РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
20 лютого 2019 р. Справа № 120/186/19-a
Вінницький окружний адміністративний суд у складі судді Чернюк Алли Юріївни, розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом: ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1, АДРЕСА_1), ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_2, адреса: АДРЕСА_2), ОСОБА_3 (РНОКПП НОМЕР_3, АДРЕСА_1), ОСОБА_4 (РНОКПП НОМЕР_4, адреса: АДРЕСА_2)
про: визнання рішення протиправним та зобов'язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду надійшли матеріали позовної заяви ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 до Війтовецької сільської ради Липовецького району Вінницької області про визнання рішення протиправним та зобов'язання вчинити дії.
В обґрунтування позовних вимог позивачі зазначають, що ними були подані клопотання від 17.07.2018 року про надання дозволу на розробку проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність. У вказаному клопотанні позивачі просили надати кожному із них дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки комунальної власності сільськогосподарського призначення площею 2 га для ведення особистого селянського господарства, розташованої на території Війтовецької сільської ради Липовецького району Вінницької області в межах земельної ділянки площею 12,0727 га кадастровий номер НОМЕР_5
15.08.2018 року на 27 сесії 7-го скликання Війтовецька сільська рада Липовецького району Вінницької області прийняла рішення, яким відмовила позивачам у задоволенні клопотань, а дозвіл на розроблення проекту із землеустрою на земельні ділянки, що претендували позивачі було надано іншим особам.
Вказане рішення було оскаржено кожним із позивачем до суду. Рішеннями судів рішення Війтовецької сільської ради Липовецького району Вінницької області, в частині відмови позивачам у наданні дозволу на розробку проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, скасовано. Крім того, зобов'язано відповідача повторно розглянути клопотання позивачів із врахуванням висновків суду.
26.12.2018 року на 31 сесії 7 скликання Війтовецька сільська рада Липовецького району Вінницької області прийняла рішення, яким повторно відмовила позивачам у задоволенні клопотань про надання дозволу на розробку проекту із землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність.
Відмова мотивована тим, що земельні ділянки відносяться до громадських пасовищ, на яких випасається худоба, а тому депутати проти надання земельних ділянок у власність. Водночас, пропонують залишити вказані земельні ділянки для випасання худоби.
Вважаючи вказане рішення протиправним та з метою його скасування та зобов'язання Війтовецьку сільську раду Липовецького району Вінницькій області вчинити певні дії, позивачі звернувся з даним адміністративним позовом до суду.
Ухвалою суду від 25.01.2019 року відкрито провадження у справі та призначено її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження.
12.02.2019 року на адресу суду надійшла заява Війтовецької сільської ради Липовецького району Вінницької області про визнання позову.
В судове засідання позивачі не з'явилися, однак у позовній заяві просили розглядати справу в порядку письмового провадження без їх участі.
Представник відповідача в судове засідання також не прибув, проте подав до суду заяву про розгляд справи без його участі.
Відповідно до ч. 9 ст. 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
З огляду на викладене, суд вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження без участі представників сторін.
Суд, дослідивши матеріали справи, з урахуванням заяви про визнання позову, дійшов висновку про необхідність задоволення адміністративного позову, з огляду на наступне.
Судом встановлено, що ними позивачами до Війтовецької сільської ради Липовецького району Вінницької області були подані клопотання від 17 липня 2018 року про надання дозволу на розробку проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність.
У клопотаннях позивачі просили надати кожному із них дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки комунальної власності сільськогосподарського призначення площею 2 га для ведення особистого селянського господарства, розташованої на території Війтовецької сільської ради Липовецького району Вінницької області в межах земельної ділянки площею 12,0727 га кадастровий номер НОМЕР_5
15.08.2018 року на 27 сесії 7-го скликання Війтовецька сільська рада Липовецького району Вінницької області прийняла рішення, яким відмовила позивачам у задоволенні клопотань, а дозвіл на розроблення проекту із землеустрою на земельні ділянки, що претендували позивачі було надано іншим особам.
Вказане рішення було оскаржено кожним із позивачем до суду.
20.11.2018 року Вінницький окружний адміністративний суд по справі №0240/3230/18-а виніс постанову, якою визнав протиправним та скасував рішення відповідача від 15 серпня 2018 року 27 сесії 7 скликання в частині відмови ОСОБА_2 в задоволені його клопотання та зобов'язав відповідача повторно розглянути клопотання ОСОБА_2 від 17.07.2018 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки к власність, надавши відповідний дозвіл.
23.10.2018 року Вінницький окружний адміністративний суд по справі №0240/3508/18-а виніс постанову, якою визнав протиправним та скасував рішення відповідача від 15 серпня 2018 року 27 сесії 7 скликання в частині відмови ОСОБА_1 в задоволені його клопотання та в частині надання ОСОБА_5 дозволу на виготовлення проекту землеустрою та зобов'язав відповідача повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 від 17.07.2018 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки к власність.
28.11.2018 року Вінницький окружний адміністративний суд по справі №0240/3506/18-а виніс постанову, якою визнав протиправним та скасував рішення відповідача від 15.08.2018 року 27 сесії 7 скликання в частині відмови ОСОБА_3 в задоволені його клопотання та зобов'язав відповідача повторно розглянути клопотання ОСОБА_3 від 17.07.2018 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність з урахуванням висновків суду викладених у судовому рішенні.
30.10.2018 року Вінницький окружний адміністративний суд по справі №0240/3507/18-а виніс постанову, якою визнав протиправним та скасував рішення відповідача від 15.08.2018 року 27 сесії 7 скликання в частині відмови ОСОБА_4 в задоволені її клопотання та в частині надання ОСОБА_6 дозволу на виготовлення проекту землеустрою та зобов'язав відповідача повторно розглянути клопотання ОСОБА_4 від 17.07.2018 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність.
Таким чином, вказаними рішеннями суду було встановлено факт протиправності дій відповідача, а також факт незаконності його рішення.
26.12.2018 року на 31 сесії 7 скликання Війтовецька сільська рада Липовецького району Вінницької області прийняла рішення, яким повторно відмовила позивачам у задоволенні клопотань про надання дозволу на розробку проекту із землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність.
Відмова мотивована тим, що земельні ділянки відносяться до громадських пасовищ, на яких випасається худоба, а тому депутати проти надання земельних ділянок у власність. Водночас, пропонують залишити вказані земельні ділянки для випасання худоби.
Вважаючи вказане рішення протиправним та з метою його скасування та зобов'язання Війтовецьку сільську раду Липовецького району Вінницькій області вчинити дії, позивачі звернувся з даним адміністративним позовом до суду.
Визначаючись щодо позовних вимог, суд керується таким.
Відповідно до ч. 2 ст. 14 Конституції України право власності на землю гарантується. Це право надувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Згідно зі статтею 78 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них.
Відповідно до положень статті 143 Конституції України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності.
Статтею 12 ЗК України визначено повноваження сільських рад у галузі земельних відносин на території міст, зокрема пункт а) передбачає розпорядження землями територіальних громад, а пункт б) передбачає передачу земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.
Аналогічні повноваження встановлені у п. 34 ч. 1 ст. 26 та ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Згідно зі ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" відповідна рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішення. Рішення приймаються на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
Таким чином, приписи Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та Земельного кодексу України визначають виключну компетенцію сільських рад щодо передачі земельних ділянок територіальних громад у власність чи користування громадян та юридичних осіб. Вирішення питань про передачу земель територіальної громади у власність чи користування є виключним правом сільської ради як суб'єкта права власності на землю.
Статтею 116 ЗК України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі:
а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян;
б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій;
в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання.
Земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.
Відповідно до частини шостої статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. ОСОБА_7 Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Згідно з частиною сьомою статті 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб'єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.
Аналіз викладених правових норм дає підстави для висновку, що для передачі земельної ділянки у власність зацікавлена особа звертається до відповідних органів із заявою для отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для надання її у власність, за результатами розгляду якої визначені статтею 118 Земельного кодексу України органи приймають одне з відповідних рішень. Відмова в наданні такого дозволу повинна бути мотивованою і можлива лише у визначених випадках.
Як уже зазначалося, за результатами розгляду поданих позивачами клопотань, 26.12.2018 року на 31 сесії 7 скликання Війтовецька сільська рада Липовецького району Вінницької області прийняла рішення, яким повторно відмовила позивачам у задоволенні клопотань про надання дозволу на розробку проекту із землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність.
Вказана відмова мотивована тим, що земельні ділянки відносяться до громадських пасовищ, на яких випасається худоба, а тому депутати проти надання земельних ділянок у власність. Водночас, пропонують залишити вказані земельні ділянки для випасання худоби.
Водночас вказане рішення не містить обґрунтування із посилання на підстави для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, передбачених частиною сьомою статті 118 ЗК України, відтак зміст такого не узгоджується з приписами вказаної норми.
Крім того, суд критично оцінює таку підставу для відмови в наданні дозволів на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність, як випасання худоби на спірних земельних ділянка, з огляду на таке.
Так, 15.08.2018 року на 27 сесії 7 скликання Війтовецька сільська рада Липовецького району Вінницькій області прийняла рішення, яким відмовила позивачам у задоволенні їх клопотань. Водночас, дозволи на розроблення проекту із землеустрою на земельні ділянки, на яку претендували позивачі було надано іншим особам. Відтак, такі доводи відповідача є необґрунтованими.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Приписами частини четвертої статті 47 КАС України визначено, що відповідач має право визнати позов повністю або частково, подати відзив на позовну заяву.
Згідно з положеннями частини першої статті 189 КАС України відповідач може визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві.
У разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог (ч. 4 ст. 189 КАС України).
Частиною п'ятою статті 189 КАС України, яка кореспондується із частиною шостою статті 47 цього Кодексу, визначено, що суд не приймає визнання позову і продовжує розгляд адміністративної справи, якщо ці дії відповідача суперечать закону чи порушують чиї-небудь права, свободи або інтереси.
Дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку, що визнання відповідачем позову щодо позовних вимог про визнання протиправним та скасування рішення Війтовецької сільської ради Липовецького району Вінницької області від 26.12.2018 31 сесії 7 скликання в частині відмови ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2 га для ведення особистого селянського господарства у власність та в частині зобов'язання Війтовецької сільської ради Липовецького району Вінницької області розглянути і вирішити клопотання позивачів від 17.07.2018 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, надавши їм відповідний дозвіл не суперечить закону та не порушує чиї-небудь права, свободи або інтереси.
Відтак, суд вважає за можливе прийняти визнання відповідачем позову та задовольнити відповідні позовні вимоги позивача.
Щодо встановлення судового контролю за виконанням судового рішення шляхом подання звіту, то суд зазначає таке.
Відповідно до ч. 1 ст. 382 КАС України суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов'язати суб'єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
Отже, встановити судовий контроль за виконанням рішення суб'єктом владних повноважень - відповідачем у справі суд першої чи апеляційної інстанції може під час прийняття постанови у справі. Тобто, питання щодо зобов'язання відповідача подати такий звіт вирішується судом під час постановлення судового рішення.
Разом з тим, відповідно до ч. 1 ст. 370 КАС України судове рішення, яке набрало законної сили, є обов'язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами.
Водночас, встановлення строку на подачу звіту про виконання судового рішення є правом суду, який ухвалив судове рішення, а не його обов'язком.
Поряд із цим, враховуючи визнання відповідачем позову та зобов'язання відповідача надати позивачам дозволи на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність, суд не вбачає підстав для встановлення судового контролю за виконання зазначеного рішення.
Питання про розподіл судових витрат вирішено судом відповідно до вимог ст. 139 КАС України.
Керуючись ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Прийняти визнання позову Війтовецькою сільською радою Липовецького району Вінницької області.
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Війтовецької сільської ради Липовецького району Вінницької області від 26.12.2018 року 31 сесії 7 скликання в частині відмови ОСОБА_1 в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2 га для ведення особистого селянського господарства у власність.
Визнати протиправним та скасувати рішення Війтовецької сільської ради Липовецького району Вінницької області від 26.12.2018 року 31 сесії 7 скликання в частині відмови ОСОБА_2 в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2 га для ведення особистого селянського господарства у власність.
Визнати протиправним та скасувати рішення Війтовецької сільської ради Липовецького району Вінницької області від 26.12.2018 року 31 сесії 7 скликання в частині відмови ОСОБА_3 наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2 га для ведення особистого селянського господарства у власність.
Визнати протиправним та скасувати рішення Війтовецької сільської ради Липовецького району Вінницької області від 26.12.2018 року 31 сесії 7 скликання в частині відмови ОСОБА_4 в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2 га для ведення особистого селянського господарства у власність.
Зобов'язати Війтовецьку сільську раду Липовецького району Вінницької області повторно розглянути і вирішити клопотання ОСОБА_1 від 17.07.2018 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, надавши відповідний дозвіл.
Зобов'язати Війтовецьку сільську раду Липовецького району Вінницької області повторно розглянути і вирішити клопотання ОСОБА_2 від 17.07.2018 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, надавши відповідний дозвіл.
Зобов'язати Війтовецьку сільську раду Липовецького району Вінницької області повторно розглянути і вирішити клопотання ОСОБА_3 від 17.07.2018 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, надавши відповідний дозвіл.
Зобов'язати Війтовецьку сільську раду Липовецького району Вінницької області повторно розглянути і вирішити клопотання ОСОБА_4 від 17.07.2018 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, надавши відповідний дозвіл.
Стягнути на користь ОСОБА_1 сплачений при зверненні до суду судовий збір в розмірі 768,40 грн. (сімсот шістдесят вісім гривень сорок копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Війтовецької сільської ради Липовецького району Вінницької області.
Стягнути на користь ОСОБА_2 сплачений при зверненні до суду судовий збір в розмірі 768,40 грн. (сімсот шістдесят вісім гривень сорок копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Війтовецької сільської ради Липовецького району Вінницької області.
Стягнути на користь ОСОБА_3 сплачений при зверненні до суду судовий збір в розмірі 768,40 грн. (сімсот шістдесят вісім гривень сорок копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Війтовецької сільської ради Липовецького району Вінницької області.
Стягнути на користь ОСОБА_4 сплачений при зверненні до суду судовий збір в розмірі 768,40 грн. (сімсот шістдесят вісім гривень сорок копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Війтовецької сільської ради Липовецького району Вінницької області.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач 1: ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1, АДРЕСА_1)
Позивач 2: ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_2, адреса: АДРЕСА_2)
Позивач 3: ОСОБА_3 (РНОКПП НОМЕР_3, АДРЕСА_1)
Позивач 4: ОСОБА_4 (РНОКПП НОМЕР_4, адреса: АДРЕСА_2)
Відповідач: Війтовецька сільська рада Липовецького району Вінницької області (код ЄДРПОУ 04328996, адреса: вул. Радянська, 10, с. Війтівці, Липовецький район, Вінницька область, 22553)
Повний текст рішення виготовлено: 27.02.2019 року
Суддя Чернюк Алла Юріївна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.02.2019 |
Оприлюднено | 04.03.2019 |
Номер документу | 80153526 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Чернюк Алла Юріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні