ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 лютого 2019 року справа №0540/7749/18-а
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії: головуючого судді: Шишова О.О.,суддів Сіваченка І.В.,Гаврищук Т.Г., при секретарі судового засідання Романченко Г.О., за участю представника відповідачів Сенникова А.А. розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 21 листопада 2018 р. у справі № 0540/7749/18-а (головуючий І інстанції Буряк І. В. ) , яке складено в повному обсязі 26 листопада 2018 року у м.Слов'янську Донецької області, за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія Віржин" до Головного управління ДФС у Донецькій області, Державної фіскальної служби України про визнання протиправними і скасування рішень та зобов'язання проведення реєстрації податкових накладних,-
ВСТАНОВИВ:
ТОВ "Компанія Віржин" (далі - позивач) звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДФС у Донецькій області (далі відповідач, апелянт) та Державної фіскальної служби України (далі-відповідач-2) у якому просили суд визнати протиправним та скасувати рішення Комісії, яка приймає вирішує питання щодо реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, №727629/38659549 від 25.05.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної № 11 від 27.06.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних, поданої ТОВ Компанія Віржин . Також, ТОВ Компанія Віржин просило зобов'язати ДФС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 11 від 27.06.2017.
В обґрунтуванні позову зазначили, що за результатами господарської діяльності ним, відповідно вимог ПК України, направлено на реєстрацію податкову накладну № 11 від 27.06.2017, реєстрацію якої зупинено квитанцією №1. Квитанція не містить зазначення підпункту 6 Критерії, що позбавляє позивача права на усунення недоліків у вірний спосіб, оскільки не зрозуміло, які документи слід додати.
Незважаючи на відсутність чіткого формулювання позиції податкового органу, позивачем надано в достатній мірі документи первинного бухгалтерського та податкового обліку, відносно господарських операцій з ТОВ СТРІМ ТРАК .
Проте, Комісією регіонального рівня ГУ ДФС у Донецькій області, яка приймає рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН (надалі - Комісія регіонального рівня), позивачу відмовлено у реєстрації податкових накладних, з підстави ненадання платником податку копій документів, а саме розрахункові документи, банківські виписки. За результатами адміністративного оскарження, зазначені рішення Комісії залишені без змін.
Позивач вважає вказане рішення Комісії протиправним та такими що підлягає скасуванню, оскільки у ньому чітко не зазначено, які документи складені з порушенням законодавства та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Крім того документи відсутність яких була начебто встановлена, платником надавались.
Щодо зобов'язання відповідача-2 зареєструвати в ЄРПН податкову накладну № 11 від 27.06.2017, то ТОВ Компанія Вірджин наголошує на повноваженнях адміністративного суду перевіряти чи прийнято суб'єктом владних повноважень рішення в межах та відповідно вимог закону.
Посилається на положення Конвенції про захист прав та основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини (надалі ЄСПЛ), рішення від 13.01.2001 (остаточне) у справі Чуйкіна проти України .
Зазначає, що позовні вимоги щодо зобов'язання відповідача-2 зареєструвати податкові накладні датою їх фактичного надходження теж узгоджуються із практикою ЄСПЛ в частині того, що рішенням суду будуть дотримані гарантії щодо остаточного вирішення спору між сторонами.
Суд першої інстанції позовні вимоги задовольнив. Визнав протиправними та скасував рішення Комісії з питань розгляду скарг Головного управління Державної фіскальної служби України у Донецькій області від 25.05.2018 №727629/38659549 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю Компанія ВІРЖИН №11 від 27.06.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов'язав Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю Компанія ВІРЖИН №11 від 27.06.2017 датою її фактичного надходження - 13 липня 2017 року. Також було вирішено питання щодо розподілу судових витрат.
Суд першої інстанції дійшов висновку, що п.п.201.16.1. п.201.16 ст.201 ПК України (в редакції станом на 13.07.2017) вимагає від контролюючого органу зазначення, конкретного переліку документів, вичерпний перелік яких встановлений Наказом №567, який необхідно надати позивачу для підтвердження обсягів постачання, а тому відповідачі неправомірно посилаються на відсутність у позивача певних документів, що підтверджують реальність господарської операції, що в свою чергу є обов'язковим зобов'язанням ДФС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 27.06.2017 №11 датою її фактичного надходження - 13.07.2017 року.
З рішенням суду першої інстанції не погодився відповідач-1. Звернувся з апеляційною скаргою в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволені позовних вимог у повному обсязі.
В обґрунтуванні апеляційної скарги апелянт зазначає, що дії податкового органу ґрунтуються на дотриманні вимог п.201.16 ст. 201 ПК України та Постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 117 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних . Таким чином Комісія, встановивши ненадання платником необхідних документів у відповідності з названими вище положеннями законодавства, цілком обґрунтовано прийняла відповідні рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.
Представник відповідачів у судовому засіданні надав пояснення та підтримав доводи апеляційній скарги у повному обсязі.
Представник позивача у судове засідання не з'явився, хоча належним чином повідомлений про час та місце судового розгляду. Суд апеляційної інстанції вважав можливим розглянути справу у відсутність особи, яка не з'явилася.
Переглядаючи справу за наявними у ній доказами та перевіряючи законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, апеляційний суд дійшов до наступного.
ТОВ Компанія Віржин зареєстроване в якості юридичної особи, включене до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (код ЄДРПОУ 38659549), місцезнаходження юридичної особи: 84500, Донецька обл., місто Артемівськ, вул. О. Сибірцева, будинок 192 , перебуває на обліку як платник податків у Бахмутській ОДПІ ГУ ДФС у Донецькій області.
Основний вид діяльності код КВЕД 49.41: Вантажний автомобільний транспорт.
10.01.2017, ТОВ Компанія Віржин (як перевізник) укладено Договір про надання транспортних послуг №10/01 з ТОВ СТРІМ ТРАК (як замовник), за змістом якого перевізник зобов'язується від свого імені, за плату та за рахунок замовника виконати або організувати виконання, визначених Договором послуг в повному об'ємі та у встановлені строки. (а.с. 25-26)
26.06.2017 між ТОВ Компанія Віржин та ТОВ СТРІМ ТРАК узгоджено договір-заявку № 26/06/17 на перевезення вантажів орендованим автомобільним транспортом за маршрутом м. Мукачеве - м.Рені. (а.с. 27)
26.06.2017 ТОВ Компанія Віржин (як орендар) укладено Договір оренди транспортного засобу з ФОП ОСОБА_2 (як орендодавець), за змістом якого орендодавець передає, а орендар бере в коштовне користування автомобіль і напівпричеп (реєстраційний номер НОМЕР_1/НОМЕР_10). (а.с. 28)
Актом здачі-прийняття транспортного від 27.06.2017 № 1275585 посвідчено передачу в оренду вказаного транспортного засобу із напівпричепом. (а.с.29)
На виконання Договору про надання транспортних послуг від 10.01.2017, позивачем надано послуги перевезення з використанням орендованого транспортного засобу, про що складено ТТН від 26.06.2017 № 1989. (а.с. 30).
27.06.2017 ТОВ Компанія Віржин виписано рахунок-фактуру №1275585 на суму 60 000,00 грн., утч ПДВ - 10 000,00 грн., податкову накладну від 27.06.2017 № 11, підписано з ТОВ СТРІМ ТРАК акт здачі-прийняття робіт № 1275585. (а.с. 19, 31-32)
Оплата послуг перевезення ТОВ СТРІМ ТРАК підтверджується платіжним дорученням від 27.06.2017 № 367. (а.с.33)
13.07.2017 податкова накладна від 27.06.2017 направлена позивачем для реєстрації в ЄРПН.
За результатами обробки реєстрацію вказаної податкової накладної зупинено, виявлено помилки: відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України, реєстрація податкової накладної зупинено, податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених п. 6 Критеріїв оцінки ступенів ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом Міністерства фінансів України № 567 від 13.06.2017. За результатами опрацювання в СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарам згідно УКТ ЗЕД: 49.41. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію в ЄРПН. (дані зазначені в Квитанції № 1 а.с. 20)
23.05.2018 року ТОВ Компанія Віржин надано повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності і здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої зупинена. (а.с. 21)
У графі Пояснення зазначено, що ТОВ Віржин надає транспортні послуги (код 49.41) юридичним та фізичним особам. Для здійснення діяльності підприємство використовує орендований автотранспорт, для здійснення доставки вантажів у пункт призначення на АЗС закуповується ПММ (коди 2710124194, 2710124512, 2710124513, 2710194300, 2711139700, 2710124195, 3824909710, 2711129400), ПММ використовується для заправки орендованого транспорту. Надано пакет документів.
25.05.2018, за результатами обробки пояснень та доданих документів Комісією регіонального рівня прийнято рішення № 727629/38659549 про відмову у реєстрації податкової накладної від 27.06.2017 в ЄРПН, з підстав ненадання платником копій документів: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів з додатками до них, первинні документи щодо постачання придбання товарів, послуг, зберігання і транспортування, розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків. (а.с.22)
Не погоджуючись із вказаним рішенням, позивачем 29.05.2018 подано скаргу (а.с.23), за результатами розгляду якої Комісією центрального рівня прийнято рішення від 07.06.2018 № 9889/38659549/2, яким скаргу ТОВ Компанія Віржин залишено без задоволення, а рішення Комісії регіонального рівня від 25.05.2018 № 727629/38659549 - без змін. (а.с.81)
Позивач, не погоджуючись із прийнятими рішеннями, звернувся до суду із даним адміністративним позовом.
Суд перевіривши матеріали справи та обговоривши доводи апеляційної скарги вважає, що останню необхідно залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У частині другій статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України наведені критерії законності рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень, якими є, зокрема, прийняття (вчинення) таких рішень, (дій, бездіяльності) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія).
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначення переліку податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, права та обов'язки платників податків, компетенція контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, визначаються положеннями Податкового кодексу України.
Пунктом 201.1. статті 201 Податкового кодексу України встановлений обов'язок платника скласти на дату виникнення податкових зобов'язань податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Необхідно зазначити, що датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми п.187.1. ст.187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1. ст. 188 ПК України).
Пунктом 201.10. ст. 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
За приписами п. 74.2. ст. 74 ПК України в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики (пункт 74.3. статті 74 ПК України).
Відповідно до п. 2 постанови КМУ від 29.12.2010 №1246 "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" (далі - Порядок №1246) податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог ПК України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Пунктом 12 Порядку №1246 вбачається ,що після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1. статті 192 та пунктом 201.10. статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов'язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1. статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3. і 200-1.9. статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16. статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Тобто за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункт 13 Порядку № 1246).
Вищезазначені норми містяться і у п.п. 201.16.1. пункту 201.16. ст. 201 ПК України (в редакції від 15.04.2017), а саме у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування;
в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Вичерпний перелік таких документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
За змістом квитанції № 1 від 13.07.2017 вбачається, що зупинення реєстрації податкової накладної викликано відповідністю останньої критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних в ЄРПН, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 № 567, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 16 червня 2017 р. за № 753/30621 (Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства фінансів України № 409 від 06.04.2018), а саме виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно УКТ ЗЕД 49.41, запропоновано надати документи та/або пояснення достатні для прийняття рішення про реєстрацію, вичерпний перелік яких встановлено вказаним вище наказом.
Пунктом 6 наказу № 567 передбачено (в редакції чинній на дату червень-липень 2017):
Моніторинг податкової накладної / розрахунку коригування здійснюється ДФС за такими критеріями:
1) обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 раза більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу постачання такого товару/послуг, зазначеного у податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, та обсягу придбання на митній території України та/або ввезення на митну територію України відповідного товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, та митних деклараціях, і переважання в такому залишку товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, більше 75 % загального такого залишку та відсутність товару/послуги, зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється);
2) відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право суб'єкта господарювання на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 та 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 розділу VI Податкового кодексу України (далі - Кодекс), стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі.
Вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, у розрізі Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року № 567:
1) для критерію, зазначеного у підпункті 1 пункту 6 Критеріїв:
договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами;
-договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції;
-первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
-розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків;
-документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством;
2) для критерію, зазначеного в підпункті 2 пункту 6 Критеріїв:
-договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами;
-договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції;
-первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
-розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків;
-документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Натомість, пп. 201.16.1. п. 201.16 ст. 201 ПК України (в редакції станом на 13.07.2017) вимагає від контролюючого органу зазначення, конкретного переліку документів, вичерпний перелік яких встановлений Наказом №567, який необхідно надати позивачу для підтвердження обсягів постачання.
У відповідності до пп. 201.16.2 п. 201.16 ст. 201 ПК України, письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у пп. "в" пп. 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у такій податковій накладній/розрахунку коригування.
На підставі вищевикладеного суд апеляційної інстанції вважає, що податковим органом порушено норму пп. 201.16.1 п. 201.16 ст. 201 ПК України та не визначено який конкретно перелік документів слід надати платнику.
Крім того, необхідно зазначити, що відсутність чіткого зазначення підпункту пункту 6 названого переліку, у квитанції міститься посилання на "перевищення обсягів придбання" з якого логічно слідує застосування пункту 1, проте, суд вважає, що неприпустимим є створення ситуації, коли платник має додумувати, що ж саме мав на увазу контролюючий орган, таке формулювання має бути чітким та забезпечувати дотримання правової визначеності у вимогах податкового органу.
Згідно з підпунктом 201.16.3 цього пункту ПК України письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику. Зазначена комісія приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Суд апеляційної інстанції звертає увагу апелянта на те, що позивач звернувся із повідомленням щодо подачі документів про підтвердження реальності і здійснення операцій по ПН/РК реєстрацію якої зупинено 23.05.2018.
Проте, 01.01.2018 набрав чинності Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році" №2245-VIII від 07.12.2017, яким пункт 201.16. ПК України викладено в такій редакції: Реєстрація податкової накладної//розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України .
На виконання вказаної норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №117 від 21.02.2018 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" (далі - Постанова №117).
З приписами пункту 2 зазначеної вище постанови Кабінету Міністрів України установлено, що платники податку на додану вартість, у яких до 1 грудня 2017 року зупинено реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, що діяв до набрання чинності Законом України від 07 грудня 2017 року № 2245-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році", та які станом на 1 грудня 2017 року не подали пояснень і копій документів до таких податкових накладних/розрахунків коригування, мають право протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у такій податковій накладній/ розрахунку коригування, подати пояснення і копії документів до таких податкових накладних/розрахунків коригування на розгляд комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, порядок роботи яких затверджується цією постановою.
Відповідно до пунктів 18-20 Постанови № 117, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу, розглядаються комісіями контролюючих органів. Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС). Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Згідно з пунктом 21 вказаного Постанови № 117 підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є:
-ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;
-ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку (зазначена у квитанції про зупинення пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі);
-надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Пункит 24. Комісія центрального рівня протягом семи робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів відповідно до пункту 15 цього Порядку, але не раніше отриманого рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі комісії регіонального рівня, може прийняти інше рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі. Прийняте комісією центрального рівня рішення реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається платнику податку у порядку, встановленому статтею 42 Кодексу, а рішення Комісії регіонального рівня скасовується.
Пункт 26. Якщо комісією центрального рівня у визначений пунктом 24 цього Порядку строк не прийнято інше рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, рішення комісії регіонального рівня набирає чинності з дня, наступного після закінчення строку, визначеного пунктом 24 цього Порядку, та надсилається платнику податку у порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Пункт 27. Рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Пункт 28. Податкова накладна / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийнято та набрало чинності рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;
Відповідно до п. 18 Порядку розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, затвердженого постановою КМУ № 117 від 21.02.2018, рішення комісії ДФС з питань розгляду скарг не підлягає подальшому адміністративному оскарженню та може бути оскаржене в судовому порядку.
Тобто постанова КМУ № 117 від 21.02.2018, встановлює можливість платника податку оскаржувати в судовому порядку, як рішення Комісії регіонального рівня, так і центрального рівня.
Як вбачається з рішення Комісії регіонального рівня від 25.05.2018, судом встановлено, що у якості підстави щодо відмови в реєстрації податкової накладної визначено: Ненадання платником податку копій документів: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти з додатками до них, первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), утч рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів, (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні. Розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків.
З матеріалів справи вбачається, що ТОВ "Компанія "Віржин" надано такі документи про підтвердження реальності операцій по ПН/РК, реєстрація якої зупинено: договір від 10.01.2017 № 10/01, платіжне доручення від 27.06.2017 № 367, виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб, свідоцтво про реєстрацію платника податку на додану вартість.
Суду апеляційної інстанції зазначає, що відповідачі неправомірно посилаються на відсутність у позивача певних документів, що підтверджують реальність господарської операції, оскільки, як вже зазначалось вище, податковим органом при направленні квитанції № 1, в порушення вимог пп. 201.16.1 п.201.16 ст. 201 ПК України, не сформульовано чіткого переліку витребовуваних документів.
Крім того, суд звертає увагу відповідачів, що у матеріалах справи наявні документи (перелічені в описовій частині рішення) відсутність яких зумовила прийняття Комісією регіонального рівня рішення про відмову у реєстрації податкової накладеної від 27.06.2017 № 11.
Суд апеляційної інстанції звертає увагу, на наявність рішення Європейського суду з прав людини (далі ЄСПЛ), рішення якого відповідно до статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" від 23.02.2006 року № 3477-IV є джерелом права.
Так, зокрема у пункті 109 рішення від 13 грудня 2001 року у справі "Церква Бесарабської Митрополії та інші проти Молдови" (скарга № 45701/99), ЄСПЛ зазначив, що закон має бути доступним та передбачуваним, тобто вираженим з достатньою точністю, щоб дати змогу особі в разі необхідності регулювати його положеннями свою поведінку
На державні органи покладено обов'язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок ("Лелас проти Хорватії", заява № 55555/08, п. 74, від 20 травня 2010 року; "Тошкуце та інші проти Румунії", заява №36900/03, п. 37, від 25 листопада 2008 року) і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах.
Грунтуючись на викладеному, суд вбачає достатність правових підстав для задоволення позовних вимог про визнання протиправним та скасування рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації ГУ ДФС у Донецькій області від 25.05.2018 № 727629/38659549.
З приводу висновків суду першої інстанції про зобов'язання ДФС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №11 від 27.06.2017р., суд апеляційної інстанції вважає правильними.
Відповідно до пункту 28 Порядку №117 податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: -прийнято та набрало чинності рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;
-набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;
- протягом п'яти робочих днів не прийнято та/або не зареєстровано в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданих податкової накладної/розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить менше 30 млн. гривень;
- протягом семи робочих днів не прийнято та/або не зареєстровано в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в реєстрі щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданих податкової накладної/розрахунку коригування на реєстрацію в реєстрі, становить більше 30 млн. гривень включно.
При цьому, згідно з пунктами 19, 20 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
-прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
-неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
При таких обставинах колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції про визнання протиправним та скасування рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, №727629/38659549 від 25.05.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної № 11 від 27.06.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних, поданої ТОВ Компанія Віржин та зобов'язання ДФС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 11 від 27.06.2017, оскільки останнє підтверджується доказами, які є в матеріалах справи.
Суд апеляційної інстанції застосовуючи частину 2 статті 77 КАС України, яка передбачає, що, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, вважає, що з цього приводу податковий орган не надав доказів спростовуючи зазначений факт.
При таких обставинах суд апеляційної інстанції не приймає до уваги доводи апеляційної скарги в повному обсязі.
Статтею ст.316 КАС України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Колегія вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому при таких обставинах апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення а рішення суду без змін.
Повний текст постанови складений та підписаний 27 лютого 2019 року.
Керуючись статями 309, 311, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 21 листопада 2018 р. у справі № 0540/7749/18-а - залишити без задоволення.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 21 листопада 2018 р. у справі № 0540/7749/18-а - залишити без змін.
На підставі частини 3 статті 243 Кодексу адміністративного судочинства України складення рішення у повному обсязі відкласти на строк - до 5 днів.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку передбаченому ст.328 КАС України.
Головуючий суддя О.О.Шишов
Судді І.В.Сіваченко
Т.Г.Гаврищук
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.02.2019 |
Оприлюднено | 04.03.2019 |
Номер документу | 80124625 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Шишов Олег Олексійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Шишов Олег Олексійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні