ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа№1340/5202/18
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 лютого 2019 року зал судових засідань № 11
Львівський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Гулика А.Г.,
за участю:
секретаря судового засідання Харіва М.Ю.,
представника відповідача Филипця Ю.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Львові в порядку спрощеного позовного провадження справу за позовом приватного підприємства Сервіс-Плюс до Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови,-
в с т а н о в и в:
приватне підприємство Сервіс Плюс (надалі - ПП Сервіс Плюс ) звернулось до суду з позовом до Державної служби України з безпеки на транспорті, в якому позивач просить суд визнати протиправною та скасувати постанову №037164 від 18.05.2018 про накладення адміністративно-господарського штрафу за ч.1 абз.3 ст.60 Закону України Про автомобільний транспорт у сумі 1700,00 грн.
Ухвалою від 12.11.2018 суддя прийняв позовну заяву до розгляду, відкрив провадження у справі та призначив до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження з викликом сторін.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 18.05.2018 відповідач прийняв постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №037164 до ПП Сервіс Плюс . Позивач зазначає, що автомобіль, який перевірявся, перебував у користуванні ПП Сервіс Плюс до 17.05.2014 відповідно до довіреності, посвідченої 17.05.2011 та свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу, виданого для участі у міжнародному русі, а тому ПП Сервіс Плюс в спірних правовідносинах не є автомобільним перевізником у розумінні Закону України "Про автомобільний транспорт". З таких підстав позивач вважає, що він не є суб'єктом до якого можуть застосовуватись адміністративно - господарські санкції.
Відповідач позов не визнав, подав до суду відзив на позовну заяву, в якому просить суд відмовити в задоволенні позову. Відзив обґрунтований тим, що відповідно до ст. 48 Закону України Про автомобільний транспорт автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред'явити документи, на підставі яких виконуються пасажирські перевезення. Відповідач зазначає, що водій під час перевірки не надав інспекторам договору тимчасового користування транспортного засобу, відмовився від підпису в документах, складених за результатами перевірки, та не надав жодного зауваження з того приводу, що у всіх документах позивач зазначений як автоперевізник. Відповідач також стверджує, що власник транспортного засобу в разі передачі транспортного засобу в тимчасове користування зобов'язаний здійснити перереєстрацію такого транспортного засобу, а водій, здійснюючи перевезення вантажів зобов'язаний надавати для перевірки не лише свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу, але й документи, на підставі яких на законних підставах використовується транспортний засіб ( договір або тимчасовий реєстраційний талон).
Представник позивача в судове засідання не прибув, подав до суду клопотання про розгляд справи без участі уповноваженого представника.
Представник відповідача в судовому засіданні проти задоволення позову заперечив з підстав, наведених у відзиві на позовну заяву. Просив суд в задоволенні позову відмовити повністю.
Заслухавши пояснення представника відповідача, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що позов необхідно задовольнити повністю, виходячи з наступних підстав.
Суд встановив, що ПП Сервіс-Плюс зареєстроване 19.07.2005 Самбірською районною державною адміністрацією Львівської області, основним видом діяльності за КВЕД є Вантажний автомобільний транспорт 49.41.
Суд також встановив, що на підставі довіреності, посвідченої 17.05.2011 приватним нотаріусом Малою М.В., транспортний засіб MAN 19.414 FLT переданий власником ОСОБА_3 у користування ПП Сервіс-Плюс терміном на три роки.
Відповідно до довідки №25 від 23.07.2018, виданої Територіальним сервісним центром 4644 Регіонального центру МВС у Львівській області, 17.05.2011 видано свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_4 для поїздки за кордон на ПП Сервіс -Плюс ЄДРПОУ 33408040, адреса с. Ралівка, Самбірський район, Львівська область, терміном дії до 17.05.2014.
20.03.2018 уповноваженими особами управління Укртрансбезпеки в Одеській області на автодорозі М-05 Київ-Одеса проведено перевірку транспортного засобу MAN 19.414 FLT, д.н.з. НОМЕР_1.
За результатами проведеної перевірки складено акт №0014803 від 20.03.2018 про проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом.
Відповідно до акта №0014803 від 20.03.2018 посадовими особами управління Укртрансбезпеки в Одеській області виявлено порушення, а саме: перевезення вантажів виконувались з перевищенням нормативно допустимих вагових параметрів, а саме встановлена фактична маса 41040 кг при допустимій 40000 кг.
10.05.2018 Управлінням Укртрансбезпеки у Львівській області позивачу за вих.№4177/05-29/18 направлено запрошення на розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт.
Позивач, в свою чергу, отримавши таке повідомлення надіслав на електронну адресу управління з Укртрансбезпеки у Львівській області лист із поясненнями, в якому вказав, що ПП Сервіс-Плюс з 01.01.2018 жодної господарської діяльності не здійснює, а також, що зазначений автомобіль використовувався позивачем для перевезень лише до 17.05.2014.
Надалі, на підставі акта №0014803 від 20.03.2018 управлінням Укртрансбезпеки у Львівській області прийнято постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу від 18.05.2018 №037164, відповідно до якої до позивача застосовано адміністративно-господарський штраф у розмірі 1700 грн. у зв'язку з допущенням порушення законодавства про автомобільний транспорт, відповідальність за яке передбачена абз. 3 ч.1 ст.60 Закону України Про автомобільний транспорт .
Не погоджуючись з такою постановою відповідача, позивач звернувся до суду з відповідним позовом.
При вирішенні спору по суті суд виходив з такого.
Процедуру здійснення державного контролю за додержанням суб'єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту, вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, норм міжнародних договорів про міжнародне автомобільне сполучення, виконанням умов перевезень, визначених дозволом на перевезення на міжобласних автобусних маршрутах, вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення, дотриманням габаритно-вагових параметрів, наявністю дозвільних документів на виконання перевезень та відповідністю виду перевезень, відповідних ліцензій, внесенням перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами визначає Порядок здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006. №1567.
Відповідно до п.2 Порядку державному контролю підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних суб'єктів господарювання (далі - транспортні засоби), що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України.
Згідно з п. 3 Порядку органами державного контролю на автомобільному транспорті (далі - органи державного контролю) є Укртрансінспекція, її територіальні органи - управління в Автономній Республіці Крим, обласні, Київське та Севастопольське міські, районні управління.
Статтею 6 Закону України Про автомобільний транспорт передбачено, що державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі). Рейдові перевірки дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України. У разі проведення позапланових і рейдових перевірок автомобільний перевізник, що буде перевірятися, про час проведення перевірки не інформується.
Пунктом 4 Порядку встановлено, що контроль на автомобільному транспорті (далі - державний контроль) здійснюється посадовими особами органу державного контролю (далі - посадові особи) у форменому одязі, які мають відповідне службове посвідчення, направлення на перевірку, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку, шляхом проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі).
Згідно з п. 15 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, під час проведення рейдової перевірки перевіряється, у тому числі, наявність визначених статтями 39 і 48 Закону України Про автомобільний транспорт документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом.
Відповідно до абз. 3 ч. 1 ст. 60 Закону України Про автомобільний транспорт за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за: надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтями 39 та 48 вказаного Закону.
Відповідно до ст. 48 Закону України Про автомобільний транспорт у разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов'язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше семи відсотків.
Щодо доводів позивача про те, що ПП Сервіс-Плюс в спірних правовідносинах не є автомобільним перевізником у розумінні Закону України Про автомобільний транспорт , а тому до нього не може застосовуватися адміністративно-господарський штраф, суд зазначає наступне.
Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначаються Законом України Про автомобільний транспорт від 05.04.2001 № 2344-III.
Згідно з ч.1 ст. 60 Закону України Про автомобільний транспорт за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтями 39 та 48 вказаного Закону, - штраф у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Отже, адміністративно-господарські штрафи застосовуються до автомобільних перевізників.
Відповідно до ст.1 Закону України Про автомобільний транспорт автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.
Суд становив, що на підставі довіреності, посвідченої приватним нотаріусом. Самбірського районного нотаріального округу Малою М.В від 17.05.2011, ОСОБА_3 уповноважив ПП Сервіс -Плюс вчиняти правочини з приводу управління (без права розпорядження) щодо належного йому сідлового тягача МАN 19.414 FLT, випуск 2000 року, шасі (кузов, рама, коляска) НОМЕР_2, номерний знак НОМЕР_1, зареєстрований РЕВ 5-го МВ ДАІ ГУ УМВС України у Львівській області 24.02.2007 на підставі свідоцтва про реєстрацію НОМЕР_3, а також керувати на період дії довіреності зазначеним автомобілем на території України та за кордоном.
Для цього надав позивачу право керувати транспортним засобом під час здійснення визначених довіреністю повноважень.
Довіреність видана терміном на три роки та була дійсна до 17.05.2014.
В свою чергу, як вже встановив суд, відповідно до довідки №25 від 23.07.2018, виданої Територіальним сервісним центром 4644 Регіонального центру МВС у Львівській області, 17.05.2011 видано свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_4 для поїздки за кордон на ПП Сервіс -Плюс ЄДРПОУ 33408040, адреса с. Ралівка, Самбірський район, Львівська область, терміном дії до 17.05.2014.
Водієм транспортного засобу МАN 19.414 FLT НОМЕР_1 під час проведення перевірки був водій ОСОБА_4.
Проте, суд встановив, що водій ОСОБА_4 станом на 20.03.2018 року не був працівником позивача та не перебував з ПП Сервіс-Плюс ні в трудових, ні в інших договірних відносинах, що підтверджується відповідною довідкою ПП Сервіс - Плюс .
Отже, працівники Укртрансбезпеки повинні були на момент проведення перевірки встановити хто саме є автомобільним перевізником.
Суд зазначає, що відповідно до 8.1. Наказу Міністерства внутрішніх справ України від 11.08.2010 N 379 Про затвердження Інструкції про порядок здійснення підрозділами Державтоінспекції МВС державної реєстрації, перереєстрації та обліку транспортних засобів, оформлення і видачі реєстраційних документів, номерних знаків на них для поїздки за кордон за письмовою заявою власника ТЗ, фізичних або юридичних осіб, яким власник ТЗ у встановленому порядку надав право користування і (або) розпорядження ТЗ, за їх бажанням працівниками Центру за місцем реєстрації ТЗ видається свідоцтво про реєстрацію ТЗ на термін, визначений у заяві, але який не перебільшує термін дії документів, що надають право користування і (або) розпорядження ТЗ. При цьому в графі Особливі відмітки робиться запис: Видано для участі в міжнародному русі. Дійсне до року . (Абзац перший пункту 8.1 глави 8 із змінами) внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ N 809 (Z1952-12) від 17.09.2012 ).
Свідоцтво про реєстрацію ТЗ, оформлене на ім'я власника, номерні знаки (у разі їх обміну) та документи, що підтверджують право користування і (або) розпорядження ТЗ, вилучаються та зберігаються в Центрі. П.2 цього наказу передбачає, що видане для поїздки за кордон свідоцтво про реєстрацію ТЗ підлягає поверненню в Центр, який його видав, після повернення з-за кордону або закінчення терміну його дії. Після повернення вказаного свідоцтва про реєстрацію ТЗ власнику або уповноваженій особі повертаються раніше вилучені свідоцтво про реєстрацію ТЗ, доручення та номерні знаки (якщо вони обмінювалися).
Таким чином, суд вважає, що станом на 20.03.2018 ПП Сервіс-Плюс не було ні власником транспортного засобу, ні його належним користувачем.
З огляду на вказані обставини, суд дійшов висновку, що постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу №037164 від 18.05.2018 є протиправною, а тому таку необхідно скасувати.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України та ч.3 ст.2 КАС України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з вимогами ст.78 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що позов необхідно задовольнити повністю.
Відповідно до ст.139 КАС України на користь позивача необхідно стягнути з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань, сплачений судовий збір в сумі 1762 грн.
Керуючись ст.ст. 6, 9, 73-76, 242, 244, 245 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною та скасувати постанову Управління Укртрансбезпеки у Львівській області Про застосування адміністративно-господарського штрафу №037164 від 18.05.2018.
Стягнути з Державної служби України з безпеки на транспорті код ЄДРПОУ 39816845, місцезнаходження: 01135, м.Київ, пр.Перемоги, 14, за рахунок бюджетних асигнувань на користь приватного підприємства Сервіс-Плюс код ЄДРПОУ 33408040 місцезнаходження: 81473, Львівська область, Самбірський район, с.Ралівка, вул. Івана Франка, 12, судовий збір в сумі 1762 (одна тисяча сімсот шістдесят дві) грн. 00 коп.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого Кодексом адміністративного судочинства України, якщо таку скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення суду складене і підписане 25.02.2019.
Суддя А.Г. Гулик
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.02.2019 |
Оприлюднено | 01.03.2019 |
Номер документу | 80123324 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Гулик Андрій Григорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні