випадку у складі не менше трьох осіб та організувати розслідування.

Як встановлено судом та підтверджене матеріалами справи 12.10.2018 року відповідачем виданий відповідний наказ про проведення розслідування нещасного випадку, який стався з позивачем.

Згідно п. 2.5 Інструкції № 540 при розслідуванні нещасного випадку комісія зобов'язана у термін, визначений керівником органу і підрозділу МНС України скласти акт розслідування нещасного випадку (аварії), що стався (сталася), за формою Нцз-5 згідно з додатком 1 (далі - акт форми Нцз-5). У разі, якщо цей нещасний випадок визнано таким, що пов'язаний із виконанням службових обов'язків, складається акт про нещасний випадок, пов'язаний з виконанням службових обов'язків, за формою Нцз-1 згідно з додатком 2 (далі - акт форми Нцз-1). Зазначені акти передаються на затвердження керівнику органу і підрозділу МНС України, в якому стався нещасний випадок. Акти форми Нцз-5 і форми Нцз-1 (або форми НПВцз) підписуються головою і всіма членами комісії.

Відповідно до п. 2.13. Інструкції № 540 примірники затвердженого акта форми Нцз-5 та акта форми Нцз-1 (або форми НПВцз) протягом трьох діб надсилаються керівником органу і підрозділу МНС України потерпілому або особі, яка представляє його інтереси.

Згідно п. 2.17 Інструкції № 540 нещасний випадок, про який своєчасно не було повідомлено безпосереднього керівника потерпілого чи керівника органу і підрозділу МНС України або внаслідок якого втрата працездатності настала не відразу, розслідується і береться на облік згідно з цією Інструкцією протягом місяця після надходження заяви потерпілого чи особи, яка представляє його інтереси (незалежно від часу, коли він стався).

Тобто, зазначеними нормами чинного законодавства встановлений термін проведення розслідування нещасногго випадку - один місяць з моменту надходження заяви.

Як встановлено судом, підтверджене матеріалами справи та не заперечується відповідачем, розслідування проведене з порушенням зазначеного терміну.

Наряду з викладеним, як вбачається з адміністративного позову, він не містить вимоги про оскарження порушення органом владних повноважень терміну проведення розслідування, позивач просить визнати протиправною бездіяльність відповідача при проведенні розслідування за його заявою від 01.10.2018 року.

В юридичному значенні бездіяльність органу державної влади вкладається у значенні цього стану, який позначається як безпідставне повне або часткове ухилення від здійснення передбачених конституцією та іншими законами функцій і повноважень влади та/або несвоєчасне, несумлінне, некваліфіковане чи інше неналежне виконання органами державної влади своїх функцій та повноважень.

Тобто, сама по собі бездіяльність - це триваюча пасивна поведінка суб'єкта владних повноважень, яка виражається у формі невчинення дії (дій), яку він зобов'язаний був і міг вчинити.

Таким чином законодавством передбачений обов'язок державного органа сумлінно виконувати свої службові обов'язки, здійснювати всі можливі заходи, необхідні для своєчасного і в повному обсязі виконання покладених на нього нормами чинного законодавства обов?язків, невикористання цих прав та повноважень свідчить про бездіяльність державного органу.

Тобто, всі передбачені нормами чинного законодавства права та повноваження державного органу, які необхідні для своєчасного і в повному обсязі виконання владних управлінських функцій суб?єкта владних повноважень, є обов'язковими для застосування з боку державного органу, який зобов'язаний сумлінно користуватися усіма наданими йому повноваженнями з метою забезпечення своєчасного та в повному обсязі вчинення покладених на нього владних управлінських функцій.

Як встановлено судом, підтверджене матеріалами справи та не заперечується позивачем, з часу надходження його рапорту про проведення розслідування - з 01.10.2018 року відповідачем вчинялись необхідні дії для проведення розслідування, а саме: 12.10.2018 року виданий наказ про проведення розслідування, 15.10.2018 року, 06.11.2018 року, 09.08.2018 року у позивача відібрані пояснювальні записки стосовно нещасного випадку, 23.10.2018 року на адресу КЗОЗ Бахмутська ЦРЛ направлений запит щодо можливого зв?язку знаходження позивача на лікуванні з пожежею, 31.10.2018 року отримана відповідна відповідь, 22.12.2018 року виданий наказ про оформлення результатів службового розслідування, 22.01.2019 року проведене розслідування нещасного випадку (аварії), на підставі якого складені акти від 22.01.2019 року.

Тобто, у справі, що розглядається, відсутня бездіяльність органу владних повноважень при проведенні розслідування нещасного випадку, який стався з позивачем.

Згідно ч. 1 ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідачем надані суду докази відсутності протиправної бездіяльності щодо проведення розслідування нещасного випадку за рапортом позивача від 01.10.2018 року та докази проведення відповідного розслідування.

Враховуючи наведене, суд вважає позовні вимоги про визнання протиправною бездіяльність відповідача такими, що задоволенню не підлягають.

Відповідно до ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України питання про перерозподіл судових витрат не розглядається.

На підставі викладеного, керуючись Конституцією України, Кодексом адміністративного судочинства України, суд,-

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_4 до 23-го Державного пожежно-рятувального загону Головного управління ДСНС України у Донецькій області про визнання протиправною бездіяльності при проведенні розслідування нещасного випадку за рапортом ОСОБА_4 від 01.10.2018 року - відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов'язки, мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення суду першої інстанції повністю або частково, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.

У судовому засіданні 20.02.2019 року проголошена вступна та резолютивна частини рішення, повний текст рішення виготовлений 27.02.2019 року.

Суддя Давиденко Т.В.

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.02.2019
Оприлюднено01.03.2019
Номер документу80122508
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/13267/18-а

Постанова від 12.06.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Постанова від 12.06.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 21.05.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 21.05.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 21.05.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 02.04.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Рішення від 20.02.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Давиденко Т.В.

Ухвала від 06.02.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Давиденко Т.В.

Ухвала від 03.12.2018

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Давиденко Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні