16/392-06-10568
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 червня 2007 р. № 16/392-06-10568
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого Овечкіна В.Е.,
суддів :Чернова Є.В.,Цвігун В.Л.,
за участю представників:
позивача - Панасюк О.Ю.,
відповідачів - не з'явилися,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу
Теплодарської міської ради
на постанову від 27.03.2007 Одеського апеляційного господарського суду
у справі№16/392-06-10568
за позовомТеплодарської міської ради
до1.МПП "Железнодорожний цех";2.МП "Залізничний цех" у формі ТОВ
прозобов'язання укласти договір оренди земельної ділянки
ВСТАНОВИВ:
Рішенням господарського суду Одеської області від 31.01.2007 (суддя Желєзна С.П.), залишеним без змін постановою Одеського апеляційного господарського суду від 27.03.2007 (судді: Гладишева Т.Я., Савицький Я.Ф., Лавренюк О.Т.), відмовлено в позові до МП "Железнодорожный цех" про зобов'язання укласти з Теплодарською міською радою договір оренди земельної ділянки площею 0,45 га, розташованої під автостоянкою №2 по вул. Комунальна, 5 в м. Теплодарі. Провадження у справі за позовом Теплодарської міської ради до МПП "Железнодорожный цех" припинено на підставі п.1-1 ч.1 ст.80 ГПК України у зв'язку з відсутністю предмета спору. Рішення мотивоване тим, що МПП "Железнодорожный цех" не є ані власником автостоянки №2 по вул. Комунальна, 5 в м.Теплодарі, ані користувачем спірної земельної ділянки. МП "Залізничний цех" є користувачем земельної ділянки площею 2,16 га на підставі Державного акта на право постійного користування серії ІІ-ОД №001509, виданого відповідно до рішення Теплодарської міської ради №96-УІІ-ХХІІІ від 29.04.99р., і вказана земельна ділянка включає в себе спірну земельну ділянку площею 0,45 га, на якій розташована автостоянка №2.
Теплодарська міська рада в поданій касаційній скарзі просить рішення та постанову скасувати, прийняти нове рішення про задоволення позову до МП "Залізничний цех" у формі ТОВ, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій ст.12, ч.2 ст.92, ч.1 ст.124 Земельного кодексу України. Зокрема, скаржник вважає, що рішення Теплодарської міської ради №96-УІІ-ХХІІІ від 29.04.99 "Про надання земельної ділянки в постійне користування МП "Залізничний цех" було прийнято на підставі графічних матеріалів, які суперечать матеріалам інвентаризації земельних ділянок та не відповідають дійсності. Окрім того, апеляційним судом також не було враховано, що рішенням Теплодарської міської ради №96-У від 28.02.2007 скасовано рішення Теплодарської міської ради №96-УІІ-ХХІІІ від 29.04.99 "Про надання земельної ділянки в постійне користування МП "Залізничний цех".
Колегія суддів, перевіривши фактичні обставин справи на предмет правильності їх юридичної оцінки судами попередніх інстанцій та заслухавши пояснення присутнього у засіданні представника позивача, дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає відхиленню, а оскаржувана постанова - залишенню без змін з наступних підстав.
Слід зазначити, що в даному випадку касаційна інстанція переглядає матеріали справи в межах доводів касаційної скарги щодо незгоди з рішенням та постановою в частині відмови в задоволенні позовних вимог до другого відповідача (МП "Залізничний цех").
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог до другого відповідача суд першої інстанції виходив з того, що:
Земельна ділянка пл.0,45 га знаходиться в межах земельної ділянки пл.2,16 га, яка знаходиться в користуванні МП "Залізничний цех" на підставі державного акта серії ІІ-ОД №001509 на право постійного користування землею, виданою відповідно до рішення Теплодарської міської ради №96-УП-XXIII від 29.04.99р.
Незалежно від наявності або відсутності у землекористувача правовстановлюючих документів на земельну ділянку орган місцевого самоврядування не вправі пред'являти вимогу про зобов'язання оформити право користування земельною ділянкою, оскільки таке право повинно реалізуватися суб'єктами земельних відносин у встановлюваний законом спосіб.
МПП "Железнодорожный цех" не є ані власником автомобільної стоянки №2, ані користувачем земельної ділянки по вул.Комунальна,5 в м.Теплодар, що свідчить про відсутність предмету спору між даними сторонами, а тому в цій частині провадження у справі підлягає припиненню.
Залишаючи без змін первісне рішення про відмову в позові до МП "Залізничний цех" та припинення провадження у справі в решті позовних вимог апеляційний господарський суд виходив з того, що:
Згідно довідки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємств серія АА №560045, мале приватне підприємство "Железнодорожный цех" (ідентифікаційний код 30501987) зареєстровано 06.12.99р., мале підприємство "Залізничний цех" (ідентифікаційний код 20929933) зареєстровано 01.03.91р.
27.06.2001р. між Теплодарською міською радою і МПП "Железнодорожный цех" укладено договір купівлі-продажу автостоянки №2, за яким останнє купило автостоянку №2 загальною площею 4597 кв.м, в т.ч. під будівництво 62 кв.м, що знаходиться за адресою: м. Теплодар Одеської області, вул. Комунальна,5.
За актом приймання-передачі автостоянки №2 від 27.06.01р. міська рада передала МПП "Железнодорожный цех" автостоянку №2.
28.06.2001р. між МПП "Железнодорожный цех" і МП "Залізничний цех" укладено договір купівлі-продажу автостоянки №2, за яким МПП продало МП автостоянку №2 загальною площею 4597 кв.м по вул. Комунальна,5 м. Теплодар, складено акт приймання-передачі автостоянки №2 28.06.01р.
26 січня 2001р. МП "Железнодорожный цех" отримало державний акт на право постійного користування земельною ділянкою площею 2,16 га для розміщення стоянки автомобілів відповідно до рішення Теплодарської міської ради від 29.04.99р. №96-УІІ-ХХІІІ.
Згідно свідоцтва про державну реєстрацію серія АОО №267104 МП "Залізничний цех" у вигляді ТОВ (ідентифікаційний код 20929933) знаходиться в м. Одесі, пр. Старокінний буд.2.
Згідно свідоцтва про державну реєстрацію серія АОО №287824 мале приватне підприємство "Железнодорожный цех" (ідентифікаційний код 30501987) знаходиться в м. Теплодар, вул. Піонерна, 26.
Розпорядженням міського голови Теплодарської міської ради №5-р від 10.01.2007р. була створена комісія по інвентаризації земельних ділянок в м.Теплодар, а саме: по вул. Ген. Плієва та Комунальної (згідно узгодженого акта за серії ІІ-ОД №001509 від 26.01.01р. на постійне користування земельною ділянкою площею 2,16 га).
25.01.2007р. відбулася нарада з питань землекористування та інвентаризації земельних ділянок на якій розглянуто матеріали інвентаризації земельної ділянки, виконаної Одеською регіональною філією ДП центру ДЗК та матеріали щодо надання земельної ділянки в постійне користування МП "Железнодорожный цех".
На підставі розглянутих документів комісією встановлено, що згідно державного акта на постійне користування ІІ-ОД №001509 від 26.01.01р. земельна ділянка загальною площею 2,16 га надана в постійне користування МП "Железнодорожный цех" за адресою: м.Теплодар, вул.Комунальна,5. Вказана земельна ділянка включає в себе і земельну ділянку пл.0,45 га, на якій розташована автомобільна стоянка №2 стороннього землекористувача, що підтверджується геодезичною зйомкою, проведеною Одеською регіональною філією ДП центру ДЗК.
Вказані обставини стали підставою для звернення Теплодарської міської ради до господарського суду з позовом і уточненнями до нього про зобов'язання МП "Залізничний цех" ТОВ укласти з Теплодарською міською радою договору оренди на земельну ділянку загальною площею 0,45 га, розташованою під автостоянкою №2 по вул. Комунальна,5 в м.Теплодарі.
Відповідно до ст.125 ЗК України право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації.
Як свідчать матеріали справи і це підтверджено господарським судом, земельна ділянка площею 0,45 га, на якій розташована автостоянка №2, входить в межі земельної ділянки площею 2,16 га, яка знаходиться у постійному користуванні МП "Залізничний цех" на підставі державного акта серії ІІ-ОД №001509, виданого підприємству відповідно до рішення Теплодарської міської ради №96-УІІ-ХХШ від 29.04.99р.
Згідно зі ст.124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Відповідно до ст.123 ЗК України надання земельних ділянок юридичним особам у постійне користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування за проектами відведення цих ділянок із дотриманням порядку надання земельних ділянок, визначеному чинним законодавством.
За таких обставин, у позивача, як органу місцевого самоврядування (власника земель комунальної власності), відсутні передбачені чинним законодавством підстави вимагати від МП "Залізничний цех" укласти з міською радою договір оренди земельної ділянки площею 0,45 га, розташованої під автостоянкою №2 по вул. Комінальна,5 в м. Теплодар, оскільки таке право повинно реалізовуватися суб'єктами земельних правовідносин у встановлений законом спосіб.
Таким чином, позивачем заявлено вимоги, які за своїм змістом не відповідають матеріально-правовим способам захисту порушеного права, визначеним законом.
Як свідчать матеріали справи, первісний позов було заявлено до МПП "Железнодорожный цех", ухвалою суду від 13.11.2006р. до участі у справі було залучено іншого відповідача - МП "Залізничний цех" у формі ТОВ.
Уточненнями до позову від 31.01.2007 Теплодарська міська рада визнала відповідачем МП "Залізничний цех".
Відповідно до п.1-1 ч.1 ст.80 ГПК України господарський суд припиняє провадження у разі відсутності предмету спору. Відсутність предмету спору означає відсутність спірного матеріального правовідношення між сторонами.
Про відсутність спірного матеріального правовідношення з МПП "Железнодорожный цех" позивач дізнався в процесі розгляду справи, про що свідчить уточнення позовних вимог від 31.01.2007р.
За таких обстав, господарський суд правомірно припинив провадження у справі стосовно МПП "Железнодорожный цех".
Колегія погоджується з висновками суду з огляду на таке.
Судами попередніх інстанцій на підставі ретельної правової оцінки умов укладених між сторонами договорів купівлі-продажу автостоянки №2 від 27.06.2002 та від 28.06.2001, рішення Теплодарської міської ради №96-УІІ-ХХІІІ від 29.04.99 "Про надання земельної ділянки в постійне користування МП "Залізничний цех", виданого МП "Залізничний цех" державного акта на право постійного користування землею серії ІІ-ОД №001509 від 26.01.2001 та інших наявних у справі доказів в їх сукупності з достовірністю встановлено, а позивачем не спростовано той факт, що МП "Залізничний цех" є легітимним користувачем земельної ділянки площею 2,16 га, до складу якої входить спірна земельна ділянка площею 0,45 га, на якій розташована автостоянка №2, в зв'язку з чим відсутні будь-які правові підстави для укладення між МП "Залізничний цех" та позивачем договору оренди стосовно спірної земельної ділянки.
Касаційна інстанція також враховує, що пред'явлений позов не відповідає способам захисту цивільних прав землевласника, передбаченим чинним земельним законодавством, з наступних підстав.
Відповідно до ч.1 ст.124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Згідно з ч.3 ст.16 Закону України „Про оренду землі", яка регламентує порядок надання земельної ділянки в оренду, у разі згоди орендодавця передати земельну ділянку в оренду сторони укладають договір оренди землі відповідно до вимог цього Закону. Тобто виходячи з системного аналізу норм Земельного Кодексу України, Закону України «Про оренду землі»та Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»підставою для укладання договору оренди є згода орендодавця, яка повинна оформлюватися відповідним рішенням органу місцевого самоврядування або органу виконавчої влади.
Отже, наявність рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про надання земельної ділянки в оренду чинним земельним законодавством визначається в якості обов'язкової передумови подальшого укладення договору оренди земельної ділянки.
Проте, з матеріалів справи не вбачається, судом не встановлено та Теплодарською міською радою не доведено прийняття відповідних рішень про вилучення спірної земельної ділянки з постійного користування МП "Залізничний цех" і надання останньому в оренду та подальше ухилення останнього від укладення договору оренди земельної ділянки.
Тим більше, що скаржником не спростований встановлений судом факт правомірного використання другим відповідачем земельної ділянки на праві постійного землекористування.
Позивачем також не доведено припинення права постійного користування другого відповідача спірною земельною ділянкою у порядку та на підставах, встановлених ст.ст.141-143 Земельного кодексу України.
В зв'язку з цим, касаційна інстанція на підставі ч.2 ст.4 ГПК України не застосовує до спірних правовідносин як таке, що не відповідає чинному земельному законодавству (ст.ст.141-143 Земельного кодексу України), рішення Теплодарської міської ради №96-У від 28.02.2007 "Про відміну рішення Теплодарської міської ради №96-УІІ-ХХІІІ від 29.04.99 "Про надання земельної ділянки в постійне користування МП "Залізничний цех", оскільки невідповідність графічних матеріалів інвентаризаційним матеріалам земельної ділянки не входить до вичерпного переліку підстав для припинення права користування земельною ділянкою, встановленого ст.141 Земельного кодексу України. Наведеним спростовуються посилання скаржника в обгрунтування своїх заперечень на рішення Теплодарської міської ради №96-У від 28.02.2007.
Згідно ч.ч.1,2 ст. 4 ГПК України та керуючись роз'ясненнями п.5 постанови Пленуму Верховного Суду України від 01.11.1996 року № 9 "Про застосування Конституції України при здійсненні правосуддя" суди при вирішенні господарського спору повинні виходити з того, що нормативно-правові акти будь-якого державного чи іншого органу підлягають оцінці на відповідність як Конституції, так і закону. Якщо при розгляді справи буде встановлено, що нормативно-правовий акт, який підлягав застосуванню, не відповідає чи суперечить законові, суд зобов'язаний застосувати закон, який регулює ці правовідносини.
Колегія враховує, що наведеної правової позиції дотримується також Верховний Суд України при здійсненні касаційного перегляду судових рішень у справах, повязаних із застосуванням ст.4 ГПК України (постанова ВСУ від 19.09.2006 у справі №34/515-18/455).
Безпредметними визнаються посилання скаржника на порушення судами попередніх інстанцій ст.12, ч.2 ст.92, ч.1 ст.124 Земельного кодексу України, оскільки, як встановлено судами, Теплодарська міська рада не приймала рішення про передачу спірної земельної ділянки в оренду другому відповідачу, а значить не діяла на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені ч.1 ст.124 Земельного кодексу України, як того вимагає ч.2 ст.19 Конституції України.
Правомірність припинення провадження у справі в частині позовних вимог до МПП "Железнодорожный цех" у зв'язку з відсутністю предмета спору позивачем не оскаржується.
Зважаючи на вищенаведене, колегія не вбачає підстав для скасування оскаржуваної постанови.
Враховуючи викладене та керуючись ст.ст.1115, 1117-11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України
ПОСТАНОВИВ:
Постанову Одеського апеляційного господарського суду від 27.03.2007 у справі №16/392-06-10568 залишити без змін, а касаційну скаргу Теплодарської міської ради –без задоволення.
Головуючий, суддя В.Овечкін
Судді: Є.Чернов
В.Цвігун
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 19.06.2007 |
Оприлюднено | 21.08.2007 |
Номер документу | 801386 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Овечкін В.Е.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні