ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/2612/18
18 лютого 2019 рокум.Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:
головуючого судді Жука А.В.
за участю:
секретаря судового засідання Порплиці Т.В.
представника позивача - ОСОБА_1
представника відповідача - ОСОБА_2
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Приватного агропромислового підприємства Явір до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС у Тернопільській області про зобов'язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
До Тернопільського окружного адміністративного суду звернулося приватне агропромислове підприємство Явір (надалі - позивач, ПАП Явір ) із адміністративним позовом до Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації Головного управління ДФС в Тернопільській області, Державної фіскальної служби України, у якій просив:
- визнати протиправним та скасування рішення від 15.05.2018 комісії Головного управління ДФС в Тернопільській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації щодо відмови в реєстрації податкової накладної №3 від 26.09.2017;
- зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну ПАП Явір від 26.09.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних за датою її подання на реєстрацію - 11.10.2017.
Ухвалою судді від 03.12.2018 відкрито провадження в адміністративній справі №500/2612/18 та призначено її до розгляду за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання у справі призначено на 27.12.2018.
Ухвалою суду, постановленою в судовому засіданні 27.12.2018 без виходу суду до нарадчої кімнати в порядку ст. 48 КАС України здійснено замінену неналежного відповідача - Комісію, яка приймає рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації Головного управління ДФС в Тернопільській області на належного - Головне управління ДФС у Тернопільській області.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідач прийняв рішення № 700192/30916257 від 15.05.2018 про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 26.09.2017, з яким позивач не погоджується, оскільки оскаржуване рішення не містить чіткого визначення підстав для прийняття відповідачем рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, разом з тим, позивач виконав норми закону і подав всі необхідні документи на підтвердження товарності операції за податковою накладною.
Ухвалами суду, постановленими в судовому засіданні без виходу до нарадчої кімнати, від 27.12.2018, 11.01.2019, 29.01.2019 та 04.02.2019 розгляд справи відкладався.
У поданому до суду 18.12.2018 відзиві на адміністративний позов представник відповідачів зазначила, що підставою для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної було неподання платником податків копій всіх документів про підтвердження реальності здійснення операцій по податковій накладній. Вважає, що комісією ДФС правомірно прийнято рішення № 700192/30916257 від 15.05.2018 про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 26.09.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних, оскільки відповідачем було встановлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно УКТ ЗЕД 1008, проте позивачем не надано жодного документу на підтвердження факту можливості реалізації зерна гречки у кількості 24,624 т.
Представником позивача 27.12.2018 подано відповідь на відзив, у якій він зазначає, що здійснені позивачем господарські операції, які відображені у податковій накладній, реєстрацію якої зупинено відповідачем, є реальними та належно виконаними, підтверджені первинними документами, складеними у відповідності до вимог чинного законодавства, а тому доводи відповідачів про недостатність поданих до контролюючого органу документів для прийняття ним рішення про реєстрацію податкової накладної є безпідставними.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав та пояснив, що між ПАП Явір та Товариством з обмеженою відповідальністю Екор ТЗ (далі - ТОВ Екор ТЗ ) 21.08.2017 було укладено Договір № 122. На виконання умов вказаного договору, позивач 26.09.2017 реалізував ТОВ Екор ТЗ гречку в кількості 24,624 тонн на загальну суму 251164,80 гривень.
11 жовтня 2017 ПАП Явір було подано на реєстрацію в Єдиний реєстр податкових накладних податкову накладну № 3 від 26.09.2017 за здійсненою операцією. В подальшому, відповідач прийняв рішення № 700192/30916257 від 15.05.2018 про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 26.09.2017, з яким позивач не погоджується, оскільки відповідач не вказав конкретного виду критерію оцінки ступеню ризику та переліку документів для підтвердження відображених у податкових накладних показників. Позивач надав пояснення та копії документів по податковій накладній, реєстрацію якої зупинено. Однак відповідач без обґрунтування підстав відмовив у реєстрації податкових накладних.
Представник відповідача в судовому засіданні просила відмовити у задоволенні позову з мотивів, викладених у відзиві на позовну заяву, та пояснила, що підставою для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної було неподання платником податків копій всіх документів про підтвердження реальності здійснення операцій по податковій накладній, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні. Зазначила, що позивач не подав до контролюючого органу документів на підтвердження відповідності обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно УКТ ЗЕД 1008. Вважає, що комісією ДФС правомірно прийнято рішення 700192/30916257 від 15.05.2018 про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 26.09.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Суд, заслухавши в судовому засіданні пояснення представників позивача та відповідачів, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, дослідивши матеріали, що містяться у справі, встановив наступні факти.
ПАП Явір включене до ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, що підтверджується копією витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а. с. 52-54).
Між ПАП Явір та ТОВ Екор ТЗ 21.08.2017 було укладено Договір № 122, за умовами якого ПАП Явір (Продавець) відпускає ТОВ Екор ТЗ (Покупець) товар: зерно гречки у заліковій вазі в кількості і на суму згідно накладних (а. с. 19). На виконання умов вказаного договору, позивач 26.09.2017 реалізував ТОВ Екор ТЗ гречку в кількості 24,624 тонн на загальну суму 251164,80 гривень. На підтвердження виконання вказаної операції купівлі-продажу у матеріалах справи міститься копія видаткової накладної № 28 від 26.09.2017 із додатком (а. с. 21), копія товарно-транспортної накладної № 28 від 26.09.2017 (а. с. 20), що підтверджує факт перевезення зерна гречки від ПАП Явір до ТОВ Екор ТЗ . ТОВ Екор ТЗ здійснило оплату поставленого товару, що підтверджується копіями платіжних доручень № 3299 від 27.09.2017 на суму 50000,00 гривень та № 3345 від 29.09.2017 на суму 159304,00 гривень (а. с.22).
В подальшому за вказаною господарською операцією позивачем було складено податкову накладну №3 від 26.09.2017, яку 11.10.2017 було подано на реєстрацію в Єдиний реєстр податкових накладних (а. с. 15).
11 жовтня 2017 року позивачем отримано квитанцію, в якій його повідомлено про зупинення реєстрації податкової накладної у зв'язку з тим, що вона відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН), затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 року № 567 (далі - Критерії). Також в квитанції зазначено, що за результатами опрацювання СМОКР було виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно УКТЗЕД: 1008. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК відповідно до пункту в п.п.201.16.1 п. 201. 16 ст. 201 ПК України, вичерпний перелік яких встановлено наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 року № 567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу (а. с. 16).
На виконання рекомендацій податкової служби, позивачем 14.05.2018 надано пояснення та копії документів в електронному вигляді, що підтверджували товарність операції. Факт отримання податковим органом вказаних документів підтверджується квитанцією №1 від 14.05.2018 (а. с. 17). У поясненнях позивача зазначено, що основною галуззю ПАП Явір є вирощування та реалізація зернових, технічних, олійних культур. Станом на 01.01.2018 підприємство орендувало 127 га землі. Середньооблікова чисельність працівників становить 7 чоловік. Підприємство є платником спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності четвертої групи. На підтвердження реальності здійснення господарської операції по податковій накладній, реєстрація якої зупинена, позивачем до контролюючого органу подано ряд документів, зокрема: звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур станом на 01.12.2017 (а. с. 89-99); платіжне доручення № 103 від 22.08.2017, що підтверджує сплату ПДВ (а. с. 88); лист ПАП Явір від 26.04.2018 щодо підтвердження реальності здійснення господарської операції з реалізації 24,624 т гречки (а. с. 100-101); платіжне доручення №28 від 20.03.2017, що підтверджує сплату ПДВ (а. с. 102); звіт про збирання врожаю сільськогосподарських культур за жовтень 2017 року (а. с. 103-104); платіжне доручення №172 від 10.10.2017, що підтверджує сплату ПДВ (а. с. 105); договір № 122 від 21.08.2017, що укладений між позивачем та ТОВ Екор ТЗ (а. с. 106); платіжне доручення №171 від 02.10.2017, що підтверджує сплату ПДВ (а. с. 107); звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2017 року (а. с. 108-111); платіжне доручення № 162 від 21.09.2017, що підтверджує сплату ПДВ (а. с. 112); товарно-транспортну накладну №28 від 26.09.2017 на перевезення зерна гречки від ПАП Явір до ТОВ Екор ТЗ (а. с. 113-115); довідку Нараївської сільської ради від 23.01.2017 про те, що ПАП Явір орендує на території Нараївської сільської ради земельні ділянки площею 127 га (а. с. 118); договір складського зберігання зерна №20 від 25.07.2017 (а. с. 119-122); платіжне доручення №3345 від 29.09.2017, що підтверджує факт оплати ТОВ Екор ТЗ позивачу коштів за зерно гречки по накладній №28 від 26.09.2017 (а. с. 123); видаткову накладну №28 від 26.09.2017 із додатком, що підтверджує факт поставки позивачем ТОВ Екор ТЗ зерно гречки кількістю 24,624 т на загальну суму 251164,80 грн (а. с. 124).
15 травня 2018 року комісією ДФС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/рахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, було прийнято рішення за № 700192/30916257 про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 26.09.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних. Підставою для відмови зазначено ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (а. с. 18).
Не погодившись із вказаним рішенням позивач 23.05.2018 подав на нього скаргу до контролюючого органу (а. с. 64), за результатами розгляду якої 01.06.2018 комісією з розгляду скарг скаргу позивача залишено без задоволення, а рішення комісії ДФС № 700192/30916257 про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 26.09.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін (а. с. 63).
Не погодившись із вказаним рішенням позивач звернувся до суду із відповідним позовом.
Під час розгляду справи судом встановлено, що у позивача наявні власні основні засоби (а. с. 14). ПАП Явір займається вирощуванням та реалізацією зернових, технічних, олійних культур, серед яких і зерно гречки. З метою здійснення вказаної діяльності позивач придбавав паливно-мастильні матеріали, мінеральні добрива, гербіциди, які були використані при оранці землі, підготовки до посіву та посіву зернових культур і послідовного збору урожаю таких культур, зокрема і зерна гречки. На підтвердження чого у матеріалах справи наявні докази, зокрема: копія договору між позивачем та ПрАТ Галнафтохім від 02.02.2015 про поставку товару (мінеральних добрив) (а. с. 27); копії видаткових накладних ПрАТ Галнафтохім на поставку мінеральних добрив позивачу від 09.11.2016 №РГТ-004493 (а. с. 25), від 30.11.2016 №РГТ-004719 (а. с. 24), від 07.12.2016 №РГТ-004777 (а. с. 26); копії платіжних доручень від 28.11.2016 та від 02.11.2016, що підтверджують розрахунок ПАП Явір за поставлені мінеральні добрива (а. с. 23); копія договору від 01.03.2017, укладеного між позивачем та малим приватним підприємством фірмою Ерідон (далі - МППФ Ерідон ) на поставку товару (а. с. 31-32), на виконання якого МППФ Ерідон було поставлено позивачу гербіциди за видатковою накладною № 12531 від 17.03.2017 (а. с. 29) та товарно-транспортною накладною від 17.03.2017 (а. с. 30); копія платіжного доручення від 26.09.2017, що підтверджує розрахунок ПАП Явір за поставлені гербіциди (а. с. 28); копія договору купівлі-продажу нафтопродуктів від 01.02.2016, укладеного між позивачем та товариством з обмеженою відповідальністю Магістр-Д (далі - ТОВ Магістр-Д ); копія видаткової накладної №1280 від 24.05.2017 на поставку дизельного палива (а. с. 34); копія платіжного доручення від 12.06.2017, що підтверджує розрахунок ПАП Явір за поставлене дизельне паливо (а. с. 33). Позивач також придбавав гербіциди у товариства з обмеженою відповідальністю Імперія-Агро (далі -ТОВ Імперія-Агро ), на підтвердження чого у матеріалах справи наявні копії: специфікацій №6 від 07.09.2017 (а. с. 41) та №7 від 06.09.2017 (а. с. 40), видаткових накладних №181119 від 08.09.2017 (а. с. 39) №18053 від 08.09.2017 (а. с. 38), платіжного доручення №130 від 15.09.2017 (а. с. 37).
Крім того, товарність операції за податковою накладною № 3 від 26.09.2017 підтверджується наявними у матеріалах справи та дослідженими у судовому засіданні письмовими доказами. Зокрема, походження (придбання) зерна гречки як товару підтверджується копіями: Акту №7 витрати насіння і садибного матеріалу за травень 2017 року (а. с. 57), Акту №4 про використання мінеральних, органічних і бактеріальних добрив та засобів хімічного захисту рослин за травень 2017 року (а. с. 58), Акту №5 на сортування та сушіння продукції рослинництва від 21.09.2017, яким встановлено факт одержання позивачем від сортування, сушіння 248 центнери гречки (а. с. 59), накладної №31 від 24.05.2017 (а. с. 60), копії книги складського обліку за 2017 рік (а. с. 134-135).
Визначаючись щодо спірних правовідносин, суд зазначає наступне.
У відповідності до пп. б п. 185.1 ст. 185 Податкового кодексу України (далі ПК України) об'єктом оподаткування є операції платників податку з постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів;
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 ПК України).
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
У відповідності до п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
За приписами пункту 74.2 статті 74 ПК України (чинного на час винесення квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної), в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відповідно до п.п. 1, 2 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених Наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 № 567(далі - Наказ № 567) (чинних на час винесення квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної) оцінка ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр) здійснюється ДФС шляхом проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування цим Критеріям (далі - Моніторинг).
Моніторинг здійснюється ДФС на підставі аналізу даних звітних показників платника податку, наявної податкової інформації, а також інформації, поданої платником податку за формою згідно з додатком до цих Критеріїв, яка відображає специфіку господарської діяльності платника податку окремо за кожним видом економічної діяльності, якщо така інформація врахована комісією Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - Комісія ДФС).
Пунктом 6 Критеріїв передбачено, що моніторинг податкової накладної / розрахунку коригування здійснюється ДФС за такими критеріями:
1) обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній / розрахунку коригування, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 разу більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеного у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75% загального такого залишку) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється);
2) відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право суб'єкта господарювання на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 та 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 розділу VI Податкового кодексу України (далі - Кодекс), стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі.
3) розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача - платника податку на додану вартість, якщо передбачається зміна вартості товару/послуг більше ніж удвічі та/або зміна номенклатури товарів/послуг (для кодів товарів згідно з УКТ ЗЕД - зміна перших чотирьох цифр кодів, а для кодів послуг відповідно до Державного класифікатора продукції та послуг - перших двох цифр кодів).
У разі якщо за результатами Моніторингу визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідає вимогам підпункту 1 цього пункту та сума податку на додану вартість, зазначена в податкових накладних, зареєстрованих платником податку в Реєстрі у звітному (податковому) періоді з урахуванням податкової накладної/розрахунку коригування, поданої на реєстрацію в Реєстрі, які відповідають вимогам підпункту 1 цього пункту, більша за середньомісячну суму сплачених за останні 12 місяців єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та податків і зборів (крім суми податку на додану вартість, сплаченої при ввезенні товарів на митну територію України) платником податку та його відокремленими підрозділами, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 розділу V Кодексу.
У разі якщо за результатами Моніторингу визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідає одній з умов, зазначених у підпункті 2 цього пункту, - реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 розділу V Кодексу.
Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики (пункт 74.3 статті 74 ПК України).
Згідно пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України N 1246 від 29.12.2010, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов'язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України N 1246 від 29.12.2010 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Аналогічні приписи містив підпункт 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України (чинний на час винесення квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної), згідно яких реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної / розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.
Відповідно до підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 117 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних зазначено: установити, що платники податку на додану вартість, у яких до 1 грудня 2017 року зупинено реєстрацію податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, що діяв до набрання чинності Законом України від 7 грудня 2017 р. № 2245-VIII Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році , та які станом на 1 грудня 2017 року не подали пояснень і копій документів до таких податкових накладних / розрахунків коригування, мають право протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у такій податковій накладній / розрахунку коригування, подати пояснення і копії документів до таких податкових накладних / розрахунків коригування на розгляд комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, порядок роботи яких затверджується цією постановою.
Враховуючи те, що повідомлення та копії документів до податкової накладної № 3 від 26.09.2017 ПАП Явір подало 14.05.2018, то при розгляді вказаних пояснень та поданих документів слід керуватись законодавством, що діє на момент їх подання.
У відповідності до пункту 16 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 117, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку подає до ДФС в електронній формі засобами електронного зв'язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис» , «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Пунктом 21 зазначеного Порядку передбачено, що підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Пунктом 22 зазначеного Порядку передбачено, що рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 2 підлягає реєстрації в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена. Відповідне рішення набирає чинності після реєстрації його в такому Реєстрі.
Матеріалами справи підтверджено, що на виконання вимог податкового законодавства та пропозицій викладених у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної № 3 від 26.09.2017 позивачем були надані документи, пояснення, якими підтверджується реальність здійснення операцій по відмовленій у реєстрації податковій накладній. Перелік наданих документів відповідає вичерпному переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 13.06.2017 № 567, що був чинний на час винесення квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної.
Крім того, суд звертає увагу на те, що у квитанції від 11.10.2017 позивачу запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК відповідно до пункту в п.п.201.16.1 п. 201. 16 ст. 201 ПК України, вичерпний перелік яких встановлено наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 року № 567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу, однак у вказаному наказі відсутні посилання на необхідність подання Таблиці даних платника податків, а тому такі вимоги відповідача є безпідставними.
Відповідачем всупереч вимогам пп. в п. 201.16.1 статті 201 ПК України (чинного на час винесення квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної), не було визначено вичерпного переліку документів, надання якого дало б позивачеві можливість реєстрації податкової накладної, а відмова у прийнятті до реєстрації податкової накладної з підстав недостатності документів для прийняття рішення можлива виключно за умови наявності вичерпного переліку таких документів (пп. в п. 201.16.1 ст. 201 ПК України).
При відмові у прийнятті до реєстрації податкової накладної з посиланням на ненадання платником податків достатніх документів, комісія має навести дані щодо документів, надання яких дасть можливість прийняти податкову накладну до реєстрації.
Суд також звертає увагу на те, що реєстрація податкової накладної була зупинена відповідачем на підставі п. 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та вичерпного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджені наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 р. № 567 (чинного на час винесення квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної), однак не конкретизовано підпункт пункту 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, тобто не вказано якому саме критерію ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних не відповідає податкова накладна № 3 від 26.09.2017, а отже, не конкретизовано підставу зупинення її реєстрації, що є порушенням норм чинного законодавства.
Тобто відповідач зупинив реєстрацію розрахунку коригування без передбачених наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 р. № 567 підстав.
Із оскаржуваного рішення ДФС України № 700192/30916257 про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 26.09.2017 підставою для відмови у реєстрації податкової накладної зазначено неподання платником податків копій документів про підтвердження реальності здійснення операцій по податковій накладній, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (а. с. 18).
Посилання на вказану підставу в обґрунтування прийняття рішень про відмову, за відсутності встановленого законодавством вичерпного переліку документів, та за умови не наведення комісією доказів того, що документи, подані є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність такого рішення.
В ході розгляду справи судом встановлено реальність здійснення операції по податковій накладній № 3 від 26.09.2017, реєстрація якої була зупинена, підтверджено відповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно УКТ ЗЕД 1008, а тому суд дійшов висновку, що контролюючий орган не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації вказаної податкової накладної.
Відповідно до статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
У відповідності до частини першої та другої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії, чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відтак, суд дійшов висновку, що оскаржуване рішення є необґрунтованим, оскільки платником податків надано всі необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарської операції за податковою накладною, у реєстрації якої було відмовлено, а тому є таким, що підлягає скасуванню.
Стосовно клопотання позивача про встановлення судового контролю за виконанням рішення суду, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини першої статті 382 КАС України суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, має право зобов'язати суб'єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
З аналізу вказаної норми вбачається, що встановлення судового контролю за виконанням рішення суб'єктом владних повноважень - відповідачем у справі, є правом, а не обов'язком суду. Зазначена правова позиція відображена в ухвалі Вищого адміністративного суду України від 02 березня 2016 року у справі № 638/5794/15-а, а тому суд вважає, що встановлення судового контролю за виконанням рішення суду у даній справі є недоцільним.
Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
1. Адміністративний позов приватного агропромислового підприємства "Явір" (місце знаходження: с. Нараїв, Бережанський район, Тернопільська область, 47513, код ЄДРПОУ: 30916257) задовольнити.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДФС у Тернопільській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (місце знаходження: вул. Білецька, 1 м. Тернопіль, 46003, код ЄДРПОУ: 39403535) "Про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" №700192/30916257 від 15 травня 2018 року, яким було відмовлено в реєстрації податкової накладної №3 від 26 вересня 2017 року.
3. Зобов'язати Державну фіскальну службу України (місце знаходження: Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ: 39292197) зареєструвати податкову накладну приватного агропромислового підприємств "Явір" №3 від 26 вересня 2017 року з дати її подання - 11 жовтня 2017 року.
4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Тернопільській області (місце знаходження, вул. Білецька, 1, м. Тернопіль, 46003, код ЄДРПОУ: 39403535) в користь приватного агропромислового підприємства "Явір" (місце знаходження: с. Нараїв, Бережанський район, Тернопільська область, 47513, код ЄДРПОУ: 30916257) 352,40 гривні (триста п'ятдесят дві гривні 40 копійок) сплаченого судового збору відповідно до платіжного доручення №122 від 26 листопада 2018 року.
5. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України (місце знаходження: Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ: 39292197) в користь приватного агропромислового підприємства "Явір" (місце знаходження: с. Нараїв, Бережанський район, Тернопільська область, 47513, код ЄДРПОУ: 30916257) 352,40 гривні (триста п'ятдесят дві гривні 40 копійок) сплаченого судового збору відповідно до платіжних доручень №122 від 26 листопада 2018 року та №125 від 27 листопада 2018 року.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 28 лютого 2019 року.
Головуючий суддя Жук А.В.
копія вірна
Суддя Жук А.В.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.02.2019 |
Оприлюднено | 04.03.2019 |
Номер документу | 80161798 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Жук Андрій Володимирович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Жук Андрій Володимирович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Жук Андрій Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні